Surviving Mars

Viestiketju alueella 'Pelit, PC-pelaaminen ja pelikonsolit' , aloittaja Henkka77, 11.03.2018.

  1. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 056
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ensi viikolla julkaistaan siis tämä Haemimont Gamesin uusi mikromanagerointi/rakentelupeli. Perusta siirtokunta Marsiin ja tee siitä jotain isoa.
    Olen tätä jo vuoden päivät seuraillu mutten ole vielä arvannut ostaa koska timesink eikä sitä aikaa ole.. :(

    Surviving Mars



    Hieman pelivideota Scott Manleyn pelaamana, ei arvostelu kuitenkaan koska Manleyn versio ei ole "final"-versio:



    Cities: Skylinesin omistavat saavat -10% alennuksen Steamissa kuun loppuun asti.

    Pre-purchase Surviving Mars on Steam
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2018
  2. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Katselin muutaman videon ja niiden perusteella vaikutti ihan leppoisalta puuhastelulta. En ole aikoihin koittanut yhtään "SimCityä", joten paha sano,a onko tämä huono vai hyvä olemassa oleviin verrattuna. Vähän jäi mietityttämään, onko tämä tarpeeksi monipuolinen ja alkaako toistaa itseään hyvinkin nopeasti. Maineri Roverin käskyttäminen oli kyllä välillä vähän turhankin aikaa vievää, kun komentoja ei voinut ketjuttaa ja kaikki lastaaminen piti opastaa kädestäpitäen. Valmiiseen versioon ja päivityksien kautta tulossa varmasti paljon tekemistä sujuvoittavia muutoksia.

    Ihan kaikki mekaniikat ei tuosta vielä selvinnyt. Korkeus ainakin vaikutti tuulivoimaloiden tehokkuuteen. Aurinkopaneelit olivat välillä toistensa / muiden rakennusten varjossa. Luulisi, että tällä on vaikutusta sähköntuotantoon. Kukaan ei ainakaan videoilla rakentanut ventiilejä putkiin tai kytkimiä sähköjohtoihin. Venttiilit ymmärrän, mutta kytkimien tarve jäi vähän hämärän peittoon. Niillä saa ison aluen nopeasti pimeäksi, mutta onko niillä joku muukin tehtävä.

    Videoiden testaajat aloittivat jollain medium, pari rakettia ja $4,000M ja noillakin näytti tulevan hyvin toimeen. Se ensimmäiselle kerralle suositeltu 4 rakettia ja $30,000M vaikutti kyllä melkoselta oman pelikokemuksen pilaamiselta :)
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2018
  3. Fightinglove

    Fightinglove

    Viestejä:
    1 118
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Onkohan tästä konsolilla mitään nautintoa saavutettavissa:tdown: Tropico ainakin pelitti ihan hyvin mukavasti konsoleillakin, tosin PC:llä peli olisi taas kaivannut vähän enemmän 'jotain':bored:
     
  4. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 056
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  5. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Pelailin eilen muutaman tunnin, aika verkkaista rakentelua. Jäi sellainen fiilis, että nuo sponsorien vaikeusasteet ovat lähinnä sitä, kuinka hitaan alun haluat pelille. Vähillä rahoilla ja resuilla joutuu kituuttamaan aika pitkään, ennen kuin saa homman pelaamaan edes jollain tavoin. Kupu ja ensimmäiset asukkaat nyt 3½h jälkeen. Aloitin Hydro Engineerilla ja Europalla:

    Commander Profile: Hydro Engineer
    • Start with a Water deposit revealed
    • Domes consume 25% less Water
    • Bonus Tech: Water Reclamation (unlocks a spire which reduces Water consumption)

    Mission Sponsor: Europe
    • Difficulty: Normal
    • Funding: $6,000 M
    • Research: 400 / sol
    • Starting Rockets: 2 rockets
    • Starting Applicants: 50 applicants
    • Unique Trait 1: 5 extra starting technologies
    • Unique Trait 2: Gains funding every time a technology is researched. Gains double if it's a breakthrough.
    Hydro meni vähän hukkaan, koska water depositin lähellä ei ollut mitään muuta, joten lähdin rakentamaan toisaalle, jolloin kaikki alku hyöty jäi saavuttamatta. Vaikka olen tutkannut jo suht pitkälle, lisää vettä ei ole löytynyt. Europen Unique 1 on vähän virheellsiesti ilmaistu. Luulin, että saan ilmaiseksi 5 techia, mutta tuo tarkoittaakin, että NÄET ilmaiseksi 5 ylimääräistä techiä. Joten sekin mielestäni meni metsään. Lisäksi tuo random tech tree on arponut minulle aika heikosti mitään hyvää. Tech researchista saatava hillo on myös aika pieni. Vain kaksi rakettia, siinä en näe ongelmaa. Jos ei ole rahaa, niin ei eipä niitä raketteja voi millään täyttäkään. Suht nopeasti kuitenkin lentävät paikasta toiseen, kunhan on fuelia. Fuelia on onneksi, mutta vedet siihen on joutunut tekemään oman Commanderin idean vastaisesti, eli haihduttimilla.

    Pitää jatkaa ja katsoa minne tässä päätyy.
     
  6. Zauberkraut

    Zauberkraut Tukijäsen

    Viestejä:
    417
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Tämä on ostolistalla ja kiinnostaa paljon, tosin arvon vielä vähän tämän ja Rimworldin välillä.
     
  7. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    294
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Parikymmentä tuntia takana ja pelatun ja nykyisen sisällön perusteella en suosittele peliä hankkimaan. Aika samat negatiiviset asiat nousee esiin, kuin Steamissa.

    Alussa uutuuden viehätys vie mukanaan ja rakentelu ja selviäminen on ihan hauskaa. Kerran oli tilanne, missä meteoriittimysky puhkoi domen monin paikoin ja korjaamiseen tarvittavat polymeerit loppuivat. Jonkun aikaa kituuttelua pelko persuuksissa, mutta siitä selvittiin. Muutaman tunnin jälkeen alkoikin sitten iskeä puutumus. Raakasti saman toistoa ja alkoi miettiä, että miksi tekisi vielä jonkin asian, koska mitään uutta ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Pääsin vaiheeseen, missä rakennettuna on kolme domea ja siirtokunta toimii melko ok keskenään. Sähköt ja muut resut riittävät hyvin, tehtaat löytyy ja ihmisetkin lisääntyvät ja kouluttautuvat ok. Europe aloitti kahdella raketilla ja niillekin on ollut käyttöä suht vähän. En keksi mihin niitä tarvitsisi ainakaan yhtään lisää, koska jotta niillä voisi jotain kuskata, pitäisi olla rahaa. Rahaa saa vain rare metallista, mitä taasen käytetään elektoniikan rakentamiseen. Mitä järkeä tuhlata tupla resut (polttoaine + rare metalli), jotta voi kuskata maasta jotain, minkä voi tehdä edullisemmin Marsissa? Ihmisiäkään ei oikein kannata Marsiin tuoda, koska siirtolaiset lisääntyvät melkoisesti keskenäänkin. Tuot lisää väkeä -> uusi dome ja uudet rakenneukset -> alkaa taas loppua resut kesken.

    Seniorit ovat ongelma, koska niille ei ole mitään käyttöä ja ne vain kuluttavat resuja. Tämä on vähän missattu homma, koska kyllähän senioreilla pitäisi olla kokemusta ja luulisi, että sitä pystyisi jotenkin hyödyntämään vaikka jälkikasvun koulutuksessa. Nyt pitäisi vain pakata kaikki seriorit, joilla ei ole jotain kaikkia domessa olevia hyödyttävää perkkiä, tyhjään domeen ja valot pois :) Toki ongelmana on myös se, että jos asukas määrätään johonkin domeen, se on siellä ja pysyy. Viereisessä domessa voi olla kasino, mutta asukas käyttää vain oman domensa palveluita, vaikka kuinka itkee pelihimostaan. Asukkaat voi manuaalisesti siirtää eri domeen ja työpaikkaan, mutta on pirun tyhmä idea, että joka domessa pitäisi olla kasino, sairaala, kuntosali, yms. Turhaa manuaalista härväystä, mikä ei tuo peliin mitään viihdyttävyyttä lisää.

    Olen löytänyt jo kaikki techit, tosin en ole niitä kaikkia vielä tutkinut. Techien löytymisjärjestys voi tehdä alusta todella nopean tai sitten äärimmäisen hitaan. Ne kun paljantuvat random järjestyksessä ja seuraava on aina kalliimpi kehittää vaikka olisi suht turhaakin techiä. Sama homma mahdollisesti löytyvien resujen kanssa. Kuten jo aiemmin postasin, aloitin hydro enginä. Ongelmana oli vain se, että kaikki vesi oli toisella puolen planeettaa, perkit menivät täysin hukkaan ja vedentuotanto laahasi pohjilla.

    AI on monin paikoin melko idiootti ja ihan simppelitkin asiat pitää hoitaa kädestä pitäen. Mitään komentojen ketjuttamista, tai "kerää kaikki mineraalit tältä alueelta", ei ole. Yksi komento, yksi kivi. Useita eri unitteja ei voi myöskään valita ja komentaa yhtaikaa... edes liikkumaan samaan paikkan. Myöskin dronet tuntuvat härväävän mitä sattuu ja prioriteetit ovat välillä ihan sekaisin. Kamaa siirrellään siirtelemisen ilosta ja sitten kun jossain on oikea tarve, ollaan myöhässä. Siirtolaiset vaihtavat työpaikkaansa aika randomilla, vaikkapa insinööri menee ravintolaan töihin, vaikka tehtaassa olisi tilaa. Sitten se valittaa duunistaan. Siirtolaisten managerointi on melko hankalaa, koska kunnon UI tähän hommaan puuttuu. Joudut selaamaan rakennuksia, valikoita, yksittäisiä statseja, eikä ole mitään selkeää valikkoa, mistä hoitaa tuota ihmisten resursointia.

    Kuten totesin, alku on aina mukavaa, kun kaikki on uutta. Peli ja äänimaailma on ihan hieno, eikä mekaniikoissakaan sinänsä ole valittamista. Sisältöä vain on niin pirun vähän, että on vaikea keksiä miksi pelata. Kentällä on vain kolme domea ja sinne mahtuisi kymmeniä, mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta kuluttaa kymmeniä tunteja samaan puuduttavaan rakenteluun vain siksi, että saa mapin täyteen. Mystery ei ole vielä ratkennut, joten sen aikaa voisi ehkä pelailla. Ja ehkä rakentaa sen yhden Mega Domen ja joitain wondereita, mutta tämäkin on vähän sellaista, että miksi? Mitä sitten? Jos tällä ei avaa mitään muuta, kuin steam achievementin, niin en tiedä jaksaako kiinnostaa. Harmi, odotin peliltä enemmän. Ehkä pätsit tuo enemmän sisältöä ja syvällisyyttä tähän. DLC nyt ei ainakaan mene ostoon, sen verran vähän sisältöä on tässä core pelissä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2018
    anonyymi, Hugidisel ja Henkka77 tykkäävät tästä.
  8. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 056
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ^ Kiitos kattavasta arviosta. Vähän samat fiilikset jäi parin gameplay-videon jälkeen ja muutamat revikat lukeneena.
    Harmi, koska odotin tätä kauan ja odotin tältä paljon. Mutta tuon kertomasi perusteella pelissä on sen verran merkittäviä suunnittelufiboja ja sisällöllisiä ongelmia, että jätetään hautumaan toistaiseksi.