Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Voi olla kysymykseni oli hiukan hölmö, viimeksi kun katsoin carlin kankaita niin niilä oli "kaksi" eri mallia noi karrikoidusti. nyt näyttää että niillä on passiivi 3d kangas erikseen.
siksi siis kysyin shimmeringistä mutta tuskin ostit passiivi 3d materialia. mutta joo shimmerin on tietynlainen kimaltelu/"ääni" kuvassa metallia sisältävissä kankaissa yleensä joka näkyy
yhteinäisillä tasavärisillä pinnoilla kirkkaissa kohtauksissa. Eräs passiivi 3d sopivien kankaiden yleisistä heikkouksista
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Pitäisi päivittää tykkiä nykyisestä Epson 9200W. Heittoetäisyys 3.5m, 120” kangas, kattoasennus. Budjetti 3000€. Olisiko perusvarma looginen ratkaisu 9400W?
Itse tein saman päivityksen vuosi sitten. 9200:n vaihtui 9400:ksi. Ei se 9200:n huono ollut, mutta kyllä tuo 9400:n on täysin eri laite ja sen huomaa jo reilusta paino erosta.
Se että kannataako ostaa tuota W mallia vai ihan normi 9400. Itselläni on tuo 9400, koska langattomuutta en tarvitse ja siinä oli muistaakseni ihan kiva hinnan erokin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
DVDplazalla JVC X7900 myynnissä. Ei oma lehmä ojassa mutta jos joku kattelee laitetta ~2500€ , niin voittamaton peli (mikäli alle 900 tuntia ajettu laite käy).
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
Pitäisi päivittää tykkiä nykyisestä Epson 9200W. Heittoetäisyys 3.5m, 120” kangas, kattoasennus. Budjetti 3000€. Olisiko perusvarma looginen ratkaisu 9400W?
Päädyitkö jo ratkaisuun? Itsellä olisi käytännössä täysin sama tilanne: 4K tykki hakusessa, budjetti 2800 €, kangas 120" ja heittoetäisyys 3.8m. Langattomuutta en tarvitse. Tila on vaaleahkoilla sisustusväreillä maalattu, mutta vitivalkoisia pintoja ei onneksi ole ja huoneen saa täysin pimeäksi. Tällä hetkellä näyttäisi tässä hintaluokassa tuo Epsonin TW-9400 parhaalta vaihtoehdolta. Harmillisesti tosiaan hinnat on pompsahtaneet tuohon 2800 tasolle, mahtaako näissä olla liikkeissä minkä verran tinkivaraa...

Muuten, tältä sivulta: https://projection.center/epson-eh-tw9400w.html löytyvän laskurin mukaan 3.50 m on hitusen liian lyhyt heittoetäisyys ko. tykille. Laskurin mukaan minimietäisyyden tulisi olla 266 cm leveälle kankaalle vähintään 359 cm. Eli kannattaa varmistaa etäisyydet, kun sulla menee toi ihan sinne heittovälin alarajoille.
 
Liittynyt
15.11.2019
Viestejä
47
Päädyitkö jo ratkaisuun? Itsellä olisi käytännössä täysin sama tilanne: 4K tykki hakusessa, budjetti 2800 €, kangas 120" ja heittoetäisyys 3.8m. Langattomuutta en tarvitse. Tila on vaaleahkoilla sisustusväreillä maalattu, mutta vitivalkoisia pintoja ei onneksi ole ja huoneen saa täysin pimeäksi. Tällä hetkellä näyttäisi tässä hintaluokassa tuo Epsonin TW-9400 parhaalta vaihtoehdolta. Harmillisesti tosiaan hinnat on pompsahtaneet tuohon 2800 tasolle, mahtaako näissä olla liikkeissä minkä verran tinkivaraa...

Muuten, tältä sivulta: https://projection.center/epson-eh-tw9400w.html löytyvän laskurin mukaan 3.50 m on hitusen liian lyhyt heittoetäisyys ko. tykille. Laskurin mukaan minimietäisyyden tulisi olla 266 cm leveälle kankaalle vähintään 359 cm. Eli kannattaa varmistaa etäisyydet, kun sulla menee toi ihan sinne heittovälin alarajoille.
Päädyin ratkaisuun ja 9400W ollut nyt viikon katossa. Heittoetäisyyden muistin väärin, 4m oli oikea. Aika monet arvostelut luin läpi ja hifiliikkessä käytyjen keskustelujen jälkeen suosittelivat samaa ratkaisua. Tuossa esim. vertailu miltei kaksi kertaa kalliimpaan JVC:n tykkiin. Kuten tuossa speedjani sanoikin muutama postaus ylempänä, niin 9200 ei huono tykki ole, mutta olinpas oikeasti yllättynyt, kuinka valtava ero näillä kahdella olikaan. Hinnasta sain 200€ tingattua pois. Mullakaan tykki ei nyt hiilikellarissa ole ja valkoinen katto, mutta saan pimennettyä huoneen hyvin. Valovoima kuitenkin niin suuri, että kevyesti voi päivälläkin laittaa muksuille piirrettyjä ilman pimennysverhoja.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
50
Vielä sitä mennään 11v wanhalla Pana PT-AE4000:lla, lamppua on välillä vaihdettu ja nyt 700h menossa. Josko sitä hankintaa vielä venyttäis... :)

Mustassa huoneessa toimii ihan hyvin, olen edelleen ihan tyytyväinen tämän kuvaan. Parempi ehkä että ei tiedä paremmasta.... Tälläkään ei ole enää muuta kuin käyttöarvo, maksoi joskus 2,5k€
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Päädyin ratkaisuun ja 9400W ollut nyt viikon katossa. Heittoetäisyyden muistin väärin, 4m oli oikea. Aika monet arvostelut luin läpi ja hifiliikkessä käytyjen keskustelujen jälkeen suosittelivat samaa ratkaisua. Tuossa esim. vertailu miltei kaksi kertaa kalliimpaan JVC:n tykkiin. Kuten tuossa speedjani sanoikin muutama postaus ylempänä, niin 9200 ei huono tykki ole, mutta olinpas oikeasti yllättynyt, kuinka valtava ero näillä kahdella olikaan. Hinnasta sain 200€ tingattua pois. Mullakaan tykki ei nyt hiilikellarissa ole ja valkoinen katto, mutta saan pimennettyä huoneen hyvin. Valovoima kuitenkin niin suuri, että kevyesti voi päivälläkin laittaa muksuille piirrettyjä ilman pimennysverhoja.
Joo, kyllä siinä on asiallinen laite hintaluokassaan. Firmwarepäivitys on helppo tehdä. Itselläni oli vanha ja nyt tuli uusin, tui 1.03. Tuossa siitä lyhyesti;

The new 1.03 firmware seems to add an extra pixel position for pixel shifting for 4K 24p material. The pixel structure looks like they are making the panels transmissive at the halfway point between the two previous pixel positions.

We have been discussing this on the US forums, and I would like you guys to check this out as well.

I am using the Australian firmware which should be the same as the UK one.

There's lots of other changes to HDR, but this is the first time a manufacturer actually increased the resolution of a projector using a firmware upgrade
 
Liittynyt
15.11.2019
Viestejä
47
Joo, kyllä siinä on asiallinen laite hintaluokassaan. Firmwarepäivitys on helppo tehdä. Itselläni oli vanha ja nyt tuli uusin, tui 1.03. Tuossa siitä lyhyesti;

The new 1.03 firmware seems to add an extra pixel position for pixel shifting for 4K 24p material. The pixel structure looks like they are making the panels transmissive at the halfway point between the two previous pixel positions.

We have been discussing this on the US forums, and I would like you guys to check this out as well.

I am using the Australian firmware which should be the same as the UK one.

There's lots of other changes to HDR, but this is the first time a manufacturer actually increased the resolution of a projector using a firmware upgrade
1.04 firmware tullut pari viikkoa sitten. Valitettavasti Epson nihkeä kertomaan muutoksista, mutta tuskin nyt pahemmaksi menee.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Vielä sitä mennään 11v wanhalla Pana PT-AE4000:lla, lamppua on välillä vaihdettu ja nyt 700h menossa. Josko sitä hankintaa vielä venyttäis... :)

Mustassa huoneessa toimii ihan hyvin, olen edelleen ihan tyytyväinen tämän kuvaan. Parempi ehkä että ei tiedä paremmasta.... Tälläkään ei ole enää muuta kuin käyttöarvo, maksoi joskus 2,5k€
Mulla vaihtui Sanyo PLV-Z5 kuukausi takaperin Epson EH-TW7000:een. Kyllä on 15 vuodessa tykit muuttuneet :D
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Huomenia kaikille✌

Sellaiseen asiaan kiinnitin huomioni eilen illalla Epsonin 9400 tykin valkotasapainoa tarkastellessa, että Epsonin omalla 8 portaisella valkotasapainon säädöllä vs se, että testikuva tuli Panasonic 820》 Denon AWR 3300 kautta tylille, oli vissi ero valkotasapainossa. Tämä nyt ei varmaan kaikkia yllätä, mutta huomasin sen siinä, kun Chromapure+i1 pro plus:lla luin valkotasapainon IRE 80 ja IRE 20 Chromapuren omalta testilevyltä ja toistin panalla. Valkotasapaino oli jo sinne päin. Sit tein loppusäädön Epukan omalla 8 portaisella säädöllä. Tein sit valkotasapaino testin käyttäen sit Chroman testilevyä ja kaikki olikin sit muuta kuin mallillaan, muistaakseni sinistä oli liikaa yms. Tämä voi johtua monestakin asiasta, mm vääristääkö Denon, Panasonic yms signaalia verrattuna siihen, että testikuva tulee suoraan tykistä. Siksi kalibrointi kannattaa tehdä juuri sillä lähde laitteella, jolla materiaalia toistaa. Itse tein, niin että en enää koske Epsonin omaan 8 portaiseen valkotasapainon säätöön, vaan teen 2-pisteen valkotasapainon säädön tykittäen Panalla Chroman testilevyltä harmaaportaat, niin ei mene pakka sekaisin.
 
Liittynyt
15.11.2019
Viestejä
47
Huomenia kaikille✌

Sellaiseen asiaan kiinnitin huomioni eilen illalla Epsonin 9400 tykin valkotasapainoa tarkastellessa, että Epsonin omalla 8 portaisella valkotasapainon säädöllä vs se, että testikuva tuli Panasonic 820》 Denon AWR 3300 kautta tylille, oli vissi ero valkotasapainossa. Tämä nyt ei varmaan kaikkia yllätä, mutta huomasin sen siinä, kun Chromapure+i1 pro plus:lla luin valkotasapainon IRE 80 ja IRE 20 Chromapuren omalta testilevyltä ja toistin panalla. Valkotasapaino oli jo sinne päin. Sit tein loppusäädön Epukan omalla 8 portaisella säädöllä. Tein sit valkotasapaino testin käyttäen sit Chroman testilevyä ja kaikki olikin sit muuta kuin mallillaan, muistaakseni sinistä oli liikaa yms. Tämä voi johtua monestakin asiasta, mm vääristääkö Denon, Panasonic yms signaalia verrattuna siihen, että testikuva tulee suoraan tykistä. Siksi kalibrointi kannattaa tehdä juuri sillä lähde laitteella, jolla materiaalia toistaa. Itse tein, niin että en enää koske Epsonin omaan 8 portaiseen valkotasapainon säätöön, vaan teen 2-pisteen valkotasapainon säädön tykittäen Panalla Chroman testilevyltä harmaaportaat, niin ei mene pakka sekaisin.
Miksihän muuten toi Epsonin valkotasapaino on 8-portainen ja mitä prosenttiosuuksia kukin vastaa? 10-portainen kun valkotasapainosäätö nyt yleensä on prosenttikymmenysten mukaan. En ole vielä itse kerennyt alkaa säätämään vaan annan sisään ajaa vielä hetken. Toi 10-portainen säätö on kyllä aika nysväämistä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se pitää tehdä monta kertaa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Miksihän muuten toi Epsonin valkotasapaino on 8-portainen ja mitä prosenttiosuuksia kukin vastaa? 10-portainen kun valkotasapainosäätö nyt yleensä on prosenttikymmenysten mukaan. En ole vielä itse kerennyt alkaa säätämään vaan annan sisään ajaa vielä hetken. Toi 10-portainen säätö on kyllä aika nysväämistä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se pitää tehdä monta kertaa.
Epsonilla on tosiaan hiukan omituinen tuo 8-portainen systeemi! Mutta ne menee näin;
8=IRE 90/100
7=IRE 80
6=IRE 70
5= IRE 50
4=IRE 40
3=IRE 30
2=IRE 20
1=IRE 0-5
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Onkos kellään heittää linkkiä/vinkkiä mistä saisin ladattua/ostettua 3D testi kuvia, Brightness/Contrast yms, millä voisi tykin 3D kuvan säätää ja miten olette säätäneet? Miten kolorimetri, esim i1 pro lukee 3D kuvaa, eli pitääkö kolorimetrillekkin asentaa 3D lasit???:geek:. Miten tuo käytännössä menee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Onkos kellään heittää linkkiä/vinkkiä mistä saisin ladattua/ostettua 3D testi kuvia, Brightness/Contrast yms, millä voisi tykin 3D kuvan säätää ja miten olette säätäneet? Miten kolorimetri, esim i1 pro lukee 3D kuvaa, eli pitääkö kolorimetrillekkin asentaa 3D lasit???:geek:. Miten tuo käytännössä menee?
Itse säädin joskus niin että löin lasit kolometrin eteen.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Osui silmään rajalan tarjous Benq W2000 tykistä. Halvalla hyvä HD kuva, jos joku hankkimassa tuossa hintaluokassa.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
50
Onko tykeistä ollut perinteisesti hyviä Blac Friday -tarjouksia?

TW9400 voisi ostaa jossain kohtaa. Aika outo hintakehitys kun vuoden alussa tykki ollut 700€ halvempi. Ei paljon herätä ostohaluja tällä hetkellä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
287
Onko muita Optoman UHD40 / UHD51 vastaavien omistajia? Kiinnostaisi lampun todellinen käyttöikä. Nyt vajaa 2000h plakkarissa ja takaraivossa tunne että hiukan olis kuva himmennyt. 4000h ohjeellinen ikä normimoodissa valmistajan mukaan.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Onko tykeistä ollut perinteisesti hyviä Blac Friday -tarjouksia?

TW9400 voisi ostaa jossain kohtaa. Aika outo hintakehitys kun vuoden alussa tykki ollut 700€ halvempi. Ei paljon herätä ostohaluja tällä hetkellä.
Toi hintapolitiikka on ihan ihmeellinen täällä suomessa. Kai täälläkin on jotain kuppikuntia ton suhteen. Eniten huvittaa noi sonyt. Kaikki muut myy HW65 mallia viä melkein 3k kun cinematradingillä se on jo jokusen vuoden ollut ihan pikkasen päälle 2k ja muutaman satkun halvempi 45 malli. Silti olen ymmärtänyt että cinematradingi on ihan virallinen mesta ostaa sonya.
Ja jollain Mareksilla on lähteny kans hinnat ihan näpistä senjälkeen kun siä alettiin myymään sitä kermaperse tavaraa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Tossa ois 9400W tarjouksessa
Hitto kun olis ollut alle kahden kilon niin olisi lähtenyt ostoon. Tuo on edelleen kalliimpi kuin aiempi paras hinta.
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
36
Hitto kun olis ollut alle kahden kilon niin olisi lähtenyt ostoon. Tuo on edelleen kalliimpi kuin aiempi paras hinta.
Tuo tarjous on langattomasta mallista. Se tarjous 2200€ hintaan on ollut ainoastaan mustasta versiosta missä ei ole langatonta lähetintä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
5
Itselläkin rupee tykin vaihto olemaan pikku hiljaa edessä onhan tuolla 11 vuotta jo menty ja 3 lamppua vaihdettu. Katsomalla hajalle ei tätä sonyn vplhw10 saa. En osaa edes arvioida montako tuntia on päällä ollut joskus ollut muutaman päivänkin putkeen youtubea pyörittänyt. Ja kuva on vieläkin aika hyvä ainakin omaan silmään, värit on välillä kalibroitu mutta ei taida sinistä saada kohta enää säädettyä kun rupee säädöt loppua jo service moden kautta :D ...
Moro.

Mulla kanssa sama laite 11 vuotta vanha, mutta vasta eka lamppu menossa. Kohta tulee 3000 tuntia täyteen low-modella. Olen tässä huomannu että kuva on muuten vielä hyvä, mutta ehkä alkaa jo vähän sinertää. Vissiin organiset osat happamoituu?

Onko hyviä vinkkejä säätöihin? Mistä olet hommannu lamppuja? Haluaisin alkuperäisen kohtuu hintaan...

edit: Sony BRAVIA VPL-HW10 1080p SXRD Projektorilamput, moduulilla - MyProjectorLamps Europe

Onkohan tuo sopiva, ettei olisi heikkolaatuinen kopio?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
141
Moro.

Mulla kanssa sama laite 11 vuotta vanha, mutta vasta eka lamppu menossa. Kohta tulee 3000 tuntia täyteen low-modella. Olen tässä huomannu että kuva on muuten vielä hyvä, mutta ehkä alkaa jo vähän sinertää. Vissiin organiset osat happamoituu?

Onko hyviä vinkkejä säätöihin? Mistä olet hommannu lamppuja? Haluaisin alkuperäisen kohtuu hintaan...

edit: Sony BRAVIA VPL-HW10 1080p SXRD Projektorilamput, moduulilla - MyProjectorLamps Europe

Onkohan tuo sopiva, ettei olisi heikkolaatuinen kopio?
Itse en mikään pro ole näissä kalibrointi hommissa tovi sitten itselle toummosen xrite i1Display Pro Plussan colorimetrin hommasin ja useamman yön opetellut alaa. Jokainen tykkihän on yksilö että samat säädöt mitkä näyttää mun tykissä suht käypiltä voi olla sun tykissä poskellaan vielä kun puhutaan yli 10vuotta vanhoista vehkeistä :geek: En osaa ottaa kantaa noihin lamppuihin onko ne sitten niin paljon parempia. Itse laitoin tilaamani lampun aliexpressistä tais 17 euroa maksaa...1400 h takana ja vielä toimii itse oon käyttänyt tykkiä High modessa koko ajan. Luulen että ei pysty täydellistä väriä saamaan
ilman tietokoneen sourcen calibrointia sininen valoteho on riittämätön 10-30% kohdalla. Laitan muutaman kuvan niin voit kokeilla.
WhatsApp Image 2020-11-29 at 21.26.32 (1).jpeg WhatsApp Image 2020-11-29 at 21.26.31.jpegWhatsApp Image 2020-11-29 at 21.26.32 (2).jpegWhatsApp Image 2020-11-29 at 22.06.29.jpegWhatsApp Image 2020-11-29 at 21.26.32 (3).jpeg
Pitäs vielä enemmän perehtyä tuohon RCP väri säätöön jotenkin kun vaan aika kaikkeen riittäisi , saturaatio tasot väreissä on vähä perseellään.
Cinema black prosta auto1 ja fast, x.v.color on, color space wide ja service moden saa auki kun painaa kakesta enter,enter,vasen ja enter.
Gamma 2 on lähimpänä haluttua 2.2 tasoa. ja pahoittelut paskalaatusista kuvista puhelimessa focus on aivan perseestä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Maali ei kai ole hyvä näiden kanssa, niin mikä kangas laitetaan? Kuva 105-130" huone 420x450, korkeus 250cm valkoiset seinät. Katsomaetäisyys tuo reilu 4m.

XYScreen Black Crystal 120" kehyksetön kiinteä screeni. The screen you marry, the projector you date. Ja ei , millään parinhuntin harmaalla / valkoisella et todellakaan saavuta samanlaista kuvaa. (vaaleapintaisessa tilassa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
kyllähän oikea maalikin asian ajaa oikein levitettynä ja nimenomaan oikea maali oikeaan tarkoitukseen.
Riippuu aina vähän mitä hakee. Kangas on kyllä suurimmassa osassa tapauksia se helpoin tapa saada sitä mitä tilaa.
Ja tietenkin riippuu paljon myös siitä kuinka paljon on kiinnostunut kalibroidusta kuvasta jne. Itsellä on mittarit jne mutta aika paskat nakkaan kalibroidusta kuvasta.
Varsikin toisilla ohjaajilla on niin paska maku sen sunteen miltä leffa pitäis näyttää joutuu sitä kuvaa aina rukkaan leffa kohtasesti jos jaksaa.
Loppujen lopuksi hyvä leffa on hyvä leffa ja paska paska eikä se siitä kalibroimalla parane. Toisilla taas on silmä vähän kuin absoluuttinen sävelkorva, silloin on kirouksen
kanssa vaan elettävä ja kaiken pitää olla nuotissa/vireessä tai ei sitä kuunnella.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
89
XYScreen Black Crystal 120" kehyksetön kiinteä screeni. The screen you marry, the projector you date. Ja ei , millään parinhuntin harmaalla / valkoisella et todellakaan saavuta samanlaista kuvaa. (vaaleapintaisessa tilassa).
Eli tässä tulee mukana alumiinikehikko ja kangas? Pingotetaako tuo kangas itse tuohon kehikkoon ja kuinka helppoa se on? Samantyylisiä näkyy olevan paljon Baballa. Onko joku tilannut tätä tai jotain muuta? Onko joku tilannut tätä tai jotain vastaavaa Suomeen? Kuinka paljon kokonaishinnaksi tulee? Tuo 700 USD aika maksimeita mitä itse viitsin sijoittaa. Alunperin luulin, että muutamalla satasella pärjäis..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Eli tässä tulee mukana alumiinikehikko ja kangas? Pingotetaako tuo kangas itse tuohon kehikkoon ja kuinka helppoa se on? Samantyylisiä näkyy olevan paljon Baballa. Onko joku tilannut tätä tai jotain muuta? Onko joku tilannut tätä tai jotain vastaavaa Suomeen? Kuinka paljon kokonaishinnaksi tulee? Tuo 700 USD aika maksimeita mitä itse viitsin sijoittaa. Alunperin luulin, että muutamalla satasella pärjäis..
Siinä tulee kaikki mukana ja pinnan kiinnitys kehikkoon tapahtuu pingoittamalla. Eipä tuo pingoittaminen ollut homma eikä mikään ainakaan noissa omissani. AVSforumilla noita on käytetty tod. paljon. Suomessa on taidettu hommata enemmän noita parin huntin kankaita ja sitten tuijotetaan haaleaa, surkean kontrastin omaavaa kuvaa... Nuo blackscreenit ovat täällä vielä aika harvinaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 200
Oliskohan tuo xyscreen ollut parempi kuin Carlsin alr kangas? Vähän liian iso vain mulle tuo 120" tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Oliskohan tuo xyscreen ollut parempi kuin Carlsin alr kangas? Vähän liian iso vain mulle tuo 120" tällä hetkellä.
Sanoisin että on. (+ sivujen mukaan 80 - 200 inch customized). Kannattaa varmaan tuolta kysäistä mitä maksaa mikäkin koko, millä pinnalla, postikuluineen.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
Siinä tulee kaikki mukana ja pinnan kiinnitys kehikkoon tapahtuu pingoittamalla. Eipä tuo pingoittaminen ollut homma eikä mikään ainakaan noissa omissani. AVSforumilla noita on käytetty tod. paljon. Suomessa on taidettu hommata enemmän noita parin huntin kankaita ja sitten tuijotetaan haaleaa, surkean kontrastin omaavaa kuvaa... Nuo blackscreenit ovat täällä vielä aika harvinaisuus.
Mitä tarkoitat blackscreenilla? Onko se sama kuin ALR-kangas (ambient light rejecting) eli harmaa korkeakontrastinen kangas?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Mitä tarkoitat blackscreenilla? Onko se sama kuin ALR-kangas (ambient light rejecting) eli harmaa korkeakontrastinen kangas?
No sanotaanko vaikka että Blackscreen omaa perus ALR kankaan ominaisuudet + jonnin verran extraa erikoisemman pinnoituksen vuoksi. Ei ALR kangas toimi todellakaan hyvin tilassa missä on esim. hämärä taustavalo vs. blackscreen.
Tuossa nyt alla hieman esimerkkiä mitä tarkoitan. Perus ALR on pinnaltaan hopea, Blackscreen on nimensä mukaisesti lähes musta / tumman harmaa.

 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
No sanotaanko vaikka että Blackscreen omaa perus ALR kankaan ominaisuudet + jonnin verran extraa erikoisemman pinnoituksen vuoksi. Ei ALR kangas toimi todellakaan hyvin tilassa missä on esim. hämärä taustavalo vs. blackscreen.
Tuossa nyt alla hieman esimerkkiä mitä tarkoitan. Perus ALR on pinnaltaan hopea, Blackscreen on nimensä mukaisesti lähes musta / tumman harmaa.

Ok. Hieman tuntemattomampi konsepti tosiaan - paitsi Suomessa, niin myös suuressa maailmassa... aika niukasti löytyy netistä sisältöä noista, verrattuna harmaisiin ALR kankaisiin.

Nyt kun joitain markkinointikuvia/videoita katsoin noista black screeneista, niin huomiota herätti, että käytetään lähes yksinomaan hyvin tummaa esimerkkimateriaalia: öinen kaupunki, tähtitaivaat jne. (sama ilmiö kyllä myös kun verrataan harmaita kankaita valkoisiin :) Onhan se nyt itsestään selvää, että mustassa kankaassa tuollaisen kuvaston mustuus ja kontrasti pääsevät "loistamaan" (heh). Mutta mutta...

Kääntöpuolena sitten tulee mieleen kaikenlaista. Gain on väistämättä vähän matalampi noissa (kuten on myös harmaat vs valkoiset kankaat), ja entäpä sitten kuvan yleisfiilis valoisissa kohtauksissa. Ettei vain tulisi tiettyä tunkkaisuutta, synkkyyttä? No, omin silminhän näitä pitäisi päästä live-tilanteessa vertailemaan, että tietäisi.

Totuushan on, että mikään kangastyyppi ei ole absoluuttisesti muita parempi. Se riippuu siitä, millaisissa olosuhteissa eniten katselee, onko tykki kuinka valovoimainen, ja mikä kompromissi itseä häiritsee vähiten. Vähän sama keskustelu siis, kuin To Edge or Not to Edge, that is the question. (eli pitääkö kankaassa olla mustat raamit vai ei)

Loogisesti voisi kuitenkin järkeillä, että harmaa on paras kompromissi mustan ja valkoisen väliltä :):hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ainakaan tällä foorumilla vastaanotto Perle Noire Screenille ei ollut kovin mairitteleva: Big Screen Forums: Perle Noire Black Screen for Projection

Keskustelu loppui sitten kolmeen viestiin :think:
Eiköhän noita valmistajia ole laidasta laitaan. Mene lukemaan vaikka kokemuksia Black Diamondista... Kumma juttu ettei huntilla saanut hyvää blackscreeniä :D

Miten voit määritellä gainin "huonouden" ? Minä en pysty, tosin kokemusta tykittelystä onkin vasta 15-vuotta. Sillähän ei varmaan ole mitään tekemistä tummien esimerkkikuvien kanssa että tuolla kankaalla nimenomaan koitetaan tuoda sitä tummanpään toistoa esille jopa valaistussa tilassa mihin ei yksikään "tavan" kangas pysty. Minä olen noita useita nähnyt livenä. Yhden jopa maalannut itse. (+ pari väli mallia kuten black widow, joka oli hopea screeni)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
Miten voit määritellä gainin "huonouden" ? Minä en pysty, tosin kokemusta tykittelystä onkin vasta 15-vuotta. Sillähän ei varmaan ole mitään tekemistä tummien esimerkkikuvien kanssa että tuolla kankaalla nimenomaan koitetaan tuoda sitä tummanpään toistoa esille jopa valaistussa tilassa mihin ei yksikään "tavan" kangas pysty. Minä olen noita useita nähnyt livenä. Yhden jopa maalannut itse. (+ pari väli mallia kuten black widow, joka oli hopea screeni)
Aivan oikein, kyse oli toki vain mittausarvoista. Tästä kuitenkin löytyy aika paljon juttua, että näin se käytännössä menee. Huonous on sitten katsojan silmässä. Korjasin siis tekstiini sanan huonompi --> matalampi.

Mutta gain ei varmaan ole tässä niinkään oleellinen pointti kuin tuo pohtimani vaaleiden kohtausten synkkyys. Pystyisitkö sanomaan siihen jotain kokemuksiesi perusteella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Mutta gain ei varmaan ole tässä niinkään oleellinen pointti kuin tuo pohtimani vaaleiden kohtausten synkkyys. Pystyisitkö sanomaan siihen jotain kokemuksiesi perusteella?
Ei vaaleat kohtaukset ole "synkkiä" jos mustaa päätä on saatu parannettua reilusti ja laite on kalibroitu. Valkoinen ei toki ole yhtä kirkkaan ja puhtaan valkoista kun esim. Studiotek 130 G4 -sarjalaisessa. Myönnettäköön etten kyllä ihan hiffaa mitä edes haet takaa synkällä. Ja oletko itse ollut miten paljon erilaisten kankaiden kanssa tekemisissä ja kalibroinut näitä laitteita ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
Ei vaaleat kohtaukset ole "synkkiä" jos mustaa päätä on saatu parannettua reilusti ja laite on kalibroitu. Valkoinen ei toki ole yhtä kirkkaan ja puhtaan valkoista kun esim. Studiotek 130 G4 -sarjalaisessa. Myönnettäköön etten kyllä ihan hiffaa mitä edes haet takaa synkällä. Ja oletko itse ollut miten paljon erilaisten kankaiden kanssa tekemisissä ja kalibroinut näitä laitteita ?
Kuten jo yllä selvästi kerroin, en ole ollut näitten tummimpien ALR-kankaiden (joita kutsut nimellä blackscreen) kanssa tekemisissä. Valkoisten kankaiden ja perus harmaa ALR kanssa kyllä. Viesteissäni laitoin asioita kysymysmuotoon juuri siksi, että ne kenellä on tietoa, voivat kertoa. Sä nyt jo toistamiseen alat vetää tätä keskustelua henkilöön ja jonkinlaiseen auktoriteettiin, mitä jos nyt vaan keskusteltaisiin projektoreista ja kankaista tässä ketjussa? Ja mitä tekemistä "näiden laitteiden" kalibrointikokemuksella on kankaiden ominaisuuksien vertailun kanssa??

Synkkyydellä tai pikemmin tunkkaisuudella hain juuri tuota valkoisen kirkkautta ja puhtautta koko kuva-alalla silloin kun koko kuva on vaalea. Mietin että voiko siinä havaita jotain heikennystä varsinkin uniformity mielessä, koska näköjään nuo Black diamond ja vastaavat ovat ilmeisesti melko herkkiä katselukulman muutokselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ja mitä tekemistä "näiden laitteiden" kalibrointikokemuksella on kankaiden ominaisuuksien vertailun kanssa??
Esim. sitä että jossei ole (/osaa) edes gammaa ja muita perusjuttuja säätää kohdalleen niin kyllähän sieltä voi pompata vaikka minkälaista paskoo silmille, jotain tälläisiäkin voidaan helposti pistää "synkkyyden" piikkiin. Yleensä kankaitakin kun arvostellaan yhtään kriittisemmin niin tottahan se tehdään kalibroiduilla laitteilla. Toki uniformityt, katselukulmat etc. ei ota tähän kantaa mutta aika moni muu asia ottaa. Turhaan sä ittees otat ja alat nillittään jos sun kokemuksias aiheeseen liittyen kysyn.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Tottakai alr kankaat on herkkiä katselukulmalle. ei se heijastuvan hajavalon määrä mihinkään häviä. jollain keinolla se tarvii saada heijastumaan muualle kuin katsojaan joka oletetaan istuvan keskellä ruutua.
 
Liittynyt
04.12.2020
Viestejä
1
Uudella kirjoittajalla olisi kysymys niille, jotka tietävät: Yhdistyksemme on hankkimassa kannettavaa videotykkiä, jota pääasiassa käytämme vuokratilassa isossa salissa isolle valkokankaalle työpöydältä läppäriin kytkettynä. Katsomme pääasiassa vanhoja, heikkotasoisia kuvia ja tekstiä. Kuvan tarkkuus on olennaista, mutta rahaa ei yrityksellä liiemmältä ole. Löysin vinkin LUMERI X350 PROJEKTORI Onko tästä firmasta kokemuksia. Firman videotykit vaikuttavat halvoilta. Onko siihen selitys? Ja mitä videotykkiä suosittelisitte meille? Yst. terveisin puheenjohtaja
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
477
Tottakai alr kankaat on herkkiä katselukulmalle. ei se heijastuvan hajavalon määrä mihinkään häviä. jollain keinolla se tarvii saada heijastumaan muualle kuin katsojaan joka oletetaan istuvan keskellä ruutua.
Katselukulmaherkkyys ei johdu hajavalosta, vaan tykin valon heijastuksesta. Tuo gainin putoaminen katselukulman kasvaessa tapahtuu myös täysin pimennetyssä ja mustalla sametilla vuoratussa huoneessa.

Ilmiö johtuu siitä että ALR kankaiden pinnoite heijastaa suurimman osan tykin valosta kapeassa sektorissa takaisin. Vastaavasti sivusektoreihin kankaasta siroavaa valoa on vähemmän kuin perinteisissä kankaissa.

Itse asiassa väitteesi ei myöskään sikäli pidä paikkaansa, että vähänkin kehittyneemmissä ALR kankaissa nimenomaan hajavaloa häviää kankaaseen, toisin sanoen kankaan pinnoite absorboi muista suunnista kuin suoraan edestä (tykistä) tulevaa valoa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 627
Viestejä
4 197 098
Jäsenet
70 756
Uusin jäsen
FuriousJumper

Hinta.fi

Ylös Bottom