Tulipa viikonloppuna askarreltua vihdoin tuo oma Carl's:n ALR kangas kehyksineen. Ensimmäisen päivä meni kehyksen tekoon, maalaukseen ja kokoonpanoon ja toinen päivä sitten kankaan pingottamiseen kehykseen sekä reunanauhan asentamiseen. Omaan työhän olen tyytyväinen, vaikka muutamaan otteeseen meinasi mennä sormi suuhun kuinka tehdä homma järkevästi ja pariin kertaan jouduin niittejä aukomaan ja venyttämään kankaan kireämmälle. Nyt on kuitenkin kangas siististi suorana. Täytyy katsoa miten pysyy suorana jatkossa.
Uusi kuva vaatii vielä vähän totuttelua ja etenkin säätöä tykin asetuksista. Musta on selkeästi mustempaa, mutta ei tuo ihan autuaaksi tee valoisaan aikaan katsottuna. Täytyy hiukan paremmin perehtyä kuvanlaatuun ennen kuin annan lopullisen tuomion itse kankaasta. Lapsilta sain ainakin kehut hienosta screenistä ja täytyy itsekin todeta, että nyt tuntuu paljon enemmän siltä, että katsoo "todella isoa tv:tä" verrattuna siihen, kun aiemmin kuvan heijasti vain valkoiselle seinälle ilman reunuksia kuvassa.
Itse kehys oli kyllä todella halpa valmistaa. Voin suositella tähän kertopuuta. Kaksi 3 metrin kertopuuta (39x66mm) riittää hyvin hiukan vajaan 260cm leveän kehyksen tekemiseen, kun halkaisee kertopuut keskeltä kahtia pituussuunnassa. Tuloksena siis 12 metriä 39x33mm kertopuuta (miinus leikkaavan terän paksuus). Tuosta sais siis kehyksen reunukset ja kaksi tukipuuta vielä keskelle. Tukipuut kannattaa sahata vielä ohuemmaksi ettei ota kankaaseen kiinni. Lisäksi tarvitaan 8kpl pieniä naulalevyjä runkopuiden kasaamiseen, ruuveja, liimaa ja nitoja niitteineen kankaan kiinnitystä varten. Itse vielä spray-maalasin näkyvän puolen kehikosta mattamustaksi, mutta tällä kankaalla sitä ei varmaan olisi tarvinnut. Varotoimi siis lähinnä tuo maalaus.
Muutamia havaintoja omasta kasaamisesta, ettei muut tee samoja virheitä:
-Älä venytä mustaa reunasamettikangasta asennuksen yhteydessä. Tämä voi aiheuttaa ryppyjä itse kankaaseen ja vaatii uudelleen pingoituksen.
-Carl's:n ALR kangas on todella samanlaista molemmin puolin ja on hankala nähdä kumpi puoli tulee katsojaa kohden. Ero on todella pieni ja itse laitoin mattapuolen (=vähemmän heijastavan puolen) kohti katsojaa kuten ohjeistettu. Eron itse näin parhaiten heijastamalla kirkkaan ledivalon (esim. kännykällä) todella läheltä kangasta ja vertaamalla kumpi puoli heijastaa valon kirkkaammin takaisin.
-Huomioi, että screen tulee rungon paksuuden verran lähemmäksi tykkiä kun lasket kuinka ison kuvan haluat tehdä! Itse olin laittanut tykin zoomin maksimiasentoon, kun mittasin kuvan kokoa vanhalla seinäpinnalla. Nyt kun uusi kangas tuli noin 4cm lähemmäksi tykkiä niin tykin tuottama kuva onkin hiukan pienempi ja jäi noin sentin liian pieneksi joka sivultaan kankaan reunoihin nähden. Tätä ei onneksi huomaa leffaa katsoessa, mutta silti ajattelin suunnitella tykin kiinnitykseen offset-levyn, jolla saan tykkiä tuon tarvittavan 4 cm taaemmas.
-Tällä tavoin tehtynä screenistä tulee melko kevyt ja sitä voi nostella yksinkin. Kannattaa kuitenkin aina olla toinen käsipari apuna kun kangasta siirtelee pitempiä matkoja, koska kankaaseen jää melko helposti jälkiä / painaumia.