Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Tuli hieman hätäisesti raapastua edellinen viesti ja myyntikrapulaa iskee päälle :rolleyes:
Tällä näkymin X7900 jää kuitenkin vielä itselle, syystä että vaikka käyttö vähäistä onkin on kuva silti kuitenkin aivan loistava.
Tähän vahva sama. Vastaava 4K malli tuo JVC N7, 8000+€ ja heikompi kontrasti.
Varsinkin kun itse tästä maksoin sen 6000€ niin jää kyllä natiivit 4k tykit nyt ostamatta tässä elämässä.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
180
Minulla on ollut Epson EH-TW3200 1080p -projektori vuodesta 2011. Lumenit 1800 ja ilmoitettu kontrasti 25000:1. Maksoin siitä 900€ aikoinaan.

Onko projektorit miten kehittyneet 10 vuodessa? Onko esim. 1500€ maksava EH-TW7100 minkälainen parannus nykyiseen? Speksit ovat 3000 lumenia ja kontrasti 100000:1. Ihan kelpo arvosteluita saanut ainakin. Mietin, että tuollainen 3000 lumenin lamppu voisi olla vielä 1000-2000 tunnissa paljon kirkkaampi kuin nykyisen projektin lamppu esim. 500 tunnissa (nyt on ehtinyt 6300 tuntiin tuo nykyinen lamppu). Mustan tasosta on vaikea sanoa, kun ei meinaa löytyä kunnon vertailuja, mutta toivottavasti musta myös paranisi.

Screeninä on harmaalla Harmony H499:llä maalattu kovalevy/puukuitylevy. Itselleni tuo on riittänyt mainiosti, vaikka hienoista tekstuuria levyn pinnassa onkin materiaalista johtuen. Onkohan miten paljon eroa esim. muutaman sadan euron ALR-screeniin?

Ei hirveän paljon kehtaisi laittaa uuteen projektoriin, koska lamputkin maksaa ja käyttötunteja tulee n. 2000 tuntia vuodessa. 1000-1500€:n hintaluokka tuntuisi sopivimmalta. Vaihtoehdot lähinnä olleet tuo EH-TW7100, Optoma HD42 ja Benq w2700. LED- tai UST-laserprojektorit kiinnostaa myös, mutta käsiittääkseni ne ovat kalliimpia ja mustan taso niissä on huonompaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
5400€ nyt ollut paras tarjous JVC N7 -laitteesta. En ole vielä vetänyt ostohousuja jalkaan....
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Pitäisi laittaa myyntiin Sony HW40ES ja kiinteä Grandview kangas, mitähän noista voisi pyytää?
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
73
Pidemmän aikaa tässä jo haaveillut videotykistä ja säästänyt rahaa, koska haluaisin suoraan siirtyä 4K aikaa tykin kanssa ja samalla pitäisi siis ostaa myös uusi viritinvahvistin joka ymmärtää 4K:n päälle.
Olen kuolannut JVC N5 tykkiä, mutta onko järkeä maksaa tonneja enemmän jos vertaa JVC 5900:n? Eli maksaako N5:ssä "turhasta" vai olisiko se pidempiaikainen sijoitus?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Pidemmän aikaa tässä jo haaveillut videotykistä ja säästänyt rahaa, koska haluaisin suoraan siirtyä 4K aikaa tykin kanssa ja samalla pitäisi siis ostaa myös uusi viritinvahvistin joka ymmärtää 4K:n päälle.
Olen kuolannut JVC N5 tykkiä, mutta onko järkeä maksaa tonneja enemmän jos vertaa JVC 5900:n? Eli maksaako N5:ssä "turhasta" vai olisiko se pidempiaikainen sijoitus?
Minkäslainen katselutila ?

Sanotaanko näin että jos katselutilasi on vaaleapintainen (seinät ja katto) niin ostaisin JVC X5900 / X7900 (tai miksei X5500 tahi X7500 jos jostain löytyisi) + panostaisin kankaaseen tuon X5900 vs N5 välisen eron. Jos taas tilasi on heijastamaton + tummapintainen niin N5 kyllä puoltaa hintansa mielestäni. Esim. HDR toteutettu siinä erittäin hyvin (ja tulevan päivityksen myötä entistä paremmin)
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
25
Pidemmän aikaa tässä jo haaveillut videotykistä ja säästänyt rahaa, koska haluaisin suoraan siirtyä 4K aikaa tykin kanssa ja samalla pitäisi siis ostaa myös uusi viritinvahvistin joka ymmärtää 4K:n päälle.
Olen kuolannut JVC N5 tykkiä, mutta onko järkeä maksaa tonneja enemmän jos vertaa JVC 5900:n? Eli maksaako N5:ssä "turhasta" vai olisiko se pidempiaikainen sijoitus?
Tuo JVC olisi takuulla kova peli. Mulla ei ole niistä kokemusta, mutta Epson Eh tw 9400 on ollut käytössä muutaman kuukauden. Ihan mieletön kuva ja hinta about puolet jvc N5:stä. Epson ei ole natiivi 4k, vaan tekee 4k kuvan pikselinsiirtotekniikalla. Muuten siinä ominaisuudet on erinomaiset. Valoteho, säädettävyys, väriavaruus, HDR on tykiksi hyvä jne. On myös hiljainen ja mustan taso oli positiivinen yllätys.
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
73
Minkäslainen katselutila ?

Sanotaanko näin että jos katselutilasi on vaaleapintainen (seinät ja katto) niin ostaisin JVC X5900 / X7900 (tai miksei X5500 tahi X7500 jos jostain löytyisi) + panostaisin kankaaseen tuon X5900 vs N5 välisen eron. Jos taas tilasi on heijastamaton + tummapintainen niin N5 kyllä puoltaa hintansa mielestäni. Esim. HDR toteutettu siinä erittäin hyvin (ja tulevan päivityksen myötä entistä paremmin)
Vaalea/harmaa on tämän hetken katselutila. Mutta siltikin mietin tuota N5 vaikka ei nyt saisi kaikkea siitä irti, niin tulevaisuudessa jos tykki olisi paremmassa tilassa. Eli onko järkeä nyt panostaa muutaman tonnin enemmän jo tulevaisuuden kannalta, vai onko X5900 ja N5 välillä niin suurta eroa että on ”melkein kultasilmän” on järkeä maksaa paria tonnia enemmän vai pärjäisikö myös tulevaisuudessa hyvin X5900:lla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Vaalea/harmaa on tämän hetken katselutila. Mutta siltikin mietin tuota N5 vaikka ei nyt saisi kaikkea siitä irti, niin tulevaisuudessa jos tykki olisi paremmassa tilassa. Eli onko järkeä nyt panostaa muutaman tonnin enemmän jo tulevaisuuden kannalta, vai onko X5900 ja N5 välillä niin suurta eroa että on ”melkein kultasilmän” on järkeä maksaa paria tonnia enemmän vai pärjäisikö myös tulevaisuudessa hyvin X5900:lla?
Kyllä mä panostaisin tuohon N5 loppujen lopuksi.. (Saksasta tosin saa N7 jo alta 6k€) Eli kannattaa tinkiä mahd. paljon N5:n suhteen.
 
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
141
Itselläkin rupee tykin vaihto olemaan pikku hiljaa edessä onhan tuolla 11 vuotta jo menty ja 3 lamppua vaihdettu. Katsomalla hajalle ei tätä sonyn vplhw10 saa. En osaa edes arvioida montako tuntia on päällä ollut joskus ollut muutaman päivänkin putkeen youtubea pyörittänyt. Ja kuva on vieläkin aika hyvä ainakin omaan silmään, värit on välillä kalibroitu mutta ei taida sinistä saada kohta enää säädettyä kun rupee säädöt loppua jo service moden kautta :D Odottelen tuota uutta lg:n ledi tykkiä mistä löytyisi hdmi 2.1 toivottavasti VRR tuella ja ps5 tulisi siihen kaveriksi. Osaako kukaan arvella paljon tulee lg:llä olee noin markkina hinta? tai tietoa julkasu ajankohdasta.Tykki hoitaisi tv:n katselun ,leffat ja pelaamisen.
Kangaskin pitäisi samalla vaihtaa. Siihen hyviä ehdotuksia ? Tykin ja kankaan väli on 3.5m ja maximi kuvankokoa tavoittelen mikä on 120" isompaa ei tuohon väliin mahdu. Katselu tila on tummahko, mutta välillä on verhotkin auki että valoa tulee sisään jonkun verran samalla kun tykillä uutisia ja muuta hömppää kattelee. Kankaan sijoitus paikka on katossa ja siinä on ikkuna takana ettei framee ainakaan seinälle saa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
5
Itselläni on ollut tässä nyt muutaman vuoden tuo Sony VPL-VW320ES ja ajattelin sitä tässä päivittää, kun ei vielä mitään tietoa, koska noita natiivi-8K -tykkejä alkaa tulemaan. Saisi kerralla tykin laatu parantua, joten olen pohtinut tuota Sonyn VPL-VW790ES:ää tai JVC:n DLA-N7:aa. Sonyssä olisi valonlähteenä laser, JVC:ssä ilmeisesti DTM ja lasilinssit, mutta valonlähteenä lamppu. Mitä mietteitä näistä vaihtoehdoista?

Onko moni ostanut käytettyjä tykkejä ulkomailta? Pääsisi pienemmällä rahalla kiinni parempitasoisiin tykkeihin. Minkälaisia kokemuksia tästä. Varmastikin uusien tykkien ostaminen ulkomailta/Saksasta toimii hyvin, mutta noiden käytettyjen kanssa lienee sitten arpapeliä.

Ja mistä ihmeestä JVC DLA-N7:n saisi kuluttaja 5400 EUR:lla, laitahan latexii vinkkiä tulemaan private mailina!
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
Vaalea/harmaa on tämän hetken katselutila. Mutta siltikin mietin tuota N5 vaikka ei nyt saisi kaikkea siitä irti, niin tulevaisuudessa jos tykki olisi paremmassa tilassa. Eli onko järkeä nyt panostaa muutaman tonnin enemmän jo tulevaisuuden kannalta, vai onko X5900 ja N5 välillä niin suurta eroa että on ”melkein kultasilmän” on järkeä maksaa paria tonnia enemmän vai pärjäisikö myös tulevaisuudessa hyvin X5900:lla?
Omia pähkäilyjä tykin päivittämisen suhteen.

Purin vanhan kotiteatterin missä seinät viininpunaista Moltonia, lattia tumman punaista käytävämattoa ja katto tummunutta mäntypanelia. Valkokangas n. 90 tuumainen harmaa lycra. Korjailin väliaikaiskäyttöön valovoimaisen FullHD DLP tykin ja testailin sitä tulevassa kotiteatterissa, jossa (vielä) seinät ja katto valkoiset. Aikani säädettynäni saatoin todeta, että kuva on väreiltään ja kontrastiltaan _paljon_ paskempi kuin muinaisen Panasonicin PT-AE500:n antama kuva vanhassa pimeässä kotiteatterissa. Lisäksi ero ON iso. Uudemman tykin kontrasti on parempi ja myös kirkkaus on törkeän paljon suurempi. Lopputuloksen tuhoaa edestakaisin kankaalle kimpoileva hajavalo johon ei mitkään säädöt tai tykin kontrasti auta. Kokemus se on näinkin päin, eli tein aikanaan kerrasta kunnollisen pimennetyn tilan tykille eikä sitä ilmeisesti ole oppinut vieläkään puusilmäksi eikä kaihikaan vielä vaivaa.

Huono katselutila ei tykkiä vaihtamalla parane, valitettavasti.

Jotenkin neuvoisin pitämään rahat jemmassa, tykkimarkkinat ovat kutistumaan päin edelleen. Sitten kun 90-tuumaisen 10bit väreillä varustetun 8k töllön saa kaupasta kolmella tonnilla on noita parempia tykkejä pilvin pimein vähän käytettynä markkinoilla. Telkkareiden koko kasvaa sitä vauhtia, että vuoden parin päästä ei normaalin kokoisen kotiteatterin omistajan ole mitään järkeä hommata videotykkiä, ei 4k- eikä 8k-mallia. Isommat teatteritilat omistavat hardcore-harrastajat toki tykkejä ostanevat edelleen. Jotenkin samanmoinen tilanne on tykit vs. telkkarit kuin kamerakännykkä vs. digijärkkäri. Itse meinasin luovuttaa tykin suhteen jo nyt, mutta riittävän iso 8K telkkari on vielä liian kallis. Se mikä noissa isoissa 8k telkkareissa koukuttaa on valokuvien tiiraaminen ja muokkaaminen.

Mutta jos rahaa on, niin iskee kiinni jos ja kun sopiva vaihdokki tulee eteen, vähän sama homma kuin autoissa: joskus voi tulla eteen syystä tai toisesta tilanne jossa mieltään ei kannata malttaa.

Itse en kallista, enkä edes halpaa tykkiä pysty asentamaan tilaan jos sitä ei saa pimennettyä, akustoitua ja jos se ei ole tumma pinnoiltaan. Tavoitteena kun on itsellä hyvä ja iso kuva. Pelkkä iso kuva ei riitä. Jos itsellä ei olisi mahdollisuutta erilliseen pyhitettyyn katselutilaan niin olisin laittanut eurot jonoon ja ostanut sen ison +80 tuumaisen 4k-telkkarin jo nyt ja tehnyt 8k päivityksen parin vuoden päästä.

Nyt tiirataan valokuvat 40" 4k telkkarin kautta ja leffat tykillä, toistaiseksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Sitten kun 90-tuumaisen 10bit väreillä varustetun 8k töllön saa kaupasta kolmella tonnilla on noita parempia tykkejä pilvin pimein vähän käytettynä markkinoilla. Telkkareiden koko kasvaa sitä vauhtia, että vuoden parin päästä ei normaalin kokoisen kotiteatterin omistajan ole mitään järkeä hommata videotykkiä, ei 4k- eikä 8k-mallia. Isommat teatteritilat omistavat hardcore-harrastajat toki tykkejä ostanevat edelleen. Jotenkin samanmoinen tilanne on tykit vs. telkkarit kuin kamerakännykkä vs. digijärkkäri. Itse meinasin luovuttaa tykin suhteen jo nyt, mutta riittävän iso 8K telkkari on vielä liian kallis. Se mikä noissa isoissa 8k telkkareissa koukuttaa on valokuvien tiiraaminen ja muokkaaminen.
Telkkarit todennäköisesti tulevat helposti pääsemään tuohon 90" -kokoluokkaan, ehkäpä jo parin vuoden sisällä 8K:n kera. Jopa siten että hinta ei ole kovin paha. Mutta esim. allekirjoittaneella on tällähetkellä 138" -akustinen scope kangas. Koska tulee äänellisesti läpinäkyviä telkkareita tuossa kokoluokassa ja 2.35:1 kuvasuhteella ??? Niimpä. Se on ihan mitä hakee ja mihin tyytyy ja mitä tilat (tai hellsärö) sallii. Minulle ei tule koskaan riittämään 90" -tuumainen TV elokuville. Eikä kiinnosta katsella niitä helvetin surupalkkeja (/saatikka stressata keskikaiuttimien kanssa)

Mutta esim. Sonyltä löytyy jo 100" -tuumainen tv tarjolla (XBR-100Z9D) . Tässä sen mitat :

  • Dimension of TV with Floor Stand (W x H x D)
    89 x 67 3/4 x 26 5/8 inch / 2258 x 1718 x 675 mm
  • Screen Size (inch, measured diagonally)
    100" (99.5")
  • Weight of TV with floor stand
    291.5 lb / 132.3 kg
  • Weight of Package Carton (Gross)
    484.6 lb / 220 kg

Minä haluan nähdä sen tilanteen kun kyseinen mötikkä viedään vaikkapa ahtaassa kerrostaloportaikossa sinne kuudenteen kerrokseen. Jos hissi on pois pelistä tai se ei toimi. Itse olen kerran vienyt 120" -tuumaisen kapalevykankaan kuudenteen kerrokseen kun hissiin ei mahtunut ja porraskäytävä oli ahdas.. Voi v*ttu mitä hommaa. Vaikka kys. screeni oli erittäin kevyt.

Tykki ja TV ovat kaksi aivan eriasiaa, todennäköisesti ne jollaintapaa "lähentyvät" tulevaisuuden saatossa esim. tekniikan osalta, mutta silti niille molemmille on paikkansa... Niin nyt kuin tulevaisuudessakin. Sikstoisekseen, kehittyy ne tykitkin ja aivan helkkaristi.

Huonoa katselutilaa voidaan taas kompensoida kankaalla. Tiettyyn pisteeseen saakka.

Tosin jos minulla olisi 90" -tuumainen kangas tai alle niin varmaan miettisin myös telkkua. Tälläistä tilannetta ei vaan tule. Tuleva ok-talokin mikä mietinnässä hommataan niin että leffahuone isolla seinällä on MUST.

ps. oletan että tuossa sun kameravertailussa se tykki on tuo digijärkkäri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
Kuulut hardcore-harrastajiin joille televisio ei ole minkäänlainen vaihtoehto MOT. Tämä porukka on aina olemassa, mutta osa heistäkin siirtynee telkkarikantaan. Kipuraja noissa telkkareissa on juurikin n. 90 tuumaa: on kaksin kannettavissa ja sopii hissiin. Valtavirta paremmissa telkkareissa asettunee ehkä juurikin 90" tienoille, jolloin painoa on se n.50kg. Tämmöinen kelpaa monelle nykyiselle "kevyt"kotiteatteriharrastajalle paremmin kuin hyvin.

Kyyti on kylmää kamerapuolella digijärkkäreiden kohdalla ja samanmoista kehitystä ennustan projektoripuolelle tapahtuvaksi muutaman vuoden sisään. Toki voin olla väärässäkin... jos natiivin 8k laserprojektorin saa alle tonnilla niin lupaan harkita tykissä pysymistä :)

Työpaikalle hommattiin neukkareihin vuosi sitten uusia tykkejä ja lopputuloksena joka paikkaan tulikin ISOT telkkarit. Isommat tilat vaativat edelleenkin tykin, mutta kolme tykkiä korvattiin telkkareilla, väittäisin trendiksi ja osansa tekee helpompi sekä halvempi asennus.

Edit : Kirjoitin : ".....tilanne on tykit vs. telkkarit kuin kamerakännykkä vs. digijärkkäri " oikeammin olisi :" ..telkkarit vs. tykit kuin kamerakännykkä vs. digijärkkäri"

Latexii, ymmärsit ihan oikein vaikka olin sekoillut tuon vertauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Kyllä minä olen melkoisen varma että tykittely loppuu kun The Wall (tai todennäköisemmin joku sen seuraaja/kilpailija) tulee inhimilliselle hintatasolle.

Jep.. 146" -tuumainen ei maksa kuin 400000$ .. "äkkiäkös" tuo pariin tonniin tippuu. Aivan turha moisia on edes miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Eipä ole kyllä nämä "paremmat" valmistajatkaan tehneet palveluksia itselleen. Esim. JVC:n vuosittainen malliuudistus ja hdr säädöt. Väärään aikaan kun ostit väärän mallin niin sen arvo putosi hetkessä tuhansia euroja etkä ilman kikkailuja saanut 4K hdr kuvasta mitään irti.
Nämä uudet natiivit 4k sentään osaavat tonemappauksen ja saavat ihan päivityksiä ja uusia ominaisuuksiakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
"äkkiäkös" tuo pariin tonniin tippuu. Aivan turha moisia on edes miettiä.
Jos uskot että tekeminen maksaa +20k$ per paneeli niin joo, turha tuota on odotella. Jos olet hätähousu ja haluat ensi kevääksi päästä tykistä eroon niin vaihtoehtoja ei ole mutta eiköhän tuosta lähde hinnat laskuun kun kilpailu lisääntyy ja viiden vuoden päästä jo varmaan alkaa kiinalaisetkin polkemaan hintoja joten eiköhän tuo kymmenen vuoden sisällä ole lähellä inhimillisiä hintoja.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Varmaan perustykit (1000-2000€) hintaluokassa tulee kärsimään kun isojen töllöjen hinnat tulee kokoajan lähemmäksi. Tuossa latexiin screen kokoluokassa ei ole hätää vielä pitkään. Voi olla että massatuotanto tykeille ottaa vähän hittiä ja niistä tulee (vielä) enemmän premium tuote (lue: hinnat nousee tai ei ainakaan laske). Itse toivoisin että noiden 4K tykkien hinnat tulisivat 2K€ hintaluokkaan. Ei huvita yli 100" töllöä ostaa jo pelkästään painon takia viriteltäväksi seinätelineelle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tulipa viikonloppuna askarreltua vihdoin tuo oma Carl's:n ALR kangas kehyksineen. Ensimmäisen päivä meni kehyksen tekoon, maalaukseen ja kokoonpanoon ja toinen päivä sitten kankaan pingottamiseen kehykseen sekä reunanauhan asentamiseen. Omaan työhän olen tyytyväinen, vaikka muutamaan otteeseen meinasi mennä sormi suuhun kuinka tehdä homma järkevästi ja pariin kertaan jouduin niittejä aukomaan ja venyttämään kankaan kireämmälle. Nyt on kuitenkin kangas siististi suorana. Täytyy katsoa miten pysyy suorana jatkossa.



Uusi kuva vaatii vielä vähän totuttelua ja etenkin säätöä tykin asetuksista. Musta on selkeästi mustempaa, mutta ei tuo ihan autuaaksi tee valoisaan aikaan katsottuna. Täytyy hiukan paremmin perehtyä kuvanlaatuun ennen kuin annan lopullisen tuomion itse kankaasta. Lapsilta sain ainakin kehut hienosta screenistä ja täytyy itsekin todeta, että nyt tuntuu paljon enemmän siltä, että katsoo "todella isoa tv:tä" verrattuna siihen, kun aiemmin kuvan heijasti vain valkoiselle seinälle ilman reunuksia kuvassa.

Itse kehys oli kyllä todella halpa valmistaa. Voin suositella tähän kertopuuta. Kaksi 3 metrin kertopuuta (39x66mm) riittää hyvin hiukan vajaan 260cm leveän kehyksen tekemiseen, kun halkaisee kertopuut keskeltä kahtia pituussuunnassa. Tuloksena siis 12 metriä 39x33mm kertopuuta (miinus leikkaavan terän paksuus). Tuosta sais siis kehyksen reunukset ja kaksi tukipuuta vielä keskelle. Tukipuut kannattaa sahata vielä ohuemmaksi ettei ota kankaaseen kiinni. Lisäksi tarvitaan 8kpl pieniä naulalevyjä runkopuiden kasaamiseen, ruuveja, liimaa ja nitoja niitteineen kankaan kiinnitystä varten. Itse vielä spray-maalasin näkyvän puolen kehikosta mattamustaksi, mutta tällä kankaalla sitä ei varmaan olisi tarvinnut. Varotoimi siis lähinnä tuo maalaus.

Muutamia havaintoja omasta kasaamisesta, ettei muut tee samoja virheitä:

-Älä venytä mustaa reunasamettikangasta asennuksen yhteydessä. Tämä voi aiheuttaa ryppyjä itse kankaaseen ja vaatii uudelleen pingoituksen.

-Carl's:n ALR kangas on todella samanlaista molemmin puolin ja on hankala nähdä kumpi puoli tulee katsojaa kohden. Ero on todella pieni ja itse laitoin mattapuolen (=vähemmän heijastavan puolen) kohti katsojaa kuten ohjeistettu. Eron itse näin parhaiten heijastamalla kirkkaan ledivalon (esim. kännykällä) todella läheltä kangasta ja vertaamalla kumpi puoli heijastaa valon kirkkaammin takaisin.

-Huomioi, että screen tulee rungon paksuuden verran lähemmäksi tykkiä kun lasket kuinka ison kuvan haluat tehdä! Itse olin laittanut tykin zoomin maksimiasentoon, kun mittasin kuvan kokoa vanhalla seinäpinnalla. Nyt kun uusi kangas tuli noin 4cm lähemmäksi tykkiä niin tykin tuottama kuva onkin hiukan pienempi ja jäi noin sentin liian pieneksi joka sivultaan kankaan reunoihin nähden. Tätä ei onneksi huomaa leffaa katsoessa, mutta silti ajattelin suunnitella tykin kiinnitykseen offset-levyn, jolla saan tykkiä tuon tarvittavan 4 cm taaemmas.

-Tällä tavoin tehtynä screenistä tulee melko kevyt ja sitä voi nostella yksinkin. Kannattaa kuitenkin aina olla toinen käsipari apuna kun kangasta siirtelee pitempiä matkoja, koska kankaaseen jää melko helposti jälkiä / painaumia.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
5
Tuli eilen tilattua uusi tykki ja pitäisi laittaa vanha 4K-tykki Sony VPL-VW320ES myyntiin. Onkos tätä nykyä mikä foorumi tms. tuohon paras paikka? Tuntuu siltä, että DVDPlazalle ei tänä päivänä enää hirveästi postailla?
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
Tori.fi käteiskauppana naamakkain, io-tech.fi vakipostaajalle postitse uskallan ainakin itse postittaa ja huuto.net OSTA HETI hinnalla.

Lisäksi Hifiharrastajat.org Foorumi

Tori.fi:ssä on monenlaista hiihtäjää ja säätäjää...
 
Liittynyt
15.11.2019
Viestejä
47
Pitäisi päivittää tykkiä nykyisestä Epson 9200W. Heittoetäisyys 3.5m, 120” kangas, kattoasennus. Budjetti 3000€. Olisiko perusvarma looginen ratkaisu 9400W?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Pitäisi päivittää tykkiä nykyisestä Epson 9200W. Heittoetäisyys 3.5m, 120” kangas, kattoasennus. Budjetti 3000€. Olisiko perusvarma looginen ratkaisu 9400W?
Näköjään seilaa tuon hinta ihan kivasti. Noin vuosi sitten maksoin tuosta laitteesta pikkaisen vajaa 2000€ tajouksessa (ilman W siis).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
54
Autotalliin tykki etsinnässä. Käyttönä satunnainen pelailu ja futismatsit jne. kun muu perhe nukkumassa. Mitä kannattaa etsiä hintaluokassa 0-300e vai pitääkö tyytyä suosiolla hakea joku televisio?
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Projectorin kalibroinnista tuli mieleen kysymys, että kun esim. HCFR softassa on oma värigeneraattori ja vaihtoehtoisesti vaik AVS foorumin testilevy, niin jos kalibroin tykkiäni niin, että syötän harmaaportaita bluray soittimestani AVS foorumin testilevyltä tykkiin vs, että syötän läppäriltä suoraan HCFR:n omalla värigeneraattorilla harmaaportaita tykkiin, niin tuleeko tässä mahdollisesti eroa vai ei? Oletteko huomanneet tai testanneet tätä? Riippuu kait siitä, että lähteekö bittivirta kummastakin muuttumattomana tykkiin?
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
230
Itsellä PC antaa muistaakseni hieman enemmän punaista tummaan päähän HCFR:n generaattorilla verrattuna testilevyn kuviin. Jos haluaa tarkkaa, niin kannattaa kalibroida kukin kuvansiirtoväylä erikseen.
 
Liittynyt
15.11.2019
Viestejä
47
Näköjään seilaa tuon hinta ihan kivasti. Noin vuosi sitten maksoin tuosta laitteesta pikkaisen vajaa 2000€ tajouksessa (ilman W siis).
Juttelin tänään hifiliikkeessä ja kysyin syytä Epsonin tykkien 500€:n nousuun taas. Oli kuulemma maahantuojalla erä johon liikkeet olisivat saaneet markkinointiavustusta. Avustus siirretty suoraan kyseisen erän hintoihin ja hyvin epätodennäköistä, että vastaavaa tulossa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Onkos porukalla kokemusta SpyderX Elitestä?

Iski silmään tuolla tarjouspuolella valokuvaukseen tarkoitettu salkullinen kitti:


Datacolor SpyderX Photo Kit ab 195,00 € | Preisvergleich bei idealo.de

Mutta ilmeisesti projektorille toimii sama murikka?

Itsellä aiheuttaa värien puolesta eniten harmaita hiuksia Chromecast varsinkin Youtube-videoissa jolloin värit menee aivan keturalleen, mikähän siihen lienee syynä?
Tom Huffmanin (ammattilaiskalibroija) testien mukaan erittäin oiva kapistus. Edullisuudestaan johtuen tuo laite ei valitettavasti pysty lukemaan kaikista korkeimpia NITS -arvoja (~2000) ja täten ei ehkä se optimaalisin kaikista tehokkaimman valovoiman omaaville moderneille töllöille. Tykillä toimii hyvin kun lukemat napataan valkokankaalta (niinkuin se pitääkin tehdä jos hyvän haluaa)

Spyderien oman softan käyttöliittymä on myös paljon fiksumpi / monipuolisempi esim. tavan tieskarinäytöille mitä X-Rite tarjoaa.

Itse ostaisin tuon jossei olis jo Spyder 5 : sta ja X-Riten i1Display Pro Plus -laitetta.

Chromecastilla kannattaa testata noita youtube -videoita koska niihin löytyy ihan kivasti matskua alla esim. mustan klipping testivideo


eli videoissahan mustin musta on aina 16-16-16 ja valkoisin valkoinen 235-235-235 (pl whiter than white etc) Eli testaa miltä tuo video näyttää .. Testaa myös tuosta valkoinen klipping -versio (tuossa voi vilkkua myös korkeampi kuin 235). Jos nuo futaa ok niin ainakin tuo 16-235 arvoasteikko pitäis olla kondiksessa lähettävässä ja vastaanottavassa päässä.. Sit jää tehtäväksi juurikin tuo kalibrointi. (tai sitten youtube videossa on vaan haluttu pakottaa karkkivärejä etc ja tykkihän ne kiltisti toistaa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Toimiiko tuolla laitteen omalla softalla myös tykkien kalibrointi? Itse kun yritin löytää tietoa niin puhuttiin vain monitorien kalibroinnista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Toimiiko tuolla laitteen omalla softalla myös tykkien kalibrointi? Itse kun yritin löytää tietoa niin puhuttiin vain monitorien kalibroinnista.

Eiköhän.. Softissa varmaan jonninverran toiminallisia eroja, mutta en usko että esim. tuo ylläolevan kitin softa on todellakaan puutteellinen tuon tykin kalibroinnin osalta.

Kannattaa vaan huomata että tuo kalibrointihan tekee kalibrointitiedoston ( esim. .icc) ja tuolla tiedostolla ei (käsittääkseni) tee juurikaan mitään jos käyttää komboa ulkoinen UHD / vaffari / tykki. En tiedä ymmärtäneekö mikään tykki (edes mallia data) tai soitin tuollaisen tiedoston päälle mitään. Telkkaritkin tajuaa .lut (/3dlut) -tiedostoja, samoin kun esim. MadVR -kodekki.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
Tosiaan onnistuu, mutta kalibrointitulos on tietysti käytössä vain kun kuva tulee PC:ltä. Itsellä tulee PC:n kautta vain vähän pelailtua niin jäi SpyderX:n käyttöarvo tykin kanssa aika nolliin.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
147
Pistinpä tilaukseen, itselle tuo salkku on se tärkein elementti... muuten tuo on hukattu jo ekana vuotena.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tosiaan onnistuu, mutta kalibrointitulos on tietysti käytössä vain kun kuva tulee PC:ltä. Itsellä tulee PC:n kautta vain vähän pelailtua niin jäi SpyderX:n käyttöarvo tykin kanssa aika nolliin.
Okei, tätä juuri hain takaa eli omassa käytössä tuo on täysin turha, koska tykille ei tällä hetkellä tule kuvaa kuin PS4:n ja vahvariin liitetyn Chromecastin kautta.
 
Liittynyt
15.11.2019
Viestejä
47
Okei, tätä juuri hain takaa eli omassa käytössä tuo on täysin turha, koska tykille ei tällä hetkellä tule kuvaa kuin PS4:n ja vahvariin liitetyn Chromecastin kautta.
Tottakai voi kalibroida tykin, mutta tykin omilla säädöillä. vaatii vähän perehtymistä. Ilmainen ohjelma tohon esim. HCFR.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tottakai voi kalibroida tykin, mutta tykin omilla säädöillä. vaatii vähän perehtymistä. Ilmainen ohjelma tohon esim. HCFR.
Mutta silloinhan ei kai tarvitse ostaa tuota kalliimpaa pakettia vaan riittää se pelkkä kalibrointilaite?
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Mutta silloinhan ei kai tarvitse ostaa tuota kalliimpaa pakettia vaan riittää se pelkkä kalibrointilaite?
Kyllä! Esim HCFR asentaen koneeseen ja sit Ohjeiden mukaan Spyder kiinni. Ihan kelpo ohjelma ilmaisohjelmaksi. Vaatii toki tutustumista hiukan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Mutta silloinhan ei kai tarvitse ostaa tuota kalliimpaa pakettia vaan riittää se pelkkä kalibrointilaite?
Kolometri riittää videotykin kalibrointiin kyllä. Mutta tuossa kitissä tulee esim color checker väripaletti setti jolle on taas oma käyttötarkoituksensa myös kalibrointien yhteydessä. Tuossa paketissa on myös valkotasapainon nopea säätö tuollaisen väripaletin kautta "lennosta" jota digikamerakuvaajat arvostaa aika suuresti. Se on ihan miten pitkälle haluaa tuon kalibroinnin viedä ja mitä kaikkea haluaa kalibroida. Nykyään kun voi noita väriprofiileja uittaa puhelimeen , tulostimeen, kameraan etc etc etc.
 
Liittynyt
15.11.2020
Viestejä
4
Toisen olohuoneen television korvaaminen tykillä on alkanut kutkutella mieltä. Tilasta ja asennuspaikasta johtuen mielenkiinnon kohteena ovat eteen tasolle laitettavat UST- tykit. Pääasiallinen käyttö urheilun, leffojen, sarjojen ja television katselu. Laitteseen perään kytkettäisiin Xiaomin Mi Box S 4K, digiboksi ja ehkä PS4. Laitteista kiinnostaa edullisen pään mallit kuten Xiaomi Mijia 4K, Vava ja Optoman UHZ65, P1/P2.

Tulin lukeneeksi tämän ketjun sekä AVS Forumin juttuja, mutta sekä käyttökokemukset että kokemukset eri hankintakanavista (ulkomaiset verkkokaupat) täältä vielä kiinnostavat mikäli niitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Toisen olohuoneen television korvaaminen tykillä on alkanut kutkutella mieltä. Tilasta ja asennuspaikasta johtuen mielenkiinnon kohteena ovat eteen tasolle laitettavat UST- tykit. Pääasiallinen käyttö urheilun, leffojen, sarjojen ja television katselu. Laitteseen perään kytkettäisiin Xiaomin Mi Box S 4K, digiboksi ja ehkä PS4. Laitteista kiinnostaa edullisen pään mallit kuten Xiaomi Mijia 4K, Vava ja Optoman UHZ65, P1/P2.

Tulin lukeneeksi tämän ketjun sekä AVS Forumin juttuja, mutta sekä käyttökokemukset että kokemukset eri hankintakanavista (ulkomaiset verkkokaupat) täältä vielä kiinnostavat mikäli niitä on.
Silloin olet myös varmaan huomannut (AVS Forumia selatessa) että moni suosittelee ns. black screenejä tuohon tilanteeseen. Moisia hyviä löytyy tällähetkellä esim. XY Screensiltä (dark energy kadonnut jonnekkin). Itse varmaan noista vaihtoehdoista ottaisin tuon Optoman. (Sonyn UHD UST on vähän arvokas..)
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
@pokkus onko kankaassa paljon shimmering/noise efektiä ? eikös nuo carlin alr kankaatkin ole kuitenkin jonkun sortin metalli päällysteellä.....
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
@pokkus onko kankaassa paljon shimmering/noise efektiä ? eikös nuo carlin alr kankaatkin ole kuitenkin jonkun sortin metalli päällysteellä.....
Mitä tuolla efektillä tarkoitat tarkalleen? On siinä kankaan pinnassa jotain kimaltelevaa pinnassa, mutta ihan muovia se kangas on minusta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom