Ostin (toistaiseksi) Optoma "Cinemax P2" 4k-lasertykin. Edellinen tykkini on ehkä n. +10 v. vanha JVC:n DLA fullhd ("DLA-HD1"). Nyt kaipaan pikaisesti apuja koska Optomassa siis 14 päivän palautusoikeus ja toistaiseksi olen törmännyt pariin ongelmaan joihin kaipaisin kommenteja / apua. JVC on edelleen katossa kiinni ja en siitä luovu ennen kuin olen satavarma että Optoma jää tähän taloon. Päätös pitäisi siis tehdä seuraavan 12 päivän aikana...
Optoman laserin miinukset/kyssärit:
1. Värit välkkyy välillä kun katsetta siirtää pitkin kuvaa, joo johtuu väripyörästä ja sille en mitään mahda. JVC:ssäni ei ilmeisesti väripyörää kun on joku DLA-tekniikkaan(?) perustuva juttu siinä. No, tämä on mitä on. En tiedä johtuuko tästä mutta jotenkin JVC DLA kuva on kivan pehmeä silmälle ja tämä lasertykin kuva jotenkin karu ja kolkko ja silmiä rasittava - voi toki johtua laserin kirkkaudestakin (tottumiskysymys?)
2. Tykki vaihtelee kuvan kokonaissävyä todella oudosti - TÄHÄN KAIPAAN APUJA ASAP!!! - eli mikä tämä juttu on ja miten saa pois; esim. hämärä, punertava kohtaus niin koko kuva värittyy (hieman) punertavaksi ikään kuin yhtäkkiä kuva tulisi jonkun punafiltterin läpi. Tekstityksetkin punertuvat hieman. Todella häiritsevää koska haluan katsoa elokuvaa alkuperäisillä väreillä enkä tykin "näkemyksellä" siitä miltä kuvan pitäisi "ehkä" näyttää. ELI TÄHÄN JOS SAISI APUJA? Onko tämä normaalia? (Minulla ei ole kokemusta videotykeistä muuten kuin tästä JVC:stä ja nyt Optomasta). JVC:stä olen raksinut pois kaikki keinotekoiset kuvan parannukset, eikä niitä paljon olekaan ja Optomasta olen yrittänyt poistaa kaiken ylimääräisen digitaalisen perseilyn.
3. Musta ei ole mustaa. Tämä yllätti! Eli tuntuu siltä, että pimeissäkin kohtauksissa screenille tulee mustiin kohtiin hieman valoa ja musta muuttuu sitä myötä aidosta mustasta erittäin tummanharmaaksi. Onko tämä normaalia näillä väripyörä / led- tykeillä? (Mielestäni JVC DLA antaa mustan näkyä mustana... testasin äsken vaihtamalla lennosta tykkiä ja katselemalla tummia kohtauksia vuoronperään).
Optoman plussat vs. vanha tykki:
1. Saan Optomalla VIHDOINKIN kauan kaipaamani 100" kuvan. Leffahuoneeni on niin pieni että JVC kuva jää lyhyen heittoetäisyyden takia n. 90-tuumaiseksi ja 100 tuuman screenistäni jäi paljon potentiaalia käyttämättä tuolla vanhalla JVC:llä. (tämä itse asiassa on suurin syy miksi haluan uuden tykin).
2. Äärimmäisen tarkka kuva, ehkä jopa miinus koska vanhat leffat / huonolaatuiset kuvalähteet näyttävät aivan kuralta
3. Hiljaisempi kuin vanha tykkini.
4. Valotehoa riittää! Voisi periaatteessa katsoa vaikka lätkää tai jotain hömppää valot päälläkin.
5. HDMI lyhyempi. Tosin jos tämä Optoma jää niin kiinnitän sen jossain välissä kattoon silti
Tämä nyt on pienenpieni plussa, ei käytännön merkitystä.
Summa summarum; olen ihan kahden vaiheilla että kannattaako maksaa melkein kahta tonnia tuosta Optomasta vai jättää vanha tykki kattoon... Tuntuu hurjalta mutta jotenkin ei nyt vakuuta tämä laser ja/tai väripyöräteknologia, mutta toivon että nämä jutut saakin säätämällä kondikseen. Eli jos joku pystyisi kommentoimaan tuolta ylhäältä erityisesti tuota kohtaa 2. (outo "värifiltteri" joka muokkaa koko kuvan sävyä) niin saisi sen ainakin pois.
Mietin jo tuossa että jos tuo "värifiltteri" on tykin ominaisuus niin sitten en kyllä voi tätä Optomaa pitää
Kuvan selkeästi näkyvä kokonaissävyn mulkkaaminen alkuperäismateriaaliin verrattuna on selvä deal breaker.