Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Tuossa on ultimatum JVC Autocal (versio 12) -lanka N5:n kalibrointiin: avscience

Suosittelen EFI ES-2000 -spektrofotometriä värien kalibrointiin. Ebay on ystäväsi tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
23
Kaipaan foorumin viisautta:

Tilanteena uuden olohuoneen sisustaminen. Sisustuksellisista syistä tv ei ole kiva vaihtoehto, vaan tykillä olisi tarkoitus mennä. Huoneen mitat on 360cm * 455cm ja kangas pitäisi saada pitkälle seinälle.
Internetin laskurin ja oman teippiarvioinnin perusteella joku 75" - 85" on varmaan optimaalinen kuvakoko kun katseluetäisyydeksi muodostuu n. 2m. Tällöin heittosuhteen tykille pitäisi olla n. 1.8 kun heittoetäisyys on 310cm. Budjetti on noin. 1000€ kangas + tykki, mutta varmaan vähän on liikkumavaraa jos sillä saa todellista lisäarvoa. Tällä hetkellä oman googlailun perusteella voittamassa seuraava setti:

Tykki: Epson EH-TW6150 Epson EH-TW6150 3LCD 4K PRO-UHD -kotiteatteriprojektori 799,00
Kangas: Leinwand 77" manuaalinen kangas Leinwand manuaalinen 77" 16:9 -valkokangas 89,99

Ajatuksia, onko ok valinnat vai voisiko jotain parantaa? Erityisesti vähän harmittaa ajatus kankaan kotelon asentamisesta keskelle seinää kun tuossa kankaassa ei verkkotietojen perusteella ole kunnon droppia, muut oikean kokoiset kantaat huitaisevat sitten kuitenkin aika pahasti yli budjetista.

Edit: Niin ja mainittakoon että käytetyt romppeet ovat aivan mahdollinen vaihtoehto jos jostain löytyy fiksulta myyjältä fiksu tuote
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Tuli tilattua Datacoloring SpyderX N5:n kalibrointiin ja tullut siksi viime päivinä tutustuttua aiheeseen lisää.


Tämä oli kiintoisa ja hyvä video, mitä tulee JVC:n kalibrointiin. Ulkomaisilla foorumeilla tuntuu vallitsevan konsensus siitä, ettei Datacolorin SpyderX sovellu kuin gamman kalibrointiin. Tässä kuitenkin tehdään täysi kalibrointi kyseisellä laitteella ja kerrankin myös tarjoillaan mittaustulokset ennen ja jälkeen kalibroinnin!





Ja tässä vielä bonarina video, jossa käydään koko prosessi lävitse:
Onko projekti edennyt?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
En ole. Ihmetyttää miksi ei ole laitettu esim. ALR-kankaiden eri kokojen hintatietoja. Normaalirätistäkin vain yksi hinta.
Tietysti kysymällä saa tietoja. Hyvä jos on eri skriineistä olemassa mallit.
Pääkaupunkiseudulla ainakaan ennen ei ollut nähtävissä myyntipisteessä ALR-kankaita. Toivottavasti nyt on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
50
Täälläkin kaivattaisiin foorumin viisautta.

Tällä hetkellä videotykin kuva heijastetaan valkoiselle seinälle, joten väittäisin että mikä vaan kangas olisi parempi vaihtoehto.

Muutto uuteen asuntoon on kohta ajankohtainen ja siellä olohuoneessa on n. 3,3x2,6m alue johon kuvan voisi heijastaa. Ongelmallista tästä tekee sen, että alueella on n. 3x2,1m alueella ikkunat, jotka alkavat lattiasta. Olen miettinyt manuaalista tai moottorisoitua kangasta tuohon. Tykin kuvasuhde olisi toki 16:9, mutta en ole löytänyt sellaista kangasta, jossa myös alareunassa olisi isompi musta alue. Näin ollen kankaan pitäisi olla 1:1 ja esimerkiksi 300x300cm. Vuotaako kuva sitten pahasti, jos kuva ei itsessään ylhäällä/alhaalla pääty mustaan alueeseen?

Onko kenelläkään kokemusta Reflectan kankaista? Myös Veikon kone näyttää myyvän tuota merkkiä.
Tiedoston, että on varmasti huomattavasti parempia kankaita olemassa, mutta kun ei tiedä paremmasta ja en haluaisi käyttää +500€ kankaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Täälläkin kaivattaisiin foorumin viisautta.

Tällä hetkellä videotykin kuva heijastetaan valkoiselle seinälle, joten väittäisin että mikä vaan kangas olisi parempi vaihtoehto.

Muutto uuteen asuntoon on kohta ajankohtainen ja siellä olohuoneessa on n. 3,3x2,6m alue johon kuvan voisi heijastaa. Ongelmallista tästä tekee sen, että alueella on n. 3x2,1m alueella ikkunat, jotka alkavat lattiasta. Olen miettinyt manuaalista tai moottorisoitua kangasta tuohon. Tykin kuvasuhde olisi toki 16:9, mutta en ole löytänyt sellaista kangasta, jossa myös alareunassa olisi isompi musta alue. Näin ollen kankaan pitäisi olla 1:1 ja esimerkiksi 300x300cm. Vuotaako kuva sitten pahasti, jos kuva ei itsessään ylhäällä/alhaalla pääty mustaan alueeseen?

Onko kenelläkään kokemusta Reflectan kankaista? Myös Veikon kone näyttää myyvän tuota merkkiä.
Tiedoston, että on varmasti huomattavasti parempia kankaita olemassa, mutta kun ei tiedä paremmasta ja en haluaisi käyttää +500€ kankaaseen.
Nuo kankaathan ei mene täysin kotelon sisään, vaan siitä jää se kova alaosa näkyviin. Oisko mahdollista että liimaisit siihen jotain kevyttä pimentävää kangasta vai näyttääkö se sitten tyhmältä kun kangas on yläasennossa ? Moottoroituun kankaaseen kannattaa panostaa koska sä et osaa sitä manuaalista vetää niin tasaisesti etteikö se alkaisi ennemmin tai myöhemmin aaltoilemaan, kun se ala"puomi" siitä yhtään venyy / elää. Ne aallot näyttää sitten kyllä aivan perseelle. Joku tuollainen reunakiristetty about budjettiin sopiva olisi aika perfecto. Ei aaltoilisi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
50
Kiitos kommentista, tämän pohjalta ainakin pitäisi suunnata katse moottorisoituihin kankaisiin ja toki mahdollisesti reunakiristettyihin. Kunhan muutto on valmis niin pääsen testaamaan tilaa ja miettimään parasta ratkaisua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103


Lattiamallissa olis mustaa alareunassa :) Noissa on kyllä aika miehekkäät hintalaput vielä.
Tuo on ihan totta.. Valitettavasti noi isot reunakiristetyt alhaalta nousevat on tosiaan hinnoissaan, eikä taida(?) kovin liki löytyä. Mutta jäiskö sitten yläältä paljaaks jos ikkunat on lattiasta kattoon. Mutta toki noikin hyvä huomioida.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
50


Lattiamallissa olis mustaa alareunassa :) Noissa on kyllä aika miehekkäät hintalaput vielä.
Hyvä ehdotus! Se jäi kertomatta että toinen lattiasta alkavista ikkunoista on samalla ovi parvekkeelle, joten kiinnitys pitäisi tapahtua kuitenkin kattoon/seinään.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
https://tietotekniikkatavaratalo.fi/3964-moottoroidut

Tuolla on noita reunoilta kiristettyjä moottorikankaita ja vielä jonkun sortin alennukset päällä. Itse kankaiden laatuun ja ominaisuuksiin en ota kantaa, kun myyvät jotain varmaan kiinalaista omalla brändillään?
Moottoroidussa pitää sitten ottaa sekin huomioon että kankaan kotelointi on leveämpi kuin itse kangas.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Kun sen kankaan reunoilta kuitenkin vuotaa valoa niin laittaa pimentävät verhot ikkunan eteen ja niiden eteen kattoon sen kokoisen kankaan kuin haluaa.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
75
Oisko suositella projektoria pelaamiseen? Mä kun menin ostamaan Epsonin eh-tw9400 pari vuotta sitten kiinnitämättä huomiota Hz asiaan lainkaan. Muutenhan toi möhkäle on leffakäyttöön yms mielestäni varsin käypä peli. Haaveina olis sellaisen tykki jolla vois pelailla yli 100Hz virkistystaajuudella. Pimennetty huone ja heittoetäisyys noin 4 metriä.
Vaihtojakin saa ehdottaa, jos jollain tuo 9400 palvelisi tarpeita enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Itselläni on pelikäytössä Optoma UHD35. Toiminut todella hyvin. 1080p 240hz ja 4K (ei aito) 60hz. Pelannut toimintapelit hd tarkkuudella ja fiilistelyt 4k:Na.
 
Liittynyt
10.05.2018
Viestejä
75
No ei siinä päätöksessä kauan mennyt, saa jäädä leffoja varten toistaiseksi toi epsoni kattoon ja pelitykiksi optoman 35 tai 38, kunhan perkaan niistä paremmin itselleni sopivan. Kiitos
 
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Moro kaikille! Nythän on niin että hommailin tuossa käytetyn tykin(BenQ w2000) ja tämä siis on eka tykkini ja omasta mielestä kuva on yllättävänkin hyvä/selkeä. Mutta mutta, no se nälkähän kasvoi heti kun tuon sai asennettua ja nyt tykille olisi myös olemassa ostaja. Nyt päästäänkin sitte itse kysymyksiin! Elikkäs olen katsellut 2:ta uutta tykkiä tilalle, jos siis päädyn tuon w2000 hukkaamaan?! Niin onko noissa vaihtoehdoissani huomattavaa eroa tuohon w2000:seen? Kirkkaus näyttäisi ainakin olevan huomattavasti(lähes puolet) parempi ja silläkin perustelen asiaa itselleni että olisi sitten ainakin uusi tykki, jossa on takuuta ja kai noissa on uudempaa tekniikkaakin? Tässä olisi nuo vaihtoehdot mitä olen mietiskellyt: BenQ TH575 vs Optoma HD28i. Mitään hifistely laitetta ei ole hakusessa, vaan ihan semmoinen laite millä pystyy silloinTällöin katselemaan elokuvia/suoratoistoja/urheilua/you tubea ja mahdollisesti joskus pelailemaankin. Suht vähän olen löytänyt tietoa tai kokemuksia kyseisistä tykeistä. Kiitokset jo etukäteen jos joku avittelis täysin aloitteliaa asiassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Moro kaikille! Nythän on niin että hommailin tuossa käytetyn tykin(BenQ w2000) ja tämä siis on eka tykkini ja omasta mielestä kuva on yllättävänkin hyvä/selkeä. Mutta mutta, no se nälkähän kasvoi heti kun tuon sai asennettua ja nyt tykille olisi myös olemassa ostaja. Nyt päästäänkin sitte itse kysymyksiin! Elikkäs olen katsellut 2:ta uutta tykkiä tilalle, jos siis päädyn tuon w2000 hukkaamaan?! Niin onko noissa vaihtoehdoissani huomattavaa eroa tuohon w2000:seen? Kirkkaus näyttäisi ainakin olevan huomattavasti(lähes puolet) parempi ja silläkin perustelen asiaa itselleni että olisi sitten ainakin uusi tykki, jossa on takuuta ja kai noissa on uudempaa tekniikkaakin? Tässä olisi nuo vaihtoehdot mitä olen mietiskellyt: BenQ TH575 vs Optoma HD28i. Mitään hifistely laitetta ei ole hakusessa, vaan ihan semmoinen laite millä pystyy silloinTällöin katselemaan elokuvia/suoratoistoja/urheilua/you tubea ja mahdollisesti joskus pelailemaankin. Suht vähän olen löytänyt tietoa tai kokemuksia kyseisistä tykeistä. Kiitokset jo etukäteen jos joku avittelis täysin aloitteliaa asiassa.
Pidä toi Benq W2000 ja hommaa sille joku fiksu, tilaasi sopiva valkokangas. Et siis saavuta kuvallisesti mitään parannusta, vaan voi käydä pikemminkin päinvastoin. Jos joskus mielit parempaa niin sitten hyppäät suoraan 4K -kelkkaan. Tuo Benq W2000 on yksi parhaimmista DLP FullHD laitteista (edullisen pään), eikä siitä vielä ole aika jättänyt.
 
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Tykin mukana siis tuli joku Screenlinen 101" harmaa kangas mikä on kuulemma vähän laadukkaampi kangas ettei ihan halvin mahdollinen. Juu en mä tätä muuten miettis edes hukkaavani, mutta saisin pelkästä tykistä 2x sen mitä maksoin koko paketista =D Meinaa ahneus iskeä, heh..16879744537977389577751067844836.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Mulla on joskus ollut tuo Screenlinen vastaava kangas 113" -tuumaisena. Se on ihan kelpo tekele kyllä. (silloin se kulki nimellä screenline amleto diamond). Maksoi muistaakseni joku ~700€
 
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Sen verran on vielä pakko udella, että kun tässä W2000 on tuo valoteho muistaakseni 2000lumenia ja noissa vaihtoehdoissani 3800 ja 4000 lumenia niin kai nuilla nyt pystyy paremmin katsomaan kirkkaammassa huoneessa? Tosin itse katselen kyllä tykkiä ilta/ yö aikaan suurimman ajan ja verhot ikkunoissa niin ei ole niin väliksi. Täytyy nyt pohtia mitä teen mutta kovasti tulee pettymään W2000:sen ostaja jos alankin nyt "vetäytymään" hänellä on meinaan joku ihan halppis LedProjektor ph580 mistä lamppu antautu just ja sanoin sit vielä itekkin että tuskin kannattaa lamppua tuommoiseen vehkeeseen edes alkaa hommailemaan =D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Sen verran on vielä pakko udella, että kun tässä W2000 on tuo valoteho muistaakseni 2000lumenia ja noissa vaihtoehdoissani 3800 ja 4000 lumenia niin kai nuilla nyt pystyy paremmin katsomaan kirkkaammassa huoneessa? Tosin itse katselen kyllä tykkiä ilta/ yö aikaan suurimman ajan ja verhot ikkunoissa niin ei ole niin väliksi. Täytyy nyt pohtia mitä teen mutta kovasti tulee pettymään W2000:sen ostaja jos alankin nyt "vetäytymään" hänellä on meinaan joku ihan halppis LedProjektor ph580 mistä lamppu antautu just ja sanoin sit vielä itekkin että tuskin kannattaa lamppua tuommoiseen vehkeeseen edes alkaa hommailemaan =D
Tuo valoteho on suurimmaksi osaksi vaan markkinamiesten puhetta. Yleensä noin isot lukemat saavutetaan sillä että väännettään kaikki valotehoa korostavat asetukset tappiin ja sen lisäksi vihreän värin korostukset myös tappiin. Monesti kun katselee esim. videotykillä eri kuvatiloja läpi niin Dynamic on abouttiarallaa se valovoimaisin kuvatila joka on vihreään kovasti kallellaan ja omasta mielestä aivan katselukelvoton.. Mutta hei, sillä saadaan isot valoteho irti. Eli noille ei kannata antaa kauheasti painoarvoa.

On siinä toki pieni totuuden siemen että noissa ~4000 lumenin DLP -projektoreissa käytetään tod. näk. erilaista väripyörää (jolla kuva muodostetaan) kun tuossa 2000 -lumenin laitteessa. Eli tässä 2000 lumenin laitteessa on värisegmentit RGBRGB kun 4000 lumenin laitteessa on RGBW eli päävärit osittain korvattu valkoisella koska halutaan enempi valotehoa. Tuo valitettavasti ei ole väritoistoltaan / kontrastiltaan sitten enään niin hyvä laite.
 
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Kiitoksia ihan älyttömästi "opastuksesta" :thumbsup: Nytpäs mä taidankin päätyä siihen että etsitään tuttavalleni jostain käypäinen tykki tuon Led Projektorin tilalle, luulen että se ei paljoa vaadi ja taidan itse aloittaa oman tykkitaipaleeni tällä W2000 BenQ:lla ja jos tykkeily vie mukanaan(kyllä se vie, tiedän jo nyt)niin sit katsellaan seuraavalsi sitä 4K vehjettä Näitä vaihtoehtoja on vaan niin tuhoton määrä ja sitten kun itse nyt vasta opiskelee näitä hommia niin on sit ihan pihalla kaikesta :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 103
Kiitoksia ihan älyttömästi "opastuksesta" :thumbsup: Nytpäs mä taidankin päätyä siihen että etsitään tuttavalleni jostain käypäinen tykki tuon Led Projektorin tilalle, luulen että se ei paljoa vaadi ja taidan itse aloittaa oman tykkitaipaleeni tällä W2000 BenQ:lla ja jos tykkeily vie mukanaan(kyllä se vie, tiedän jo nyt)niin sit katsellaan seuraavalsi sitä 4K vehjettä Näitä vaihtoehtoja on vaan niin tuhoton määrä ja sitten kun itse nyt vasta opiskelee näitä hommia niin on sit ihan pihalla kaikesta :lol:
Tori.fi : ssä on muutama Benq W1070 tykki myynnissä. ( + versio tai non plus. Tuossa vielä joku arvostelu) Itselläni oli joskus sellainen ja se on todella hyvä laite hintaisekseen. Jos saa vaan varmistuksen että 100% valkoisella ei mitään häröjä värivirheitä kuvassa niin sellaisesta voisi helposti sen 200€ maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Jeeps:thumbsup: voisin tuon ottaa jos toimiva laite! Katotaanko sunnuntaina paremmin? Nyt alkaa huomenna duunit:hmm:
 
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Millä tuota tykin linssiä olisi viisasta putsata? Pelkkä vesi/ pehmoinen pyyhe? Silmälaseille tarkoitettu mikroliina vai olisiko järkevää hakea jotain liinoja mitkä on tarkoitettu linssin puhdistukseen? Etten nyt heti saa naarmutettua tuota! Miten noiden lamppujen kanssa, kun ajattelin että tilailisin varalle lampun tuohon BenQ w2000:seen niin olisko heittää jotain hyvää/ luotettavaa paikkaa? Mites e bay? Alkuperäinen taitaa olla ainoa oikea vaihtoehto, vai pelittääkö nuo tarvikeTuikut miten näissä tykeissä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
93
Ulkokäyttöön videotykkiä hakusessa ja vielä lyhyellä heittomatkalla. Kuvankoko n. 150" ja heittoetäisyys about 2.6m. Ulkona alumiinikehikko jonne tarkoitus rakentaa viihtymiskeskus, kattoon ja sivuille tulee säänkestävät mustat kankaat jotka toivottavasti pimentävät tilaa riittävästi. Tontti on valoisa ja etelän suuntaan. Hakusessa olisi siis lyhyellä heittoetäisyydellä oleva sopivan valovoimainen tykki. Kuvantarkkuuden ei tarvitse olla 4k vaan ihan FullHD kelpaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Laitetaan tännekin pieni mainos, jos joku on etsimässä kiinteää ALR-kangasta itselleen. Privalla saa lisätietoja.


Laadukas ja valmiiksi koottu ALR-kangas reippaasti alle pelkkien materiaalihintojen.
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
40
Tiedoksi, että minulla on myynnissä kaksi valkokangasta.

100 tuumaa Stewart Firehawk ALR

106 tuumaa Grandview Flat series 4k
 
Liittynyt
28.06.2023
Viestejä
16
Niin :hmm: Oletteko mistä hommanneet noita lamppuja projektoreihinne? Uskaltaako/ kannattaako e baysta tilailla kiinasta? Ajattelin että hommaisin tuohon toiseen tykkiin(BenQ w2000) lampun jo varalle kun tuolla sen lampulla on nyt kumminkin tunteja jo 1978.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Itse ostin entiseen BENQ tykkiin lampun ebaysta. Toimi hyvin ja en huomannut muuta eroa alkup kuin pienen coil whinen. Tykki koteloitu hieman niin ei haitannut. Katsoin myyjän millä oli satoja arvosteluita, niin ei mennyt pahasti pieleen.

Mutta varoituksen sana tuosta coil whinestä, sitä on halvoissa lampuissa enemmän tai vähemmän mitä on kavereiltakin kuullut. Ja pahenee jos on kaikki kuvan "kirkastimet" päällä...
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
40
Tiedoksi, että minulla on myynnissä kaksi valkokangasta.

100 tuumaa Stewart Firehawk ALR

106 tuumaa Grandview Flat series 4k
Näistä Stewart Firehawk on myyty. 106” Grandview 4k kiinteä kangas on vielä vapaana.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 242
Mistä johtuu, että netin suositukset lähes järjestään neuvovat katsomaan TV:tä kauempaa kuin valkokangasta. Tärkeää on kuulemma pystyä hahmottamaan koko kuva ala, joten miksi ihmeessä tilanne muuttuu valkokankaan kanssa?
Nähdäkseni katseluetäisyys on vahvasti makuasia. Esim itse tykkään mennä elokuvateatterissa vähän edemmäs kuin moni muu, yleensä puoliväliin tai hieman sen eteen. Kotikäytössäkin kuvan koko on kaikista tärkein kriteeri, otan 120" rupun tikkurilaheijasteen 10x mieluummin kuin pikkuruisen 80" telkkariruudun. Tässä hommassa se koko nyt vain ratkaisee.

Pointtina oli siis, että nuita "suosituksia" ei kannata ottaa liian tosissaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Mainostetaan myös vähän täällä, jos jotain kiinnostaa Espsonin lippulaivamalli muutaman vuoden takaa:


Tykki toiminut luotettavasti omassa käytössä, mutta lampun vaihtamiseen kannattaa varautua.
 
Liittynyt
20.04.2020
Viestejä
102
Mihin hintaan suostuisitte ostaan Xiaomin MI 4k UST projektorin (BHR4152GL) ?

Tämmöinen olisi kaverilla tarjolla ja vähän mietityttää tuon laatu. Luultavasti pitäisin vähän lähempänä seinää jotta kuva olis 100-120"
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 226
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom