Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Mikähän olisi asiallinen hinta Optoma UHD40-projektorille ja Grandview'n 92" kiinteälle kankaalle? Koko Ebaysta ei löytynyt yhtään tykkiä, Töissä on kaksi mutta hintapyynnöt tuntuvat aika poskettomilta. Kankaasta ajattelisin että joku reilu satku? Mutta millähän tuota kuljetat?
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Mikähän olisi asiallinen hinta Optoma UHD40-projektorille ja Grandview'n 92" kiinteälle kankaalle? Koko Ebaysta ei löytynyt yhtään tykkiä, Töissä on kaksi mutta hintapyynnöt tuntuvat aika poskettomilta. Kankaasta ajattelisin että joku reilu satku? Mutta millähän tuota kuljetat?
Otat kankaan irti kehyksistä ja pistät rullalle. Kehyksen osat myös irtoaa toisistaan ja on suht iisi homma purkaa toi osiin.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Joo mutta kun se on ollut 10 vuotta pingotettuna niin mahtaako enää uudella omistajalla pingottua yhtä tasaiseksi? Itse kasasin tuon joten toki tiedän että on purettavissa.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Oho, se on aika paljon enemmän kuin olin ajatellut. Pitääpä laittaa sitten myyntiin johonkin. Itse olin ajatellut alle puolta tuosta...
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
45
Tuleekohan muodostumaan jonkinlaisia ongelmia kankaan kanssa kun ainoa paikka mihin asennus onnistuu on suoraan ilmalämpöpumpun alle?
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
12
Tuleekohan muodostumaan jonkinlaisia ongelmia kankaan kanssa kun ainoa paikka mihin asennus onnistuu on suoraan ilmalämpöpumpun alle?
Ihan hyvä huomio. Kesällä itsellä kangas löystyi ja arvelin sen johtuvan ilpin vaikutuksesta. Käytän sitä kylläkin vain viilennykseen ja kone on kankaan vastaisella seinällä, joten hieman eri tilanne kuin sinulla. Täytynee ensi kesäksi hankkia ilmankosteusmittari niin pystyy paremmin seuraamaan tilannetta.
 

Era

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
56
Olohuonetta uusiksi rakennellessa tuli ajankohtaiseksi tv/tykki. Ongelmahan on, että jokaisen seinän keskellä on ikkuna joten tv pitäisi tässä tapauksessa laittaa johonkin huoneen nurkista joka ei kyllä miellytä ratkaisuna. Vaihtoehtona olisi siis tykki ja sille moottoroitu kangas ikkunan eteen. Ehdin jo ihastua noihin ust tykkeihin mutta ilmeisesti ovat todella nirsoja kankaan suoruuden suhteen koska heittoetäisyys on niin lyhyt, ja hyvä moottorikangas onkin sitten kalliimpi kuin itse tykki. Periaatteessa mitään estettä normaalille kattoon asennettavalle tykille ei olisi, keskeltä kattoa tulisi heittoetäisyyttä n. 3 metriä joten suht helposti siihen 120" kankaan saisi. Mikähän olisi tällä hetkellä järkevä paketti, eli siis tykki+moottorikangas jos budjettina olisi esim 4000e? Käyttö perus tv:n katselua ja satunnaista pelailua pleikkarilla, tilan saa pimennettyä täysin jos esim elokuvaa haluaa katsella.
 

Era

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
56
No sitäkin olen tässä pyöritellyt mielessä, mutta ei tunnu oikeen millään tavalla järkevältä. Joku 75" frame tai vastaava voisi vielä ulkonäön puolesta mennä mutta aika hankalaksi menee sohvien/nojatuolien/äänentoiston sijoittelu sen jälkeen. Huoneen mitat siis 6,9x5,4m ja korkeus 3 metriä, screenin saisi siis hyvin keskitettyä jommalle kummalle 5,4m leveälle seinälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
No sitäkin olen tässä pyöritellyt mielessä, mutta ei tunnu oikeen millään tavalla järkevältä. Joku 75" frame tai vastaava voisi vielä ulkonäön puolesta mennä mutta aika hankalaksi menee sohvien/nojatuolien/äänentoiston sijoittelu sen jälkeen. Huoneen mitat siis 6,9x5,4m ja korkeus 3 metriä, screenin saisi siis hyvin keskitettyä jommalle kummalle 5,4m leveälle seinälle.
XYScreensiltä kangas (kts postaus 2517) ja tykki sille kaveriksi kun osuu joku hyvä silmiin. Tällähetkellä vähän huono valikoima tuossa 2k€ tietämillä.
 
Liittynyt
13.07.2017
Viestejä
81
Meidän taloudessa on kohta vuoden päivät ollut aktiivisessa käytössä Optoma CinemaX P2 4K UST-tykki + 100" Xiaomi Mi ALR-kangas.

Olohuoneessamme on kolme suurta ikkunaa, mutta ALR-kangas on toiminut hämmästyttävän hyvin myös päiväsaikaan. Kuva on mielestäni erittäin hyvä ja tarkka, vaikka ei natiivi 4k-tykki kyseessä olekaan. Katselin pitkään 85" töllöä, mutta katseluetäisyyden (about 4m) takia päädyin kuitenkin tykkiin. Olisihan tuohon voinut hommata jo 120" kankaan, mutta 120" ALR-kankaita oli vielä vuosi sitten heikohkosti saatavilla. Tai no oli, mutta niiden hinnat olivat ⬆.

Jos jotain negatiivista täytyy sanoa, niin jonkin verran hehkua/heijastuksia tuosta tulee kankaan ympärille seiniin/kattoon. Pimeässä huoneessa nuo näkyy selvemmin. Tämä lienee melko yleistä kaikissa UST-tykeissä. Tai voihan siihen toki vaikuttaa kangasvalintakin. Mutta silmä tottuu kaikkeen ja nykyään en tuota edes huomaa.
 

Liitteet

Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
622
Epson EH-TW6150 3LCD 4K PRO-UHD -kotiteatteriprojektori – Verkkokauppa.com

Totesin että en osta isompaa telkkua vaan nyt telkkarin korvaajaksi tälläinen kun on hyvässä tarjouksessa(900 euroa).

Ei se parhaimpia tykkejä ole mutta hinta/laatusuhde varmaan aika kova.

Saa nähdä jos tekniikka kehittyy ja halpenee muutaman vuoden sisään jos tuosta sitten päivittäisi vieläkin parempaan, tosiaan sellainen alr 120 tuuman kangas ja "4k" laserlähitykki(ehkä jopa freesync tuella) voisi olla seuraava päivitys mutta täytyy vähän katsoa miten tämänkin kanssa tulee toimeen.
 
Liittynyt
27.12.2022
Viestejä
59
Hei vaan kaikille. Kaipailisin hieman apua tämän otsikon aihealueen kanssa. Alustetaan sen verran, että oma osaamiseni projektorien (sekä yleisesti ottaen elektroniikan) saralla on melko heikkoa. Isäni meni tuossa kuitenkin itselleen ostamaan projektorin sekä valkokankaan, ja näiden asentaminen jäi nyt minun harteilleni. Häneltä ikää löytyy pitkälti yli seitsemän kymmenen, joten osaaminen on vieläkin heikompaa hänen puoleltaan.

Ostettu projektori on tämä:

Isoksi ongelmaksi on muodostunut se, että käytännössä yksikään ladatuista sovelluksista ei toimi. Esim. Netflix tarjoaa virhekoodia UI-800-3. Suurin osa muista sovelluksista menee jumiin heti kun ne yrittää avata. Ongelmaa on yritetty korjata kaikin netistä löytyvin keinoin, lähtien tehdasasetusten palauttamisesta. Ei ole auttanut.

Tuo projektorin käyttöjärjestelmä tuntuu muutenkin kovin kömpelöltä. Ilmeisesti kyseessä on jokin tabletille suunniteltu Android, sillä laitteen asetusvalikossa puhutaan tabletista ja muutenkin se näyttää täysin samalta kuin kotoa löytyvän Lenovon tabletin asetusruutu. Sovelluskauppa (Aptoide TV App Market) tuntuu jotenkin kovin vajavaiselta ja tarjoaa ihmeellisiä versioita sovelluksista.

Eli siis, sen pidempään pohjustamatta: mikä olisi helpoin tapa saada projektorista kaikki hyöty irti?
Onko projektoriin mahdollista liittää esim. seuraavanlaista tuotetta, jolloin se alkaisi muistuttamaan enemmän normaalia Smart-TV:tä?:

Samasta tilasta, heti valkokankaan takaa, löytyy myös televisio. Onko sitä mahdollista jotenkin liittää projektoriin, jolloin television kuvan saisi heitettyä valkokankaalle? Onnistuuko tämä langattomasti vai täytyykö lähteä kaapelikaupoille?

Kysymykset lienee hölmöjä, mutta niin on itse kysyjäkin. Hatunnostot ja isot kiitokset, jos joku ymmärtää kysymykset ja vielä viitsii niihin vastatakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Joo en itse epäile etteikö tuon Acerin käyttöliittymä olisi ehkä hieman kökönpuoleinen. Se tuntuu joskus myös noissa huomattavasti kalleimmissakin laitteissa. Ehkä joku tuollainen (erona sinun linkkaamaasi tuossa on sisäänrakennettuna tv viritin) voisi olla toimiva kaveri tykille. Vein testinä tuolta tilauksen loppuun saakka ja näytti olevan jopa free shipping..

Mutta siis anyway tuollainen android boxi toimii kyllä kivasti siinä kaverina ja myydäänhän noita IPTV -kanavapaketteja myös jotka varmaan saisi tuolla sinunkin linkkaamalla boxilla toimimaan. Jotta signaalin voisi kierrättää TV:n kautta pitäisi TV:ssä luonnollisesti olla HDMI out -liitäntä, enkä tiedä täältä käsin sanoa miten mutkikkaaksi tuo yhtälö loppupeleistä muodostuisi kuva ja äänisignaalin suhteen. Eli varmaan helpoin ratkaisu on tuo erillinen antero boxi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
Minä ostin tykin kaveriksi sen Nokian nimellä myytävän Android-boksin kun tuli jossain sopivassa tarjouksessa vastaan, siinä oli ainakin siihen aikaan uudempi Android kuin useimmissa noissa joka auttanee siinä kuinka kauan sovellukset tulevat toimimaan.
 
Liittynyt
28.12.2022
Viestejä
8
Minä ostin tykin kaveriksi sen Nokian nimellä myytävän Android-boksin kun tuli jossain sopivassa tarjouksessa vastaan, siinä oli ainakin siihen aikaan uudempi Android kuin useimmissa noissa joka auttanee siinä kuinka kauan sovellukset tulevat toimimaan.
Nokia Mediabox onkin hyvä valinta, siihen saa DVB2 ja satelliitiadapteritkin. Minulla uusin malli
 
Liittynyt
27.12.2022
Viestejä
59
Kiitos vastauksista! Mukava kuulla, että en täysin hakoteillä ollut. Täytyy tutkailla nuo vaihtoehdot läpi, varmastikin joku noista lähtee tilaukseen.

Raitsan linkkaamassa tuotteessa lienee ainakin etuna nopea toimitusaika. Mecool KM2 Plussan päävalikko on myös täysin sama kuin isän televisiossa tällä hetkellä, joten sen suhteen ei ainakaan tulisi lisäopeteltavaa. Nokian suhteen taitaa varastotilanne näyttää harmillisen punaista. Myös Latexiin linkkaama systeemi on kiinnostava, lähinnä tuon tv-virittimen takia. Hinta vaan on ilmeisesti lähemmäs 150 euroa?
 
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
622
Itselläni toi ekan sukupolven "Nokialainen" ja eipä ole päivityksiä pahemmin tullut alun jälkeen. Jos nyt olisin ostamassa niin varmaan toi Raitsan linkkaama, eipä siinä ainakaan päivitystilanne voi sen huonompi olla ja speksit vakuuttavat.

Voidaan jatkaa keskustelua Android tv bokseista Android TV boksi?
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
7
Tuosta Acerin tykistä sanoisin että kannattaa jos mahdollista palauttaa ja hankkia joku esim epsonin/benq:n tykki tilalle.
Itselläni oli kyseinen acer hetken tuossa vajaa vuosi sitten kun tuli myyntiin, silloin hinta oli 1299€ ja ei todellakaan ollut sen arvoinen laite.
Kuvanlaatu todella heikolla tasolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Myös Latexiin linkkaama systeemi on kiinnostava, lähinnä tuon tv-virittimen takia. Hinta vaan on ilmeisesti lähemmäs 150 euroa?
Nopealla vilkaisulla näyttäisi olevan huntin aliexpress: ssä jossa voi maksaa esim. klarnalla. Eipä itselleni tuolta tilatessa ole muita lisäkustannuksia tullut. Toki joku muu vaihtoehto on helpompi tilata ja halvempi JOS ei tarvitse virittimiä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
259
Onko suositella lattiasta nousevaa ALR-kangasta long throw projektorille? kokoluokka 120" ja tykin valovoima 3200 lumenia, heijastusetäisyys n. 3,3m
 
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
Ostin (toistaiseksi) Optoma "Cinemax P2" 4k-lasertykin. Edellinen tykkini on ehkä n. +10 v. vanha JVC:n DLA fullhd ("DLA-HD1"). Nyt kaipaan pikaisesti apuja koska Optomassa siis 14 päivän palautusoikeus ja toistaiseksi olen törmännyt pariin ongelmaan joihin kaipaisin kommenteja / apua. JVC on edelleen katossa kiinni ja en siitä luovu ennen kuin olen satavarma että Optoma jää tähän taloon. Päätös pitäisi siis tehdä seuraavan 12 päivän aikana...

Optoman laserin miinukset/kyssärit:

1. Värit välkkyy välillä kun katsetta siirtää pitkin kuvaa, joo johtuu väripyörästä ja sille en mitään mahda. JVC:ssäni ei ilmeisesti väripyörää kun on joku DLA-tekniikkaan(?) perustuva juttu siinä. No, tämä on mitä on. En tiedä johtuuko tästä mutta jotenkin JVC DLA kuva on kivan pehmeä silmälle ja tämä lasertykin kuva jotenkin karu ja kolkko ja silmiä rasittava - voi toki johtua laserin kirkkaudestakin (tottumiskysymys?)

2. Tykki vaihtelee kuvan kokonaissävyä todella oudosti - TÄHÄN KAIPAAN APUJA ASAP!!! - eli mikä tämä juttu on ja miten saa pois; esim. hämärä, punertava kohtaus niin koko kuva värittyy (hieman) punertavaksi ikään kuin yhtäkkiä kuva tulisi jonkun punafiltterin läpi. Tekstityksetkin punertuvat hieman. Todella häiritsevää koska haluan katsoa elokuvaa alkuperäisillä väreillä enkä tykin "näkemyksellä" siitä miltä kuvan pitäisi "ehkä" näyttää. ELI TÄHÄN JOS SAISI APUJA? Onko tämä normaalia? (Minulla ei ole kokemusta videotykeistä muuten kuin tästä JVC:stä ja nyt Optomasta). JVC:stä olen raksinut pois kaikki keinotekoiset kuvan parannukset, eikä niitä paljon olekaan ja Optomasta olen yrittänyt poistaa kaiken ylimääräisen digitaalisen perseilyn.

3. Musta ei ole mustaa. Tämä yllätti! Eli tuntuu siltä, että pimeissäkin kohtauksissa screenille tulee mustiin kohtiin hieman valoa ja musta muuttuu sitä myötä aidosta mustasta erittäin tummanharmaaksi. Onko tämä normaalia näillä väripyörä / led- tykeillä? (Mielestäni JVC DLA antaa mustan näkyä mustana... testasin äsken vaihtamalla lennosta tykkiä ja katselemalla tummia kohtauksia vuoronperään).

Optoman plussat vs. vanha tykki:

1. Saan Optomalla VIHDOINKIN kauan kaipaamani 100" kuvan. Leffahuoneeni on niin pieni että JVC kuva jää lyhyen heittoetäisyyden takia n. 90-tuumaiseksi ja 100 tuuman screenistäni jäi paljon potentiaalia käyttämättä tuolla vanhalla JVC:llä. (tämä itse asiassa on suurin syy miksi haluan uuden tykin).

2. Äärimmäisen tarkka kuva, ehkä jopa miinus koska vanhat leffat / huonolaatuiset kuvalähteet näyttävät aivan kuralta :D

3. Hiljaisempi kuin vanha tykkini.

4. Valotehoa riittää! Voisi periaatteessa katsoa vaikka lätkää tai jotain hömppää valot päälläkin.

5. HDMI lyhyempi. Tosin jos tämä Optoma jää niin kiinnitän sen jossain välissä kattoon silti :) Tämä nyt on pienenpieni plussa, ei käytännön merkitystä.

Summa summarum; olen ihan kahden vaiheilla että kannattaako maksaa melkein kahta tonnia tuosta Optomasta vai jättää vanha tykki kattoon... Tuntuu hurjalta mutta jotenkin ei nyt vakuuta tämä laser ja/tai väripyöräteknologia, mutta toivon että nämä jutut saakin säätämällä kondikseen. Eli jos joku pystyisi kommentoimaan tuolta ylhäältä erityisesti tuota kohtaa 2. (outo "värifiltteri" joka muokkaa koko kuvan sävyä) niin saisi sen ainakin pois.

Mietin jo tuossa että jos tuo "värifiltteri" on tykin ominaisuus niin sitten en kyllä voi tätä Optomaa pitää :( Kuvan selkeästi näkyvä kokonaissävyn mulkkaaminen alkuperäismateriaaliin verrattuna on selvä deal breaker.
 
Liittynyt
13.07.2017
Viestejä
81
Ostin (toistaiseksi) Optoma "Cinemax P2" 4k-lasertykin. Edellinen tykkini on ehkä n. +10 v. vanha JVC:n DLA fullhd ("DLA-HD1"). Nyt kaipaan pikaisesti apuja koska Optomassa siis 14 päivän palautusoikeus ja toistaiseksi olen törmännyt pariin ongelmaan joihin kaipaisin kommenteja / apua. JVC on edelleen katossa kiinni ja en siitä luovu ennen kuin olen satavarma että Optoma jää tähän taloon. Päätös pitäisi siis tehdä seuraavan 12 päivän aikana...

Optoman laserin miinukset/kyssärit:

1. Värit välkkyy välillä kun katsetta siirtää pitkin kuvaa, joo johtuu väripyörästä ja sille en mitään mahda. JVC:ssäni ei ilmeisesti väripyörää kun on joku DLA-tekniikkaan(?) perustuva juttu siinä. No, tämä on mitä on. En tiedä johtuuko tästä mutta jotenkin JVC DLA kuva on kivan pehmeä silmälle ja tämä lasertykin kuva jotenkin karu ja kolkko ja silmiä rasittava - voi toki johtua laserin kirkkaudestakin (tottumiskysymys?)

2. Tykki vaihtelee kuvan kokonaissävyä todella oudosti - TÄHÄN KAIPAAN APUJA ASAP!!! - eli mikä tämä juttu on ja miten saa pois; esim. hämärä, punertava kohtaus niin koko kuva värittyy (hieman) punertavaksi ikään kuin yhtäkkiä kuva tulisi jonkun punafiltterin läpi. Tekstityksetkin punertuvat hieman. Todella häiritsevää koska haluan katsoa elokuvaa alkuperäisillä väreillä enkä tykin "näkemyksellä" siitä miltä kuvan pitäisi "ehkä" näyttää. ELI TÄHÄN JOS SAISI APUJA? Onko tämä normaalia? (Minulla ei ole kokemusta videotykeistä muuten kuin tästä JVC:stä ja nyt Optomasta). JVC:stä olen raksinut pois kaikki keinotekoiset kuvan parannukset, eikä niitä paljon olekaan ja Optomasta olen yrittänyt poistaa kaiken ylimääräisen digitaalisen perseilyn.

3. Musta ei ole mustaa. Tämä yllätti! Eli tuntuu siltä, että pimeissäkin kohtauksissa screenille tulee mustiin kohtiin hieman valoa ja musta muuttuu sitä myötä aidosta mustasta erittäin tummanharmaaksi. Onko tämä normaalia näillä väripyörä / led- tykeillä? (Mielestäni JVC DLA antaa mustan näkyä mustana... testasin äsken vaihtamalla lennosta tykkiä ja katselemalla tummia kohtauksia vuoronperään).

Optoman plussat vs. vanha tykki:

1. Saan Optomalla VIHDOINKIN kauan kaipaamani 100" kuvan. Leffahuoneeni on niin pieni että JVC kuva jää lyhyen heittoetäisyyden takia n. 90-tuumaiseksi ja 100 tuuman screenistäni jäi paljon potentiaalia käyttämättä tuolla vanhalla JVC:llä. (tämä itse asiassa on suurin syy miksi haluan uuden tykin).

2. Äärimmäisen tarkka kuva, ehkä jopa miinus koska vanhat leffat / huonolaatuiset kuvalähteet näyttävät aivan kuralta :D

3. Hiljaisempi kuin vanha tykkini.

4. Valotehoa riittää! Voisi periaatteessa katsoa vaikka lätkää tai jotain hömppää valot päälläkin.

5. HDMI lyhyempi. Tosin jos tämä Optoma jää niin kiinnitän sen jossain välissä kattoon silti :) Tämä nyt on pienenpieni plussa, ei käytännön merkitystä.

Summa summarum; olen ihan kahden vaiheilla että kannattaako maksaa melkein kahta tonnia tuosta Optomasta vai jättää vanha tykki kattoon... Tuntuu hurjalta mutta jotenkin ei nyt vakuuta tämä laser ja/tai väripyöräteknologia, mutta toivon että nämä jutut saakin säätämällä kondikseen. Eli jos joku pystyisi kommentoimaan tuolta ylhäältä erityisesti tuota kohtaa 2. (outo "värifiltteri" joka muokkaa koko kuvan sävyä) niin saisi sen ainakin pois.

Mietin jo tuossa että jos tuo "värifiltteri" on tykin ominaisuus niin sitten en kyllä voi tätä Optomaa pitää :( Kuvan selkeästi näkyvä kokonaissävyn mulkkaaminen alkuperäismateriaaliin verrattuna on selvä deal breaker.
Itsellä sama tykki. Ohessa muutamia huomioita ongelmiisi.

1. Tykissä on suht paljon valotehoa, joten ainakin sitä ja terävyyttä säätämällä kuvasta saa pehmeän.
Kokeile täältä artikkelin lopusta löytyviä asetuksia: Optoma CinemaX P2 4K Laser Projector Review. Muistaakseni Dark Room SDR on itselläni pienin muutoksin ns. "yleiskäytössä".

2. Ei kuulosta normaalilta toiminnalta. Ethän ole sattumoisin laittanut Game modea päälle? Itse huomannut, että silloin tykki toistaa värit heikommin.

3. Olen ollut mustan tasoon itse hyvinkin tyytyväinen. Omassa käytössä tosin on ALR-kangas.

Kokeilehan vielä säätää. Voi tosin olla, että käsiisi on osunut maanantaikappale.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tuossa Optomassahan on myös noita ISF -kuvatiloja joiden pitäis olla myös ihan ok. Ne saadaan käyttöön vissiin näin :

Color Modes. The CinemaX D2 technically has 13 picture modes. Three of these picture modes are the ISF Picture modes (ISF Day, ISF Night, ISF 3D) which are locked behind a code. These are intended for professional calibrators but can be accessed using the remote and entering the following button-press sequence: Power, Up, Down, Up, Up. Once this code has been entered, the user will be presented with a menu and options of Off, On, and Unlock (which allows the modes to be edited).

En siis omista laitetta, löysin tuon vaan forumilta.

Tässä on myös laitteelle suositellut asetukset joita voi testata : ( lähde : Optoma CinemaX P2 UST Laser Projector Review - HomeTheaterHifi.com )

Recommended Settings for SDR & HDR

  • Mode Cinema
  • Brightness -8
  • Contrast 8
  • Sharpness 4
  • Color/Tint 0
  • Gamma 2.4
  • Brilliant Color 1
  • Color Temp Warm
Color Matching – Hue Sat Gain

  • R -5 0 0
  • G -19 6 -12
  • B -14 0 -16
  • C -20 -4 -6
  • Y -23 -5 0
  • M 2 -7 -5
RGB Gain/Bias – R G B

  • Gain -3 0 -1
  • Bias -1 0 0

HDR
  • Mode Standard
  • Brightness -4
  • Contrast 10
  • Sharpness 4
  • Color/Tint 0
  • Gamma 2.4
  • Brilliant Color 1
  • Color Temp Standard
Color Matching – Hue Sat Gain
  • R 0 8 29
  • G 0 10 20
  • B -10 0 15
  • C -20 -4 25
  • Y -21 -5 15
  • M 27 -5 20
RGB Gain/Bias – R G B
  • Gain -1 0 -1
  • Bias 0 0 0


Tuollainen karkea valkotasapaino säätö kannattanee tehdä ennen noiden yllämainittujen asetusten muuttamista. Sekä tarkistaa että se pitää kutinsa vielä säätöjen jälkeenkin. Onnistuu omin silmin ja tuohon löytyy vilkkuvia testipalkki kuvia esim. täältä -> HDR10 test patterns set (HDR:lle)

ja FullHD :lle vaikkapa täältä ->
Eli säädetään silmin oikeat palkit vilkkumaan (tuolla jonninlaine ohjeistus). Pelataan vain kontrasti ja kirkkaus -säädöillä.


Tuntuu tosiaan että siellä jotain kuvaparannus (/paskennus) piirejä päällä jos värejä pumppaillaan.. ne kannattaa ottaa pois. DLP -tekniikan omaavissa laitteissa (kuten tämä Optomakin on) niin on tarkempi kuva pääsääntöisesti kun mitä näissä paneelivehkeissä (JVC Sony Epson etc). Jotkut tykkää ja jotkut ei. Jotkut luonnehtivat JVC:n kuvaa "filmimäisemmäksi".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
No niin, kuvahan parani kivasti ja digitaaliset kuvanhaittausprosessoinnit lähtivät pois päältä :) Syyllinen oli ilmeisesti tuo kuvatila. Eli Reference ainakaan ei sotke kuvaa, nyt on ollut jokusen aikaa päällä nuo ym. asetukset ja ihan kivalta näyttää.

Törmäsin sellaiseen juttuun että Pioneer VSX-924 vahvistimeni ei ilmeisesti anna HDR:ää läpi koska tykki ei koskaan mene HDR-tilaan. Nyt ehkä vähän hölmökin kysymys, mutta kysynpä silti: Voinko vetää HDMI-piuhan suoraan PC:ltä (katson lähes kaiken oman HTPC:ni kautta) suoraan tykille ja siitä sitten vasta vahvistimelle? Nyt minulla siis menee PC HDMI -> vahvistin -> Optoma ja ilmeisesti vahvistin leikkaa HDR:n pois. Vahvistimen ohjeissa puhuttiin vain HDMI 1.4 tuesta eikä mainittu HDR:ää.

Toki paras vaihtoehto olisi uusia vahvistin mutta nyt ei kyllä kärsi. Äänentoisto on ok, ja ainoa vika on vain tuo HDR:n puute. Itse asiassa jos vahvistimen vaihtaisin niin haluaisin sellaisen superhelpon avaimet-käteen-ja-aivot-narikkaan- vahvistimen jossa olisi tyyliin on/off- nappi ja äänenvoimakkuuden säätö :D Kun ei jaksa yhtään kikkailla näiden vehkeiden kanssa ylimääräistä jos ei ole pakko.
 
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
Ja sitten otetaan paskamyrsky vastaan ja kysytään millainen kattoteline tuolle Optomalle olisi järkevä. Lyhyt selitys: Kyllä, haluan UST- tykin kattoon vaikka niitä yleensä pidetään kankaan edessä alhaalla. Ja kyllä, minulla on siihen tilan takia erittäin hyvät perustelut ;)

Ja jos jotakuta kiinnostaa niin tosiaan leffahuoneeni on eräänlaisena monitoimitilana (lautapelit, illanistujaiset) ja tila on kohtalaisen kapea. Tämän takia vanha "normaali" tykki on nyt lähdössä vaihtoon koska huoneen koko rajoittaa tykkivalintaa. Eli kun lattiatila on rajallista niin UST-tykinkin nostaminen kattoon pois neliöitä rasittamasta on erittäin järkevää. Toinen vaihtoehto on asettaa se siirrettävälle pikku tasolle mutta ennemmin naulaan (ei-kirjaimellisesti) tykin kattoon jossa se pysyy millilleen oikeassa asennossa jäätävän alkusäätämisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
No niin, kuvahan parani kivasti ja digitaaliset kuvanhaittausprosessoinnit lähtivät pois päältä :) Syyllinen oli ilmeisesti tuo kuvatila. Eli Reference ainakaan ei sotke kuvaa, nyt on ollut jokusen aikaa päällä nuo ym. asetukset ja ihan kivalta näyttää.

Törmäsin sellaiseen juttuun että Pioneer VSX-924 vahvistimeni ei ilmeisesti anna HDR:ää läpi koska tykki ei koskaan mene HDR-tilaan. Nyt ehkä vähän hölmökin kysymys, mutta kysynpä silti: Voinko vetää HDMI-piuhan suoraan PC:ltä (katson lähes kaiken oman HTPC:ni kautta) suoraan tykille ja siitä sitten vasta vahvistimelle? Nyt minulla siis menee PC HDMI -> vahvistin -> Optoma ja ilmeisesti vahvistin leikkaa HDR:n pois. Vahvistimen ohjeissa puhuttiin vain HDMI 1.4 tuesta eikä mainittu HDR:ää.

Toki paras vaihtoehto olisi uusia vahvistin mutta nyt ei kyllä kärsi. Äänentoisto on ok, ja ainoa vika on vain tuo HDR:n puute. Itse asiassa jos vahvistimen vaihtaisin niin haluaisin sellaisen superhelpon avaimet-käteen-ja-aivot-narikkaan- vahvistimen jossa olisi tyyliin on/off- nappi ja äänenvoimakkuuden säätö :D Kun ei jaksa yhtään kikkailla näiden vehkeiden kanssa ylimääräistä jos ei ole pakko.
Pioneerissä on HDMI 2.0 (ainakin tuon mukaan. Passtrough tuettuna), joten HDR pitäisi toimia. Itse testaisin tuossa tilanteessa toisella HDMI kaapelilla (ns. "2.0" HDMI kaabelilla). Varmaan jostain omasta paikkakuntasi elektroniikka liikkeestä saat moisen jossei kotoa löydy. Kannattaa säilyttää kuitti koska noiden kanssa voi joutua vehtaamaan ja vaihtamaan kaapelista toiseen (jos menee sillä edullisimmalla). Itse käyttänyt Kabeldirektin ja Ruipron kaapeleita (tilauskamaa). Miten koitat sitä saada HDR -tilaan ? Windowsista ?
Ja sitten otetaan paskamyrsky vastaan ja kysytään millainen kattoteline tuolle Optomalle olisi järkevä. Lyhyt selitys: Kyllä, haluan UST- tykin kattoon vaikka niitä yleensä pidetään kankaan edessä alhaalla. Ja kyllä, minulla on siihen tilan takia erittäin hyvät perustelut ;)

Ja jos jotakuta kiinnostaa niin tosiaan leffahuoneeni on eräänlaisena monitoimitilana (lautapelit, illanistujaiset) ja tila on kohtalaisen kapea. Tämän takia vanha "normaali" tykki on nyt lähdössä vaihtoon koska huoneen koko rajoittaa tykkivalintaa. Eli kun lattiatila on rajallista niin UST-tykinkin nostaminen kattoon pois neliöitä rasittamasta on erittäin järkevää. Toinen vaihtoehto on asettaa se siirrettävälle pikku tasolle mutta ennemmin naulaan (ei-kirjaimellisesti) tykin kattoon jossa se pysyy millilleen oikeassa asennossa jäätävän alkusäätämisen jälkeen.
Vogelsilla on hyviä telineitä. Katso sieltä joku tilanteeseesi sopiva.
 
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
Ostin vuosi sitten nipun HDMI 2.0 kaapeleita "Sandberg Saver"- merkkisiä ja vaihdoin kaikkien vehkeiden HDMI:t kertaheitolla niihin. Ihmetytti tosin jo silloin että aika ohuita nämä Sandbergin kaapelit. Eli olisiko minulle myyty skeidaa sitten? :( Harmi kun kaapeleihin kuitenkin meni joku 150€. Ostin ehkä n. 10 kpl niitä eripituisia (Elisa Viihde, TV, Xbox, Shield, HTPC, tykki, vahvarit jne...) ja arvelin että nyt on piuhat kunnossa moneksi vuodeksi.

Kokeilin vetää äsken viiden metrin Sandbergin HDMI 2.0- kaapelilla HTPC -> Optoma; ja nyt HDR toimii. Mutta jos vedän saman kaapelin vahvistimen läpi (eli HTPC -> Pioneer vahvari --> Optoma) niin tietokone ei anna laittaa HDR- asetusta päälle.

-Eli kun vedän kaapelin suoraan HTPC:stä Optomalle ja menen Windows Display Settings -> "Use HDR" ja HDR toimii hienosti ja tykki toteaa että HDR on päällä.
-Kun vedän kaapelin HTPC:stä Pioneerin läpi Optomalle niin tämä "Use HDR" painike Windowsista poistuu kokonaan ja sen tilalle tulee painike "More about HDR" ja kun sitä klikkaan niin aukeaa ruutu jossa mm. sanotaan "Play streaming HDR video Not supported, Use HDR Not supported".



"The VSX9 24, is 1.4 HDCP only - whilst it will pass 4k @ 60fps, it wont do it with any sort of HDR."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Ostin vuosi sitten nipun HDMI 2.0 kaapeleita "Sandberg Saver"- merkkisiä ja vaihdoin kaikkien vehkeiden HDMI:t kertaheitolla niihin. Ihmetytti tosin jo silloin että aika ohuita nämä Sandbergin kaapelit. Eli olisiko minulle myyty skeidaa sitten? :( Harmi kun kaapeleihin kuitenkin meni joku 150€. Ostin ehkä n. 10 kpl niitä eripituisia (Elisa Viihde, TV, Xbox, Shield, HTPC, tykki, vahvarit jne...) ja arvelin että nyt on piuhat kunnossa moneksi vuodeksi.

Kokeilin vetää äsken viiden metrin Sandbergin HDMI 2.0- kaapelilla HTPC -> Optoma; ja nyt HDR toimii. Mutta jos vedän saman kaapelin vahvistimen läpi (eli HTPC -> Pioneer vahvari --> Optoma) niin tietokone ei anna laittaa HDR- asetusta päälle.

-Eli kun vedän kaapelin suoraan HTPC:stä Optomalle ja menen Windows Display Settings -> "Use HDR" ja HDR toimii hienosti ja tykki toteaa että HDR on päällä.
-Kun vedän kaapelin HTPC:stä Pioneerin läpi Optomalle niin tämä "Use HDR" painike Windowsista poistuu kokonaan ja sen tilalle tulee painike "More about HDR" ja kun sitä klikkaan niin aukeaa ruutu jossa mm. sanotaan "Play streaming HDR video Not supported, Use HDR Not supported".
Jos se HDR toimii suoralla vedolla niin liekkö Pioneerissä jotain (scaling etc.) asetuksia vinksallaan.
 
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
Googletin lisää ja tosiaan tuo Pioneer ei tue HDR:ää. Noh, mutta sitten lisäkysymys: HDMI PC:ltä -> Optomaan. Jes, HDR toimii ja ääni siirtyy (kokeilin Optoman omilla kaiuttimilla). Mutta miten hitossa saan äänen siirrettyä Optomasta Pioneeriin? Kokeilin ensin Optoman HDMI 1 (ARC) porttia ja sitten Optoman HDMI 2- porttia, ja ääni ei vaan lähde vahvistimelle. Mitä ihmettä nyt? :) Melko lailla tätä äänensiirtoa vaille olisi että saisi homman pelaamaan kuten haluaisin. Kokeilen seuraavaksi optista kaapelia mutta olisihan se kiva saada HDMI toiminaan myös.

Ainoa johtolanka on se, että vahvarissa ei koskaan syty "HDMI"-valo. Eli siis näyttää siltä että Optoma ei anna ääntä omalle HDMI-portilleen, mikä tuntuu aika hassulta koska eikös HDMI ARC tuossa Optomassa ole just äänen siirtoa varten?

Optoman asetuksia säädetty, eli sisäinen kaiutin päälle niin ääni kuuluu Optomasta kuten pitääkin. Sisäinen kaiutin pois päältä; ei kuulu mistään mitään.

Testattu kokeeksi vetää PC:ltä Optomalle menevä HDMI suoraan Pioneerille kesken elokuvan; ääni tulee vahvistimen kautta kuten pitääkin. Pioneerin HDMI-valo syttyy.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
778
En tiiä onnistuuko, mutta onko HTPC:ssä toista hdmi ulostuloa josta voisit vielä suoraan äänet vahvistimelle. Tai sitten Optisella pc:ltä vahvistimelle
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Ompas kyllä outo tekele kun HDMI 2.0 liitännät mutta tyssää HDCP.. yfff. Minkälainen kaiutinsetuppi sulla @johniemi on ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
Kaiutinsetuppi on 5.1, eikä ole hinkuja lisätä kaiuttimia tuosta... tai no hinkua olisi mutta tila on niin pieni että ilmeisesti ei kannata lähteä lisäämään kaiuttimia :) Näin ainakin joskus googlettelin.

Mutta tosiaan, onko ihan normaalia että HDMI ARC portista ei tule äänet pihalle? Lähinnä siis siksi että jos tuo on vika niin ehdin vielä asian reklamoimaan. HTPC:ssä on toinen HDMI-portti, mutta se on varatti. Optinen on vapaana. Lähden nyt etsimään optista piuhaa tuolta piuhalaatikoista niin saan täksi illaksi äänet. Mutta tosiaan ois kiva tietää onko vehkeissä jotain vikaa vai onko ihan ok että Optoma ei anna ääntä pihalle HDMI (ARC) liittimestä?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
431
Ompas kyllä outo tekele kun HDMI 2.0 liitännät mutta tyssää HDCP.. yfff. Minkälainen kaiutinsetuppi sulla @johniemi on ?
HDMI 2.0:lla on eri alaversioita ja HDR-tuki lisättiin HDMI:in versiossa 2.0a. Pioneer VSX-924:ssä on HDMI-versio 2.0. 2.0a:ta ei ollut vielä julkaistu, kun VSX-924 tuli markkinoille. Joten ongelma ei käsittääkseni varsinaisesti ole HDCP:ssä.
Nimim. toinen VSX-924:n käyttäjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
431
Googletin lisää ja tosiaan tuo Pioneer ei tue HDR:ää. Noh, mutta sitten lisäkysymys: HDMI PC:ltä -> Optomaan. Jes, HDR toimii ja ääni siirtyy (kokeilin Optoman omilla kaiuttimilla). Mutta miten hitossa saan äänen siirrettyä Optomasta Pioneeriin? Kokeilin ensin Optoman HDMI 1 (ARC) porttia ja sitten Optoman HDMI 2- porttia, ja ääni ei vaan lähde vahvistimelle. Mitä ihmettä nyt? :) Melko lailla tätä äänensiirtoa vaille olisi että saisi homman pelaamaan kuten haluaisin. Kokeilen seuraavaksi optista kaapelia mutta olisihan se kiva saada HDMI toiminaan myös.

Ainoa johtolanka on se, että vahvarissa ei koskaan syty "HDMI"-valo. Eli siis näyttää siltä että Optoma ei anna ääntä omalle HDMI-portilleen, mikä tuntuu aika hassulta koska eikös HDMI ARC tuossa Optomassa ole just äänen siirtoa varten?

Optoman asetuksia säädetty, eli sisäinen kaiutin päälle niin ääni kuuluu Optomasta kuten pitääkin. Sisäinen kaiutin pois päältä; ei kuulu mistään mitään.

Testattu kokeeksi vetää PC:ltä Optomalle menevä HDMI suoraan Pioneerille kesken elokuvan; ääni tulee vahvistimen kautta kuten pitääkin. Pioneerin HDMI-valo syttyy.
ARC ei tässä tapauksessa taida toimia niin, että voisi siirtää ääntä (ja/tai kuvaa) projektorin eri HDMI-liitännästä toiseen.
Eli projektorin ARC-toiminnallisuudessa ei tuon perusteella välttämättä ja luultavasti ole mitään vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
Sain kaiken toimimaan. Syyllinen olikin lopuksi Pioneerin asetukset ja oikean HDMI portin löytäminen Pioneerista.

En olisi ikinä kuuna päivänä uskonut että se ääntä vahvistimelle tuova HDMI pitää kytkeä HDMI "OUT" porttiin. Siis kun ääni tulee HDMI:tä pitkin Optomasta -> Pioneerin vahvistimeen niin se HDMI-piuha piti vetää Pioneerin HDMI OUT 1- portiin... kun taas minun logiikallani sisääntuleva, eli "inbound"- signaali vedetään kyllä yleensä "IN" porttiin mutta ei siitä sen enempää :D Kokeilin luonnollisesti kytkeä sitä HDMI:tä ensin useampaan HDMI IN- porttiin (kuten esim. DVD, BD, TV/SAT jne...).

Tämän lisäksi piti käydä vahvistimen asetuksista laittamassa ARC päälle mutta isoin ahaa-elämys oli kyllä tuo oikean portin löytäminen.

Ennen tätä sain äänet toimimaan Optical- kaapelilla mutta arvelin taistella vielä hetken HDMI:n kanssa :)

KIITOS kaikille auttaneille, ei tästä olisi tullut mitään ilman teitä.
 
Liittynyt
24.09.2021
Viestejä
20
En tiedä onko kaikissa tarvittavat kuvankäännöt. Oletan että löytyy vaikka esitteissä ei mainita mutta kannattaa varmistaa ennen rahojen tiskiin latomista.
Löytyy kattomoodi. Eniten mietityttää miten ALR screeni toimii ylösalaisin. Tai no toimiihan se, mutta jos sen on tarkoitus blokata ylhäältä tulevaa (katto-) valoa niin ei varmastikaan toimi niin hyvin kuin oikein päin asennettuna. Tosin, leffahuoneeni saa täysin pimeäksi ja ainoa valo tulee tykin hajavalosta.

Sitten vähän screenijuttua jota kukaan ei kysynyt mutta tästä voi olla jollekin googlettelijalle apua:

Screeninä on minulla tällä hetkellä itse paksusta MDF:stä taiteiltu ja Smarter Surfaces Smart High Contrast Projector Screen Paint -maalilla käsitelty screeni joten voisi olettaa että kunnollinen UST-tykeille suunniteltu ALR screen on selkeä parannus tuohon.
Maali siis tämä: High Contrast Projector Screen | Smarter Surfaces
Sitä saa tilattua Suomestakin erittäin järkevällä kustannuksella heidän suomalaisen jakelijan kautta: Tussitaulumaalit, valkotaulutapetit, magneettiset- ja valkokangasmaalit

Pakko sanoa että olin aikanaan TODELLA yllättynyt tuohon Smarter Surfacen maaliin ja sen kautta itsetekemäni screenin. Oletin että n. 200 euron investointini (MDF, maalit) on yhtä tyhjän kanssa mutta arvelin kokeilla silti. Aikaisempi screeni ennen tätä itse tehtyä oli Grandviewin n. 500€ valkoinen peruskangas ja tuo itse Smarter Surfacen maalilla tehty on todella paljon parempi, ainakin vanhalla D-ILA tykilläni. Jotenkin hullua että vaikka tuo itse maalattu on harmaa niin sekä kirkkaus, että kontrasti (ja mustan laatu; onko se sama kuin "kontrasti"?) paranivat kaikki verrattuna valkoiseen Grandviewiin (jotenkin järki sanoo että valkoinen olisi kirkaampi kuin harmaa mutta ei näköjään :) ). Se maali vedettiin kerroksittain ja olikohan siinä kahta eri maalia; tasainen pohjamaali ja sitten sellainen harmaa mutta valossa "kimalteleva" pintamaali.

Tämä siis tänne ohimennen rämbläyksenä jos joku joskus miettii noita maaleja tai DIY-screenin järkevyyttä. Itse olin (ja olen edelleenkin) tyytyväinen, nyt vaan tosiaan tuo LED-tykin valoteho on niin korkea että screeni saisi olla paljon tummempi (ja mieluiten samaan konkurssiin sitten ALR). Lisäksi tämä UST tykki saa screenin mikroskooppisen pienen röpelöpinnan näkymään koska valo heijastuu alaviistosta. Eli jokainen telasta tullut pieni röpelö näkyy screenillä. Ei haittaa katsomista mutta tekee kuvasta filmimäisen rakeisen jos alkaa oikein katsomalla katsomaan. Normaalilla "kohtisuoraan" heittävällä projektorilla ei tätä pientä kauneusvirhettä tietenkään esiinny.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Löytyy kattomoodi. Eniten mietityttää miten ALR screeni toimii ylösalaisin.
Kattoasennetuille tykeille on ihan omiakin täsmä screenejä kuten -> Tensioned Drop Down ALR Screen - For ceiling mounted UST laser projectors . Ilmaisia toki eivät ole, joka ei nyt varmaan ketään yllätä. Varmaan toinen vaihtoehto tosiaan ostaa tuollainen kiinteä screeni ja kääntää se ylöalaisin. Ovat toki reilusti halvempia (Esim. joku tälläinen -> CHiQ SCK Series ALR (Ambient Light Rejecting) Black Grid UST Projection Screen - DH Innovation )
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
Tai sitten laittaa vaan ihan tavallisen ei-ust kankaan?
Toimii jos ei halua ALR:ää mutta hajavaloa estettäessä täytyy tietää mistä suunnasta se valo tulee mitä on tarkoitus heijastaa joten tavallinen ALR ei toimi UST:n kanssa. Käsittääkseni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 457
Viestejä
4 162 616
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom