- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 3 220
Mun mielestä nuo öljytikun alta menevät letkut näyttää uusilta, ei tuo vesipumpulta lähtevä joka on ihan harmaantunut.
Padan vuosihuolto on parin viikon päästä valtuutetulla. Jos siellä ei vaihdeta/huomauteta, niin laitetaan kuitenkin vielä omalle tarkastuslistalle. Mukavampi se tosiaan on etukäteen vaihtaa.Näyttääkö nuo jäähdytysvesiletkut kenenkään muun silmiin vähän elähtäneiltä? Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa mutta jos aihetta on, niin letkut on varmaan mukavampi vaihdella kevään mittaan satamassa kuin kesällä merellä. Laturin hihnakaan ei näytä aivan uudelta.
Perus ajossa nuo ovat kaikki melko samanlaisia, pieniä eroja on toki pohjan muodoissa ja painojakaumissa, jolloin ajokäytöksissä on joissain tilanteissa eroa.Sain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehdo 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?
Yamarin BR54/57 on kyllä laadullisesti tietyin osin aika kamala. Milloin on mikäkin mutteri tai vipstaakkeli irti tai vähintäänkin irtoamassa. Itse ehdottaisin myös että katsastaisi ATM:n tarjonnan, näyttivät laadullisesti paljon paremmilta kuin nuo atomeiksi purkautuvat YamarinitSain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehko 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?
Edit: Buster/Faster ei oikein kiinnosta, pitäisi olla lasikuitusisustalla
melkein se vene saisi olla lähempänä 6m kuin 5m, Päijänteelläkin kun on kuitenkin metristä aallokkoa välillä ja mökki on Tehinselän vieressäLuulisi ainakin, että Silverissä ja Yamarinissa tunnettuina ja suosittuina merkkeinä jälleenmyyntihinta säilyy hyvin jos vene ei miellytä. Eiköhän toki muissakin.
AMT:t ja Fasterit ovat yleisesti hyvämaineisia ja AMT 175 BRf mahtuisi melkein budjettiin uutenakin.
Sen verran, mitä olen myllytellyt oransseja/keltaisia Vatoreja, Flipperin sekä Yamarinin sinisiä kylkiraitoja ja AMT:n harmaata kylkiraitaa, niin ei tuossa ole mitään varsinaista eroa valkoisen gelcoatin myllytykseen.Tumman gelcoatin myllytys? Onko kokemuksia?
Niin mullakin oli ajatus. Veneitä en ole myllytellyt, autoja kyllä. Ilmeisesti reilusti leikkaavalla laikalla tuota kannattaa lähteä työstämään alkuun. Kyseessä Aquadorin tumma kylkiraita, joka on päässyt melko kamalaksi.Sen verran, mitä olen myllytellyt oransseja/keltaisia Vatoreja, Flipperin sekä Yamarinin sinisiä kylkiraitoja ja AMT:n harmaata kylkiraitaa, niin ei tuossa ole mitään varsinaista eroa valkoisen gelcoatin myllytykseen.
Laikat nyt tuppaavat värjääntymään ainakin sinistä kylkeä myllyttäessä, mutta ei muuta ihmeempää.
Jos aurinko on polttanut sen oikein vaaleaksi ja siinä on fendereistä jääneitä naarmuja sekä tummentumia, niin eikun kunnolla leikkaavalla laikalla ja rajummalla tahnalla ensimmäinen kierros.Niin mullakin oli ajatus. Veneitä en ole myllytellyt, autoja kyllä. Ilmeisesti reilusti leikkaavalla laikalla tuota kannattaa lähteä työstämään alkuun. Kyseessä Aquadorin tumma kylkiraita, joka on päässyt melko kamalaksi.
Paras vaihtoehto on sooda- tai kuivajääpuhallus ja sen jälkeen uutta maalia pintaan.Vinkkejä veneen pohjan käsittelyyn? Vanhat myrkkymaalit pois, voiko vetää rälläkän scotch-brite laikalla, vai pitääkö poistaa varovaisemmin? Nykyinen maali aika heikolla hapella. Ja mitä litkua tilalle?
Normi lujitemuovivene kyseessä, säilytys laiturissa merellä, eikä pestä ennen kuin syksyllä noston yhteydessä.
Tämä ei ikävä kyllä onnistu, vene on satamatrailerin päällä eikä sitä oikein voi sillä mihinkään kauas roudata. Veneilemällä toki onnistuu, mutta olisi sitten pahimpana ruuhka-aikana. Toki yksi vaihtoehto on teettää se keskellä kesää.Paras vaihtoehto on sooda- tai kuivajääpuhallus ja sen jälkeen uutta maalia pintaan.
Tuossa rälläkässä on kierrosluvun säätö, 3000-8500rpm. Joskin tuo 3000 on vinha vauhti sekin. Painepesuri ja messinkiharja siis lienee ratkaisu, epäkeskoa ei vielä ole mutta kai sellainen pitää hommata. Maalinpoistoaineella ei tekisi mieli lähteä kikkailemaan, kun työ pitää vielä tehdä selkä vääränä pihalla kykkien.Jos et halua lähteä puhalluttamaan, niin sitten vaan vanhan irtoavan maalin poisto painepesurilla ja messinkiharjalla, jonka jälkeen jäljelle jäävän maalin ja paljaan pohjan karhennus epäkeskohiomakoneella P80 paperilla, tosin jos haluat koko pohjan ensin puhtaaksi, niin lähtisin kokeilemaan geelimäistä maalinpoistoainetta ensin ja sen jälkeen mekaanista puhdistusta epäkeskohiomakoneella.
Rälläkkää en veneenpohjan lähelle veisi, tuollainen afrikan asukin käkkärää tukkaa muistuttava muovilaikka yhdistettynä rälläkän kierroksiin hieroo äkkiä gel coattiin ja myös kuituun reiän.
Kiitos vinkistä, tällä varmaan mennään.Jos et ota koko pohjaa puhtaaksi, niin tuohon väliin voi vetää esimerkiksi Hempelin Underwater primerin ja sen päälle Hempelin Hard Racing Xtran, tai vastaavat Internationalin tuotteet, molemmat toimivat.
Soodapuhaltaja tulee kyllä veneen luokse, kompressori ja puhalluskello kulkevat näppärästi perävaunussa tai kuorma-autossa.Tämä ei ikävä kyllä onnistu, vene on satamatrailerin päällä eikä sitä oikein voi sillä mihinkään kauas roudata. Veneilemällä toki onnistuu, mutta olisi sitten pahimpana ruuhka-aikana. Toki yksi vaihtoehto on teettää se keskellä kesää.
Tuossa rälläkässä on kierrosluvun säätö, 3000-8500rpm. Joskin tuo 3000 on vinha vauhti sekin. Painepesuri ja messinkiharja siis lienee ratkaisu, epäkeskoa ei vielä ole mutta kai sellainen pitää hommata. Maalinpoistoaineella ei tekisi mieli lähteä kikkailemaan, kun työ pitää vielä tehdä selkä vääränä pihalla kykkien.
Kiitos vinkistä, tällä varmaan mennään.
Tämä nyt tulee ihan mutu-tuntumalla mutta tehtaan antifouling voisi kestää sen ekan kauden niin että painepesuri riittäisi noston yhteydessä.Kuinka pitkään tehtaan antifouling-käsittely kestää ja sitä pitäisi ruveta paikkaamaan tai uusimaan? Näyttää siltä, että pohjan reunoille kertyy kaikenlaista, joka pääosin lähtee painepesurilla, mutta pohjan keskiosa pysyy edelleen varsin puhtaana.
Reunoille voisi ehkä lisätä jotain. Olisiko valkea International Trilux sopivaa tavaraa? Siinä ilmeisesti on sekä kuparia että sinkkiä jossain muodossa.
Kaasuttimien putsauksesta lähtisin ensin liikkeelle.Syksyllä Johnsonin 50hp (vm 89) moottoriin ilmeni sellanen vika että kaasua lisättäessä moottori tuntui tukehtuvan noin 5-10 sekunniksi ennen kuin lähti nostamaan kierroksia. Muuten tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii hienosti. Tulpat ja polttoaineen suodatin tuli vaihdettua syksyllä, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Tulisiko jollain ajatuksia mistä tätä kannattaisi lähteä tutkimaan?
Tuon Bilteman penkin näköinen, mutta näkyvissä olevalla kovalla muovirungolla ja liukukiskoilla varustettu, Hong Kongista jollain parilla kympillä ostettu ohut tarjousistuin oli hetken aikaa kiinni 42:sen Yamarinin takapenkin päällä, mutta lahjoitin sen kaverille teräsveneen kuskin penkiksi, kun oli enemmän tiellä kuin hyödyksi.Onko porukka laitellut erillistä kuskin penkkiä avoveneisiin, joissa istutaan sen takaboxin päällä. Ainakin meikäläisen paatissa (Kaisla 510RX) istutaan kyllä aika takana ja matalalla sekä aika kovahan se on tuo pelkkä tasainen lasikuitu.. Miettisin, jos tälläistä olisi laitellut tuon laatikon etureunaan.. Saattaisi mahtua vielä aukenemaan penkin kansikin tankkauksen ajaksi.
edit:
Esimerkki
Tähän tyyliin siis..
Hyvä tietää. Pitää tosiaan vähän mittailla kun avovesikausi alkaa kunnolla. Kaislassa on aika hyvin tuossa välissä tilaa, niin uskoisin että ei olisi ihan yhtä paljon tiellä kuin kokoluokkaa pienemmässä venhossa.Tuon Bilteman penkin näköinen, mutta näkyvissä olevalla kovalla muovirungolla ja liukukiskoilla varustettu, Hong Kongista jollain parilla kympillä ostettu ohut tarjousistuin oli hetken aikaa kiinni 42:sen Yamarinin takapenkin päällä, mutta lahjoitin sen kaverille teräsveneen kuskin penkiksi, kun oli enemmän tiellä kuin hyödyksi.
Pläkällä ajaessa oli ihan mukava penkki, mutta pientä suuremmassa aallossa kyseisen penkin istuinmukavuus ei ollut parasta tasoa ja penkki oli ikävästi tiellä seisaaltaan ajaessa, sekä konetta operoidessa tai takaboksia avatessa.
Löytyi sopivaan hintaan vm15 Yamarin 57BR 115hv Yamahalla ja trailerilla niin ostin pois. Sitten jäiden lähtöä odotellessaSain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehko 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?
Edit: Buster/Faster ei oikein kiinnosta, pitäisi olla lasikuitusisustalla
En osaa sanoa, onko 1000h prutkulle paljon vai vähän. Toivottavasti ei olisi olisi paljon, koska meidän prutkussa on 130h, enkä kyllä haluaisi siitä kierrättää vielä 1000h:n kohdalla. En usko 1000h silti olevan Optimaxille sen enempää kuin nelitahdillekaan. Jos unohdetaan käyttötunnit, ei 75-heppaisissa ole parempaa vaihtoehtoa kuin Optimax. Kiihtyy hyvin, huolto on halpaa ja helppoa, ääni on matalaa murinaa, on iso iskutilavuus ja on tosi robusti tuossa kokoluokassa, koska samasta raudasta on myös 125-heppainen versio. Kyseinen moottori on muuten "päivitettävissä" 115-heppaiseksi.1000h ajettu Optimax, uhka vai mahdollisuus? Ei oo kokemusta kuin jeesuksen aikaisista 2T ja vannoin itelle, että seuraava mylly on 4T...
Jep jep, kiitokset kommenteista. Kyllä mä varmaan käyn kattomassa / koeajamassa ainakin. Silver Hawkkia oon meinannu veneeksi. Löytyykös noiden Silverien manuaaleja vanhempiin malleihin mistään verkosta? Oon ettiny, mut tuntuu olevan vaan tuohon BR-sarjaan eli jotain 201x -> mallit. Vai oliko niissä ennen edes mitään ohjekirjoja... 2005-2010 suunnilleen kiinnostaisi.En osaa sanoa, onko 1000h prutkulle paljon vai vähän. Toivottavasti ei olisi olisi paljon, koska meidän prutkussa on 130h, enkä kyllä haluaisi siitä kierrättää vielä 1000h:n kohdalla. En usko 1000h silti olevan Optimaxille sen enempää kuin nelitahdillekaan. Jos unohdetaan käyttötunnit, ei 75-heppaisissa ole parempaa vaihtoehtoa kuin Optimax. Kiihtyy hyvin, huolto on halpaa ja helppoa, ääni on matalaa murinaa, on iso iskutilavuus ja on tosi robusti tuossa kokoluokassa, koska samasta raudasta on myös 125-heppainen versio. Kyseinen moottori on muuten "päivitettävissä" 115-heppaiseksi.
Kysy paikalliselta aluevirastolta, ne varmaan osaa ainakin ohjaa oikeaan paikkaan. Joku veden tutkimus instituutti saattaa olla hyvinkin kiinnostunut vastaamaan.Asiaa vähän sivuten, onko muita joilla on mökki Vanajavedellä? Jostain ihmeen syystä tuntuu että pari viime vuotta veden pinta on ollut ihan tolkuttoman matalalla. Esim toissakesänä en päässyt veneellä edes kotirantaan. Onko näistä jotain tiedotteita tai tarkempaa seurantaa saatavilla? Aiemmin kuitenkin ihan sujuvasti hoitunut mökkireissut veneelläkin.
Jos moottori on säntillisesti huollettu, niin ei kai perämoottorin ainakaan pitäisi vielä olla loppu vielä 1000 tunnin jälkeen, joskin ei tuo aivan vähänkään ole. Huono ylläpito on pahempi kuin runsas käyttö, ja kovassa käytössä ollutta moottoria lienee huollettukin. Tyyppivioista löytää varmaan parhaiten tietoa joltain merkkifoorumeilta.1000h ajettu Optimax, uhka vai mahdollisuus? Ei oo kokemusta kuin jeesuksen aikaisista 2T ja vannoin itelle, että seuraava mylly on 4T...
Tässä jotain tilanne- ja tilastotietoa. Ei näyttäisi olevan erityisen poikkeava normaalista ainakaan viime- ja tänä vuonna:Asiaa vähän sivuten, onko muita joilla on mökki Vanajavedellä? Jostain ihmeen syystä tuntuu että pari viime vuotta veden pinta on ollut ihan tolkuttoman matalalla. Esim toissakesänä en päässyt veneellä edes kotirantaan. Onko näistä jotain tiedotteita tai tarkempaa seurantaa saatavilla? Aiemmin kuitenkin ihan sujuvasti hoitunut mökkireissut veneelläkin.
Taitaa johtua siitä että varsinkin uudet perämoottorit alkavat olla "eii oota" johtuen konttipulasta.Ilmeisesti veneet menevät edelleen kuin kuumille kiville, kaverini laittoi 2000-luvun Yamarinin 60 hp Yamahalla myyntiin tuossa alkuviikosta ja sitä on käynyt katsomassa jo kolme eri ostajakanditaattia.
Veneen hinta ja kunto ovat keskitasoa, mutta silti ei kuulemma ole tullut yhtään "maksan 2000 € alle pyynnin" tarjousta, vaan ostajat ovat yrittäneet tinkiä 500-1000 € pyyntiin nähden.
Jospa hintakehitys perustuu siihen, että kuumasinkitty kärry ei käytännössä mene vähällä käytöllä miksikään vaikka ikää kertyykin? Tämän voi varmaan nähdä niinkin, että rahan sitominen traileriin ei ole mahdottoman paljon nollakorkoista pankkitalletusta huonompi sijoitus.Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.
Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.
Käytettyjen kärryjen hinnat on usein melko poskettomia, kun ei tuollaisen ehjän kärryn käyttöarvo laske siitä mihinkään oli se sitten vuoden vaiko 20 vanha.Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.
Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.
Tarve laskea ja nostaa venepaikalta pukeille, ehkä yhteydessä vähän pesua ja huoltoa.
Vuokraukset maksaa myös aika paljon, laskun/noston ja pukille viemisen tekee kohtuudella (muutama tunti), mutta just parin vrk tai viikonlopun vuokra on jo useita satasia.
Samanlaista traileria etsiskelin vuoden verran, jonka jälkeen totesin hintaeron olevan, niin pieni, että lopetin käytettyjen metsästämisen. Käytettyjen hinnat pyöri 2000-2300€ välillä ja hintaero uuteen oli muutamia satasia. Yksi syy oli myös veneidennostojen hinnoittelu, jotka oli taas noussut täällä Espoossa (100-120€/nosto). Viime syksynä tämä Respon traileri irtosi vielä 2600€:lla kun kyselin tarjouksia, nyt näyttää ainakin ovh. nousseen parilla sadalla. Vahva suositus kyseiselle trailerille.Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.
Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.
Tarve laskea ja nostaa venepaikalta pukeille, ehkä yhteydessä vähän pesua ja huoltoa.
Vuokraukset maksaa myös aika paljon, laskun/noston ja pukille viemisen tekee kohtuudella (muutama tunti), mutta just parin vrk tai viikonlopun vuokra on jo useita satasia.
Taidat pitää niitä kalliina, mutta olen itse ajatellut, että ovatpa edullisia. Itse tekemällä tulisi takkiin viimeistään myydessä, koska hinta ei olisi tehdastekoisen tasolla.Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.
Respo on ihan kelpo kärry.Mitä jarrutonta traileria suosittelisitte noin 400kg 5.10m lasikuituveneelle? Ei tarvitse olla se kallein, käyttö kerran keväällä, toisen kerran syksyllä..
Respo on ihan kelpo kärry.