Veneet ja veneily

Veneen 12V sähköt uusiksi?

Victron olisi selkeä, mutta hinta on sen vajaan tonnin, niin jos jotain muuta tilalle. En tiedä saanko mitään hyötyä BT/WiFi osastolta.

Lyijy(startti tai mikseipä tuokaan olisi LFP) ja kavereiksi LFP+LFP (Luokkaa 200Ah molemmat) hupiakut. Volvo Penta (Olisiko siinä 50A laturi) + Aurinkopaneelit (XXX wattia) ja maasähkö.


Alkuun tähän suuntaan, mutta halvemmalla..

 
Ensimmäinen stiplu olisi siis ollut tuossa. Saa ehdottaa. En nyt näe niin kriittisenä sitä, että kaikki ovat samasta pajasta, kunhan homma toimii järkevästi, tai siis varsinkin huolettomasti.

Joo ei siis itselläkään ole tietoa eri venesähköjärjestelmien valmistajista. Tsekkasin vaan mielenkiinnosta noiden speksejä ja huomasin ulostulo ja sisääntulo jännitteessä erot.
 
Mulla kokemuksia Victron tuotteista heittokalastusveneessä. Kytkennät olleet yksinkertaiset, valikot ja säätömahdollisuudet hyvät. Itse näen bt olevan hyötyä, näkee esim. jännitteet, säädöt helppo tehdä eri käyttöihin, historiatiedot/reaaliaikatieto, akun kapasiteettia, latureiden ohjelmia, latausjännitteitä yms.

Mulla on 12v litiumstarttiakku, jossa perämoottori, veneen perussähköt, kalastuselektroniikka. 12v victron maasähkölaturi tälle akulle, lisäksi victron 12v/24v välilaturi (perämoottorilla ajaessa ylimääräiselle tuotannolle) 24v litium-akulle jossa keulamoottori, keulamoottorille myös olemassa victron 24v maasähkölaturi.

Täytyy koputtaa puuta, että nämä kun kerran asennettu, asetettu säädöt/arvot niin ei niihin ole tarvinnut enään koskea.

Kaikki paitsi 12v maasähkölaturi on kiinteästi asennettu, koska tätä samaa laturia käytän talvella pilkkikäytössä sekä esim. venetrailerin sähkövinssin akun lataukseen.
 
Veneen 12V sähköt uusiksi?

Victron olisi selkeä, mutta hinta on sen vajaan tonnin, niin jos jotain muuta tilalle. En tiedä saanko mitään hyötyä BT/WiFi osastolta.

Lyijy(startti tai mikseipä tuokaan olisi LFP) ja kavereiksi LFP+LFP (Luokkaa 200Ah molemmat) hupiakut. Volvo Penta (Olisiko siinä 50A laturi) + Aurinkopaneelit (XXX wattia) ja maasähkö.


Alkuun tähän suuntaan, mutta halvemmalla..
Helpoimmalla ehkä pääsee, kun hommaa automaattireleen startti- ja hupiakun/akkujen väliin ja kovaa veneilyä.
Mulla lähtee (myöskin Volvo Pentan) kanssa kolmas kesä kombolla lyijyakku starttiakkuna ja Lifepo4 hupiakkuna. Automaattirele yhdistää akut koneen käydessä, eli koneen laturi lataa myös hupiakkua ajettaessa.
Normaalisti (kone seis) akut siis pysyy releellä erotettuina. Aurinkopaneelit on omalla (~30€ lifepo-yhteensopivalla) säätimellä kiinni hupiakussa, koska jääkaappi on päällä keväästä loppukesään/alkusyksyyn. Hupiakussa myös kiinni (~40€) akkumonitori shuntteineen, joka siis näyttää akun todellisen kapasiteetin, koska sen läpi menee kaikki kulutus ja myös lataus akkuun päin (sekä koneelta, että paneeleilta).
Koska koneen käydessä molemmat akut on releen kautta yhdistettynä, niin tuo lyijyakku toimii hyvin puskurina tuossa latauksen aikana, kun veneellä ajellaan. Isoimmillaan olen nähnyt Lifepon ottavan ajon aikana +21kn matkavauhdissa alle 20A latausta vastaan, kun akku on ollut jossain 50% varauksessa.
En siis näe edelleenkään syytä hommata DC-DC -laturia tuohon väliin, kun se Lifepo ei kuitenkaan johdot punaisena ota edes lähellekään kaikkea sieltä laturilta ulos ja hyvin pelittää ilmankin.

Eli alkuun pääsee ja homma toimii vuodesta toiseen satasellakin, jos ei tonnin laittaminen tilpehööreihin maistu. Jos on ylimääräistä, niin sama se on myöskin laittaa Victronia paatti täyteen.


Tuo automaattilaturi on enemmänkin muuntaja ja sen tulojännitteet ei ole yhteensopiva tuon Victron Orion XS 1400 50A DC-DC laturin kanssa
Kyllä tuo on laturi, eikä mikään muuntaja. Sopii kyllä tuohon pakettiin ja tuota ei muutenkaan tarvitse kytkeä sen dc-dc kautta, vaan suoraan akkuihin.
 
Kyllä tuo on laturi, eikä mikään muuntaja. Sopii kyllä tuohon pakettiin ja tuota ei muutenkaan tarvitse kytkeä sen dc-dc kautta, vaan suoraan akkuihin.
Tuossa on vaan ongelma että Victron Blue Smart 12/30-3 automaattilaturi ottaa 185-265 volttia pistokkeesta
 
Tarkoitus keskustella ketjun aiheesta, ei kanssakeskustelijoista. Henkilökohtaiset loukkaukset ja hyökkäykset toista keskustelijaa kohtaan ovat ankarasti kielletty ja johtavat suoraan banniin.
Siinä veneessä mistä kyse on 12 voltin järjestelmä
Ihanko totta.
Jos kokemus on jostain vaarin soutuveneestä mökillä kerran kesässä ja ymmärrys on tuota luokkaa, ettei ole hajuakaan missä ja miksi veneessä tuollaista laturia käytetään, niin ei ainakaan kannata alkaa neuvomaan asiassa.
 
Eli alkuun pääsee ja homma toimii vuodesta toiseen satasellakin, jos ei tonnin laittaminen tilpehööreihin maistu. Jos on ylimääräistä, niin sama se on myöskin laittaa Victronia paatti täyteen.
Jonkinlainen trade-off siinäkin on, että ostaako tonnilla isompaa akkua vai hienompaa elektroniikkaa. Jos sähkölle on vähänkään isompaa tarvetta voi kapasiteetista olla enemmän iloa kuin optimaalisemmasta latauselektroniikasta.
 
Jonkinlainen trade-off siinäkin on, että ostaako tonnilla isompaa akkua vai hienompaa elektroniikkaa. Jos sähkölle on vähänkään isompaa tarvetta voi kapasiteetista olla enemmän iloa kuin optimaalisemmasta latauselektroniikasta.
Juu ihan totta. Itsekin vaihdoin tälle kaudelle tuon ensimmäisen hyvin palvelleen noin 115Ah Lifepon 314Ah versioon. Alkaa pärjäämään jo pidemmänkin reissun ilman ajoa/satamaa.
Ei tuolla vesillä kapasiteettia liikaa tuppaa olla. Viime kesänä tuli pieni ahdistus kahden viikon yhtämittaisella veneilylyreissulla (vaikkei virta loppunutkaan, kun ajoakin tuli), kun alkukesästä oli niin paskoja kelejä. Aurinko ei ihan liikaa paistanut, vettä satoi ja oli sen verran kylmää, että lämmitystäkin piti käyttää. Alkumatkasta oli toinen jääkaappikin päällä.
Kerran latasin satamassa akun täyteen, kun laskin ettei hupiakku lataudu ihan täyteen edes Tallinnasta Suomeen ajaessa.

Toisaalta, jos on laittaa tonni Victroneihin, niin on varmaan varaa laittaa toinen mokoma akkuihinkin.
 
Tuli myytyä MV-Marin 5400 MC pois, kun ei oikein ehdi ajella ja sen verta iso vene pitää huolta. Ajattelin kuitenkin jonkun pienen ja näppärän veneen ostella satunnaiseen crusailuun ja jolla voisi mukavaa matkavauhtia pitää.
Onko kokemuksia Terhin 475 BR /480 tai Suvin 5050/47Duo/50Duo veneistä? Joku avomallinen itsestään tyhjentyvä hakusessa, että on huoleton pitää :)
 
Tuli myytyä MV-Marin 5400 MC pois, kun ei oikein ehdi ajella ja sen verta iso vene pitää huolta. Ajattelin kuitenkin jonkun pienen ja näppärän veneen ostella satunnaiseen crusailuun ja jolla voisi mukavaa matkavauhtia pitää.
Onko kokemuksia Terhin 475 BR /480 tai Suvin 5050/47Duo/50Duo veneistä? Joku avomallinen itsestään tyhjentyvä hakusessa, että on huoleton pitää :)
Tässä olisi syytä kertoa millaisilla vesillä on tarkoitus veneillä. Jo isommilla järvillä kovin pienet veneet on helposti vaikeuksissa.
 
Tässä olisi syytä kertoa millaisilla vesillä on tarkoitus veneillä. Jo isommilla järvillä kovin pienet veneet on helposti vaikeuksissa.
Kuten voi veneistä päätellä niin ei tässä merile olla menossa. Keskikokoiselle järvelle ja ehkä saattaa joskus Päijänteellä käydä. Bella 512 exceliä myös pohtinut.
 
Kuten voi veneistä päätellä niin ei tässä merile olla menossa. Keskikokoiselle järvelle ja ehkä saattaa joskus Päijänteellä käydä. Bella 512 exceliä myös pohtinut.
Vastaavia veneitä pohdinnan asteella kevättalvella pyörittelin ja kävin messuilla joitakin koeistumassa. Tuossa luokassa Suvin 47 tai 50 duo olisi olleet valinnat, jos olisin veneen päätynyt vaihtamaan.

Tilavia kokoisekseen ja kevyitä. Tietysti keveys voi olla myös jollekkin miinus ja eihän nuo ole sisäpuolen viimeistelyltään Yamarin tai Silver tasoa esimerkiksi. 47 duossa kannattaa huomioida korkeintaan neljän henkilön rajoite ja 50 duon nelisylinterinen 50/60 hv Yamaha jaksaa paremmin nostaa isomman kuorman liukuun.

Matkaveneilyyn kaksi erillisistuinta ja tuulelta suojaava tuulilasi on kyllä erinomaiset varusteet. Takapenkiltä ajettavat ei ollut itsellä edes vaihtoehtoina, kun moottorikin on lähempänä korvaa meluamassa.
 
Vastaavia veneitä pohdinnan asteella kevättalvella pyörittelin ja kävin messuilla joitakin koeistumassa. Tuossa luokassa Suvin 47 tai 50 duo olisi olleet valinnat, jos olisin veneen päätynyt vaihtamaan.

Tilavia kokoisekseen ja kevyitä. Tietysti keveys voi olla myös jollekkin miinus ja eihän nuo ole sisäpuolen viimeistelyltään Yamarin tai Silver tasoa esimerkiksi. 47 duossa kannattaa huomioida korkeintaan neljän henkilön rajoite ja 50 duon nelisylinterinen 50/60 hv Yamaha jaksaa paremmin nostaa isomman kuorman liukuun.

Matkaveneilyyn kaksi erillisistuinta ja tuulelta suojaava tuulilasi on kyllä erinomaiset varusteet. Takapenkiltä ajettavat ei ollut itsellä edes vaihtoehtoina, kun moottorikin on lähempänä korvaa meluamassa.
Suvin 47 duo on kyllä tilava omaan kokoonsa nähden. Mutta toi neljän hengen rajoite on kyllä aika tiukka, jos joskus on enemmän porukkaa mukana. Itellä on vähän sama tilanne, että mietin just tota Bella 512 exceliä ja Suva vastakkain. Jotenkin tuntuu, että Bellan istuimet on mukavemmmat pidemmällä reissulla, mutta Suvin keveys on kyllä plussaa. Ootko kattonu noiden koneiden kulutusta?
 
Bella 512 excel varmaan enemmän "aito" vene kuin tuo Suvi tai Terhi. Bellaa näyttäisi olevan myynnissä 70hp moottorilla, jolloin voisi mennä vielä jarruttomalla trailerilla ja ei olisi niin raskas. Lisäksi varmaan kulutus olisi kohtuullinen. Meillä matkustaa useimmiten 2-3 henkilöä niin tuo pienempi riittäisi. Tuossa Suvissa lähinnä mietityttää tuo 40hp moottori, kun täälläkin joutuu tekemään siirtymää 30-40km helposti, niin hieman tuo matkavauhti jää Terhistä.

5400 MC lähti pois, kun en jaksanut olla venettä niin paljon huoltamassa ja viime kesänä tuli tunteja 3h kaikkiaan :D Joku todella yksinkertainen ja huoleton vene hakusessa. Jota jaksaisi siirrellä vesistöjen välillä ja pääsisi lähtemään matkaan muutamassa sekunnissa laiturista.
 
Suvin 47 duo on kyllä tilava omaan kokoonsa nähden. Mutta toi neljän hengen rajoite on kyllä aika tiukka, jos joskus on enemmän porukkaa mukana. Itellä on vähän sama tilanne, että mietin just tota Bella 512 exceliä ja Suva vastakkain. Jotenkin tuntuu, että Bellan istuimet on mukavemmmat pidemmällä reissulla, mutta Suvin keveys on kyllä plussaa. Ootko kattonu noiden koneiden kulutusta?
Taitaa 40 ja 50/60 hv Yamahat mennä lähes identtisellä kulutuksella samalla matkanopeudella ja kuormalla. Isompi voi mennä jopa taloudellisemmin kovemmalla vauhdilla. Suvin verkkosivuilla on kulutusarvioita eri malleille ja tuskin hirveästi taloudellisempia veneitä löytyy kokoluokkaansa (keveys).

Tuo Bellan vene on jo ilmeisesti himpun raskaamman luokan vene verrattuna 47/50 Suviin.
 
Bella 512 excel varmaan enemmän "aito" vene kuin tuo Suvi tai Terhi. Bellaa näyttäisi olevan myynnissä 70hp moottorilla, jolloin voisi mennä vielä jarruttomalla trailerilla ja ei olisi niin raskas. Lisäksi varmaan kulutus olisi kohtuullinen. Meillä matkustaa useimmiten 2-3 henkilöä niin tuo pienempi riittäisi. Tuossa Suvissa lähinnä mietityttää tuo 40hp moottori, kun täälläkin joutuu tekemään siirtymää 30-40km helposti, niin hieman tuo matkavauhti jää Terhistä.

5400 MC lähti pois, kun en jaksanut olla venettä niin paljon huoltamassa ja viime kesänä tuli tunteja 3h kaikkiaan :D Joku todella yksinkertainen ja huoleton vene hakusessa. Jota jaksaisi siirrellä vesistöjen välillä ja pääsisi lähtemään matkaan muutamassa sekunnissa laiturista.
Minulta Yamarin 5220 :giggle: Tuo ei kyllä ihan mene jarruttamaan traileriin.
 
Terhi 480 kaverilla, ehdottomasti 60 hp koneella jos +2 henkilöä kyydissä.
 
Minulta Yamarin 5220 :giggle: Tuo ei kyllä ihan mene jarruttamaan traileriin.
Omaa Belmarin 575CA:ta kuskasin jarruttomalla, onko tuollainen Yamarin tosiaan niin painava?
Toki voi sitten olla että ehkä omassakin paukkui massat yli. oli vain sen verran vanha vene että oli varmaan joku heittänyt ns "hatusta" massat rekisteripapereihin.
 
5400 MC lähti pois, kun en jaksanut olla venettä niin paljon huoltamassa ja viime kesänä tuli tunteja 3h kaikkiaan :D Joku todella yksinkertainen ja huoleton vene hakusessa.
Tällaiseen käyttöprofiiliin joku vanhan liiton kaksitahtinen moottori sopisi hyvin. Ei juuri säännöllisiä huoltokohteita ja noilla tunneilla kulutuksella ei ole väliä. Keveitäkin ovat.
 
Tällaiseen käyttöprofiiliin joku vanhan liiton kaksitahtinen moottori sopisi hyvin. Ei juuri säännöllisiä huoltokohteita ja noilla tunneilla kulutuksella ei ole väliä. Keveitäkin ovat.
Ei kyllä tule mitään vanhaa rotteloa ja siihen 2t moottoria. Ei jaksa 2-tahdin hajua tai ääntä, vaikka kuinka olisi "jumalmoottoreita."
 
Omaa Belmarin 575CA:ta kuskasin jarruttomalla, onko tuollainen Yamarin tosiaan niin painava?
Toki voi sitten olla että ehkä omassakin paukkui massat yli. oli vain sen verran vanha vene että oli varmaan joku heittänyt ns "hatusta" massat rekisteripapereihin.
Mulla on muistikuva, että kuivapaino on n. 700kg 100 heppaisella koneella. Kyllä se varmaan vähän laittomaksi juuri ja juuri menee jarruttomassa. Jossain vaiheessa on tarkoitus laittaa myyntiin. Mulla on jarrullinen traileri ja voisin myydä senkin.
 
Täsmälleen samaa mieltä. Ihan sama kevareissakin, se nelitahdin papatus lähinnä vituttaa. Kireä 2t ujellus tuo sitä kesän fiilistä.
Haju nyt ei ole se pahempi kuin vaikka teinien hajuvesikylvytkään.
 
Nohnoh, molempi parempi :cool:
Itsekin tykkään tuosta Yamahan 90AETO -jumalmoottorista mutta ottaisin kyllä milloin vain vastaavan kokoisen uudemman ruiskunelarin jos vain lompakko antaisi myöden.
 
Nykyajan 2T-ruiskut on varsin päteviä vehkeitä... ja hiljaisia.


Tää isomman veneen venekuume iskee aika lailla joka kevät, kun on veneen saanut veteen ja ekat reissut takana. Kahdeksan yötä vesillä jo tähän kevääseen ja aina tässä tulee se fiilis, että vois olla hieman enemmän tilaa. Varsinkin, jos/kun osuu se sadepäivä kohdalle.
 
Tällaiseen käyttöprofiiliin joku vanhan liiton kaksitahtinen moottori sopisi hyvin. Ei juuri säännöllisiä huoltokohteita ja noilla tunneilla kulutuksella ei ole väliä. Keveitäkin ovat.
Täältä vahva komppaus.

Sopiva 2-tahtikuukuupööpötin on yksinkertainen ylläpitää, ja jos kaveriksi on vielä joku passeli alumiinirunkoinen lotjake niin siinä saa huolettomampaa veneilyä hakea ellei ole sitten valmis laittamaan rahaa haisemaan urakalla.
 
Bella 512 excel varmaan enemmän "aito" vene kuin tuo Suvi tai Terhi. Bellaa näyttäisi olevan myynnissä 70hp moottorilla, jolloin voisi mennä vielä jarruttomalla trailerilla ja ei olisi niin raskas. Lisäksi varmaan kulutus olisi kohtuullinen. Meillä matkustaa useimmiten 2-3 henkilöä niin tuo pienempi riittäisi. Tuossa Suvissa lähinnä mietityttää tuo 40hp moottori, kun täälläkin joutuu tekemään siirtymää 30-40km helposti, niin hieman tuo matkavauhti jää Terhistä.

5400 MC lähti pois, kun en jaksanut olla venettä niin paljon huoltamassa ja viime kesänä tuli tunteja 3h kaikkiaan :D Joku todella yksinkertainen ja huoleton vene hakusessa. Jota jaksaisi siirrellä vesistöjen välillä ja pääsisi lähtemään matkaan muutamassa sekunnissa laiturista.

En oikein ymmärrä, että mitä lisähuollettavaa 5400 MC:ssä on verrattuna Bella 512 exceliin? :hmm: Moottori pitää kuitenkin huoltaa, vene pestä, vahata, jne. Jos Bellassa on kuomu, niin se tuo yhden lisähuoltokohteen verrattuna 5400 MC. Ja yleensäkin tuollaisen pressun kanssa jatkuva säätäminen rantautuessa ei ole kovinkaan kivaa.

Suomessa kun melkein aina sataa :), niin kyllä tuollainen 5400 MC tarjoaa mukavan sateen suojan/kopin mahdollisen sateen sattuessa. Vaikka Bellaakin voi ajaa kuomun alta sateessa, niin ei se ole kovin miellyttävä kokemus. :)

Bella 12 excel on kuitenkin myös jo sitä kokoluokkaa, että ei sitä ole kovin mukava koko ajan nostaa järvestä ja siirrellä toiselle järvelle. Eikä Bellakaan kai enää mene jarruttomalla trailerilla.
 
En oikein ymmärrä, että mitä lisähuollettavaa 5400 MC:ssä on verrattuna Bella 512 exceliin? :hmm: Moottori pitää kuitenkin huoltaa, vene pestä, vahata, jne. Jos Bellassa on kuomu, niin se tuo yhden lisähuoltokohteen verrattuna 5400 MC. Ja yleensäkin tuollaisen pressun kanssa jatkuva säätäminen rantautuessa ei ole kovinkaan kivaa.

Suomessa kun melkein aina sataa :), niin kyllä tuollainen 5400 MC tarjoaa mukavan sateen suojan/kopin mahdollisen sateen sattuessa. Vaikka Bellaakin voi ajaa kuomun alta sateessa, niin ei se ole kovin miellyttävä kokemus. :)

Bella 12 excel on kuitenkin myös jo sitä kokoluokkaa, että ei sitä ole kovin mukava koko ajan nostaa järvestä ja siirrellä toiselle järvelle. Eikä Bellakaan kai enää mene jarruttomalla trailerilla.
Aika paljonkin mielestäni ja lähtien jo yleisesti kun huomioidaan veneiden fyysinen koko. On siinä keväisin ja syksyllä vähän eri jynssätä koppivenettä, kuin voi toisen nopeasti vetää painepesurilla sisältä ja ulkoa ja heittää vaan patjat matkaan. Marinista irrottelin aina penkit yms ja vein säilöön. Lisäksi siinä on kyllä jynssäämistä melkoisesti. Bella olisi useita satoja kiloja kevyempi, niin saattaisi mennä sopivalla moottorilla jarruttomalla trailerilla. Eipä tarvii sillon olla traileria katsastelemassa, että helpompi kuljetella ja vaikka laskea veteen yksin helposti. Lisäksi tuo MV-Marin ei mahtunut isäni navettaan, niin rakensin sille katoksen aina talveksi.

Ei tässä ole mitään pressujumppaa tarkoitus alkaa harjoitella ja sen takia tuon MV-Marinin aikoinaan ostin kun ei jaksnut leikkiä homeisten pressujen kanssa. Tämän vuoksi hakusessa olisi itsestään tyhjentyvä vene läpikululla. Bella siinä vielä menis, pois lukien patjat olisi hyvä siirrellä pois.

On se jännä, että pitää puolustella valintojaan kun kokemuksia laitteista kyselee. Omat veneostokset menneet aina fiilispohjalta ja nyt vahvimmalta näyttää seuraavaksi veneeksi Suvi 5050 Duo/50 Duo. Eikä minun ole tarkoitus ajella sateessa. Tulee lähinnä käytyä veneellä jätskillä kylällä tai kaverin mökillä. Jos sataa, niin hyvin voin lähteä autolla.
 
Suvi 47 Duo tuli haettu pois, kun ilmeistyi myyntiin naapuripitäjään. Enemmän pohdin tuota Duo 50, mutta yllätti Duo 47 veneen sisätilat ja oli hyvin pidetty peli. Tuli mukana tuo kuomu, mutta se oli kuin uusi. Saa nähdä tuleeko se irroteltua kesäksi. Mukavaa kun on kunnon ovi taakse, niin ei ole kuomusta niin suurta vaivaa.
Pitää katsoa jos ehtisi tällä viikolla laskea vesille. Oli myös täydellinen iso huolto tehty juuri ennen myyntiä ja tankki oli täynnä bensaa :)
 
Olen myös noita katsellut, mutta käytettyjen hinnat ihan tolkuttomia.
Jossain kohtaa 40hp koneella tuollaisen sai siihen 14500-15000e pintaan, niin nyt käytetyistä pyydetään lähes 10 vuotta vanhoina vielä yli kymppitonnia.
 
Olen myös noita katsellut, mutta käytettyjen hinnat ihan tolkuttomia.
Jossain kohtaa 40hp koneella tuollaisen sai siihen 14500-15000e pintaan, niin nyt käytetyistä pyydetään lähes 10 vuotta vanhoina vielä yli kymppitonnia.
Kannattaa verrata uuden hintaan, eikä 10v sitten ostettuun. Rahanarvo muuttunut.
 
Olen myös noita katsellut, mutta käytettyjen hinnat ihan tolkuttomia.
Jossain kohtaa 40hp koneella tuollaisen sai siihen 14500-15000e pintaan, niin nyt käytetyistä pyydetään lähes 10 vuotta vanhoina vielä yli kymppitonnia.
Samaa vähän ihmettelin ja sitten vanhojen mallien hinnat romahtaneet melkoisesti. Tämä oli viitisen vuotta vanha täydellisellä huoltohistorialla(250h) ja juuri tehty iso huolto kautta varten, sekä tankki täynnä bensaa. Trailerin kanssa maksoin alle 12ke. Oliko tuo sitten hyvä hinta vai ei.
 
Kannattaa verrata uuden hintaan, eikä 10v sitten ostettuun. Rahanarvo muuttunut.
Nopealla googlella uuden saa 15500e luokkaan

En nyt erityisemmin osaa ottaa kantaa käyttäjän @krossi hankintaan kun en edes tiedä millä mosalla ko. laite on, mutta tuo nyt on ihan inhimillisen kuuloinen hinta jos vielä traikkukin on tullut mukana
 
Nopealla googlella uuden saa 15500e luokkaan

En nyt erityisemmin osaa ottaa kantaa käyttäjän @krossi hankintaan kun en edes tiedä millä mosalla ko. laite on, mutta tuo nyt on ihan inhimillisen kuuloinen hinta jos vielä traikkukin on tullut mukana
40hp Yamaha. Ei tuota venettä voisi muulla koneella edes harkita. Tekisi mieli kesän jälkeen ehkä ohjelmoida tuosta se 45hp irti. Silloin voisi olla hyvä paketti tuohon veneeseen. Ois mukava kun tuota venettä saisi 50hplla.
 
Ehkä hiukan kateellinenkin olen, ei ole tälle kesää venettä enkä nyt ihan kovin tosimielellä ole katsellutkaan kun on tässä kaikenlaisia muitakin hankintoja tehty, mutta katsotaan jos vaikka tuosta yksi kesäpirssi menisi kaupaksi niin voisi kyllä ihan tosissaan alkaa vetää ostohousuja jalkaan jos jotain mielenkiintoista sopivaan rahaan ilmestyisi. Itsellä on aika helppoa yleensä ollut ostaminen kun ei ole käytännössä oikein mitään vaatimuksia, kunhan omaan mökkirantaan pääsee. Sitten ostanut aina sillä periaatteella että kun tarpeeksi edukkaasti jotain löytää, niin omansa siitä saa aina pois. Pätee varmasti tuohon Suviinkin tuolla rahalla.
 
Ehkä hiukan kateellinenkin olen, ei ole tälle kesää venettä enkä nyt ihan kovin tosimielellä ole katsellutkaan kun on tässä kaikenlaisia muitakin hankintoja tehty, mutta katsotaan jos vaikka tuosta yksi kesäpirssi menisi kaupaksi niin voisi kyllä ihan tosissaan alkaa vetää ostohousuja jalkaan jos jotain mielenkiintoista sopivaan rahaan ilmestyisi. Itsellä on aika helppoa yleensä ollut ostaminen kun ei ole käytännössä oikein mitään vaatimuksia, kunhan omaan mökkirantaan pääsee. Sitten ostanut aina sillä periaatteella että kun tarpeeksi edukkaasti jotain löytää, niin omansa siitä saa aina pois. Pätee varmasti tuohon Suviinkin tuolla rahalla.
Ei tässä pitänyt venettä ostaa kun tuon Marinin myin pois. Sitten oli että maksimissaan 10te vene tai jetti ja lopulta tuli tuo Suvi. Tuokin valikoitui sen vuoksi että mielestäni sain ihan fiksuun hintaan ja sattui vielä olemaan ihan lähistöllä. Nyt pitäs olla aika huoleton peli kesäksi ja katsoo jospa innostus enemmän ajamaan kun viime kesänä. Sitäkään en tiedä onko tuo mulla vuoden vai viis :D. Aina mennyt niin fiilispohjalta.
 
On se jännä, että pitää puolustella valintojaan kun kokemuksia laitteista kyselee. Omat veneostokset menneet aina fiilispohjalta ja nyt vahvimmalta näyttää seuraavaksi veneeksi Suvi 5050 Duo/50 Duo.
Veneasioissa voi olla niinkin, että on parempi luottaa omaan intuitioon ja kysellä vähemmän ja ostella enemmän. :p

Joka asiaan on puolen tusinaa parempaa vaihtoehtoa ja ainakin tusinan verran syitä, miksi omasta mielestä mielekkäin vaihtoehto on huono.

Suvi 47 Duo tuli haettu pois, kun ilmeistyi myyntiin naapuripitäjään.
:thumbsup:
 
Oliko joku muuten vailla peitetelinettä? Tuo oma joutaisi pois varastosta seisomasta, en enää osta niin isoa venettä, että sille tulisi tarvetta.
Pressun paino on ~20kg, joten se ei heilu ihan pienessä tuulessa.
 
Oliko joku muuten vailla peitetelinettä? Tuo oma joutaisi pois varastosta seisomasta, en enää osta niin isoa venettä, että sille tulisi tarvetta.
Peiteteline alle 6m moottoriveneille + pressu | Tori
Myydään tarpeettomana Press & Son peiteteline ja sen kaveriksi teetetty todella paksu pressu. Ostettu 2023, käytetty kahtena talvena. Pressu Nemyn 900g/m2 4x6m,
www.tori.fi
Pressun paino on ~20kg, joten se ei heilu ihan pienessä tuulessa.
Mä oon kans miettiny tota peitetelinettä, mutta oma autotallikin on aika täynnä. Toi pressun paino 20kg on kyllä hyvä, ei lähtis tuulen mukana mihinkään. Ite en oo ikinä käyttäny pressua veneen päällä, talvet on menny hallissa. Mutta kyllä toi teidän käyttö niin vähäistä on, ettei sihien kannata hirveesti laittaa rahaa.
 
Helpoimmalla ehkä pääsee, kun hommaa automaattireleen startti- ja hupiakun/akkujen väliin ja kovaa veneilyä.
Mulla lähtee (myöskin Volvo Pentan) kanssa kolmas kesä kombolla lyijyakku starttiakkuna ja Lifepo4 hupiakkuna. Automaattirele yhdistää akut koneen käydessä, eli koneen laturi lataa myös hupiakkua ajettaessa.
Normaalisti (kone seis) akut siis pysyy releellä erotettuina. Aurinkopaneelit on omalla (~30€ lifepo-yhteensopivalla) säätimellä kiinni hupiakussa, koska jääkaappi on päällä keväästä loppukesään/alkusyksyyn. Hupiakussa myös kiinni (~40€) akkumonitori shuntteineen, joka siis näyttää akun todellisen kapasiteetin, koska sen läpi menee kaikki kulutus ja myös lataus akkuun päin (sekä koneelta, että paneeleilta).
Koska koneen käydessä molemmat akut on releen kautta yhdistettynä, niin tuo lyijyakku toimii hyvin puskurina tuossa latauksen aikana, kun veneellä ajellaan. Isoimmillaan olen nähnyt Lifepon ottavan ajon aikana +21kn matkavauhdissa alle 20A latausta vastaan, kun akku on ollut jossain 50% varauksessa.
En siis näe edelleenkään syytä hommata DC-DC -laturia tuohon väliin, kun se Lifepo ei kuitenkaan johdot punaisena ota edes lähellekään kaikkea sieltä laturilta ulos ja hyvin pelittää ilmankin.

Eli alkuun pääsee ja homma toimii vuodesta toiseen satasellakin, jos ei tonnin laittaminen tilpehööreihin maistu. Jos on ylimääräistä, niin sama se on myöskin laittaa Victronia paatti täyteen.

Paluu tähän, tämä kuulostaa kyllä houkuttelevalta vaihtoehdolta ainakin alkuun. Voi sitten päivitellä myöhemmin jos koen tarpeelliseksi muuttaa jotain.

Pystytkö pistämään hieman listaa, että minkä merkkistä värkkiä sulla siellä on, vai onko ihan Ali osastoa?
 
@juhaa
Ihan Ali osastoa on/oli. Nyt on vene myyty ja seurava veneprojekti tulossa johon tulee samanlaiset setit. Aikaisemmin oli vanhempi Blusean automaattirele, mutta siihen ei saanut ohjelmoitua erotusjännitettä, joten auringon laskiessa lifepo4 työnsi lyijyyn päin virtaa, koska lifepon jännite hieman lyijyn jännitettä isompi.
Siinä tosin oli ehkä se parempi, että auringon paistaessa (aurinkopaneelit hupiakussa) se kytki molemmat akut, eli myös starttiakku latautui päivällä auringosta.
Tuo kiinavehje kytkee ainoastaan "toisesta suunnasta", eli kun laturi lataa starttiakkua, niin hupiakkukin kytkeytyy ja latautuu, mutta ei kytke auringon paistaessa, eli ainoastaan hupiakku latautuu paneeleilla.
 
Veneen 12V sähköt uusiksi?

Victron olisi selkeä, mutta hinta on sen vajaan tonnin, niin jos jotain muuta tilalle. En tiedä saanko mitään hyötyä BT/WiFi osastolta.

Lyijy(startti tai mikseipä tuokaan olisi LFP) ja kavereiksi LFP+LFP (Luokkaa 200Ah molemmat) hupiakut. Volvo Penta (Olisiko siinä 50A laturi) + Aurinkopaneelit (XXX wattia) ja maasähkö.


Alkuun tähän suuntaan, mutta halvemmalla..


Itsellä on kans menossa sähköjen uusiminen ja päädyin pakettiin:

2x90ah Victron AGM starttiakut
3x90ah Victron AGM hupiakut
170w aurinkopaneeli + Victron MPPT
Akkujen välissä Victron Cyrix
Victron Shunt seuraamaan molempia akkupaketteja
Victron Cerbo GX + 7” näyttö
Victron 2000w invertteri

IMG_1654.jpeg
 
Itsellä on kans menossa sähköjen uusiminen ja päädyin pakettiin:

2x90ah Victron AGM starttiakut
3x90ah Victron AGM hupiakut
170w aurinkopaneeli + Victron MPPT
Akkujen välissä Victron Cyrix
Victron Shunt seuraamaan molempia akkupaketteja
Victron Cerbo GX + 7” näyttö
Victron 2000w invertteri

IMG_1654.jpeg
Vaikuttava setti. Tuolle tulee jo hintaakin jonkun verran.
 
Vaikka onkin teräsvene ja sinänsä mitään väliä painon kanssa, niin en ymmärrä miksi kukaan haluaa enää tänä päivänä lyijyä rahdata väkisin veneeseensä. Varsinkin, kun muuten laitetaan iso kasa seteliä järjestelmään, niin tuolta osin jäädään 80-luville.
Samalla rahalla saisi jo moninkertaisesti kapasiteettia litiumina ja kaikki muut sen hyvät puolet kaupan pääle.
Molempia (lyijyä/lifepoa) matkaveneessä käyttäneenä ei tulisi mieleenkään enää käyttää lyijyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 083
Viestejä
5 239 877
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom