Kesän ja veneilykauden lähestyessä ajattelin kirjotella veneilyn aloittelijoille (itsekin kuulun tähän ryhmään) opasta sopivan veneilymallin (oma vene, vuokravene, kaupunkivene/kausivene) valintaa varten. Ideana olisi vertailla näiden kolmen eri vaihtoehdon kustannuksia riippuen veneilypäivien määrästä vuodessa. Laskelmia varten tietenkin pitäisi tehdä joitain oletuksia ja mielelläni kuulisin kokeneemmilta veneilijöiltä mielipiteitä, että onko nämä oletukset yhtään linjassaan todellisuuden kanssa.
Oletukset oman veneen omistamiseen liittyen:
- veneen arvon alenema vuodessa 5% (kyseessä olisi siis 3v vanha Yamarin Cross 57 BR tai vastaavan tyyppinen avovene)
- veneen ja moottorin (100hv) huollot vuodessa yhteensä n. 200e
- tarvikkeiden (liivit, navigointi, köydet, jne.) useammalle vuodelle jaetut kustannukset vuodessa n. 100e
Kuulostaako yhtään järkeviltä oletuksilta?
Omaa pohdintaa ja nykyinen versio kustannuslaskelmista löytyy täältä:
Kaupunkiveneen kustannusten vertailu | Saiturin matkassa
Tuo 200 € uudehkon moottorin huoltoon on liian vähän, jos sen teettää valtuutetulla huoltajalla.
Piti ihan mielenkiinnosta katsoa, mitä maksoin viime keväänä tuon isäukon 90 hp Hondan huollosta harrastehallin vieressä olevalla valtuutetulla Honda huoltajalla.
Loppulasku oli 577 €, josta tosin 200 € koostui Hondan ( törkeän ylihintaisista ) alkuperäisistä iridium tulpista, jotka pitää virallisten ohjeiden mukaan vaihtaa 200 tunnin tai 2 vuoden välein, mutta käytännössä aika on 1000 tuntia tai 5 vuotta, tuohonkin veneeseen ne vaihdettiin viime keväänä ensimmäisen kerran 9 vuoden ja 300 tunnin jälkeen.
Annoin tyhmyyttäni huollon vaihtaa ne kysymättä hintaa, kun luulin että kustannus on maksimissaan 20 € per tulppa.
Muut kulut tulivat työstä ( 200 € ) sekä tarvikkeista ja 40 € arvoisesta sinkkisarjasta.
Kaverin 15 vuotta vanhan 100 hp Yamahan kevyeen huoltoon ( peräöljyt, moottoriöljyt, öljynsuodatin, polttoainesuodatin, rasvaukset, sinkit ) tarvikkeisiin minulla kului 160 €, kun hain osat Yamaha Centteristä ja aikaa työn tekemiseen meni noin 3 tuntia, kun rauhassa teki.
Impelleri ja tulpat tuohon täytyy vaihtaa tänä keväänä.
Oman Sea Rayn ( Mercury 305 cid + Alpha 1 ) pelkkiin huolto-osiin taisi mennä se 400 €, kun ostin uudet sinkit, suodattimet + öljyt + muut nesteet, impellerin, tulpat yms. pientä sälää ).
Aikaa tuon huoltamiseen meni sitten se pitkä päivä, kun teki rauhassa hallilla ja pesi & puunasi koko veneen kesäkuntoon talvisäilytyksen jäljiltä.
Tarvike- ja plotteri kulutkin ovat monella veneilijällä kovemmat, kuin tuon 100 € / vuosi, koska jo perus 1000 € plotteri täyttää tuon kiintiön 10 vuodeksi.
Tarvikkeitakin on monesti järkevää uusia hiljalleen vähän joka kausi, että pysyvät iskussa.
Sivuillasi mainituista kustannuksista venepaikka on ehkä hinnoiteltu yläkanttiin ( 500 € ), tavallisempi kustannus tuon kokoiselle venepaikalle pääkaupunkiseudulla on 200-350 €, tosin talvisäilytyspaikka on taas monesti kalliimpi ( 150-300 € ), kuin laskemasi 100 € ja yleensä jos venettä säilyttää taivasalla kuluu sen peittelyyn ja pukkeihin tai traileriin myös rahaa.
Aikoinaan kun pidin trailerivenettäni taivasalla kerhon talvisäilytyskentällä, meni minulla noin 100 € per talvi kelvollisen puurunkoisen talvisäilytysteltan rakentamiseen.
Tänä syksynä kului taas useampi satanen ja jonkinlainen kasa rosteriputkea sekä kirkasta tig lankaa, kun tein pidempiaikaiset "teltat" mökkiveneelle sekä toissa syksynä ostamalleni teräsveneelle.
Nosto sekä lasku ovat periaatteessa taas ilmaisia, jos itsellä ( tai venekerholla ) on sopivaa kalustoa sen suorittamiseen.
Tuo 5% arvon lasku on ensimmäisinä vuosina realistinen, mutta se tasoittuu kun veneen arvo on tippunut tuohon 25-20 k€ kieppeille jossa jopa 20 vuotta vanhojen vastaavan kokoisten ja tyyppisten veneiden hinnat pyörivät.