Veneet ja veneily

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Olen ihmetellyt kovaa tuplapulpettiveneiden suosiota, joka ei tunnu vieläkään laantuvan. Oudoimmalta tuplapulpettiveneen valinta vaikuttaa veneilijässä, jolla on aikaisempaa kokemusta erilaisista veneistä. Aloittelijan tuplapulpettikonseptin tai Busterin valinta on perusteltavissa sopuli-ilmiönä.

Itse olen useammassa käytetyssä Silverissä huomannut, että lasikuitusisuksen gelcoat on halkeillut rungon elämisen seurauksena. Ilmiö ei ehkä ole vakava, mutta ei näytä kivalta saati vakuuta.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
45
Mikä mielestäsi on ylivertainen venemalli jota kaikkien, paitsi ehkä sopulimpien aloittelevien veneilijöiden tulisi suosia ?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Mikä mielestäsi on ylivertainen venemalli jota kaikkien, paitsi ehkä sopulimpien aloittelevien veneilijöiden tulisi suosia ?
Ei sellaista olekaan. Suosittelen kuitenkin lähtemään pienesti liikkeelle ja varomaan sopuli-ilmiötä. Veneet pitävät hyvin arvonsa, eli veneen vaihtamista ei kannata sen takia pelätä. Rungon materiaalina on turha investoida alumiiniin, ellei oikeasti ole tarve rantautua luonnon rantoihin. Lasikuidusta on kuitenkin helpompi tehdä hyvä runko. Terhiä en ostaisi käytettynä ja Busteria en ostaisi ollenkaan. Keskipulpetti on huomattavasti käytännöllisempi konsepti kuin tuplasivupulpetit. Vai onko joku nähnyt ammattikäytössä tuplasivupulpettiveneen? RIB-vene on loistopeli, kunhan ei ole tarvetta viedä paljoa tavaraa. Väkeä niihin saa satunnaisesti kyytiin paljonkin. Daycruiser sopii huonosti retkeilyyn, vaikka niitä siihen käyttöön hankitaankin. Jo muodista mennyt HT-vene sopii siihen paremmin. Kaikki kuomut ovat ikäviä operoitavia käytännössä ja vaativat huolellista käsittelyä, jotta pysyvät siisteinä ja hyväkuntoisina. Satamassa suojaamiseen ajokuomu ei ole kätevä.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
45
Onhan tuossa. Aika paljon. Nyt siis kaikki odottamaan HT-veneiden renesanssia ja jos vaikka avoveneillä haluaa niin takapenkillä reunoilla istuvat istukoot viimassa sillä keskipulpetti on vaan parempi, piste, kalasti tai ei.

ja joo, jotta ei nyt mene ihan pelkäksi provoiluksi niin olen siis ehdottomasti samaa mieltä ettei kaikkiin tilanteisiin sopivaa venemallia olekaan, vaan jokaisella tulisi olla vähintään 5 venettä, sama määrä pitäisi olla myös moottoripyöriä ym. Leluja jotta joka tilanteeseen olisi oikea työkalu. Harvalla meistä on mahdollisuus tähän, jolloin sitä vaan joutuu valitsemaan itselleen sellaisen kompromissin joka tuntuu itselle oikealta. Ei minulla ole HT veneitä (Tai muitakaan) mitään vastaan, mutta itse ymmärrän kyllä hyvinkin uusien bowrider/daycruiser tyyppisten veneiden suosion.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Ne HT Veneet on niin järkyttävän rumia laitoksia että suosio varmaan senkin takia romahtanut. Vene on kuitenkin monelle harrastelaite samaan tapaan kuin vaikka kesäauto tai moottoripyörä, kuka sitä nyt väkisin haluaa ruman vekottimen. Joku DC tyyppinen paatti on paljon kivempi silmälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Voi olla tyhmä kysymys mutta osaako joku sanoa saako Helsingin karhusaaresta tankattua 24/7 bensaa veneeseen?
ST1 sivujen mukaan olisi auki vain klo 10-18 mutta tarkoittaako tuo myymälää vai loppuuko myös bensan saaminen.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Olen ihmetellyt kovaa tuplapulpettiveneiden suosiota, joka ei tunnu vieläkään laantuvan. Oudoimmalta tuplapulpettiveneen valinta vaikuttaa veneilijässä, jolla on aikaisempaa kokemusta erilaisista veneistä. Aloittelijan tuplapulpettikonseptin tai Busterin valinta on perusteltavissa sopuli-ilmiönä.

Itse olen useammassa käytetyssä Silverissä huomannut, että lasikuitusisuksen gelcoat on halkeillut rungon elämisen seurauksena. Ilmiö ei ehkä ole vakava, mutta ei näytä kivalta saati vakuuta.
Ollut Yamarinin 57BR malli tämän kesän alla ja kyllä se tuplapulpetti tuo siirtymillä mukavasti suojaa verrattuna perus tuulilasimalliin. Tyylikkäämpikin toki.

Ne HT Veneet on niin järkyttävän rumia laitoksia että suosio varmaan senkin takia romahtanut. Vene on kuitenkin monelle harrastelaite samaan tapaan kuin vaikka kesäauto tai moottoripyörä, kuka sitä nyt väkisin haluaa ruman vekottimen. Joku DC tyyppinen paatti on paljon kivempi silmälle.
Kuulostaa itselle erikoiselle, koska mielestäni HT:t on nimenomaan pääosin tyylikkäitä veneitä (esim. Yamarin 59HT), mutta kyseenalaistan niiden optimaalisuuden oikein mihinkään tarkoitukseen. Ehkä perheretkeilyyn ihan hyviä, kun tarvitaan 4 makuupaikkaa pieneen veneeseen.

Itsellä tarkoitus ostaa ensi vuodelle joku peli ja tosi avoin valintalista vielä. Kauden pidentämiseksi houkuttelisi joku Cabiini malli lämmityksellä ja yöpymismahkulla, mutta pitäisi sitten löytyä kunnon kattoikkunat yms. että olisi kiva hyvälläkin kelillä. Ajatuksena, että jos etätyöt jatkuu niin voisi tehdä arkena töitä ja uistella samalla autopilotti päällä päivät pitkät :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
255
Ei sellaista olekaan. Suosittelen kuitenkin lähtemään pienesti liikkeelle ja varomaan sopuli-ilmiötä. Veneet pitävät hyvin arvonsa, eli veneen vaihtamista ei kannata sen takia pelätä. Rungon materiaalina on turha investoida alumiiniin, ellei oikeasti ole tarve rantautua luonnon rantoihin. Lasikuidusta on kuitenkin helpompi tehdä hyvä runko. Terhiä en ostaisi käytettynä ja Busteria en ostaisi ollenkaan. Keskipulpetti on huomattavasti käytännöllisempi konsepti kuin tuplasivupulpetit. Vai onko joku nähnyt ammattikäytössä tuplasivupulpettiveneen? RIB-vene on loistopeli, kunhan ei ole tarvetta viedä paljoa tavaraa. Väkeä niihin saa satunnaisesti kyytiin paljonkin. Daycruiser sopii huonosti retkeilyyn, vaikka niitä siihen käyttöön hankitaankin. Jo muodista mennyt HT-vene sopii siihen paremmin. Kaikki kuomut ovat ikäviä operoitavia käytännössä ja vaativat huolellista käsittelyä, jotta pysyvät siisteinä ja hyväkuntoisina. Satamassa suojaamiseen ajokuomu ei ole kätevä.
Taidat veneillä järvellä jossa ainoa veneeseen tuleva vesi on sadevettä? Kerrotko vielä jonkun XXL-magnum- kokoluokan keskipulpetillisen avoveneen jossa olet yhtä hyvin säältä suojassa?

Enkä nyt lähtisi vertaamaan ammattikäytössä olevia veneitä muihin. Painotetaan aika rajusti eri asioita veneen valinnassa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Taidat veneillä järvellä jossa ainoa veneeseen tuleva vesi on sadevettä? Kerrotko vielä jonkun XXL-magnum- kokoluokan keskipulpetillisen avoveneen jossa olet yhtä hyvin säältä suojassa?
Ainakin kilometreissä tulee tosi vähän veneiltyä järvellä. Meillä on järvellä Terhi 400 ja siihen kasiheppainen prutku. Tunteja tulee silti jonkin verran. En olekaan ennen miettinyt, missä veneessä olisi mahdollisimman hyvin säältä suojassa. Puukenkäbella tuli ensimmäisenä mieleen veneestä, joka pienempänä paremmin suojaisi kuin iso Buster. Edellytyksenä on, että pressu on kiinni.

Enkä nyt lähtisi vertaamaan ammattikäytössä olevia veneitä muihin. Painotetaan aika rajusti eri asioita veneen valinnassa.
Todennäköisesti juurikin se näkyy venevalinnoissa, että painotetaan liian vähän samoja asioita. Meri on kuitenkin kaikille sama.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Voi olla tyhmä kysymys mutta osaako joku sanoa saako Helsingin karhusaaresta tankattua 24/7 bensaa veneeseen?
ST1 sivujen mukaan olisi auki vain klo 10-18 mutta tarkoittaako tuo myymälää vai loppuuko myös bensan saaminen.
Tarkoittaa myymälän aukioloa, bensaa saa automaatista 24/7.
 
Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
50
Top vinkkejä miten / millä työkalulla veneen pohjapropun " muovisen " saa auki, aina tuntuu hajoavan vähän ja kauden jälkeen niin helv, jumissa ettei helposti lähde irti
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olen ihmetellyt, miten vaikeaa se on tehdä pohjaproppu kelvollisella torx kannalla tai edes neliökannalla, josta saisi jakarilla kiinni.
Ilmeisesti kun kukaan ei vaadi kehitystä, niin jatketaan samalla hehtaariuralla, kuin ennenkin.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Millaisesta pohjapropusta on nyt kyse? En ole törmännyt niiden kanssa ikinä ongelmiin.
Ihan keskustelusta veikkaisun että kyse tuosta.
1603271513232.png

Tuonkaan kanssa ei ongelmaa kun laittaa kiinni laittaessa reilusti vaseliinia eikä runno sitä apinanraivolla kiinni.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Tuon näköiseen en olekaan törmännyt. Luulisi samalla kierteellä varustettua löytyvän erilaisellakin kannalla. Meidän veneissä on ollut perälaudan tyhjennysproput kuusiokannalla. Kuusiokantaisen tyhjennysruuvin kiristykseen riittää sormikireys, eikä suurempaa kireyttä voi suositella, ellei O-renkaalle ole asiallista uraa. Enemmän kiristämällä rikkoo vain O-renkaan.

Vaseliini kierteessä voi olla huono juttu pilssin roskien kanssa. Uusissa alumiiniveneissä on löytynyt jonkin verran alumiinilastua pilssistä ja lisää sitä kertyy asennusten myötä. Vaseliiniin lastut tarttuvat helposti.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Tuon näköiseen en olekaan törmännyt. Luulisi samalla kierteellä varustettua löytyvän erilaisellakin kannalla. Meidän veneissä on ollut perälaudan tyhjennysproput kuusiokannalla. Kuusiokantaisen tyhjennysruuvin kiristykseen riittää sormikireys, eikä suurempaa kireyttä voi suositella, ellei O-renkaalle ole asiallista uraa. Enemmän kiristämällä rikkoo vain O-renkaan.

Vaseliini kierteessä voi olla huono juttu pilssin roskien kanssa. Uusissa alumiiniveneissä on löytynyt jonkin verran alumiinilastua pilssistä ja lisää sitä kertyy asennusten myötä. Vaseliiniin lastut tarttuvat helposti.
ei oo ollu vaseliini ongelma ainakaan meillä töissä noitte satojen veneiden kanssa ;)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ihan keskustelusta veikkaisun että kyse tuosta.

Tuonkaan kanssa ei ongelmaa kun laittaa kiinni laittaessa reilusti vaseliinia eikä runno sitä apinanraivolla kiinni.
Tuollainen tai sitten vastaava, mutta messinkinen.

Ongelmahan tulee siinä vaiheessa, kun se pitää itse avata ensimmäisen kerran, kun siellä ei ole sitä vaseliinia ja se on runnottu apinanraivolla kiinni.:x3:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Meillä on pikkupaatissa metalliset kierteet ja proppu neliökaralla mistä saa kiintoavaimella hyvin kiinni.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Tarkoitus on asentaa alumiiniseen koppiveneeseen Hertz HMR10 -soitin ja sen kaveriksi 6x9 kaiuttimet. Onko tietoa, tyhjeneekö soittimesta muisti, kun sen kytkee pääkatkaisijalla irti akusta? Onko ideoita, miten saa radion kuulumaan ilman kopin ulkopuolelle asennettavaa antennia? Veneessä on siis hytti alumiinia, enkä halua tehdä hyttiin läpivientejä. Onko veneen rakenteissa olevasta piiskasta mitään hyötyä? Toimiiko tuulilasiantenni alumiinin sisäpuolelle asennettuna?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tarkoitus on asentaa alumiiniseen koppiveneeseen Hertz HMR10 -soitin ja sen kaveriksi 6x9 kaiuttimet. Onko tietoa, tyhjeneekö soittimesta muisti, kun sen kytkee pääkatkaisijalla irti akusta? Onko ideoita, miten saa radion kuulumaan ilman kopin ulkopuolelle asennettavaa antennia? Veneessä on siis hytti alumiinia, enkä halua tehdä hyttiin läpivientejä. Onko veneen rakenteissa olevasta piiskasta mitään hyötyä? Toimiiko tuulilasiantenni alumiinin sisäpuolelle asennettuna?
Muisti tyhjenee, antenni ikkunassa toimii hyvin
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Muisti tyhjenee, antenni ikkunassa toimii hyvin
Oliko muistin tyhjeneminen tieto vai autosoittimien toimintaan perustuva veikkaus? En haluaisi veneen ikkunoihin liimata vempeleitä, eli mahtaako tuulilasiantenni toimia veneen kattoon 3mm:n alumiinilevyyn liimattuna?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Oliko muistin tyhjeneminen tieto vai autosoittimien toimintaan perustuva veikkaus? En haluaisi veneen ikkunoihin liimata vempeleitä, eli mahtaako tuulilasiantenni toimia veneen kattoon 3mm:n alumiinilevyyn liimattuna?
Muisti tyhjenee ilman pysyvää 12 voltin syöttöä, viime kesänä asensin kyseisen soittimen veneeseeni ja otin sille syötön pääkytkimen jatkuvan virran nastasta.

Soittimena tuo Hertz ei ole kovin kummoinen, kyllä sillä merisään kuuntelee, mutta ei paljon muuta.
Ei esimerkiksi suostunut yhdistämään iphonea bluetoothilla, edes firmwaren päivityksen jälkeen ja android luurienkin kanssa bt yhteys on heikko ja katkeaa välillä.
Lisäksi RCA lähdöistä tulee sen verran matalatasoinen ja heikkolaatuinen signaali, että vahvistin on välillä ihmeissään ja nupit saa vääntää lähes kaakkoon, että kuulee edes jotain vaikka vene olisi laiturissa.

Vaihdoinkin soittimen kertaalleen, kun luulin sen olevan maanantaikappale, mutta kyllä tämä tilalle annettukkin on yhtä onneton.

Ulkoasu soittimessa on hyvä ja napit mukavat käyttää, sekä näytön näkee melko hyvin myös auringon paisteessa.
Sääli sinänsä, että hyvä paketti on pilattu kolmen pennin heikkolaatuisella sisällöllä.

Isäukon lasikuituveneeseen asensin joku 5-6 vuotta sitten Fusionin MS-RA70 soittimen ja sille antenniksi jonkun Autostudiolta hankitun pyöreän muistaakseni Pioneerin aktiivisen antennin.
Antennin liimasin ohjauskaapin sisälle ja vedin siihen radion johtosarjasta syötön, hyvin on toiminut kaikki kesä tähän asti, eikä antennista johtuvia ongelmia radion kuuluvuudessa ole esiintynyt koskaan.

Tältä pohjalta uskoisin myös alumiiniveneen hytin sisäpuolelle liimatun aktiiviantennin toimivan, mutta ainahan on mahdollista, että hytti muodostaa Faradayn häkin ja mikään signaali ei tule sisälle asti, mutta pidän tätä mahdollisuutta pienenä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Mielenkiintoista. Pidät ilmeisesti Fusionia selvästi parempana laitteena. Fusion MS-RA55 olisi saman hintaluokan laite kuin kaavailemani Hertz. MS-RA55 oli Kipparin vertailussa 2019, eikä sitä moitittu. Perehdyin asennusohjeeseen, eikä se vaadi edes jatkuvaa virtaa, toisin kuin Hertz. Herätevirtakin löytyy, eli aktiivinen antenni olisi helposti kytkettävissä. Sekin on positiivista, että antenni lopettaa virran kuliuttamisen samalla, kun soittimen sammuttaa. Jatkuvan virran vaatiminen muistin säilyttämiseksi on hölmö juttu venesoittimessa, koska veneissä halutaan yleensä tehdä kaikki mahdollinen virrattomaksi pääkytkimillä.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Kesäksi tekisi mieli uusia vene. Yhteysvene saareen mökille kulkua varten. Joku 5,5 - 6 metriä pitkä kabiinivene kiinnostas. Saiskohan hyvää tai edes keskinkertaista jollain 15keur hinnalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Mulla on ollut muutamakin tollanen halpis umpipaatti, mutta hinta-laatusuhteeltaan Belmar 575CA oli selvästi paras. Se nyt oli varmaan halvimmasta päästä noista, kunnon moottorilla menee varmaan just ja just siihen 10 pintaan. Suurena plussana oli että pressuja ei ollut ollenkaan.

Tollanen, ei ko. vene: Belmar 575 CA motor boat 1989 - Kotka - Nettivene
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Mulla on ollut muutamakin tollanen halpis umpipaatti, mutta hinta-laatusuhteeltaan Belmar 575CA oli selvästi paras. Se nyt oli varmaan halvimmasta päästä noista, kunnon moottorilla menee varmaan just ja just siihen 10 pintaan. Suurena plussana oli että pressuja ei ollut ollenkaan.

Tollanen, ei ko. vene: Belmar 575 CA motor boat 1989 - Kotka - Nettivene
Fiksun oloinen vene, mutta ehkä meille sopisi paremmin avokeulalla oleva vene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Mulla ei ollut itsellä tarvetta sellaiselle kun mökillä laituriin pääsi aina kylkeen, sama homma oli varsinaisessa säilytyspaikassa. Niistä ei juurikaan ole kokemusta. Tossa tavarat sai lastattua tonne takatilaan. Sitten ymmärrän jos pitää viikkojen tavarat roudata kerralla tai rantautua keula edellä, niin onhan avokeula paljon kätevämpi.... Jos kerran "työkalua" etsitään niin Mitenkäs sitten joku tuplapulpettivene järeällä pressulla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Kesäksi tekisi mieli uusia vene. Yhteysvene saareen mökille kulkua varten. Joku 5,5 - 6 metriä pitkä kabiinivene kiinnostas. Saiskohan hyvää tai edes keskinkertaista jollain 15keur hinnalla?
Itse tässä threadissa pähkäilin tällaisen FinnMaster 6101 veneen lunastusta appiukolta (ei linkin yksilö), ja silloin oikeastaan ainoaksi omaan hintahaarukkaan sopivaksi vaihtoehdoksi löysin Scantic 850:n, joita oli alle 10k€:n myynnissä.

Tuohon FinnMasteriin päädyttiin, kun tuttu vene kyseessä ja hintaa saatiin kuitenkin ruuvattua järkevämmäksi. Luulisi noita ainakin joskus löytyvän tuohon 15k hintaan, sisäperämoottoreilla näyttää olevan tuossa 15k haarukassa ainakin)

Tuo FinnMaster (ilman kokemusta muista vastaavista) tuntuu ihan perusvarmalta menopeliltä. Mieluiten sen ottaisin kuitenkin 4t-koneella, en ole varma miten tuo 6100 sisäperämoottori-versio toimii verrattuna tähän ulkolaita-vehkeeseen (meillä 125 2t koneella). Trimmilevyjä saa jatkuvasti olla säätämässä, kun joku veneessä liikkuu kymmenen senttiä toiseen suuntaan, mutta en tiedä sitten onko se kaikissa samantyyppisissä veneissä ominaista.

Pitkääkin puutavaraa saa tällä välttävästi kuljetettua, kun tavarat pystyy lataamaan veneen läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Ainakin tuttavapiirissä tuppaa vähän olemaan että niistä sisäperämoottorillisista tulee ongelmajätettä jossain kohtaa.
Edit: niin siis sen takia että kun se vetolaite ja mosa kuitenkin laukeaa näissä vanhoissa räiskäleissä ennemmin tai myöhemmin, niin sisämoottorillinen on sen X-verran vaikeampi korjata tai korjauttaa niin tahtoo sitten jäädä seisomaan.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Itse tässä threadissa pähkäilin tällaisen FinnMaster 6101 veneen lunastusta appiukolta (ei linkin yksilö), ja silloin oikeastaan ainoaksi omaan hintahaarukkaan sopivaksi vaihtoehdoksi löysin Scantic 850:n, joita oli alle 10k€:n myynnissä.

Tuohon FinnMasteriin päädyttiin, kun tuttu vene kyseessä ja hintaa saatiin kuitenkin ruuvattua järkevämmäksi. Luulisi noita ainakin joskus löytyvän tuohon 15k hintaan, sisäperämoottoreilla näyttää olevan tuossa 15k haarukassa ainakin)

Tuo FinnMaster (ilman kokemusta muista vastaavista) tuntuu ihan perusvarmalta menopeliltä. Mieluiten sen ottaisin kuitenkin 4t-koneella, en ole varma miten tuo 6100 sisäperämoottori-versio toimii verrattuna tähän ulkolaita-vehkeeseen (meillä 125 2t koneella). Trimmilevyjä saa jatkuvasti olla säätämässä, kun joku veneessä liikkuu kymmenen senttiä toiseen suuntaan, mutta en tiedä sitten onko se kaikissa samantyyppisissä veneissä ominaista.

Pitkääkin puutavaraa saa tällä välttävästi kuljetettua, kun tavarat pystyy lataamaan veneen läpi.
Tuo olisi just semmonen kuin ajattelin. Aika paljon joutuu kuljettelemaan milloin mitäkin tavaraa saareen tai sieltä pois. Tuossa olisi helppo kuljetella. Kahden hengen talouteen riittäisi kooltaan hyvin. Toinen matkustajista liikkuu vähän huonosti, joten keulan kautta kulku on kaikkein helpointa. Muuten umpikeulainen voisi olla vaihtoehto ja valikoimaa olisi ihan eri tavalla. Mitenkähän tuo FinnMaster vertautuu esim. Bellan 570C/580C veneisiin? Minkälainen polttoaineen kulutus on tuommosessa 125 2t koneessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Tuo olisi just semmonen kuin ajattelin. Aika paljon joutuu kuljettelemaan milloin mitäkin tavaraa saareen tai sieltä pois. Tuossa olisi helppo kuljetella. Kahden hengen talouteen riittäisi kooltaan hyvin. Toinen matkustajista liikkuu vähän huonosti, joten keulan kautta kulku on kaikkein helpointa. Muuten umpikeulainen voisi olla vaihtoehto ja valikoimaa olisi ihan eri tavalla. Mitenkähän tuo FinnMaster vertautuu esim. Bellan 570C/580C veneisiin? Minkälainen polttoaineen kulutus on tuommosessa 125 2t koneessa?
Terassin, ja yhden pikkumökin puutarpeet tuolla kuljettelimme perille. Eli saahan siihen tavaraa kyytiin.

En kyllä noihin Bella versioihin osaa yhtään verrata, ostaisin varmaan sen mikä saatavilla sattuu olemaan ja budjettiin sopii.

Tuo kaasari 2t kyllä kuluttaa melko reippaasti, toki kahvan asennosta riippuen. Edestakainen mökkireissu on 18km ja 20 litran kanisterin saa joka kerta reissulla tyhjentää tankkiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mielenkiintoista. Pidät ilmeisesti Fusionia selvästi parempana laitteena. Fusion MS-RA55 olisi saman hintaluokan laite kuin kaavailemani Hertz. MS-RA55 oli Kipparin vertailussa 2019, eikä sitä moitittu. Perehdyin asennusohjeeseen, eikä se vaadi edes jatkuvaa virtaa, toisin kuin Hertz. Herätevirtakin löytyy, eli aktiivinen antenni olisi helposti kytkettävissä. Sekin on positiivista, että antenni lopettaa virran kuliuttamisen samalla, kun soittimen sammuttaa. Jatkuvan virran vaatiminen muistin säilyttämiseksi on hölmö juttu venesoittimessa, koska veneissä halutaan yleensä tehdä kaikki mahdollinen virrattomaksi pääkytkimillä.
Molempia kun on käyttänyt, niin kyllä Fusionin toiminta on paljon parempaa, kuin Hertzin.
Suoraan sanottuna tuo viime kesänä asentamani Hertz oli melkoinen pettymys, kun kuitenkin ennen käyttämäni Hetrzin autotuotteet ovat olleet ihan päteviä vehkeitä, niin odotin samantasoista suoritusta myös tältä venesoittimelta.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Kesäksi tekisi mieli uusia vene. Yhteysvene saareen mökille kulkua varten. Joku 5,5 - 6 metriä pitkä kabiinivene kiinnostas. Saiskohan hyvää tai edes keskinkertaista jollain 15keur hinnalla?
Katselin viimeksi messuilla Sting-merkkisiä veneitä. Mallistossa oli jopa kaksi venettä, joissa mielestäni yhdistyi huokea hinta ja kuljetuskapasiteetti ennennäkemättömällä tavalla. Juurikin yhteysveneeksi kuvittelin sopivan hienosti. Isommassa oli vieläpä yksinkertainen ajohyttikin. Nyt en valitettavasti löytänyt koko hytillistä mallia Stingin sivuilta.
Molempia kun on käyttänyt, niin kyllä Fusionin toiminta on paljon parempaa, kuin Hertzin.
Suoraan sanottuna tuo viime kesänä asentamani Hertz oli melkoinen pettymys, kun kuitenkin ennen käyttämäni Hetrzin autotuotteet ovat olleet ihan päteviä vehkeitä, niin odotin samantasoista suoritusta myös tältä venesoittimelta.
Tilasin tuon Fusion MS-RA55:n. Antenniksi ajattelin kokeilla ihan passiivista dipoliantennia veneen katon verhoilun alle kätkettynä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Erikoista että -90 luvun sopuli L-buster on kaikki nämä vuodet palvellut luotettavana all-rounderina ja nyt vasta alkaa lattian vaneri näyttää siltä että pitäis huoltaa. Saaressa olevan mökin yhteysaluksena tuo on ollut erinomainen. Toimii myös hupiajoihin ja kalastamiseen. Sitä en ymmärrä miten sopuli tähän liittyy, kaipa sekin vie puutavaraa mökkisaareen muutaman peräkärryllisen kun tarvetta on?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tuo kaasari 2t kyllä kuluttaa melko reippaasti, toki kahvan asennosta riippuen. Edestakainen mökkireissu on 18km ja 20 litran kanisterin saa joka kerta reissulla tyhjentää tankkiin.
Tässä on kyllä selvä ero uuteen tekniikkaan. Itsellä 6-metrisessä DC:ssä ETEC-130 vie noin puolet tuosta, litran meripeninkulmalle tai vähän alle. Hitaammassa ajossa alle 10 km/h puolet tästä.

Toisaalta, ei bensansäästöllä kovin helposti uutta perämoottoria kuolettaisi pelkillä mökkimatkoilla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuo kaasari 2t kyllä kuluttaa melko reippaasti, toki kahvan asennosta riippuen. Edestakainen mökkireissu on 18km ja 20 litran kanisterin saa joka kerta reissulla tyhjentää tankkiin.
Kuulostaa melko janoiselta tuo 2t kone, minulla 220 heppainen Mercuryn 305 cid EFI pikkulohko ( 5 litrainen yksipisteruisku V8 ) vie 19 jalkaisessa Sea Rayssä, joka painaa tyhjänä sen 500-700 kiloa enemmän kuin tuo Finnmaster, reilun litran meripeninkulmalle, kun ajetaan nopeuksia 25-40 solmua.
Isäukon vajaat 10 vuotta vanha 5,5 metrinen AMT ( paketin paino tyhjänä noin 900 kg ) 90 heppaisella Hondalla vie taas 21-23 solmun matkanopeudella vain jonkun 0,6 litraa meripeninkulmalle.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
3
Kesän ja veneilykauden lähestyessä ajattelin kirjotella veneilyn aloittelijoille (itsekin kuulun tähän ryhmään) opasta sopivan veneilymallin (oma vene, vuokravene, kaupunkivene/kausivene) valintaa varten. Ideana olisi vertailla näiden kolmen eri vaihtoehdon kustannuksia riippuen veneilypäivien määrästä vuodessa. Laskelmia varten tietenkin pitäisi tehdä joitain oletuksia ja mielelläni kuulisin kokeneemmilta veneilijöiltä mielipiteitä, että onko nämä oletukset yhtään linjassaan todellisuuden kanssa.

Oletukset oman veneen omistamiseen liittyen:
- veneen arvon alenema vuodessa 5% (kyseessä olisi siis 3v vanha Yamarin Cross 57 BR tai vastaavan tyyppinen avovene)
- veneen ja moottorin (100hv) huollot vuodessa yhteensä n. 200e
- tarvikkeiden (liivit, navigointi, köydet, jne.) useammalle vuodelle jaetut kustannukset vuodessa n. 100e

Kuulostaako yhtään järkeviltä oletuksilta?

Omaa pohdintaa ja nykyinen versio kustannuslaskelmista löytyy täältä: Kaupunkiveneen kustannusten vertailu | Saiturin matkassa
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Kesän ja veneilykauden lähestyessä ajattelin kirjotella veneilyn aloittelijoille (itsekin kuulun tähän ryhmään) opasta sopivan veneilymallin (oma vene, vuokravene, kaupunkivene/kausivene) valintaa varten. Ideana olisi vertailla näiden kolmen eri vaihtoehdon kustannuksia riippuen veneilypäivien määrästä vuodessa. Laskelmia varten tietenkin pitäisi tehdä joitain oletuksia ja mielelläni kuulisin kokeneemmilta veneilijöiltä mielipiteitä, että onko nämä oletukset yhtään linjassaan todellisuuden kanssa.

Oletukset oman veneen omistamiseen liittyen:
- veneen arvon alenema vuodessa 5% (kyseessä olisi siis 3v vanha Yamarin Cross 57 BR tai vastaavan tyyppinen avovene)
- veneen ja moottorin (100hv) huollot vuodessa yhteensä n. 200e
- tarvikkeiden (liivit, navigointi, köydet, jne.) useammalle vuodelle jaetut kustannukset vuodessa n. 100e

Kuulostaako yhtään järkeviltä oletuksilta?

Omaa pohdintaa ja nykyinen versio kustannuslaskelmista löytyy täältä: Kaupunkiveneen kustannusten vertailu | Saiturin matkassa
huolto maksaa enemmän. 300 ylöspäin. riippuen paljolti mitä huolto-ohjelmaan sinä vuonna kuuluu. sitte on erikseen nämä rantahuoltajat jotka vaihtaa vain öljyt.
vuokravene on loistava valinta jos tekee päiväretkiä harvemmin, kunhan ei aja kiville
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
huolto maksaa enemmän. 300 ylöspäin. riippuen paljolti mitä huolto-ohjelmaan sinä vuonna kuuluu. sitte on erikseen nämä rantahuoltajat jotka vaihtaa vain öljyt.
vuokravene on loistava valinta jos tekee päiväretkiä harvemmin, kunhan ei aja kiville
Jos ajaa vähän niin varmaan riittää öljyn vaihto joka vuosi, tulpat joka toinen vuosi ja hihna+impelleri nelarissa silloin kun sen aika on huolto-ohjelman mukaan. Noi rasvanipat yms jutut menee siinä sivussa. Sitten sehän on niin että sen veneen voi itsekin pestä ja vahata.
Kaverin Bella, vm2017, 115 hp kone maksoi nosto-huolto-pesu-vahaus-säilytys+lasku vesille keväällä, lasku oli joku 1300€

Jossain Hesan seudulla varmaan kallein kustannus on laituripaikka

E: lisätty venee lasku vesille
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kaverin Bella, vm2017, 115 hp kone maksoi nosto-huolto-pesu-vahaus-säilytys+lasku vesille keväällä, lasku oli joku 1300€

Jossain Hesan seudulla varmaan kallein kustannus on laituripaikka
Espoossa alkaen 201€/kausi:

...ajattelin kirjotella veneilyn aloittelijoille (itsekin kuulun tähän ryhmään) opasta...
Oletukset oman veneen omistamiseen liittyen:
- veneen arvon alenema vuodessa 5% (kyseessä olisi siis 3v vanha Yamarin Cross 57 BR tai vastaavan tyyppinen avovene)
Miten olet aloittelijana päätynyt pitämään kaupallisen vuokravenefirman verrokkina juuri täsmälleen samanlaisen veneen omistamista kuin vuokrafirma vuokraa?

Kaupunkiveneistä sellainen huomio, että max. vuokra-aika näyttää olevan 23,5 tuntia. Tuolla ei siis lähdetä millekään pidemmälle reissulle edes viikonlopuksi. Miten noissa menee vastuut vahinkotapauksissa?

Kaupunkivene on ilmeisestikin tankattava veneasemalla päivän hinnalla. Oman veneen voi tankata autobensalla silloin, kun sattuu olemaan edullisempaa polttoainetta tarjolla.

Onkohan 5% arvonalenema vuodessa liian pessimistinen? Aika nihkeää on löytää ~10v vanhaa venettä puoleen hintaan. Onkohan esim. nämä likimainkaan vertailukelpoisia keskenään(Cross 62/63 BR):
Uusi vene varastosta, 43990€: https://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/825423
Vm 2012, 30900€: https://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/826326
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kesän ja veneilykauden lähestyessä ajattelin kirjotella veneilyn aloittelijoille (itsekin kuulun tähän ryhmään) opasta sopivan veneilymallin (oma vene, vuokravene, kaupunkivene/kausivene) valintaa varten. Ideana olisi vertailla näiden kolmen eri vaihtoehdon kustannuksia riippuen veneilypäivien määrästä vuodessa. Laskelmia varten tietenkin pitäisi tehdä joitain oletuksia ja mielelläni kuulisin kokeneemmilta veneilijöiltä mielipiteitä, että onko nämä oletukset yhtään linjassaan todellisuuden kanssa.

Oletukset oman veneen omistamiseen liittyen:
- veneen arvon alenema vuodessa 5% (kyseessä olisi siis 3v vanha Yamarin Cross 57 BR tai vastaavan tyyppinen avovene)
- veneen ja moottorin (100hv) huollot vuodessa yhteensä n. 200e
- tarvikkeiden (liivit, navigointi, köydet, jne.) useammalle vuodelle jaetut kustannukset vuodessa n. 100e

Kuulostaako yhtään järkeviltä oletuksilta?

Omaa pohdintaa ja nykyinen versio kustannuslaskelmista löytyy täältä: Kaupunkiveneen kustannusten vertailu | Saiturin matkassa
Tuo 200 € uudehkon moottorin huoltoon on liian vähän, jos sen teettää valtuutetulla huoltajalla.

Piti ihan mielenkiinnosta katsoa, mitä maksoin viime keväänä tuon isäukon 90 hp Hondan huollosta harrastehallin vieressä olevalla valtuutetulla Honda huoltajalla.
Loppulasku oli 577 €, josta tosin 200 € koostui Hondan ( törkeän ylihintaisista ) alkuperäisistä iridium tulpista, jotka pitää virallisten ohjeiden mukaan vaihtaa 200 tunnin tai 2 vuoden välein, mutta käytännössä aika on 1000 tuntia tai 5 vuotta, tuohonkin veneeseen ne vaihdettiin viime keväänä ensimmäisen kerran 9 vuoden ja 300 tunnin jälkeen.
Annoin tyhmyyttäni huollon vaihtaa ne kysymättä hintaa, kun luulin että kustannus on maksimissaan 20 € per tulppa.
Muut kulut tulivat työstä ( 200 € ) sekä tarvikkeista ja 40 € arvoisesta sinkkisarjasta.

Kaverin 15 vuotta vanhan 100 hp Yamahan kevyeen huoltoon ( peräöljyt, moottoriöljyt, öljynsuodatin, polttoainesuodatin, rasvaukset, sinkit ) tarvikkeisiin minulla kului 160 €, kun hain osat Yamaha Centteristä ja aikaa työn tekemiseen meni noin 3 tuntia, kun rauhassa teki.
Impelleri ja tulpat tuohon täytyy vaihtaa tänä keväänä.

Oman Sea Rayn ( Mercury 305 cid + Alpha 1 ) pelkkiin huolto-osiin taisi mennä se 400 €, kun ostin uudet sinkit, suodattimet + öljyt + muut nesteet, impellerin, tulpat yms. pientä sälää ).
Aikaa tuon huoltamiseen meni sitten se pitkä päivä, kun teki rauhassa hallilla ja pesi & puunasi koko veneen kesäkuntoon talvisäilytyksen jäljiltä.

Tarvike- ja plotteri kulutkin ovat monella veneilijällä kovemmat, kuin tuon 100 € / vuosi, koska jo perus 1000 € plotteri täyttää tuon kiintiön 10 vuodeksi.
Tarvikkeitakin on monesti järkevää uusia hiljalleen vähän joka kausi, että pysyvät iskussa.

Sivuillasi mainituista kustannuksista venepaikka on ehkä hinnoiteltu yläkanttiin ( 500 € ), tavallisempi kustannus tuon kokoiselle venepaikalle pääkaupunkiseudulla on 200-350 €, tosin talvisäilytyspaikka on taas monesti kalliimpi ( 150-300 € ), kuin laskemasi 100 € ja yleensä jos venettä säilyttää taivasalla kuluu sen peittelyyn ja pukkeihin tai traileriin myös rahaa.

Aikoinaan kun pidin trailerivenettäni taivasalla kerhon talvisäilytyskentällä, meni minulla noin 100 € per talvi kelvollisen puurunkoisen talvisäilytysteltan rakentamiseen.
Tänä syksynä kului taas useampi satanen ja jonkinlainen kasa rosteriputkea sekä kirkasta tig lankaa, kun tein pidempiaikaiset "teltat" mökkiveneelle sekä toissa syksynä ostamalleni teräsveneelle.

Nosto sekä lasku ovat periaatteessa taas ilmaisia, jos itsellä ( tai venekerholla ) on sopivaa kalustoa sen suorittamiseen.

Tuo 5% arvon lasku on ensimmäisinä vuosina realistinen, mutta se tasoittuu kun veneen arvo on tippunut tuohon 25-20 k€ kieppeille jossa jopa 20 vuotta vanhojen vastaavan kokoisten ja tyyppisten veneiden hinnat pyörivät.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
577€ perämoottorin huoltoon! :facepalm:

Tulpat on jännä asia, maksaa ihan helvetisti ja sitten niitä pitäis olla parin vuoden välein uusimassa vaikka juuri iridiumtulppa kestää paljon pidempää kuin tavallinen tulppa.

Samahan se toki auto puolella, itse tehtynä huolto maksaa 150€ ja korjaamolla 300€, työstäkin pitää velottaa...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
577€ perämoottorin huoltoon! :facepalm:
Köyhälle se on kallista, muille saman hintaista. :rofl2:

NGK:n iridiumtulppa on 2,5 kertaa kalliimpi Hondan laatikossa, kuin NGK:n boksissa.

Työn osuus oli koko paketista oli 198 € ( sis. alv ) ja osat suunnilleen saman hintaisia, kuin tiskiltä haettuna, niin ei tuossa vielä hirveille työpalkoille pääse, jos hommaan menee se kolmisen tuntia ( minkä ko. yrittäjä hommaan käyttää ).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
37
Kesän ja veneilykauden lähestyessä ajattelin kirjotella veneilyn aloittelijoille (itsekin kuulun tähän ryhmään) opasta sopivan veneilymallin (oma vene, vuokravene, kaupunkivene/kausivene) valintaa varten. Ideana olisi vertailla näiden kolmen eri vaihtoehdon kustannuksia riippuen veneilypäivien määrästä vuodessa. Laskelmia varten tietenkin pitäisi tehdä joitain oletuksia ja mielelläni kuulisin kokeneemmilta veneilijöiltä mielipiteitä, että onko nämä oletukset yhtään linjassaan todellisuuden kanssa.

Oletukset oman veneen omistamiseen liittyen:
- veneen arvon alenema vuodessa 5% (kyseessä olisi siis 3v vanha Yamarin Cross 57 BR tai vastaavan tyyppinen avovene)
- veneen ja moottorin (100hv) huollot vuodessa yhteensä n. 200e
- tarvikkeiden (liivit, navigointi, köydet, jne.) useammalle vuodelle jaetut kustannukset vuodessa n. 100e

Kuulostaako yhtään järkeviltä oletuksilta?

Omaa pohdintaa ja nykyinen versio kustannuslaskelmista löytyy täältä: Kaupunkiveneen kustannusten vertailu | Saiturin matkassa
Skipperin kaupunkiveneellä pöristelin viime kesän, ihan hyvä palvelu. Ainoa huono puoli se että aika on aina varattu ns aamupäivä tai iltapäivä. Yhden 24h ajan saa myös mutta sitten ei muita varauksia samaan aikaan saa olla. Ihan järkevä mutta ei omaan menoon sovi. On niin kelipainotteista hommaa ja aina sitä sitten haluaa reissua venyttää. Pitää myös aina suunnitella joku reissu, eikä varauksen aika anna myöden sitten lähteä yllätys seikkailulle koska palautus aina odottaa. Ja palauttaessa pitää aina tankata, kannusta tai pumpulta mutta aikaa siihenkin tuhraantuu.

Mutta joillekin ok kun kestää sen että aina ei venettä saa ja kun pitää etukäteen varailla niin keli saattaa olla mitä on.

Nyt on oma vene riesana/ilona jolla jo syksyllä mentiin ja skipperi jäi silloin sitten täysin käyttämättä koska se että käppäilee omalle veneelle vs varaa viikon tms etukäteen on itselle sopivampi tapa.

Halpaahan se kaupunkiveneily on mutta omat rajoitukset on olemassa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
On niin kelipainotteista hommaa ja aina sitä sitten haluaa reissua venyttää.
...
Mutta joillekin ok kun kestää sen että aina ei venettä saa ja kun pitää etukäteen varailla niin keli saattaa olla mitä on.
No tämä! Kun maalta siirtyy merelle, niin on kyllä itsekin huomannut, että säällä todellakin on väliä eikä sääennusteiden luotettavuus usean päivän päähän ole millään muotoa liian hyvä. Toisaalta huonokin keli saattaa muuttua hyväksi yllättävän nopeasti.

Jos viikkoa etukäteen pitäisi päättää milloin ja mihin veneilee ja sitten perua, kun keli on huono, niin aika vähiin jäisi veneilyt.

Nyt on oma vene riesana/ilona jolla jo syksyllä mentiin...
Ehkä kaupunkivene toimii hyvänä oppituntina, miksi vene kannattaa omistaa itse? Ei kaupunkivenekään aivan ilmainen ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
37
No tämä! Kun maalta siirtyy merelle, niin on kyllä itsekin huomannut, että säällä todellakin on väliä eikä sääennusteiden luotettavuus usean päivän päähän ole millään muotoa liian hyvä. Toisaalta huonokin keli saattaa muuttua hyväksi yllättävän nopeasti.

Jos viikkoa etukäteen pitäisi päättää milloin ja mihin veneilee ja sitten perua, kun keli on huono, niin aika vähiin jäisi veneilyt.


Ehkä kaupunkivene toimii hyvänä oppituntina, miksi vene kannattaa omistaa itse? Ei kaupunkivenekään aivan ilmainen ole.
Ei tosiaan ilmaista kaupunkiveneily ole mutta suht huoletonta toki.

Itsellä on ollut veneitä aiemmin niin houkutteli testata miten tuo toimii. Rahaa menee molemmissa mutta omalla saa aikataulut päättää ihan itse. Ja tosiasiassa kaupunkiveneen varaukset piti aina tehdä vähintään viikkoa etukäteen jos halusi esim viikonlopulle ja keliennuste oli ok. Ennusteetkin on merellä aika suuntaa antavia.

Hienointa on huomata tyyni ja lämmin ilta ja sitten lähteä nauttimaan illasta merelle. Ei oikein kaupunkivene siihen aina taitu ja takaisin tullessa aina tankkaus vaikka yöllä lopettaa, omassa voi tankta kun on tarve.

Mutta jos joku on tuosta kiinnostunut niin rohkeasti testiin! Pienellä pääomalla pääsee vesille ja sitten voi astua ylläkuvattuun porttiteoriaan ja tarvittaessa siirtyä kovempiin aineisiin eli omaa veneeseen
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
3
Kiitoksia paljon hyvistä kommenteista! Korjailin noita oletuksia hieman realistisempaan suuntaan (mm. huolto- ja tarvikeskustannuksia ylöspäin, vuosittaista arvonalenemaa alaspäin ja venepaikan hintaa alaspäin) ja päivittelin tonne sivulle tulokset näiden oletusten pohjalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom