Veneet ja veneily

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
908
Hondan potkurit ovat huonoja. Mercuryn Black Max lienee alumiiniropelleista paras ja on todennäköisesti edullisempi kuin Hondan alkuperäinen. En menisi rosteriin tuossa käytössä. On silti outo ilmiö tuo huomattava luisto pienillä kierroksilla. Käyttäytyy vähän sellaiseen tapaan, että ihan kuin pääsisi pakokaasua lapoihin. Onko potkuriin porattu ventiointireikiä lapojen taakse? Onko potkuri riittävän syvällä ja oikean kokoinen perään? Tuli mieleen, että vuotaisi pakokaasua perän ja potkurin välistä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
908
Onko vinkkejä mistä vika voisi suurinpiirtein löytyä kun nelitahtinen 90hv Mercury sammuu jos kahvan vetää tyhjäkäynnille liian hitaasti. Tyhjäkäynnillä ei sammu eikä jos kaasukahvaa siirtää napakasti. Ongelma vaan esim. satamassa kun ei satu tuota muistamaan ja vene sammuu hankalaan kohtaan. Tulee kiire käynnistellä uudelleen.
Jos on kaasarikone, kävisin kaasarit lävitse.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Onko teillä minkälaisia lukkoja veneessä/perämoottorissa? Itse olen aina kantanut pienen nelari mercuryni auton konttiin ja siitä kotia kalareissun päätteeksi. Nyt on kuitenkin tullut mitta täyteen tuota roudausta. Josko tuota ostaisi jonkun lukon ja antaisi olla veneessä kiinni, ainakin siihen asti kunnes yöt alkaa pimenemään. Vene on saunamökin rannassa. Viereisellä tontilla omakotitalo ja kivenheiton päässä yleinen uimaranta.

Stazo Perämoottorilukko RST | Motonet Oy
Tämän luulisi ainakin hidastavan. Moottorihan ei ole kallis, mutta ei sitä konnien kynsiin halua antaa.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 624
Onko teillä minkälaisia lukkoja veneessä/perämoottorissa? Itse olen aina kantanut pienen nelari mercuryni auton konttiin ja siitä kotia kalareissun päätteeksi. Nyt on kuitenkin tullut mitta täyteen tuota roudausta. Josko tuota ostaisi jonkun lukon ja antaisi olla veneessä kiinni, ainakin siihen asti kunnes yöt alkaa pimenemään. Vene on saunamökin rannassa. Viereisellä tontilla omakotitalo ja kivenheiton päässä yleinen uimaranta.

Stazo Perämoottorilukko RST | Motonet Oy
Tämän luulisi ainakin hidastavan. Moottorihan ei ole kallis, mutta ei sitä konnien kynsiin halua antaa.
No eipä tuo varmaan varkaita estä. Se mihin kiinnitän tuon, irtoaa alle minuutissa akkurälläkällä.

Joskus mietin että jos maalaisi perämoottorin vähiten kiinnostusta herättäväksi, mutta kai se lienee parasta pitää vakuutukset vaan kunnossa. Lähtee jos lähtee.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
No eipä tuo varmaan varkaita estä. Se mihin kiinnitän tuon, irtoaa alle minuutissa akkurälläkällä.
Niin. Perämoottorivarkauden estäminen on kai aivan mahdotonta, jos vene/moottori on jossain taivasalla. Suurin riski kohdistuu moottoreihin, jotka raavas mies jaksaa yksin kantaa pois.

Jos varkaalla on työkaluja, niin niillä rikotaan helpot lukot ja vaikeammissa tapauksissa voi sahata veneestä palan pois ja rikkoa lukon muualla. Jos jotain lukkoa laittaa niin riittää se, että se estää moottorin pöllimisen paljain käsin. Ei siis kannata ostaa hienoa 100+ euron lukkoa.

Moottorikoppaan voisi maalata tekstin "Tohatsu, two-stroke" :D
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Juu. Kiitoksia pohdinnoista. Se on ihan itse puntaroitava, jättääkö konetta paikalleen vai ei. Siinä kun on vakituista asutusta vieressä niin aika paljon pokkaa saa olla, että alkaa rälläkköimään yöllä moottoria irti.

Kyllähän tuolla on syksyisin bongattu liettualaisia kalamiehiä, virvelit oli tosin jääneet mökille kun joku oli udellut.

Kyllä minä tämän kesän vielä kantelen konetta. Jos ensi suveksi hommaisi isomman kipon isolla moottorilla niin olisi tämäkin ongelma tiessään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
yllä tulikin jo hyvä idea, joku selva tai tohatsu 2-stroke teksti kylkeen niin ei varmasti kelpaa kenellekään :D
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
51
Onko teillä minkälaisia lukkoja veneessä/perämoottorissa? Itse olen aina kantanut pienen nelari mercuryni auton konttiin ja siitä kotia kalareissun päätteeksi. Nyt on kuitenkin tullut mitta täyteen tuota roudausta. Josko tuota ostaisi jonkun lukon ja antaisi olla veneessä kiinni, ainakin siihen asti kunnes yöt alkaa pimenemään. Vene on saunamökin rannassa. Viereisellä tontilla omakotitalo ja kivenheiton päässä yleinen uimaranta.

Stazo Perämoottorilukko RST | Motonet Oy
Tämän luulisi ainakin hidastavan. Moottorihan ei ole kallis, mutta ei sitä konnien kynsiin halua antaa.
Tämmösellä ekaa kesää kiinni ja ainakin toistaiseksi pysyny moottori paikallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 344
Hondan potkurit ovat huonoja. Mercuryn Black Max lienee alumiiniropelleista paras ja on todennäköisesti edullisempi kuin Hondan alkuperäinen. En menisi rosteriin tuossa käytössä. On silti outo ilmiö tuo huomattava luisto pienillä kierroksilla. Käyttäytyy vähän sellaiseen tapaan, että ihan kuin pääsisi pakokaasua lapoihin. Onko potkuriin porattu ventiointireikiä lapojen taakse? Onko potkuri riittävän syvällä ja oikean kokoinen perään? Tuli mieleen, että vuotaisi pakokaasua perän ja potkurin välistä.
Asennusyvyys näkyisi olevan ok, ajossa kavitointilevyt ihan oikein eikä hörpi ilmaa ellei trimmaa liian ylös. Ei reikiä porailtu. Vähän veikkaan että kyseessä on vain kompromissipotkuri joka nyt vain sattuu toimimaan näin.

Black Maxia lienee vaikea saada Hondaan kiinni. Ainakaan en äkkiseltään löytänyt sopivia irtokeskiöitä.

Solakselta löytyy kaikenlaista malleja mitkä ilmeisesti on vähintääkin ok.

Mutta toisaalta käytännön suorituskyky on ihan ok mielestäni, kruisailuvauhdissa 4500rpm/45km/h. Säädin kahvaan kevyen kuminauhapidikkeen ja nyt voi tökätä sormenpäällä 0,5mm eteenpäin niin saa vauhtia lisää uistellessa juuri sopivasti :joy: Ehkä nyt tämä kesä kovaa ajoa ja miettii sitten potkurioptimointeja ensi kaudelle. Hämmästyttävän taloudellinen tämä BF90D täytyy sanoa, kehtaan väittää että päivän standardilla uistelukeikalla polttoainetta kuluu vain muutama litra enemmän mitä wanhan busterin 30 heppasella mercuryn 2T koneella, vaikka olikin 2005 vuosimallia. Olettean että pitää ne matkavauhdin kierrokset max 4000-4500rpm.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Kesäloma alkais tän viikon jälkeen ja tarkoitus ois veneellä lähteä ensimmäiselle parin päivän reissulle.

Veneenä Uttern D55 Mercuryn 90hv 4t koneella. Tankin koosta ei ole täyttä varmuutta, pikainen googletus kertoi että olisi 75L.
Kulutuksesta ei ole juurikaan hajua kun tähän asti ei ole tehnyt kun lyhkäsiä päivän reissuja ja tankkaillut vähän milloin ollut tarvis.
Jonkunnäköisen rangen jos osais päätellä nii helpottaisi reittivalintoja, tankkausasemia kun ei 10km välein täälläpäin ole.
Millähän kierrosalueella matkaa kannattas ajella ja minkähänlaisia kulutuslukemia osaa odottaa?

5000rpm menee reilua viittäkymppiä, veikkaan että 3500-4000 saa pitää kierrokset jos meinaa liu´ssa saada pysymään.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Kesäloma alkais tän viikon jälkeen ja tarkoitus ois veneellä lähteä ensimmäiselle parin päivän reissulle.

Veneenä Uttern D55 Mercuryn 90hv 4t koneella. Tankin koosta ei ole täyttä varmuutta, pikainen googletus kertoi että olisi 75L.
Kulutuksesta ei ole juurikaan hajua kun tähän asti ei ole tehnyt kun lyhkäsiä päivän reissuja ja tankkaillut vähän milloin ollut tarvis.
Jonkunnäköisen rangen jos osais päätellä nii helpottaisi reittivalintoja, tankkausasemia kun ei 10km välein täälläpäin ole.
Millähän kierrosalueella matkaa kannattas ajella ja minkähänlaisia kulutuslukemia osaa odottaa?

5000rpm menee reilua viittäkymppiä, veikkaan että 3500-4000 saa pitää kierrokset jos meinaa liu´ssa saada pysymään.
Litra meripeninkulmalla on hyvä arvaus. Taloudellisin alue lienee 4000rpm paikkeilla.

Googlella löytyi Vene-lehden juttu:


"Koeajoveneen 130-hevosvoimainen MerCruiser antoi huippunopeudeksi 35,3 solmua. Polttoaineen kulutus täydellä kaasulla oli 44,6 litraa tunnissa. Taloudellisimmillaan vene kulki 3 500 kierroksen käyntinopeudella, jolloin nopeutta oli noin 24 solmua ja kulutus 0,88 l/mpk. Polttoainesäiliön tilavuus on vain 75 litraa."
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Ei voi verrata, mutta sattuipa löytymään juttu, missä on suuntaa antavia lukemia. Ja varmistusta tankin koosta.

Yleisesti voi arvailla, että ellei Mercury ole erityisen janoinen moottori, niin kulutus on noin litra/mpk.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Pitänee joku pien bensakannu ottaa varmuuden vuoksi mukaan.
Riittää kyllä nykyisellä reittisuunnitelmalla, että täydellä tankilla nyt ajaa ainakin 60km niin hyvin selviää seuraavalle tankkauspisteelle.

Ikinä en ole kyllä hyvin tyhjäksi tankkia ajanut ja tuon polttoainemittarin lukema on vähän sinnepäin, neula heiluu lastin/aallokon perusteella.
Kyllähän siitä nyt selville saa kuitenkin onko tankki puolillaan vai täynnä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Tulo tänään liityttyä veneilijöihin, kun 8 m kuvan mukaisen veneen kaupat tehtiin. Aloittelijana olen lukenut ”kaiken” materiaalin netistä. Mutta mistä löytää näin myöhään kaudesta laituripaikka Helsingissä. Pursiseuroille on mailia laitettu…
 

Liitteet

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Pitänee joku pien bensakannu ottaa varmuuden vuoksi mukaan.
Riittää kyllä nykyisellä reittisuunnitelmalla, että täydellä tankilla nyt ajaa ainakin 60km niin hyvin selviää seuraavalle tankkauspisteelle.
Pienellä bensakannulla ei veneillessä pitkälle pötkitä. Kannattaa suosiolla ostaa 18-litran muovikanisteri (tai pari). Seuraavaksi voikin verrata autobensan ja veneaseman hintoja...

Liukuvilla veneillä on ikävä piirre, että kulutus voi nousta paljonkin, jos nopeuden joutuu pudottamaan liukurajalle. Tämä voi olla tarpeen, jos keli on kovin huono. Tuskin tuo 60 km kuitenkaan tulee ongelmaksi.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tulo tänään liityttyä veneilijöihin, kun 8 m kuvan mukaisen veneen kaupat tehtiin. Aloittelijana olen lukenut ”kaiken” materiaalin netistä. Mutta mistä löytää näin myöhään kaudesta laituripaikka Helsingissä. Pursiseuroille on mailia laitettu…
Espoostakin voi kysellä:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Vm 98, 125hv 2t (kaasari) Mercuryn kierroslukumittari viimein lakkasi toimimasta. Aiemmin joskus näyttänyt puutaheinää muutamia sekunteja, mutta lopulta kuitenkin palannut näyttämään normaaleja lukemia. Nyt sitten veti kokonaan tilttiin. Hieman neula liikahtaa kun sytytysvirran kytkee, eli jotain eloa mittarissa on. Maakin on kunnossa, koska mittarivalo toimii.

Ohitin veneen oman johdotuksen ja kytkin uuden johdon mittarilta suoraan jännitteensäätimen signaalijohtoon, mutta sillä ei ollut juuri vaikutusta, muuten kuin pari random mittarin liikahdusta, jolla ei ollut mitään korrelaatiota sen hetkiseen kierroslukuun. Yleismittaria ei ollut matkassa jotta olisi voinut testata jännitteensäätimen toimintaa. Vehkeellä on nyt ajeltu kuitenkin muutama tunti mittarin toiminnan loppumisen jälkeen, joten mitä ilmeisemmin lataus kuitenkin toimii.

Tässä nyt sitten vähän arpoo että ottaako seuraavalla reissulla matkaan yleismittarin lisäksi jo uuden jännitteensäätimen, vai katsooko vasta mittarin kanssa että mikä on rikki. Mahdollisia kohteita lienee siis itse kierroslukumittari, jännitteensäädin tai staattori. Mutta voiko staattori olla rikki siten että vain kierroslukumittari ei toimisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Tuli tutkailtua uudelleen, nyt yleismittarin kanssa. Jännitteensäätimestä näyttää kiekkamittarin lähtö ihan järjellistä lukemaa, mutta kiekkamittarin päästä samasta johdosta näkyikin sitten pelkkä tasajännite. Eli joko tuo mittari on hajalla, tai sitten johto on kuitenkin jostain rispaantunut rikki. Kaipa se tuosta selviää ennenpitkää missä vika...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuli tutkailtua uudelleen, nyt yleismittarin kanssa. Jännitteensäätimestä näyttää kiekkamittarin lähtö ihan järjellistä lukemaa, mutta kiekkamittarin päästä samasta johdosta näkyikin sitten pelkkä tasajännite. Eli joko tuo mittari on hajalla, tai sitten johto on kuitenkin jostain rispaantunut rikki. Kaipa se tuosta selviää ennenpitkää missä vika...
Vedä väliaikainen johto ja poista alkuperäinen käytöstä niin näet heti missä vika
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Onkos kukaan löytänyt RAM-kiinnikkeille mitään halvempaa vaihtoehtoa? Pitäisi saada puhelintelinettä ym. pientä kiinni jotenkin kaiteeseen ja ei viitsisi maksaa noista telineistä enempää kuin itse puhelimesta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onkos kukaan löytänyt RAM-kiinnikkeille mitään halvempaa vaihtoehtoa? Pitäisi saada puhelintelinettä ym. pientä kiinni jotenkin kaiteeseen ja ei viitsisi maksaa noista telineistä enempää kuin itse puhelimesta.
Stauff-putkikannakkeita ja näitä vastaavia kannakkeita on käytetty veneen kaiteissa niin kauan kuin minä muistan ( noin 25 vuotta ? ) ja hyvin ovat toimineet, toki noihin joutuu itse rakentamaan jatkon, mutta tuleepahan mieleinen.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Kysytäänpäs täältä vinkkiä.

Löytyykö kumiveneistä mitään sellaista joka olisi sopiva jos haluaa veneillä rannikolla/järvillä ja vaikka yöpyä jossain saaressa.

Paljon näitä haukutaan ja toiset taas kehuu. Itse olen ajatellut että löytyisi auton sisällä kuljetettava malli jonka voisi sähköpumpulla täyttää. Toisaalta taas joku heitti ajatuksen että osta kärryllä kuljetettava kun kerran sulla on koukku ja siihen joku 20hp kone, kulkee valmiina ja heität veneen vesille ja kiinnität ko een.

Nyt syksyn/talven aikana voisi löytyä hyvinkin joku toimiva paketti. Esim. Great white 400-430 paikallisesta liikkeestä.

Kuljetettavaa ei olisi kuin 2 henkilöä ja varusteet.

Juu olen katsellut oikeitakin veneitä mutta traileri ja säilytys ym. kuviot niin 10000€ menee samantien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
Meinasin jo tulla sanomaan että RIB mutta sitten huomasin että "auton sisällä kuljetettava malli".
Itsellä ei nyt ihan älyttömästi näistä ole kokemusta mutta en ostaisi kumivenettä ilman kuitupohjaa. Ei mulle tulis 10k budjetilla mieleenkään ostaa jotain rullattavaa muovipussia. Jos budjettina olisi 2000e niin silloinkin vielä miettisin kahdesti.
10k saat jo niin hyvän jokapaikanhöylän esim pulpettiveneen muodossa että tuollainen auton sisällä kuljetettava vene on ihan puhdasta rahan työntämistä suohon.

Ennemmin vaikka tällänen: https://www.nettivene.com/moottorivene/quicksilver/830984
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Meinasin jo tulla sanomaan että RIB mutta sitten huomasin että "auton sisällä kuljetettava malli".
Itsellä ei nyt ihan älyttömästi näistä ole kokemusta mutta en ostaisi kumivenettä ilman kuitupohjaa. Ei mulle tulis 10k budjetilla mieleenkään ostaa jotain rullattavaa muovipussia. Jos budjettina olisi 2000e niin silloinkin vielä miettisin kahdesti.
10k saat jo niin hyvän jokapaikanhöylän esim pulpettiveneen muodossa että tuollainen auton sisällä kuljetettava vene on ihan puhdasta rahan työntämistä suohon.
Siis juuri sitä tarkoitin että ei ole sitä 10000€ vaan jotain max 2000-3000€ ja mahdollinen kuljetuskärry.

Työkaveri veneilee lasikuitu veneellä niin hän vaan totesi että se 10000€ menee heti jos mietit kunnon venettä trailerilla. Käski jopa miettiä uutta 480 Terhiä jos muovi vene kelpaa.

Mutta siis budjetti sen 2000-3000€ ja siihen kärry tai traileri jos tällä saa kokoluokan paremmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
Sitten melkein väkisin rutistaisin muutaman tonnin siihen lisää ja kyttäisin jotain vene+mosa+traikku pakettia nettiveneestä. Tässä markkinatilanteessa voi olla vähän haastavaa, mutta itse ostin pari vuotta sitten 4,4-metrisen Terhin vanhalla evikalla ja melkein uudella traikulla 2800e:llä. Myin sen tosin jo samana kesänä kun nälkä kasvoi sydessä.

Joku vanha yamahan 2t mosa on niin pommin varma etten jännittäisi vanhempaakaan moottoria jos nyt yhtään osaa tavallisia huoltoja itse tehdä. Nuo muutaman tonnin kumiveneet on kyllä mielestäni sellaisia että soveltuu lähinnä lasten vesileikkeihin mökkirannan läheisyydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Juuri siksi tätä kyselenkin kun ei mitään kokemusta kuin aivan lelusta ja ajattelin että joku tuollainen isompi olisi parempi. Houkutti se kuljetus ja säilytys. Työkaverikaan ei osannut kertoa kumiveneistä mitään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Kyllähän nyt 3k pitäisi pulppari ja käytetty traileri löytyä kun jonkin aikaa selailee myyntipaikkoja. Myin itse toissapäivänä oman pois kun vaihdoin isompaan. Vene, kone ja traikku lähti 1800 eurolla.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Mites muuten nuo kumiveneet jos palataan takaisin. Siis juurikin tuollainen 3-3.5metrinen uusi jota voisi kuljettaa auton sisällä.

Onko ne tosiaan kaikki niin huonoja että kannattaa ostaa tuohon muutaman tonnin luokkaan esim. Käytetty 15-20 vuotta vanha lasikuituvene?

Tuntuu kavereissakin jakautuvan mielipiteet ja vähän sama kuin että "älä ainakaan Terhiä osta se on muovia ja vettyy"
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Vähän on nuo sähköperämoottoritkin kehittyneet. Integroituja akkuja (Epropulsion, Torqeedo) vielä kun hinnat kohtaisi tavallisen työläisen.

Meinaan aika näppärän oloinen videoiden perusteella.

Evoy moottorit ja akut onkin sitten luokassa "avaruusmatkailu"
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Mites muuten nuo kumiveneet jos palataan takaisin. Siis juurikin tuollainen 3-3.5metrinen uusi jota voisi kuljettaa auton sisällä.

Onko ne tosiaan kaikki niin huonoja että kannattaa ostaa tuohon muutaman tonnin luokkaan esim. Käytetty 15-20 vuotta vanha lasikuituvene?

Tuntuu kavereissakin jakautuvan mielipiteet ja vähän sama kuin että "älä ainakaan Terhiä osta se on muovia ja vettyy"
Melkeinpä suosittelisin ostamaan sellaisen paatin joka omasta mielestä vaikuttaa hyvältä omiin tarpeisiin - tai ainakin kysymään konkreettisia kokemuksia. Näkeehän noita "vähän lelua parempia" kumiveneitä saaristossakin mm. kalaveneinä, joten tuskin ne aivan susia on kaikki. Toisaalta eipä ole ulompana merellä tullut vastaan, RIBejä kylläkin. Tässä jotain vanhempaa keskustelua:

Kumiveneet on matalia, joten niiden havaittavuuteen olisi hyvä kiinnittää huomiota, jos aikoo liikkua vähänkään vilkkaammilla vesillä. Ei siis mustaa tai tummanvihreää vaan vaaleita ja kirkkaita värejä.

Tuollainen 3-3,5 metrinen näyttäisi ainakin paperitietojen perusteella olevan vielä siirreltävä ja niille pitäisi riittää 5-10hv perämoottori. Jos menee yli 4-metrisiin, pitäisi olla 10-20 hv konetta ja muutenkin tulee kokoa ja painoa lisää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
25
Mites muuten nuo kumiveneet jos palataan takaisin. Siis juurikin tuollainen 3-3.5metrinen uusi jota voisi kuljettaa auton sisällä.

Onko ne tosiaan kaikki niin huonoja että kannattaa ostaa tuohon muutaman tonnin luokkaan esim. Käytetty 15-20 vuotta vanha lasikuituvene?

Tuntuu kavereissakin jakautuvan mielipiteet ja vähän sama kuin että "älä ainakaan Terhiä osta se on muovia ja vettyy"
Jonkin verran olen ajellut ilmapohjalla varustetulla kumiveneellä, jossa on perässä 6hv moottori. Veneen pituus muistaakseni 3,3m. Kantavuus 4 hlö ja max 15 hv perätuupparin saa laittaa. Ihan kätevä kun kulkee auton sisällä ja saa laskettua vesille kahden aikuisen voimin monenlaisista paikoista. Toi 6 hv kone painaa yli 25kg, joten on aika lailla maksimi auton kontissa kuskattavaksi. Kulkee plaanissa kahden hengen kuormalla 1/3-kaasulla.

Tykkään ajella tuolla erilaisia jokia pitkin. Järven selällä tai merellä nousee pienelläkin tuulella sen verran aallokkoa, että kumiveneessä kastuu roiskeiden takia, vaikka meno ei mitenkään turvattomalta tuntuisikaan. Merellä sitten menen mieluummin sillä lasikuituveneellä.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Mites nämä materiaalit, pvc on lähes kaikissa perus kumipaateissa mutta törmäsin myös Hypaloniin.

Hinta paljon kalliimpi mutta vastapainoksi kehutaan kestäväksi (etenkin nuo rib veneet) mutta onko mitään hyötyä kestävyydessä jos usein pakataan vene kasaan?

Ainakin auringon kesto parempi mutta se nyt ei minun käytössä ole ongelma.

Työkaverilta sain myös vinkkiä että hommaa ehdottomasti joku moottori jos meinaat päästä edes kilometrin päähän tai enemmän kuin sen yhden kerran.

No tämä taas saa ajatukset siirtymään ties mihin ratkaisuihin (epropulsion sähkö, pyörä telineeseen lisätuenta sille 5-10hp koneelle) jne jne.

Onneksi on talvi tulossa ja monta kuukautta aikaa olutlasin ääressä miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
hypalon ja vitalon isompiin ribbeihin ja pvc pikkupulkkiin....ja halpispaskeisiin.

hypalon kestävämpi käytössä ja kun kuitenkin jos pidät kauemmin ribbiä niin menee tuubit vaihtoon niin hypalon kaikin puolin helpompi vaihtoehto.

hypalonia voi helposti liimata kun taas pvc vaatii isommissa hommissa hitsausta....jos tulee korjausta eteen.

ribbiveneissä löytyy vielä se kolmas vaihtoehto, polyetyleeni.pe-hd on se paras ja kallein vaihtoehto.
mutta toki pe-venettä kasaan laitella....
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
hypalon ja vitalon isompiin ribbeihin ja pvc pikkupulkkiin....ja halpispaskeisiin.

hypalon kestävämpi käytössä ja kun kuitenkin jos pidät kauemmin ribbiä niin menee tuubit vaihtoon niin hypalon kaikin puolin helpompi vaihtoehto.

hypalonia voi helposti liimata kun taas pvc vaatii isommissa hommissa hitsausta....jos tulee korjausta eteen.

ribbiveneissä löytyy vielä se kolmas vaihtoehto, polyetyleeni.pe-hd on se paras ja kallein vaihtoehto.
mutta toki pe-venettä kasaan laitella....
Eli ei oikeastaan ole väliä materiaalin suhteen meikäläisen käyttöön, taitaa suurin ero olla kuitenkin siinä mitä se vene maksaa. Halvin Kiinalainen on kuitenkin eri pajasta kuin se kallein Kiinalainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
itse jättäisin sähkömoottorit vielä tässä kohtaa kaupan hyllylle. Vähänkään pidemmälle mentäessä se range vaan tuntuu auttamatta lyhyeltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Piti hakea Respon traileri, että sain ekan kerran laitoksen kotipihaan. Aiemmin pitänyt satamatrailerilla touhuilla 100km päässä jossa mökki ja veneen talvisäilytyspaikka sijaitsee.



@Jims ohjeilla tuli laitettua pohjan putsauksen ja kevyen hionnan jälkeen Hempelin Underwater primer + Hard Racing Xtra veneen pohjaan. Pikkaisen siinä kesti kun useamman kerroksen maalia pohjaan veti, mutta eipä ollut näkin näkkiä veneen pohjassa. Joko on tullut oltua liikkeellä veneellä juuri otolliseen aikaan, tai sitten maalillakin oli joku merkitys. Kuitenkin älyttömästi paremmassa kunnossa maalipinta oli kuin koskaan aiemmin. :thumbsup:

Jos ensi kesäksi sitten laittaisi sen hydrauliohjauksen ja keksisi miksi kiekkamittari ja trimmimittari ei toimi. Kiekkamittarista täällä jo tarinoinkin, mutta eipä ole vielä selvinnyt vika. Ohitin veneen oman johtosarjan mutta eipä herännyt mittari vieläkään eloon. Jotain astetta hämärämpää tuossa vielä on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Eli ei oikeastaan ole väliä materiaalin suhteen meikäläisen käyttöön, taitaa suurin ero olla kuitenkin siinä mitä se vene maksaa. Halvin Kiinalainen on kuitenkin eri pajasta kuin se kallein Kiinalainen.
Jos oikeasti kaipaa helppohoitoista ja turvallista venettä niin käännä katsees Pioner-veneisiin.

Eivät ole nimestä huolimatta veli venäisen tekeleitä vaan norjasta.käytettynä liikkuu jonnin verran ja ovat vieläpä edukkaita ottaen huomioon miten helppoja ja vaivattomia nuo on käytössä...

17 flex oli itsellä pari kuukautta mutta menin tyhmänä vaihtamaan pois, nyt sillä silmällä itse taas katsomassa jos saa nykyisen alumiinikatiskan keväällä jollekin tuupattua...

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
Piti hakea Respon traileri, että sain ekan kerran laitoksen kotipihaan. Aiemmin pitänyt satamatrailerilla touhuilla 100km päässä jossa mökki ja veneen talvisäilytyspaikka sijaitsee.



@Jims ohjeilla tuli laitettua pohjan putsauksen ja kevyen hionnan jälkeen Hempelin Underwater primer + Hard Racing Xtra veneen pohjaan. Pikkaisen siinä kesti kun useamman kerroksen maalia pohjaan veti, mutta eipä ollut näkin näkkiä veneen pohjassa. Joko on tullut oltua liikkeellä veneellä juuri otolliseen aikaan, tai sitten maalillakin oli joku merkitys. Kuitenkin älyttömästi paremmassa kunnossa maalipinta oli kuin koskaan aiemmin. :thumbsup:

Jos ensi kesäksi sitten laittaisi sen hydrauliohjauksen ja keksisi miksi kiekkamittari ja trimmimittari ei toimi. Kiekkamittarista täällä jo tarinoinkin, mutta eipä ole vielä selvinnyt vika. Ohitin veneen oman johtosarjan mutta eipä herännyt mittari vieläkään eloon. Jotain astetta hämärämpää tuossa vielä on.
Aikaisin nyppäsit ylös. Itse taisin veneillä toissasyksynä vielä lokakuun lopussakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Itsenäisyyspäivän jälkeen yleensä itse nostan mökkiveneen.riippuu tosin aina siitä koska laituri lähtee alta eli koska meidän veneseura repii laiturin talviteloille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 242
Juu ja kalamiehiä näilläkin seuduilla näkee ihan jäiden seassakin vielä. Itse kun en kalasta niin en ole sitten enää ihan jäissä jaksanut ajella akselivetoisella putputtimella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Veneellä ei oltu nyt kolmeen viikkoon ajeltu, ja mökillä ei oikein enää käyty niin turhaan sitä siellä kellutti. 100km suuntaansa kun ajelee autolla veneilemään niin huviajelut jää vähemmälle. Pitänee etsiä mökki lähempää.

Toisekseen tullut tavaksi nostaa pois juuri tuon näkki-ongelman vuoksi, vaikka eipähän ne enää syksyllä siellä lisäänny.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
851
Mulle iskenyt hirveä venekuume. Vaelluksen ja telttailun myötä järviä katsellut ja pieni kumipaatti minkä heittää vesille tai joku 3-4 metrinen rib ja siihen 6hp jammu voisi myös olla ihan kiva ajella satunnaisesti.

No talven kun hörppii viiniä niin keväällä voi sitten kiireellä ostaa jonkun :rofl:

"Meidän iskällä on yöämaha, Jaa Jamaha, ei kun yöämaha se syö öisin".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Oli sitten varkaita käyny veneellä... Venelaiturin portin lukko vedetty rikki ja veneistä käyty lipastamassa bensatankkeja. :mad:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Ite jätän aina veneeseen 5 litran kannun bensaa missä on reilusti vettä ja lentokoneen turbiiniöljyä...

Yleensä nää varkaat jaksa kiinteää tankkia availla mikäli edes järki niillä päässä erottaa onko kiinteä tankki.

Pari kertaa viety viimesten vuosien aikana ja näkispä amisviiksisen moponarkkarin ilmeen kun tulee semisti tuhoa kun tuota varastettua bensiiniä tunkee moottoriin....

Ps aivan upea ajokeli nyt.avomerellä sellaista metrin aallokkoa ja ☀ paistaa
IMG_20210904_105539.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Osaakos joku viisaampi sanoa mitä käy, jos alumiiniveneeseen laittaa HST:stä tehdyn keulakoneen asennuslevyn?
Vene on merivedessä niin tästähän voi tulla korroosiota, koska HST taitaa olla jalompi kuin alumiini. Asennuslevy on tietenkin veneen keulassa ja ei upoksissa mutta kaippa tuota merivettä voi roiskua tuohonkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Osaakos joku viisaampi sanoa mitä käy, jos alumiiniveneeseen laittaa HST:stä tehdyn keulakoneen asennuslevyn?
Vene on merivedessä niin tästähän voi tulla korroosiota, koska HST taitaa olla jalompi kuin alumiini. Asennuslevy on tietenkin veneen keulassa ja ei upoksissa mutta kaippa tuota merivettä voi roiskua tuohonkin.
Alumiiniveneisiin on laitettu HST osia runsaasti myös vesirajan alle, eikä kummempaa sähkökemiallista korroosiota ole esiintynyt, kunhan epäjaloimmat eli sinkit ovat kunnossa.

Pelkät roiskeet eivät riitä aiheuttamaan sellaista ympäristöä, jossa esiintyisi merkittävissä määrin sähkökemiallista korroosiota, vaan se vaatii yleensä upotuksen suolaiseen veteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 543
Viestejä
4 214 436
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
Gunjack

Hinta.fi

Ylös Bottom