Veneet ja veneily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Mun mielestä nuo öljytikun alta menevät letkut näyttää uusilta, ei tuo vesipumpulta lähtevä joka on ihan harmaantunut.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Näyttääkö nuo jäähdytysvesiletkut kenenkään muun silmiin vähän elähtäneiltä? Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa mutta jos aihetta on, niin letkut on varmaan mukavampi vaihdella kevään mittaan satamassa kuin kesällä merellä. Laturin hihnakaan ei näytä aivan uudelta.
Padan vuosihuolto on parin viikon päästä valtuutetulla. Jos siellä ei vaihdeta/huomauteta, niin laitetaan kuitenkin vielä omalle tarkastuslistalle. Mukavampi se tosiaan on etukäteen vaihtaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ehjän näköiset nuo letkut ovat, vaikkakin vähän harmaantuneet.
Jos eivät ole murtuneet mistään ja tuntuvat vielä pehmeiltä, niin en lähtisi vaihtelemaan "huvin vuoksi".
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
Sain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehko 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?

Edit: Buster/Faster ei oikein kiinnosta, pitäisi olla lasikuitusisustalla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Sain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehdo 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?
Perus ajossa nuo ovat kaikki melko samanlaisia, pieniä eroja on toki pohjan muodoissa ja painojakaumissa, jolloin ajokäytöksissä on joissain tilanteissa eroa.
Mutta kuitenkin kaikki toimivat 90% ajasta hyvin samalla tavalla ja kaikilla pärjää kyllä, toinen voi olla toisessa ajotilanteessa vähän mukavampi ja toisinpäin.
Kuitenkin tuossa luokassa joutuu tekemään suunnittelullisia kompromissejä, kun kyseessä on ns. yleisvene.

Suurimmat käyttäjään vaikuttavat erot tulevat sitten sisustan mitoituksista, ratkaisuista ja materiaaleista, kannattaa käydä kuivaistumassa kaikki tarjokkaat ja koeajamassa ne, jotka miellyttävät eniten.

Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös Faster.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Sain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehko 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?

Edit: Buster/Faster ei oikein kiinnosta, pitäisi olla lasikuitusisustalla
Yamarin BR54/57 on kyllä laadullisesti tietyin osin aika kamala. Milloin on mikäkin mutteri tai vipstaakkeli irti tai vähintäänkin irtoamassa. Itse ehdottaisin myös että katsastaisi ATM:n tarjonnan, näyttivät laadullisesti paljon paremmilta kuin nuo atomeiksi purkautuvat Yamarinit
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Luulisi ainakin, että Silverissä ja Yamarinissa tunnettuina ja suosittuina merkkeinä jälleenmyyntihinta säilyy hyvin jos vene ei miellytä. Eiköhän toki muissakin.

AMT:t ja Fasterit ovat yleisesti hyvämaineisia ja AMT 175 BRf mahtuisi melkein budjettiin uutenakin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
Luulisi ainakin, että Silverissä ja Yamarinissa tunnettuina ja suosittuina merkkeinä jälleenmyyntihinta säilyy hyvin jos vene ei miellytä. Eiköhän toki muissakin.

AMT:t ja Fasterit ovat yleisesti hyvämaineisia ja AMT 175 BRf mahtuisi melkein budjettiin uutenakin.
melkein se vene saisi olla lähempänä 6m kuin 5m, Päijänteelläkin kun on kuitenkin metristä aallokkoa välillä ja mökki on Tehinselän vieressä
AMT 190BRf näyttäisi hyvältä mutta mennee hiukan käytettykin 100hv koneella lähes 35:n trailerin kanssa mikä on liikaa esim https://www.nettivene.com/moottorivene/amt/829566

Pitänee soitella tuosta Silveristä josko saisi hiukan tingittyä.. https://www.nettivene.com/moottorivene/silver/827139 Toki tässä on vielä kevääseen aikaa katsella, about vapuksi pitäisi saada vene
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tumman gelcoatin myllytys? Onko kokemuksia?
Sen verran, mitä olen myllytellyt oransseja/keltaisia Vatoreja, Flipperin sekä Yamarinin sinisiä kylkiraitoja ja AMT:n harmaata kylkiraitaa, niin ei tuossa ole mitään varsinaista eroa valkoisen gelcoatin myllytykseen.
Laikat nyt tuppaavat värjääntymään ainakin sinistä kylkeä myllyttäessä, mutta ei muuta ihmeempää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Sen verran, mitä olen myllytellyt oransseja/keltaisia Vatoreja, Flipperin sekä Yamarinin sinisiä kylkiraitoja ja AMT:n harmaata kylkiraitaa, niin ei tuossa ole mitään varsinaista eroa valkoisen gelcoatin myllytykseen.
Laikat nyt tuppaavat värjääntymään ainakin sinistä kylkeä myllyttäessä, mutta ei muuta ihmeempää.
Niin mullakin oli ajatus. Veneitä en ole myllytellyt, autoja kyllä. Ilmeisesti reilusti leikkaavalla laikalla tuota kannattaa lähteä työstämään alkuun. Kyseessä Aquadorin tumma kylkiraita, joka on päässyt melko kamalaksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Niin mullakin oli ajatus. Veneitä en ole myllytellyt, autoja kyllä. Ilmeisesti reilusti leikkaavalla laikalla tuota kannattaa lähteä työstämään alkuun. Kyseessä Aquadorin tumma kylkiraita, joka on päässyt melko kamalaksi.
Jos aurinko on polttanut sen oikein vaaleaksi ja siinä on fendereistä jääneitä naarmuja sekä tummentumia, niin eikun kunnolla leikkaavalla laikalla ja rajummalla tahnalla ensimmäinen kierros.

Itse ajan yleensä joka kevät ainakin yhden Yamarinin 56HT:n ja AMT 185HT:n kylkiraidoista fenderien jättämät naarmut pois, tavallinen kombo on ollut Flexipadin valkoinen laikka ja Schollin S17+, tosin joskus joihinkin kohtiin joutuu käyttämään vielä leikkaavampaa tahnaa ja jopa karvalaikkaa, koko veneen viimeistely sitten Flexipadin sininen tai punainen ja Schollin S30+.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Vinkkejä veneen pohjan käsittelyyn? Vanhat myrkkymaalit pois, voiko vetää rälläkän scotch-brite laikalla, vai pitääkö poistaa varovaisemmin? Nykyinen maali aika heikolla hapella. Ja mitä litkua tilalle?

Normi lujitemuovivene kyseessä, säilytys laiturissa merellä, eikä pestä ennen kuin syksyllä noston yhteydessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Vinkkejä veneen pohjan käsittelyyn? Vanhat myrkkymaalit pois, voiko vetää rälläkän scotch-brite laikalla, vai pitääkö poistaa varovaisemmin? Nykyinen maali aika heikolla hapella. Ja mitä litkua tilalle?

Normi lujitemuovivene kyseessä, säilytys laiturissa merellä, eikä pestä ennen kuin syksyllä noston yhteydessä.
Paras vaihtoehto on sooda- tai kuivajääpuhallus ja sen jälkeen uutta maalia pintaan.

Jos et halua lähteä puhalluttamaan, niin sitten vaan vanhan irtoavan maalin poisto painepesurilla ja messinkiharjalla, jonka jälkeen jäljelle jäävän maalin ja paljaan pohjan karhennus epäkeskohiomakoneella P80 paperilla, tosin jos haluat koko pohjan ensin puhtaaksi, niin lähtisin kokeilemaan geelimäistä maalinpoistoainetta ensin ja sen jälkeen mekaanista puhdistusta epäkeskohiomakoneella.
Rälläkkää en veneenpohjan lähelle veisi, tuollainen afrikan asukin käkkärää tukkaa muistuttava muovilaikka yhdistettynä rälläkän kierroksiin hieroo äkkiä gel coattiin ja myös kuituun reiän.

Jos et ota koko pohjaa puhtaaksi, niin tuohon väliin voi vetää esimerkiksi Hempelin Underwater primerin ja sen päälle Hempelin Hard Racing Xtran, tai vastaavat Internationalin tuotteet, molemmat toimivat.

Jos taas otat koko pohjan puhtaaksi, niin vetäisin sinne pohjille epoksimaalin, jotta pohjasta tulee taatusti vedenpitävä, gel coat kun läpäisee vettä ja kuitu mahdollisesti vettyy hiljalleen.
Epoksimaaliksi sopii esimerkiksi Hempelin Light Primer tai Tikkurilan Temacoat ( Temadur ei kestä upotusrasitusta ) tai Teknoksen / Nor-Maalin tai jonkin muun valmistajan vastaava upotusrasitusta kestävä tuote.
Tähän voi vetää sitten päälle sopivan antifoulingmaalin, kuten Hempelin Hard Racing Xtran, Internationalin tai Blakes Cruisingin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Paras vaihtoehto on sooda- tai kuivajääpuhallus ja sen jälkeen uutta maalia pintaan.
Tämä ei ikävä kyllä onnistu, vene on satamatrailerin päällä eikä sitä oikein voi sillä mihinkään kauas roudata. Veneilemällä toki onnistuu, mutta olisi sitten pahimpana ruuhka-aikana. Toki yksi vaihtoehto on teettää se keskellä kesää.

Jos et halua lähteä puhalluttamaan, niin sitten vaan vanhan irtoavan maalin poisto painepesurilla ja messinkiharjalla, jonka jälkeen jäljelle jäävän maalin ja paljaan pohjan karhennus epäkeskohiomakoneella P80 paperilla, tosin jos haluat koko pohjan ensin puhtaaksi, niin lähtisin kokeilemaan geelimäistä maalinpoistoainetta ensin ja sen jälkeen mekaanista puhdistusta epäkeskohiomakoneella.
Rälläkkää en veneenpohjan lähelle veisi, tuollainen afrikan asukin käkkärää tukkaa muistuttava muovilaikka yhdistettynä rälläkän kierroksiin hieroo äkkiä gel coattiin ja myös kuituun reiän.
Tuossa rälläkässä on kierrosluvun säätö, 3000-8500rpm. Joskin tuo 3000 on vinha vauhti sekin. Painepesuri ja messinkiharja siis lienee ratkaisu, epäkeskoa ei vielä ole mutta kai sellainen pitää hommata. Maalinpoistoaineella ei tekisi mieli lähteä kikkailemaan, kun työ pitää vielä tehdä selkä vääränä pihalla kykkien.

Jos et ota koko pohjaa puhtaaksi, niin tuohon väliin voi vetää esimerkiksi Hempelin Underwater primerin ja sen päälle Hempelin Hard Racing Xtran, tai vastaavat Internationalin tuotteet, molemmat toimivat.
Kiitos vinkistä, tällä varmaan mennään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tämä ei ikävä kyllä onnistu, vene on satamatrailerin päällä eikä sitä oikein voi sillä mihinkään kauas roudata. Veneilemällä toki onnistuu, mutta olisi sitten pahimpana ruuhka-aikana. Toki yksi vaihtoehto on teettää se keskellä kesää.


Tuossa rälläkässä on kierrosluvun säätö, 3000-8500rpm. Joskin tuo 3000 on vinha vauhti sekin. Painepesuri ja messinkiharja siis lienee ratkaisu, epäkeskoa ei vielä ole mutta kai sellainen pitää hommata. Maalinpoistoaineella ei tekisi mieli lähteä kikkailemaan, kun työ pitää vielä tehdä selkä vääränä pihalla kykkien.


Kiitos vinkistä, tällä varmaan mennään.
Soodapuhaltaja tulee kyllä veneen luokse, kompressori ja puhalluskello kulkevat näppärästi perävaunussa tai kuorma-autossa.
Ihan ilmaista lystiähän tuo ei ole, kaverini ottaa esimerkiksi 100 € / puhallettava pohjametri, kun työ tehdään hänen pajallaan, tosin halvempiakin tekijöitä alalla on.

Itse karhensin 6 metrisen Sea Rayni vanhan pohjamaalin tuollaisella Boschin epäkeskolla vesissä hiomalla, eikä se ollut sotkuisuutensa ja kädet ylhäällä työskentelyn vuoksi mikään herkuin homma, vaikkei kuitenkaan pahimmastakaan päästä, kun suurimman osan ajasta pystyi makaamaan hallin lattialla.
Kuitenkin nyt jos homman tekisin, kokeilisin ensin maalinpoistoainetta ja painepesuria, ennen tarttumista epäkeskoon.

Tänä keväänä meinasin kyllä hinata paatin kaverin pajalle ja puhaltaa pohjan puhtaaksi soodalla, kaveri ei sitä suostu tekemään, mutta ottaa kyllä mieluusti ( pienen ) maksun vehkeiden lainasta. :rofl2:
Jos pohja on kohtuullisessa kunnossa ja hiottavissa vesissä / puleerattavissa kiiltäväksi, niin kiillotan pohjan ja jätän sen maalaamatta, nostan vaikka kaksi kertaa ylös kesän aikana ja pesen pohjan.

Tosin jos vanha maali ei kuprua tai lastua irti pohjasta vaan tartunta on vielä hyvä, niin helpoimmalla pääsee tosiaan sillä että vetää kevyen karhennuksen, primerin ja antifouling maalin ja on tämän jälkeen tyytyväinen lopputulokseen.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kuinka pitkään tehtaan antifouling-käsittely kestää ja sitä pitäisi ruveta paikkaamaan tai uusimaan? Näyttää siltä, että pohjan reunoille kertyy kaikenlaista, joka pääosin lähtee painepesurilla, mutta pohjan keskiosa pysyy edelleen varsin puhtaana.
Reunoille voisi ehkä lisätä jotain. Olisiko valkea International Trilux sopivaa tavaraa? Siinä ilmeisesti on sekä kuparia että sinkkiä jossain muodossa.

Meni vähän nosto myöhäksi mutta olipa hauska kokemus käydä jouluaattona veneilemässä. :cool:
Joko jossain päin aletaan jo laskemaan veneitä taas vesille?
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 590
Kuinka pitkään tehtaan antifouling-käsittely kestää ja sitä pitäisi ruveta paikkaamaan tai uusimaan? Näyttää siltä, että pohjan reunoille kertyy kaikenlaista, joka pääosin lähtee painepesurilla, mutta pohjan keskiosa pysyy edelleen varsin puhtaana.
Reunoille voisi ehkä lisätä jotain. Olisiko valkea International Trilux sopivaa tavaraa? Siinä ilmeisesti on sekä kuparia että sinkkiä jossain muodossa.
Tämä nyt tulee ihan mutu-tuntumalla mutta tehtaan antifouling voisi kestää sen ekan kauden niin että painepesuri riittäisi noston yhteydessä.

Ihan sama mitkä hempelit sinne telaat niin etenkin jos merellä venettä pidät niin kyllä sinne kaikkea kertyy. Joskus oli sellainen kalavene jossa noista ei jaksanut oikeastaan edes välittää, kunhan kapsutti isoimmat näkit pois.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Yleensä tehtaalla pohjaan vedetään samaa tavaraa, mitä saat kaupastakin, toki yleensä ruiskulla ja isommasta pöntöstä.

Nämä nykyiset maalin liukenemiseen perustuvat antifouling maalit kestävät käyttöä ehkä sen 2-4 kautta, riippuen toki maalikerroksen paksuudesta, ajomäärästä ja siitä missä venettä pidetään.
Tehtaalla ruiskulla vedetyt pari kerrosta ovat yleensä ohuemmat, kuin telalla levitetyt pari kerrosta, joten kestokin on lyhyempi.

Vanhat "myrkkymaalit" taas sisälsivät mm. kuparia, sinkkiä ja pieniä määriä lyijyä, joka esti kemiallisesti eliöiden ja kasvillisuuden kertymisen pohjaan.

Isäukon aikoinaan uuden veneen ( AMT ) pohjan taisin maalata ensimmäisen kerran 3 kauden käytön jälkeen, kun maalikerros alkoi olla ohut ja irtosi pohjaa painepesurilla pestessä.
Kolme kertaa olen tuon pohjan maalannut sen kymmenen vuoden aikana, mitä isäukko on veneen omistanut ja nyt se on lähdössä kolmanteen kauteen samoilla antifouling maaleilla.
En ajatellut maalata pohjaa tänä keväänä, kun ei ollut kerännyt kummoisesti levää tai näkkiä viime syksynä ja maalipinta näytti kaikin puolin hyvältä ja ehjältä.

Kaikkien veneideni pohjien reunoille ja vesirajaan on kertynyt jonkinverran levää ja joskus jopa näkki tai kaksi.
Muuten pohjat ovat pysyneet yllättävän puhtaina, vaikka meressä kelluvatkin, lähinnä pientä limaa on ollut pohjassa ja aina on selvinnyt pohjan putsauksesta painepesurilla sekä kevyellä harjauksella, kun on ollut maalit pohjassa.

Yhdessä Yamarinin kalaveneessä ei ollut maalia ollenkaan ja se seisoi lämpimän heinäkuun käytännössä ajamatta laiturissa merellä, jonka jälkeen gps:ällä mitattu huippunopeus tippui 27 solmusta 19 solmuun ja pohja oli aivan täynnä reilun puolen metrin mittaista "partaa".
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Syksyllä Johnsonin 50hp (vm 89) moottoriin ilmeni sellanen vika että kaasua lisättäessä moottori tuntui tukehtuvan noin 5-10 sekunniksi ennen kuin lähti nostamaan kierroksia. Muuten tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii hienosti. Tulpat ja polttoaineen suodatin tuli vaihdettua syksyllä, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Tulisiko jollain ajatuksia mistä tätä kannattaisi lähteä tutkimaan?
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 112
Syksyllä Johnsonin 50hp (vm 89) moottoriin ilmeni sellanen vika että kaasua lisättäessä moottori tuntui tukehtuvan noin 5-10 sekunniksi ennen kuin lähti nostamaan kierroksia. Muuten tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii hienosti. Tulpat ja polttoaineen suodatin tuli vaihdettua syksyllä, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Tulisiko jollain ajatuksia mistä tätä kannattaisi lähteä tutkimaan?
Kaasuttimien putsauksesta lähtisin ensin liikkeelle.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Onko porukka laitellut erillistä kuskin penkkiä avoveneisiin, joissa istutaan sen takaboxin päällä. Ainakin meikäläisen paatissa (Kaisla 510RX) istutaan kyllä aika takana ja matalalla sekä aika kovahan se on tuo pelkkä tasainen lasikuitu.. Miettisin, jos tälläistä olisi laitellut tuon laatikon etureunaan.. Saattaisi mahtua vielä aukenemaan penkin kansikin tankkauksen ajaksi.


edit:
Esimerkki
Tähän tyyliin siis..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onko porukka laitellut erillistä kuskin penkkiä avoveneisiin, joissa istutaan sen takaboxin päällä. Ainakin meikäläisen paatissa (Kaisla 510RX) istutaan kyllä aika takana ja matalalla sekä aika kovahan se on tuo pelkkä tasainen lasikuitu.. Miettisin, jos tälläistä olisi laitellut tuon laatikon etureunaan.. Saattaisi mahtua vielä aukenemaan penkin kansikin tankkauksen ajaksi.


edit:
Esimerkki
Tähän tyyliin siis..
Tuon Bilteman penkin näköinen, mutta näkyvissä olevalla kovalla muovirungolla ja liukukiskoilla varustettu, Hong Kongista jollain parilla kympillä ostettu ohut tarjousistuin oli hetken aikaa kiinni 42:sen Yamarinin takapenkin päällä, mutta lahjoitin sen kaverille teräsveneen kuskin penkiksi, kun oli enemmän tiellä kuin hyödyksi.

Pläkällä ajaessa oli ihan mukava penkki, mutta pientä suuremmassa aallossa kyseisen penkin istuinmukavuus ei ollut parasta tasoa ja penkki oli ikävästi tiellä seisaaltaan ajaessa, sekä konetta operoidessa tai takaboksia avatessa.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Tuon Bilteman penkin näköinen, mutta näkyvissä olevalla kovalla muovirungolla ja liukukiskoilla varustettu, Hong Kongista jollain parilla kympillä ostettu ohut tarjousistuin oli hetken aikaa kiinni 42:sen Yamarinin takapenkin päällä, mutta lahjoitin sen kaverille teräsveneen kuskin penkiksi, kun oli enemmän tiellä kuin hyödyksi.

Pläkällä ajaessa oli ihan mukava penkki, mutta pientä suuremmassa aallossa kyseisen penkin istuinmukavuus ei ollut parasta tasoa ja penkki oli ikävästi tiellä seisaaltaan ajaessa, sekä konetta operoidessa tai takaboksia avatessa.
Hyvä tietää. Pitää tosiaan vähän mittailla kun avovesikausi alkaa kunnolla. Kaislassa on aika hyvin tuossa välissä tilaa, niin uskoisin että ei olisi ihan yhtä paljon tiellä kuin kokoluokkaa pienemmässä venhossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Tuommonen Bilteman istuin käytössä Suvin pikkuisessa 4230 veneessä ihan irrallisena. Ihan hyvin toimii ilman kiinteää asennusta ja selvästi mukavempi kuin ilman istuinta. Veneen istuimet ovat päällystetty jollain pitävällä lisävarusteisella liimattavalla pinnalla, mikä estää Bilteman penkin liukumisen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Pyhinä on tullut puuhailtua viime syksynä ostetun halppispaatin parissa. Kyseessä Castellon pulppari ja 20hp Johnson 80-luvun lopulta. Painarilla veneestä pinttyneet paskat irti sekä penkkien alta roinat veks.

Tänään työstin moottorin kaasaria kun ei millään lähtenyt käymään. Yksi suutin oli vähän tukossa, putsailun ja uusien tulppien jälkeen lähti käymään oikein nätisti. Seuraavaksi pitää vielä vesipumpusta vaihtaa siipipyörä kun ei merkkilirua tullut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
Sain matkaveneen myytyä ja nyt pitäisi ostaa yhteysvenekäyttöön Päijänteelle BR - vene, haussa uudehko 5-6m alumiinirunkoinen vene >=80hv koneella, trailerin kanssa max 30t€
Silver Hawk, Husky R5, Yamarin BR54/57 tms. Kokemuksia näiden eroista vai onko suunnilleen sama minkä ostaa?

Edit: Buster/Faster ei oikein kiinnosta, pitäisi olla lasikuitusisustalla
Löytyi sopivaan hintaan vm15 Yamarin 57BR 115hv Yamahalla ja trailerilla niin ostin pois. Sitten jäiden lähtöä odotellessa :giggle:
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
1000h ajettu Optimax, uhka vai mahdollisuus? Ei oo kokemusta kuin jeesuksen aikaisista 2T ja vannoin itelle, että seuraava mylly on 4T... o_O
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
894
1000h ajettu Optimax, uhka vai mahdollisuus? Ei oo kokemusta kuin jeesuksen aikaisista 2T ja vannoin itelle, että seuraava mylly on 4T... o_O
En osaa sanoa, onko 1000h prutkulle paljon vai vähän. Toivottavasti ei olisi olisi paljon, koska meidän prutkussa on 130h, enkä kyllä haluaisi siitä kierrättää vielä 1000h:n kohdalla. En usko 1000h silti olevan Optimaxille sen enempää kuin nelitahdillekaan. Jos unohdetaan käyttötunnit, ei 75-heppaisissa ole parempaa vaihtoehtoa kuin Optimax. Kiihtyy hyvin, huolto on halpaa ja helppoa, ääni on matalaa murinaa, on iso iskutilavuus ja on tosi robusti tuossa kokoluokassa, koska samasta raudasta on myös 125-heppainen versio. Kyseinen moottori on muuten "päivitettävissä" 115-heppaiseksi.
 
Liittynyt
24.06.2019
Viestejä
520
En osaa sanoa, onko 1000h prutkulle paljon vai vähän. Toivottavasti ei olisi olisi paljon, koska meidän prutkussa on 130h, enkä kyllä haluaisi siitä kierrättää vielä 1000h:n kohdalla. En usko 1000h silti olevan Optimaxille sen enempää kuin nelitahdillekaan. Jos unohdetaan käyttötunnit, ei 75-heppaisissa ole parempaa vaihtoehtoa kuin Optimax. Kiihtyy hyvin, huolto on halpaa ja helppoa, ääni on matalaa murinaa, on iso iskutilavuus ja on tosi robusti tuossa kokoluokassa, koska samasta raudasta on myös 125-heppainen versio. Kyseinen moottori on muuten "päivitettävissä" 115-heppaiseksi.
Jep jep, kiitokset kommenteista. Kyllä mä varmaan käyn kattomassa / koeajamassa ainakin. Silver Hawkkia oon meinannu veneeksi. Löytyykös noiden Silverien manuaaleja vanhempiin malleihin mistään verkosta? Oon ettiny, mut tuntuu olevan vaan tuohon BR-sarjaan eli jotain 201x -> mallit. Vai oliko niissä ennen edes mitään ohjekirjoja... :hmm: 2005-2010 suunnilleen kiinnostaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Asiaa vähän sivuten, onko muita joilla on mökki Vanajavedellä? Jostain ihmeen syystä tuntuu että pari viime vuotta veden pinta on ollut ihan tolkuttoman matalalla. Esim toissakesänä en päässyt veneellä edes kotirantaan. Onko näistä jotain tiedotteita tai tarkempaa seurantaa saatavilla? Aiemmin kuitenkin ihan sujuvasti hoitunut mökkireissut veneelläkin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 590
Asiaa vähän sivuten, onko muita joilla on mökki Vanajavedellä? Jostain ihmeen syystä tuntuu että pari viime vuotta veden pinta on ollut ihan tolkuttoman matalalla. Esim toissakesänä en päässyt veneellä edes kotirantaan. Onko näistä jotain tiedotteita tai tarkempaa seurantaa saatavilla? Aiemmin kuitenkin ihan sujuvasti hoitunut mökkireissut veneelläkin.
Kysy paikalliselta aluevirastolta, ne varmaan osaa ainakin ohjaa oikeaan paikkaan. Joku veden tutkimus instituutti saattaa olla hyvinkin kiinnostunut vastaamaan.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
1000h ajettu Optimax, uhka vai mahdollisuus? Ei oo kokemusta kuin jeesuksen aikaisista 2T ja vannoin itelle, että seuraava mylly on 4T... o_O
Jos moottori on säntillisesti huollettu, niin ei kai perämoottorin ainakaan pitäisi vielä olla loppu vielä 1000 tunnin jälkeen, joskin ei tuo aivan vähänkään ole. Huono ylläpito on pahempi kuin runsas käyttö, ja kovassa käytössä ollutta moottoria lienee huollettukin. Tyyppivioista löytää varmaan parhaiten tietoa joltain merkkifoorumeilta.

Potkuriakselin stefat ja peräöljy muutenkin on varmaan asia, johon on syytä kiinnittää huomiota. Onko vettä öljyssä? Tumma väri ja hieno metallipölykin on vielä OK mutta karkeampi metallipuru ei.

Asiaa vähän sivuten, onko muita joilla on mökki Vanajavedellä? Jostain ihmeen syystä tuntuu että pari viime vuotta veden pinta on ollut ihan tolkuttoman matalalla. Esim toissakesänä en päässyt veneellä edes kotirantaan. Onko näistä jotain tiedotteita tai tarkempaa seurantaa saatavilla? Aiemmin kuitenkin ihan sujuvasti hoitunut mökkireissut veneelläkin.
Tässä jotain tilanne- ja tilastotietoa. Ei näyttäisi olevan erityisen poikkeava normaalista ainakaan viime- ja tänä vuonna:
Screenshot at 2021-04-11 23-54-24.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Kiitos, tämä ei siltikään ihan korreloi kokemukseni kanssa. Aika hyvänä mittarina toimii pohjaan juntattu laituri johon veden korkeutta on hyvä verrata. "Normaalisti" vesi ulottuu yleensä laiturin alareunaan ja niinä vuosina olen venettäkin pitänyt laiturissa. Toissavuonna tilanne oli tosiaan pahin kun äkkiä lonkalta heittäen veden pinta oli noin 35-40cm matalammalla ja silloin ei tarvinnut kyllä edes unelmoida että olisi mökkirantaan veneellä ajellut kun muutenkin pinnan korkeus riittää juuri ja juuri siihen ettei tarvitse jännittää jos vähän tulee aallokkoa että kolisee pohjassa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Tiedoksi muillekin venekauppoja tekeville: tuli keväällä myytyä 5k€ hintaluokassa ollut buster xs. Yllätyksekseni tori voitti nettiveneen yhteydenotoissa 7-1. Kauppoja oikeasti hierovat yhteydenotot 4-0.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ilmeisesti veneet menevät edelleen kuin kuumille kiville, kaverini laittoi 2000-luvun Yamarinin 60 hp Yamahalla myyntiin tuossa alkuviikosta ja sitä on käynyt katsomassa jo kolme eri ostajakanditaattia.
Veneen hinta ja kunto ovat keskitasoa, mutta silti ei kuulemma ole tullut yhtään "maksan 2000 € alle pyynnin" tarjousta, vaan ostajat ovat yrittäneet tinkiä 500-1000 € pyyntiin nähden.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Ilmeisesti veneet menevät edelleen kuin kuumille kiville, kaverini laittoi 2000-luvun Yamarinin 60 hp Yamahalla myyntiin tuossa alkuviikosta ja sitä on käynyt katsomassa jo kolme eri ostajakanditaattia.
Veneen hinta ja kunto ovat keskitasoa, mutta silti ei kuulemma ole tullut yhtään "maksan 2000 € alle pyynnin" tarjousta, vaan ostajat ovat yrittäneet tinkiä 500-1000 € pyyntiin nähden.
Taitaa johtua siitä että varsinkin uudet perämoottorit alkavat olla "eii oota" johtuen konttipulasta.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
199
Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.

Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.

Tarve laskea ja nostaa venepaikalta pukeille, ehkä yhteydessä vähän pesua ja huoltoa.
Vuokraukset maksaa myös aika paljon, laskun/noston ja pukille viemisen tekee kohtuudella (muutama tunti), mutta just parin vrk tai viikonlopun vuokra on jo useita satasia.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.

Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.
Jospa hintakehitys perustuu siihen, että kuumasinkitty kärry ei käytännössä mene vähällä käytöllä miksikään vaikka ikää kertyykin? Tämän voi varmaan nähdä niinkin, että rahan sitominen traileriin ei ole mahdottoman paljon nollakorkoista pankkitalletusta huonompi sijoitus.

Syksyllä voi uuden trailerin saada halvemmalla kuin keväällä, jos vain sattuu olemaan sopiva varastossa.

Se täytyy kyllä sanoa, että onhan tuollainen vähän järeämpi venetraileri kaikilta rakenteiltaan huomattavasti vakuuttavammin tehty kuin joku hinnat alkaen jarruton kevytperäkärry.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.

Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.

Tarve laskea ja nostaa venepaikalta pukeille, ehkä yhteydessä vähän pesua ja huoltoa.
Vuokraukset maksaa myös aika paljon, laskun/noston ja pukille viemisen tekee kohtuudella (muutama tunti), mutta just parin vrk tai viikonlopun vuokra on jo useita satasia.
Käytettyjen kärryjen hinnat on usein melko poskettomia, kun ei tuollaisen ehjän kärryn käyttöarvo laske siitä mihinkään oli se sitten vuoden vaiko 20 vanha.

Itse jos rupeat osto osista tuollaista perus traileria kasaan hitsaamaan, niin ei siinä tuntipalkoille pääse.
Ainut fiksu syy tehdä traileri itse on se, että saa juuri sellaisen kun haluaa ja se sopii veneelle kuin hansikas.

Itse olen aikoinaan ostanut 1250 kg Akun ( tosin vanhempaa sarjaa ) vuoden vanhana 1500 eurolla, sekä pari vuotta sitten 3500 kg Respon pari kertaa käytettynä 5000 eurolla.

Vuokrat trailereille ovat usein kovat, kun yleensä joukossa on aina vuokraajia, jotka eivät ymmärrä tai välitä käyttää niitä kuten pitää ja kärryt palautuvat melko karussa kunnossa.
 
Liittynyt
16.01.2021
Viestejä
3
Oon tässä nyt vuoden kyttäillyt venetraileria, pitäs olla kantavuutta 1000kg paikkeilla vähintään ja kutosen vene mahtua. Ihan järjettömän hintaisia, jarrulliset maksaa uutena mammonaa, kymmenen vuotta käytetty on joku satasen kaks halvempi kuin uusi.

Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.

Tarve laskea ja nostaa venepaikalta pukeille, ehkä yhteydessä vähän pesua ja huoltoa.
Vuokraukset maksaa myös aika paljon, laskun/noston ja pukille viemisen tekee kohtuudella (muutama tunti), mutta just parin vrk tai viikonlopun vuokra on jo useita satasia.
Samanlaista traileria etsiskelin vuoden verran, jonka jälkeen totesin hintaeron olevan, niin pieni, että lopetin käytettyjen metsästämisen. Käytettyjen hinnat pyöri 2000-2300€ välillä ja hintaero uuteen oli muutamia satasia. Yksi syy oli myös veneidennostojen hinnoittelu, jotka oli taas noussut täällä Espoossa (100-120€/nosto). Viime syksynä tämä Respon traileri irtosi vielä 2600€:lla kun kyselin tarjouksia, nyt näyttää ainakin ovh. nousseen parilla sadalla. Vahva suositus kyseiselle trailerille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
124
Jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräsenä -90 vuosmallin yamaha Beto perämoottoriin sopiva toimiva kierroslukumittari niin, olisin kiinnostunut sen ostamaan
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
894
Mihin perustuu noiden hinta, akseli, jarrut ja vähä terästä muutamalla kumipyörällä.
Taidat pitää niitä kalliina, mutta olen itse ajatellut, että ovatpa edullisia. Itse tekemällä tulisi takkiin viimeistään myydessä, koska hinta ei olisi tehdastekoisen tasolla.

Peruste omatekoiselle olisi tosiaan custom-ominaisuudet. Meillä on ollut useampi uutena ostettu traileri, joista yksi oli itse tehty. Siinäkin oli sen verran panostettu, että runko oli kuumasinkitty. Päälle päin oli fiksu tekele, mutta oikeasti moni yksityiskohta oli selvästi huonompi kuin hyvissä tehdastekoisissa. Ei ihan helposti tulisi enää mieleen ostaa muuta kuin traileri uutena ja tehdastekoisena. Sellaisessakin kannattaa heti avata kaikki valaisimet ja liittimet ja suojata kontaktipinnat sprayvaseliinilla. Sillä saa lisättyä todennäköisyyttä sille, että valot toimivat ensimmäisen viisi vuotta, jonka jälkeen alkaa jo olemaan lähellä vinssin ja rullien vaihto sekä jarruremontti. Siinä kohtaa voi taas tuntua hyvältä ratkaisulta ostaa uusi traileri. Vaikka itse trailerin runko kestää pitkään, kunhan sitä ei läträä oksaalihapolla, alkaa sen varusteissa kuitenkin vuodet tuntua.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Mitä jarrutonta traileria suosittelisitte noin 400kg 5.10m lasikuituveneelle? Ei tarvitse olla se kallein, käyttö kerran keväällä, toisen kerran syksyllä..
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Respo on ihan kelpo kärry.
  • Veneen maksimipituus 4,80 metriä
Onko muuten noita kuljetettavan veneen maksimipituuksia kirjailtu minnekkään otteeseen tms? Enemmän lienee painon kanssa oltava tarkkana? Tuossa omassa purkissakin tuo yli menevä mitta tulee lähinnä pitkästä keulan 'astumisjatkeesta', niin tuntuisi tyhmältä sen takia ylimitoittaa traileria..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 661
Viestejä
4 187 803
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom