Veneet ja veneily

Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
"Vene saa ylittää trailerin takana korkeintaan 2 m, jos ylitys on yli 1 m on takana käytettävä merkkilippua tai valoa."

Melkein kannattaa mittailla miten sattuu trailerin rullat veneen pohjaan/perään, 2m takaylitys on hurja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
  • Veneen maksimipituus 4,80 metriä
Onko muuten noita kuljetettavan veneen maksimipituuksia kirjailtu minnekkään otteeseen tms? Enemmän lienee painon kanssa oltava tarkkana? Tuossa omassa purkissakin tuo yli menevä mitta tulee lähinnä pitkästä keulan 'astumisjatkeesta', niin tuntuisi tyhmältä sen takia ylimitoittaa traileria..
Varsinainen vesilinjan pituushan se on, mikä trailerin valinnan ratkaisee, eivät mahdolliset ylitykset keulassa tai perässä.
Veneen tulee asettua trailerille siten, että traileri on tasapainoinen ja painopiste on akselin tai akseleiden kohdilla.

Liian lyhyestä trailerista tulee ongelmia silloin, jos vene on kovasti peräpainoinen ja alkaa keventämään trailerin aisaa, mutta pieni ylitys harvoin haittaa, jos paketti muuten pysyy tasapainossa.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Varsinainen vesilinjan pituushan se on, mikä trailerin valinnan ratkaisee, eivät mahdolliset ylitykset keulassa tai perässä.
Veneen tulee asettua trailerille siten, että traileri on tasapainoinen ja painopiste on akselin tai akseleiden kohdilla.

Liian lyhyestä trailerista tulee ongelmia silloin, jos vene on kovasti peräpainoinen ja alkaa keventämään trailerin aisaa, mutta pieni ylitys harvoin haittaa, jos paketti muuten pysyy tasapainossa.
Jees, meinasin lähinnä, että eihän näissä ole veneen pituus lain silmin rajoitettu trailerin valmistajan antaman rajoitteen mukaan. Mutta tässä kohtaa ei suomen lainsäädäntö liene näin nihilistinen.. Varmasti tuo oma vene tuollaiseen Respoon sopii mainiosti mittojensa puolesta reaalimaailmassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Jaha venettä pitäis päivittää isompaan. Ei se S Buster ollutkaan lopullinen ratkaisu vaikka soutuveneestä siihen siirtyessä luulin. Järjetöntä rahanmenoa ainakin tämä veneily/kalastus. :darra: Vanha myyty ja nyt tarttis uutta peltilootaa (käytettyä).

Vanerista ainakin haluan eroon joten Busterit unohdetaan. Ja mitä karumpi sitä parempi. Olen vähän vilkuillut noita Fasterin 515 malleja 75-90 heppasilla koneilla. Vaikuttaisi aika näppäriltä kalaveneiltä. Semmoisella olen itsekin ajellut merellä muinoin ja muistan että meni hämmentävän mukavasti aallokossa. Tai sitten 525 tai jopa 555/560. Haaveissa olisi asentaa myös autopilotti jossain välissä niin voi keskittyä uistelussa vaikka virvokkeiden nauttimiseen kesällä :cool:

Jotain Silver Hawkiakin olen vähän harkinnut mutta ilmeisesti niissäkin on vanerit peräpeilissä jonnekin 2010 paikkeille ja tilat aika onnettomat 540cm veneeksi. Sitten niissä ei tunnu olevan jostain käsittämättömästä syystä asennusulokkeita peräpeilianturille, trimmitasoille tms. vaan ne on porattu ruuveilla suoraan läpi...

Aika paljon on tullut eteen myynti-ilmoituksia missä esim. 515/525 on laitettu 60 heppainen kone perään. Ei kyllä mitään tolkkua näissä alitehoisissa viritelmissä.
 
Liittynyt
09.02.2021
Viestejä
6
Kiitos Suezin tapahtumien, nyt on hyvin aikaa miettiä eliönestomaalia uuden veneen pohjaan. Onkohan jollakulla täällä kokemusta silikonipohjaisesta Hempel Silic One maalista, siihen liittyvästä ylläpidosta taikka sitten sen pois hiomisesta?
Toimituksessa oleva vene on mallia liukuva. Eli sellainen missä tämä silikonipohjainen maali mainosten mukaan toimii erityisen hyvin. Ohessa pari arviota, joissa kyseinen tuote esiintyy:
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 128
Mulla ois vuoden -88 grayling lasikuituvene ja pohjassa on nyt vanhaa myrkkyä jonka olen yrittänyt painepesurilla saada mahdollisimman paljon pois. nyt ne on semmoinen mustan valkean keltaisen laikukas.
Millä maalilla maalaan sen mustaksi jotta pysyisi mahdollisimman pitkään siistinä?
Vene on trailerilla ja jokus mennään päiväksi ajaa esim hesaan tai johonkin järvelle ja sitten taas vene kotiin eli myrkkymaalia ei tartte olla. Ehdotuksia?
Lähinnä ulkonäön takia haluan sen tasaväriseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Kiitos vielä @Jims ohjeista, eilen tuli telattua toinen kerros Hard Racing Xtraa, ja pohja olisi valmis. Kaikkinensa tuli laitettua viisi kerrosta, kolme kerrosta Underwater primeria jonka ensimmäinen kerros oli reippaasti ohennettua ja kaksi kerrosta tuota antifoulingia. Katsotaan miten pysyy pohjassa (siis maali, ehheh), syksyllä tilannekatsaus. Vaikkei homma sinällään kovin työläs ollut, 100km välimatka lossimatkan kera hieman hankaloitti projektia. Kuivumisajat oli sen verran pitkiä näissä lämpötiloissa, että joka kerros vaati oman reissun.

Screenshot_20210501-080109.jpg


Samalla tuli vaihdettua moottoriin tulpat ja suodattimet. Polttoaineen vedenerotin oli vaihdettu ilmeisesti joskus kymmenisen vuotta sitten, mutta eipä sielläkään vettä ollut kuin nimeksi. Alkoi vaan ulkopuolelta ruostua. Vuosia rikki ollut trimmikytkin tuli myös putsauksen jälkeen kuntoon, eikä tarvinnut uutta ostaa.

Sunnuntaina vesille.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 128
No tässä yritän korjata omaa venettä jonka koneena on Evinrude 60 vro vm -89
Ongelma on lämpeneminen ja olen nyt pari kesää ajanut ilman termaria niin toimii.
Nyt aattelin että laitan vesipumpun uusiksi ja katson vesijutut.
Sitä kun korvaläpillä tuossa käytti niin vuotaa vettä aika paljon sieltä "perän" etureunasta.
Sen johdosta otin vesipumpun pois ja laitoin vettä sinne suoraan.
Vesivuotaa Ohessa video jossa näkyy että vesi tulee jostain sieltä nousuputken yläosasta. varaosafilmin mukaan siinä on vain nousuputki ja sen päällä jokinlainen kumitiiviste.

Millainen se kumitiiviste on sinne vaihtaa ja onko kokemusta mistä se sieltä voisi "paineet" hukata

Sitä viellä että videossa vettä tulee vähän pakoputkesta myös joka on tietääkseni normaalia

Edit... No lähdin sitten purkamaan sitä moottoria ja sain sen keskipalikan pois. Koevesitin uudelleen ja totesin että vesihän tulee koneen jäähdytys reijistä. olin siinä uskossa että termarin vesi tulisi koneen takana olevista kahdesta reiästä ulos mutta se valuukin sinne koneen "sisälle" ja kun termari on mulla ollut pois niin.... se sitten oli normaali vesivuotoa.. tulipahan purettua ja tutustuttua.
Nyt uus vesipumppu ja termari paikoilleen niin sit näkee miten lämpenee. Että tälläinen sunnutai.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Eri trailereista on kokemusta liukuvien perämoottoriveneiden kaverina ja trailerin pituudesta on muodostunut sellainen käsitys, että sitä on aina liikaa. Kun vene on sellaisessa kohdassa traileria, että aisapainoa on sopivasti, on aisassa turhan paljon pituutta. Jos veneen paino kohtaa trailerin kantavuuden, ihmettelenm kovasti, jos pituus olisi ongelma. Nyt käytössä olevista trailereista olisi toisessa varaa lyhentää aisaa 1m ja toisessa jopa yli 2m. Olen perustellut itselleni lyhentämättä jättämisen sillä, että loivassa rannassa veneen saa pidemmälle autoa kastelematta. Lisäksi toisessa trailerissa lyhentäminen tarkoittaisi hitsuuhommia, joka tuntuisi hieman hölmöltä upposinktyssä rungossa.

Jaha venettä pitäis päivittää isompaan. Ei se S Buster ollutkaan lopullinen ratkaisu vaikka soutuveneestä siihen siirtyessä luulin. Järjetöntä rahanmenoa ainakin tämä veneily/kalastus. :darra: Vanha myyty ja nyt tarttis uutta peltilootaa (käytettyä).

Vanerista ainakin haluan eroon joten Busterit unohdetaan. Ja mitä karumpi sitä parempi. Olen vähän vilkuillut noita Fasterin 515 malleja 75-90 heppasilla koneilla. Vaikuttaisi aika näppäriltä kalaveneiltä. Semmoisella olen itsekin ajellut merellä muinoin ja muistan että meni hämmentävän mukavasti aallokossa. Tai sitten 525 tai jopa 555/560. Haaveissa olisi asentaa myös autopilotti jossain välissä niin voi keskittyä uistelussa vaikka virvokkeiden nauttimiseen kesällä :cool:

Jotain Silver Hawkiakin olen vähän harkinnut mutta ilmeisesti niissäkin on vanerit peräpeilissä jonnekin 2010 paikkeille ja tilat aika onnettomat 540cm veneeksi. Sitten niissä ei tunnu olevan jostain käsittämättömästä syystä asennusulokkeita peräpeilianturille, trimmitasoille tms. vaan ne on porattu ruuveilla suoraan läpi...

Aika paljon on tullut eteen myynti-ilmoituksia missä esim. 515/525 on laitettu 60 heppainen kone perään. Ei kyllä mitään tolkkua näissä alitehoisissa viritelmissä.
Silvereitä en juuri Bustereita parempina veneinä pidä, eli en suosittele. Kokemusta on tuollaisesta 515 CC Fasterista Optimaxilla seitsemän kesän ajalta ja siinä oli kyllä verrattoman asiallinen vene. Tuona aikana tuli 525-malli, joka ensiksi houkutteli, mutta totesin sitten haittoja olevan hyötyjä enemmän. Eniten houkutteli parempi keskipulpetti ja vähiten huomattavasti kasvanut paino. Optimaxin päivitin 115-heppaiseksi. En vieläkään toivoisi avoveneeltä yhtään enempää kuin Faster tarjosi.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Minä olen myös tyytyväinen tuohon omassa käytössä olevaan 495 CX Fasteriin. Ainoa mikä vähän tökkii on näiden moottorisuositukset, ei haittaisi jos tähänkin saisi laittaa 80:n, mutta kyllä 60:lläkin pärjää. Vene kulkee todella pehmeästi ja on omassa kevyessä kalastuskäytössä enemmän kuin riittävä kaikkien ominaisuuksien puolesta.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Noniin. tuli ostettua vanha vene ja vielä vanhempi moottori. Yamaha 20hp tahti vuosimallia 87 muistaakseen. Käsistartilla. Onnistuuko tuolla moottorilla mitenkään akun lataus? Joku pistokepaikka moottorissa olisi.
Jos ei mahdollista niin onnistuisiko ostaa mitään hilpettä jolla saisi latautua pientä akkua. Ei tarvitsisi aina kantaa akkua lataukseen. Akkua käytettään kaikuluotainta varten.

Sen verran googlasin että periaatteessa tasasuuntajaalla olisi mahdollisuus jos sieltä tulisi jännittettä. Huonosti löytää tietoa.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Mulla ois vuoden -88 grayling lasikuituvene ja pohjassa on nyt vanhaa myrkkyä jonka olen yrittänyt painepesurilla saada mahdollisimman paljon pois. nyt ne on semmoinen mustan valkean keltaisen laikukas.
Millä maalilla maalaan sen mustaksi jotta pysyisi mahdollisimman pitkään siistinä?
Vene on trailerilla ja jokus mennään päiväksi ajaa esim hesaan tai johonkin järvelle ja sitten taas vene kotiin eli myrkkymaalia ei tartte olla. Ehdotuksia?
Lähinnä ulkonäön takia haluan sen tasaväriseksi.
Mä vedin omassa vanhojen myrkkymaalien päälle kevyen vesihionnan jälkeen kerroksen Hempel Underwater Primeria ja siihen päälle pari kerrosta Hempel Ecopower Racingia. Muutamia syvempiä kolhuja ja naarmuja korjailin Marine Epoxyllä ennen maalausta. Lopputulos on siisti mutta en osaa sanoa kestääkö yhtään käytössä :D

EcoPower Racing 0,75L - Venemaalit.fi täältä löysin työohjeita, maalit löyty ihan Motonetistä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
No tässä yritän korjata omaa venettä jonka koneena on Evinrude 60 vro vm -89
Ongelma on lämpeneminen ja olen nyt pari kesää ajanut ilman termaria niin toimii.
Nyt aattelin että laitan vesipumpun uusiksi ja katson vesijutut.
Sitä kun korvaläpillä tuossa käytti niin vuotaa vettä aika paljon sieltä "perän" etureunasta.
Sen johdosta otin vesipumpun pois ja laitoin vettä sinne suoraan.
Vesivuotaa Ohessa video jossa näkyy että vesi tulee jostain sieltä nousuputken yläosasta. varaosafilmin mukaan siinä on vain nousuputki ja sen päällä jokinlainen kumitiiviste.

Millainen se kumitiiviste on sinne vaihtaa ja onko kokemusta mistä se sieltä voisi "paineet" hukata

Sitä viellä että videossa vettä tulee vähän pakoputkesta myös joka on tietääkseni normaalia

Edit... No lähdin sitten purkamaan sitä moottoria ja sain sen keskipalikan pois. Koevesitin uudelleen ja totesin että vesihän tulee koneen jäähdytys reijistä. olin siinä uskossa että termarin vesi tulisi koneen takana olevista kahdesta reiästä ulos mutta se valuukin sinne koneen "sisälle" ja kun termari on mulla ollut pois niin.... se sitten oli normaali vesivuotoa.. tulipahan purettua ja tutustuttua.
Nyt uus vesipumppu ja termari paikoilleen niin sit näkee miten lämpenee. Että tälläinen sunnutai.
Miten lämpenemisongelma on todettu? Oma Evinrude vm. -16 lämpenee hitaassa ajossa alle 1600 rpm n. 85 asteeseen, ja termostaatit pitää lämmöt siinä. Kovemmilla kierroksilla aukeaa ohivirtauskanava ja moottori jäähtyy jopa n. 35 asteeseen. Hitaassa ajossa syntyy vesihöyryäkin. Korvaläpillä vettä tulee vähän joka raosta, mikä on ilmeisesti normaalia.

On hyvin mahdollista, että -89 on ollut eri konseptit mutta jonkinlaista termostaattia ja bypass-jousta löysin jostain nettikaupan kaaviosta. Vesipumpun uusiminen ei varmasti ole pahasta, mutta ethän vain yritä korjata ehjää ja toimivaa? :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Silvereitä en juuri Bustereita parempina veneinä pidä, eli en suosittele. Kokemusta on tuollaisesta 515 CC Fasterista Optimaxilla seitsemän kesän ajalta ja siinä oli kyllä verrattoman asiallinen vene. Tuona aikana tuli 525-malli, joka ensiksi houkutteli, mutta totesin sitten haittoja olevan hyötyjä enemmän. Eniten houkutteli parempi keskipulpetti ja vähiten huomattavasti kasvanut paino. Optimaxin päivitin 115-heppaiseksi. En vieläkään toivoisi avoveneeltä yhtään enempää kuin Faster tarjosi.
Minä olen myös tyytyväinen tuohon omassa käytössä olevaan 495 CX Fasteriin. Ainoa mikä vähän tökkii on näiden moottorisuositukset, ei haittaisi jos tähänkin saisi laittaa 80:n, mutta kyllä 60:lläkin pärjää. Vene kulkee todella pehmeästi ja on omassa kevyessä kalastuskäytössä enemmän kuin riittävä kaikkien ominaisuuksien puolesta.
Tässä on jo vähän veneen kylkiä potkittu ja taitaapi Silver jäädä rannalle. Ei oikein vakuuta kun vertaa Fasteriin ainakaan jos huoletonta käyttöä haluaa. Aika tuhdista pellistä on esim 515 väsätty mitä vähän peräpeiliäkin katsoin.

495 katselin myös mutta se on vähän rajoilla. Pelkään että parin vuoden päästä alkaa jo tekemään mieli isompaa :D Mutta voihan sitä vaihtaa, aika hyvin tuntuvat pitävän hintansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Alle tonnin pommin projekti etenee, Castello 415+Johnson 20hp vm -89.
Viime sunnuntaina ajeltiin trailerilla merenrantaan ja laskettiin vene vesille ensimmäistä ajoa varten. Ei kone sitten tahtonut käydä kunnolla ja ajelu jäi pieneen rinkiin laiturin edessä.

Eilen purin kaasuttimen ja ongelman syyksi paljastui koivunsiemen, joka oli tukkinut suuttimen. Lisäsin polttoainelinjaan suodattimen estämään tämmöiset jatkossa ja nyt kone kävi oikein nätisti. Perälaudassa oli sen oloinen halkeama että tuonne pitää vielä laittaa vähän tukevampi vaneri ja uutta lasikuitua. Ihmeen heppoinen rakenne kun on vain ohut vaneri ulkopuolella ja pelti moottorikaivossa mutta pilssin puolella ei mitään tukirakennetta.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 128
Miten lämpenemisongelma on todettu? Oma Evinrude vm. -16 lämpenee hitaassa ajossa alle 1600 rpm n. 85 asteeseen, ja termostaatit pitää lämmöt siinä. Kovemmilla kierroksilla aukeaa ohivirtauskanava ja moottori jäähtyy jopa n. 35 asteeseen. Hitaassa ajossa syntyy vesihöyryäkin. Korvaläpillä vettä tulee vähän joka raosta, mikä on ilmeisesti normaalia.

On hyvin mahdollista, että -89 on ollut eri konseptit mutta jonkinlaista termostaattia ja bypass-jousta löysin jostain nettikaupan kaaviosta. Vesipumpun uusiminen ei varmasti ole pahasta, mutta ethän vain yritä korjata ehjää ja toimivaa? :kahvi:
No siinä rupee pilli huutaa kun lämpenee liikaa ja kyllä se lämpöiseltä tuntuu. ilman termaa tosiaan ajellut parivuotta ja silloin toiminut suht ok paitti sammuu välil tyhjäkäynnillä.
Lämpöisempi kone auttaa myös tuohon sammuiluun kun käy vähän alilämpöisenä ilman termaria, kaasarit putsasin kyllä nyt samalla.
Vesipumpun iästä vaikea sanoa mutta arvaus 10v? vai voiko olla alkuperäinen kun osat oli orkkis evinrudea?? ja kyllä siipi oli kulunut, uus oli selvästi timmimpi.
Ei voi kuin kokeilla tuleeko painetta edemmän pumpulta jotta jaksaa termarin kanssa toimia.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Pumpun siipipyörä on kulutusosa, joka kannattaa tarkastaa muutaman vuoden välein. Ainakin itselläni olisi kynnys jättää vaihtamatta tarkastuksen yhteydessä.
 
Liittynyt
07.05.2021
Viestejä
1
Hei, mulla olis tämmönen ht vene minkä tunnistuksessa tarvisin vähän apua jos joku osaa auttaa. Veneen rekisteriotteessa lukee flipper 520ht mutta se tämä ei kyllä melkoisella varmuudella ole. Kiitos jo etukäteen.
1620394697292.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 197
Eikös tää ole vanha kunnon kyklooppi. En muista kyllä virallista nimeä, nettivenettä seuraamalla varmaan aika helposti selviää kun näitä on välillä ollut myynnissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Jaha venettä pitäis päivittää isompaan. Ei se S Buster ollutkaan lopullinen ratkaisu vaikka soutuveneestä siihen siirtyessä luulin. Järjetöntä rahanmenoa ainakin tämä veneily/kalastus. :darra: Vanha myyty ja nyt tarttis uutta peltilootaa (käytettyä).

Vanerista ainakin haluan eroon joten Busterit unohdetaan. Ja mitä karumpi sitä parempi. Olen vähän vilkuillut noita Fasterin 515 malleja 75-90 heppasilla koneilla. Vaikuttaisi aika näppäriltä kalaveneiltä. Semmoisella olen itsekin ajellut merellä muinoin ja muistan että meni hämmentävän mukavasti aallokossa. Tai sitten 525 tai jopa 555/560. Haaveissa olisi asentaa myös autopilotti jossain välissä niin voi keskittyä uistelussa vaikka virvokkeiden nauttimiseen kesällä :cool:
Tuli sitten mentyä yli budjetin ja kokoluokan ja ostettua faster 555 honda bf90 koneella, parisataa tuntia ajettu...vielä ei ole ostokrapula mutta katsotaan huomenna kun herää...

Aika jämäkän tuntuinen laitos täytyy heti kärkeen sanoa.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Syksyllä Johnsonin 50hp (vm 89) moottoriin ilmeni sellanen vika että kaasua lisättäessä moottori tuntui tukehtuvan noin 5-10 sekunniksi ennen kuin lähti nostamaan kierroksia. Muuten tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii hienosti. Tulpat ja polttoaineen suodatin tuli vaihdettua syksyllä, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Tulisiko jollain ajatuksia mistä tätä kannattaisi lähteä tutkimaan?
Vinkkien pohjalta tuli putsattua kaasuttimet ja tarkastettua läpät. Pitäisi olla puhdasta ja läpät näyttäisi olevan kunnossa (miten tämä oikeasti pitäisi pitäisi todentaa?). Toisesta lähteestä kuulin että bensapumpun kalvon voisi tarkistaa ja purinkin kyseisen pumpun. Varaosia selvitellessä selvisi että kyseinen pumppu olisi tarkoitettu 20-30hp koneille, joten tilasin kokonaan uuden kun ei kovin kallis ollut.

Nyt on alkuperäinen ongelma korjaantunut mutta toinen tuli tilalle :D Kierrokset ja nopeus nousee oikein iloisesti mutta kovalla nopeudella ajellen kone välillä jurnuttaa hieman, ihan kuin moottori tukehtuisi tai saisi liikaa ilmaa (en osaa sanoa kummalta se enemmän kuulostaa)? Mutta kuitenkin hetken päästä taas kiertää hienosti kunnes sitten taas jurnuttaa. Jos sitten laskee kaasua kulkee paljon tasaisemmin mutta saattaa kuitenkin tehdä samaa. Yksin kun ajaa plaanissa pystyy kaasua laskemaan sen verran ettei niin paljoa esiiinny, mutta useamman henkilön kanssa esiintyy useammin.

Kyllähän tolla sen 50km/h pääsee ja siirtymiset paikasta toiseen ei ole tuottanu ongelmia ettei ehkä nyt tarvi niin paljoa stressata tuosta.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
189
Mistä löytäisi 20-30L bensatankin jonka max korkeus olisi 21cm? Puuilon 22.5cm on matalin minkä itse löysin.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tupsahtipa näin heti alkukesästä mukavat veneilykelit ainakin etelään. Ei ole vain aurinkoista vaan lisäksi tuulet on heikkoja. Nyt veneelle ja vesille.

Eilen väylä Porkkalanselälle näytti tältä, vasemmalla Rönnskär ja edessä selkä:
20210604_181844.jpg
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Laitetaas tänne, vaikka on astetta pienemmän kaliiperin vehkeestä kyse, mutta veneestä nyt kuitenkin.

Eli ikuisuusprojektina ollut noin metrin pituinen hidaskulkuinen 2-moottorinen RC-vene. Runko on ihan perus 4mm sekavaneria. Millä lähtisitte eristämään ulkopinnan, ettei vesi imeydy vaneriin? Mahdollisimman edullista ja kärytöntäkin saisi olla. Päälle tulee vielä maalikerros.

E: Ja siis tietysti kuidutus olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta tarpeeksi kun on kuitujen kanssa leikkinyt, niin nyt hakusessa joku siveltimellä levitettävä aine..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Toimisikohan kumimaali, tiedä sitten käryttömyydestä.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Laitetaas tänne, vaikka on astetta pienemmän kaliiperin vehkeestä kyse, mutta veneestä nyt kuitenkin.

Eli ikuisuusprojektina ollut noin metrin pituinen hidaskulkuinen 2-moottorinen RC-vene. Runko on ihan perus 4mm sekavaneria. Millä lähtisitte eristämään ulkopinnan, ettei vesi imeydy vaneriin? Mahdollisimman edullista ja kärytöntäkin saisi olla. Päälle tulee vielä maalikerros.

E: Ja siis tietysti kuidutus olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta tarpeeksi kun on kuitujen kanssa leikkinyt, niin nyt hakusessa joku siveltimellä levitettävä aine..
Bilteman epoksimaali on toiminut myös soutuveneen kokoisissa vaneriveneissä, niin miksi ei tuossakin.
Kärytöntähän tuo ei toki ole, myös muut upotusrasituksen kestävät epoksimaalit toimivat, jos biltemaa ei satu olemaan lähistöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Kiitos vastauksista, tuota epoksimaalia ajattelin myös vähän itse. Taidanpa sillä rykästä, niin eiköhän siitä hyvä tule.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Tuli SunBusterin pohja puhdistettua näkistä sekä moottoriin vaihdettua öljyt ensimmäistä kertaa omana aikana. Huippunopeus nousi 2-3 solmua. Pohja on toki vielä likainen, pitää viedä se ammattilaiselle pestäväksi. Ei tuo 20 hv 4t Yamaha mihinkään liikuta tuota mutta kyllä sillä ajelee.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
E: Ja siis tietysti kuidutus olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta tarpeeksi kun on kuitujen kanssa leikkinyt, niin nyt hakusessa joku siveltimellä levitettävä aine..
Epoksimaali on jo mainittu mutta kun pintaan tulee kuitenkin vielä maali, niin miten toimisi hitaasti kovettuva laminointiepoksi? Joskus olen sutinut epoksia MDF:n pintaan ja tuloksena oli lähes lasimainen pinta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Onko paikalla Verado miehiä?

150 Verado 2006 hyytyi eilen täydestä laulusta eikä meinannut käynnistyä. Lopulta hetken odottelun jälkeen käymään, tyhjäkäynti ehkä vähän raaka normaaliin verrattuna, nousi kuitenkin plaaniin OK ja vaikuttaisi pelaavan. Vikakoodia imusarjan paineanturin virtapiiristä.

Pari kertaa aiemmin meinannut hyytyä täydestä kaasusta, kaasun nostaminen kuitenkin auttanut eikä ole sammunut. Silloin ei vikakoodeja.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Polttoainepuolihan noissa on se klassikko, välisäiliön koho takertelee eikä kone tajua pumpata sinne lisää bensaa vaikka säiliö on jo tyhjä. En nyt muista ulkoa mihin vuosimalliin rakennetta parannettiin, 2006 taitaa olla vielä Gen1 moottori joten siinä voisi olla se huonompi malli ellei ole vielä ikinä vaihdettu?

Toinen vaihtoehto tietenkin ihan vaan vika polttoaineletkussa tai suodattimessa. Mulla oli Veradossa kertaalleen ongelmaa, sammuili eikä tahtonut käynnistyä uudestaan. Vika paikallistui polttoaineletkuun joka oli hapertunut yhden liitoksen luota niin pahasti, että imi ilmaa halkeamista eikä saanut kunnolla polttoainetta.

Silloinkin muistaakseni vikakoodeja tuli jostain syystä aivan omituisista asioista, ylikuumenemista ja mitähän siellä oli, vaikka ainoa ongelma moottorissa oli tuo polttoaineen saanti. Letkun korjauksen jälkeen on taas ajettu pari kautta kovaa ajoa ilman mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Polttoainepuolihan noissa on se klassikko, välisäiliön koho takertelee eikä kone tajua pumpata sinne lisää bensaa vaikka säiliö on jo tyhjä. En nyt muista ulkoa mihin vuosimalliin rakennetta parannettiin, 2006 taitaa olla vielä Gen1 moottori joten siinä voisi olla se huonompi malli ellei ole vielä ikinä vaihdettu?

Toinen vaihtoehto tietenkin ihan vaan vika polttoaineletkussa tai suodattimessa. Mulla oli Veradossa kertaalleen ongelmaa, sammuili eikä tahtonut käynnistyä uudestaan. Vika paikallistui polttoaineletkuun joka oli hapertunut yhden liitoksen luota niin pahasti, että imi ilmaa halkeamista eikä saanut kunnolla polttoainetta.

Silloinkin muistaakseni vikakoodeja tuli jostain syystä aivan omituisista asioista, ylikuumenemista ja mitähän siellä oli, vaikka ainoa ongelma moottorissa oli tuo polttoaineen saanti. Letkun korjauksen jälkeen on taas ajettu pari kautta kovaa ajoa ilman mitään ongelmaa.

Tuo on meillä ollut n. 7 vuotta, sinä aikana ei ole tehty käytännössä mitään remonttia normihuoltoja lukuunottamatta. Tuo bensansyöttöyksikön koho tuohon on kuittien perusteella joskus vaihdettu, mutta voihan se olla siinäkin vika.

Amerikanpojan foorumeilta lueskelin ja oikeastaan tuon koodin perusteella tsekkasin ahtoletkut sekä MAP -anturin putken, ne olivat kunnossa. Ja juuri kuten sanoit niin ilmeisesti näissä nuo vikakoodit saattaa liittyä asiaan jotenkin tai sitten olla täysin liittymättä.

Pitääpä tutkia vielä noita polttoaineletkuja. Jotenkin bensapuolen ongelmaksi tuon olisin mieltänyt oireiden perusteella.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Loppuuko sytytys kesken
Laitetaas tähän nyt kun näyttäisi ongelmat ratkenneen. Mitään osaamista sytytyspuolesta ei ollut, ja olin jo luovuttamassa, kunnes sain parin mutkan kautta lainaan huoltomanuaalin. Yleismittari kouraan ja mittailemaan power packit yms sytytysosat, no nämä näyttivät olevan spekseissä. Ei löytynyt sytytystesteriä tai sytytyslamppua joten kipinää ja sytytysennakkoa ei ole toistaiseksi testattu.

No tossa reissun päätteeksi rantaan tullessa huomasin että motti tuntuu ihan viileeltä, vaikka olin jostain lukenut että pitäisi tuntua selvästi lämpimältä. Otin termostaatin ulos. Sinne oli vähän korrosiota kertynyt ja pientä roskaa välissä. Pieni putsaus, termostaatti takaisin ja konekin lämpeni seuraavalla testiajolla. Olisiko toi voinut jumittua aukinaiseksi ja puskea liikaa viileetä vettä koneen läpi?

Seuraavaksi huomio kiinnittyi kaasuvivustoon ja niistä löytyikin viilattavaa. Ensinnäkin "tyhjäkäynnin ennakko" vai mikä se on mihin se vipu idlenä palautuu oli aivan liikaa sisällä ja kone ei ikinä oikeasti palautunut tyhjäkäynnille. Tämän kun sääti kohdilleen kone ei tahtonut pysyä tyhjäkäynnillä ja savutti paljon. Molempien kaasareiden seosruuveja kiinni jopa kierroksen verran jonka jälkeen tyhjäkäyntikin löytyi ja kone alkoi käymään nätistä.

Sitten se kaasareiden välissä oleva kaasuvipu oli hieman väljä ylemmän kaasarin osalta jolloin kyseisen kaasarin läpät avautuivat aavistuksen myöhässä. Samalla tuli huomattua että läpät avautuivat yliasentoon kun kaasuvipu oli melkein täysillä.

Säätöjen jälkeen lopputuloksena tyhjäkäynti tuntuu kevyemmältä, savuttaa vähemmän eikä kovaa ajamalla ole hetkellisiä tehon katoamisia tullut.

Ja bonuksena tossa kun sytytysosia mittailin tuli huomattua että tasasuuntaajalta akulle menevän johdon sulakkeen tilalla oli rautanaulan pätkä... :D
 
  • Tykkää
Reactions: ebu
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Tuo bensansyöttöyksikön koho tuohon on kuittien perusteella joskus vaihdettu, mutta voihan se olla siinäkin vika.
Jos se on vaihdettu jo, niin pitäisin epätodennäköiseä, vaikka kaikki onkin tietysti mahdollista.

Polttoaineletkut ja suodatin tarkalla seulalla läpi. Mun tapauksessa veneen/moottorin alkuperäiset letkut oli ihan ok mutta jälkeenpäin lisätty T-haara varatankkia varten oli jotain markan paskaletkua joka oli auringossa halkeillut aivan risaksi. Imi sieltä ilmaa eikä siksi saanut nostettua polttoainetta tankista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Uusi vene uudet kujeet. Aloin pohtimaan pitäisikö potkuria jotenkin optimoida mutta valinta vaikuttaan salatieteeltä... Koneena Honda BF90D + faster 555.

Havaitsin että tyhjäkäyntinopeus on oudon alhainen 4,3km/h vaikka koneessa on alkuperäinen Hondan 13x19 potkuri mikä on selvästi ylärajoilla. WOT on 5600rpm yksin päällä + 100 litraa bensaa + kalakamppeet yms. Honda sanoo WOT alueeksi 5200-6200rpm. Kelkoilla uistellessa tyhjäkäyntinopeus romahtaa 2,3km/h pintaan. Tuntuu kuin vatkaisi tyhjää kun on vähän vastusta. Kaasun lisäys juuri sopivasti on hankalaa, pikku nykäys ja pian mennään jo liian kovaa. Uistelunopeuden säädin olisi kova mutta ei taida saada.

Tein pienet mittaukset ja laskin paljonko potkuri luistaa milläkin kierrosalueella:

luisto.JPG

5600rpm on luistoa 15% mikä alkaa olemaan jo aika paljon ymmärtääkseni.

Ei oikein voi nousua lisätä kun kyytiläisiäkin on välillä. Kierrokset alkaa nykyiselläänkin isommalla lastilla tippumaan max 5100rpm tuntumaan mikä on selvästi alarajoilla. Eli ennemminkin olisi varaa laskea nousua. Toisaalta nousun laskeminen vähentäisi entisestään uistelunopeutta mikä ei ole hyvä. Vai onko tämä vakiopotkuri aivan onneton pienillä kierroksilla ja ei tarraa veteen. Teoreettinen maksimi olisi ilman luistoa 8,1km/h.

Mietin että olisiko nelilapaisella uistelunopeudella enemmän pitoa...googlettamalla löysin täysin toisistaan poikkeavia kokemuksia ja mielipiteitä. Nelilapainen voi tiputtaa kuitenkin huippukierroksia 4-500rpm joten siinäkin pitäisi nousu tiputtaa 19" => 17". Ehkä jopa 15" pintaan jos haluaa kuorma päällä lisää kierroksia.

Vai sittenkin laadukas kolmilapainen 17" teräspotkuri...

Jotenkin tuntuu että nykyisellä vakiopotkurilla pitäisi päästä lujempaa ainakin teoriassa. Aina tähän asti ollut ongelmana liian kova vauhti, nyt päinvastoin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 197
Tuota noin... Itse en jaksaisi murehtia teoriaa vaan jos se käytännössä toimii niin kovaa ajoa. Eikö uistellessa tuo pieni vauhti ole ihan ok?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Tuota noin... Itse en jaksaisi murehtia teoriaa vaan jos se käytännössä toimii niin kovaa ajoa. Eikö uistellessa tuo pieni vauhti ole ihan ok?
Pieni vauhti on ok mutta joku raja siinäkin :) Kun aletaan olemaan siinä 2km/h tuntumassa niin osa kuvista alkaa jo uimaan huonosti ja tarttuvuuskin heikkenee ja venekin kiemurtelee herkemmin. Havaintojeni mukaan omalle kalustolle ja mieltymyksille sellainen 3-4km/h on aika hyvä.

Nykyinen ropeli alkaa olemaan aavistuksen kulahtanutkin joten jossain vaiheessa uusiminen tulee eteen.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
983
Onko vinkkejä mistä vika voisi suurinpiirtein löytyä kun nelitahtinen 90hv Mercury sammuu jos kahvan vetää tyhjäkäynnille liian hitaasti. Tyhjäkäynnillä ei sammu eikä jos kaasukahvaa siirtää napakasti. Ongelma vaan esim. satamassa kun ei satu tuota muistamaan ja vene sammuu hankalaan kohtaan. Tulee kiire käynnistellä uudelleen.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Nykyinen ropeli alkaa olemaan aavistuksen kulahtanutkin joten jossain vaiheessa uusiminen tulee eteen.
Olisiko potkuri jo niin kulunut, että kummalliset piirteet johtuisi siitä? Uutta matoa koukkuun ja vanha varalle?

Sitten teoriapohdintaa, olettaen potkurin yhä toimivan suunnilleen oikein
5600rpm on luistoa 15% mikä alkaa olemaan jo aika paljon ymmärtääkseni.
Jos luistoa on paljon, niin eikö se kerro vähän siitä, että potkurin läpimitta on turhan pieni? Onkohan se ollut alunperinkin liian pieni vai "kulahtanut" pienemmäksi?

Havaitsin että tyhjäkäyntinopeus on oudon alhainen 4,3km/h vaikka koneessa on alkuperäinen Hondan 13x19 potkuri mikä on selvästi ylärajoilla. WOT on 5600rpm yksin päällä + 100 litraa bensaa + kalakamppeet yms. Honda sanoo WOT alueeksi 5200-6200rpm.
Tuo WOT kai on periaatteessa OK mutta ei ainakaan liian korkea. Nousisiko WOT liiaksi 17" nousulla?

Vai sittenkin laadukas kolmilapainen 17" teräspotkuri...
Ei välttämättä huono valinta. Jos mitenkään mahdollista, kannattaisi aluksi kokeilla varmasti ehjällä potkurilla ennen kuin alkaa isommin muuttaa potkurin mittoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Nelilapanen nostaa nopeammin plaaniin, ohjaa paremmin, pitää paremmin mutta huipussa häviät pari solmua.

Ja on parempi kuin keskiverto 3-lapainen kunhan malttaa mitoittaa 4-lapasen oikean kokoiseksi eikä ahnehdi (lue reilusti pienempi)

Toki teräksellä ,siis ihan 3-lapasellakin saa pitoa mutta vaatii vähän isompaa myllyä ennenkuin pitoerot huomaa.

Varaudu kunnon teräspotkurilla siihen että konetta saa nostaa ....jopa sen tuumankin ylöspäin(kunnon merkkipotkurit)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 102
Viestejä
4 195 501
Jäsenet
70 848
Uusin jäsen
markkku

Hinta.fi

Ylös Bottom