Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko muuten noita kuljetettavan veneen maksimipituuksia kirjailtu minnekkään otteeseen tms? Enemmän lienee painon kanssa oltava tarkkana? Tuossa omassa purkissakin tuo yli menevä mitta tulee lähinnä pitkästä keulan 'astumisjatkeesta', niin tuntuisi tyhmältä sen takia ylimitoittaa traileria..
- Veneen maksimipituus 4,80 metriä
Jees, meinasin lähinnä, että eihän näissä ole veneen pituus lain silmin rajoitettu trailerin valmistajan antaman rajoitteen mukaan. Mutta tässä kohtaa ei suomen lainsäädäntö liene näin nihilistinen.. Varmasti tuo oma vene tuollaiseen Respoon sopii mainiosti mittojensa puolesta reaalimaailmassa.Varsinainen vesilinjan pituushan se on, mikä trailerin valinnan ratkaisee, eivät mahdolliset ylitykset keulassa tai perässä.
Veneen tulee asettua trailerille siten, että traileri on tasapainoinen ja painopiste on akselin tai akseleiden kohdilla.
Liian lyhyestä trailerista tulee ongelmia silloin, jos vene on kovasti peräpainoinen ja alkaa keventämään trailerin aisaa, mutta pieni ylitys harvoin haittaa, jos paketti muuten pysyy tasapainossa.
Löytyi sopivaan hintaan vm15 Yamarin 57BR 115hv Yamahalla ja trailerilla niin ostin pois. Sitten jäiden lähtöä odotellessa
Silvereitä en juuri Bustereita parempina veneinä pidä, eli en suosittele. Kokemusta on tuollaisesta 515 CC Fasterista Optimaxilla seitsemän kesän ajalta ja siinä oli kyllä verrattoman asiallinen vene. Tuona aikana tuli 525-malli, joka ensiksi houkutteli, mutta totesin sitten haittoja olevan hyötyjä enemmän. Eniten houkutteli parempi keskipulpetti ja vähiten huomattavasti kasvanut paino. Optimaxin päivitin 115-heppaiseksi. En vieläkään toivoisi avoveneeltä yhtään enempää kuin Faster tarjosi.Jaha venettä pitäis päivittää isompaan. Ei se S Buster ollutkaan lopullinen ratkaisu vaikka soutuveneestä siihen siirtyessä luulin. Järjetöntä rahanmenoa ainakin tämä veneily/kalastus. Vanha myyty ja nyt tarttis uutta peltilootaa (käytettyä).
Vanerista ainakin haluan eroon joten Busterit unohdetaan. Ja mitä karumpi sitä parempi. Olen vähän vilkuillut noita Fasterin 515 malleja 75-90 heppasilla koneilla. Vaikuttaisi aika näppäriltä kalaveneiltä. Semmoisella olen itsekin ajellut merellä muinoin ja muistan että meni hämmentävän mukavasti aallokossa. Tai sitten 525 tai jopa 555/560. Haaveissa olisi asentaa myös autopilotti jossain välissä niin voi keskittyä uistelussa vaikka virvokkeiden nauttimiseen kesällä
Jotain Silver Hawkiakin olen vähän harkinnut mutta ilmeisesti niissäkin on vanerit peräpeilissä jonnekin 2010 paikkeille ja tilat aika onnettomat 540cm veneeksi. Sitten niissä ei tunnu olevan jostain käsittämättömästä syystä asennusulokkeita peräpeilianturille, trimmitasoille tms. vaan ne on porattu ruuveilla suoraan läpi...
Aika paljon on tullut eteen myynti-ilmoituksia missä esim. 515/525 on laitettu 60 heppainen kone perään. Ei kyllä mitään tolkkua näissä alitehoisissa viritelmissä.
Mulla ois vuoden -88 grayling lasikuituvene ja pohjassa on nyt vanhaa myrkkyä jonka olen yrittänyt painepesurilla saada mahdollisimman paljon pois. nyt ne on semmoinen mustan valkean keltaisen laikukas.
Millä maalilla maalaan sen mustaksi jotta pysyisi mahdollisimman pitkään siistinä?
Vene on trailerilla ja jokus mennään päiväksi ajaa esim hesaan tai johonkin järvelle ja sitten taas vene kotiin eli myrkkymaalia ei tartte olla. Ehdotuksia?
Lähinnä ulkonäön takia haluan sen tasaväriseksi.
Miten lämpenemisongelma on todettu? Oma Evinrude vm. -16 lämpenee hitaassa ajossa alle 1600 rpm n. 85 asteeseen, ja termostaatit pitää lämmöt siinä. Kovemmilla kierroksilla aukeaa ohivirtauskanava ja moottori jäähtyy jopa n. 35 asteeseen. Hitaassa ajossa syntyy vesihöyryäkin. Korvaläpillä vettä tulee vähän joka raosta, mikä on ilmeisesti normaalia.No tässä yritän korjata omaa venettä jonka koneena on Evinrude 60 vro vm -89
Ongelma on lämpeneminen ja olen nyt pari kesää ajanut ilman termaria niin toimii.
Nyt aattelin että laitan vesipumpun uusiksi ja katson vesijutut.
Sitä kun korvaläpillä tuossa käytti niin vuotaa vettä aika paljon sieltä "perän" etureunasta.
Sen johdosta otin vesipumpun pois ja laitoin vettä sinne suoraan.
Vesivuotaa Ohessa video jossa näkyy että vesi tulee jostain sieltä nousuputken yläosasta. varaosafilmin mukaan siinä on vain nousuputki ja sen päällä jokinlainen kumitiiviste.
Millainen se kumitiiviste on sinne vaihtaa ja onko kokemusta mistä se sieltä voisi "paineet" hukata
Sitä viellä että videossa vettä tulee vähän pakoputkesta myös joka on tietääkseni normaalia
Edit... No lähdin sitten purkamaan sitä moottoria ja sain sen keskipalikan pois. Koevesitin uudelleen ja totesin että vesihän tulee koneen jäähdytys reijistä. olin siinä uskossa että termarin vesi tulisi koneen takana olevista kahdesta reiästä ulos mutta se valuukin sinne koneen "sisälle" ja kun termari on mulla ollut pois niin.... se sitten oli normaali vesivuotoa.. tulipahan purettua ja tutustuttua.
Nyt uus vesipumppu ja termari paikoilleen niin sit näkee miten lämpenee. Että tälläinen sunnutai.
Silvereitä en juuri Bustereita parempina veneinä pidä, eli en suosittele. Kokemusta on tuollaisesta 515 CC Fasterista Optimaxilla seitsemän kesän ajalta ja siinä oli kyllä verrattoman asiallinen vene. Tuona aikana tuli 525-malli, joka ensiksi houkutteli, mutta totesin sitten haittoja olevan hyötyjä enemmän. Eniten houkutteli parempi keskipulpetti ja vähiten huomattavasti kasvanut paino. Optimaxin päivitin 115-heppaiseksi. En vieläkään toivoisi avoveneeltä yhtään enempää kuin Faster tarjosi.
Minä olen myös tyytyväinen tuohon omassa käytössä olevaan 495 CX Fasteriin. Ainoa mikä vähän tökkii on näiden moottorisuositukset, ei haittaisi jos tähänkin saisi laittaa 80:n, mutta kyllä 60:lläkin pärjää. Vene kulkee todella pehmeästi ja on omassa kevyessä kalastuskäytössä enemmän kuin riittävä kaikkien ominaisuuksien puolesta.
No siinä rupee pilli huutaa kun lämpenee liikaa ja kyllä se lämpöiseltä tuntuu. ilman termaa tosiaan ajellut parivuotta ja silloin toiminut suht ok paitti sammuu välil tyhjäkäynnillä.Miten lämpenemisongelma on todettu? Oma Evinrude vm. -16 lämpenee hitaassa ajossa alle 1600 rpm n. 85 asteeseen, ja termostaatit pitää lämmöt siinä. Kovemmilla kierroksilla aukeaa ohivirtauskanava ja moottori jäähtyy jopa n. 35 asteeseen. Hitaassa ajossa syntyy vesihöyryäkin. Korvaläpillä vettä tulee vähän joka raosta, mikä on ilmeisesti normaalia.
On hyvin mahdollista, että -89 on ollut eri konseptit mutta jonkinlaista termostaattia ja bypass-jousta löysin jostain nettikaupan kaaviosta. Vesipumpun uusiminen ei varmasti ole pahasta, mutta ethän vain yritä korjata ehjää ja toimivaa?
Jaha venettä pitäis päivittää isompaan. Ei se S Buster ollutkaan lopullinen ratkaisu vaikka soutuveneestä siihen siirtyessä luulin. Järjetöntä rahanmenoa ainakin tämä veneily/kalastus. Vanha myyty ja nyt tarttis uutta peltilootaa (käytettyä).
Vanerista ainakin haluan eroon joten Busterit unohdetaan. Ja mitä karumpi sitä parempi. Olen vähän vilkuillut noita Fasterin 515 malleja 75-90 heppasilla koneilla. Vaikuttaisi aika näppäriltä kalaveneiltä. Semmoisella olen itsekin ajellut merellä muinoin ja muistan että meni hämmentävän mukavasti aallokossa. Tai sitten 525 tai jopa 555/560. Haaveissa olisi asentaa myös autopilotti jossain välissä niin voi keskittyä uistelussa vaikka virvokkeiden nauttimiseen kesällä
Syksyllä Johnsonin 50hp (vm 89) moottoriin ilmeni sellanen vika että kaasua lisättäessä moottori tuntui tukehtuvan noin 5-10 sekunniksi ennen kuin lähti nostamaan kierroksia. Muuten tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä toimii hienosti. Tulpat ja polttoaineen suodatin tuli vaihdettua syksyllä, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Tulisiko jollain ajatuksia mistä tätä kannattaisi lähteä tutkimaan?
Mistä löytäisi 20-30L bensatankin jonka max korkeus olisi 21cm? Puuilon 22.5cm on matalin minkä itse löysin.
Noin 100€ liikaa hintaa, mutta muuten olisi hyvä.
Tämä tai sitten tämä? Aika tarkalla mittojen osin, mutta taitaa silti mennä haarukkaan.Noin 100€ liikaa hintaa, mutta muuten olisi hyvä.
Täälläkin luonnonsatamakuumotuksia.Kesällä pitäisi itsekin vesille suunnata. Tällainen Sundowneri tuli kalustoon.
Laitetaas tänne, vaikka on astetta pienemmän kaliiperin vehkeestä kyse, mutta veneestä nyt kuitenkin.
Eli ikuisuusprojektina ollut noin metrin pituinen hidaskulkuinen 2-moottorinen RC-vene. Runko on ihan perus 4mm sekavaneria. Millä lähtisitte eristämään ulkopinnan, ettei vesi imeydy vaneriin? Mahdollisimman edullista ja kärytöntäkin saisi olla. Päälle tulee vielä maalikerros.
E: Ja siis tietysti kuidutus olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta tarpeeksi kun on kuitujen kanssa leikkinyt, niin nyt hakusessa joku siveltimellä levitettävä aine..
Epoksimaali on jo mainittu mutta kun pintaan tulee kuitenkin vielä maali, niin miten toimisi hitaasti kovettuva laminointiepoksi? Joskus olen sutinut epoksia MDF:n pintaan ja tuloksena oli lähes lasimainen pinta.E: Ja siis tietysti kuidutus olisi varmaan paras vaihtoehto, mutta tarpeeksi kun on kuitujen kanssa leikkinyt, niin nyt hakusessa joku siveltimellä levitettävä aine..
Polttoainepuolihan noissa on se klassikko, välisäiliön koho takertelee eikä kone tajua pumpata sinne lisää bensaa vaikka säiliö on jo tyhjä. En nyt muista ulkoa mihin vuosimalliin rakennetta parannettiin, 2006 taitaa olla vielä Gen1 moottori joten siinä voisi olla se huonompi malli ellei ole vielä ikinä vaihdettu?
Toinen vaihtoehto tietenkin ihan vaan vika polttoaineletkussa tai suodattimessa. Mulla oli Veradossa kertaalleen ongelmaa, sammuili eikä tahtonut käynnistyä uudestaan. Vika paikallistui polttoaineletkuun joka oli hapertunut yhden liitoksen luota niin pahasti, että imi ilmaa halkeamista eikä saanut kunnolla polttoainetta.
Silloinkin muistaakseni vikakoodeja tuli jostain syystä aivan omituisista asioista, ylikuumenemista ja mitähän siellä oli, vaikka ainoa ongelma moottorissa oli tuo polttoaineen saanti. Letkun korjauksen jälkeen on taas ajettu pari kautta kovaa ajoa ilman mitään ongelmaa.
Loppuuko sytytys kesken
Jos se on vaihdettu jo, niin pitäisin epätodennäköiseä, vaikka kaikki onkin tietysti mahdollista.Tuo bensansyöttöyksikön koho tuohon on kuittien perusteella joskus vaihdettu, mutta voihan se olla siinäkin vika.
Tuota noin... Itse en jaksaisi murehtia teoriaa vaan jos se käytännössä toimii niin kovaa ajoa. Eikö uistellessa tuo pieni vauhti ole ihan ok?
Olisiko potkuri jo niin kulunut, että kummalliset piirteet johtuisi siitä? Uutta matoa koukkuun ja vanha varalle?Nykyinen ropeli alkaa olemaan aavistuksen kulahtanutkin joten jossain vaiheessa uusiminen tulee eteen.
Jos luistoa on paljon, niin eikö se kerro vähän siitä, että potkurin läpimitta on turhan pieni? Onkohan se ollut alunperinkin liian pieni vai "kulahtanut" pienemmäksi?5600rpm on luistoa 15% mikä alkaa olemaan jo aika paljon ymmärtääkseni.
Tuo WOT kai on periaatteessa OK mutta ei ainakaan liian korkea. Nousisiko WOT liiaksi 17" nousulla?Havaitsin että tyhjäkäyntinopeus on oudon alhainen 4,3km/h vaikka koneessa on alkuperäinen Hondan 13x19 potkuri mikä on selvästi ylärajoilla. WOT on 5600rpm yksin päällä + 100 litraa bensaa + kalakamppeet yms. Honda sanoo WOT alueeksi 5200-6200rpm.
Ei välttämättä huono valinta. Jos mitenkään mahdollista, kannattaisi aluksi kokeilla varmasti ehjällä potkurilla ennen kuin alkaa isommin muuttaa potkurin mittoja.Vai sittenkin laadukas kolmilapainen 17" teräspotkuri...