Veneet ja veneily

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kiitoksia paljon hyvistä kommenteista! Korjailin noita oletuksia hieman realistisempaan suuntaan (mm. huolto- ja tarvikeskustannuksia ylöspäin, vuosittaista arvonalenemaa alaspäin ja venepaikan hintaa alaspäin) ja päivittelin tonne sivulle tulokset näiden oletusten pohjalta.
Tuolla ei edelleenkään oteta kantaa veneilyn sääherkkyyteen vaan pohdinnan taustaoletuksena näyttää olevan suunnitelmallinen veneily (montako kertaa kesässä aikoo käydä vesillä). Lähestymistapa on vähän sama kuin että laskettaisiin kannattaako kuntopyörä ostaa omaksi vai käydä salilla.

Viime kesä ei nyt ollut mikään huippuhyvä keleiltään jos ei katastrofikaan. Eikö sinulle tullut mitään keliongelmia tai että hienoja veneilykelejä olisi mennyt sivu suun:
"Alkuun päästyäni homma alkoikin sujua jo hyvin ja kesän aikana kertyi kaikkiaan noin 10-15 veneilypäivää. Valtaosan näistä veneilykerroista varasin hyvissä ajoin (noin 3-7 päivää) etukäteen, jotta varmistuin veneen saatavuudesta"?

Kustannusrakenteen kannalta on aika olennaista, hankkiiko veneelle trailerin. Oman trailerin kanssa nostot ja laskut ei maksa mitään ja on myös helppo hyödyntää kauempana rannasta olevia, ehkä edullisempia huoltoja. Jos veneen saa säilytettyä kotipihassa, ei tarvitse välttämättä talvisäilytyspaikkaa. Veneen voi myös siirtää vesistöstä toiseen. Jotkut kuulemma käy jopa Lofooteilla kalassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itselläni ei ainakaan ole mitään intoa käyttää noita Skipperin tai vastaavia kaupunkiveneitä, kun oma veneily on pitkälti kiinni säätilasta, töistä ja muista hommista, mitä pitäisi tehdä.
Tällöin päätös lähteä veneelle on usein melko sponttaani ja tilanteesta riippuen reissu voi kestää muutamasta tunnista pariin päivään.
Monesti tulee myös tehtyä nopeita uimareissuja tai käytyä "iltapalalla" jossain rantaravintolassa, jos keli on kohdillaan.

Ainakin pienille 5-6 metrin veneille kannattaa käytännössä aina hankkia traileri, jos nyt kyseessä ei ole joku aina rannalle vinssattava mökkivene, joka myös talvehtii rantatelakalla.
Kärry kuitenkin helpottaa veneen huoltotöitä ja mahdollistaa veneen siirtelyn omien mieltymysten mukaan nosturiauton aikatauluista välittämättä ja pienemmin kuluin.
Tosin tällöin joutuu pitämään sopivaa vetoautoa, mutta tuollainen tonnin painoinen paatti ei vaadi vielä tavallista farmariautoa kummempaa.

Itselläni on 3,5 tonnin kokonaismassalla ( kantavuus 2600 kg ) oleva 9,2 metriä pitkä venetraileri, joka vaatii jo vähän järeämmän pakettiauton veturiksi, eikä neliveto lava-autosta tai maasturista ole haittaa, nyt olen vedellyt tuota Opel Movanolla, 313 ja 319 Sprinttereillä ( kevyt k-a ) sekä V6 Amarokilla ja kaikilla ko. autoilla kärry tulee nätisti perässä.

Myös veneen säilyttämisestä kotipihassa tulee kuluja useampi satanen, jos veneelle ostaa tai rakentaa jonkinlaisen talvisuojan, toki jos veneen saa talliin, autokatokseen tai vastaavaan, niin silloin pärjää ihan kevyellä pölyltä suojaavalla peitteellä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Myös veneen säilyttämisestä kotipihassa tulee kuluja useampi satanen, jos veneelle ostaa tai rakentaa jonkinlaisen talvisuojan, toki jos veneen saa talliin, autokatokseen tai vastaavaan, niin silloin pärjää ihan kevyellä pölyltä suojaavalla peitteellä.
Mulla on busteri pihassa, pari 2/4 lankkua + muutama lauta ja 5*7m kevytpeite maksoi yhteensä ehkä 50€
Teräsvene on venesataman rannassa trailerilla, siinä meni vähän enemmän ( 10*15m pressu n. 200€, puutavarat ehkä 50€ ) eikä noitakaan tarvitse joka vuosi uusia, pressu menee ainakin 3 talvea
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mulla on busteri pihassa, pari 2/4 lankkua + muutama lauta ja 5*7m kevytpeite maksoi yhteensä ehkä 50€
Teräsvene on venesataman rannassa trailerilla, siinä meni vähän enemmän ( 10*15m pressu n. 200€, puutavarat ehkä 50€ ) eikä noitakaan tarvitse joka vuosi uusia, pressu menee ainakin 3 talvea
Joo, paljonhan nuo kulut riippuvat siitä, minkä mallinen ja kokoinen vene on, sekä siitä miten jykevän katoksen tekee.
Pressun kestoikä tuntuu riippuvan siitä, miten tuuli pääsee sitä riepottelemaan ja mikä on kevätauringon vaikutus, mutta kyllä se yleensä vähintään kaksi talvea kestää.

Minullakin oli aikoinaan pieni Yamarinin kalavene, johon katokseksi riitti kakkosnelosista kokoon ruuvattu puomi ja sen päälle 5X7 metrin pressu, eli kustannuksena sen 50 € luokkaa.

Täksi talveksi tein mökkiveneen ja teräsveneeni päälle puomit 63,5X1,5 rst meijeriputkesta ja heitin molempien päälle Bilteman 650 g / m2 pressut.
Joku satanen tuli kuluja, mutta ko. tarvikkeilla pitäisi pärjätä useampi talvi.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Tarkoitus olisi ostaa kesäksi vene. Käyttö lähinnä mökin rannassa ja lähisaaristossa sekä merellä rannikon tuntumassa. Vene olisi ensimmäinen veneeni.

Olin ajatellut busteria, niin tuo rantautuminen kalliorantoihin ja sen säilytys rannassa ei välttämättä olisi niin justiinsa.

Olen katsonut käytettynä esim. Sun Busteria (uudempi malli, hitsattu, ei niitattu) tai Buster S 90-luvun malli (myös ilmeisesti hitsattu). Tuossa Sun busterissa on 18hp 4-tahtikone ja S:ssä on 50hp kone. Veneet ovat siis 3,9 ja 4m pitkiä, 175 tai 220kg painoisia.

Mietityttää lähinnä että onko tuon pienemmän kone liian pieni, jos sillä haluaa ajaa matkaa useampikin ihminen, ja toiseen suuntaan taas että onko tuo 50heppainen buster S taas ihan liian isolla koneella, onko riskialtista käyttää sitä kun kyseessä on ensimmäinen vene jolla tulee opeteltua käsittelyä jne? Molemmista on kohtuu hyvin tingatut hinnat ja hinnassa pari tonnnia eroa, polttelisi enemmän ostaa tuo S isolla koneella.

Mitä mieltä raati on?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Osta suosiolla isommalla koneella oleva, tuota 18 heppaista on tuskaa saada plaaniin sallitulla 4 hengen kuormalla tai edes 3 ison ukon ollessa kyydissä.

Tuo 50 hp kone on Busterin speksien mukaan 20 heppaa ylitehoinen, mutta kun pitää järjen päässä, niin ei siitä haittaa ole.
Isompi kone toki tuo vähän enemmän painoa perään, joka muuttaa hieman ajokäytöstä.

Esimerkiksi Yamahan 30 hp 2-tahti kone painaa 50-60 kg ja 50 hp 2-tahti noin 100 kg.

Ilmeisesti tuo 50 hp kone on 2-tahti?

Itselläni oli aikoinaan Yamarin 42:nen 25 heppaisella 2-tahti Yamahalla ja se nousi 2 hengellä siedettävästi plaaniin, sallitulla 3 hengen kuormalla plaaniin nousu oli jo työn ja tuskan takana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Mitä mieltä raati on?
SunBustereilla koko ikäni ajaneena löytyy kyllä kokemusta aiheesta. Niitä ollut mökillä 2 kpl, toinen vielä jäljellä. 20 hp 2t ja 20 hp 4t Yamahat. 2t kone jaksoi kuljettaa kolmea henkeä matkavauhtia, 4t ei jaksa edes nousta plaaniin kunnolla kolme päällä. 18 hp kuulostaa kyllä hieman alitehoiselta. 50 hp on tosiaan reippaasti yli suosituksen mutta kaipa sillä ajelee kunhan järjen pitää päässä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Mulla on Buster S:ä 30hp nelitahti Suzuki, silläkin kulkee 4 päällä n. 19s, Isompaa konetta ei saa enää rekisteriin kun 35hp ei valmisteta. 40olisi optimi mutta ei onnistu..
Ajoin viime kesänä Sunbusteria missä 18hp 2T - kone, sitä ei saanut plaaniin edes 2 päällä, auttamattomasti liian pieni kone siihen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Vinkkinä veneeseen musavehkeitä asentaville: Blaupunktin autoradioissa muisti ei tyhjene virrattomana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
SunBustereilla koko ikäni ajaneena löytyy kyllä kokemusta aiheesta. Niitä ollut mökillä 2 kpl, toinen vielä jäljellä. 20 hp 2t ja 20 hp 4t Yamahat. 2t kone jaksoi kuljettaa kolmea henkeä matkavauhtia, 4t ei jaksa edes nousta plaaniin kunnolla kolme päällä. 18 hp kuulostaa kyllä hieman alitehoiselta. 50 hp on tosiaan reippaasti yli suosituksen mutta kaipa sillä ajelee kunhan järjen pitää päässä.
Miten 50hp nyt voi olla jotenkin "reippaasti ylitehoinen". Ymmärrän jos on 200hv finnsport missä koko vene nousee vedestä kun lyö kaasun pohjaan mutta ei kai 50hp tuollaisessa nyt ole vielä mikään älytön?

Tuollainen 50hv vehje ei välttämättä vie ainettakaan yhtään sen enempää matka-ajossa kun sillä ei tarvitse vinguttaa urku auki koko ajan.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Osta suosiolla isommalla koneella oleva, tuota 18 heppaista on tuskaa saada plaaniin sallitulla 4 hengen kuormalla tai edes 3 ison ukon ollessa kyydissä.

Tuo 50 hp kone on Busterin speksien mukaan 20 heppaa ylitehoinen, mutta kun pitää järjen päässä, niin ei siitä haittaa ole.
Isompi kone toki tuo vähän enemmän painoa perään, joka muuttaa hieman ajokäytöstä.

Esimerkiksi Yamahan 30 hp 2-tahti kone painaa 50-60 kg ja 50 hp 2-tahti noin 100 kg.

Ilmeisesti tuo 50 hp kone on 2-tahti?

Itselläni oli aikoinaan Yamarin 42:nen 25 heppaisella 2-tahti Yamahalla ja se nousi 2 hengellä siedettävästi plaaniin, sallitulla 3 hengen kuormalla plaaniin nousu oli jo työn ja tuskan takana.
Tuo on 4-tahtikone.

SunBustereilla koko ikäni ajaneena löytyy kyllä kokemusta aiheesta. Niitä ollut mökillä 2 kpl, toinen vielä jäljellä. 20 hp 2t ja 20 hp 4t Yamahat. 2t kone jaksoi kuljettaa kolmea henkeä matkavauhtia, 4t ei jaksa edes nousta plaaniin kunnolla kolme päällä. 18 hp kuulostaa kyllä hieman alitehoiselta. 50 hp on tosiaan reippaasti yli suosituksen mutta kaipa sillä ajelee kunhan järjen pitää päässä.
Ok, mielummin siis hieman ylitehoinen kuin alitehoinen rutku!

Vene on siis tosiaankin vanhempaa mallia eli se onkin 4 x 1,82 m (uudemmat buster S:t ovat ~4,5m pitkiä). Taidan silti päätyä tähän, ellei nyt parempia vaihtoehtoja tule vastaan. Kiitos konsultaatiosta!
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuo on 4-tahtikone.


Ok, mielummin siis hieman ylitehoinen kuin alitehoinen rutku!

Vene on siis tosiaankin vanhempaa mallia eli se onkin 4 x 1,82 m (uudemmat buster S:t ovat ~4,5m pitkiä). Taidan silti päätyä tähän, ellei nyt parempia vaihtoehtoja tule vastaan. Kiitos konsultaatiosta!
OK, eli se on vielä jonkun kymmennen kiloa painavampi, kuin 50 hp 2-tahti kone, eipä tuolla tosin suurta merkitystä kulkuun ole, mitä nyt vene kelluu laiturissa vähän peräpainoisemmin.
Käyttömukavuudeltaan nelari on paljon parempi, kuin 2-tahti.

Voimaa ei veneessä voi koskaan olla liikaa, paitsi ehkä joku överi 200 hp kone 4 metrisessä kiulussa tai joku tällainen skiffi V8:lla.

Isommalla koneella pärjää paremmin huonommassa kelissä ja kuorman kanssa, lisäksi isompi kone ei edes vie enempää polttoainetta, kun sillä voi ajaa taloudellisella kierrosluvulla eikä siitä tarvitse ottaa kaikkea irti koko aikaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Sitten on vasta veneessä liikaa tehoa jos se menee pohjaan kun laittaa kaasun pohjaan.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Vene on siis tosiaankin vanhempaa mallia eli se onkin 4 x 1,82 m (uudemmat buster S:t ovat ~4,5m pitkiä). Taidan silti päätyä tähän, ellei nyt parempia vaihtoehtoja tule vastaan. Kiitos konsultaatiosta!
Onko tuollainen 4-metrinen vene vähän turhan pieni merelle, jos sillä on tarkoitus liikkua muuallakin kuin saariston suojassa?
"Käyttö lähinnä mökin rannassa ja lähisaaristossa sekä merellä rannikon tuntumassa."
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Miten 50hp nyt voi olla jotenkin "reippaasti ylitehoinen". Ymmärrän jos on 200hv finnsport missä koko vene nousee vedestä kun lyö kaasun pohjaan mutta ei kai 50hp tuollaisessa nyt ole vielä mikään älytön?

Tuollainen 50hv vehje ei välttämättä vie ainettakaan yhtään sen enempää matka-ajossa kun sillä ei tarvitse vinguttaa urku auki koko ajan.
Meillä oli busteri missä max koneteho 20hp ja perseessä jammun 2t 40hp, tuolla ei voinut ajaa kaasu pohjassa ja keuli itsensä ympäri jos lähti liikkeelle liialla kaasulla, eli tarkkana saa noiden kanssa olla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onko tuollainen 4-metrinen vene vähän turhan pieni merelle, jos sillä on tarkoitus liikkua muuallakin kuin saariston suojassa?
"Käyttö lähinnä mökin rannassa ja lähisaaristossa sekä merellä rannikon tuntumassa."
Kyllä tuollaisella 4 metrisellä pärjää, kun katsoo kelin tarkkaan ja tosiaan pysyy yhtään tuulisemmalla kelillä saariston suojassa.
Mukavaa se ei aina ole, jos on yhtään enemmän aaltoa tai keli pääsee yllättämään, mutta kyllä sillä pärjää.

Itse ajelin tuollaisella Yamarin 42:sella jossa oli 25 heppainen 2-tahti Yamaha kiinni, neljä kesää Helsingin edustalla ja Saimaalla, eikä sen kanssa ollut suurempia ongelmia.
Muutaman kerran sai ajaa aallokossa ihan tosissaan, kun tuuli yltyi kesken reissun ja pari kertaa vähän jännitti, kun tultiin loka/marraskuun pimeydessä saunareissulta Krokholmenista Puotilaan ja aallokko oli kasvanut saunomisen aikana.
Kerran oli myös tuskaa ajaa Puumalasta mökille 3 hengen kuormalla, kun ei tahtonut nousta likaisella pohjalla kunnolla plaaniin ja vastaan tuli milloin mitäkin kalastusaluksia, tukkilauttoja ja isoja huviveneitä, joidenka takia piti hidastaa kapeammissa kohdissa.

Nykyisellä 6 metrisellä ja käyttökunnossa noin 1800 kg painavalla 240 heppaisella V8:lla varustetulla jyrkkäpohjaisella Sea Ray:llä on oikeastaan ilo ajaa tuollaisessa aallokossa, missä Yamarinilla joutui jo ajamaan tosissaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
37
Kyllähän tuollaisella pärjää kun on varovainen ja ennakoi. Itse en kyllä merelle tuohon ylipainavaa moottoria kiinni laittaisi, ei se ainakaan tasapainoa paranna.

Esimerkkinä vaikka kapea väylä ja sinne pamahtaa samaan aikaan 40+ jalkainen vene sopivassa puoliplaanissa peräaaltoinen niin äyskärille/liiveille on käyttöä.

Tuollaisella en kaivariin lähtisi maisemi katsomaan, se liikenteen määrä ja ristiaaltohelvetti ei ole tuollaiselle oikea paikka. Vaikka siitäkin varmasti selviää, hauskaa se tuskin on.

Pikku Vatorilla nuorina tuolla ruuhkaisilla vesillä pyörittiin paljon mutta enemmän se oli seikkailu kuin aina kivaa, kerran oli peräaallosta vene puolillaan vettä.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Kyllä tuollaisella 4 metrisellä pärjää, kun katsoo kelin tarkkaan ja tosiaan pysyy yhtään tuulisemmalla kelillä saariston suojassa.
Mukavaa se ei aina ole, jos on yhtään enemmän aaltoa tai keli pääsee yllättämään, mutta kyllä sillä pärjää.

Itse ajelin tuollaisella Yamarin 42:sella jossa oli 25 heppainen 2-tahti Yamaha kiinni, neljä kesää Helsingin edustalla ja Saimaalla, eikä sen kanssa ollut suurempia ongelmia.
Muutaman kerran sai ajaa aallokossa ihan tosissaan, kun tuuli yltyi kesken reissun ja pari kertaa vähän jännitti, kun tultiin loka/marraskuun pimeydessä saunareissulta Krokholmenista Puotilaan ja aallokko oli kasvanut saunomisen aikana.
Kerran oli myös tuskaa ajaa Puumalasta mökille 3 hengen kuormalla, kun ei tahtonut nousta likaisella pohjalla kunnolla plaaniin ja vastaan tuli milloin mitäkin kalastusaluksia, tukkilauttoja ja isoja huviveneitä, joidenka takia piti hidastaa kapeammissa kohdissa.

Nykyisellä 6 metrisellä ja käyttökunnossa noin 1800 kg painavalla 240 heppaisella V8:lla varustetulla jyrkkäpohjaisella Sea Ray:llä on oikeastaan ilo ajaa tuollaisessa aallokossa, missä Yamarinilla joutui jo ajamaan tosissaan.
Tuli sen verran paljon hyvää palautetta, että päätinkin alkaa katsomaan suosiolla hieman isompaa venettä, niin ei tarvitse ajaa "kusi sukassa" heti alkuun jos on hieman aallokkoa.

Olen nyt katsonut lähinnä L-kokoisia bustereita. Näissä on suurimassa osassa 50hp 4-tahtikone, joka on myös maksimi tälle mallille.

Tuli vastaan yksi vene, jossa myyjä oli ajanut veneen kiveen niin että moottorin evä oli mennyt poikki. Evä oli korjattu ja moottori huollettu, ja kuulemma toimii OK. Itseäni hieman jäi tuossa mietityttämään se, että jos ajetaan sellaista vauhtia kiveen, että evä menee poikki, niin eikö tuosta todennäköisesti tule muutakin damagea; esim. moottorin akseliin, kiinnitykseen, perään, jne.? Kannattaako pysyä kaukana tälläisistä? Haasteena hieman tässä talvella ostamisessa on se, että pihalla seisovia veneitä ei juuri pääse testaamaan :)

Mitä muuten tarkoittaa, kun myyjä sanoi että kone toimii hyvin, mutta siinä on kosteutta eli "röpöttää hieman". Onko tuollainen käytös ihan normaalia 4-tahtisille koneille säilytyksen jäljiltä, vai viedäänkö tässä taas kuin litran mittaa? :D
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Ei tarvitse hirveän iso kolahdus olla, että evä menee poikki, mutta kannattaa kuitenkin tarkastaa potkuriakselin suoruus. Röpötyksestä en osaa sanoa mitään, omat moottorit ovat pyörineet aina hyvin säilytyksen jäljiltä.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
@glhf Röpötyksestä, onko toi nelari kaasarikone? Mökkinaapurin vanha Honda joka kaasareilla niin käy varsinkin kylmänä kun vanha setori vaikka pitäis olla säädöissä/huollettu.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
@glhf Röpötyksestä, onko toi nelari kaasarikone? Mökkinaapurin vanha Honda joka kaasareilla niin käy varsinkin kylmänä kun vanha setori vaikka pitäis olla säädöissä/huollettu.
No niin munkin kaasari Honda kylmänä röpöttää. Ruiskukone ei sais kyllä röpötellä.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
Voi olla että cdi-boksin liittimissä hapettumaa tai joku muu liitin. Ruiskun suuttimet likaset. Vanhat/väärät tulpat. Vanhaa bensaa tai se että kone käy paremmin 98:lla. Voi olla kyse monesta pienestä jutusta tai sitten on vaan Suzukin "ominaisuus". Tutkimallahan toi voi selvitä mutta voi se kone olla kuten kaverin Mercury EFI josta välillä piti ottaa akkukenkä irti että sai käyntiin, vikaa ei koskaan löytynyt.

Itse en ottaisi käytettyä suzzua,varsinkaan kun on jo 16 v vanha.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
@glhf Millaisella budjetilla olet venettä hankkimassa?
Maksimi on jossain 8000-9000 välissä, mutta tässä pitäisi sitten olla mukana myös plotterit ja trailerit jne.

Voi olla että cdi-boksin liittimissä hapettumaa tai joku muu liitin. Ruiskun suuttimet likaset. Vanhat/väärät tulpat. Vanhaa bensaa tai se että kone käy paremmin 98:lla. Voi olla kyse monesta pienestä jutusta tai sitten on vaan Suzukin "ominaisuus". Tutkimallahan toi voi selvitä mutta voi se kone olla kuten kaverin Mercury EFI josta välillä piti ottaa akkukenkä irti että sai käyntiin, vikaa ei koskaan löytynyt.

Itse en ottaisi käytettyä suzzua,varsinkaan kun on jo 16 v vanha.
Ok, voipi olla että kannattaa tuo kandidaatti passata, ettei heti pääse rassailuhommiin tai korjausurakoihin ja myyjän kanssa riitelyyn, kiitos.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Maksimi on jossain 8000-9000 välissä, mutta tässä pitäisi sitten olla mukana myös plotterit ja trailerit jne.
OK, kovin tuoreella 50 hp koneella olevaa yli 4,5 metristä alumiinivenettä ei tuolla budjetilla saa, jos ei tyydy masteriin yms. tai löydä vanhaa busteria uudehkolla koneella.
Trailerille kun laskee arvoa sen 500-1000 € ja hyvälle plotterille samat, niin veneen+koneen hinnaksi jää 6000-8000 €.

Onko tuo alumiini ehdoton, vai kävisikö myös lasikuitu?

Oma valintani noin 10 k€ budjetilla mökkiveneeksi olisi tämä.
Tosin käyttötarve ratkaisee pitkälle, minkä tyyppinen vene on paras.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Pitäisi saada vene lähinnä kalastuskäyttöön. Olisiko mitään ehdotuksia? Hintahaarukka 1000e-6000e. Tuntuu että on noi käytettyjen veneiden hinnat niin korkealla että melkeen järkevämpää ostaa suoraan uusi vene. Kävin jo katsomassa S1 ja Xsr:ää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Pitäisi saada vene lähinnä kalastuskäyttöön. Olisiko mitään ehdotuksia? Hintahaarukka 1000e-6000e. Tuntuu että on noi käytettyjen veneiden hinnat niin korkealla että melkeen järkevämpää ostaa suoraan uusi vene. Kävin jo katsomassa S1 ja Xsr:ää.
Minkä kokoista venettä ja millaista konetta olet harkinnut?
Minkälaiseen kalastuskäyttöön ja tuleeko vene järvelle / merelle?
6 k€ budjetilla ei valitettavasti saa kovin kummoista venepakettia, ainakaan uutena.

Ihan ok kuntoisen 4-5 metriä pitkän kaislikoiden koluamiseen sopivan vanhemman lasikuituveneen noin 20 hepan moottorilla saa 2-4 tonnilla, kun sopiva sattuu kohdalle.
Tuollaisella kalastaa kaksi henkeä kohtuullisesti, kun pitää mielessä veneen koon ja vakauden, eikä heilu aivan mahdottomia.

Itselläni on mökkiveneenä joskus 90-luvulla Kokkolassa tehty melko leveä Spectrum 410 ja sen perässä kahvaohjattava Yamahan 20-heppainen 2-tahti jostain 2000-luvun alusta.
Veneestä maksoin vanhan trailerin kanssa 1000 € ( trailerista sai myydessä 800 € ) ja koneesta maksoin 400 € eli koko paketti ei ollut pahan hintainen.
Hyvin on ajanut asiansa Saimaalla satunnaisilla reissuilla kylille, kalaan tai lähi saareen naapurille saunomaan mennessä.
Tosin jos jaksan ja olen mökillä pidempään, vedän sinne trailerilla oman tai isäukon veneen, niin voi käydä hieman pidemmälläkin reissaamassa.

Jos venytät budejettia hiukan ylöspäin, niin tuollainen "ämpärimuovista" ( polyeteeni ) tehty Pioner voisi olla melko vakaa ja huoleton valinta.
Tuollainen muovivene on ehkä jopa hieman huolettomampi ja kestävämpi, kuin alumiinistä tehty.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Olen nyt kalastellut päijät soutuveneellä jotain vuosia ja välillä sun buster rs:llä. Tuollainen sun busteri menisi mainiosti mutta niiden pyyntihinnat ovat kohtuuttomat. Ei tuohon hintaa saa nykyään mitään millä olet ostanut 2000 -luvun alussa. Hinnat on pompanneet vissiin koronan takia. Se olisikin jos saisi tuollaisen 4-5m lasikuituveneen kohtuuhintaan.

Olen miettinyt että pitääkö venyttää tuo veneen hinta jo tuonne 10-13k nurkille kun sillä saisi jo uutena S1 tai xsr:än.

Kalastukset olen suurimmassa osin suorittanut saimaalla suht suojaisissa paikoissa. Tuo soutuvene käy tympimään kun siirtymiin menee aikaa ja lisätila olisi mukava.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olen nyt kalastellut päijät soutuveneellä jotain vuosia ja välillä sun buster rs:llä. Tuollainen sun busteri menisi mainiosti mutta niiden pyyntihinnat ovat kohtuuttomat. Ei tuohon hintaa saa nykyään mitään millä olet ostanut 2000 -luvun alussa. Hinnat on pompanneet vissiin koronan takia. Se olisikin jos saisi tuollaisen 4-5m lasikuituveneen kohtuuhintaan.

Olen miettinyt että pitääkö venyttää tuo veneen hinta jo tuonne 10-13k nurkille kun sillä saisi jo uutena S1 tai xsr:än.

Kalastukset olen suurimmassa osin suorittanut saimaalla suht suojaisissa paikoissa. Tuo soutuvene käy tympimään kun siirtymiin menee aikaa ja lisätila olisi mukava.
Siis tarkoitin, että tuo ostamani moottori on valmistettu joskus 2000-luvun alussa, minulle tuo vene ja moottori ovat päätyneet joskus vuosien 2015 ja 2017 välillä, en muista enää tarkasti.

Tosin viime kesänä meinasin ostaa "uuden" veneen mökille, espoossa oli tarjolla juuri epoksimaalilla kokonaan uudelleen maalattu 4,5 metrinen 70-luvun pulpettivene 20 heppaisella 4-tahti Yamaha kopio Sea King koneella varustettuna hintaan 2 800 € ja tuostakin olisi voinut vielä tingata.
Kävin tuota katsomassa ja koeajamassa, mutta sitten nuukuus voitti ja päätin ajaa vähät mökkiajoni tuolla vanhalla paketilla.

Kyllähän tuota kannattaa ostaa uusi Buster S, jos se miellyttää ja kassa antaa periksi.
Tuollaisella voi kuitenkin kalastella huoletta useamman vuoden, eikä veneen arvo ole pudonnut ihan kohtuuttomasti, jos sen haluaa myydä vaikka 5 vuoden kuluttua.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Siis tarkoitin, että tuo ostamani moottori on valmistettu joskus 2000-luvun alussa, minulle tuo vene ja moottori ovat päätyneet joskus vuosien 2015 ja 2017 välillä, en muista enää tarkasti.

Tosin viime kesänä meinasin ostaa "uuden" veneen mökille, espoossa oli tarjolla juuri epoksimaalilla kokonaan uudelleen maalattu 4,5 metrinen 70-luvun pulpettivene 20 heppaisella 4-tahti Yamaha kopio Sea King koneella varustettuna hintaan 2 800 € ja tuostakin olisi voinut vielä tingata.
Kävin tuota katsomassa ja koeajamassa, mutta sitten nuukuus voitti ja päätin ajaa vähät mökkiajoni tuolla vanhalla paketilla.

Kyllähän tuota kannattaa ostaa uusi Buster S, jos se miellyttää ja kassa antaa periksi.
Tuollaisella voi kuitenkin kalastella huoletta useamman vuoden, eikä veneen arvo ole pudonnut ihan kohtuuttomasti, jos sen haluaa myydä vaikka 5 vuoden kuluttua.
Entäs Master veneet? Mulla on semmosesta hyviä kokemuksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Entäs Master veneet? Mulla on semmosesta hyviä kokemuksia.
Master on parantanut veneidensä laatua huomattavasti tässä vuosien saatossa, tosin samalla myös hinta on noussut.

Aivan vanhimmat 90-luvun tuotteet ovat melko onnettomia tasapohjaisia lauttoja, mutta sen jälkeiset ovat jo ihan hyviä käyttöveneitä.
Ulkonäkö noissa vanhemmissa on tietysti vähän neuvostoliiton henkinen, mutta ei se käyttöä haittaa, uudemmat ovatkin sitten jo täysin salonkikelpoisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
Jos uutta venettä katselet, niin uusimmassa Kipparissa oli juuri vertailussa Buster xsr, Terhi 400c, Master Pro 430 ja Alutroll 410 Snapper. Koko- ja hintaluokka taitavat olla sinnepäin.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Mukavaa kun pitäisi tehdä kestotilaus että saisi luettua yhden artikkelin
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mukavaa kun pitäisi tehdä kestotilaus että saisi luettua yhden artikkelin
Ainakin vanhempia Kipparin artikkeleja saa tilattua ihan yksittäin asiakaspalvelusta.
Joskus viime vuonna lehdessä mainittiin, että edelleen lehden tilatuin artikkeli on 8-9 metristen matkaveneiden vertailu 90-luvun alusta.

Voihan sen yhden jutun käydä lukemassa vaikka kirjastossa.
 
Liittynyt
16.03.2019
Viestejä
115
Homma hoidossa.Tiedän kyllä että lehden saa r-kioskilta. Olisi mukava vain ostaa yksi lehti netistä ilman kestotilausta :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Joo, ei toi pöllömpi oo yli 30v vanhaksi veneeksi.

Alunperin noissa on tainnu olla Mercruiserin patoja. Tässä meidän laitteessa on kiinni Volvon 4.3 GL-J.

Uusi pata.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Joo, ei toi pöllömpi oo yli 30v vanhaksi veneeksi.

Alunperin noissa on tainnu olla Mercruiserin patoja. Tässä meidän laitteessa on kiinni Volvon 4.3 GL-J.
Mercruiserin ( eli perusmoottoriltaan GM:n ) patoja nuo bensa Volvo Pentatkin pääosin ovat, vanhat ( 70-90 lukulaiset ) Volvon henkilöauton moottoreihin perustuvat ( B200 ja B230 yms. pohjaiset ) bensat olivat omaa tuotantoa ja dieselit ovat pääosin omia.

Mutta komia Four Winns.:thumbsup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Kiitos lisätiedoista! Kaikki data on tervetullutta näin aloittelijana.

-10 vuoden pata, niin pitänee perehtyä saisiko tuosta hyvin dataa irti plotterille/tabletille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kiitos lisätiedoista! Kaikki data on tervetullutta näin aloittelijana.

-10 vuoden pata, niin pitänee perehtyä saisiko tuosta hyvin dataa irti plotterille/tabletille.
Uskoisin tuosta saavan ulos dataa, ainakin Mercruisereista saa SmartCraft-näytölle melko monipuolisesti kaikkea antureiden tuottamaa infoa näkyviin.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Joo, ei toi pöllömpi oo yli 30v vanhaksi veneeksi.

Alunperin noissa on tainnu olla Mercruiserin patoja. Tässä meidän laitteessa on kiinni Volvon 4.3 GL-J.

Näyttääkö nuo jäähdytysvesiletkut kenenkään muun silmiin vähän elähtäneiltä? Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa mutta jos aihetta on, niin letkut on varmaan mukavampi vaihdella kevään mittaan satamassa kuin kesällä merellä. Laturin hihnakaan ei näytä aivan uudelta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Näyttääkö nuo jäähdytysvesiletkut kenenkään muun silmiin vähän elähtäneiltä? Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa mutta jos aihetta on, niin letkut on varmaan mukavampi vaihdella kevään mittaan satamassa kuin kesällä merellä. Laturin hihnakaan ei näytä aivan uudelta.
Mun mielestä letku näyttää uudelta?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom