- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 72
Kiitos infosta. Vanha kone on tosiaan 50hp ja sen verran ongelmia ettei päässyt viime kesänä vesille. Nyt ehkä olen saanut ne ratkottua ehkä en. Fiilis on vaan pistää ihan pakasta kone siihen, koska alan olla muutenkin veneen läpikäynyt. Oli tuommoinen 115hp Tohatsu kiikarissa, koska siinä mielestäni sweetspot hinnan/tehon suhteen. Eikä sen painokaan hälyttävästi ollut tuota 20v vanhaa yamahaa enemmän. Ainoastaan tehoa olisi ollut yli tuplat. En tosiaan tullut ajatelleeksi, että näissä puuttuu jo sääntely peliin. Ensimmäinen "isompi" vene itselle. Traficomilta tarkastaessa 90hp on "kirjattu" maksimi. Kaipa se silläkin liikahtaisi, mutta hintaero jää kovin pieneksi vrt. 115hp. Noh saa nähdä, tarvitsee soitella konttoreille ja tiedustella.
Perälaudasta puheenollen. Kukkamulta tosiaan kuvasi parhaiten sitä. Mutta teetätin alumiinista uudet ulos ja sisälle tukemaan. Että sen puoleen pitäisi olla kunnossa. Sitä en tiedä miltä siellä perälaudan sisällä näyttää. Aika mahdoton paikka kopistella. Luultavasti jonkun verran pehmoista, jos siellä vaneeria on, mutta minkäs teet?
Perälautaremontin kaksi perinteisintä tapaa on joko perusteellisempi koko perälaudan irti sahaaminen ja uuden rakentaminen, tai ehkä hieman vähemmän työläämpi päältä aukaisu, ja sitten mahdollisen lahonneen ydinaineen uloskaivelu. Jälkimmäisessä mädäntynyt vaneri kaivellaan mahd. perusteellisesti ja tilalle laitetaan uusi ydinaine ja valetaan hartsilla umpeen.
Vanerihan on vahvuudeltaan lujempaa kuin yksikään nykyaikainen ydinaine vaahtolevy koska se on jo itsessään komposiittia ja sandwich-rakenne, mutta vastustaa lahoa kovin huonosti.
Edit. Kun veneessä on ollut noin pieni kone, niin on enemmän toivoa että perälauta on säilynyt kuivana. Yleisin paikka josta perälaudat alkavat vettyä, on juuri koneen kiinnityspultit. Perälauta, pulttien reiät, tiivistemassat ym. joutuu aikalailla erilaiselle rasitukselle kun perässä on 50hv vrt. jos siellä olisi 225hv kone (on siis suurin moottori, jonka olen nähnyt ko. Flipper mallin perässä). Toki toinen täysin varma tapa mädättää perälauta on huolimattomat asennukset perälautaan kuten kaikuanturit, trimmilevyt jne.
Viimeksi muokattu: