Veneet ja veneily

Kiitos infosta. Vanha kone on tosiaan 50hp ja sen verran ongelmia ettei päässyt viime kesänä vesille. Nyt ehkä olen saanut ne ratkottua ehkä en. Fiilis on vaan pistää ihan pakasta kone siihen, koska alan olla muutenkin veneen läpikäynyt. Oli tuommoinen 115hp Tohatsu kiikarissa, koska siinä mielestäni sweetspot hinnan/tehon suhteen. Eikä sen painokaan hälyttävästi ollut tuota 20v vanhaa yamahaa enemmän. Ainoastaan tehoa olisi ollut yli tuplat. En tosiaan tullut ajatelleeksi, että näissä puuttuu jo sääntely peliin. Ensimmäinen "isompi" vene itselle. Traficomilta tarkastaessa 90hp on "kirjattu" maksimi. Kaipa se silläkin liikahtaisi, mutta hintaero jää kovin pieneksi vrt. 115hp. Noh saa nähdä, tarvitsee soitella konttoreille ja tiedustella.

Perälaudasta puheenollen. Kukkamulta tosiaan kuvasi parhaiten sitä. Mutta teetätin alumiinista uudet ulos ja sisälle tukemaan. Että sen puoleen pitäisi olla kunnossa. Sitä en tiedä miltä siellä perälaudan sisällä näyttää. Aika mahdoton paikka kopistella. Luultavasti jonkun verran pehmoista, jos siellä vaneeria on, mutta minkäs teet?

Perälautaremontin kaksi perinteisintä tapaa on joko perusteellisempi koko perälaudan irti sahaaminen ja uuden rakentaminen, tai ehkä hieman vähemmän työläämpi päältä aukaisu, ja sitten mahdollisen lahonneen ydinaineen uloskaivelu. Jälkimmäisessä mädäntynyt vaneri kaivellaan mahd. perusteellisesti ja tilalle laitetaan uusi ydinaine ja valetaan hartsilla umpeen.

Vanerihan on vahvuudeltaan lujempaa kuin yksikään nykyaikainen ydinaine vaahtolevy koska se on jo itsessään komposiittia ja sandwich-rakenne, mutta vastustaa lahoa kovin huonosti.

Edit. Kun veneessä on ollut noin pieni kone, niin on enemmän toivoa että perälauta on säilynyt kuivana. Yleisin paikka josta perälaudat alkavat vettyä, on juuri koneen kiinnityspultit. Perälauta, pulttien reiät, tiivistemassat ym. joutuu aikalailla erilaiselle rasitukselle kun perässä on 50hv vrt. jos siellä olisi 225hv kone (on siis suurin moottori, jonka olen nähnyt ko. Flipper mallin perässä). Toki toinen täysin varma tapa mädättää perälauta on huolimattomat asennukset perälautaan kuten kaikuanturit, trimmilevyt jne.
 
Viimeksi muokattu:
Traficomilta tarkastaessa 90hp on "kirjattu" maksimi. Kaipa se silläkin liikahtaisi, mutta hintaero jää kovin pieneksi vrt. 115hp. Noh saa nähdä, tarvitsee soitella konttoreille ja tiedustella.
Eikö tällaisia tapauksia varten ollut mm. Evinruden HO-mallit? Paperilla esim. 115 mutta oikeasti keskivertoa hyväkuntoisempia hevosia.

Tämä viranomaisille soittelu ja tiedustelu on sitten vähän niin ja näin. Saavat vielä ajatuksia, että tällaistakin yritetään.
 
Eikö tällaisia tapauksia varten ollut mm. Evinruden HO-mallit? Paperilla esim. 115 mutta oikeasti keskivertoa hyväkuntoisempia hevosia.

Tämä viranomaisille soittelu ja tiedustelu on sitten vähän niin ja näin. Saavat vielä ajatuksia, että tällaistakin yritetään.
Liittyy jotenkin lain sallimaan virhemarginaaliin tehon mittauksessa. Evikalla H.O, Mercurylla Pro SX, Yamahalla SHO V-max mikälie ja olikohan Suzukilla joku SS tms. Eli kymmenisen prosenttia enemmän heposia ja yleensä isompi lohko jolloin vääntöä on enempi.
 
Viranomaisille eli Trafille soittelu tosiaan turhaa, nykyään saa rekisteriin vaan valmistajan moottorisuosituksen mukaisen koneen, eri homma jos maistraatin aikaan vene rekisteröity isommalle koneelle ni sit se kelpaa nykyäänkin, eli jollain voi olla sama vene vaikka 200hp ja aivan laillisesti.
 
Viranomaisille eli Trafille soittelu tosiaan turhaa, nykyään saa rekisteriin vaan valmistajan moottorisuosituksen mukaisen koneen, eri homma jos maistraatin aikaan vene rekisteröity isommalle koneelle ni sit se kelpaa nykyäänkin, eli jollain voi olla sama vene vaikka 200hp ja aivan laillisesti.
edellisen jenkkiveneen aikanaan rekkasin max 500hp. Olis pitäny sanoa 2000hp ku ei se maistraatin muija mistään tajunnut. Samoin olisin voinu rekata sen vaikka 100 henkilölle, ku se vaa kyseli montako siinä voi olla. Eipä sellasessa veneessä ollut edes CE kilpeä, kun oli wanhus
 
edellisen jenkkiveneen aikanaan rekkasin max 500hp. Olis pitäny sanoa 2000hp ku ei se maistraatin muija mistään tajunnut. Samoin olisin voinu rekata sen vaikka 100 henkilölle, ku se vaa kyseli montako siinä voi olla. Eipä sellasessa veneessä ollut edes CE kilpeä, kun oli wanhus
Juu, niinhän se ennen meni, täytettiin vaan se paperi johon sai satuilla ihan mitä vaan ja vietiin tiskille. Harvoin siellä kukaan sen enempää kyseli.
 
edellisen jenkkiveneen aikanaan rekkasin max 500hp. Olis pitäny sanoa 2000hp ku ei se maistraatin muija mistään tajunnut. Samoin olisin voinu rekata sen vaikka 100 henkilölle, ku se vaa kyseli montako siinä voi olla. Eipä sellasessa veneessä ollut edes CE kilpeä, kun oli wanhus
Ja näiden vuosia kestäneiden sekoilujen jälkeen trafi otti asian hoitaakseen, meni jossain välissä täysin härskiksi.
Jälki ce hyväksyntä tai ei lainkaan vaihtoehdot sen moottorin suhteen nykyään.
 
Viranomaisille eli Trafille soittelu tosiaan turhaa, nykyään saa rekisteriin vaan valmistajan moottorisuosituksen mukaisen koneen, eri homma jos maistraatin aikaan vene rekisteröity isommalle koneelle ni sit se kelpaa nykyäänkin, eli jollain voi olla sama vene vaikka 200hp ja aivan laillisesti.
Niin se poliisin aikaan rekisteröity ylisuuri moottori kelpaa nytkin, mutta vaihtaa ei saa edes samanlaiseen enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 542
Viestejä
4 613 145
Jäsenet
75 865
Uusin jäsen
no_one

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom