Veneet ja veneily

Onko vinkkejä miten korjata lasikuituveneen kolhuja? Otti veneen pohja vähän kiveen osumaa. Sopisiko korjaukseen esim. tämä? Vai onko suositella jotain muuta?

Alla vielä kuva
kuva osumasta.jpeg

Se sopii ihan hyvin, motonetissä on hempelin pienempi epoxi filleri halvemmalla niin ota sitä. Hiot tota auki muutamia senttejä joka puolelle ja paikkaat kohdan, oikein tasasesti levitettynä ei tarvi edes hioa.
 
Lähinnä kiinnostaa porukan käytännöt juuri tuon bensatankin täyttämisen suhteen. Eli täytättekö piripintaan juuri normibensalla ja sekaan lisäaine vai sitten bensat pois ja esim pienkonebensaa kanisterillinen tankkiin?
Mitä ilmiötä tässä halutaan välttää? Jos tankki on vajaa, niin sinne voi kondensoitua talven aikana vettä. Sama tilanne lienee, jos tankki on kokonaan tyhjä.

Jos vajaassa tankissa on puhdasta bensaa, vesi jää eri faasiksi tankin pohjalle eikä sekoitu bensaan. Jos tankissa on etanolibensaa, niin se kykenee liuottamaan jonkin verran vettä itseensä (paljonko?) ja vie veden seuraavana kesänä mukanaan moottoriin. Jos tankista ei keväällä lasketa vesiä pois, kesän etanolibensat tekee saman ja vesi lähtee tankista bensan mukana.

Kun vene on vesillä ja ajossa, tankin sekoittuminen on tehokasta. Talvisäilytyksessä taas ei.

Olisiko hyvä ajatus jatkaa kausi mahdollisimman pitkäksi? Vene vesiltä nollakelissä ja takaisin vesille heti jäiden lähdettyä. Kylmä ilma ei paljon kanna kosteutta - eikä paljon kondesoi - mutta lämpöjen sahatessa 5-15 asteen välillä kosteutta voi olla ilmassa toisinaan runsaasti ja välillä taas ei.
 
Onko vinkkejä miten korjata lasikuituveneen kolhuja? Otti veneen pohja vähän kiveen osumaa. Sopisiko korjaukseen esim. tämä? Vai onko suositella jotain muuta?

Alla vielä kuva
kuva osumasta.jpeg


Itsellä kokemusta kahdesta eri keinosta. Polyuretaania ja hio laikalla tasaiseksi. Tai hartsia ja kakskomponentti maalia.
 
Edellinen veneeni on maksanut uutena vuonna 2002 noin 120 000e, ja myin sen 2019 ~80 000 hintaan. Aika hämmentävää, kun miettii että olisi ostanut tuolloin saman hintaisen auton. Mitä olisi jäljellä? Muutama tonni oletettavasti..
Ja saman 120ke olisit käyttänyt saari mökin ostoon mereltä. Olisi summa hieman toinen.
 
Esim. tällaisia ovat veneen runkoon sopivat suodattimet:
1725015405046.png

Onko samaan suodatinjalkaan saatavilla suodatinta, johon tulee erillinen vesimalja? Jos on, annatteko vinkin sopivasta maljasta ja suodattimesta.
 
Esim. tällaisia ovat veneen runkoon sopivat suodattimet:
...
Onko samaan suodatinjalkaan saatavilla suodatinta, johon tulee erillinen vesimalja? Jos on, annatteko vinkin sopivasta maljasta ja suodattimesta.
Näissä on käsittääkseni sisällä vettähylkivä kalvo, joka estää vesipisaroita pääsemästä moottoriin. Kun kaikki bensa (pl. pienmoottoribensa) on etanoliseosteista, niin eikö vedet liukene käytön aikana bensan mukaan?

Onko joku oikeasti nähnyt vettä bensajärjestelmässä nykyisen etanolibensan aikana? Jos vettä on niin paljon, että se erkaantuu eri faasiksi, niin bensa on pilalla. Etanoli nostaa oktaanilukua, joten muun bensan oktaaniluku laskee.

Jos moottorissa on toinen suodatin, niin runkosuodattimen on mielekästä olla karkeampi kuin moottorin suodatin. Ainakaan kahta samaa ei kannata laittaa peräkkäin. Runkosuodatin on imupuolella, joten olisi toivottavaa, että se ei aiheuttaisi suurta virtausvastusta.
 
Vaihdan suodatinpatruunan joka syksy lähinnä veden takia. En ole vettä suodattimessa nähnyt, mutta vaihdan silti. Voisin lopettaa tuon leikin, jos pystyisi tyhjentämään pelkän vesimaljan. Tein itse hieman salapoliisin työtä. Veneessä imeisesti on tällainen suodatinjalka:
Kierre on: 11/16-16

Voin ilmeisesti hankkia suodattimeksi:

Ja vesimaljaksi imeisesti sopii:

Osaako joku vahvistaa?

Kuuluuko maljaa tyhjentäessä liittimestä imeä, jos suodatin on tankkia ylempänä? Muutenhan vain imaisee ilmaa letkuun tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin Walticilta. Ainakin seuraava on yhteensopiva veneessä olevan suodatinjalan kanssa, eli eiköhän yllä olevatkin ole.

Miten hydrauliohjauksen niveliä saa huollettua? Sylinterin päässä ei näy mitään muotoa, joka olisi tarkoitettu jollakin avaimella avattavaksi?
1725369454579.png

1725369472234.png


Tämän näköinen Ultraflexin paketti näyttäisi olevan: Ultraflex Hydrauliohjauspaketti <300 hv
 
Oliko täällä kellään kokemusta raymarinin element 12hv kaikuplotterista.. kandeeko sellainen noin 1100€ hintaan hommata? millainen käyttömukavuus on laitteella?
 
Onko tähän jotain tarkempaa tietoa.. itse aika noob näiden kans
Osta joku muu merkki. Itse ostin Raymarinen Elementin, koska sain tosi halvalla karttakortin kanssa ja laitoin veneeseen Raymarinen autopilotin. Kyllähän tuolla kalastelee, mutta Garmin, Hummingbird ja Lowrance ovat parempia valintoja.
 
Osta joku muu merkki. Itse ostin Raymarinen Elementin, koska sain tosi halvalla karttakortin kanssa ja laitoin veneeseen Raymarinen autopilotin. Kyllähän tuolla kalastelee, mutta Garmin, Hummingbird ja Lowrance ovat parempia valintoja.
No en kyl kalastele.. Sais vaan spessu hintaan ja lähinnä plotterin takia semmoista kaipais nykyisen 10" tab tilalle.. KAiku tietty mukava ja viistolla näkis jotain hykyjä ynm. kun sukellus taustaa on ollut.. Mut onko ne teknisesti paskoja ja mikä tekee paremman noista muista merkeistä?
 
No en kyl kalastele.. Sais vaan spessu hintaan ja lähinnä plotterin takia semmoista kaipais nykyisen 10" tab tilalle.. KAiku tietty mukava ja viistolla näkis jotain hykyjä ynm. kun sukellus taustaa on ollut.. Mut onko ne teknisesti paskoja ja mikä tekee paremman noista muista merkeistä?
Plotterikäyttöön kannattaa tutkailla, mitä karttoja mikin laite syö ja sen perusteella tehdä valinta. Ja lisäksi onko jollain laitteella jo paljon käyttäjien luotaamia karttoja niistä seuduista, missä liikut.
 
1725446631480.png

Oma kumilaiva on tässä tänä vuonna suunnitelmien mukaisesti päivittynyt aikalailla ja kummasti on löytynyt vielä seitsemän vuoden jälkeenkin uutta eloa veneeseen. Eli siis aiemman henkilöauton tavaratilassa roudaamisen ja loputtoman purku/kasaus/roudausjumpan sijaan vene asustelee nykyään trailerilla. Kerran vene on nyt nyt kasattuna trailerilla koko ajan, pulttasin veneeseen tuhdoksi tuollaisen ison muovilaatikon, siihen päälle pulttasin penkin ja sitten rakensin vielä tuollaisen pienen "konsolin" kamojen säilytykseen, kiinnityksiin jne. Olen kyllä ollut ihan hemmetin tyytyväinen tähän kokonaisuuteen, koska nyt voi säilyttää melkein kaikkia kamoja vaan koko ajan veneessä, eikä tarvitse enää roudailla miljoonaa pientä laatikkoa ja nyssäkkää (jotka vesillä vielä pyörii koko ajan jaloissa) sen vanhan kasaus/purku/roudaus-jumpan päälle. Tullut ihan eri tavalla käytyä vesilläkin tänä kesänä, kun voi vaan työpäivän jälkeen heittää vavat, uistimet ja kaiun veneeseen, lyödä traikun kiinni ja olla puolessa tunnissa kotoa lähdöstä vesillä.

Bonuksena se, että setti on modeista huolimatta edelleen erittäin kevyt ja helppo pyöritellä itsekseen, nostaa rampilta jne.

---

Aiheeseen liittyen, parin viikon päästä olisi tarkoitus lähteä kaverin kanssa vähän pidemmälle kalareissulle Keski-Suomeen veneen kanssa. Veneessä on 24 Ah akusto, jonka olen yleensä ladannut vaan ylläpitolaturilla tuossa pihassa ennen kalareissuja, mutta nyt tällä tulevalla reissulla ei ole mahdollisuutta latailla seinästä. Rupesin selvittelemään josko tuosta perämoottorista saisi vähän latinkia, jotta riittäisi sen 2-3 päivää akkua kaiulle. Tutkiskelin konetta ja näyttäisi, että siinä on kyllä valmiina virran ulosotto, mutta se tulee suoraan vaan koneen valopuolalta/latauskäämiltä mikä onkaan, eli kyseessä on villisti jännitteeltään vaihtelevaa vaihtovirtaa. Ilmeisesti siis jos akkua haluaisi ladata niin tuohon pitäisi iskeä väliin ensin tasasuuntaaja, että saadaan DC:tä ja sitten vielä mielellään jännitteensäädinkin. Yammu myy kyllä valmista settiä tuohon, mutta se on niin suolaisen hintainen, että ei kyllä kiinnosta tuollaisia summia maksaa, varsinkin kun tarve on aito tarve on aika vähäistä.

Eli onko vinkkejä tai ihan käytännön kokemuksia hieman edullisemmasta latauspiiristä?
 
1725446631480.png

Oma kumilaiva on tässä tänä vuonna suunnitelmien mukaisesti päivittynyt aikalailla ja kummasti on löytynyt vielä seitsemän vuoden jälkeenkin uutta eloa veneeseen. Eli siis aiemman henkilöauton tavaratilassa roudaamisen ja loputtoman purku/kasaus/roudausjumpan sijaan vene asustelee nykyään trailerilla. Kerran vene on nyt nyt kasattuna trailerilla koko ajan, pulttasin veneeseen tuhdoksi tuollaisen ison muovilaatikon, siihen päälle pulttasin penkin ja sitten rakensin vielä tuollaisen pienen "konsolin" kamojen säilytykseen, kiinnityksiin jne. Olen kyllä ollut ihan hemmetin tyytyväinen tähän kokonaisuuteen, koska nyt voi säilyttää melkein kaikkia kamoja vaan koko ajan veneessä, eikä tarvitse enää roudailla miljoonaa pientä laatikkoa ja nyssäkkää (jotka vesillä vielä pyörii koko ajan jaloissa) sen vanhan kasaus/purku/roudaus-jumpan päälle. Tullut ihan eri tavalla käytyä vesilläkin tänä kesänä, kun voi vaan työpäivän jälkeen heittää vavat, uistimet ja kaiun veneeseen, lyödä traikun kiinni ja olla puolessa tunnissa kotoa lähdöstä vesillä.

Bonuksena se, että setti on modeista huolimatta edelleen erittäin kevyt ja helppo pyöritellä itsekseen, nostaa rampilta jne.

---

Aiheeseen liittyen, parin viikon päästä olisi tarkoitus lähteä kaverin kanssa vähän pidemmälle kalareissulle Keski-Suomeen veneen kanssa. Veneessä on 24 Ah akusto, jonka olen yleensä ladannut vaan ylläpitolaturilla tuossa pihassa ennen kalareissuja, mutta nyt tällä tulevalla reissulla ei ole mahdollisuutta latailla seinästä. Rupesin selvittelemään josko tuosta perämoottorista saisi vähän latinkia, jotta riittäisi sen 2-3 päivää akkua kaiulle. Tutkiskelin konetta ja näyttäisi, että siinä on kyllä valmiina virran ulosotto, mutta se tulee suoraan vaan koneen valopuolalta/latauskäämiltä mikä onkaan, eli kyseessä on villisti jännitteeltään vaihtelevaa vaihtovirtaa. Ilmeisesti siis jos akkua haluaisi ladata niin tuohon pitäisi iskeä väliin ensin tasasuuntaaja, että saadaan DC:tä ja sitten vielä mielellään jännitteensäädinkin. Yammu myy kyllä valmista settiä tuohon, mutta se on niin suolaisen hintainen, että ei kyllä kiinnosta tuollaisia summia maksaa, varsinkin kun tarve on aito tarve on aika vähäistä.

Eli onko vinkkejä tai ihan käytännön kokemuksia hieman edullisemmasta latauspiiristä?


Itselläni hajosi DF70 Suzukista jännitteensäädin. Alkuperäinen olisi maksanut jotain luokkaa 250$ ja tilasin tarvikemallisen Marinepartsilta hintaan n. 80€. No sekin hajosi seuraavana kesänä kovimpien helteiden aikaan, tuossa koneessa se on ilmeisesti hieman tyyppivika, kun ko. siili on niin kuumassa paikassa kiinnitettynä. Tilasin sitten pari kappaletta varastoon Aliexpressiltä, ja se on nyt kestänyt siellä pari vuotta ja toinen on vielä varalla jos kärähtää. Ulkoisesti on toki aivan identtinen tuon Marinepartsilta tilatun tarvikeosan kanssa, hintaa neljäsosa.
 
Molrmumat varmaan ajaisi asiansa, mutta kun reissuun on enää vajaa pari viikkoa aikaa, ulkomaantilaukset ei kyllä luultavasti löydä ajoissa perille.
 
Mun 88 vuoden 60evinrudessa ei ole edes jännitesäädintä vakiona.. eikä ole viel tarvittukkaan.
 
Oliko täällä kellään kokemusta raymarinin element 12hv kaikuplotterista.. kandeeko sellainen noin 1100€ hintaan hommata? millainen käyttömukavuus on laitteella?
En tunne kyseistä tuotetta, mutta näyttää fiksulta koska on myös nappeja. Juuri napittelin purjeveneessä Raymarinen näyttöjä ilman nappuloita ja se on kömpelöä, jos yhtään meri läikkyy. Noin yleisesti pidän Raymarinea nimenomaan laatutuotteena ja vaikkapa Garminia kurjana kiinalaisena tulokkaana. Meilläkin on koppiveneessä plotteri Garminilta, koska oli luokassaan halpa. Jos olisin paremman halunnut, olisi todennäköisesti merkki ja hinta ollut eri. Saman veneen kaikuluotain on Raymarinen Dragonfly, joka on kaikuluotaimena erinomainen. Itselleni tärkeintä kaikuluotaimessa on, että se on eri näytöllä kuin kartta sekä näyttää syvyden ja veden lämpötilan.
 
...mutta se on niin suolaisen hintainen, että ei kyllä kiinnosta tuollaisia summia maksaa, varsinkin kun tarve on aito tarve on aika vähäistä.
Kuten muutkin huomasivat, ei linkkisi tuote edes ole mikään jännitteen säädin vaan pelkkä diodisilta. Kertomasi akku on vielä niin pieni, että en sitä moisella lataisi. ~80Ah lyijyakkua tuollaisen perässä uskaltaisi helpommin pitää. Hankkisin siis ihan oikean jännitteen säätimen.
 
No en kyl kalastele.. Sais vaan spessu hintaan ja lähinnä plotterin takia semmoista kaipais nykyisen 10" tab tilalle.. KAiku tietty mukava ja viistolla näkis jotain hykyjä ynm. kun sukellus taustaa on ollut.. Mut onko ne teknisesti paskoja ja mikä tekee paremman noista muista merkeistä?
Joskus kun näitä katselin, niin käsittääkseni ainakin Lowrance ja Raymarine on samaa firmaa ja Lowrancen fokus on kalastuksessa ja Raymarinen navigoinnissa (ja joku kolmas purjehtijoille). Itsellä on Raymarinen (9"?) karttaplotteri ja olen siihen navigoinnin apuvälineenä varsin tyytyväinen. Perälaitaan asennettu kaiku ei toimi liu'ussa mutta hitaassa vauhdissa on tarjolla tavallinen sonar ja R:n Downvision, joka näyttää pohjaprofiilin hienommin. Plotteri syö Navionicsin ja C-Mapin karttakortteja.

Kaiusta noin yleisesti voi todeta, että se näyttää mainiosti jälkikäteen paikat, joissa ei ollut kiviä. Plotteri näyttää hienon kuvan siitä, kuinka syvää veneen takana on. Tavalliset kaiut eivät juurikaan tarjoa jeesiä veneen edessä lurkkivien järkäleiden tunnistamiseen ennalta.

Täytyy kyllä todeta, että plotterin mukana tullut kortti osoittautui vialliseksi, mikä aiheutti plotterin jumittumista ja navigoinnissa oli turvauduttava lennosta toisiin menetelmiin. Apuväline on apuväline.
 
Vai olisiko kuitenkin Lowrance ja Simrad?
No voi rähmä... niinhän se onkin ja B&G on se kolmas brandi.

vs. Raymarine
 
Mitens tommonen raymarinin viistokaikuanturi pitää asentaa peräpeiliin? Kuin lähelle konetta saa tulla? eikö moottori blokkaa viistoa sivulle päin?
 
Mitens tommonen raymarinin viistokaikuanturi pitää asentaa peräpeiliin? Kuin lähelle konetta saa tulla? eikö moottori blokkaa viistoa sivulle päin?
Juutuupissa on aika hyviä videoita aiheesta. Itse olen useamman anturin asentanut ja vissiin aina käynyt onni, kun kone ei ole yhdessäkään tapauksessa tullut eteen.
Mutta onhan noitakin lukenut että kone blokkaa sen näkymän toiselle puolelle.
 
Mitens tommonen raymarinin viistokaikuanturi pitää asentaa peräpeiliin? Kuin lähelle konetta saa tulla? eikö moottori blokkaa viistoa sivulle päin?

Koneen oikealle puolelle mutta niin lähelle kuin mahdollista niin blokkaa vähemmän. Tyypillisesti konetta trimmataan hieman ylöspäin jotta vas puoli näkyy paremmin, itse en aina edes nosta konetta...

Mitä tulee sitten korkooon ja asentoon niin opetusvideoita löytyy, itse olen tehnyt best guess asennuksen ja sitten jos kalakaaret vinoja niin säätänyt sen mukaisesti. Korko on aika venekohtainen juttu, siksi itse olen asentanut aina hissiin niin helpointa hienosäätää.
 
Mitenkä tuo "Marinetraffi", yms laivojen seurantapalvelut toimii? Tai lähinnä ilmoittaako laiva sitä signaalia jatkuvasti, oman valinnan mukaan vai mikä logiikka?


Seurasin yhtä paattia Mexicosta Houstoniin ja New Orleansiin. Melko reaaliajassa näky reitti ja usein oli 1min, tms. kun oli paikkatieto tullut.
Sen jälkeen kun laiva lähti kauemmas Louisianasta ja matkalla Ranskaan, niin päivitysväli harveni. Nyt näyttää että viimeksi sijainti päivitetty 18h sitten. Miksi näin?
 
Mitenkä tuo "Marinetraffi", yms laivojen seurantapalvelut toimii? Tai lähinnä ilmoittaako laiva sitä signaalia jatkuvasti, oman valinnan mukaan vai mikä logiikka?


Seurasin yhtä paattia Mexicosta Houstoniin ja New Orleansiin. Melko reaaliajassa näky reitti ja usein oli 1min, tms. kun oli paikkatieto tullut.
Sen jälkeen kun laiva lähti kauemmas Louisianasta ja matkalla Ranskaan, niin päivitysväli harveni. Nyt näyttää että viimeksi sijainti päivitetty 18h sitten. Miksi näin?

Ei ole vastaanottimia kovin lähellä kun laiva on keskellä merta. Jostain palvelusta saa ehkä jotain satelliittipohjaista seurantaa, ainakin lentokoneseurantaan saa.

Jotkut alukset etenkin naapurimaasta tarkoituksella sammuttelee niitä aluksessa olevia lähettimiä, vaikka se on tietääkseni kiellettyä.

Esysman tubessa näitä seuraili ainakin kun pakotteita lisättiin
 
Ei ole vastaanottimia kovin lähellä kun laiva on keskellä merta. Jostain palvelusta saa ehkä jotain satelliittipohjaista seurantaa, ainakin lentokoneseurantaan saa.

Jotkut alukset etenkin naapurimaasta tarkoituksella sammuttelee niitä aluksessa olevia lähettimiä, vaikka se on tietääkseni kiellettyä.

Esysman tubessa näitä seuraili ainakin kun pakotteita lisättiin

Ok.
Luulin että laivoissa on samanlainen systeemi kuin lentokoneissa, jotta näkee tarkat reitit missä vaan.
Luulin aluksi että liittyi tuo pieni viive siihen, kun ilmaisissa palveluissa näkymä/tiedot oli rajallisia, että rahalla/rekisteröitymällä olisi saanut reaaliaikaisen näkymän.
 
Ok.
Luulin että laivoissa on samanlainen systeemi kuin lentokoneissa, jotta näkee tarkat reitit missä vaan.
Luulin aluksi että liittyi tuo pieni viive siihen, kun ilmaisissa palveluissa näkymä/tiedot oli rajallisia, että rahalla/rekisteröitymällä olisi saanut reaaliaikaisen näkymän.
Ais lähettää laivan gps tietoja vhf yli muille.
 
Olisiko jollain ideoita miten toteuttaa saareen käyntisilta jotta pääsee kuivin jaloin veneestä rannalle?

Vene siis poijussa kiinni toisesta päästä. Metrin verran vain täytyisi päästä lähemmäs.

Kunnon laituri rakentuu myöhemmin.

Ajattelin että tarpeeksi vahvasti kun rakentaa veden päällä leijuvan sillan niin pääsisi helpoimmalla.

Onko kokemuksia?
 
Olisiko jollain ideoita miten toteuttaa saareen käyntisilta jotta pääsee kuivin jaloin veneestä rannalle?

Vene siis poijussa kiinni toisesta päästä. Metrin verran vain täytyisi päästä lähemmäs.

Kunnon laituri rakentuu myöhemmin.

Ajattelin että tarpeeksi vahvasti kun rakentaa veden päällä leijuvan sillan niin pääsisi helpoimmalla.

Onko kokemuksia?
Jos on kallioranta niin laituritoimittajilta löytyy kiinnityspalkkeja, joiden avulla onnistuu.
Kalliokylkipalkit - Savorak
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 367
Viestejä
4 519 159
Jäsenet
74 616
Uusin jäsen
erikyll

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom