Veneet ja veneily

Kiitos infosta. Vanha kone on tosiaan 50hp ja sen verran ongelmia ettei päässyt viime kesänä vesille. Nyt ehkä olen saanut ne ratkottua ehkä en. Fiilis on vaan pistää ihan pakasta kone siihen, koska alan olla muutenkin veneen läpikäynyt. Oli tuommoinen 115hp Tohatsu kiikarissa, koska siinä mielestäni sweetspot hinnan/tehon suhteen. Eikä sen painokaan hälyttävästi ollut tuota 20v vanhaa yamahaa enemmän. Ainoastaan tehoa olisi ollut yli tuplat. En tosiaan tullut ajatelleeksi, että näissä puuttuu jo sääntely peliin. Ensimmäinen "isompi" vene itselle. Traficomilta tarkastaessa 90hp on "kirjattu" maksimi. Kaipa se silläkin liikahtaisi, mutta hintaero jää kovin pieneksi vrt. 115hp. Noh saa nähdä, tarvitsee soitella konttoreille ja tiedustella.

Perälaudasta puheenollen. Kukkamulta tosiaan kuvasi parhaiten sitä. Mutta teetätin alumiinista uudet ulos ja sisälle tukemaan. Että sen puoleen pitäisi olla kunnossa. Sitä en tiedä miltä siellä perälaudan sisällä näyttää. Aika mahdoton paikka kopistella. Luultavasti jonkun verran pehmoista, jos siellä vaneeria on, mutta minkäs teet?

Perälautaremontin kaksi perinteisintä tapaa on joko perusteellisempi koko perälaudan irti sahaaminen ja uuden rakentaminen, tai ehkä hieman vähemmän työläämpi päältä aukaisu, ja sitten mahdollisen lahonneen ydinaineen uloskaivelu. Jälkimmäisessä mädäntynyt vaneri kaivellaan mahd. perusteellisesti ja tilalle laitetaan uusi ydinaine ja valetaan hartsilla umpeen.

Vanerihan on vahvuudeltaan lujempaa kuin yksikään nykyaikainen ydinaine vaahtolevy koska se on jo itsessään komposiittia ja sandwich-rakenne, mutta vastustaa lahoa kovin huonosti.

Edit. Kun veneessä on ollut noin pieni kone, niin on enemmän toivoa että perälauta on säilynyt kuivana. Yleisin paikka josta perälaudat alkavat vettyä, on juuri koneen kiinnityspultit. Perälauta, pulttien reiät, tiivistemassat ym. joutuu aikalailla erilaiselle rasitukselle kun perässä on 50hv vrt. jos siellä olisi 225hv kone (on siis suurin moottori, jonka olen nähnyt ko. Flipper mallin perässä). Toki toinen täysin varma tapa mädättää perälauta on huolimattomat asennukset perälautaan kuten kaikuanturit, trimmilevyt jne.
 
Viimeksi muokattu:
Traficomilta tarkastaessa 90hp on "kirjattu" maksimi. Kaipa se silläkin liikahtaisi, mutta hintaero jää kovin pieneksi vrt. 115hp. Noh saa nähdä, tarvitsee soitella konttoreille ja tiedustella.
Eikö tällaisia tapauksia varten ollut mm. Evinruden HO-mallit? Paperilla esim. 115 mutta oikeasti keskivertoa hyväkuntoisempia hevosia.

Tämä viranomaisille soittelu ja tiedustelu on sitten vähän niin ja näin. Saavat vielä ajatuksia, että tällaistakin yritetään.
 
Eikö tällaisia tapauksia varten ollut mm. Evinruden HO-mallit? Paperilla esim. 115 mutta oikeasti keskivertoa hyväkuntoisempia hevosia.

Tämä viranomaisille soittelu ja tiedustelu on sitten vähän niin ja näin. Saavat vielä ajatuksia, että tällaistakin yritetään.
Liittyy jotenkin lain sallimaan virhemarginaaliin tehon mittauksessa. Evikalla H.O, Mercurylla Pro SX, Yamahalla SHO V-max mikälie ja olikohan Suzukilla joku SS tms. Eli kymmenisen prosenttia enemmän heposia ja yleensä isompi lohko jolloin vääntöä on enempi.
 
Viranomaisille eli Trafille soittelu tosiaan turhaa, nykyään saa rekisteriin vaan valmistajan moottorisuosituksen mukaisen koneen, eri homma jos maistraatin aikaan vene rekisteröity isommalle koneelle ni sit se kelpaa nykyäänkin, eli jollain voi olla sama vene vaikka 200hp ja aivan laillisesti.
 
Viranomaisille eli Trafille soittelu tosiaan turhaa, nykyään saa rekisteriin vaan valmistajan moottorisuosituksen mukaisen koneen, eri homma jos maistraatin aikaan vene rekisteröity isommalle koneelle ni sit se kelpaa nykyäänkin, eli jollain voi olla sama vene vaikka 200hp ja aivan laillisesti.
edellisen jenkkiveneen aikanaan rekkasin max 500hp. Olis pitäny sanoa 2000hp ku ei se maistraatin muija mistään tajunnut. Samoin olisin voinu rekata sen vaikka 100 henkilölle, ku se vaa kyseli montako siinä voi olla. Eipä sellasessa veneessä ollut edes CE kilpeä, kun oli wanhus
 
edellisen jenkkiveneen aikanaan rekkasin max 500hp. Olis pitäny sanoa 2000hp ku ei se maistraatin muija mistään tajunnut. Samoin olisin voinu rekata sen vaikka 100 henkilölle, ku se vaa kyseli montako siinä voi olla. Eipä sellasessa veneessä ollut edes CE kilpeä, kun oli wanhus
Juu, niinhän se ennen meni, täytettiin vaan se paperi johon sai satuilla ihan mitä vaan ja vietiin tiskille. Harvoin siellä kukaan sen enempää kyseli.
 
edellisen jenkkiveneen aikanaan rekkasin max 500hp. Olis pitäny sanoa 2000hp ku ei se maistraatin muija mistään tajunnut. Samoin olisin voinu rekata sen vaikka 100 henkilölle, ku se vaa kyseli montako siinä voi olla. Eipä sellasessa veneessä ollut edes CE kilpeä, kun oli wanhus
Ja näiden vuosia kestäneiden sekoilujen jälkeen trafi otti asian hoitaakseen, meni jossain välissä täysin härskiksi.
Jälki ce hyväksyntä tai ei lainkaan vaihtoehdot sen moottorin suhteen nykyään.
 
Viranomaisille eli Trafille soittelu tosiaan turhaa, nykyään saa rekisteriin vaan valmistajan moottorisuosituksen mukaisen koneen, eri homma jos maistraatin aikaan vene rekisteröity isommalle koneelle ni sit se kelpaa nykyäänkin, eli jollain voi olla sama vene vaikka 200hp ja aivan laillisesti.
Niin se poliisin aikaan rekisteröity ylisuuri moottori kelpaa nytkin, mutta vaihtaa ei saa edes samanlaiseen enää.
 
Perälautaremontin kaksi perinteisintä tapaa on joko perusteellisempi koko perälaudan irti sahaaminen ja uuden rakentaminen, tai ehkä hieman vähemmän työläämpi päältä aukaisu, ja sitten mahdollisen lahonneen ydinaineen uloskaivelu. Jälkimmäisessä mädäntynyt vaneri kaivellaan mahd. perusteellisesti ja tilalle laitetaan uusi ydinaine ja valetaan hartsilla umpeen.

Vanerihan on vahvuudeltaan lujempaa kuin yksikään nykyaikainen ydinaine vaahtolevy koska se on jo itsessään komposiittia ja sandwich-rakenne, mutta vastustaa lahoa kovin huonosti.

Edit. Kun veneessä on ollut noin pieni kone, niin on enemmän toivoa että perälauta on säilynyt kuivana. Yleisin paikka josta perälaudat alkavat vettyä, on juuri koneen kiinnityspultit. Perälauta, pulttien reiät, tiivistemassat ym. joutuu aikalailla erilaiselle rasitukselle kun perässä on 50hv vrt. jos siellä olisi 225hv kone (on siis suurin moottori, jonka olen nähnyt ko. Flipper mallin perässä). Toki toinen täysin varma tapa mädättää perälauta on huolimattomat asennukset perälautaan kuten kaikuanturit, trimmilevyt jne.

Okei tämä olikin hyvä ajatusten avaaja. :thumbsup: Tosiaan ei tekisi mieli alkaa repimään koko perää auki, kun paketti muutoin rupee olemaan kasassa. Toisaalta ei kyllä kiinnosta ajella pelko persiis, että missähän kunnos se perälauta sisältä on.

Syntyi ajatus, että saiskohan sen kunnon tosiaan tutkittua ylhäältä käsin. Pari pientä reikää ensin, ja poralla kurkistaa miltä siellä näyttää :D

Kun olisi lasikuituvene niin, tämmöset olisi "no branereita". Mutta vähän tuokin hakusessa miten kulloinkin näiden "muoviveneiden" tms. kanssa operoidaan. Pohjan kolhut sain paikattua tämmösellä, toivottavasti pysyy siellä :) Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy Mutta jos koko takalaudan avaa, niin milläs semmosen tilalle sit rakentaa?
 
Okei tämä olikin hyvä ajatusten avaaja. :thumbsup: Tosiaan ei tekisi mieli alkaa repimään koko perää auki, kun paketti muutoin rupee olemaan kasassa. Toisaalta ei kyllä kiinnosta ajella pelko persiis, että missähän kunnos se perälauta sisältä on.

Syntyi ajatus, että saiskohan sen kunnon tosiaan tutkittua ylhäältä käsin. Pari pientä reikää ensin, ja poralla kurkistaa miltä siellä näyttää :D

Kun olisi lasikuituvene niin, tämmöset olisi "no branereita". Mutta vähän tuokin hakusessa miten kulloinkin näiden "muoviveneiden" tms. kanssa operoidaan. Pohjan kolhut sain paikattua tämmösellä, toivottavasti pysyy siellä :) Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy Mutta jos koko takalaudan avaa, niin milläs semmosen tilalle sit rakentaa?

Tuo "koeporauksista" tarkastelu on vallan hyvä keino. Vielä parempi on tarkastella koneen kiinnityspulttien reikien sisäpinnat, ovat yleensä halkaisijaltaankin sen verran suuria että kunnolla tiivistemassat ja hartsit auki hiomalla pääsee paremminkin meisselillä kokeilemaan sisällön olomuotoa.

Itse jos lähtisin tekemään perusteellista perälautaremonttia, niin tekisin sen kokonaan epoksilla. Saksasta saa epoksia kilohinnaltaan jo hyvin lähelle polyesterihartsin hintoja, ja epoksi on kuitenkin ylivoimainen kertamuovi polyesteriin verrattuna. Toki perinteisempi polyesterihartsi toimii myös, ja sitä saa jo melkein lähimarketista.
Youtube on pullollaan "Transom repair" videoita, sieltä kannattaa vähän hakea ideaa mikäli hommaan ryhtyy.

Ja se on täysin mahdollista että veneesi perälauta on täysin kunnossa, tuossa vaiheessa kun aiot kuitenkin konetta vaihtaa niin se kannattaa tarkastaa.
 
Okei tämä olikin hyvä ajatusten avaaja. :thumbsup: Tosiaan ei tekisi mieli alkaa repimään koko perää auki, kun paketti muutoin rupee olemaan kasassa. Toisaalta ei kyllä kiinnosta ajella pelko persiis, että missähän kunnos se perälauta sisältä on.

Syntyi ajatus, että saiskohan sen kunnon tosiaan tutkittua ylhäältä käsin. Pari pientä reikää ensin, ja poralla kurkistaa miltä siellä näyttää :D

Kun olisi lasikuituvene niin, tämmöset olisi "no branereita". Mutta vähän tuokin hakusessa miten kulloinkin näiden "muoviveneiden" tms. kanssa operoidaan. Pohjan kolhut sain paikattua tämmösellä, toivottavasti pysyy siellä :) Plastic Padding Marine Epoxy 270 g | Motonet Oy Mutta jos koko takalaudan avaa, niin milläs semmosen tilalle sit rakentaa?
Flipper 575 on varmasti lasikuitua. Vaikka jossain saattaakin lukea "lujitemuovi", tarkoittaa se lasikuitua.
 
Flipper 575 on varmasti lasikuitua. Vaikka jossain saattaakin lukea "lujitemuovi", tarkoittaa se lasikuitua.

Juuri näin, en älynnytkään että tästä oli jotain epäselvyyttä. 😅
Kuluttajaluokan lujitemuoviveneet ovat siis lähes poikkeuksetta lasikuitulujitteista polyesterihartsia.

Sitten on kestomuovisia venemateriaaleja kuten esimerkiksi ABS ja polyeteeni.
 
Kysellään nyt täältäkin seuraavasta ongelmasta ja en siis ole mikään perämoottoreiden asiantuntija.
Kaksi samanlaista tapausta, mutta ostettu uusi 6 hp 4-tahti Mercury perämoottori, käytetään makessa vedessä kesäisin. Uistelen, eli ajettu suurin osa pienillä kieroksilla, joskus "matka-ajoa" 2 v toimii ok, sen jälkeen käynnistäessä (sillä narulla) sylkee bensaa ulos, voi käynnistyä isoilla kieroksilla käsikaasusta, mutta sammuu yleensä hetken kuluttua eikä suostu käynnistymään hetkeen.
Nyt päästään siihen pihviin, myytiin pois ja ostettu uusi Tohatsu 6hp ja 4-tahti, toimi myös sen 2 v ja ihan sama ongelma.....Tämä Tohatsu on käytetty jossain infrapesussa tjs, mutta ei auttanut, eli ongelma on identtinen tuon Mercuryn kanssa. En tajua.
 
Kysellään nyt täältäkin seuraavasta ongelmasta ja en siis ole mikään perämoottoreiden asiantuntija.
Kaksi samanlaista tapausta, mutta ostettu uusi 6 hp 4-tahti Mercury perämoottori, käytetään makessa vedessä kesäisin. Uistelen, eli ajettu suurin osa pienillä kieroksilla, joskus "matka-ajoa" 2 v toimii ok, sen jälkeen käynnistäessä (sillä narulla) sylkee bensaa ulos, voi käynnistyä isoilla kieroksilla käsikaasusta, mutta sammuu yleensä hetken kuluttua eikä suostu käynnistymään hetkeen.
Nyt päästään siihen pihviin, myytiin pois ja ostettu uusi Tohatsu 6hp ja 4-tahti, toimi myös sen 2 v ja ihan sama ongelma.....Tämä Tohatsu on käytetty jossain infrapesussa tjs, mutta ei auttanut, eli ongelma on identtinen tuon Mercuryn kanssa. En tajua.
Takuuseen noiden uusien kanssa menet.
Vanhalta pensalta tai vettä päässyt sekaan jossain vaiheessa. Muksut tekevät jotain jekkua kaatamalla tankkiin sinne kuulumatonta ?
 
Viimeksi muokattu:
Kysellään nyt täältäkin seuraavasta ongelmasta ja en siis ole mikään perämoottoreiden asiantuntija.
Kaksi samanlaista tapausta, mutta ostettu uusi 6 hp 4-tahti Mercury perämoottori, käytetään makessa vedessä kesäisin. Uistelen, eli ajettu suurin osa pienillä kieroksilla, joskus "matka-ajoa" 2 v toimii ok, sen jälkeen käynnistäessä (sillä narulla) sylkee bensaa ulos, voi käynnistyä isoilla kieroksilla käsikaasusta, mutta sammuu yleensä hetken kuluttua eikä suostu käynnistymään hetkeen.
Nyt päästään siihen pihviin, myytiin pois ja ostettu uusi Tohatsu 6hp ja 4-tahti, toimi myös sen 2 v ja ihan sama ongelma.....Tämä Tohatsu on käytetty jossain infrapesussa tjs, mutta ei auttanut, eli ongelma on identtinen tuon Mercuryn kanssa. En tajua.
Tähän vielä se että lukenut ja testannut mm eri bensaa 95,98 ja pienkone bensaa. Toi bensan sylkeminen viittaisi että kaasari? olisi täynnä, mutta kun sen sitten saa käyntiin niin olen ajanut kovilla kieroksilla , mutta kun siirryn uistelu ajoon niin sammuu hetken päästä.
Ja vielä...sitä on tuttava "asiantuntijat" myös ihmeteleet, puhetta on ollut että "koho" kaasarissa ei nouse tjs koska jotain epäpuhtautta mennyt. En tiedä, mielestäni moottori(t) on vasta sisäänajetut. Kpan kun avaan niin se on kuin uusi, mutta tosiaan kaasarin kohdalla näkyy vuotoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ota koneesta kuva ilman koppaa. Niin ehkä päästään jäljille. Ympäröi kohta mistä vuotaa polttoainetta.
En nyt saa kun moottori on mökillä, tai siis vanhemmillani. Voin pyytää kuvaa. On siis ollut syksystä asti varastossa telineessä, niin ei välttämättä vuotokohdat enään näy, mutta malli on tämä 5 hv perämoottori - Tohatsu eli virheellisesti mainitsin 6 HP
 
Vietiin se Mercury siihen liikeeseen josta ostettu, tekivät "jotain" mutta ei muutosta. Lähinnä se että Tohatsussa ihan sama ongelma niin joku mielestäni mättää.
Mercury 6hp on ilmeisesti ihan tasan sama kone kuin Tohatsu, joten jos kahdelle samanlaiselle koneelle ilmenee sama ongelma samoilla käytötunneilla niin voisi epäillä, että käyttäjä tekee jotain sellaista joka tämän aiheuttaa.

Mulla on tuollainen 6hp Mercury kumiveneessä. Olen käyttänyt pienkonebensaa ja talvella säilytys puolilämpimässä varastossa. Omassa käytössä on ollut tosi varmatoiminen moottori.
 
Mercury 6hp on ilmeisesti ihan tasan sama kone kuin Tohatsu, joten jos kahdelle samanlaiselle koneelle ilmenee sama ongelma samoilla käytötunneilla niin voisi epäillä, että käyttäjä tekee jotain sellaista joka tämän aiheuttaa.

Mulla on tuollainen 6hp Mercury kumiveneessä. Olen käyttänyt pienkonebensaa ja talvella säilytys puolilämpimässä varastossa. Omassa käytössä on ollut tosi varmatoiminen moottori.
Tätä minäkin epäilen, että teen jotain mistä moottori ei pidä, mutta en keksi syytä ja tosiaan noin 2v toimii ongelmitta. Vene on lasikuituinen terhi tai oliko lohi 358? (nyt ihan mutu tuntumalta.) ja miettinyt onko moottorin asento jotenkin väärä mm ei tarpeeksi syväll tai liian syvällä. Toimiessaan se "pillisi vesi" vai mikä se nyt onkaan poistuu ok ja potkuri on noin 15 cm veden alla.
 
Hei, mistäs saisi edullisesti Tohatsun 6hp moottoriin potkurisuojan? Ostin torista pari vuotta sellaisen talvella ja kesällä sovitin, niin ei ihan sopinutkaan. Tuosta puuttui pieni rako, jotta olisi sopinut moottorin evään... Sellainen olisi sitten myytävä - jämäkkä on tuo suoja muuten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 662
Viestejä
4 617 409
Jäsenet
75 891
Uusin jäsen
kiisuh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom