Veneet ja veneily

Totta on että ilman kuitua pelkkä maali ajaa saman asian, varsinkin noin lyhytta suunniteltua käyttöaikaa varten.
 
Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.

Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?

Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
 
Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.

Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?

Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
Ei sitä huurua poista. Lähinnä vaihtaa vähän ilmaa.
Sadekeli pienehkössä veneessä on aina vähän inhottavaa. Itse joudun ajaessa laittamaan ajon aikaisen puhalluksen päälle, jos haluaa ikkunoiden pysyvän auki ja siinä tietenkin miinuksena se, että se sitten puhaltaa lämmintä ilmaa. Hanat tietty voisi sulkea, jottei lämmin jäähdytysneste kiertäisi puhallinlämppärille, mutta turhan vaivalloista.
 
Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
 
Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
Täälläpäin rannikkoa monet käyttävät samaa taktiikkaa. Helpottaa rantautumista saareen yksin ajettaessa ja/tai kovalla tuulella.
 
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.

Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?
 
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.

Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?

Venetela siis?
 
No just tuo, kiitos. Täysin vieras sanasto koska ei ole ollut ikinä käytössä kun mökkirannat olleet niin loivia
Veljen kanssa askarreltiin juhannuksena mökille tuollainen.
Runko painekyllästettyä "kakkosnelosta".
Lyhempikin olisi riittänyt mutta parempi pitkä kuin lyhyt.

1722266575099.png

1722266579432.png
 
Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
 
Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
Moottori ylös hyvissä ajoin ennen rantautumista ja jos jää vauhti vajaaksi niin melalla työntelee loppumatkan. Helpoin ottaa vene kevyesti telakan viereen hiekalle ja siitä siirtää käsipelillä telakalle.
 
On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
 
On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
Edellinen veneeni on maksanut uutena vuonna 2002 noin 120 000e, ja myin sen 2019 ~80 000 hintaan. Aika hämmentävää, kun miettii että olisi ostanut tuolloin saman hintaisen auton. Mitä olisi jäljellä? Muutama tonni oletettavasti..
 
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.

Se johtuu siitä, että uudet veneet maksavat koko ajan enemmän. Ja kun uusien veneiden hinnat ovat todella kovia, niin monen katse kohdistuu hyväkuntoisiin vanhoihin. Ja potentiaalisten ostajien määrä on suurimmillaan juuri tuossa alle kymppitonnin hintaluokassa.

Erityisesti käytetyistä Bustereista maksetaan hämmentävän kovia hintoja ja kysyntä on kovaa. Kaveri osti käytetyn Busterin joskus 2000-luvun alussa ja myi sen suunnilleen samaan hintaan pari vuotta sitten.. Toki se on hyvä huomioida, että joku 3000€ oli 20 vuotta sitten paljon isompi raha kuin nykyään. Inflaatio.

Ihan uudesta veneestä hinta toki ensimmäisinä vuosina putoaa reilummin. Mutta muutaman vuoden vanhana ostettu käytetty vene saattaa pitää hintansa hämmentävän hyvin. Varsinkin suosituimmat merkit ja venemallit.

Mutta joo.. Monia halvemman pään veneitä tosiaan lähes "revitään käsistä". Vähän samaa on käytettyjen peräkärryjen osalta.
 
Venetelakkaa pitäisi rakentaa pikkuveneelle, n. 4m pitkä ja 200kg alumiininen paatti. Tarve noin 10m pitkälle telakalle loivan ja avonaisen rannan takia. Kippari-lehti teki kesän numerossa telakan, jossa vene liukuu polyeteenilevyn päällä. En ole vielä ehtinyt lukemaan koko juttua. Onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta?

 
Venetelakkaa pitäisi rakentaa pikkuveneelle, n. 4m pitkä ja 200kg alumiininen paatti. Tarve noin 10m pitkälle telakalle loivan ja avonaisen rannan takia. Kippari-lehti teki kesän numerossa telakan, jossa vene liukuu polyeteenilevyn päällä. En ole vielä ehtinyt lukemaan koko juttua. Onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta?

On kokemusta ja olen useita tehnyt. Alumiinivene luistaa liukkaasti PE:llä, kunhan väliin ei pääse hiekkaa. Kahdelle Fasterille olen tehnyt sellaisen, jossa köli on PE-lappujen varassa ja sivutuennan hoitaa 6m:n ~Ø110 PE-putket. Kipparin ratkaisussa on paljon hyvää. Vakavimman tekeleen olen käyttänyt kuumasinkittävänä. Pääasia on, että ei käytä alla näkyviä valmiita venepukkeja. Sellaiselle ei voi ajaa, koska rullien varassa on teräs kohtaamassa veneen. Mielestäni ranturin pitää olla sellainen, että sille voi ajaa. Jos veneellä on taipumusta liukua karkuun ennen, kuin veneestä ehtii pois, täytyy vaihde pitää päällä, kunnes liina on kiinni.

Veljen kanssa askarreltiin juhannuksena mökille tuollainen.
Runko painekyllästettyä "kakkosnelosta".
Lyhempikin olisi riittänyt mutta parempi pitkä kuin lyhyt.

1722266575099.png

1722266579432.png
 
On kokemusta ja olen useita tehnyt. Alumiinivene luistaa liukkaasti PE:llä, kunhan väliin ei pääse hiekkaa. Kahdelle Fasterille olen tehnyt sellaisen, jossa köli on PE-lappujen varassa ja sivutuennan hoitaa 6m:n ~Ø110 PE-putket. Kipparin ratkaisussa on paljon hyvää. Vakavimman tekeleen olen käyttänyt kuumasinkittävänä. Pääasia on, että ei käytä alla näkyviä valmiita venepukkeja. Sellaiselle ei voi ajaa, koska rullien varassa on teräs kohtaamassa veneen. Mielestäni ranturin pitää olla sellainen, että sille voi ajaa. Jos veneellä on taipumusta liukua karkuun ennen, kuin veneestä ehtii pois, täytyy vaihde pitää päällä, kunnes liina on kiinni.
Meidän tapauksessa kun ranta on loiva ja matala, ei telakalle voi ajaa oli se minkälainen hyvänsä. Kone on nostettava ylös hyvissä ajoin ettei tule peräremonttia.
 
Meillä tulee kolmeen prutkuun yhteensä tunteja kaudessa noin 50. Onko oikeasti perusteltua vaihtaa öljysuodatin joka syksy, jos öljy näyttää ja haisee kurantilta? Jos on, mitkä ovat perusteet? Öljyn toki vaihdan siitäkin näkökulmasta, että haluan nähdä, miltä se näyttää ja haisee.
 
Ei.
En näe mitään hyötyä, ehkä muutaman vuoden välein vaihtaisin suodattimen.
 
Terve! Saattuuko täällä olemaan kokemusta/tietämystä Bayliner 2858/288 veneestä? Kovasti kiinnostaisi tietää moottorien väliset erot kulutuksessa. Venettä tarjolla ainakin 5.7 MAG (kuulemma alitehoinen?) 7.4 MPI ja 4.2 litraisena D-tronic diesselinä. Diesel kiinnostaa eniten, mutta tarjonta paljon suppeampi ku vanhoilla jenkki kaseilla.
 
Kyseinen Bayliner on muuten oikein mukavan näköinen vene. Olen antanut itseni ymmärtää, että Beikkujen runko on heikko. Materiaalissa on siis säästelty, joka tuntuu ajossa rungon elämisenä. Onko kokemusta? Tuollaiset puheet estävät tehokkaasti haluamasta kyseistä venettä.
 
Itse antanut itselleni ymmärtää että niitä tehtiin aikoinaan juurikin halvalla ja isoilla koneilla jupeille. Kerran olen Saimaalla ollut ison baikun kyydissä ja oli kyllä sateisessa kohtalaisessa aallokkossa mukavaa. Kuskia vähän polttoaineen riittävyys huolestutti. Nyky laadusta ei kokemusta.
 
Meillä tulee kolmeen prutkuun yhteensä tunteja kaudessa noin 50. Onko oikeasti perusteltua vaihtaa öljysuodatin joka syksy, jos öljy näyttää ja haisee kurantilta? Jos on, mitkä ovat perusteet? Öljyn toki vaihdan siitäkin näkökulmasta, että haluan nähdä, miltä se näyttää ja haisee.
Kondensio.
 
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
 
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
kondensio ongelma on tosiaan vain pätkäajoa suorittavilla sekä termarivikaisilla.(termari jumissa aukiasennossa) itse vaihdan moottoriöljyn jokatoinen vuosi, kun ajoa on noin 30h vuodessa.
 
Veneilen merellä, joten pidän luotettavuutta moottorin ykkösprioriteettinä. Tästä näkökulmasta mieluummin huollan moottoria liikaa kuin liian vähän. Pienissä perämoottoreissa ei edes ole öljynsuodatinta ja jotkut ajaa niillä monta vuotta samoilla öljyillä. Tässä varmaan punnitaan henkilökohtaista riskinottokykyä. Toisaalta jos 20€ suodattimen vaihtamatta jättäminen on kustannuskysymys niin ehkä veneily on väärä harrastus.
 
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
alta +10 asteessa säilytetty.Esim perämoottorin kondensoituu moottorin sisäpinnoilta ihan reilusti vettä öljyn sekaan. Yleensä säilytyshallit -5 +5 välillä. Vaikka markkinoidaan lämpöisinä.
Tuolloin veden muodostus ihan kohtuullista.
 
Viimeksi muokattu:
Keväällä tähystimellä nähtävissä öljyn pinnassa ennen ensimmäistä käynnistystä.
Tai kun ennen käyttöä vaihdat öljyt. Selvästi erottuu. Originaali suzukin suodatin 8e.
Ja minä väitän että Esson baarin juttuja. Kyllä sitä vettä sinne kondensoituu, mutta ei mitenkään "iha reilusti". Muuten puolet perämoottoreista olisi uosittain hajalla. Puhumattakaan muista moottorilla käyvistä vekottimista.
 
Ja minä väitän että Esson baarin juttuja. Kyllä sitä vettä sinne kondensoituu, mutta ei mitenkään "iha reilusti". Muuten puolet perämoottoreista olisi uosittain hajalla. Puhumattakaan muista moottorilla käyvistä vekottimista.
No kaikkea voi epäillä, joskus menet katselemaan paikalliselle koneistamolle.
 
alta +10 asteessa säilytetty.Esim perämoottorin kondensoituu moottorin sisäpinnoilta ihan reilusti vettä öljyn sekaan. Yleensä säilytyshallit -5 +5 välillä. Vaikka markkinoidaan lämpöisinä.
Tuolloin veden muodostus ihan kohtuullista.
Eli miten tuo tarina toimii perusteluna vaihtaa ~15h ajettu suodatin? Tarinan perusteella öljytkin pitäisi vaihtaa vasta keväällä, vaikka yleisesti suositellaan päinvastoin.
 
Veneen perämoottoriin ei kondensoidu yhtään sen enempää vettä kuin vaikka auton, moottoripyörän tms. Eli @vesiränni voi lopettaa sen mututiedon levittelyn alkuunsa. Jos kesässä ei aja paljoa, on niitä koneen öljyjä ihan turha lähteä vaihtelemaan joka kesä. Ne ei siellä koneen sisällä mene huonoksi.
Jos ne kuitenkin vaihtaa, pitäisi ne vaihtaa juurikin kuin @Serbetli sanoo, syksyllä. Ihan sen takia, koska paljon ajetussa öljyssä voi olla epäpuhtauksia, peräöljyn seassa voi olla vettä jne.
Edelleen jos niihin koneisiin kondensoituisi "iha reilusti" sitä vettä, olisi tämä maa vapaa harrasteautoista ja moottoripyöristä, perämoottoreista, vesijeteistä jne puhumattakaan.
 
200hp 4t suzukissa ainakin ihan kirkkaat öljyt kauden jälkeen ja en vaihda joka vuosi öljyjä tuohon. Parin vuoden välein menty uudesta saakka eikä mitään vesiä koskaan ollut öljyissä vaan kirkkaana pysyvät. Perään vaihdan 3-4vuoden välein mutta joka syksy otan tipan pari ulos että näkee ettei ole vettä päässyt joukkoon. 1800 tuntia mittarissa eikä perus huoltoja enempiä ole tarvinut tehdä. Kaverilla on uistelukäytössä pienempi suitsa jolla yli 3500tuntia menty ja silläkin vain perus huoltoja alla vasta.
 
200hp 4t suzukissa ainakin ihan kirkkaat öljyt kauden jälkeen ja en vaihda joka vuosi öljyjä tuohon. Parin vuoden välein menty uudesta saakka eikä mitään vesiä koskaan ollut öljyissä vaan kirkkaana pysyvät. Perään vaihdan 3-4vuoden välein mutta joka syksy otan tipan pari ulos että näkee ettei ole vettä päässyt joukkoon. 1800 tuntia mittarissa eikä perus huoltoja enempiä ole tarvinut tehdä. Kaverilla on uistelukäytössä pienempi suitsa jolla yli 3500tuntia menty ja silläkin vain perus huoltoja alla vasta.
Jaaha vai niin. Mistähän sitä sitten puoli tyhjään kiinteään alumiini tankkiin ilmestyy talvenaikana puoli kylmässä ? tämä on helposti nähtävissä suodattimessa. 140 litran tankista joka puolilllaan jopa 0.5 litraa racorin läpinäkyvässä suodattimessa vettä.
On sitä vettä yhtälailla siellä moottoröljyn seassa. Voipi olla ettei laadukkaassa moottorissa maailman loppu ole välittömästi. Selvimmin ilman tähystintä nähtävissä kun keväällä päästät öljyt moottorista pois ilman käynnistystä. Lopuksi tulee ruskehtavaa lievästi veden sekasta jonkin verran. Ja jätät läpinäkyvään astiaan (suzuki df 200 tapauksessa 8 litraiseen) Ja yllätys parin päivän seisottamisella se vesi erottuu. Ainakin df200 nelipyttyisessä takuun alaisessa näin tapahtuu.

Perämoottoreissa homma hiukan huono puoleen vuoteen ei käytetä, ja säilytykset huonoissa -5/5+ lämmöissä. Vettä muodostuu sinne öljyn sekaan kondession muodossa, ja kun pataa ei käytetä välillä kuumaksi, niin ei ehdi vesi poistua. Vene lehtien kestotestteissä noita koneita purettu, ja säännöstään ruostetta löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha vai niin. Mistähän sitä sitten puoli tyhjään kiinteään alumiini tankkiin ilmestyy talvenaikana puoli kylmässä ? tämä on helposti nähtävissä suodattimessa. 140 litran tankista joka puolilllaan jopa 0.5 litraa racorin läpinäkyvässä suodattimessa vettä.
Ai nyt hypättiinkin jo lennossa moottorista bensa-/dieseltankkiin. Kaksi täysin eri asiaa.
Yleensä se tankki täytetään piripintaan syksyllä, jotta sinne ei kondensoidu sitä vettä puolta litraa ja bensan kanssa mielellään lisäaineiden kera.
 
Ai nyt hypättiinkin jo lennossa moottorista bensa-/dieseltankkiin. Kaksi täysin eri asiaa.
Yleensä se tankki täytetään piripintaan syksyllä, jotta sinne ei kondensoidu sitä vettä puolta litraa ja bensan kanssa mielellään lisäaineiden kera.
En ota kantaa tuohon veden kondensoitumiseen öljysäiliössä.
Lähinnä kiinnostaa porukan käytännöt juuri tuon bensatankin täyttämisen suhteen. Eli täytättekö piripintaan juuri normibensalla ja sekaan lisäaine vai sitten bensat pois ja esim pienkonebensaa kanisterillinen tankkiin?
 
Eli täytättekö piripintaan juuri normibensalla ja sekaan lisäaine vai sitten bensat pois ja esim pienkonebensaa kanisterillinen tankkiin?
Molemmille tavoille on puolestapuhujia. Itse olen täyttänyt aina tankin täyteen ihan tavallista bensaa ja sekaan stabilointiainetta. Mahdollisimman täyteen, jotta metallitankkiin jää mahdollisimman pieni tila missä tankin metallinen pinta on kosketuksissa ilmaan ja voi kondensoida ilmankosteutta. Pienkonebensa on sen verran arvokkaampaa, ettei sitä huvita ostaa kun tankin tilavuus ylittää sata litraa.

Jonkun pikkutankin kanssa varmaan ihan makuasia, molemmat tavat toimivat. Pääasia että muistaa ajaa ne säilyvät bensat myös moottoriin asti kaasareille/ruiskulle eikä jätä pelkkään tankkiin niitä.
 
Molemmille tavoille on puolestapuhujia. Itse olen täyttänyt aina tankin täyteen ihan tavallista bensaa ja sekaan stabilointiainetta. Mahdollisimman täyteen, jotta metallitankkiin jää mahdollisimman pieni tila missä tankin metallinen pinta on kosketuksissa ilmaan ja voi kondensoida ilmankosteutta. Pienkonebensa on sen verran arvokkaampaa, ettei sitä huvita ostaa kun tankin tilavuus ylittää sata litraa.

Jonkun pikkutankin kanssa varmaan ihan makuasia, molemmat tavat toimivat. Pääasia että muistaa ajaa ne säilyvät bensat myös moottoriin asti kaasareille/ruiskulle eikä jätä pelkkään tankkiin niitä.
Näinpä. Moottoripyörän kanssa tullut itse tehtyä molemmilla tavoilla.
Veneestä taidan imaista normibensat pois ja laittaa pienkonebensaa tilalle. Ja tosiaan hyvä pointti tuo että muistaa ajaa ne myös järjestelmään :thumbsup:
 
En ota kantaa tuohon veden kondensoitumiseen öljysäiliössä.
Lähinnä kiinnostaa porukan käytännöt juuri tuon bensatankin täyttämisen suhteen. Eli täytättekö piripintaan juuri normibensalla ja sekaan lisäaine vai sitten bensat pois ja esim pienkonebensaa kanisterillinen tankkiin?


2x 75l muovitankit mahdollisimman tyhjänä talven yli, keväällä sitten uutta bensaa vain tankkiin. Viimisellä ajolla olen käyttänyt näitä bensan sekaan laitettavia säilytysaineita jotta koneeseen jäävä bensa säilyisi paremmin hartsiutumatta. Jotkut ilmeisesti käyttää koneen kuivaksi tai laskee bensat ulos moottorista mutta itse olen tehnyt aina näin eikä koskaan ongelmia..
 
Onko vinkkejä miten korjata lasikuituveneen kolhuja? Otti veneen pohja vähän kiveen osumaa. Sopisiko korjaukseen esim. tämä? Vai onko suositella jotain muuta?

Alla vielä kuva
kuva osumasta.jpeg
 
Pikkuprutkujen irtotankkeihin laitan säilöntäaineen viimeisellä ajolla. Isomman prutkun kiinteän tankin olen jättänyt mahdollisimman tyhjäksi tavoittellakseni säilöntäaineen vähäisempää tarvetta. Tällä kertaa tankkiin jäi 180l bensaa, eli säilöntäainettakin menee nyt reilusti. Ison prutkun veneen runkoon asennettuun suodattimeen kaadan pienkonebensaa ennen, kuin käytän konetta hetken öljyn vaihtoa varten. Täytän siis uuden suodattimen pienkonebensalla.
Onko vinkkejä miten korjata lasikuituveneen kolhuja? Otti veneen pohja vähän kiveen osumaa. Sopisiko korjaukseen esim. tämä? Vai onko suositella jotain muuta?

Alla vielä kuva
kuva osumasta.jpeg
Näyttäisi gelcoat lähteneen. Itse uskaltaisin korjata seuraavalla, jos ei syntynyt vuotoa ja gelcoatissa ei näy halkeamia ympärillä. Reunat pitää viistota.
Ihan oppikirjan mukaan pitäisi rakenne avata, koska laminointi on voinut vahingoittua. Reilusti viistottu avaus pitäisi korjata kuidulla ennen gelcoatia.
 
Hämeenlinnan eteläpuolella onko jotain hyvää ramppi satamaa josta sais oman 5.6m veneen vesille
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom