Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei sitä huurua poista. Lähinnä vaihtaa vähän ilmaa.Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.
Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?
Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
Täälläpäin rannikkoa monet käyttävät samaa taktiikkaa. Helpottaa rantautumista saareen yksin ajettaessa ja/tai kovalla tuulella.Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.
Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?
No just tuo, kiitos. Täysin vieras sanasto koska ei ole ollut ikinä käytössä kun mökkirannat olleet niin loiviaVenetela siis?
Veljen kanssa askarreltiin juhannuksena mökille tuollainen.No just tuo, kiitos. Täysin vieras sanasto koska ei ole ollut ikinä käytössä kun mökkirannat olleet niin loivia
Moottori ylös hyvissä ajoin ennen rantautumista ja jos jää vauhti vajaaksi niin melalla työntelee loppumatkan. Helpoin ottaa vene kevyesti telakan viereen hiekalle ja siitä siirtää käsipelillä telakalle.Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
Tuosta olisi varmaan hyvä kysyä omistajalta. Moottori on joku marinoitu työkonemoottori ja omistaja tietänee että mikä. BMC?Onko kellään tietoa tällaisesta 1960-luvun moottorimallista? Onko ne luotettavia, saako niihin osia, uskaltaako ostaa? Kovin vähän netistä löytyy tietoa, tai sitten on väärät hakusanat käytössä.
https://www.nettivene.com/moottorivene/adventurer/959662
Tuosta olisi varmaan hyvä kysyä omistajalta. Moottori on joku marinoitu työkonemoottori ja omistaja tietänee että mikä. BMC?
Edellinen veneeni on maksanut uutena vuonna 2002 noin 120 000e, ja myin sen 2019 ~80 000 hintaan. Aika hämmentävää, kun miettii että olisi ostanut tuolloin saman hintaisen auton. Mitä olisi jäljellä? Muutama tonni oletettavasti..On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
Ilmoituksessa lukee: BLMCJuurikin näin.. Joku Volvo Penta jos on niin saa niihin käyttö osia, mut omistaja tietää
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
On kokemusta ja olen useita tehnyt. Alumiinivene luistaa liukkaasti PE:llä, kunhan väliin ei pääse hiekkaa. Kahdelle Fasterille olen tehnyt sellaisen, jossa köli on PE-lappujen varassa ja sivutuennan hoitaa 6m:n ~Ø110 PE-putket. Kipparin ratkaisussa on paljon hyvää. Vakavimman tekeleen olen käyttänyt kuumasinkittävänä. Pääasia on, että ei käytä alla näkyviä valmiita venepukkeja. Sellaiselle ei voi ajaa, koska rullien varassa on teräs kohtaamassa veneen. Mielestäni ranturin pitää olla sellainen, että sille voi ajaa. Jos veneellä on taipumusta liukua karkuun ennen, kuin veneestä ehtii pois, täytyy vaihde pitää päällä, kunnes liina on kiinni.Venetelakkaa pitäisi rakentaa pikkuveneelle, n. 4m pitkä ja 200kg alumiininen paatti. Tarve noin 10m pitkälle telakalle loivan ja avonaisen rannan takia. Kippari-lehti teki kesän numerossa telakan, jossa vene liukuu polyeteenilevyn päällä. En ole vielä ehtinyt lukemaan koko juttua. Onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta?
Tee itse venetelakka. Oma telakka on hyvä vaihtoehto trailerille - Kipparilehti.fi
Vene on joskus tarpeen vetää kuiville kauden aikana. Oma telakka on hyvä vaihtoehto trailerille.kipparilehti.fi
Veljen kanssa askarreltiin juhannuksena mökille tuollainen.
Runko painekyllästettyä "kakkosnelosta".
Lyhempikin olisi riittänyt mutta parempi pitkä kuin lyhyt.
Meidän tapauksessa kun ranta on loiva ja matala, ei telakalle voi ajaa oli se minkälainen hyvänsä. Kone on nostettava ylös hyvissä ajoin ettei tule peräremonttia.On kokemusta ja olen useita tehnyt. Alumiinivene luistaa liukkaasti PE:llä, kunhan väliin ei pääse hiekkaa. Kahdelle Fasterille olen tehnyt sellaisen, jossa köli on PE-lappujen varassa ja sivutuennan hoitaa 6m:n ~Ø110 PE-putket. Kipparin ratkaisussa on paljon hyvää. Vakavimman tekeleen olen käyttänyt kuumasinkittävänä. Pääasia on, että ei käytä alla näkyviä valmiita venepukkeja. Sellaiselle ei voi ajaa, koska rullien varassa on teräs kohtaamassa veneen. Mielestäni ranturin pitää olla sellainen, että sille voi ajaa. Jos veneellä on taipumusta liukua karkuun ennen, kuin veneestä ehtii pois, täytyy vaihde pitää päällä, kunnes liina on kiinni.
BLMC on yhtä kuin Leyland, eli traktorin moottori. Kyllä varmaan saa osia ja kestää varmaan kauemmin kuin vene johon se on laitettu...
Lasikuituvene on ikuinen, moottori ei.BLMC on yhtä kuin Leyland, eli traktorin moottori. Kyllä varmaan saa osia ja kestää varmaan kauemmin kuin vene johon se on laitettu...
Kondensio.Meillä tulee kolmeen prutkuun yhteensä tunteja kaudessa noin 50. Onko oikeasti perusteltua vaihtaa öljysuodatin joka syksy, jos öljy näyttää ja haisee kurantilta? Jos on, mitkä ovat perusteet? Öljyn toki vaihdan siitäkin näkökulmasta, että haluan nähdä, miltä se näyttää ja haisee.
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.Kondensio.
kondensio ongelma on tosiaan vain pätkäajoa suorittavilla sekä termarivikaisilla.(termari jumissa aukiasennossa) itse vaihdan moottoriöljyn jokatoinen vuosi, kun ajoa on noin 30h vuodessa.Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
alta +10 asteessa säilytetty.Esim perämoottorin kondensoituu moottorin sisäpinnoilta ihan reilusti vettä öljyn sekaan. Yleensä säilytyshallit -5 +5 välillä. Vaikka markkinoidaan lämpöisinä.Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
Paljonkos tämä "iha reilusti" on?kondensoituu moottorin sisäpinnoilta iha reilusti vettä öljyn sekaan
Keväällä tähystimellä nähtävissä öljyn pinnassa ennen ensimmäistä käynnistystä.Paljonkos tämä "iha reilusti" on?
Ja minä väitän että Esson baarin juttuja. Kyllä sitä vettä sinne kondensoituu, mutta ei mitenkään "iha reilusti". Muuten puolet perämoottoreista olisi uosittain hajalla. Puhumattakaan muista moottorilla käyvistä vekottimista.Keväällä tähystimellä nähtävissä öljyn pinnassa ennen ensimmäistä käynnistystä.
Tai kun ennen käyttöä vaihdat öljyt. Selvästi erottuu. Originaali suzukin suodatin 8e.
No kaikkea voi epäillä, joskus menet katselemaan paikalliselle koneistamolle.Ja minä väitän että Esson baarin juttuja. Kyllä sitä vettä sinne kondensoituu, mutta ei mitenkään "iha reilusti". Muuten puolet perämoottoreista olisi uosittain hajalla. Puhumattakaan muista moottorilla käyvistä vekottimista.
Eli miten tuo tarina toimii perusteluna vaihtaa ~15h ajettu suodatin? Tarinan perusteella öljytkin pitäisi vaihtaa vasta keväällä, vaikka yleisesti suositellaan päinvastoin.alta +10 asteessa säilytetty.Esim perämoottorin kondensoituu moottorin sisäpinnoilta ihan reilusti vettä öljyn sekaan. Yleensä säilytyshallit -5 +5 välillä. Vaikka markkinoidaan lämpöisinä.
Tuolloin veden muodostus ihan kohtuullista.
Jaaha vai niin. Mistähän sitä sitten puoli tyhjään kiinteään alumiini tankkiin ilmestyy talvenaikana puoli kylmässä ? tämä on helposti nähtävissä suodattimessa. 140 litran tankista joka puolilllaan jopa 0.5 litraa racorin läpinäkyvässä suodattimessa vettä.200hp 4t suzukissa ainakin ihan kirkkaat öljyt kauden jälkeen ja en vaihda joka vuosi öljyjä tuohon. Parin vuoden välein menty uudesta saakka eikä mitään vesiä koskaan ollut öljyissä vaan kirkkaana pysyvät. Perään vaihdan 3-4vuoden välein mutta joka syksy otan tipan pari ulos että näkee ettei ole vettä päässyt joukkoon. 1800 tuntia mittarissa eikä perus huoltoja enempiä ole tarvinut tehdä. Kaverilla on uistelukäytössä pienempi suitsa jolla yli 3500tuntia menty ja silläkin vain perus huoltoja alla vasta.
Ai nyt hypättiinkin jo lennossa moottorista bensa-/dieseltankkiin. Kaksi täysin eri asiaa.Jaaha vai niin. Mistähän sitä sitten puoli tyhjään kiinteään alumiini tankkiin ilmestyy talvenaikana puoli kylmässä ? tämä on helposti nähtävissä suodattimessa. 140 litran tankista joka puolilllaan jopa 0.5 litraa racorin läpinäkyvässä suodattimessa vettä.
En ota kantaa tuohon veden kondensoitumiseen öljysäiliössä.Ai nyt hypättiinkin jo lennossa moottorista bensa-/dieseltankkiin. Kaksi täysin eri asiaa.
Yleensä se tankki täytetään piripintaan syksyllä, jotta sinne ei kondensoidu sitä vettä puolta litraa ja bensan kanssa mielellään lisäaineiden kera.
Molemmille tavoille on puolestapuhujia. Itse olen täyttänyt aina tankin täyteen ihan tavallista bensaa ja sekaan stabilointiainetta. Mahdollisimman täyteen, jotta metallitankkiin jää mahdollisimman pieni tila missä tankin metallinen pinta on kosketuksissa ilmaan ja voi kondensoida ilmankosteutta. Pienkonebensa on sen verran arvokkaampaa, ettei sitä huvita ostaa kun tankin tilavuus ylittää sata litraa.Eli täytättekö piripintaan juuri normibensalla ja sekaan lisäaine vai sitten bensat pois ja esim pienkonebensaa kanisterillinen tankkiin?
Näinpä. Moottoripyörän kanssa tullut itse tehtyä molemmilla tavoilla.Molemmille tavoille on puolestapuhujia. Itse olen täyttänyt aina tankin täyteen ihan tavallista bensaa ja sekaan stabilointiainetta. Mahdollisimman täyteen, jotta metallitankkiin jää mahdollisimman pieni tila missä tankin metallinen pinta on kosketuksissa ilmaan ja voi kondensoida ilmankosteutta. Pienkonebensa on sen verran arvokkaampaa, ettei sitä huvita ostaa kun tankin tilavuus ylittää sata litraa.
Jonkun pikkutankin kanssa varmaan ihan makuasia, molemmat tavat toimivat. Pääasia että muistaa ajaa ne säilyvät bensat myös moottoriin asti kaasareille/ruiskulle eikä jätä pelkkään tankkiin niitä.
En ota kantaa tuohon veden kondensoitumiseen öljysäiliössä.
Lähinnä kiinnostaa porukan käytännöt juuri tuon bensatankin täyttämisen suhteen. Eli täytättekö piripintaan juuri normibensalla ja sekaan lisäaine vai sitten bensat pois ja esim pienkonebensaa kanisterillinen tankkiin?
Näyttäisi gelcoat lähteneen. Itse uskaltaisin korjata seuraavalla, jos ei syntynyt vuotoa ja gelcoatissa ei näy halkeamia ympärillä. Reunat pitää viistota.Onko vinkkejä miten korjata lasikuituveneen kolhuja? Otti veneen pohja vähän kiveen osumaa. Sopisiko korjaukseen esim. tämä? Vai onko suositella jotain muuta?
Alla vielä kuva