Veneet ja veneily

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
212
Totta on että ilman kuitua pelkkä maali ajaa saman asian, varsinkin noin lyhytta suunniteltua käyttöaikaa varten.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
8
Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.

Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?

Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
935
Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.

Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?

Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
Ei sitä huurua poista. Lähinnä vaihtaa vähän ilmaa.
Sadekeli pienehkössä veneessä on aina vähän inhottavaa. Itse joudun ajaessa laittamaan ajon aikaisen puhalluksen päälle, jos haluaa ikkunoiden pysyvän auki ja siinä tietenkin miinuksena se, että se sitten puhaltaa lämmintä ilmaa. Hanat tietty voisi sulkea, jottei lämmin jäähdytysneste kiertäisi puhallinlämppärille, mutta turhan vaivalloista.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 745
Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
155
Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
Täälläpäin rannikkoa monet käyttävät samaa taktiikkaa. Helpottaa rantautumista saareen yksin ajettaessa ja/tai kovalla tuulella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
611
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.

Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 112
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.

Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?
Venetela siis?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 409
Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
Moottori ylös hyvissä ajoin ennen rantautumista ja jos jää vauhti vajaaksi niin melalla työntelee loppumatkan. Helpoin ottaa vene kevyesti telakan viereen hiekalle ja siitä siirtää käsipelillä telakalle.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
965

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 992
Tuosta olisi varmaan hyvä kysyä omistajalta. Moottori on joku marinoitu työkonemoottori ja omistaja tietänee että mikä. BMC?
Juurikin näin.. Joku Volvo Penta jos on niin saa niihin käyttö osia, mut omistaja tietää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 409
On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
267
On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
Edellinen veneeni on maksanut uutena vuonna 2002 noin 120 000e, ja myin sen 2019 ~80 000 hintaan. Aika hämmentävää, kun miettii että olisi ostanut tuolloin saman hintaisen auton. Mitä olisi jäljellä? Muutama tonni oletettavasti..
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
965
Juurikin tämän takia olen ostanut kaikki veneet uusina. Faster 460:stä sai jopa voittoa yhden kesän veneilyn jälkeen.
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
195
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
Se johtuu siitä, että uudet veneet maksavat koko ajan enemmän. Ja kun uusien veneiden hinnat ovat todella kovia, niin monen katse kohdistuu hyväkuntoisiin vanhoihin. Ja potentiaalisten ostajien määrä on suurimmillaan juuri tuossa alle kymppitonnin hintaluokassa.

Erityisesti käytetyistä Bustereista maksetaan hämmentävän kovia hintoja ja kysyntä on kovaa. Kaveri osti käytetyn Busterin joskus 2000-luvun alussa ja myi sen suunnilleen samaan hintaan pari vuotta sitten.. Toki se on hyvä huomioida, että joku 3000€ oli 20 vuotta sitten paljon isompi raha kuin nykyään. Inflaatio.

Ihan uudesta veneestä hinta toki ensimmäisinä vuosina putoaa reilummin. Mutta muutaman vuoden vanhana ostettu käytetty vene saattaa pitää hintansa hämmentävän hyvin. Varsinkin suosituimmat merkit ja venemallit.

Mutta joo.. Monia halvemman pään veneitä tosiaan lähes "revitään käsistä". Vähän samaa on käytettyjen peräkärryjen osalta.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
171
Venetelakkaa pitäisi rakentaa pikkuveneelle, n. 4m pitkä ja 200kg alumiininen paatti. Tarve noin 10m pitkälle telakalle loivan ja avonaisen rannan takia. Kippari-lehti teki kesän numerossa telakan, jossa vene liukuu polyeteenilevyn päällä. En ole vielä ehtinyt lukemaan koko juttua. Onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta?

 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
965
Venetelakkaa pitäisi rakentaa pikkuveneelle, n. 4m pitkä ja 200kg alumiininen paatti. Tarve noin 10m pitkälle telakalle loivan ja avonaisen rannan takia. Kippari-lehti teki kesän numerossa telakan, jossa vene liukuu polyeteenilevyn päällä. En ole vielä ehtinyt lukemaan koko juttua. Onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta?

On kokemusta ja olen useita tehnyt. Alumiinivene luistaa liukkaasti PE:llä, kunhan väliin ei pääse hiekkaa. Kahdelle Fasterille olen tehnyt sellaisen, jossa köli on PE-lappujen varassa ja sivutuennan hoitaa 6m:n ~Ø110 PE-putket. Kipparin ratkaisussa on paljon hyvää. Vakavimman tekeleen olen käyttänyt kuumasinkittävänä. Pääasia on, että ei käytä alla näkyviä valmiita venepukkeja. Sellaiselle ei voi ajaa, koska rullien varassa on teräs kohtaamassa veneen. Mielestäni ranturin pitää olla sellainen, että sille voi ajaa. Jos veneellä on taipumusta liukua karkuun ennen, kuin veneestä ehtii pois, täytyy vaihde pitää päällä, kunnes liina on kiinni.

Veljen kanssa askarreltiin juhannuksena mökille tuollainen.
Runko painekyllästettyä "kakkosnelosta".
Lyhempikin olisi riittänyt mutta parempi pitkä kuin lyhyt.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
864
On kokemusta ja olen useita tehnyt. Alumiinivene luistaa liukkaasti PE:llä, kunhan väliin ei pääse hiekkaa. Kahdelle Fasterille olen tehnyt sellaisen, jossa köli on PE-lappujen varassa ja sivutuennan hoitaa 6m:n ~Ø110 PE-putket. Kipparin ratkaisussa on paljon hyvää. Vakavimman tekeleen olen käyttänyt kuumasinkittävänä. Pääasia on, että ei käytä alla näkyviä valmiita venepukkeja. Sellaiselle ei voi ajaa, koska rullien varassa on teräs kohtaamassa veneen. Mielestäni ranturin pitää olla sellainen, että sille voi ajaa. Jos veneellä on taipumusta liukua karkuun ennen, kuin veneestä ehtii pois, täytyy vaihde pitää päällä, kunnes liina on kiinni.
Meidän tapauksessa kun ranta on loiva ja matala, ei telakalle voi ajaa oli se minkälainen hyvänsä. Kone on nostettava ylös hyvissä ajoin ettei tule peräremonttia.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
965
Meillä tulee kolmeen prutkuun yhteensä tunteja kaudessa noin 50. Onko oikeasti perusteltua vaihtaa öljysuodatin joka syksy, jos öljy näyttää ja haisee kurantilta? Jos on, mitkä ovat perusteet? Öljyn toki vaihdan siitäkin näkökulmasta, että haluan nähdä, miltä se näyttää ja haisee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 409
Ei.
En näe mitään hyötyä, ehkä muutaman vuoden välein vaihtaisin suodattimen.
 
Liittynyt
12.06.2019
Viestejä
40
Terve! Saattuuko täällä olemaan kokemusta/tietämystä Bayliner 2858/288 veneestä? Kovasti kiinnostaisi tietää moottorien väliset erot kulutuksessa. Venettä tarjolla ainakin 5.7 MAG (kuulemma alitehoinen?) 7.4 MPI ja 4.2 litraisena D-tronic diesselinä. Diesel kiinnostaa eniten, mutta tarjonta paljon suppeampi ku vanhoilla jenkki kaseilla.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
965
Kyseinen Bayliner on muuten oikein mukavan näköinen vene. Olen antanut itseni ymmärtää, että Beikkujen runko on heikko. Materiaalissa on siis säästelty, joka tuntuu ajossa rungon elämisenä. Onko kokemusta? Tuollaiset puheet estävät tehokkaasti haluamasta kyseistä venettä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
655
Itse antanut itselleni ymmärtää että niitä tehtiin aikoinaan juurikin halvalla ja isoilla koneilla jupeille. Kerran olen Saimaalla ollut ison baikun kyydissä ja oli kyllä sateisessa kohtalaisessa aallokkossa mukavaa. Kuskia vähän polttoaineen riittävyys huolestutti. Nyky laadusta ei kokemusta.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
284
Meillä tulee kolmeen prutkuun yhteensä tunteja kaudessa noin 50. Onko oikeasti perusteltua vaihtaa öljysuodatin joka syksy, jos öljy näyttää ja haisee kurantilta? Jos on, mitkä ovat perusteet? Öljyn toki vaihdan siitäkin näkökulmasta, että haluan nähdä, miltä se näyttää ja haisee.
Kondensio.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
965
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 219
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
kondensio ongelma on tosiaan vain pätkäajoa suorittavilla sekä termarivikaisilla.(termari jumissa aukiasennossa) itse vaihdan moottoriöljyn jokatoinen vuosi, kun ajoa on noin 30h vuodessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
35
Veneilen merellä, joten pidän luotettavuutta moottorin ykkösprioriteettinä. Tästä näkökulmasta mieluummin huollan moottoria liikaa kuin liian vähän. Pienissä perämoottoreissa ei edes ole öljynsuodatinta ja jotkut ajaa niillä monta vuotta samoilla öljyillä. Tässä varmaan punnitaan henkilökohtaista riskinottokykyä. Toisaalta jos 20€ suodattimen vaihtamatta jättäminen on kustannuskysymys niin ehkä veneily on väärä harrastus.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
284
Tämä vaatii parempaa selitystä. Tarkoittanet vastaavaa ilmiötä, kun autojen moottorien öljytilaan päätyy kosteutta pakkasilla pätkäajossa. Ilmenee valkoisena emulsiona öljykorkissa sen jälkeen, kun öljy ei enää vettä pysty sitomaan. En ole vastaavaan prutkuissa törmännyt. Jos olisinkin, en olisi huolissani, vaikka suodattimen vaihtamatta jättäminen jättäisi moottoriin noin 2dl:aa öljyä, jossa mahdollisesti on vettä. Osuus koko öljymäärässä on olematon, kun suurin osa öljystä kuitenkin vaihtuu. Yleisempi ilmiö prutkuissa on bensan päätyminen öljyn joukkoon. Siinäkään tapauksessa en olisi huolissani suodattimeen jäävästä 2dl:sta "saastunutta" öljyä, kun useampi litra on puhdasta öljyä. Laskin vanhan öljyn 5%:n epäpuhtauden tarkoittavan öljyn vaihdon jälkeen 0,2%:n epäpuhtautta, jos kokonais öljytilavuus olisi 5l ja suodattimeen jäisi 2dl:aa.
alta +10 asteessa säilytetty.Esim perämoottorin kondensoituu moottorin sisäpinnoilta ihan reilusti vettä öljyn sekaan. Yleensä säilytyshallit -5 +5 välillä. Vaikka markkinoidaan lämpöisinä.
Tuolloin veden muodostus ihan kohtuullista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
963
Keväällä tähystimellä nähtävissä öljyn pinnassa ennen ensimmäistä käynnistystä.
Tai kun ennen käyttöä vaihdat öljyt. Selvästi erottuu. Originaali suzukin suodatin 8e.
Ja minä väitän että Esson baarin juttuja. Kyllä sitä vettä sinne kondensoituu, mutta ei mitenkään "iha reilusti". Muuten puolet perämoottoreista olisi uosittain hajalla. Puhumattakaan muista moottorilla käyvistä vekottimista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 972
Viestejä
4 369 277
Jäsenet
72 707
Uusin jäsen
epätietoinen

Hinta.fi

Ylös Bottom