Veneet ja veneily

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
212
Totta on että ilman kuitua pelkkä maali ajaa saman asian, varsinkin noin lyhytta suunniteltua käyttöaikaa varten.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
8
Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.

Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?

Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
921
Kesä on taas Suomen parastaan eli vettä tulee kun Esterin... Kosteus siis on taas kohdallaan.

Onko kukaan asentanut ht veneeseen aurinkokennopuhallinta poistamaan ilmaa veneestä? Varsinkin kuomu kiinni oleskellessa sateella on melkoinen huuru laseissa sekä ilma tukala. Onko täysin turha investointi asentaa?

Vene sisäperämoottorillinen. Vetääköhän moottoritilasta ns. huonoa ilmaa sisään.
Ei sitä huurua poista. Lähinnä vaihtaa vähän ilmaa.
Sadekeli pienehkössä veneessä on aina vähän inhottavaa. Itse joudun ajaessa laittamaan ajon aikaisen puhalluksen päälle, jos haluaa ikkunoiden pysyvän auki ja siinä tietenkin miinuksena se, että se sitten puhaltaa lämmintä ilmaa. Hanat tietty voisi sulkea, jottei lämmin jäähdytysneste kiertäisi puhallinlämppärille, mutta turhan vaivalloista.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 722
Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
154
Mites kun olen ajatellut laittaa poijun noin 20 metrin päähän rannasta, ja sitten köyden poijusta rannassa olevaan puuhun, jolloin voi ajaa veneen köyden viereen ja napata helposti köydestä kiinni.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? En nyt keksi miksi tämä ei toimisi. Laituria ei siis ole vielä
Täälläpäin rannikkoa monet käyttävät samaa taktiikkaa. Helpottaa rantautumista saareen yksin ajettaessa ja/tai kovalla tuulella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
609
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.

Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 107
Soutuveneelle tarvitsisi venetelakan. Turhan jyrkkä venepaikka ja pölkyt jo lahonneet. Siis kaupungin paikka, kolme painekyllästettyä pölkkyriviä.
Selkä alkaa olla niin huonossa kunnossa että ei enää veneen veto ylös onnistu. Vinssiä ei oikein saa kunnolla kiinni kun nuo pölkyt jo melko lahoja.

Kauheat hinnat noilla valmiilla. Mietin jos itse tekisin venetelakan, mutta millä nimellä lähden etsimään osia, esim. niitä rullia?
Venetela siis?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 394
Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
862
Millä tohon ajetaan, kun ranta näyttää niin loivalta että moottori kyntää pohjaa jo kauan ennen kuin vene on hollilla?
Moottori ylös hyvissä ajoin ennen rantautumista ja jos jää vauhti vajaaksi niin melalla työntelee loppumatkan. Helpoin ottaa vene kevyesti telakan viereen hiekalle ja siitä siirtää käsipelillä telakalle.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
954
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 394
On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
265
On nämä venehommat kyllä ihmeellisiä.
Taisi olla nyt seitsemäs vene jonka omistan ja olen jokaisen myynyt käytännössä samalla rahalla eteenpäin kun mitä olen maksanut. Tämä viimeisin meni kaiken lisäksi vielä nyt syyspuolella ja melko kivuttomasti muutaman viikon myyntiajalla.
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
Edellinen veneeni on maksanut uutena vuonna 2002 noin 120 000e, ja myin sen 2019 ~80 000 hintaan. Aika hämmentävää, kun miettii että olisi ostanut tuolloin saman hintaisen auton. Mitä olisi jäljellä? Muutama tonni oletettavasti..
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
185
Hintaluokka omissa ollut toki halpa 3000-10 000, mutta onko markkina tosiaan niin vääristynyt että uutta tavaraa ei mistään tule, kun vanhat suorastaan revitään käsistä. Tällä logiikallahan kannattaisi ostaa uusi vene, ajella sillä 20 vuotta ja silti siitä saisi vielä 50% ostohinnasta.
Se johtuu siitä, että uudet veneet maksavat koko ajan enemmän. Ja kun uusien veneiden hinnat ovat todella kovia, niin monen katse kohdistuu hyväkuntoisiin vanhoihin. Ja potentiaalisten ostajien määrä on suurimmillaan juuri tuossa alle kymppitonnin hintaluokassa.

Erityisesti käytetyistä Bustereista maksetaan hämmentävän kovia hintoja ja kysyntä on kovaa. Kaveri osti käytetyn Busterin joskus 2000-luvun alussa ja myi sen suunnilleen samaan hintaan pari vuotta sitten.. Toki se on hyvä huomioida, että joku 3000€ oli 20 vuotta sitten paljon isompi raha kuin nykyään. Inflaatio.

Ihan uudesta veneestä hinta toki ensimmäisinä vuosina putoaa reilummin. Mutta muutaman vuoden vanhana ostettu käytetty vene saattaa pitää hintansa hämmentävän hyvin. Varsinkin suosituimmat merkit ja venemallit.

Mutta joo.. Monia halvemman pään veneitä tosiaan lähes "revitään käsistä". Vähän samaa on käytettyjen peräkärryjen osalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 619
Viestejä
4 364 666
Jäsenet
72 439
Uusin jäsen
Old Fart

Hinta.fi

Ylös Bottom