Veneet ja veneily

Hurrican HT on ainakin hyvä aallokossa. Kotkan edustalla aikoinaan ajelin sellaisella. Tuosta "ankan nokasta" on hyvä heitellä virveliä ja katolle saa vapatelineitä. Nyt jäänyt erinäisistä syistä useaksi vuodeksi maihin. Moottorista alkoi kuulumaan nelos sylinterin lähistöltä kiertokangen kohdilta tietyllä kierroksilla kolkattavaa ääntä niin en uskaltanut enää vesille lähteä. Jos jotain kiinnostaa projektiksi tuollainen niin myyn mielelläni. Videossa ei näy, mutta asensin myös trimmilevyt. Kunnostuksessa oli mukana Tiiskereitä tehnyt ja korjaillut kaverini. Hurrican HT
 
Talven jäljiltä käymisongelmaa Yamaha 50HP 2T koneessa.



Tyhjäkäynnillä ottaa kierroksia hyvin, vaihteella sammuu alle kahdessa tonnissa.

Vaihdettua: Bensapumppu, suodatin, tulpat, bensaletkut, öljyt. Kaasarit tarkistettu. Vesi kiertää normaalisti.

Ideoita?

Mitä kuuluu "kaasareiden tarkistukseen"? Kunnon puhdistus niille ja kalvojen tsekkaus. Onko kokeiltu pumpata pässin kivestä siinä vaiheessa kun sammuu kuormituksen alla?
 
Kiitos.
Tosiaan mainitsematta jäi että vene tulee ainoastaan sisävesille, ei tarvitse siis olla merikelpoinen.
Pari kaveria on ketkä veneilyä harrastaneet ja pari venettä kuiduttaneetkin melkein kokonaan uusiksi. Heiltä olenkin jo paljon kysellyt ja saanut vinkkejä. Tuossa nyt olisi Flipper 520 HT suhteellisen lähellä ja vaikuttaisi ainakin ilmoituksen perusteella asialliselta https://www.nettivene.com/moottorivene/flipper/953208.

"Kauhea" hinta 80-luvun koneesta vaan, imo tuon ikäinen vene pitäisi ostaa tekniikan hinnalla ja tuossa jää rungolle arvoa aika monta tonnia. 2T:ä on lisäksi ikävä savupilvessä uistella. Ihan siistiltä toki kuvissa näyttää
 
En kyllä kauheasti antaisi arvoa 2T koneelle vuonna 2024. Bensasyöppö ja äänekäs. Onhan ne tekniikaltaa yksinkertaisia huoltaa, jos löytää rakkaudella pidetyn
Tosin niissä voi olla piileviä vikoja vaikka kuinka, Kampiakselin stefojen vuotoja,kampiakseleiden väljyyttä kun jotkin on palasista kasattuja. merikoneissa poikkeuksetta hirveästi hapettumia
 
Osa 2t koneista hyvinkin hiljaisia. Eipä nuo nelarit ihan kauheasti hiljaisempia ainakaan laukkavauhdissa tunnu olevan.
Itse pitäisin ruisku 2t perämoottoria "parhaana" mitä on markkinoilla ollut saatavilla. Uudemmat nelarit tehoon nähden aika painavia, kalliita ylläpitää tällaisessa tavan pertsan mökkikäytössä ja ei ainkaan yhtään luotettavampia.

Bensasyöpöstäkin voi olla kahta mieltä, ei nuo omat ole kyllä vieneet sen enempää ainetta kuin nelaritkaan, jos puhutaan reippaasta matkavauhdista jossa 2t on yleensä parhaillaan.

Pihistelyyn ostin dieselkoneisia matkapaatteja ja niillä ei tarvinnut sitten bensankulutusta paljon murehtia.
 
Meneekö pohjan myrkkymaali pilalle, jos on ollut talven ulkona ja päässyt jäätymään? Voiko käyttää vielä? Hempelin Mille kyseessä.
 
Suzukin (dt9 valkokoppanen) herätin eloon vuosien seisonnan jälkeen taas ja suodattimen sakkakupin tiiviste vuotaa kun pumppaa letkun tissistä täyteen. Litteän näköinen o rengas, joten eiköhän tommonen löydy vaikka ikh:lta.

Moottorin käydessä tuo kuppi valuu melkein tyhjäksi, mutta sehän taitaa olla normaalia kun tossa on pumppu vasta suodattimen jälkeen?

Polttoaineletkun liittimet isompi kysymysmerkki, moottorin pään liitin heiluu kun hullun m.. ja vuotaa. Onkohan suzukilla pysynyt 70 luvulta standardi näihin? Tankin päähän käynee omc mallinen.
Letkun meinasin säilyttää, kun kuulemma nykyiset tarvikemalkit kovettuu vuodessa pilalle ja toi on kohtuu joustava vielä.

Voishan ton tankin tilallekin ostaa tommosen kompaktimman 12l muovitankin. Halvalla ei taida näissä saada hyvää?
 

Liitteet

  • 20240529_171901.jpg
    20240529_171901.jpg
    283,9 KB · Luettu: 31
  • 20240529_171906.jpg
    20240529_171906.jpg
    216,2 KB · Luettu: 35
  • 20240529_171912.jpg
    20240529_171912.jpg
    339,9 KB · Luettu: 31
  • 20240529_171916.jpg
    20240529_171916.jpg
    405,3 KB · Luettu: 32
Viimeksi muokattu:
Tosta suizasta vielä, toi on ainut perämoottori millä oon ajellut niin kuuluukohan ton sammua kun pistää kaasun täysin pois päältä? Ts. onko tossa säädetty kaasuvaijeri pieleen? Nyt se pitää varovasti käsin säätää sopivaan tyhjäkäyntiin kahvalla ettei mene "yli" ja sammu.
 
Tosta suizasta vielä, toi on ainut perämoottori millä oon ajellut niin kuuluukohan ton sammua kun pistää kaasun täysin pois päältä? Ts. onko tossa säädetty kaasuvaijeri pieleen? Nyt se pitää varovasti käsin säätää sopivaan tyhjäkäyntiin kahvalla ettei mene "yli" ja sammu.
Ei kuulu sammua ennen kuin varta vasten sammutetaan.
 
Tosta suizasta vielä, toi on ainut perämoottori millä oon ajellut niin kuuluukohan ton sammua kun pistää kaasun täysin pois päältä? Ts. onko tossa säädetty kaasuvaijeri pieleen? Nyt se pitää varovasti käsin säätää sopivaan tyhjäkäyntiin kahvalla ettei mene "yli" ja sammu.
Kannattaa ensin ratkaista mahdolliset käyntiongelmat.

Ei ole juuri tuosta moottorista kokemusta, mutta yleisesti kyllä siellä joku tyhjäkäynnin säätöruuvi löytyy. Kone sammuksissa kaasuttelet ja katsot vivuston liikkeitä niin löytyy joku rajoitin, jota vasten kaasu palautuu ja siinä ruuvi.
 
Tuli tuossa alkukeväästä ostettua tuolle kumilaivalle traileri kuten ketjussakin suunnittelin ja vaikka vesille en olekaan ihan niin usein vielä ehtinyt kuin olisin ehkä halunnut, niin kyllähän tuo melkoisen helpotuksen hommaan on tuonut. Sen verran tuli hölmöiltyä, että tuli nostettua venettä traikulle tuosta keulan D-renkaasta, joka repeytyi nyt viimeisimmällä reisulla irti, mikä ei näin jälkiviisaana ole mikään ihme kun miettii että se on kiinni keulaponttoonissa vain liimatulla PVC-kangaslipareella, jonka varaan tulee venettä nostaessa toistasataa kiloa painoa. Pitänee viritellä tuohon nostoon joku vähän parempi systeemi.

Nyt kun vene on koko ajan kasattuna pihalla, on sitten tullut tehtyä kaikenlaisia muitakin pikku päivityksiä. Yksi todella huima päivitys oli tällaisten hydrofoilien asennus perämoottoriin. Hieman epäilytti markkinointipuheet ja Youtubessa vastaantulleet hehkutukset, mutta ero on kyllä oikeasti kuin yöllä ja päivällä. Vene plaanaa paljon helpommin, keulakulma on selvästi alempi, ajo on vakaampaa ja vene myös kulkee aalloissa todella paljon paremmin. Yleensä noiden hydrofoilien haittapuoleksi mainitaan huippunopeuden pieni putoaminen, mutta minulla tuli nousi huippunopeuskin n. 30 -> 35 km/h. Tämä tosin on luultavasti kumiveneille spesifi juttu joka johtuu luultavasti siitä, että normaalisti leveäpohjaisilla ja pienikölisillä kumiveneillä isompi osa pohjasta on kosketuksissa vedenpinnan kanssa ja tuo foili sitten vähentää tätä pinta-alaa hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Potilas on Honda bf40 vm 2002 ja ongelmana on että merkkivesisuihku tulee vain ryyppy päällä. En tiedä onko tämä ongelma kun moottori kävi kuitenkin 2h yhtä soittoa eikä summeri alkanut soimaan ylikuumenemisen merkiksi. Käytän venettä merellä, joten kyllähän tuosta tulee vähän lisää jännityksen tunnetta elämään.

Ja lisätään vielä, että impelleri vaihdettu syksyn 2023 huollon yhteydessä.
 
Kokeile sorkkia rautalangalla sitä suihkureikää kun kone käy, voi olla roskaa putkessa. Voi myös kokeilla puhaltaa kevyesti paineilmalla.
 
Mulla mercuryn 20hp 2t mosa tekee sitä että suihku lakkaa muutamaksi sekunniksi ja jatkuu sitten taas normaalisti. Tekee sitä niin säännöllisesti ja on pari kesää ajeltu silti näin, että olisikohan tuollaisessa termostaatti joka suihkua pätkii?
 
Mulla mercuryn 20hp 2t mosa tekee sitä että suihku lakkaa muutamaksi sekunniksi ja jatkuu sitten taas normaalisti. Tekee sitä niin säännöllisesti ja on pari kesää ajeltu silti näin, että olisikohan tuollaisessa termostaatti joka suihkua pätkii?
Tuskin. Sen suihkun ainoa tehtävä on kertoa veden kiertävän.

Edit. Joissakin mercuryn malleissa merkkivesi todellakin on termostaatin jälkeen. Eli jos kylmänä ei tule vettä, on kyse tämmöisestä.

Useimmiten, myös mercuryissa, merkkiveden lähtö on ennen termostaattia.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla mercuryn 20hp 2t mosa tekee sitä että suihku lakkaa muutamaksi sekunniksi ja jatkuu sitten taas normaalisti. Tekee sitä niin säännöllisesti ja on pari kesää ajeltu silti näin, että olisikohan tuollaisessa termostaatti joka suihkua pätkii?
wanhemmissa koneissa termarin avautuessa pissaa
 
Näin olen vähän sen ajatellut olevan, kun silloin ostaessa vaihdoin impellerin ja parhaani mukaan tutkin jäähdytyskanavat enkä mitään löytänyt. Lisäksi tasakaasulla tasaisella kuormituksella tuo on melkein sekunnilleen säännöllisin pätkäisyin, niin ei oikein voi tukoksestakaan johtua.
 
Alkaa viimeinkin olla veneprojekti tältä keväältä loppusuoralla. Ikinähän se ei tule olemaan valmis ja aina löytyy jotain uutta mitä päivitellä tai korjata.

Alla pari kuvaa miltä vene näytti viime syksynä ja miltä se näyttää tällä hetkellä. Ihan näin isoa projektia ei ollut tarkoitus tehdä mutta kun kerran vauhtiin pääsi niin pakkohan se oli :)

Seuraavat asiat tuli tehtyä tässä kevään/alkukesän aikana:

• Pohjan maalaus kolmeen kertaan

• Kannen maalaus neljään kertaan (2 kertaa pohjamaalilla ja 2 kertaa pintamaalilla)

• Kannen kävelyosille anti-skid pinnoitus

• Kaiteiden maalaus

• Uudet pollarit veneen etuosaan + reiät sivuihin jotta köydet ei hankaa laitoja vasten

• Kaikkien ikkunoiden tiivistys

• Etuhytin suurentaminen

• Mätien vanereiden uusiminen + kuidutus

• Kaikkien puuosien öljyäminen

• Uusi tuuletin takahyttiin

• Uusi 170w aurinkopaneeli

• Uusi Victron MPPT aurinkopaneelin lataussäädin

• Uudet Victronin 3x95Ah AGM akut

• Uusi 8kWh diesel lämmitin

• Sisätilojen hionta + homeenpoisto ja päälle maalaus

• Vessaan uudet paneelit + uusi poistoilmapuhallin + uusi valo

• Etuhytin kattoon + sivuille vinyylimatto

• Uudet hyllyt jääkaapin ylä- ja alapuolelle

• Uudet vedenkestävät epäsuorat ledivalot ajohyttiin + etuhyttiin

• Uusi laturi moottorille

• Perus kausihuolto (PA-suodatin, PA-letkut, impelleri, moottoriöljyt, potkuriakselin rasvaus)

• Katto- ja etuluukun tiivistys

• Uusi pöytä integroiduilla mukitelineillä ajohyttiin

Vielä on jäljellä ainakin:

• Lattiamattojen vaihto "parempaan"

• Vessan hyllyn viimeistely

• Takahytin vinyylien asennus

• Wi-Fi reitittimen asennus

• IR-kameran asennus

• Signal K + KIP (Raspberry Pi) seurantajärjestelmän asennus

• ESP32 + Dallas 1-wire lämpötilasensoreiden asennus konetilaan

• ESP32 + YKC nestesensoreiden asennus septitankkiin

Time-lapse video projektista:


Muutosten läpikäynti:



IMG_9924.jpegIMG_9925.jpegIMG_9926.jpegIMG_9927.jpeg
 
Tuli hommattua Yamarin 435 big ride eli tuulilasi mallinen vene. Vene ois tarkoitus pitää koko kesä laiturissa, joten koitin tuossa katsella tietoa pilssipumpun tarpeesta, mutta ei oikein mistään löytynyt että onko tuo sadevesityhjentyvä vai tarviiko pumpun. Oisko täälä kellään tietoa tai vinkkiä mistä tuohon vois vastauksen löytää?

Toisena kysymyksenä, että veneen ajokuomu alkaa oleen vähän parhaat päivänsä nähnyt. Sain va-varusteelta tarjouksen uudesta kuomusta hintaan 750-850e. Hieman turhan kallis investointi kyllä tuon hintaiseen veneeseen. Onko tietoa löytyykö muita valmistajia tai onko kukaan teettänyt esim. verhoilijalla kuomua jos veisi vanhan malliksi?
 
Alkaa viimeinkin olla veneprojekti tältä keväältä loppusuoralla. Ikinähän se ei tule olemaan valmis ja aina löytyy jotain uutta mitä päivitellä tai korjata.



IMG_9927.jpeg
Kannattaa lakata pöytä. Harmittaa ne tulevat homeet vähemmän, kun eivät tule pilkkuina vaneriin. Pöytiin jää aina jotain rasvajäämiä ja mullakin välillä pientä hometta jostain pöydältä löytynyt talven jäljiltä, vaikka kuinka olevinaan aina pyyhkinyt pöydän. Lakkapinnalta ne sentään voi pyyhkiä pois, mutta äkkiä menee koko pöytävaneri uusiksi, kun on pilkuilla. Noi perusvanerit varsinkin aika helposti ottaa pilkkuja itseensä.

Itse pitäisin ruisku 2t perämoottoria "parhaana" mitä on markkinoilla ollut saatavilla. Uudemmat nelarit tehoon nähden aika painavia, kalliita ylläpitää tällaisessa tavan pertsan mökkikäytössä ja ei ainkaan yhtään luotettavampia.
Millä tavalla nelari on kallis ylläpitää? Ja millä tavalla "yhtään luotettavampia"?
Naurettavan halpaahan nykyajan 4T on ylläpitää, kunhan jaksaa öljyt ja suodattimet vaihdella. Hinnaltaan ihan sama vaihtaako öljyt koneeseen, vai syöttääkö sitä erilliseen säiliöön.

Siitä olen samaa mieltä, että nykyaikainen 2T-ruisku on kyllä etevä peli kevyemmän painonsa takia, sekä myöskin alavääntönsä takia käytössä "mukavampi" ja varsinkin, jos on enemmän kuormaa. Liukuunlähtö on ihan eri planeetalta tuossa tilanteessa 2T ja 4T koneiden välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa lakata pöytä. Harmittaa ne tulevat homeet vähemmän, kun eivät tule pilkkuina vaneriin. Pöytiin jää aina jotain rasvajäämiä ja mullakin välillä pientä hometta jostain pöydältä löytynyt talven jäljiltä, vaikka kuinka olevinaan aina pyyhkinyt pöydän. Lakkapinnalta ne sentään voi pyyhkiä pois, mutta äkkiä menee koko pöytävaneri uusiksi, kun on pilkuilla. Noi perusvanerit varsinkin aika helposti ottaa pilkkuja itseensä.

Pitää katsoa miten tämän kesän kestää tuo pöytälevy. Se maksoi hurjat 20€ tehdä niin voi tehdä vaikka uuden ensi talvena jos siltä tuntuu
 
Kannattaa lakata pöytä. Harmittaa ne tulevat homeet vähemmän, kun eivät tule pilkkuina vaneriin. Pöytiin jää aina jotain rasvajäämiä ja mullakin välillä pientä hometta jostain pöydältä löytynyt talven jäljiltä, vaikka kuinka olevinaan aina pyyhkinyt pöydän. Lakkapinnalta ne sentään voi pyyhkiä pois, mutta äkkiä menee koko pöytävaneri uusiksi, kun on pilkuilla. Noi perusvanerit varsinkin aika helposti ottaa pilkkuja itseensä.

Millä tavalla nelari on kallis ylläpitää? Ja millä tavalla "yhtään luotettavampia"?
Naurettavan halpaahan nykyajan 4T on ylläpitää, kunhan jaksaa öljyt ja suodattimet vaihdella. Hinnaltaan ihan sama vaihtaako öljyt koneeseen, vai syöttääkö sitä erilliseen säiliöön.

Siitä olen samaa mieltä, että nykyaikainen 2T-ruisku on kyllä etevä peli kevyemmän painonsa takia, sekä myöskin alavääntönsä takia käytössä "mukavampi" ja varsinkin, jos on enemmän kuormaa. Liukuunlähtö on ihan eri planeetalta tuossa tilanteessa 2T ja 4T koneiden välillä.
Jakopäämurheet ja mielestäni 2t luonteeltaan mukavampi
 
Pitää katsoa miten tämän kesän kestää tuo pöytälevy. Se maksoi hurjat 20€ tehdä niin voi tehdä vaikka uuden ensi talvena jos siltä tuntuu
Kerralla kun tekee kunnolla, niin ei tarvitse tehdä uudestaan. Se vanerin viilupinta kuitenkin imee kaikkea paskaa itseensä. Varsinkin, jos tuossa pöydän ääressä oikeasti syödäänkin, niin ei ainakaan itselleni tulisi mieleenkään jättää pelkälle puupinnalle.
Se pöytäpinta on huomattavasti siistimpi lakattuna ja paljon helpompi pitää puhtaana ilman pelkoa, että rasvatahrat imeytyy puuhun.
Makuasioitahan nämä kait sitten on, mutta puolivalmiilta tuo ilman lakkausta näyttää. Noin paljon nähty kuitenkin vaivaa muuten laittoon, niin miksi jättää puolitiehen tuossa asiassa.

Ja joo... löytyy omakin matkavene, niin kokemusta on myös kaikenlaisesta vahinkoporsastelusta pöydän ääressä vesillä ollessa.
 
Ittellä 470 bella scantic. 5 vuotta tuli ajettua suzukin dt40 -83. Koneesta laukes kannen tiivisteet. Jos kannesta olis lähteny edes suurin osa pulteista irti katkeamatta, niin olisin koneen korjannnut. Korjaamolla saivat yhden ruuvin ehjänä ulos ja loput katkes.

Hetki meni ihmetellessä ja lopputuloksena painelin kauppaan. Nyt olis Mercuryn f40 -24 asennuksessa. Onko noista mihinkään? Kipparilehden arvostelu löytyy 2008 vuodelta, mutta toivottavati 12 vuodessa on jotain kehitystä tapahtunu.
 
Potilas on Honda bf40 vm 2002 ja ongelmana on että merkkivesisuihku tulee vain ryyppy päällä. En tiedä onko tämä ongelma kun moottori kävi kuitenkin 2h yhtä soittoa eikä summeri alkanut soimaan ylikuumenemisen merkiksi. Käytän venettä merellä, joten kyllähän tuosta tulee vähän lisää jännityksen tunnetta elämään.

Ja lisätään vielä, että impelleri vaihdettu syksyn 2023 huollon yhteydessä.
Mulla on sama kone. Suihkun pitäisi tulla aina koneen käydessä.
Kokeile sorkkia rautalangalla sitä suihkureikää kun kone käy, voi olla roskaa putkessa. Voi myös kokeilla puhaltaa kevyesti paineilmalla.
Tänään saareen mennessä merkkivesi suihkusi yllättäen koko matkan, mutta paluumatkalla ei taaskaan toiminut. Rautalankakikkaakin on joskus kokeiltu, mutta ei jaksaisi joka päivä rassailla. Siltähän tuo ehkä vaikuttaisi, että jotain paskaa on kanavissa. Milläköhän menetelmillä ja aineilla noita on ollut tapana putsata/huuhdella? Voisi syyshuollon yhteydessä koittaa saada kuntoon.
 
Pidä moottoria käynnissä ja puhalla ilmaa merkkireikään jollain. Vesikanavassa merkkireijän kohdalla moneessa koneessa muutaman sentin syvennys johon kertyy moskaa. Puhaltamalla ilmaa moska lähtee veden mukana pois.
 
Sain viimeinkin asennettua Raspberry Pi:n, ESP32 piirit sensoreineen sekä IR kameran.

Tarkempi kuvaus alla olevassa videossa.


Videon tekstikentästä löytyy linkki tiedostoon missä on kaikki osat mitä käytin, kytkentäkaaviot, koodi jne jos haluaa itse toteuttaa vastaavan projektin omaan veneeseen.

IMG_9940.jpeg
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.
Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.
Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.
Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.
Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.

Tuossa käyttötarkoituksessa harkitsisin kyllä sähkömoottoria.
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.
Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.
Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.
Meillä ollut mökki soutuvene käytössä 2.3 Honda jo vuosikaudet, toiminut kuin junan vessa poislukien se kerta kun isäni ajoi 95 bensalla kauden päätteeksi ja etanoli hartsiutui kaasarin suuttimeen. Se kylläkin oli todella helppo ottaa kaasarista suutin pois ja puhallella auki.

Kuten aiempi mainitsi niin sähkömoottori on oiva valinta varsinkin jos hiljaisuutta arvostat kuten sanot, nuo pari heppaset bensaperämoottorit on yllättävän äänekkäitä.
Mutta sellaista ei kuitenkaan mielestäni pidä ostaa mistään bensansäästö syistä, nuo 2-3hp perämoottorit kuluttavat aivan olemattoman määrän bensaa, vie noin litran tai ehkä korkeintaan pari tunnissa puolella kaasulla körötellessä.

Jos tulet ottamaan konetta usein veneestä irti ja takaisin kiinni niin kannattaa pitää silmällä että kiinnitys systeemi on helppo, myös keveys auttaa.
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.
Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.
Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.
Ennen Honda oli ainoa, jossa oli "vapaa". Se ei siis aina työntänyt koneen käydessä, vaan työntö vaati hieman kierroksia, jolloin keskipakokytkin otti kiinni. Jos tuota ei ole muissa, ostaisin Hondan.
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.

Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.

Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.

Suzuki 2.5hp kone on soutuveneessä ollut itsellä nyt muutaman kauden. Ihan luotettava kone ollut ja mielestäni melko hiljainen. Kevyt kannella eikä kuluta mitään. Tankki taitaa olla alle litran (0.9L) ja aina on koko illan kalastusreissun riittänyt. Eteen ja vapaa löytyy vaihteista, pakkia ei ole mutta ei kyllä tämmöisessä kaipaakkaan.

Omasta mielestä tuo on kätevämpi kuin sähkökone, kun ei tarvitse sitä akkua raahata vaan kaikki on tuossa samassa paketissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tulet ottamaan konetta usein veneestä irti ja takaisin kiinni niin kannattaa pitää silmällä että kiinnitys systeemi on helppo, myös keveys auttaa.

Hyvä pointti, joka jäi mainitsematta. Melkein aina moottori pois, kun venettä käytetä.

Tuossa käyttötarkoituksessa harkitsisin kyllä sähkömoottoria.

Tuota itsekin ensin ajattelin, mutta nuo "oikeat" säkömoottorit litiumakulla on hinnaltaan aivan liian kalliita ja irtoakulla olevissa tulee akun paino jo aika suureksi. Ainakin perinteisellä syväpurkausakulla. Toisaalta irto litiumakku ei paina niin paljoa.

Sähkömoottori ja litumakku hinnaltaan noin sama kuin bensamoottori. Range olematon bensaan verratuna.
Bensaa litran pullo varalle mukaan ja matka jatkuu enemmän kuin vara-akulla ja bensa ei paina palkoa.

Tohatsussa vähän isompi moottori eli jos sillä ajaa vähän pienemmillä kierroksilla niin luulisi, että ei ala korvat soimaan.
Aiemmat kokemukset perämoottoreista on jostain 80-luvun 20hp johnssonista, joka ei ollut tosiaankaan hiljainen.
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.
Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.
Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.

2.5hp Yamaha, kevyt kantaa, eteen ja vapaa löytyy, pakille pääsee kun kääntää moottorin ympäri, ei kuluta mitään. Käyttänyt aina pienkonebensaa ja toiminut vuosikaudet ilman mitään ongelmia vaikka säilytys kylmässä talvet.

Sähkö on äänetön mutta kallis jos haluaa edes siedettävän toimintamatkan, Yamaha ei kovin äänekäs ole noin puolella kaasulla ja toimintamatka "loputon".
 
Suzuki 2.5hp kone on soutuveneessä ollut itsellä nyt muutaman kauden. Ihan luotettava kone ollut ja mielestäni melko hiljainen. Kevyt kannella eikä kuluta mitään. Tankki taitaa olla alle litran (0.9L) ja aina on koko illan kalastusreissun riittänyt. Eteen ja vapaa löytyy vaihteista, pakkia ei ole mutta ei kyllä tämmöisessä kaipaakkaan.

Meillä toi tenderissä. On tavallaan ihan omassa painoluokassaan, 13,5kg kun muut about vastaavat painaa sen 17-18kg. On aika tärkeä ominaisuus kun sitä nostellaan purjeveneen kannelta kumppariin ja takaisin.
 
Meillä on pieni soutuvene ja ajateltiin investoida moottori siihen: Uutta ja pienintä mahdollista kokoa eli 2,5 - 3hp. Lähinnä korvaamaan soutajaa. Onko kellään kokemuksia näin pienistä koneista, onko väliä minkä ostaa? Muutakuin halvimman.
Suzuki kevein ja halvin koska vielä tarjouksessa, tohatsu seuraava, honda ja yamaha kalleimasta päästä. Noin satkun portailla ylöspäin kuudestasadasta.
Onko noilla mitään käytännön eroa kuin paino ja silläkään ei ole merkitystä. Hiljaisuus olisi plussaa.

Hiljaisuudesta plussaa ja lähinnä soutajaa korvaamaan. Kuulostaa siis sähkökoneelle sopivalta setiltä, jos edellä mainittu range ei tule ongelmaksi ja lataaminen onnistuu järkevästi. Etenkin yksisylinteriset perämoottorit on kuitenkin aina vähän säksättäjiä.

600€ budjetilla saat jonkun edullisemman pään sähkömoottorin, kuten vaikkapa yamaha M12, Minn Kota Endura C2 tai sitte tehokkaampi Haswing, kaikki noin 200-250€. Lisärahalla moottoriin saa digitaalisen säätimen, jolloin moottori on energiatehokkaampi. Joku selittäköön paremmin jos on tarve.

Akkuun panostaisin, Saksasta saa 100 Ah akun alle 250€. Siihen vielä laturi päälle, noin 150€.

Akuksi esim:


Soutuvene kulkee kivasti varmaan jollakin 15 Ampeerin teholla, eli tuolla akulla ajelisi yli 6 tuntia. Täydelläkin teholla, jolloin nopeus tuskin enää juuri muuttuu, mennään yli 2 tuntia koneesta riippuen.

Tuttavalla on reilu 5m pitkä puinen purjevene kuitenkin ihan kunnon kölillä jne, ja se kulkee 45 paunan MinnKotalla 17 A virralla oikein mukavasti. Täydellä teholla akun bluetooth näytti kulutukseksi muistaakseni 47 A. Sen puolesta pienempikin, vaikka 50 Ah litium-akku voisi olla hyvä valinta. Kevyempi kantaa lataukseen. Bluetooth akussa on kiva, niin näkee varauksen helposti.
 
Päivällä tilasin suzukin kun ei täältä päin löytynyt suoraan kaupasta enää.
2.5hp Yamaha, kevyt kantaa, eteen ja vapaa löytyy, pakille pääsee kun kääntää moottorin ympäri, ei kuluta mitään. Käyttänyt aina pienkonebensaa ja toiminut vuosikaudet ilman mitään ongelmia vaikka säilytys kylmässä talvet.

Sähkö on äänetön mutta kallis jos haluaa edes siedettävän toimintamatkan, Yamaha ei kovin äänekäs ole noin puolella kaasulla ja toimintamatka "loputon".
Jamaha ei pamaha sanotaan moottoripyöristäkin. On vaan kaikkein kallein nyt.

600€ budjetilla saat jonkun edullisemman pään sähkömoottorin, kuten vaikkapa yamaha M12, Minn Kota Endura C2 tai sitte tehokkaampi Haswing, kaikki noin 200-250€. Lisärahalla moottoriin saa digitaalisen säätimen, jolloin moottori on energiatehokkaampi. Joku selittäköön paremmin jos on tarve.

Akkuun panostaisin, Saksasta saa 100 Ah akun alle 250€. Siihen vielä laturi päälle, noin 150€.

Kyllähän noita akkuja saa tosiaan noinkin paljon halvemmalla Saksasta kuin täältä.
Sähkön olsi voinut laittaa, jos edes jolain tutulla olisi sellainen, että voisi koittaa miten se kulkee. Siis saman hintaluokan laitteilla.

Tuo ääni häiritsee veneessä, mutta erityisesti myös tyynellä kelillä rannalla olijoita. Itseä ainakin häiritsee kaikki turha moottorin meteli.
Yleensä vielä ne pitää kovinta ääntä jotka kulkee vähiten. Ainakin mopoissa ja moottoripyörissä. Tässä vielä venekin.
 
Päivällä tilasin suzukin kun ei täältä päin löytynyt suoraan kaupasta enää.

Jamaha ei pamaha sanotaan moottoripyöristäkin. On vaan kaikkein kallein nyt.



Kyllähän noita akkuja saa tosiaan noinkin paljon halvemmalla Saksasta kuin täältä.
Sähkön olsi voinut laittaa, jos edes jolain tutulla olisi sellainen, että voisi koittaa miten se kulkee. Siis saman hintaluokan laitteilla.

Tuo ääni häiritsee veneessä, mutta erityisesti myös tyynellä kelillä rannalla olijoita. Itseä ainakin häiritsee kaikki turha moottorin meteli.
Yleensä vielä ne pitää kovinta ääntä jotka kulkee vähiten. Ainakin mopoissa ja moottoripyörissä. Tässä vielä venekin.

Meillä kakkospaatissa mökillä tuollainen pieni sukisuki. Ostettu uutena 5-vuotta sitten eikä taideta olla kertaakaan edes huollettu, hyvin toiminut, varmaan pitäisi moottori ja peräöljyt vaihdella. Käyttö ollut aika pientä ja nämä on sen verran edukkaita että en ole jaksanut ressata tekemättömistä huolloista. Eihän noissa varsinaisesti mitään hajoavaa oikein edes ole, kun käyttö näillä pikkumosilla on aika usein niin kevyttä ja tunteja ei juuri tule. Jos siitä "Loppuelämän" koneen haluaa niin varmaan rasvat on hyvä silloin tällöin vaihdella ja vesipumppu uusia.
 
Toista kesää tulee nyt liplateltua vähän yli 4-metrisellä, perinteisellä lasikuitusoudarilla jossa Minn Kota Endura Max 40 ja 100Ah lyijyakku. Masiina on PWM-ohjattu, digitaaliohjauksesta puhuvat joten osateholla ei hukkaa vastuksiin virtaa vaan ottaa akulta sen minkä tarvii.
Mietin tuollaista pikkupolttista aikani kunnes alelaarista löytyi toissatalvena tuo sähkis ja otin riskin.

Jos ei hoppu ole niin sähkis on ihan huippu soutajankorvaaja, jos kohta kiireellä ei kannata lähteä pienellä polttomoottorillakaan. Kelin katson silleen että jos ei soutamaan viitsi lähteä niin pysyn rannalla. Kyllä tuo sähkis pikkutuulellakin jaksaa, alkavilla vaahtopäillä etenee mutta mukavuus kärsii.
Siirtymävauhtia löytyy jotain 4 solmua ja virtaa tuo masiina vie noin 40A täydellä höngällä. Kemijoen toisella puolella kun käy mutkan niin siirtymää tulee varmaan 5-6 kilometriä ja kalastelua jokunen tunti.
Akku on juuri tähän piisannut sillä ajatuksella ettei varaus pääse alle 50%, nyt olisi lifepo4 tulossa niin ei tarttisi olla sähkön riittävyydestä huolissaan.

Summa summarum, olen varsin tyytyväinen sähköveneilijä. Suurimpina plussina hiljaisuus, hajuttomuus ja huoltovapaus. Lapsuusmuistoihini kuuluvat bensan- ja öljynkatkuiset perämoottoreiden(kin) herätysjuhlat. Niitä kukaan ikinä huoltanut, korjattiin kun hajosivat. Tosin näyttäisi että nykymasiinat olisivat jo sivistyneempiä laitoksia.
Miinuksina akun roudaaminen, akun siirtäminen ja akun kantaminen. Jokainen myyjä muistaa varmaan mainita sähkömoottorin keveyden, no joo, eihän se moottori itsessään juuri mitään paina mutta se yli 20kg akku niinkin. Nämä siis tuolla lyijylaatikolla.
Akun varauksesta huolehtiminen miinuksena myös.
Toivoakseni elämä helpottuu litiumin myötä, edellytyksellä että kiinalainen olisi jatkanut hyvän ja halvan tekemistä.
 
Ajattelin kyhäillä varastossa lojuvasta 20 mm liimapuulevystä (oiskohan mäntyä?) veneeseen tällaisen "konsolin" kaikuluotaimelle telineeksi/keulaistuimeksi ja yleiseksi säilytystilaksi (jos muoto ihmetyttää niin kyseessä on alumiinipohjainen kumivene, tuo pultataan pohjalevyyn kiinni).

1720685216394.png


Kysymys lähinnä kuuluu, millä tuo kannattaisi sitten käsitellä? Itsellä oli alunperin ajatuksena kaikkiin saumoihin kasaamisvaiheessa pistää jotain säänkestävää massaa (varmaan tätä) ja sitten päälle ensin ihan vaan joku valkoinen automaali ja alkydilakka spraypullosta. Tarkoitus olisi selvitä aika minimibudjetilla, tämä kun on vähän vaan tällainen kokeilu, eikä ole tarkoitettu mitenkään ikuiseksi installaatioksi muutenkaan. Jos nyt pari-kolme vuotta edes kestäisi edes vähän vettä. Lähinnä kaikki "oikeat" veneasiat tuntuu aina olevan jollain +400% hintamodilla verrattuna vastaaviin "normaaleihin" tuotteisiin, joten vähän yleensä kartan niitä...
 
Voiskohan pistää kerroksen epoksia/polyesteriä, hioa ja pyöristää kulmat ja sitten topparilla maalata?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 367
Viestejä
4 519 159
Jäsenet
74 616
Uusin jäsen
erikyll

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom