Veneet ja veneily

Vaihdatin tuohon 2017 Honda BF60 perämoottoriin jakohihnan ja kiristimen. Osat olivat 216€ (tilasin itse) ja työ 133,5€. Tunteja moottorissa on vasta 186, mutta uusi hihna on aina uusi hihna.
 
Onko 2t perämoottoreiden tulpanhatuissa jotain erityistä huomioitavaa (vastusta tmv?).
Lyö näköjään tuollaisen 2000 luvun alun Mercuryn kaasari 2t 20hp perämotin tulpanhattu aika roisisti käsille, niin ajattelin vaihtaa mieluummin nyt kuin siellä järvellä =D

Hakea vaan tulppaan tällainen Sytytystulpan pistoke 11-2560 | Motonet Oy
ja ruuvata kiinni? Ei tullut koskaan edes mopoaikoina tulpanhattua vaihdettua niin kerta se on ensimmäinenkin.
 
Knaappi keulaan, sit ehkä kannattaa miettiä kelattavan ankkuriliinan asennusta veneeseen. Helpompi ja mukavampi käyttää kuin pitkä köysi.

Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.

1714922072800.png
 
Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.

1714922072800.png
Oranssissa se köysi hiertää veneen reunaan. Eli punainen olisi fiksumpi
 
Itse ymmärsin niin että oranssi olisi ulkopuolella mutta tuossa kohtaa. SIsäpuolella en kyllä näe mitään järkeä. Enkä kyllä ulkopuolellakaan, vaan tuossa punaisen kohdalla.
 
Kiitos inputista, ihan tyhmiä kysymyksiä nämä mutta kokemukset tämmösistä on aina tervetulleita ettei ihan paskaa tule tehtyä. Töräytän tohon laidan päälle kohtaan missä siitä olis vähiten harmia, pitää taivutella rosterinaulauslevystä tai jostain vastineet tuonne laidan sisälle jota vasten kiristää.
 
Kiitos inputista, ihan tyhmiä kysymyksiä nämä mutta kokemukset tämmösistä on aina tervetulleita ettei ihan paskaa tule tehtyä. Töräytän tohon laidan päälle kohtaan missä siitä olis vähiten harmia, pitää taivutella rosterinaulauslevystä tai jostain vastineet tuonne laidan sisälle jota vasten kiristää.
onko se ulkoreuna aivan pyöreä. Mietin että jos on, saisiko siihen jonkun harjanvarresta katkaistun puun taakse"takalevyksi" ja knaappi päälle
 
Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
 
Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
Suosittelisin hakemaan esim. tällaisen setin: Pakla lasikuitusarja ja katsomaan työohjeet vaikka tästä: Veneen korjaus polyesterihartsilla - Kevytrakentajan verkkokauppa . Jos ulkonäöllä ei ole väliä niin gelcoat/topcoat -käsittelyn voi korvata jollain maalipurkin jämällä.
 
Tarvittaisiin vinkkejä lasikuituisen soutuveneen pienen (halkaisija n. 1 cm) reiän paikkaamiseen. Onnistuuko helposti epoksikitillä tai -massalla, esim. Bison Epoxy Repair tai Hempel Epoxy Filler? Reikä on vesirajan alla, joten ulkonäöllä ei ole juuri väliä.
Tuollaisia pieniä reikiä olen paikannut juurikin Hempelin epoksilla. On vesitiivis ilman maalausta.
 
Mulla meneillään 24-jalkaisen matkamöhkön koko pohjan hionta, jonka jälkeen päälle (alle) tulee epoksi- ja eliönestomaalit. Se hiominen on kyllä melkoisen paskaa puuhaa.
 
Lainattu googlesta kuva johon piirsin noi knaapin paikat. Ei liene käytännön merkitystä kumpaan kohtaan pistäisi ton knaapin, paitsi oranssissa ei tartu lahkeet kun nousee keulasta veneeseen tai pois? Tukeva aluslevy vaan vastineeksi niin taitaa tuo kestää kalastusrempoilut.

1714922072800.png
Knaappeja on sellaisia, joissa on sarana ja ne kääntyvät alas. Laittaisin sellaisen, jos on kohdassa josta kuljetaan, toki ovat kalliimpia.
 
Eilen vielä peräöljyjen vaihto Hondaan, tai vaihdoin sen verran mitä järkevästi sain ulos. Kirkkaat olivat entiset, mutta onpahan tuoreempaa tavaraa taas sisässä. Samalla vaivalla vene vesille odottamaan ensimmäistä kalareissua. Jospa kesä vähitellen alkaisi.
 
Pääsin viime syksynä huoltamaan 1. kerran itse 225 Mercuryn. Laitoin ruiskulla jokaiseen palotilaan t-lusikallisen moottoriöljyä ja pyöritin moottoria hetken startilla ilman tulppia. Ennen näkemätön savu tuli keväällä 1. käynnistyksellä. Tämä keroo, että merkkihuollossa eivät laita öljyä palotiloihin, vaikka tietääkseni valmistajan kausisäilytysohje niin edellyttää. Se aiheuttikin pohdinnan, että onko öljyn suojasta suurempi etu kuin karstan tuoma haitta?
 
Pääsin viime syksynä huoltamaan 1. kerran itse 225 Mercuryn. Laitoin ruiskulla jokaiseen palotilaan t-lusikallisen moottoriöljyä ja pyöritin moottoria hetken startilla ilman tulppia. Ennen näkemätön savu tuli keväällä 1. käynnistyksellä. Tämä keroo, että merkkihuollossa eivät laita öljyä palotiloihin, vaikka tietääkseni valmistajan kausisäilytysohje niin edellyttää. Se aiheuttikin pohdinnan, että onko öljyn suojasta suurempi etu kuin karstan tuoma haitta?
Varmasti suojasta on suurempi hyöty. Tuskinpa tuosta tulee karstaa suuremmin. Toki itse olen käyttänyt suihkutettavaa (fogging oil) suojaöljyä, eikä se nyt niin paljon savuta.
 
Tässä olisi timelapse video tämän kevään projektista. Vielä on hommat kesken mutta eiköhän tässä lähiaikoina päästä vesille nauttimaan.

 
Onko kellään tiedossa paikkaa, mistä saisi kohtuuhintaan perämoottorin kopan tarrat tilattua? Ei näytä kovin hyvältä kun puolet tarroista irronneet. Evinrude E-Tec kyseessä.
 
Mulla meneillään 24-jalkaisen matkamöhkön koko pohjan hionta, jonka jälkeen päälle (alle) tulee epoksi- ja eliönestomaalit. Se hiominen on kyllä melkoisen paskaa puuhaa.
oon tehnyt sen kerran. toistakertaa tuskin tulee
 
Olisi huomenna tarkoituksena kokeilla käynnistää noin 5 vuotta seissyttä Hondan 5hp perämoottoria.

Mitäs noista kannattaa tutkia ennen kun koittaa käyntiin? Öljyt ainakin vaihdan joka paikkaan ja uuden tulpan myös.

Moottori on kuulemma lähestulkoon uutena jäänyt varastoon seisomaan.
 
Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.

Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
 
Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.

Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
hondan 2 tahti olisikin arvokas :) ei niillä ole ku nelareita.

venttiilin välykset tarkistaisin , öljyt vaihtoon, suodatinta tuskin noin pienessä on. siipipyörä uusiksi ja peräöljyt, tulppa uusiksi, kaasutin auki ja pesuun, siellä on varmasti wanhaa bensaa joka tukkinut kanavat.
 
Riippuu paljolti millainen perämoottori on kyseessä? Joku vanha 2-tahti, niin ei muuta kun bensaa tankkiin ja menoksi.
Varmaan kuitenkin nelari kyseessä jos 5-vuotta sitten jäänyt varastoon uutena seisomaan...?
Nelareissa voi sitten olla hapertunutta jakohihnaa, vettä öljyn seassa etc.

Kunnon huolto toki nyt kannattaa joka tapauksessa tehdä ennen vesille laskua. Peräöljyt, vesipumppu etc.
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.

Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
 
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.

Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
tulpan kuntoa et päällepäin näe, siipipyörän kuntoa et päällepäin näe, peräöljyn kunnosta, määrästä et näe kuin vaihtamalla ne. itse olen hondan valtuutettu huoltokorjaaja. noi kaikki toimenpiteet mitä itsekin sanoin kannattaa tehdä. ei ole kiva jäädä jumiin keskelle ulappaa vain parin kympin säästön takia
 
Olipa tosi hyödyllinen viesti. Hondan prutkut ovat aina nelitahtisia. Kyseinen moottori on tönärikone, eli ei ole hihnaa.

Asiaan:
Itse laittaisin koneen käymään. Turha vaihtaa kunnossa oleva alkuperäinen 20v kestävä siipipyörä kaksi vuotta kestävään tarvikkeeseen tai rikkoa kaasarin tiivisteet ihan muuten vaan. Kone käymään, niin murheet selviävät. Peräöljy tai tulppa eivät säilytyksessä ole miksikään menneet. Moottoöljyt vaihtaisin sitten koekäytön jälkeen vielä vähän läpiminä. Jos merkkisuihkua ei ole, toki ei kannata kauaa käyttää. Turha vaihtaa siipipyörää, jos on hyvä tasainen merkkisuihku.
Jotain tämmöistä ajattelin. Hain nyt moottoriöljyt,tulpan ja peräöljyt valmiiksi kuitenkin. Siipipyörää ei ollut hyllyssä niin se jäi ostamatta. Katsotaan miten käy kun koittaa käynnistää.

Moottori kuulemma max 5 tuntia ajettu. Ostettu uutena ja ostaja oli sairastunut ja sitten jäänyt käyttämättömäksi sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tulppa ja öljyt vaihtoon, vanhat bensat pois tankista. 5hv taisi jo olla ulkoisella tankilla? Kaasarin putsaa jos jaksaa/jos ei käy tyhjäkäyntiä. Siipipyörää nyt ei sinänsä tarvitse vaihtaa jos merkkisuihku on reilu tyhjäkäynnilläkin. 5v on lyhyt aika säilytykseen. Oma 2hv honda taitaa olla nyt seisonut luokkaa 15v, voisi varmaan senkin joskus ottaa taas käyttöön.
 
Kyseinen 5-heppainen Honda on tietääkseni teknisesti pitkälti sama moottori edelleen kuin oli 90-luvulla. Siltä ajalta on moisesta lapsuuden kokemusta. On 5-heppaiseksi laiska ja ainakin silloin käynnistysmekanismi hajosi helposti huolimattomalla käsittelyllä. Se silti on todennäköisesti päivitetty. Jos veti käymään ilman löysien pois ottoa narusta, tuli 50%:n todennäköisyydellä murheita. Lapsena eivät voima eivätkä taito riittäneet asialliseen narun vetämiseen.

Itse siinä kohtaa vaihtaisin siipipyörän, jos sen kaivaisin esiin. Olen tavannut, että hyvältä näyttävä siipipyörä antoi heikon paineen.
 
Kyseinen 5-heppainen Honda on tietääkseni teknisesti pitkälti sama moottori edelleen kuin oli 90-luvulla. Siltä ajalta on moisesta lapsuuden kokemusta. On 5-heppaiseksi laiska ja ainakin silloin käynnistysmekanismi hajosi helposti huolimattomalla käsittelyllä. Se silti on todennäköisesti päivitetty. Jos veti käymään ilman löysien pois ottoa narusta, tuli 50%:n todennäköisyydellä murheita. Lapsena eivät voima eivätkä taito riittäneet asialliseen narun vetämiseen.

Itse siinä kohtaa vaihtaisin siipipyörän, jos sen kaivaisin esiin. Olen tavannut, että hyvältä näyttävä siipipyörä antoi heikon paineen.
Lähti viidennellä nykäisyllä käyntiin. Vaihdoin öljyt,tulpan ja peräöljyt. Vesi lensi hyvässä kaaresss niin eiköhän siipipyörä ole kunnossa. Tuo moottori on myynnissä, taidan ostaa itselleni kun toimi hyvin. Voisi varuiksi sen siipipyöränkin vaihtaa kun ei kallis osa ole.
 
Pitäisi parantaa kontaktia akun napojen ja kenkien välillä. Mitä kannattaa harjauksen lisäksi tehdä? Onko joku WD40 sopiva aine väliin vai esim. tämä electronic cleaner?



Akkunaparasvasta löytyy kahdenlaista tietoa. Jotkut sanoo että kuuluu kontaktipinnalle ja jotkut ettei sinne vaan päälle (koska lisäisi vastusta).
 
Pitäisi parantaa kontaktia akun napojen ja kenkien välillä. Mitä kannattaa harjauksen lisäksi tehdä? Onko joku WD40 sopiva aine väliin vai esim. tämä electronic cleaner?



Akkunaparasvasta löytyy kahdenlaista tietoa. Jotkut sanoo että kuuluu kontaktipinnalle ja jotkut ettei sinne vaan päälle (koska lisäisi vastusta).
putsaat pinnat ja laitat kiinni. Siihen on oma työkalunsakin . Ilman mitään rasvoja ja tököttejä
 
Ensimmäisen veneen hankintaa tässä suunnitellaan ja kaipaillaan kokemuksia muilta.
Tähtäimessä olisi 4,7- 5,5 metrinen HT vene hupi-, retkeily- ja kalastuskäyttöön ja budjetti ihan maksimissaan 6500€.
Merkkejä tällä hetkellä tullut katseltua: Bella, Hirvas, Örnvik ja Flipper. Yhtä Bellaa kävin jo katsomassa mutta siitä oli köli paskottu metrin matkalta viallisten trailerin kölirullien takia :facepalm:
Onko kokemuksia noista muista merkeistä antaa tai muita vinkkejä? Mitä kannattaa ottaa huomioon venettä tarkistellessa ostopäätöstä tehtäessä?
 
Ensimmäisen veneen hankintaa tässä suunnitellaan ja kaipaillaan kokemuksia muilta.
Tähtäimessä olisi 4,7- 5,5 metrinen HT vene hupi-, retkeily- ja kalastuskäyttöön ja budjetti ihan maksimissaan 6500€.
Merkkejä tällä hetkellä tullut katseltua: Bella, Hirvas, Örnvik ja Flipper. Yhtä Bellaa kävin jo katsomassa mutta siitä oli köli paskottu metrin matkalta viallisten trailerin kölirullien takia :facepalm:
Onko kokemuksia noista muista merkeistä antaa tai muita vinkkejä? Mitä kannattaa ottaa huomioon venettä tarkistellessa ostopäätöstä tehtäessä?
HT veneiden tärkein mukavuusvaruste lienee trimmilevyt. Se on ilman niitä aivan kauhea ajettava, kun tuuli/potkurivirtaus kääntää sen kyljelleen.
 
Ensimmäisen veneen hankintaa tässä suunnitellaan ja kaipaillaan kokemuksia muilta.
Tähtäimessä olisi 4,7- 5,5 metrinen HT vene hupi-, retkeily- ja kalastuskäyttöön ja budjetti ihan maksimissaan 6500€.
Merkkejä tällä hetkellä tullut katseltua: Bella, Hirvas, Örnvik ja Flipper. Yhtä Bellaa kävin jo katsomassa mutta siitä oli köli paskottu metrin matkalta viallisten trailerin kölirullien takia :facepalm:
Onko kokemuksia noista muista merkeistä antaa tai muita vinkkejä? Mitä kannattaa ottaa huomioon venettä tarkistellessa ostopäätöstä tehtäessä?

Itse katsoisin jotain ~80 luvun venettä mahdollisimman uudella tekniikalla. esim Move 500 HTS Moottorivene 1988 Helsinki - Nettivene
Noissa on runko aika ikuinen kunhan ei ole kolhittu mihinkään. Peräpeili kannattaa katsoa että ei halkeamia
 
Se noissa vanhoissa lasikuitupurkeissa on, että jos niissä on ollut gelcoatin läpi mennyt naarmu ja se lasikuitu on päässyt vettymään, niin korjaaminen ei välttämättä ole kivaa. Eli pitäisi koputella koko pohja läpi ja huomaako ongelmakohtaa sittenkään jos ei ymmärrä asiasta.

Muutenhan tuo Move olisi tuolla hintaa järkiostos. Moottorin hinnalla koko paketti.
 
Se noissa vanhoissa lasikuitupurkeissa on, että jos niissä on ollut gelcoatin läpi mennyt naarmu ja se lasikuitu on päässyt vettymään, niin korjaaminen ei välttämättä ole kivaa. Eli pitäisi koputella koko pohja läpi ja huomaako ongelmakohtaa sittenkään jos ei ymmärrä asiasta.

Muutenhan tuo Move olisi tuolla hintaa järkiostos. Moottorin hinnalla koko paketti.

Gelcoat ei ole vedenpitävä. Jos vanha lasikuitupaatti on seissyt laiturissa ikänsä pelkällä gelcoatilla, niin kuitu on taatusti vettynyt. Seuranneen ongelman laajuus riippuu monesta asiasta, laminoinnin laatu, onko vene talvehtinut lämpimässä hallissa jossa pääsee kuivumaan yms.
 
Lasikuituruttoa siis tarkoitan, mikä ikinä sen juurisyy nyt sitten onkaan.

Veneen tapauksessa puoliläpäisevä kalvo on gelcoat ja neste on vesi. Ajan kuluessa lujitemuovin sisään imeytyy vettä. Vaikka suurin osa kosteudesta kulkeutuu rungon läpi pilssiin aiheuttamatta sanottavaa vahinkoa, osa siitä alkaa kuitenkin hajottaa laminaatissa käytettyjä materiaaleja, mikä saa aikaan ”osmoottisten” liuosten muodostumista. Osmoottinen liuos sisältää etikkahappoa ja glykolia, ja sen molekyylipaino on suurempi kuin vedellä, minkä takia se ei pääse kulkemaan takaisin gelcoatin tai laminaatin läpi. Kun lujitemuoviin imeytyy enemmän vettä, muodostuu osmoottista painetta, joka lopulta saa aikaan rakkuloiden muodostumista gelcoatiin. Useimpiin suojaamattomiin lasikuituveneisiin muodostuu jossain vaiheessa ikäänsä osmoosioireita. Niiden muodostumisen aikajänne ja laajuus riippuvat useista tekijöistä, kuten lämpötilasta ja veden tyypistä, maissa säilytyskausien pituudesta ja ennen kaikkea alkuperäisen laminaatin laadusta.
Lähde: Mikä on lasikuiturutto? - Venemaalit
 
Lasikuituruttoa siis tarkoitan, mikä ikinä sen juurisyy nyt sitten onkaan.

Veneen tapauksessa puoliläpäisevä kalvo on gelcoat ja neste on vesi. Ajan kuluessa lujitemuovin sisään imeytyy vettä. Vaikka suurin osa kosteudesta kulkeutuu rungon läpi pilssiin aiheuttamatta sanottavaa vahinkoa, osa siitä alkaa kuitenkin hajottaa laminaatissa käytettyjä materiaaleja, mikä saa aikaan ”osmoottisten” liuosten muodostumista. Osmoottinen liuos sisältää etikkahappoa ja glykolia, ja sen molekyylipaino on suurempi kuin vedellä, minkä takia se ei pääse kulkemaan takaisin gelcoatin tai laminaatin läpi. Kun lujitemuoviin imeytyy enemmän vettä, muodostuu osmoottista painetta, joka lopulta saa aikaan rakkuloiden muodostumista gelcoatiin. Useimpiin suojaamattomiin lasikuituveneisiin muodostuu jossain vaiheessa ikäänsä osmoosioireita. Niiden muodostumisen aikajänne ja laajuus riippuvat useista tekijöistä, kuten lämpötilasta ja veden tyypistä, maissa säilytyskausien pituudesta ja ennen kaikkea alkuperäisen laminaatin laadusta.
Lähde: Mikä on lasikuiturutto? - Venemaalit
Nyt tuli uutta infoa, kiitos.
Alkaa vain olla jo niin vainoharhainen olo kohta että taidan laittaakin moottoripyörän :rofl:
 
Nyt tuli uutta infoa, kiitos.
Alkaa vain olla jo niin vainoharhainen olo kohta että taidan laittaakin moottoripyörän :rofl:

No ei se mihinkään laituriin ole uppoamassa jos ei ole reikää pohjassa :) Nosta kerran pari kesässä kuivumaan viikoksi niin sillä taas mennään 10v tai vedä epoksimaalit pintaan
anyway, sitä suuremmalla syyllä uudella moottorilla niin rungosta ei ns tarvitse maksaa mitään
 
Ensimmäisen veneen hankintaa tässä suunnitellaan ja kaipaillaan kokemuksia muilta.
Tähtäimessä olisi 4,7- 5,5 metrinen HT vene hupi-, retkeily- ja kalastuskäyttöön ja budjetti ihan maksimissaan 6500€.
Merkkejä tällä hetkellä tullut katseltua: Bella, Hirvas, Örnvik ja Flipper. Yhtä Bellaa kävin jo katsomassa mutta siitä oli köli paskottu metrin matkalta viallisten trailerin kölirullien takia :facepalm:
Onko kokemuksia noista muista merkeistä antaa tai muita vinkkejä? Mitä kannattaa ottaa huomioon venettä tarkistellessa ostopäätöstä tehtäessä?
Kalastamiseen ht ei ole parhaimmillaan, mutta sekin onnistuu, jos perässä tarpeeksi tilaa. Örnvik 535, Scantic 575 ja Flipper 575 toimivat varmasti retkeilykäytössä, jos ei mennä merelle.

Siisteydestä näkee, kuinka venettä ja moottoria on pidetty. Varsinkin moottorin osalta säännöllinen huolto on oleellista ja kaikki eivät siitä välitä. Iskemät, kulumat ym. kertovat välinpitämättömästä tai osaamattomasta omistajasta.

Ihan kokemattomana on varmasti hankala ostaa venettä. Löytyykö yhtään veneilijäkaveria?
 
Kalastamiseen ht ei ole parhaimmillaan, mutta sekin onnistuu, jos perässä tarpeeksi tilaa. Örnvik 535, Scantic 575 ja Flipper 575 toimivat varmasti retkeilykäytössä, jos ei mennä merelle.

Siisteydestä näkee, kuinka venettä ja moottoria on pidetty. Varsinkin moottorin osalta säännöllinen huolto on oleellista ja kaikki eivät siitä välitä. Iskemät, kulumat ym. kertovat välinpitämättömästä tai osaamattomasta omistajasta.

Ihan kokemattomana on varmasti hankala ostaa venettä. Löytyykö yhtään veneilijäkaveria?
Kiitos.
Tosiaan mainitsematta jäi että vene tulee ainoastaan sisävesille, ei tarvitse siis olla merikelpoinen.
Pari kaveria on ketkä veneilyä harrastaneet ja pari venettä kuiduttaneetkin melkein kokonaan uusiksi. Heiltä olenkin jo paljon kysellyt ja saanut vinkkejä. Tuossa nyt olisi Flipper 520 HT suhteellisen lähellä ja vaikuttaisi ainakin ilmoituksen perusteella asialliselta https://www.nettivene.com/moottorivene/flipper/953208.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos.
Tosiaan mainitsematta jäi että vene tulee ainoastaan sisävesille, ei tarvitse siis olla merikelpoinen.
Pari kaveria on ketkä veneilyä harrastaneet ja pari venettä kuiduttaneetkin melkein kokonaan uusiksi. Heiltä olenkin jo paljon kysellyt ja saanut vinkkejä. Tuossa nyt olisi Flipper 520 HT suhteellisen lähellä ja vaikuttaisi ainakin ilmoituksen perusteella asialliselta (myönsi ettei ollut osannut puhelimella kääntää kuvia oikeinpäin) https://www.nettivene.com/moottorivene/flipper/953208.
Muuten ihan hyvä paketti, mutta nuo lyhyemmät flipperit paukuttaa terävässä vastalaineessa helposti. Scanticissa ja näköjään Örnvikissä siinä suhteessa parempi pohja. Myös pituus (ja paino) pehmentää vähän kyytiä. Toki näitä paukuttavapohjaisia veneitä on Suomi täynnä ja kelistähän se riippuu.
 
Pohjan v kulma vaikuttaa myös paljon miten halkoo aallokossa. Perästä katsottuna isompi v on rauhallisempi mutta liukuun nousuun tarvitsee enemmän tehoa kuin tasapohjaiset lätkyttimet.
 
Talven jäljiltä käymisongelmaa Yamaha 50HP 2T koneessa.



Tyhjäkäynnillä ottaa kierroksia hyvin, vaihteella sammuu alle kahdessa tonnissa.

Vaihdettua: Bensapumppu, suodatin, tulpat, bensaletkut, öljyt. Kaasarit tarkistettu. Vesi kiertää normaalisti.

Ideoita?
 
Eli ei kestä kuormaa -> ei saa edelleenkään bensaa. Tankki saa korvausilmaa? Kokeile ajaa tankin korkki auki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 487
Viestejä
4 522 945
Jäsenet
74 628
Uusin jäsen
Skydi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom