Veneet ja veneily

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
2. Jos ovat, niin miksi nuo pituudet ovat noin järkyttävän pitkiä?
En tosiaan ymmärrä. Mökillä on vaarin sinne aikanaan ostama sähköprutku. Laitoin sen tänä kesänä Terhi 400 -veneeseen. Jotta potkuri olisi ollut oikealla korkeudella, olisi kahvan pitänyt olla ihan liian ylhäällä. Tyydyin sitten laittamaan moottorin liian alas.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Minkä kokoinen vene?
Suvun mökillä on joku perus Terhi Saiman tai vastaava soutuvene ja siinä Yamahan M12 sähköprutku ja kulkee yksinään nätisti sen kolme solmua eli sen reilu 5kmh. Akku keulaan niin tuo vähän tasapainoa. Tuossa Yamahassa saa vaikka tarvittaessa nostettua sitä konetta vähän mutta toki ergonomia kärsii ja ohjauskeppi tosiaan keskellä niin joutuu istumaan vinossa muutenkin.

Kaikuna olen käyttänyt Lowrancen Hook Tripleshottia motonetin kolmen kympin kaikutelineellä veneen laitaan niin että se tulee takapenkin etureunan kohdille niin ei ainakaan ole ottanut veneestä tai potkurista mitään häiriötä.
Eikai tuon Helixinkään anturi ole pakko olla aivan perässä ja keskellä.
Tarkoitus olisi käyttää veneitä mitä nyt sattuu olemaan saatavilla, tai sitten omaa kumivenettä, jota siis ei vielä ole hommattu. 2 ihmistä pitäisi kuitenkin saada kyytiin. Pienillä kottikärryillä varmaan kumiveneen saa kuljetettua autolta muutamien satojen metrien matkan lammille ja järville. Nyt kokeilin vanhemman mallisella Päijän veneellä, taitaa se yli 4m olla sekin.

Oikeastaan olisi parempikin että tuo anturi olisi edempänä niin ehtii vauhtia hidastaa jos meinaa mennä matalaan, kiitos vinkistä. Pidemmillä johdoilla akun saa tosiaan veneen etuosaankin. Kumivenekäyttö tulee kuitenkin olemaan se pääasiallinen tarkoitus. Tuo hurja rikipituus oli kuitenkin se asia mikä sai minut asiasta kirjoittamaan. Luulisi nimittäin että kumiveneet ovat yksi potentiaalisimmista pienten sähköperämoottoreiden käyttökohteista, ja siinä käytössä syväyksellä todellakin voi olla isokin merkitys.

En tosiaan ymmärrä. Mökillä on vaarin sinne aikanaan ostama sähköprutku. Laitoin sen tänä kesänä Terhi 400 -veneeseen. Jotta potkuri olisi ollut oikealla korkeudella, olisi kahvan pitänyt olla ihan liian ylhäällä. Tyydyin sitten laittamaan moottorin liian alas.
Parempi tietysti liian pitkä kuin liian lyhyt, mutta uskoakseni sähköperämoottorin ostajat ovat tyypillisesti ainakin jonkinlaisia idealisteja.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Minkä kokoinen vene?
Suvun mökillä on joku perus Terhi Saiman tai vastaava soutuvene ja siinä Yamahan M12 (Minnkotan valmistama) sähköprutku ja kulkee yksinään nätisti sen kolme solmua eli sen reilu 5kmh. Akku keulaan niin tuo vähän tasapainoa. Tuossa Yamahassa saa vaikka tarvittaessa nostettua sitä konetta vähän mutta toki ergonomia kärsii ja ohjauskeppi tosiaan keskellä niin joutuu istumaan vinossa muutenkin.

Kaikuna olen käyttänyt Lowrancen Hook Tripleshottia motonetin kolmen kympin kaikutelineellä veneen laitaan niin että se tulee takapenkin etureunan kohdille niin ei ainakaan ole ottanut veneestä tai potkurista mitään häiriötä.
Eikai tuon Helixinkään anturi ole pakko olla aivan perässä ja keskellä.
Miksi ihmeessä anturi perään?

Patriot multifix tai minn kotan teline ja sivuun. Ei tarvi miettiä moottorin syvyyttä.
SÄHKÖPERÄMOOTTORIEN RIKIPITUUDESTA

Tarkoitus olisi hommata sähköperämoottori soutuveneeseen ja/tai kumiveneeseen. Ideana olisi luodata järvien ja lampien pohjia viistokaikuluotaimella (Helix G4N) noin 5km/h nopeudella. Kaikuluotaimen olen ajatellut ruuvata kiinni rimaan, jonka kiinnitän puristimella perälautaan, ei siis mitään kiinteää asennusta. Tämä on testattu systeemi ja toimii OK. Luotaimen syvyyden ja kulman saa helposti säädettyä tilanteen mukaan.

Moottori ei kaiketi saisi olla kovin paljoa syvemmällä kuin luotain koska muutenhan se blokkaa kaiun (soutuveneen perälaudat ovat varsin kapeita eli ne tulevat aika lähekkäin). Koska luotaan karikoita ja muutenkin rannan lähellä, syväyksen olisi syytä olla mahdollisimman pieni. . Esim. Minn Kotan ilmoitetut rikipituudet ovat 90/96cm. Jos istun yksin soutuveneen perässä, niin 90cm rikillä ja noin puolen metrin syväyksellä on perämoottorin kahva jossain pään korkeudella. Ei hyvä. TPari kysymystä:

1. Ovatko yllämainitut rikipituudet millään tapaa vertailukelpoisia ns. tavallisen peräprutkun rikipituuteen verrattuna?
2. Jos ovat, niin miksi nuo pituudet ovat noin järkyttävän pitkiä? Varmaan hyviä jossain purjeveneissä..
3. Mikähän olisi hyvä rikipituus soutuvene/kumivenekäyttöön, niin että ohjausvivun saisi vaikka kainaloon? Ideana siis pitää syväys mahdollisimman matalana, tarkoitus on siis liikkua sellaisella 5km/h vauhdilla. Onko tällaisia saatavilla?
Miksi ihmeessä anturi valmiiksi ahtaaseen perälautaan eikä sivuun?

Patriot multifix tai minn kotan vastaava laidassa on varmaan yleisin ja kätevin soutuveneen anturin kiinnitysratkaisu.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Miksi ihmeessä anturi perään?
Patriot multifix tai minn kotan vastaava laidassa on varmaan yleisin ja kätevin soutuveneen anturin kiinnitysratkaisu.
Mites nuo sivukiinnikkeet sopivat kumiveneeseen?

Perälautakiinnitys ei ole ongelma kunhan vaan moottorin rikipituus pysyy järkevänä. Toisaalta sivukiinnitys ei ratkaise pitkärikisen koneen ergonomiaongelmaa. Lyhytrikisiäkin on kyllä saatavilla, ilmeisesti nuo sähköperämoottoreiden rikipituudet tosiaan vaan eivät vaan ole yhteensopivia bensakoneiden rikipituuksien kanssa, mikä on yllättävää.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mites nuo sivukiinnikkeet sopivat kumiveneeseen?

Perälautakiinnitys ei ole ongelma kunhan vaan moottorin rikipituus pysyy järkevänä. Toisaalta sivukiinnitys ei ratkaise pitkärikisen koneen ergonomiaongelmaa. Lyhytrikisiäkin on kyllä saatavilla, ilmeisesti nuo sähköperämoottoreiden rikipituudet tosiaan vaan eivät vaan ole yhteensopivia bensakoneiden rikipituuksien kanssa, mikä on yllättävää.
Sen rikiputken lyhentäminen on noin yhden oluen mittainen homma. Pidentäminen on hankalampaa, sen takia ne on järkiään pitkiä.

Kumivene on ongelmallisempi, mulla oli aikanaan liimattava ram:in kiinnike(bond -a-base) ja siinä kajakkeihin jne tarkoitettu ram:in anturiteline.
DDCBD768-AF7C-40A5-A5FE-8670AA3389B5.jpeg


Voihan sen anturin kiinnittää myös siihen sähkömoottoriin, ei tosin viiston kanssa ole hirveän toimiva kombo, mutta alasluotauksen kanssa vallan toimiva.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Joulukuussa tilattu 15-heppainen Mercury tuli tällä viikolla. Jäi tämän kesän ajelut vähiin sillä prutkulla.

Toisen prutkun huollosta:
Nelitahdin huolto-ohjeessa neuvotaan laittamaan tulpan rei'istä säilytysöljyä palotiloihin ja starttaamaan hetken ilman tulppia. Hyllystä löytyi vanhaa Yamahan 2t-prutkuille tarkoitettua fogging oilia. Olisin laittanut sitä, mutta suuttimessa ei ollut pilliä, enkä löytänyt sopivaa pillillistä suutinta. Tulpat ovat sen verran syvällä, että ilman pilliä ei olisi mennyt palotiloihin asti kuin rippu. Laitoin sitten plotiloihin WD-40:iä. Ovatko muut harrastaneet öljyn laittamista palotiloihin ennen kausisäilytystä?
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Joulukuussa tilattu 15-heppainen Mercury tuli tällä viikolla. Jäi tämän kesän ajelut vähiin sillä prutkulla.

Toisen prutkun huollosta:
Nelitahdin huolto-ohjeessa neuvotaan laittamaan tulpan rei'istä säilytysöljyä palotiloihin ja starttaamaan hetken ilman tulppia. Hyllystä löytyi vanhaa Yamahan 2t-prutkuille tarkoitettua fogging oilia. Olisin laittanut sitä, mutta suuttimessa ei ollut pilliä, enkä löytänyt sopivaa pillillistä suutinta. Tulpat ovat sen verran syvällä, että ilman pilliä ei olisi mennyt palotiloihin asti kuin rippu. Laitoin sitten plotiloihin WD-40:iä. Ovatko muut harrastaneet öljyn laittamista palotiloihin ennen kausisäilytystä?
Jos kylmässä säilytys niin on tullut öljyttyä. Lämpöisessä säilytyspaikassa en.
Haittaa siitä ei ole. Pieni vaiva varmistaa että kaikki menee hyvin.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
8/2022 Kipparissa purettiin vm.2007 alle 500h ajettu 225 Honda. Venttiilit vuosivat, koska pakoventtiileiden tiivistepinnat olivat ruosteessa. Tuosta sain kyllä kimmokkeen, että jatkossa laitan syksyisin öljyä palotiloihin.

Bongasin Motonetistä uuteen pikkuprutkuun sopivan 300h huoltosarjan. Setille olisi käyttöä vasta 5v:n päästä. Vanheneeko siipipyörä säilytyksessä? Eli kannattaako ostaa varastoo?.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
8/2022 Kipparissa purettiin vm.2007 alle 500h ajettu 225 Honda. Venttiilit vuosivat, koska pakoventtiileiden tiivistepinnat olivat ruosteessa. Tuosta sain kyllä kimmokkeen, että jatkossa laitan syksyisin öljyä palotiloihin.

Bongasin Motonetistä uuteen pikkuprutkuun sopivan 300h huoltosarjan. Setille olisi käyttöä vasta 5v:n päästä. Vanheneeko siipipyörä säilytyksessä? Eli kannattaako ostaa varastoo?.
En osaa vastata, miten kestää varastointia, mutta siipipyörää en ole uskaltanut tarvikkeena ostaa milloinkaan.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
8/2022 Kipparissa purettiin vm.2007 alle 500h ajettu 225 Honda. Venttiilit vuosivat, koska pakoventtiileiden tiivistepinnat olivat ruosteessa. Tuosta sain kyllä kimmokkeen, että jatkossa laitan syksyisin öljyä palotiloihin.

Bongasin Motonetistä uuteen pikkuprutkuun sopivan 300h huoltosarjan. Setille olisi käyttöä vasta 5v:n päästä. Vanheneeko siipipyörä säilytyksessä? Eli kannattaako ostaa varastoo?.
Siipipyörä vanhentuu ja kopottuu varastossa. Siipipyörä on hyvä ostaa aina alkuperäisenä. Motonetin osiin suhtautuisin hyvinkin isolla varauksella. Hiukan hämärän peitossa motonetin osien laatu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Pitkin syksyä kyttäillyt edullista pientä alumiinipulkkaa projektiaihioksi. Nyt tärppäsi ja vajaan kolmen vartin ajomatkan päästä löytyi viimeiset kymmenen vuotta kuusen alla viettänyt vanha mix busteri. Pelkkää kosmeettista fixiä vailla ja törmäyslistan vaihto.

ompahan talvelle jotain näperreltävää.
28AE0B36-AEAE-4620-8433-ACA8064CEA9E.jpeg
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
663
Olisiko vinkkejä veneen peräpropun avaamiseen?

Kyseessä on ilmeisesti messinkinen tai pronssinen neliökantainen tulppa, joka on hivenen tiukassa kiinni. Materiaali on siinä määrin pehmeää, että vähänkään sopimaton avain vain pyöristää neliökantaa.

Onkohan näihin oikea avainkin?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olisiko vinkkejä veneen peräpropun avaamiseen?

Kyseessä on ilmeisesti messinkinen tai pronssinen neliökantainen tulppa, joka on hivenen tiukassa kiinni. Materiaali on siinä määrin pehmeää, että vähänkään sopimaton avain vain pyöristää neliökantaa.

Onkohan näihin oikea avainkin?
Onko se neliö tulpan sisällä vai sojottaako se tulpasta ulkona?

Molempia toteutuksia olen nähnyt ja molemmille kannoille on olemassa avaimia, näkemäni ulkopuoliset neliöhylsyt ovat olleet melko pieniä ja tarkoitettu pääasiassa putkihommiin ja joihinkin öljytulppiin ja vastaaviin, sisäpuolisia neliöhylsyjä on sitten isompiakin, näissä kaikissa on yleensä tuumamitoitus, mutta myös millimetrimitoituksella olevia tulppia on tullut vastaan.
Katso jotain öljyproppusarjaa, siellä voisi olla sopiva.

Ulos sojottavia neliötulppia nyt on läpi historian väännelty isolla jakoavaimella/putkipihdeillä/papukaijapihdeillä yms.

Sille propulle kannattaa antaa jonkin verran lämpöä ja antaa sen jäähtyä sekä toistaa tämä sykli jonkun kerran, niin aukeaa helpommin.

Viimeisenä vaihtoehtona on sitten vaihtaa koko proppu ja kehys, kun eivät maksa mahdottomia ja nuo ovat yleensä kiinni ruuveilla sekä liima+tiiviste massalla.
Tämä toki sillä oletuksella, että kyseessä on lasikuitu- tai puuvene, josta proppua ollaan avaamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Olisiko vinkkejä veneen peräpropun avaamiseen?

Kyseessä on ilmeisesti messinkinen tai pronssinen neliökantainen tulppa, joka on hivenen tiukassa kiinni. Materiaali on siinä määrin pehmeää, että vähänkään sopimaton avain vain pyöristää neliökantaa.

Onkohan näihin oikea avainkin?
Kunnollisilla ja tarpeeksi suurilla siirtoleukapihdeillä tukevasti kiinni, niin johan lähtee. Lämmittämistä en suosittele.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Kellään tipsejä/kokemuksia noin 10k budjetilla vetouistelu veneeseen? Tuota Busterin Xsr pari kaveria suositellut mutta en tiedä pärjääkö päijänteellä selkävesillä noin pienellä ?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Kellään tipsejä/kokemuksia noin 10k budjetilla vetouistelu veneeseen? Tuota Busterin Xsr pari kaveria suositellut mutta en tiedä pärjääkö päijänteellä selkävesillä noin pienellä ?
Buster on noin yleensä poikkeuksetta koko- ja hintaluokkansa huonoin vene. Hyvää on jälleenmyyntiarvo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
pärjääkö päijänteellä selkävesillä noin pienellä
Pieni on Päijänteelle. Toki siellä pienemmilläkin mennään ja tyynellä kelillä tai uisteluvauhtia millä vaan.

Tuulta, selkiä ja lainekokoa ajatellen ideaali pituus lähtee päälle viidestä metristä ja hyvä v-pohja olis mahtava bonus.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Täälläkin mietitty Yamarinin 410 + 30hv 2t jammun päivitystä isompaan. Perämerellä kalastelen ja yli 6m/s tuulella ei tosiaan mitään asiaa rantojen suojasta pois. Ja uistelustahan ei tuolla tuulella tule oikein mitään. Haussa olisi HT-vene parilla nukkumapaikalla. Takaosa pitäsi saada/olla auki kalastusta varten. Budjetti voisi olla max 15t. Lyhyt kausi täällä vain lyö jarrua hankintaan. Mutta hyttiveneellä sitä voisi varsinkin syksystä pidentää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Pieni on Päijänteelle. Toki siellä pienemmilläkin mennään ja tyynellä kelillä tai uisteluvauhtia millä vaan.

Tuulta, selkiä ja lainekokoa ajatellen ideaali pituus lähtee päälle viidestä metristä ja hyvä v-pohja olis mahtava bonus.
tätä vähän itsekkin mietin että voi olla liian pieni..olisko jotain suosituksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
tätä vähän itsekkin mietin että voi olla liian pieni..olisko jotain suosituksia?
En oo kalamies vaan Päijänne-mies. Alle kuuden metrin veneissä merikelpoisimmat ei taida olla kalaveneinä pätevimpiä. V-pohja ei sovellu uisteluvauhtiin hyvin.

En osaa suositella kalapaattia, mutta esim. yamarinilla on hyviä kompromissipohjia ja joku 5220 vaikkapa erinomainen yleisvene. Kalamies.com on varmaan osuvampi paikka asian tutkimiseen.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
En oo kalamies vaan Päijänne-mies. Alle kuuden metrin veneissä merikelpoisimmat ei taida olla kalaveneinä pätevimpiä. V-pohja ei sovellu uisteluvauhtiin hyvin.

En osaa suositella kalapaattia, mutta esim. yamarinilla on hyviä kompromissipohjia ja joku 5220 vaikkapa erinomainen yleisvene. Kalamies.com on varmaan osuvampi paikka asian tutkimiseen.
Mulla on tuommonen 5220 Kallamerellä ja tyytyväinen olen ollut.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Onko joku korjannut joskus Hondan trimmin öljyvuotoa? Näyttäs tulevan muovisen säiliön saumasta. Trimmipaketti ei varmaan mahdu tulemaan pois paikoiltaan, jos ei löysää koko moottoria hieman veneestä. Mahtuiskohan tuon korjaamaan trimmipaketti paikoillaan? Mietityttää, tarviiko ilmata? Miten saan öljyt sisään? Minkä verran tuonne öljyä pitää laittaa?

Edit: Potilas on Honda BF30 -08
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Onko joku korjannut joskus Hondan trimmin öljyvuotoa? Näyttäs tulevan muovisen säiliön saumasta. Trimmipaketti ei varmaan mahdu tulemaan pois paikoiltaan, jos ei löysää koko moottoria hieman veneestä. Mahtuiskohan tuon korjaamaan trimmipaketti paikoillaan? Mietityttää, tarviiko ilmata? Miten saan öljyt sisään? Minkä verran tuonne öljyä pitää laittaa?

Edit: Potilas on Honda BF30 -08
Osassa hondia pystyy välissä tekemään ja osassa mahtuu tuleen trimmi välistä pois helposti, mutta osassa pitää levittää länkiä että mahtuu tulemaan.
En nyt ulkoa enään muista minkä mallinen tuossa oli.
Noita trimmiöljysäiliöitä sai vaihtaa kokoajan kun aikoinaan hondan merkkihuollossa olin. Ne on ihan kieroja aina ja vaikka tilaat uuden se varaosakin on kiero ja vuotaa. siihen on saatavilla joku "päivitys" kitti jolloin siihen tulee vanhan mallinen alumiininen säiliö niin ei enään vuoda.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Osassa hondia pystyy välissä tekemään ja osassa mahtuu tuleen trimmi välistä pois helposti, mutta osassa pitää levittää länkiä että mahtuu tulemaan.
En nyt ulkoa enään muista minkä mallinen tuossa oli.
Noita trimmiöljysäiliöitä sai vaihtaa kokoajan kun aikoinaan hondan merkkihuollossa olin. Ne on ihan kieroja aina ja vaikka tilaat uuden se varaosakin on kiero ja vuotaa. siihen on saatavilla joku "päivitys" kitti jolloin siihen tulee vanhan mallinen alumiininen säiliö niin ei enään vuoda.
Kiitos tiedosta. Tässä varmaa joutuu länkiä levittämään. Alapään pultin kun ottaa pois niin näyttää, että vois mahtua, mutta siinä on joku holkki trimmin vieressä, joka ei näytä purkaantuvan levittämättä. Onko oikea öljymäärä punaisen korkin tasalle silloin kun männän varsi on sisällä?
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Kiitos tiedosta. Tässä varmaa joutuu länkiä levittämään. Alapään pultin kun ottaa pois niin näyttää, että vois mahtua, mutta siinä on joku holkki trimmin vieressä, joka ei näytä purkaantuvan levittämättä. Onko oikea öljymäärä punaisen korkin tasalle silloin kun männän varsi on sisällä?
korkin tasalle silloin kun varsi kokonaan ulkona eli kone niin ylös kipattuna kuin menee.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Osassa hondia pystyy välissä tekemään ja osassa mahtuu tuleen trimmi välistä pois helposti, mutta osassa pitää levittää länkiä että mahtuu tulemaan.
En nyt ulkoa enään muista minkä mallinen tuossa oli.
Noita trimmiöljysäiliöitä sai vaihtaa kokoajan kun aikoinaan hondan merkkihuollossa olin. Ne on ihan kieroja aina ja vaikka tilaat uuden se varaosakin on kiero ja vuotaa. siihen on saatavilla joku "päivitys" kitti jolloin siihen tulee vanhan mallinen alumiininen säiliö niin ei enään vuoda.
Kävin hakemassa alumiinisäiliön ja tarvittavat tiivisteet. Säiliön ruuvit mahtui avaamaan tuosta välistä, mutta miten sylinterin varren päästä saa silmukan irti? Siinä on työkalulle kolot, mutta varsi pyörii mukana ja mistään ei voi pitää vastaan. En haluaisi vaurioittaa sylinterin vartta pitämällä siitä kiinni...
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
siinä silmukan alla yleensä hondissa kohta mistä voi pitää trimmivarresta kiinni ja silmukan sisään esim paksu meisseli, jatko tms ja vääntää sen silmukan auki.
Trimmivarressa kierteet päässä johon tuo silmukka on kierretty.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
siinä silmukan alla yleensä hondissa kohta mistä voi pitää trimmivarresta kiinni ja silmukan sisään esim paksu meisseli, jatko tms ja vääntää sen silmukan auki.
Trimmivarressa kierteet päässä johon tuo silmukka on kierretty.
No niinpä tietysti. Niinhän siinä taitaakin olla. Suuret kiitokset taas neuvosta!
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
459
Ehdotuksia? Joku hytillinen vene, mieluusti 4 tahti kun tulee uisteltua. Makuupaikkoja sais olla 2kpl. Hinta sais olla siellä 10 000 tietämissä trailerin kanssa. Jotain flipperin 515 tai vastaavia katsellut
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ehdotuksia? Joku hytillinen vene, mieluusti 4 tahti kun tulee uisteltua. Makuupaikkoja sais olla 2kpl. Hinta sais olla siellä 10 000 tietämissä trailerin kanssa. Jotain flipperin 515 tai vastaavia katsellut
Castello Amazon on ihan kiva pieni ht vene, jolla ajelee kyllä järvillä ja merellä, kun ei pahimpaan keliin lähde.

Kaveri osti tuollaisen 1994 vuotisen Castellon 40 hp Suzukilla viime kesänä ja kyllä sillä käytiin kokoonpanolla 3 aikuista ja 3 lasta Espoon edustalla sekä Lohjanjärvellä pyörimässä ilman suurempia ongelmia.

Tuohon mahtuu kaksi nukkumaan keulaan ihan kohtuullisesti ja tuon saa vielä kulkemaan jarruttomalla trailerilla.

Tai sitten ostat minulta Teräs-Sepon™, niin saat taloudellisen ja luotettavan Perkinsin 4.106 merimoottorin makeavesijäähdytyksellä sekä 8 metrisen kauniin klassista summalaista jäljittelevän kaksi hyttisen teräsveneen, joka on aikoinaan 80-luvulla tehty HKE:n ( Helsingin Kaupungin Energialaitos ) parhaista materiaaleista ylityötunteja säästelemättä. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Belmar 575CA.
Paras kompromissi mitä mulla on ollut, mutta jos olet joku himokalastaja niin taitaa takatila olla siihen turhan pieni.
Järkyttävän suuri plussa oli ettei tarvinnut tapella pressujen kanssa ollenkaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Belmar 575CA.
Paras kompromissi mitä mulla on ollut, mutta jos olet joku himokalastaja niin taitaa takatila olla siihen turhan pieni.
Järkyttävän suuri plussa oli ettei tarvinnut tapella pressujen kanssa ollenkaan.
Yksi kohtuullisen hyvän näköinen yksilö hyvällä koneella näyttää olevan myynnissä.

Jos en kauheasti erehdy, niin tuo Belmar taitaa olla vielä 80-luvun menetelmin käsin laminoitu ja useammalla kerroksella paksua mattoa, jolloin paino ja materiaalin vahvuudet ovat ihan eri luokkaa kuin uudemmissa vehkeissä.

Pressusavotasta eroon pääseminen on kyllä harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, omassa käytössä olevissa veneissä kun saa lähes joka reissun jälkeen viritellä takapressua ja ikkunoita paikalleen HT veneeseen tai napittaa ja venytellä satamapeitettä avotilan suojaksi, niin välillä pelkän liukuoven lukitseminen tuntuu houkuttelevalta ajatukselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Juu, tuossa ilmoituksessa ei oikein selviä tuo takatilan rakenne, mutta on siis itsetyhjentyvä ja muutenkin luonteeltaan sellainen että tuo pressu on aivan turha. Itse asiassa ensimmäinen kerta kun näen pressun tällaisessa.

Tuosta ehkä selviää paremmin:


Näidenkin hinnat on kyllä koronakiimassa nousseet. Omasta maksoin vuonna 2017 6500e, koneena oli 90 luvun 90hv 2-t jammu joka nyt tietysti halvempi kuin nykyaikaiset mosat, mutta itse kuitukippo oli priima ja sain mukaan tingattua vielä 750kg aku traikun joka oli melkolailla uutta vastaavassa kunnossa.

Traikussa ei kyllä 100% varmasti massat riittäneet tuollaisen kuskaamiseen, mutta hyvin se onneksi kesti sen 2x kesässä muutaman kilometrin vetämisen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Alkaa kyllä huolestuttavasti näyttämään siltä, että joutuu itsekin varmaan tässä lähiaikoina venekalustoa päivittämään. Tällä hetkellä kalastusveneenä 3.7m alumiinipohjainen kumivene 15 hepan 2-tahti yammulla, josta olenkin kertoillut tässä ketjussa jo aiemmin. Sinänsä olen ollut hyvin tyytyväinen settiin, mutta vehkeen heikkous on kuitenkin siinä, että käyttöön liittyy kohtuullisesti "ylimääräistä" jumppaa: ensin edellisenä iltana ulkovarastosta vene, moottori ja muut kamat auton kyytiin > rannassa kamat ulos autosta > veneen pumppaus täyteen (sähköpumpulla toki), kone kiinni, kaikki kamat veneeseen > kovaa ajoa ja kireitä siimoja > rannassa ensin veneen kuivaus ja tyhjäys roiskevesistä > kone ja muut kamat takaisin autoon > veneen tyhjennys, pakkaus ja auton kyytiin tunkeminen > perillä himassa (yleensä myöhään yöllä) kamojen purku autosta ja takaisin ulkovarastoon työntäminen. Kaikkineen tuota jumppaa tulee semmoiset 1½-2h per reissu, riippuen onko keulamiestä mukana, jolloin rantaosuudet sujuvat vähän rivakammin.

Kokonaisuutena tämä ylimääräinen jumppa tarkoittaa sitä, että kalareissut on vähän väkiselläkin koko päivän (plus edellisen illan pakkaukset) urakoita. Muutaman tunnin iltapistolle vaikkapa työpäivän jälkeen ei vaan viitsi lähteä koska silloin jumpan suhteellinen osuus kokonaisuudesta kasvaa kohtuuttomaksi. Muutenkin sitä alkaa ikääntymään ja laiskistumaan niin alkaahan tuo käymään jo vähän rasittavaksikin retuuttaa jotain 40 kg perämoottoreita sun muita... :p

Nyt on kuitenkin käynyt sillä lailla onnellisesti, että asumismuoto on muuttunut väljemmäksi (eli traikku mahtuu pihasäilytykseen), tulotaso- ja työtilanne vakiintunut, mutta toisaalta perhetilanne hektistynyt sen verran, että olisi mukava jos käytössä olisi joku vähän pienemmän kynnyksen kiinteämpi kalastuskokonaisuus (eli mahdollisimman paljon voisi pitää kamat vaan veneessä, jonka sitten voisi vaan tuupata traikulta veteen), jolla voisi vähän helpommin harrastaa muutaman tunnin iltapistoja ja muutenkin matalamman kynnyksen kalastusta/veneilyä. Mahdollinen perheen kanssa veneily kanssa olisi myös hieman helpompaa, jos ei tarvitsisi ensin yhdellä autollisella roudata venepakettia rantaan ja toisella autollisella perhettä...

Venepaketin päivityksessä on kuitenkin aina vähän se ongelma, että asiat alkaa helposti "skaalautumaan ylöspäin", eli kun veneen koko kasvaa, pitää laittaa isompaa konetta (joka vie enemmän bensaa), sitten tarvitsee vähän järeämpää traikkua ja kohta pitäisi autokin päivittää jne... Siksi ajatuksena olisikin pysyä edelleen kohtuullisen pienessä paketissa ja pitää veneen ja koneen koko alle rekisteröintirajan, jotta kustannukset ja käyttökulut pysyvät maltillisina. Sen verran olen tuohon kumilaivailuun tykästynyt, että tällä hetkellä kiikarissa on joku 4.2-4.7m RIB-vene, johon tulisi 20 heppainen nelarikone sähköstartilla (koska narun nykiminen vituttaa). Luultavasti skaalan alemmasta kuin ylemmästä päästä, jos tosiaan noin pienessä koneessa pysyn. Toisaalta mitään hirveää tykkiä en kaipaa, pääasia että siirtymät tapahtuu kohtuullisessa ajassa ja kone riittää plaanaamiseen. Olisi myös kiva jos veneessä olisi pieni pulpetti ja etäohjaus, ihan vaan laiskuuden, mutta toisaalta myös säilytyksen, kiinnitysten ja muiden asennusten kannalta. Tästä videosta olen hakenut paljon inspiraatiota, vaikken ymmärräkään sanaakaan mitä siinä puhutaan...

Mikä viestin pointti oli? Enpä oikeastaan tiedä, kunhan purin vähän pohdintoja. Lisää autistista sössötystä varmaan tulee sitä mukaa kun projekti etenee. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Meillä on tällainen RIB:

Pidän venetyypistä, mutta kyseenalaistan sen sopivuuden kalastukseen. Lattiapinta-alaa veneessä ei ole juuri ollenkaan ja eikö se olisi tarpeen kalastuksessa? Järvellä on Terhi 400, joka on periaatteessa pienempi vene, mutta on tiloiltaan ihan eri luokkaa. Mieluummin kalastaisin Terhistä.
Riippuu varmaan vähän minkätyylistä kalastusta harrastaa. Vetouistelijat (jota itse hädintuskin edes kalastuksena pidän :p) haluaa paljon sisätilaa veneeseen, mutta heittokalastuksessa ei ole niin tarkkaa. Tällä hetkellä tosiaan käytössä tuollainen alle nelimetrinen kumivene, eikä siinäkään ole tilan puolesta ollut mitään ongelmaa mahduttaa kahta miestä + kamoja. Etuja verrattaessa saman kokoisiin tai reilusti isompiinkin lasikuituveneisiin on:
  • Järjetön vakaus ja suuri kantavuus. Tuota et saa kaatumaan vaikka yrittäisi, eikä kaadu vaikka kaksi 100 kg miestä pomppisi yhden puolen ponttoonilla (kokeiltu on). Kalastuksessa tarkoittaa, että molemmat voi kalastaa aina seisten, mikä osaltaan myös vähentää tarvetta pohjapinta-alalle. Pienet lasikuituveneet taas on yleensä todella kiikkeriä.
  • Erittäin pieni syväys, joka mahdollistaa kaikenlaisten lahdenperukoiden ja muiden jännien paikkojen tehokkaan kalastuksen. Rantautuminen myös erittäin helppoa.
  • Matalat reunat, joiden yli on huomattavasti kivempi kurkotella irroittelemaan kaloja ym. Tässäkin hommassa veneen vakaus on taas erittäin kivaa.
  • Kevyt, eli ei tarvitse isoa konetta ja liikuttelu muutenkin helpompaa
Huonoina puolina sitten lähinnä tuo kasaamisjumppa ja ajo-ominaisuudet aallokossa, mutta RIB korjaa nämä molemmat.

Näin sivuhuomiona pitää todeta, että johon on muuten hinnat pompanneet veneissä. Ennen koronaa muistan katsoneeni muutamaa itä-blokin 470 kokoluokan alumiini-ribiä ja silloin karvalakkimallit lähtivät parista-kolmesta tonnista, nyt samojen veneiden hinta on käytännössä tuplaantunut...
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Näin sivuhuomiona pitää todeta, että johon on muuten hinnat pompanneet veneissä. Ennen koronaa muistan katsoneeni muutamaa itä-blokin 470 kokoluokan alumiini-ribiä ja silloin karvalakkimallit lähtivät parista-kolmesta tonnista, nyt samojen veneiden hinta on käytännössä tuplaantunut...

Jännää. Olisi voinut kuvitella, että halpenee. Luulisi kohta olevan kesämökkiä, veneitä ja muita kalliita harrastusvälineitä kaupan halvalla, kun korot, lämmitys, sähkö ja bensat rupeavat syömään käytössä olevaa ylimääräistä rahaa.
Tai että on ostettu kovaa työtä ja rahaa vaativaa kamaa, jolle ei sittenkään riitä aikaa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Jännää. Olisi voinut kuvitella, että halpenee. Luulisi kohta olevan kesämökkiä, veneitä ja muita kalliita harrastusvälineitä kaupan halvalla, kun korot, lämmitys, sähkö ja bensat rupeavat syömään käytössä olevaa ylimääräistä rahaa.
Tai että on ostettu kovaa työtä ja rahaa vaativaa kamaa, jolle ei sittenkään riitä aikaa.
Ainahan se kaikissa asioissa menee niin, että hinnat nousee kuin raketti heti kun mitään perustetta on, mutta laskevat kuin höyhen vaikka perusteita olisi kuinka toiseen suuntaan. :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Alkaa kyllä huolestuttavasti näyttämään siltä, että joutuu itsekin varmaan tässä lähiaikoina venekalustoa päivittämään. Tällä hetkellä kalastusveneenä 3.7m alumiinipohjainen kumivene 15 hepan 2-tahti yammulla, josta olenkin kertoillut tässä ketjussa jo aiemmin. Sinänsä olen ollut hyvin tyytyväinen settiin, mutta vehkeen heikkous on kuitenkin siinä, että käyttöön liittyy kohtuullisesti "ylimääräistä" jumppaa: ensin edellisenä iltana ulkovarastosta vene, moottori ja muut kamat auton kyytiin > rannassa kamat ulos autosta > veneen pumppaus täyteen (sähköpumpulla toki), kone kiinni, kaikki kamat veneeseen > kovaa ajoa ja kireitä siimoja > rannassa ensin veneen kuivaus ja tyhjäys roiskevesistä > kone ja muut kamat takaisin autoon > veneen tyhjennys, pakkaus ja auton kyytiin tunkeminen > perillä himassa (yleensä myöhään yöllä) kamojen purku autosta ja takaisin ulkovarastoon työntäminen. Kaikkineen tuota jumppaa tulee semmoiset 1½-2h per reissu, riippuen onko keulamiestä mukana, jolloin rantaosuudet sujuvat vähän rivakammin.

Kokonaisuutena tämä ylimääräinen jumppa tarkoittaa sitä, että kalareissut on vähän väkiselläkin koko päivän (plus edellisen illan pakkaukset) urakoita. Muutaman tunnin iltapistolle vaikkapa työpäivän jälkeen ei vaan viitsi lähteä koska silloin jumpan suhteellinen osuus kokonaisuudesta kasvaa kohtuuttomaksi. Muutenkin sitä alkaa ikääntymään ja laiskistumaan niin alkaahan tuo käymään jo vähän rasittavaksikin retuuttaa jotain 40 kg perämoottoreita sun muita... :p

Nyt on kuitenkin käynyt sillä lailla onnellisesti, että asumismuoto on muuttunut väljemmäksi (eli traikku mahtuu pihasäilytykseen), tulotaso- ja työtilanne vakiintunut, mutta toisaalta perhetilanne hektistynyt sen verran, että olisi mukava jos käytössä olisi joku vähän pienemmän kynnyksen kiinteämpi kalastuskokonaisuus (eli mahdollisimman paljon voisi pitää kamat vaan veneessä, jonka sitten voisi vaan tuupata traikulta veteen), jolla voisi vähän helpommin harrastaa muutaman tunnin iltapistoja ja muutenkin matalamman kynnyksen kalastusta/veneilyä. Mahdollinen perheen kanssa veneily kanssa olisi myös hieman helpompaa, jos ei tarvitsisi ensin yhdellä autollisella roudata venepakettia rantaan ja toisella autollisella perhettä...

Venepaketin päivityksessä on kuitenkin aina vähän se ongelma, että asiat alkaa helposti "skaalautumaan ylöspäin", eli kun veneen koko kasvaa, pitää laittaa isompaa konetta (joka vie enemmän bensaa), sitten tarvitsee vähän järeämpää traikkua ja kohta pitäisi autokin päivittää jne... Siksi ajatuksena olisikin pysyä edelleen kohtuullisen pienessä paketissa ja pitää veneen ja koneen koko alle rekisteröintirajan, jotta kustannukset ja käyttökulut pysyvät maltillisina. Sen verran olen tuohon kumilaivailuun tykästynyt, että tällä hetkellä kiikarissa on joku 4.2-4.7m RIB-vene, johon tulisi 20 heppainen nelarikone sähköstartilla (koska narun nykiminen vituttaa). Luultavasti skaalan alemmasta kuin ylemmästä päästä, jos tosiaan noin pienessä koneessa pysyn. Toisaalta mitään hirveää tykkiä en kaipaa, pääasia että siirtymät tapahtuu kohtuullisessa ajassa ja kone riittää plaanaamiseen. Olisi myös kiva jos veneessä olisi pieni pulpetti ja etäohjaus, ihan vaan laiskuuden, mutta toisaalta myös säilytyksen, kiinnitysten ja muiden asennusten kannalta. Tästä videosta olen hakenut paljon inspiraatiota, vaikken ymmärräkään sanaakaan mitä siinä puhutaan...

Mikä viestin pointti oli? Enpä oikeastaan tiedä, kunhan purin vähän pohdintoja. Lisää autistista sössötystä varmaan tulee sitä mukaa kun projekti etenee. :D
Helpointahan on hankkia joku koppipaatti ja laituripaikka, jolloin voi ajaa veneelle kun huvittaa ja jättää kalakamat veneeseen, kun tulee rantaan, niin kaikki kaman roudaamiseen käytetty aika tulee minimoitua.

Halvin ratkaisuhan tuo ei ole ja sitten kun hankkii sen +5 metrisen koppipaatin, alkaa siihen laittamaan kaikenlaista "elämää helpottavaa" varustetta kiinni ja sitten tuleekin fiilis että pitää ostaa isompi paatti yms. ja sitten tarvitaan isoa traileria sekä maastoautoa, kun venettä pitää nostaa ja laskea ja olisihan se kiva käydä välillä jossain muuallakin kalassa ja pitäisikö ostaa pienempi paatti kaveriksi yms. sitten kierre on valmis. :rofl:

Nimimerkillä 3 venettä, 2 traileria ja Land Rover.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Helpointahan on hankkia joku koppipaatti ja laituripaikka, jolloin voi ajaa veneelle kun huvittaa ja jättää kalakamat veneeseen, kun tulee rantaan, niin kaikki kaman roudaamiseen käytetty aika tulee minimoitua.
Tässä on ongelmana varkaat. Bensatankkiakaan ei kärsi pitää veneessä, bensat varastetaan. Muuten käyttökelpoinen idea. Korvaako muuten venevakuutukset tälläiset vai irtaimistovakuutus?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 529
Tässä on ongelmana varkaat. Bensatankkiakaan ei kärsi pitää veneessä, bensat varastetaan. Muuten käyttökelpoinen idea. Korvaako muuten venevakuutukset tälläiset vai irtaimistovakuutus?
Harvasta hytillisestä varastetaan polttoainetta, yleensä lukon takana ja tankki syvällä uumenissa niin et saa tankkia mukaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tässä on ongelmana varkaat. Bensatankkiakaan ei kärsi pitää veneessä, bensat varastetaan. Muuten käyttökelpoinen idea. Korvaako muuten venevakuutukset tälläiset vai irtaimistovakuutus?
Olen veneillyt n. 23 vuotta ja omia veneitä on ollut yli 15 vuotta, silti koskaan yhdestäkään veneestäni ei ole varastettu bensoja tai mitään muutakaan, vaikka veneeni ovat olleet niin kaupungin kuin venekerhonkin laitureissa ja yksikään niistä ei ole ollut koppimalli.

Toki lähes joka kesä kuulee satamassa, että jonkun paatissa on käyty jotain kaivelemassa, mutta ei tämä mikään laaja ongelma tunnu olevan.
Tietysti en itsekkään jätä veneeseen mitään arvokasta lojumaan, vaan esimerkiksi plotteri lähtee aina kotiin reissun jälkeen.

Eli jos varkaat ovat ongelma, kannattaa vene siirtää sellaiseen satamaan, jossa liikkuu vähemmän hampuuseja ja narkomaaneja.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Olen veneillyt n. 23 vuotta ja omia veneitä on ollut yli 15 vuotta, silti koskaan yhdestäkään veneestäni ei ole varastettu bensoja tai mitään muutakaan, vaikka veneeni ovat olleet niin kaupungin kuin venekerhonkin laitureissa ja yksikään niistä ei ole ollut koppimalli.

Toki lähes joka kesä kuulee satamassa, että jonkun paatissa on käyty jotain kaivelemassa, mutta ei tämä mikään laaja ongelma tunnu olevan.
Tietysti en itsekkään jätä veneeseen mitään arvokasta lojumaan, vaan esimerkiksi plotteri lähtee aina kotiin reissun jälkeen.

Eli jos varkaat ovat ongelma, kannattaa vene siirtää sellaiseen satamaan, jossa liikkuu vähemmän hampuuseja ja narkomaaneja.
Ensimmäinen talvi kaupungin venetontilla ja vain 20hv koneesta lähti se 12litran tankki voron matkaan. Ihmettelin kovasti, mutta olihan se 60€ arvoinen, kun bensaa ei ollut. Toki olivat käyneet monessa kymmenessä veneessä ryöstämässä bensoja, rikkomassa paikkoja ja viiltämässä pressuja.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
Olen veneillyt n. 23 vuotta ja omia veneitä on ollut yli 15 vuotta, silti koskaan yhdestäkään veneestäni ei ole varastettu bensoja tai mitään muutakaan, vaikka veneeni ovat olleet niin kaupungin kuin venekerhonkin laitureissa ja yksikään niistä ei ole ollut koppimalli.

Toki lähes joka kesä kuulee satamassa, että jonkun paatissa on käyty jotain kaivelemassa, mutta ei tämä mikään laaja ongelma tunnu olevan.
Tietysti en itsekkään jätä veneeseen mitään arvokasta lojumaan, vaan esimerkiksi plotteri lähtee aina kotiin reissun jälkeen.

Eli jos varkaat ovat ongelma, kannattaa vene siirtää sellaiseen satamaan, jossa liikkuu vähemmän hampuuseja ja narkomaaneja.
No tämä varkaus tapahtui paikkakunnan "pääasatamassa", heti kun siellä vene eka kertaa oli. "Hampuukisatamasta" ei bensat kadonneet koskaan. Pääsatama on lukitun laiturioven takana ja valvontakameran tapaisia siellä on (tuskin päällä). Kanssaveneilijät tai muut veden kautta tulevat noita voi pölliä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 553
Viestejä
4 166 073
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom