Alkaa kyllä huolestuttavasti näyttämään siltä, että joutuu itsekin varmaan tässä lähiaikoina venekalustoa päivittämään. Tällä hetkellä kalastusveneenä 3.7m alumiinipohjainen kumivene 15 hepan 2-tahti yammulla, josta olenkin
kertoillut tässä ketjussa jo aiemmin. Sinänsä olen ollut hyvin tyytyväinen settiin, mutta vehkeen heikkous on kuitenkin siinä, että käyttöön liittyy kohtuullisesti "ylimääräistä" jumppaa: ensin edellisenä iltana ulkovarastosta vene, moottori ja muut kamat auton kyytiin > rannassa kamat ulos autosta > veneen pumppaus täyteen (sähköpumpulla toki), kone kiinni, kaikki kamat veneeseen > kovaa ajoa ja kireitä siimoja > rannassa ensin veneen kuivaus ja tyhjäys roiskevesistä > kone ja muut kamat takaisin autoon > veneen tyhjennys, pakkaus ja auton kyytiin tunkeminen > perillä himassa (yleensä myöhään yöllä) kamojen purku autosta ja takaisin ulkovarastoon työntäminen. Kaikkineen tuota jumppaa tulee semmoiset 1½-2h per reissu, riippuen onko keulamiestä mukana, jolloin rantaosuudet sujuvat vähän rivakammin.
Kokonaisuutena tämä ylimääräinen jumppa tarkoittaa sitä, että kalareissut on vähän väkiselläkin koko päivän (plus edellisen illan pakkaukset) urakoita. Muutaman tunnin iltapistolle vaikkapa työpäivän jälkeen ei vaan viitsi lähteä koska silloin jumpan suhteellinen osuus kokonaisuudesta kasvaa kohtuuttomaksi. Muutenkin sitä alkaa ikääntymään ja laiskistumaan niin alkaahan tuo käymään jo vähän rasittavaksikin retuuttaa jotain 40 kg perämoottoreita sun muita...
Nyt on kuitenkin käynyt sillä lailla onnellisesti, että asumismuoto on muuttunut väljemmäksi (eli traikku mahtuu pihasäilytykseen), tulotaso- ja työtilanne vakiintunut, mutta toisaalta perhetilanne hektistynyt sen verran, että olisi mukava jos käytössä olisi joku vähän pienemmän kynnyksen kiinteämpi kalastuskokonaisuus (eli mahdollisimman paljon voisi pitää kamat vaan veneessä, jonka sitten voisi vaan tuupata traikulta veteen), jolla voisi vähän helpommin harrastaa muutaman tunnin iltapistoja ja muutenkin matalamman kynnyksen kalastusta/veneilyä. Mahdollinen perheen kanssa veneily kanssa olisi myös hieman helpompaa, jos ei tarvitsisi ensin yhdellä autollisella roudata venepakettia rantaan ja toisella autollisella perhettä...
Venepaketin päivityksessä on kuitenkin aina vähän se ongelma, että asiat alkaa helposti "skaalautumaan ylöspäin", eli kun veneen koko kasvaa, pitää laittaa isompaa konetta (joka vie enemmän bensaa), sitten tarvitsee vähän järeämpää traikkua ja kohta pitäisi autokin päivittää jne... Siksi ajatuksena olisikin pysyä edelleen kohtuullisen pienessä paketissa ja pitää veneen ja koneen koko alle rekisteröintirajan, jotta kustannukset ja käyttökulut pysyvät maltillisina. Sen verran olen tuohon kumilaivailuun tykästynyt, että tällä hetkellä kiikarissa on joku 4.2-4.7m RIB-vene, johon tulisi 20 heppainen nelarikone sähköstartilla (koska narun nykiminen vituttaa). Luultavasti skaalan alemmasta kuin ylemmästä päästä, jos tosiaan noin pienessä koneessa pysyn. Toisaalta mitään hirveää tykkiä en kaipaa, pääasia että siirtymät tapahtuu kohtuullisessa ajassa ja kone riittää plaanaamiseen. Olisi myös kiva jos veneessä olisi pieni pulpetti ja etäohjaus, ihan vaan laiskuuden, mutta toisaalta myös säilytyksen, kiinnitysten ja muiden asennusten kannalta.
Tästä videosta olen hakenut paljon inspiraatiota, vaikken ymmärräkään sanaakaan mitä siinä puhutaan...
Mikä viestin pointti oli? Enpä oikeastaan tiedä, kunhan purin vähän pohdintoja. Lisää autistista sössötystä varmaan tulee sitä mukaa kun projekti etenee.