Niin minkä verran tuo setti painaa yhteensä?Niinhän tuo hyvin toimii. Noin 90 kg teline + skootteri. Kuvakulma vähän hämää. Oikeasti ei sivupeileistä näe kuin kuskinpuolelta vähän rengasta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin minkä verran tuo setti painaa yhteensä?Niinhän tuo hyvin toimii. Noin 90 kg teline + skootteri. Kuvakulma vähän hämää. Oikeasti ei sivupeileistä näe kuin kuskinpuolelta vähän rengasta.
Onhan toi @Zolttu viritys nyt muutenkin ihan järkyttävä, ei mitään kiinnitetä kahdella räikkäliinalla ja kymmenillä kiertoksilla rungon ym. ympärille. Tuosta kun toinen liina löystyy kun hihna vähän liikahtaa niin koko paska on vastaantulijan keulassa.Harvassa autossa taitaa aisapaino tuollaisella vajaan puolen metrin momenttivarrella olla vetokoukkuvalmistajan tai autonvalmistajan sallimissa rajoissa?
Ainakin kun vastaavaa mietin Superbin farkkuun niin käyttöohje antoi tuollaisella etäisyydellä noin 70-80kg.
Varmasti kestää normiajossa, en sitä sano, mutta jos pahasti johonkin monttuun vetää..
Eikös tuohon hintaan saa jo Faster 460:n? Uudenkin olen aikanaan ostanut samaan hintaan. Vastaa ominaisuuksiltaan metrin pidempää Busteria tai Silveriä, vaikka tila ei valitettavasti mene samassa suhteessa.Silver fox 485 tai vastaava aluvene nyt haussa 10-15te hinnalla saimaalle. Saisi olla matka ja huvivene saaressa olevalle mökillle mutta myös kalastus ja uistelu ajoittain.
Silveristä kokemuksia ja mahdollista vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan?
Mitäs raati arpoo, mikä on ollut edellisen omistajan tarkoitus tässä trimmin virityksessä? Eli tuollainen 50mm puupalkki veneen rungon ja trimmilevyn välissä. Tekis mieli napata moinen pois, mutta onkohan siinä tosiaan ollut jokin ideakin...
Toinen olis tuo vanerilevy moottorin alla, jonka mieluusti vaihtaisi myös ennen kuin loputkin tippuu pois. Löytyykö tuohon jotain komposiittilevyä tai vastaavaa, vai pistetäänkö samanlaista tilalle
Tässähän näitä, kertaukseksi lähtökohtia:Laitahan @DaKyy lisää kuvia!
Oliskos tollanen Buster R / 20 hv Mercurylla 2000e:n arvoinen kalastuspaatti?
Päivitystä
Tuollaista kolmekymppistä nelitahti Tohatsua meinasin lykätä perään. Maksaa kyllä 5k mutta onpahan moottori useammaksi vuodeksi sitten.
30 HP White Tohatsu 4-stroke – Central Outboard Service
www.centraloutboardservices.com.au
Siitähän tuli freesin näköinen pienillä fiksauksilla.
Isompaa Tohatsua perään, niin kelpaa ajella.
Nyt oli kolme kyydissä + kamaa + täysi tankki ja kone kiersi vieläkin 6400rpm. Alan epäileen että 13x19 olisi sittenkin ok nelilapaisessa jos vaikka 200rpm laskisi kierrokset per tuuma. Eli 6500-(4x200)=5700. Olisi melkolailla siinä wot kierrosalueen keskivaiheilla (5800rpm olisi tasan puoliväli).
4500 rpm ja vauhtia 22 solmua? Ei kai potkuri ole turhan lyhyellä nousulla - meneekö kone ylikierroksille täydellä kaasulla?
Ei kai wanhan liiton 2-tahti-perämoottoreissa ole muuta vikaa kuin polttoaineen kulutus? Yksinkertainen, toimintavarma rakenne, mutta ei järin taloudellinen. Jos moottori on suorasuihku kuten Evinrude, niin taloudellisuuskin on varsin hyvä mutta kokonaisuus ei ole enää yksinkertainen ja nykytekniikan vikoja voi olla. Välikierrosten voimaa 2-tahtinen todennäköisesti tarjoaa eri tavalla kuin 4-tahtinen, eli kiihtyvyys lienee hyvä.Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
Miten tuorevoitelun kanssa joutuu lutraamaan? Jopa helpompi kuin 4t kun öljyä vain lisätään?Nelariin tottuneena niin kyllä tollanen "isohko" 2t kone on vetouistelussa aika aneeminen ja onhan se öljyjen kanssa lutraaminen ikävää muutenkin. On niissä hyvätkin puolensa kuten edellä mainittua +keveys ja reippaaseen ajoon ihan soivia pelejä mutta en kyllä enää koskis...
Noin kannattaa ilman muuta tuo tehdä, jos vain Trafi sallii ison koneen Busterin perään. Tulis kyllä hyvä paketti.Hondan jälkeen tuollainen vanhan mallin kaksitahti vaikuttaa niin aatamin aikuiselta, että et sillä kauaa jaksa ajaa.
Viimeisen päälle kunnossa oleva esimerkiksi Yamahan iso kaasari kaksitahti on ihan toimiva ja soiva peli, mutta ei sekään oikein vetouisteluun sovellu.
Toki jos tuo 40 hv kone on joku suorasuihku kaksitahti, niin sitten tilanne on eri.
Mitenkäs, jos otat siitä Terhistä Hondan pois ja naitat sen Busterin perään?
Sitten kaksitahtinen Terhin perään ja kauppaat sen paketin pois käypäiseen hintaan?
Toki Honda on ehkä 10 heppaa liian iso ja mahdollisesti paatista tulee vähän takapainoinen, mutta itse ainakin kokeilisin.
Hondan jälkeen tuollainen vanhan mallin kaksitahti vaikuttaa niin aatamin aikuiselta, että et sillä kauaa jaksa ajaa.
Viimeisen päälle kunnossa oleva esimerkiksi Yamahan iso kaasari kaksitahti on ihan toimiva ja soiva peli, mutta ei sekään oikein vetouisteluun sovellu.
Toki jos tuo 40 hv kone on joku suorasuihku kaksitahti, niin sitten tilanne on eri.
Mitenkäs, jos otat siitä Terhistä Hondan pois ja naitat sen Busterin perään?
Sitten kaksitahtinen Terhin perään ja kauppaat sen paketin pois käypäiseen hintaan?
Toki Honda on ehkä 10 heppaa liian iso ja mahdollisesti paatista tulee vähän takapainoinen, mutta itse ainakin kokeilisin.
Nykyään taitaa olla käytännössä mahdotonta saada tyyppikilpeä isompi kone. Itse koitan löytää aina sen ylihisolla koneella olevan, kulkee huomattavasti mukavammin kun on elektroniikkaa ja kalavehkeitä. Itselläni on ollut mm. Buster XXL 175hp, Buster M jossa oli paperit 60hp vaikka kone aina ollut 40hp. Nyt on Buster RS 60hp ja vanha Buster Magnum 225hp. Tuossa Magnumissa on tyyppikilvessä 119hp. Tällä hetkellä kaverin S Busterilla kalassa jossa kone ohjelmoitu 48hp, alkuperäinen 30hp ei nostanut edes kunnolla plaaniin. Hyvänä verrokkina Skyllan 420 -veneessä maksimi koneteho on 70hp.Tämä kävi myös mielessä ja ideana hyvä. M busterin maksimi koneteho on 40hp, mutta näkeehän noita M bustereista aina joskus 50hp koneella myynnissä. Tarvis kuitenkin saada ihan laillinen paketti ja vakuutuksiin.
Näiden viestien perusteella ja mitä netistä tutkin asiaa, niin tarvii kyllä nelitahtisissa pysyä.
Itse laitoin silloin muutoksen aikaan omaan veneeseen maksimi konetehoksi jotain reilu 200hp, vaikka ei tohon tommosta ole koskaan saanut. Silloin piti vain itse arvot ilmoittaa. Tyyppikilpeä tossa ei ole.Mikä ihmeen järki niitä on rajoittaa noin paljon, kun lähes poikkeuksetta tuntuu olevan että olisi tarvetta saada tyypitystä isompi motti kiinni.
Ymmärrän ihan hyvin kun välillä mökkiin mennessä voi olla sitä kamaa 500kg ja sitten vielä porukka siihen lisäksi, sitten yritetään pärjätä jollain alitehoisella vatkaimella.
Olette upea miesItse laitoin silloin muutoksen aikaan omaan veneeseen maksimi konetehoksi jotain reilu 200hp, vaikka ei tohon tommosta ole koskaan saanut. Silloin piti vain itse arvot ilmoittaa. Tyyppikilpeä tossa ei ole.
Tuskin tulee koskaan konetta vaihdettua, mutta onpa mahdollisuus.
Tuli ja meni. Yamahaan, Tohatsuun ja Evinrudeen olen törmännyt 2t ruiskuna. Merkittävissä määrin on Evinrudeja ja Mercury Optimaxeja tuotu maahan. Evinrudeja ei enää valmisteta ja Optimaxeja ei enää tuoda. Yhden Optimaxin olen omistanut ja oli kyllä täysin kelpo peli. Voimaa oli rutkasti pienillä kierroksilla verrattuna saman tehoisiin nelitahteihin. Myöhemmin isot pojat ovat kertoneet, että 2018 Mercurylta tullut uusi V6- ja V8-mallisto olisi vihdoin kaksitahdit voittanut. Sitä ennen ei yli 150-heppaisissa ollut erinomaisia vaihtoehtoja ollenkaan. Myöhemmin ovat myös luotettavuudeltaan osoittautuneet hyviksi koneiksi, joka ei ole vähääkään itestään selvää nykyään.Koskakohan perämoottoreihin tulee 2t ruiskut, moottoripyörissä jo löytyy ja varsin toimivia, kuulostaa 2t, tuoksuu 2t, mutta ei savuta eikä muita 2t ominaisuuksia.
Tuli ja meni. Yamahaan, Tohatsuun ja Evinrudeen olen törmännyt 2t ruiskuna. Merkittävissä määrin on Evinrudeja ja Mercury Optimaxeja tuotu maahan. Evinrudeja ei enää valmisteta ja Optimaxeja ei enää tuoda. Yhden Optimaxin olen omistanut ja oli kyllä täysin kelpo peli. Voimaa oli rutkasti pienillä kierroksilla verrattuna saman tehoisiin nelitahteihin. Myöhemmin isot pojat ovat kertoneet, että 2018 Mercurylta tullut uusi V6- ja V8-mallisto olisi vihdoin kaksitahdit voittanut. Sitä ennen ei yli 150-heppaisissa ollut erinomaisia vaihtoehtoja ollenkaan. Myöhemmin ovat myös luotettavuudeltaan osoittautuneet hyviksi koneiksi, joka ei ole vähääkään itestään selvää nykyään.
Mulla ollu ju vuosia r buster josta hitsattu niitit eikä ainakaan vielä ole ongelmia ollut. edellinen omistaja ne ol jo hitsannut ja ei mitään hajua kauan sitten edes tehty.Onko kellään kokemusta vanhojen Bustereiden vuotavista niiteistä? Miten helposti käy käytännössä kiristys/vaihto? Pikaisella googlauksella toiset suosittaa hitsausta, toiset sanoo ettei missään nimessä saisi hitsata. Sukulaisella olisi ylimääräinen RS, jossa ilmeisesti tätä vuoto ongelmaa, voisi irrota edullisestikin, mutta maksaako korjaaminen vaivan?
Onko muut huomanneet että vanhemmissa edullisemmissa (luokkaa 3000-7000e) hintaluokan veneissä olisi tarjonta lisääntynyt ja hinnat tulleet hiukan alaspäin.
Alkaako nyt koronassa kiimassa ostettujen vehkeiden alennusmyynti, normaali syysale vaiko ihmisten varautuminen nouseviin elinkustannuksiin?
Vai puhunko ihan höpöjä.
Itsellä olis juurikin n.3000e arvoinen ht-vene, 70heppasella 2-tahtikoneella ja voisin hyvin kuvitella laittavani myyntiin.Onko muut huomanneet että vanhemmissa edullisemmissa (luokkaa 3000-7000e) hintaluokan veneissä olisi tarjonta lisääntynyt ja hinnat tulleet hiukan alaspäin.
Alkaako nyt koronassa kiimassa ostettujen vehkeiden alennusmyynti, normaali syysale vaiko ihmisten varautuminen nouseviin elinkustannuksiin?
Vai puhunko ihan höpöjä.
Onko kellään kokemusta vanhojen Bustereiden vuotavista niiteistä? Miten helposti käy käytännössä kiristys/vaihto? Pikaisella googlauksella toiset suosittaa hitsausta, toiset sanoo ettei missään nimessä saisi hitsata. Sukulaisella olisi ylimääräinen RS, jossa ilmeisesti tätä vuoto ongelmaa, voisi irrota edullisestikin, mutta maksaako korjaaminen vaivan?
Mihin hintaan se moottori pitäisi saada? Torissa on useampi kuvailemasi vaihtoehto 500e luokkaan.Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.
Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.
Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
10hp löytyis, ei noin pientä.Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.
Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
Juu, ei budejtti riitä semmoseen.10hp löytyis, ei noin pientä.
Juu, ei budejtti riitä semmoseen.
Minkä kokoinen vene?SÄHKÖPERÄMOOTTORIEN RIKIPITUUDESTA
Tarkoitus olisi hommata sähköperämoottori soutuveneeseen ja/tai kumiveneeseen. Ideana olisi luodata järvien ja lampien pohjia viistokaikuluotaimella (Helix G4N) noin 5km/h nopeudella. Kaikuluotaimen olen ajatellut ruuvata kiinni rimaan, jonka kiinnitän puristimella perälautaan, ei siis mitään kiinteää asennusta. Tämä on testattu systeemi ja toimii OK. Luotaimen syvyyden ja kulman saa helposti säädettyä tilanteen mukaan. Mielestäni varsin passelin pituinen riki tuohon veneeseen.
Moottori ei kaiketi saisi olla kovin paljoa syvemmällä kuin luotain koska muutenhan se blokkaa kaiun (soutuveneen perälaudat ovat varsin kapeita eli ne tulevat aika lähekkäin). Koska luotaan karikoita ja muutenkin rannan lähellä, syväyksen olisi syytä olla mahdollisimman pieni. . Esim. Minn Kotan ilmoitetut rikipituudet ovat 90/96cm. Jos istun yksin soutuveneen perässä, niin 90cm rikillä ja noin puolen metrin syväyksellä on perämoottorin kahva jossain pään korkeudella. Ei hyvä. TPari kysymystä:
1. Ovatko yllämainitut rikipituudet millään tapaa vertailukelpoisia ns. tavallisen peräprutkun rikipituuteen verrattuna?
2. Jos ovat, niin miksi nuo pituudet ovat noin järkyttävän pitkiä? Varmaan hyviä jossain purjeveneissä..
3. Mikähän olisi hyvä rikipituus soutuvene/kumivenekäyttöön, niin että ohjausvivun saisi vaikka kainaloon? Ideana siis pitää syväys mahdollisimman matalana, tarkoitus on siis liikkua sellaisella 5km/h vauhdilla. Onko tällaisia saatavilla?