Veneet ja veneily

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
942
Itselläni menossa viides uutena ostettu Terhi. Ovat kaikki olleet hyviä veneitä hintaisekseen. Käytettynä en ostaisi.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
575
Millä aineella kannattais pohja pestä? Tuntuu ettei toi keltainen paska lähde millään
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
157
Mitä ainetta venees on? Kysyn kaverilta kun näen, tietää varmaan kaiken mitä pieniin ja miksei isompiikiin veneisiin tulee.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
338
muovi varmaan imasee sen aika hyvin itteensä että tuskin lähtee millään
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
38
Minkälaista venettä suosittelettä n. 2000-3000€ budjetilla? Kannaako budjettia suosiolla nostaa? Käyttö olisi kalastus ja satunnainen retkeily sisävesillä. Soutuveneellä on tarpeeksi tullut jo veneiltyä...
Plussaa toki olisi jokin pieni hytti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 354
Onkos tuossa jakopää ketjulla vai hihnalla? Huomaako polttoaineenkulutuksessa eroa Hondaan?
Ketju. Nyt kun alkaa ensihuolto lähestyyn ja tuttu reitti ajettu varmaan 10x ees taas niin vaikuttaa että samaan kulutukseen pääsee matkanopeudella ~48km/h mitä Hondalla jyryytti 40km/h. Nuukana en ostanut digimittaristoa, niin tarkka lukema on arvoitus mutta kaikkihan se syö mitä tankkiin kaataa...

Tuli samalla uusittua koko veneen sähköt. Revin vanhan johtosarjan mäkeen missä jokaiselle aparaatille oli oma seitinohut sähkökaapeli perästä konsoliin ja sulakkeet perällä. Melkoinen hämähäkinseitti.

Nyt menee yksi 10mm2 kaapeli keskikonsoliin integroidulla miinuskiskolla olevaan rasiaan ( https://www.ruoto.fi/fi/veneily/blu...sia-kahdelletoista-laitteelle/p/632085050269/ ) ja siitä lyhyet johdot joka laitteelle. Helppo laajentaa kun pulttaa lisäkilkettä. Sitten isolle kaapelille Blu-Sean automaattisulake akun lähelle. Johan tuli yksinkertaisempi viritys. Yllättävän kauan aikaa meni kun piti räjäyttää aika hyvin vene auki että sai kaikki irti.

Mitähän seuraavaksi...ehkä autopilotti...hmm :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
997
Vähän meinaa päistää veneen saaminen vesille. Keväällä fiksailin trimmin kuntoon, kun venttiilipöytä piti vaihtaa viime syksyn jäljiltä. Trimmi toimi tuon operaation jälkeen taas hienosti.

Tänään oli vuorossa latausjännitteen ja kierroslukumittarin toimimattomuuden ihmettely. Tätä olen täällä jo aiemminkin tainnut ihmetellä ääneen. Aikaisemmin olin jo vaihtanut kierroslukumittarin uuteen (lähinnä ulkonäön vuoksi kun nopeusmittari vaihtui painemittarista GPS-toimiseen), mutta se ei vaikuttanut toiminnallisuuteen. Olin jo diagnosoinut ongelman jännitteensäätimeen ja tilannut uuden. Uusi säädin paikoilleen, eikä vieläkään mitään. Sitten tarkistin oliko latausjännitteet nouseet normaalille tasolle, mutta siinäkään ei ollut muutosta - pari kesää kyllä kruisailtu tuolla ilman ongelmaa vaikkei latausjännitteet eivät nousseet kuin vajaaseen 13 volttin. Enää jäi jäljelle staattori (2t-kone), mikä voisi ongelmaa aiheuttaa.

Näytti sen verran työläältä tuo staattorin vaihto, ja taitaa vaatia erikoistyökaluja tuo vauhtipyörän irroitus, että piti tarkemmin tutkailla voisko jotain muutakin vikaa olla. Testailin staattorin AC-johdot, ja ne näyttivät olevan keskenään käytännössä oikkarissa. Löytyihän siitä startin kyljestä sellainen mötti, jossa molemmat staattorin AC-johdot olivat hitsautuneet samaan mustaan kasaan. Onneksi ei ole syttynyt... Tuon kun korjaili niin latausjännitteet löytyivät ja myös kierroslukusignaali. Nyt alkoi jo näyttää valoisalta.

Vielä siinä päävirtojen päällä ollessa huomasin, että trimmi jää välillä "jumiin" eli kuin joku painaisi koko ajan nappia. Tämä oli jo joskus aiemmin ongelmana, kun moottorin kyljessä oleva kytkin hapettuu. Muutamia vuosia sitten tuon jo korjasin, ja nyt nappasin sen vielä irti ja putsailin uudemman kerran. Sekin rupesin toimimaan. Trimmiä siinä rämpytellessä alkoi trimmimoottori oudosti yskähdellä, hiljentyen sitten lopullisesti. Ei niin minkäänlaista elonmerkkiä tai inahdusta.

Sinällään kuitenkin hyvä tuuri, että trimmi laukesi nyt, eikä sitten vartti vesillelaskun jälkeen. Purin vitutuksissani trimmimoottorin ja sehän oli ihan valmis - oli ilmeisesti johtojen läpiviennit vuotaneet merivedet suoraan moottoriin. Halpikset... Tuli ostettua halpa ja sitten hyvä, toivottavasti. Eli ei muuta kuin uusi trimmimoottori tilaukseen. Taitaa kevään touhutonni mennä rikki viimeistään kun käy veneen tankkaamassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ebu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 613
ilmeisesti johtojen läpiviennit vuotaneet merivedet suoraan moottoriin. Halpikset... Tuli ostettua halpa ja sitten hyvä, toivottavasti. Eli ei muuta kuin uusi trimmimoottori tilaukseen
Kannattaa sipaista kaikkiin saumakohtiin omat aineet. Pieni vaiva mutta saattaa antaa lukuisia lisävuosia.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
575
On tuollainen 80hp marinerin kone 2006. Saako mistään piuhan päästä tunteja selville? Entinen omistaja sanoi että kolmisen sataa tuntia alla
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 067
Ihan mielenkiinnosta, miten jengi laskee noita tunteja?
Itsellä ei ole mitään käsitystä kuinka paljon olen omalla koneella ajanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 613
On tuollainen 80hp marinerin kone 2006. Saako mistään piuhan päästä tunteja selville? Entinen omistaja sanoi että kolmisen sataa tuntia alla
Ihan mielenkiinnosta, miten jengi laskee noita tunteja?
Itsellä ei ole mitään käsitystä kuinka paljon olen omalla koneella ajanut.

Jos on ruiskukone, tunnit jää muistiin ja voidaan lukea. Vanhemmilla koneilla vaatii erillisen tuntimittarin tai lokikirjan omilla merkinnöillä. Kumpaakin löytyy tarkoilta miehiltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
997
Nyt alkaa olla vesillelasku jo lähellä. Tänään vielä viimehetken askartelut kabiiniin: hytin matot oli jo siinä pisteessä, että muovinen tausta alkoi muuttua muruiksi. Kävin hakemassa biltemasta pätkän tuota muovimattoa ja laitoin paikalleen.

20230614_115205.jpg

20230614_131646.jpg


20230614_152319.jpg

20230614_190101.jpg


Eiköhän tuolla nyt hetken taas pärjää, näitä ei vaan syksyllä saa lattialta nykäistyä mukaan, vähän pysyvämpi ratkaisu.

Kierrosluku ja nopeusmittari tuli päivitettyä aiemmin, halpaa kiinakuraa paikalleen, katsotaan kauanko kestää.
20230614_190124.jpg


Usb-laturi tuli kiinteästi asennettua myös kojelautaan, ei tarvitse tupakansytytinlaturia viritellä. Plotteri puhelimen kautta, niin joku viritys pitää olla.

Jääkaapille tein myös paikan yhteen säilytyslaatikoista, ettei ole jaloissa. On tosin vain 20 litrainen kompurakaappi, mutta saa juomat sentään kylmään. Sitä varten piti tehdä vähän tuuletusreikiä laatikkoon, näkyy tuossa pelkääjän penkin alla.

Niin, ja vene sai ensimmäisen nimensä, FinnMasterista tuli FunkyMaster, mukailin alkuperäistä fonttia ja logoa.

IMG_20230606_162241_755.jpg
 

mh8

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
128
Niin, ja vene sai ensimmäisen nimensä, FinnMasterista tuli FunkyMaster, mukailin alkuperäistä fonttia ja logoa.
Jos saa udella. Mistä hankit tarrat? Näyttää hyvältä. Itsellänikin käynyt mielessä tarkoittaa yamariini uusiksi.

Tuo Bilteman mattokin on ihan asiallisen näköistä tavaraa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 078
Kaikki tietämäni jotka on tuota bilteman eva-mattoa laittaneet lattiaan ovat myöhemmin kironneet sen. On kuulemma perseestä poistaa, eikä kestä lattiassa kauaa siistinä. Ainakaan kalastusveneissä missä kuljetaan kengät jalassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
997
Kaikki tietämäni jotka on tuota bilteman eva-mattoa laittaneet lattiaan ovat myöhemmin kironneet sen. On kuulemma perseestä poistaa, eikä kestä lattiassa kauaa siistinä. Ainakaan kalastusveneissä missä kuljetaan kengät jalassa.
Tästä koitin kokemuksia googletella etukäteen, mutta ei sattunut omiin silmiin mitään. No, live and learn.
 
Liittynyt
15.06.2023
Viestejä
1
Tulin törkeesti mainostamaan. Jos enempi tarttee löpöä kerralla niin nämä kaverit tulee vaikka laiturin nokkaan laskemaan tankkiin:
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 770
Tulin törkeesti mainostamaan. Jos enempi tarttee löpöä kerralla niin nämä kaverit tulee vaikka laiturin nokkaan laskemaan tankkiin:
Ei kai noilta löpöä saa ja ei sitä vissiin enää veneissä saa käyttääkään?
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
10
Venekuumeen lievitystä (taas) mietinnässä. Itselle olisi ensimmäinen oma vene ja ajokokemusta enimmäkseen perästä ajettavista mökkiveneistä. Ykköstunteja sitten ajellut hieman isommilla.
Katsellut noita tuplapulpetillisia tai br tyyppisiä ~5m paatteja, esim. Suvi duo 50 yms. About varmaan jollain 50hp 4t moottorilla.
Ht veneet tietty suojaisempia sään yllättäessä mutta ehkä hankalampia pienten lasten kanssa.
Ajelut olisi pääosin hupia lähivesistöillä ja satunnaista kalastelua.
Mitä mieltä palstalaiset tuollaisista ensimmäiseksi veneeksi tai onko jopa antaa suosituksia?
Onko jotain merkkejä/malleja, joista kannattaisi pysyä kaukana?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 333
No kyllä mä ajattelisin enemmän niin että nimenomaan kersojen kanssa se HT olisi kätevämpi, jos lapset yhtään pieniä.
Saa ne sullottua sinne "kajuuttaan" eikä tarvi koko ajan vahtia että on joku muksu propellissa tai kuunnella kitinää että on kylmä, tuulee tai mitä muuta ne nyt saattaa valittaa.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
No kyllä mä ajattelisin enemmän niin että nimenomaan kersojen kanssa se HT olisi kätevämpi, jos lapset yhtään pieniä.
Saa ne sullottua sinne "kajuuttaan" eikä tarvi koko ajan vahtia että on joku muksu propellissa tai kuunnella kitinää että on kylmä, tuulee tai mitä muuta ne nyt saattaa valittaa.
Mutta HT on ihan syvältä mm silloin kuin pitää keulan kautta mennä/poistua veneestä. Sitten kiva istua helteellä sielä kopissa. BR-veneisiin on normaalisti pressut mukana jos sateella liikenteessä.
 
Liittynyt
25.07.2017
Viestejä
10
No kyllä mä ajattelisin enemmän niin että nimenomaan kersojen kanssa se HT olisi kätevämpi, jos lapset yhtään pieniä.
Saa ne sullottua sinne "kajuuttaan" eikä tarvi koko ajan vahtia että on joku muksu propellissa tai kuunnella kitinää että on kylmä, tuulee tai mitä muuta ne nyt saattaa valittaa.
Joo, se on totta. Lähinnä mietityttää se kulkeminen laitojen kautta lasten kanssa. Löytyyhän noita toki edestä kuljettavina malleinakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 333
joku castello vaikka mistä aukeaa tuulilasi.
Hellepäiviä on Suomessa niin mitätön määrä etten niiden varaan laskisi mitään. Lisäksi rajoittaa aika paljon veneilykautta jos pitää aina varautua kaikkeen toppatakista lähtien vs. että on sellainen vene millä voi lähteä kuin autolla kelillä kuin kelillä vaikka t-paidassa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 084
Joo, se on totta. Lähinnä mietityttää se kulkeminen laitojen kautta lasten kanssa. Löytyyhän noita toki edestä kuljettavina malleinakin.
Juu, vähintään semmonen missä aukeaa tuulilasi tai on keulassa luukku. Itellä ollut monenlaisia, muksujen kanssa tykännyt tosta bayliner 1950, saa kattopressun kiinni jos sataa, keulassa luukku mistä pääsee muksut kulkemaan, ite pääsee kenkimmäisestä tuulilasista, jos ei viitti keulasta könytä.
Toki orkkiskoneella olevaa ei kannattane hankkia, monesti lohkot ruostunut puhki.
Itellä tossa Volvo Penta, 150hp ja kulutus järkevä, jäähdytys lämmönvsihtimella, niin pysyy lohko kunnossa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 333
Akku harvemmin on moottorissa itsessään vaan jossain muualla veneessä. Riippuu ihan veneestä, mutta yleensä akun navat ja akun kiinnitys irti ja uuden asennus päinvastaisessa järjestyksessä
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 067
Akku harvemmin on moottorissa itsessään vaan jossain muualla veneessä. Riippuu ihan veneestä, mutta yleensä akun navat ja akun kiinnitys irti ja uuden asennus päinvastaisessa järjestyksessä
Jep meni vaihtoon. Ja tällaiselta peukalo keskellä kämmentä NAULATTANUNA oli sitten eri haastavaa irroittaa akku, viedä se paikalle
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 084
Siinähän sitä tekemällä oppii. Ihminen sen sinne kiinnittänytkin on.
Juu, se on jännä, kun niin usein tulee kommenttia että en osaa.
Suurin osa ruuveista aukeaa vastapäivään ja menee kiinni myötäpäivään, aika helppo on myös kokeilla mikä avain mihinkin sopii. Tähän lisäksi jos opettelee momenttiavaimen käytön, niin on valmis tekemään vaikka moottoriremontin....
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
1 067
Juu, se on jännä, kun niin usein tulee kommenttia että en osaa.
Suurin osa ruuveista aukeaa vastapäivään ja menee kiinni myötäpäivään, aika helppo on myös kokeilla mikä avain mihinkin sopii. Tähän lisäksi jos opettelee momenttiavaimen käytön, niin on valmis tekemään vaikka moottoriremontin....
Olet varmasti oikeassa ja pahoillani, että kysyin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 860
Lisäksi rajoittaa aika paljon veneilykautta jos pitää aina varautua kaikkeen toppatakista lähtien vs. että on sellainen vene millä voi lähteä kuin autolla kelillä kuin kelillä vaikka t-paidassa.
Tämäkin on sinänsä ihan totta.

Itse olen kuitenkin huomannut nyt pienten lasten kanssa, että asia ei ole ihan suoraviivainen. On kivaa kyllä kun ei tarvitse välittää vähääkään onko kylmää, sadetta, pimeää, sumua tai se aurinkoinen hellepäivä, aina voi istua teepaitasillaan veneessä webaston lämmössä ja katsella plotterin sekä tutkan näytöltä reittiä ellei silmällä näe.

Mutta. Tällä isommalla veneellä ei lopulta ole tullut kovin paljoa ajettua kun se koko lähteminen tuntuu aina niin valtavalta operaatiolta. Paljon herkemmin tulisi lähdettyä ajelemaan pienellä avoveneellä johon jokainen pystyy itse kiipeämään kyytiin ja muutenkin homma on mallia kone käyntiin, köydet irti, vaihde päälle. Sama takaisinpäin rantautuessa, lipuu laiturin viereen ja nappaa itse kädellä kiinni laiturista, valmis. Isomman kanssa etenkin jos tuuli sattuu laituriin, niin käytännössä yksin ihan perseestä yrittää juosta ottamaan poijua kiinni ja päästä keulasta laiturille köyden kanssa jne.

Kun ei mitään mökkiä ole tai muutakaan pakkoa lähteä vesille kun sataa tai on kylmä, niin tähän käyttöön se avovene tuntuisi kuitenkin parhaalta ratkaisulta. Tämä pätee tietenkin vain omaan henkilökohtaiseen tarpeeseeni ja tilanne on ihan eri, jos tarvitaan yhteysvenettä joka keliin.

HT-veneitä en silti ole koskaan ymmärtänyt, vähän kuin avoveneen ja umpiveneen huonot puolet samassa paketissa. Ennemmin ottaisin itse jonkun keskihytillisen läpikuljettavan mallin. Jos veneen keulaan ei pääse kuin kiipeilemällä yli tuulilasin tai kiertämällä laitaa pitkin, niin ei kiitos.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
575
Minkälaista lämmitintä vois laittaa veneeseen? Itsellä tollanen keskihytillinen vene, ja ei viittis mitään alkuperäistä lämmitintä laittaa hinnan vuoksi
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 337
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 860
Minkälaista lämmitintä vois laittaa veneeseen?
Valmistajia on monia ja jokainen kehuu omaansa. Mulla on webastoista pelkkiä hyviä kokemuksia mutta halpoja ne eivät ole.

Otitpa minkä tahansa niin valitse sellainen joka ottaa lämmitysilman ulkoa että ilma myös oikeasti vaihtuu. Joku liesi puhallinkannella lämmittää kyllä sisätilaa (paitsi jos se on Wallas joka on useimmiten rikki eikä lämmitä mitään) mutta kun yön nukkuu veneessä jossa pyörii koko ajan sama ilma niin aamulla ilmankosteus vertautuu lähinnä kasvihuoneeseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Peräkuomulliseen pulpettiveneeseen tuli tämä. Ja kyllä, dieselversiona, minun kalastuksilla ~10litran säiliön kun täyttää keväällä laskun yhteydessä, niin sillä mennään myös syksyn kelit. Ehkä kerran olen joutunut tankkaamaan kesken syksyn pari litraa lisää löpöä.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
575
ol
Peräkuomulliseen pulpettiveneeseen tuli tämä. Ja kyllä, dieselversiona, minun kalastuksilla ~10litran säiliön kun täyttää keväällä laskun yhteydessä, niin sillä mennään myös syksyn kelit. Ehkä kerran olen joutunut tankkaamaan kesken syksyn pari litraa lisää löpöä.
oliko helppo asentaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
ol


oliko helppo asentaa?
Ei tullut ihan niin kuin nyt jälkeen päin olisin halunnut, mutta ei tuon asennuksessa mitään haastavaa ole. Varsinkaan tuohon omaan käyttöön, kun ei varsinaisesti ollut mitään vaatimuksia ja odotuksia. Peräkuomullisesta kala/yhteysveneestä kyse, antaa vähintäänkin riittävästi lämpöä ovirätti auki syksyn keleillä, niin ei tarvitse hanskat kädessä ajella ja kalastaa. Ehkä hytilliseen veneeseen ottaisin tuolta/jostain samalla sen ilmaputkisarjan ja miettisin sijoitusta hieman tarkemmin varsinkin, jos täytyisi nukkua vene parkissa.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 162
Itse olen autotermin ja webaston asentanut, ei ole rakettitiedettä. Sijainti on tärkein, että saa pakoputken ja ilman oton helposti tehtyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
904
Pihaan tupsahti vene ja akku on Woima-merkkinen kampe. Itselläni on noista sen verran huonoja kokemuksia, että uuden voisi hommata tilalle. Kannattaako ostaa perus käynnistysakku, agm-akku vai vapaa-ajan akku? Koneena on 115hv Mercuryn nelari ja sähköä vie stereot, kaiku ja plotteri. Tulevaisuudessa ehkä keulakonekin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 966
Viestejä
4 294 855
Jäsenet
71 756
Uusin jäsen
Topsuuu

Hinta.fi

Ylös Bottom