- Liittynyt
- 08.12.2016
- Viestejä
- 571
k
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
onko 300h ajettu 80hp 4-tahti kone paljon vai vähän ajettu?
Ensimmäinen talvi kaupungin venetontilla ja vain 20hv koneesta lähti se 12litran tankki voron matkaan. Ihmettelin kovasti, mutta olihan se 60€ arvoinen, kun bensaa ei ollut. Toki olivat käyneet monessa kymmenessä veneessä ryöstämässä bensoja, rikkomassa paikkoja ja viiltämässä pressuja.
No tämä varkaus tapahtui paikkakunnan "pääasatamassa", heti kun siellä vene eka kertaa oli. "Hampuukisatamasta" ei bensat kadonneet koskaan. Pääsatama on lukitun laiturioven takana ja valvontakameran tapaisia siellä on (tuskin päällä). Kanssaveneilijät tai muut veden kautta tulevat noita voi pölliä.
Ja uistelijat sitten vielä erikseen. Kaverilla uisteluveneen moottoriin tulee tunteja 750-770 vuodessa. Mutta tavallisella heittokalastajalla tulee se noin 100h vuodessa.Ei tuo ihan uusikaan ole, mutta ei vielä lähellekkään loppuun ajettu.
Merkistä ja mallista riippuen tuossa ( tai 500 tunnin kohdalla ) on vähän enemmän huoltoa ohjelmassa, mutta muuten eikun kovaa ajoa.
Ahkeralla kalamiehellä tuo on noin kolmen avovesikauden ajot ja keskimääräisellä mökkiveneilijällä 15 kesän ajot.
Ja uistelijat sitten vielä erikseen. Kaverilla uisteluveneen moottoriin tulee tunteja 750-770 vuodessa. Mutta tavallisella heittokalastajalla tulee se noin 100h vuodessa.
Eniten tunteja kestää Suzuki (uistelijoilla on koneita joissa saattaa olla yli 5000h, koneet jakoketjulla), Honda kestää n.3000h, Yamaha 2500h ja Mercury 2000h. Kaverin E-tec oli neljä vuotta vanhana 1700h ajettu kun yksi laakeri piti vaihtaa. Muuten kone oli sisältä kuin uusi. Nämä eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia vaan vähän sinne päin, ja siis nimenomaan uistelukäytössä.
Mikäs siinä että esim kelkoissa 2-tahti koneet tuppaa hajoamaan paljon nopeammin kuin nelarit?
Tuli tuollaisella useampi sata tuntia ajeltua aikanaan. Aivan mainio vene, pari kertaa hyvällä kelillä pyyhkäistiin Tallinnaankin sen kanssa.Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia?
Juuri sisäänajettu vasta!onko 300h ajettu 80hp 4-tahti kone paljon vai vähän ajettu?
Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia? Huurtuuko tuollaiset koppiveneet ilman lämmitystä syksyllä siten ettei nää ajaa? Onko olemassa jotain vaihtoehtoista lämmitintä? Wallas maksaa maltaita
Tuli tuollaisella useampi sata tuntia ajeltua aikanaan. Aivan mainio vene, pari kertaa hyvällä kelillä pyyhkäistiin Tallinnaankin sen kanssa.
Lämmitystä se kyllä tarvitsee, muuten huurtuminen on aivan älytöntä syksyn sateissa. Webaston Airtopin laitoin siihen, tästä on kyllä niin kauan jo etten kunnolla enää muista miten se tuli asennettua... Johonkin sinne avotilan puolelle se tuli laitettua ja sieltä vedettyä lämmitysilmaputki sisätiloihin.
Sitä wallastahan noihinkin veistämöltä uutena tarjottiin varusteeksi mutta... Omat kokemukset parista wallaksen liedestä puhallinkannella ovat sellaisia ettei niillä tee yhtään mitään. Lämmintä saa usein vain siitä tunteesta kun kiroilee ja tappelee sen paskan lämmittimen kanssa. Webastot ei ole jättäneet vielä koskaan käynnistymättä, niistä kokemusta parista eri veneestä noin 15 vuoden ajanjaksolta. Ja vaikka se liesilämmitin toimisikin, niin se vain kierrättää sitä samaa sisäilmaa ottamatta ulkoa raitista tilalle, ei paras ratkaisu sekään.
Trimmitasot laitoin myös siihen, paransivat mielestäni oleellisesti käytettävyyttä. Ilman niitä se kulkee melko kallellaan jos on yhtään sivutuulta ja/tai epätasaisesti jakautunut kuorma.
Hoitaa homman siinä kuin planar ja webasto.Eikös periaatteessa ihan tämmöinenkin menis?
Dieselkäyttöinen ilmalämmitin 5kW | Suomen edullisin
Suomen edullisimmat dieselkäyttöiset ilmalämmittimet. Valikoimastamme löydät eri värejä ja eri tehoja. Tutustu nyt!autotavara.com
Mullakin oli alkuunsa 60hp kone siinä... virhe. Neljän aikuisen miehen kuormalla aivan siinä ja siinä jaksoiko nousta plaaniin, ei välttämättä jaksanut jos oli isoja miehiä ja vähän tavaraakin mukana.Laiturinaapurilla oli tuollainen MV-Marin 60 Marinerin kanssa
e
Juuri sisäänajettu vasta!
Itellä on Buster L-HT.n perässä 50 heppanen Yamaha, josta on ohjelmalla raapastu 70 kaakkia. Vasta 3150h mittarissa.
Tunteja tulee kesässä 200-300.
Peräöljyt olen vaihtanut aina syksyisin että ei jää vaan vettä talveksi ja halkea. Joskus tulee vaihdettua kesken kaudenkin peräöljyt, jos on paljon kertynyt tunteja.
Koneeseen samalla uudet öljyt, suodatin ja tulpat. Jakohihna n.1000h välein.
Puristuspaineet mittasin nyt syksyllä ja oli vielä hienosti tehtaan arvojen sisällä.
Ihan ne on näyttäny hyvältä.Miltä sun peräöljyt näyttää tuollaisen 200-300h jälkeen? Itsellä tulee alle 50h vuoteen ja tuntuu välillä turhalta vaihdella niitä kun ulos tulee yhtä kullanväristä kuin sisään laitetaan takaisin.
Ihan ne on näyttäny hyvältä.
Se nyt on ihan sama vaihtaa ne tarpeeks usein, kun taitaa mennä se 6dl perään. Ja ennen pakkasia parempien yöunien toivossa.
Turha niitä peräöljyjä on kesken kauden vaihtaa kun ei ne mene miksikään.Itelle tulee jonku verran vetouistelutunteja myös, niin sinällään turhankin usein siihen nähden vaihdan peräöljyjä.
tätä vähän itsekkin mietin että voi olla liian pieni..olisko jotain suosituksia?
Vähän samantyyppiseen käyttöön haeskelen Etelä-Päijänteelle tälle kaudelle venettä, painotus tosin heittokalastukseen enimmäkseen ja satunnaisiin Kelvenne jne. saarireissuihin, XSR ja Snapper kiikarissa, noiden pieni koko arveluttaa. Keulakone tulossa myös, eli senkin siisti asennusmahdollisuus akkuineen houkuttelee näissä kahdessa.
Mihin päädyit?
Kevät tulee ja laituripaikan maksu suoritettu. Luonnonlaki on että kaupunki nostaa joka vuosi hintoja. Tänä vuonna 26% Aika kova inflaatio kun mitään lisävastinetta ei koskaan saa. Vaihdoin jo kertaalleen halvempaan laituriin...
Kone lähtee myös vaihtoon kun sai vielä ihan hyvän vaihtohyvityksen vanhasta eikä Suzuki kerennyt vielä nostaa hintoja kuten esim. Mercury tuntui tekevän. Tilalle Suzuki 100 BTL. Mielestäni houkuttelevin 100 heppanen juuri nyt. Vain 157kg, 5 vuoden takuu, jakoketju, kaksivaiheinen alennusvaihteisto ja kilpailukykyinen hinta. Harkitsin myös 115 heppasta mutta veikkaan että kevyemmästä koneesta on enemmän hyötyä kuin 15 lisähepasta kun enimmäkseen uistelen. Veikkaan että uusi kone hyrisee miellyttävästi uistellessa eteen siirretyn vetoakselin ansiosta. Ei pitäisi olla pahemmin tärinöitä.
Huonona puolena laturi on vain 27A mutta onneksi ei ole mitään sähkösyöppöjä laitteita vene täynnä. Tunteja tulee vuodessa 200-300h.
Jäiden sulamista odotellessa...tuleeko ostokrapula vai ei
15A taitaa olla laturi tuossa. Mut eikös tuo ole ns peak teho eli paljon antaa joutokäynnillä?Vanha 20 heppanen jammu lykkää varmaan jotain 10A maksimissaan. Voipi akku alkaa hyytymään pikkuhiljaa tuollaisella elektroniikkakattauksella. Varmaan itse tunkisin jotain aurinkopaneelia kylkeen. En ole itse viritellyt mutta näitähän näkee suurinpiirtein joka toisessa veneessä kotilaiturissa.
15A taitaa olla laturi tuossa. Mut eikös tuo ole ns peak teho eli paljon antaa joutokäynnillä?
Kiitos, tää oli hyvä, en koskaan tajunnut että laturin luvattu ei toteudu. Varmasti joutuu virittämään jotain lisälatausta jos ei halua laturissakäyttää joka viikonloppu. Paneeli olisi siitä hyvä kun kerkeää pääosin viikot ladata.Löysin uuden 20 heppasen jammun latauskäyrän täältä: Yamaha Four Stroke 20HP Outboard Engine - Reef Marine
Puhutaan 16A laturista mutta käppyrä loppuu 10A 3000rpm kohdilla. Eiköhän vanhassakin ole samantyylinen.
Mutta niin tai näin, oli sitten laturi mikä tahansa niin joutokäynnillä pitää käynnissä käytännössä yhtä plotteria ilman että akku kuluu.
Täällä täysin sama taudin kuva Pohjois-Päijänteelle ja kun en enää jaksanut vatvoa, niin tilasin lääkkeeksi jo helmikuun puolella sivupulpetti-Snapperin kolmekymppisellä Tohatsulla.Vähän samantyyppiseen käyttöön haeskelen Etelä-Päijänteelle tälle kaudelle venettä, painotus tosin heittokalastukseen enimmäkseen ja satunnaisiin Kelvenne jne. saarireissuihin, XSR ja Snapper kiikarissa, noiden pieni koko arveluttaa. Keulakone tulossa myös, eli senkin siisti asennusmahdollisuus akkuineen houkuttelee näissä kahdessa.
Mihin päädyit?
Täällä täysin sama taudin kuva Pohjois-Päijänteelle ja kun en enää jaksanut vatvoa, niin tilasin lääkkeeksi jo helmikuun puolella sivupulpetti-Snapperin kolmekymppisellä Tohatsulla.
Eiköhän sillä Päijänteellä pärjää, kun nyt vähän katsoo keliä lähtiessä; ajelee sen mukaan eikä pelkää jos vähän tulee vettä kyytiin. Itsellä muutenkaan ole mielenkiintoa kalalle kauheassa myrskyssä lähtemiseen, niin varmaan oma keliraja tulee vastaan ennen kuin tuon kanssa hätä. Pääpointti mulla oli että paatti saa olla mahdollisimman vakaa mutta kompakti, tasaista lattia-alaa pitää olla reilusti; lisävarustelun helppous ei haittaa ja luonnonsatamia ei saa joutua karttamaan.
Alunperin olin vakaasti ostamassa Bustereita kävin katsomassa (XSR/S) ja Vboatsikin kävi mielessä, mutta Alutrolliin päädyin melko nopeasti. Busteriin verraten paljon uskottavampi (materiaalin vahvuus 3-5mm) keksintö. Laidat ei nitku tai notku ja kivasti ajateltuja featureja löytyy aika paljon.
Volzhankan jätin pois kun haisi vähän liikaa itäblokille. Muutenkin vähän erityyppinen vene jo, mutta hinta/laatu varmaan olisi kohdannut siinäkin aika kivasti.
Kunhan kerkeää, täytyy käydä veneliikkeen pihassa mallailemassa Snapperiin Motorguide, akut, NMEA-väylä, Lowikan näytöt ja viistoanturi paikalleen ettei jäiden lähtö pääse ihan yllättämään.
Liveanturiteline pitäisi varmaan päivittää, vanhan Patriotin rimpulan voisi pyhittää talvikäyttöön kun sen siihen käyttöön jo tälle talvea riisuinkin.
Tässä vähän miettinyt josko ottaisi esim. Zbaitin, Rosterin vai KEDin telineen testiin. KEDiin olisi erityisen kivasti lisäpalikoita saatavilla, mutta aika monimutkaisen oloinen härveli äkkiseltään joten kestävyys ja mahdollisen supportin saanti arveluttaa. Mutta jatkovarrella tuota saisi varmaan pyöriteltyä itsekseen myös keulasta käsin eikä jalkapedaaliohjauskaan välttämättä huono olisi. Jollain kokemuksia?
Geberstange KedFlex
Material Edelstahl V2A (für Salzwasser nicht geeignet) Gewicht ca. 3,5 kg Länge der Geberstange 120 cm (Auf Anfrage auch andere…www.kaiser-edelstahl-design.de
Polttoaine lämmittimen tarvitsee, ilmanotto ulkoa. Ja puhallus putket tuulilasille. Ja vähän sähköä kuluttava malli, sekä melutaso tähdellinen, varsinkin jos meinaat nukkua.Esim safire hyvä.Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia? Huurtuuko tuollaiset koppiveneet ilman lämmitystä syksyllä siten ettei nää ajaa? Onko olemassa jotain vaihtoehtoista lämmitintä? Wallas maksaa maltaita
Löysin uuden 20 heppasen jammun latauskäyrän täältä: Yamaha Four Stroke 20HP Outboard Engine - Reef Marine
Puhutaan 16A laturista mutta käppyrä loppuu 10A 3000rpm kohdilla. Eiköhän vanhassakin ole samantyylinen.
Mutta niin tai näin, oli sitten laturi mikä tahansa niin joutokäynnillä pitää käynnissä käytännössä yhtä plotteria ilman että akku kuluu.
Onkos tuossa jakopää ketjulla vai hihnalla? Huomaako polttoaineenkulutuksessa eroa Hondaan?Suzuki DF100 BTL ollut nyt about 7h ajossa. Manuaalin mukaan 10h jälkeen voi ajella vapaasti mutta myyjä toisaalta puhui että ensihuoltoon 20h ajan ei kannattaisi uistella. Ehkä otan varman päälle ja vedän vain matka-ajoa....vähän alkaa käymään jo suorittamisen puolelle kun uisteleleen tekisi mieli Ensimmäinen jatkuva 3h sisäänajoepisodi oli kyllä harvinaisen puuduttava kokemus...
Täytyy sanoa että verrattuna vanhaan 90 heppaseen vtec Hondaan heppoja tuntuu olevan paljon enemmän mitä 10hp paperilla. Kiihtyy selvästi äkäisemmin ja varsinkin yläkierroksilla kiertää ihan eri malliin. Taisi Hondassa jäädä muutama polle tehtaalle.
Lisäksi jotenkin hupaisan näköinen kun kone on niin pieni fyysisesti. Jotkut vähän vanhemmat 50-70 heppaset nelarit laiturissa näyttää isommilta, hyvin on kyllä 157kg pakattu tehoja
Melutaso on tyhjäkäynti/uisteluvaihdilla selvästi hiljaisempi ja käynti tasaisempi. Toisaalta saattaa olla jopa nykäyksen äänekkäämpi korkeilla kierroksilla...Bensaa tuntuu palavan hieman vähemmän.
Huippunopeutta tuli 4-5km/h lisää. Mutta potkurioptimoinnille olisi ehkä jossain välissä pieni varaus. Kiertää kyllä sopivahkosti 6000rpm mutta pito katoaa kaarteissa aika herkästi, ellei aina trimmaa vähän alemmas ettei ventiloi. Ihan normaalin rajoissa varmasti mutta vanhan koneen nelilapaisella sai kääntää rattia ihan miten huvitti ja aina oli "neliveto" päällä.
Mutta kelataan parisataatuntia sisään niin eiköhän siitä lopullinen mielipide muodostu.
Noita perävaunujen valoja löytyy autotarvikeliikkeistä, Motonetistä, Puuilosta, Biltemasta jne. Perusvalosetti maksaa jotain 10-20 € puoli, eli jos ei löydy samanlaista (pitääkö ollakaan?), niin ei maksa paljoa vaihtaa molemmat. Vähän joutuu askartelemaan.Apuja kaipaisin. Aku 750 trailerista toinen takavalo otti hittiä ja meni paskaksi. Eikä taida oikein muutenkaan toimia. Mistä saisi asennuksen tai trailerin huollon Helsingissä? Vantaata ja Espoota ehdottaa googeli, mutta olisiko joku lähempänä, josta teillä hyviä kokemuksia?
Ja saisiko niissä myös tuon kokonaisen villku/jarrusetin ostettua vai pitääkö tilata oikea merkkiliikkeestä?
Noita perävaunujen valoja löytyy autotarvikeliikkeistä, Motonetistä, Puuilosta, Biltemasta jne. Perusvalosetti maksaa jotain 10-20 € puoli, eli jos ei löydy samanlaista (pitääkö ollakaan?), niin ei maksa paljoa vaihtaa molemmat. Vähän joutuu askartelemaan.
Laita irtovalosarjaMotonetistä kävin jo yhden hakemassa, mutta kun katselin trailerin omaa lamppua, niin selvisi että se on ihan erilainen liitännöiltään. Vein takaisin liikkeeseen. Ei taida askartelu minulta onnistua, kun en saa edes sitä risaa irti trailerista. Siksi vähän kyselenkin vinkkejä asentajista.
10 vuotta vanha toimiva moottori. 10 hv.On kyllä niin laaja kysymys että tarkemmin tietämättä aika mahdoton vastata. Karrikoidusti, onko moottori 1 vai 10 vuotta vanha, missä kunnossa ja minkä tehoinen?
Jos veneen jaksaa tyyliin nostaa 2 henkilöä, niin ihan hauska pikkuvene.. Terhit on sellaisia muovikippoja jotka yleensä poikkeuksetta vettyy.Onko kokemuksia Terhin Micro fun veneestä?
Paljonko kannattaisi maksaa jos mukana tulisi 4-tahtikone sekä traileri? (Ei linkin vene siis kyseessä)
Sinänsä kiva vene. Mutta se vettyminen ongelma. Muuttuu painavaksi ja epävakaaksi.10 vuotta vanha toimiva moottori. 10 hv.
Veneen runko ihan ok kunnossa.