Veneet ja veneily

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
onko 300h ajettu 80hp 4-tahti kone paljon vai vähän ajettu?
Ei tuo ihan uusikaan ole, mutta ei vielä lähellekkään loppuun ajettu.

Merkistä ja mallista riippuen tuossa ( tai 500 tunnin kohdalla ) on vähän enemmän huoltoa ohjelmassa, mutta muuten eikun kovaa ajoa.

Ahkeralla kalamiehellä tuo on noin kolmen avovesikauden ajot ja keskimääräisellä mökkiveneilijällä 15 kesän ajot.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ensimmäinen talvi kaupungin venetontilla ja vain 20hv koneesta lähti se 12litran tankki voron matkaan. Ihmettelin kovasti, mutta olihan se 60€ arvoinen, kun bensaa ei ollut. Toki olivat käyneet monessa kymmenessä veneessä ryöstämässä bensoja, rikkomassa paikkoja ja viiltämässä pressuja.
Ainakin Helsingissä veneet ovat saaneet olla talvisin rannoilla yllättävän rauhassa, vaikka äkkiseltään luulisi että niihin kohdistuisi paljonkin varkauksia ja ilkivaltaa.

Omakin teräsveneeni on ollut useamman talven kaupungin rannalla ( ja sitä ennen samalla paikalla edellisen omistajan aikana vuodesta 1996 lähtien ) ja kertaakaan sieltä ei ole löytynyt puliukkoa sisältä, ei ole tehty ilkivaltaa tai mitään vähäarvoista romua ei ole viety.
Jopa veneen alla oleva puoliksi mätä uutena 40 € arvoinen taitettava keittiöjakkara, jota käytän veneeseen kiipeämisen apuna on saanut olla rauhassa vuosia, vaikka äkkiä olettaisi että joku muukin voisi tarvita sellaista veneen laitossa.

Tosin arvokkain vietävä olisi veneen päällä oleva 10X6 metrin Bilteman 650 gr pressu ja sitä kannatteleva rosterikehikko.

Mökkiveneeni on sitten talvet mökillä katoksessa ja Sea Ray sekä isäukkoni AMT talvehtivat trailerin päällä lämpimässä hallissa tutun jyväjemmarin luona harrastejenkkien vieressä.

No tämä varkaus tapahtui paikkakunnan "pääasatamassa", heti kun siellä vene eka kertaa oli. "Hampuukisatamasta" ei bensat kadonneet koskaan. Pääsatama on lukitun laiturioven takana ja valvontakameran tapaisia siellä on (tuskin päällä). Kanssaveneilijät tai muut veden kautta tulevat noita voi pölliä.
Ihmeellisiä hampuuseja, jos naapuriveneistä pöllivät bensoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
160
Ei tuo ihan uusikaan ole, mutta ei vielä lähellekkään loppuun ajettu.

Merkistä ja mallista riippuen tuossa ( tai 500 tunnin kohdalla ) on vähän enemmän huoltoa ohjelmassa, mutta muuten eikun kovaa ajoa.

Ahkeralla kalamiehellä tuo on noin kolmen avovesikauden ajot ja keskimääräisellä mökkiveneilijällä 15 kesän ajot.
Ja uistelijat sitten vielä erikseen. Kaverilla uisteluveneen moottoriin tulee tunteja 750-770 vuodessa. Mutta tavallisella heittokalastajalla tulee se noin 100h vuodessa.

Eniten tunteja kestää Suzuki (uistelijoilla on koneita joissa saattaa olla yli 5000h, koneet jakoketjulla), Honda kestää n.3000h, Yamaha 2500h ja Mercury 2000h. Kaverin E-tec oli neljä vuotta vanhana 1700h ajettu kun yksi laakeri piti vaihtaa. Muuten kone oli sisältä kuin uusi. Nämä eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia vaan vähän sinne päin, ja siis nimenomaan uistelukäytössä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ja uistelijat sitten vielä erikseen. Kaverilla uisteluveneen moottoriin tulee tunteja 750-770 vuodessa. Mutta tavallisella heittokalastajalla tulee se noin 100h vuodessa.

Eniten tunteja kestää Suzuki (uistelijoilla on koneita joissa saattaa olla yli 5000h, koneet jakoketjulla), Honda kestää n.3000h, Yamaha 2500h ja Mercury 2000h. Kaverin E-tec oli neljä vuotta vanhana 1700h ajettu kun yksi laakeri piti vaihtaa. Muuten kone oli sisältä kuin uusi. Nämä eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia vaan vähän sinne päin, ja siis nimenomaan uistelukäytössä.
Tuo 750 tuntia vuodessa on jo melko paljon uistelua, äkkiseltään laskettuna pitää uistella 100 työpäivää vuodessa tai pyöreästi 63 12 tunnin päivää, toki innokkaalle uistelijalle nuo määrät eivät ole ongelma, mutta muut harrastukset saa unohtaa ja mahdollinen perhe-elämäkin voi vähän kärsiä.

Kuopiossa asuva serkkuni kiertää noita uistelukisoja kesäkaudella täysin uisteluun varustellun Buster XL:n kanssa.
Hän käy tilanteesta riippuen kisoissa 1-3 viikonloppua kuussa huhtikuusta marraskuulle ja välillä muuten vaan Kallavedellä pyörimässä ja hänelle kertyy 350-400 tuntia koneeseen vuodessa.
Vetoautona toimivan Mitsubishi L200:sen mittariin taas kertyy 15 000-20 000 km arkiajojen päälle vuodessa, kun hän kiskoo traileria n. 400 km säteellä Kuopiosta ja välillä pohjoisemmaksikin.

Matalilla kierroksilla tapahtuva uistelu putputtelu on tosin aika erilaista, kuin normaali siirtymä ajo tai heittokalastus, jossa ajetaan välillä siirtymiä ja välillä putputellaan kaislikon reunoja.

Sekalaisessa saaristomökkiajossa olevalle nelitahti koneelle olen pitänyt 1000-1500 tuntia sellaisena rajana, että kohta alkaa jotain hajota, tämä tieto perustuu tosin pääosin Yamahoihin ja siihen tietoon, mitä olen saanut ja nähnyt vielä joku vuosi sitten virallisena Yamaha diilerinä toimineelta tutultani ja hänen vuokrakäytössä olleiden veneidensä konerikkoihin.

Vanhat kolmi ja nelipyttyiset kaksitahti Yamahat tuntuvat sitten kestävän tunteja, rääkkäystä ja huonoa huoltoa paljon paremmin, tuolla tutun pajallakin olen nähnyt jotain 3000-4000 tuntia vanhan kalaveneen perässä rääkättyjä 90 heppaisia AETOL:eja, jostain 80-luvun puolivälistä, jotka ovat taas jatkaneet elämäänsä kevyen huollon jälkeen.
Ehkä siihen on joku syy, että nuo ovat esimerkiksi Somalialaisten merirosvojen suosiossa.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Mikäs siinä että esim kelkoissa 2-tahti koneet tuppaa hajoamaan paljon nopeammin kuin nelarit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Kelkoissa tuppaa hajoamaan ihan kaikki heti takuuajan ulkopuolella.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia? Huurtuuko tuollaiset koppiveneet ilman lämmitystä syksyllä siten ettei nää ajaa? Onko olemassa jotain vaihtoehtoista lämmitintä? Wallas maksaa maltaita
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia?
Tuli tuollaisella useampi sata tuntia ajeltua aikanaan. Aivan mainio vene, pari kertaa hyvällä kelillä pyyhkäistiin Tallinnaankin sen kanssa.

Lämmitystä se kyllä tarvitsee, muuten huurtuminen on aivan älytöntä syksyn sateissa. Webaston Airtopin laitoin siihen, tästä on kyllä niin kauan jo etten kunnolla enää muista miten se tuli asennettua... Johonkin sinne avotilan puolelle se tuli laitettua ja sieltä vedettyä lämmitysilmaputki sisätiloihin.

Sitä wallastahan noihinkin veistämöltä uutena tarjottiin varusteeksi mutta... Omat kokemukset parista wallaksen liedestä puhallinkannella ovat sellaisia ettei niillä tee yhtään mitään. Lämmintä saa usein vain siitä tunteesta kun kiroilee ja tappelee sen paskan lämmittimen kanssa. Webastot ei ole jättäneet vielä koskaan käynnistymättä, niistä kokemusta parista eri veneestä noin 15 vuoden ajanjaksolta. Ja vaikka se liesilämmitin toimisikin, niin se vain kierrättää sitä samaa sisäilmaa ottamatta ulkoa raitista tilalle, ei paras ratkaisu sekään.

Trimmitasot laitoin myös siihen, paransivat mielestäni oleellisesti käytettävyyttä. Ilman niitä se kulkee melko kallellaan jos on yhtään sivutuulta ja/tai epätasaisesti jakautunut kuorma.
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
177
e
onko 300h ajettu 80hp 4-tahti kone paljon vai vähän ajettu?
Juuri sisäänajettu vasta! :)

Itellä on Buster L-HT.n perässä 50 heppanen Yamaha, josta on ohjelmalla raapastu 70 kaakkia. Vasta 3150h mittarissa.
Tunteja tulee kesässä 200-300.
Peräöljyt olen vaihtanut aina syksyisin että ei jää vaan vettä talveksi ja halkea. Joskus tulee vaihdettua kesken kaudenkin peräöljyt, jos on paljon kertynyt tunteja.
Koneeseen samalla uudet öljyt, suodatin ja tulpat. Jakohihna n.1000h välein.

Puristuspaineet mittasin nyt syksyllä ja oli vielä hienosti tehtaan arvojen sisällä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia? Huurtuuko tuollaiset koppiveneet ilman lämmitystä syksyllä siten ettei nää ajaa? Onko olemassa jotain vaihtoehtoista lämmitintä? Wallas maksaa maltaita
Laiturinaapurilla oli tuollainen MV-Marin 60 Marinerin kanssa monta vuotta, ennen kuin vaihtoi Yamarin 650 Big Catchiin.
Aika ahkerasti tuo kävi sen kanssa siimaa vetämässä, eikä suuremmista ongelmista valitellut, mitä satunnaisesti laiturilla turistiin.
Vaihdon syynä oli kuulemma halu pikkuisen isommille tiloille ja painavammalle sekä tukevammalle veneelle.

Budjettiratkaisu tuollaisen kopin lämmittämiseen on 4 kilowatin Planar, jolla tuollainen koppi pysyy kivasti lämpimänä.

Minulla on hyllyssä yksi tuollainen 6 kk huoltoautona toimineen kuorma-auton kontissa ollut Planar, josta maksoin 200 € ja sain mukaan vielä jätesäkillisen uusia asennustarvikkeita.
Olisi tarkoitus ruuvata tuo isäukon HT veneeseen, kun siinä tuppaa vetämään ikkunat huuruun, kun ajaa kuomu kiinni kosteammalla kelillä ja onhan se kiva tulla syysretkiltä takaisin lämpimässä kopissa.
Ensin pitää vaan asentaa latausrele ja toinen akku, ettei käy nolosti jos innostuu huudattamaan lämmitintä.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Tuli tuollaisella useampi sata tuntia ajeltua aikanaan. Aivan mainio vene, pari kertaa hyvällä kelillä pyyhkäistiin Tallinnaankin sen kanssa.

Lämmitystä se kyllä tarvitsee, muuten huurtuminen on aivan älytöntä syksyn sateissa. Webaston Airtopin laitoin siihen, tästä on kyllä niin kauan jo etten kunnolla enää muista miten se tuli asennettua... Johonkin sinne avotilan puolelle se tuli laitettua ja sieltä vedettyä lämmitysilmaputki sisätiloihin.

Sitä wallastahan noihinkin veistämöltä uutena tarjottiin varusteeksi mutta... Omat kokemukset parista wallaksen liedestä puhallinkannella ovat sellaisia ettei niillä tee yhtään mitään. Lämmintä saa usein vain siitä tunteesta kun kiroilee ja tappelee sen paskan lämmittimen kanssa. Webastot ei ole jättäneet vielä koskaan käynnistymättä, niistä kokemusta parista eri veneestä noin 15 vuoden ajanjaksolta. Ja vaikka se liesilämmitin toimisikin, niin se vain kierrättää sitä samaa sisäilmaa ottamatta ulkoa raitista tilalle, ei paras ratkaisu sekään.

Trimmitasot laitoin myös siihen, paransivat mielestäni oleellisesti käytettävyyttä. Ilman niitä se kulkee melko kallellaan jos on yhtään sivutuulta ja/tai epätasaisesti jakautunut kuorma.
Eikös periaatteessa ihan tämmöinenkin menis?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Laiturinaapurilla oli tuollainen MV-Marin 60 Marinerin kanssa
Mullakin oli alkuunsa 60hp kone siinä... virhe. Neljän aikuisen miehen kuormalla aivan siinä ja siinä jaksoiko nousta plaaniin, ei välttämättä jaksanut jos oli isoja miehiä ja vähän tavaraakin mukana.

Siihen meni hermot ekana kesänä, tilalle 100hp ja jo alkoi yhdistelmä kulkemaan. 80hp koneellakin varmasti pärjää, mutta mun mielestä 60hp on liian pieni tuohon. Ellei sitten aja aina yksin, kyllähän se siihen riittää.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 656
e

Juuri sisäänajettu vasta! :)

Itellä on Buster L-HT.n perässä 50 heppanen Yamaha, josta on ohjelmalla raapastu 70 kaakkia. Vasta 3150h mittarissa.
Tunteja tulee kesässä 200-300.
Peräöljyt olen vaihtanut aina syksyisin että ei jää vaan vettä talveksi ja halkea. Joskus tulee vaihdettua kesken kaudenkin peräöljyt, jos on paljon kertynyt tunteja.
Koneeseen samalla uudet öljyt, suodatin ja tulpat. Jakohihna n.1000h välein.

Puristuspaineet mittasin nyt syksyllä ja oli vielä hienosti tehtaan arvojen sisällä.
Miltä sun peräöljyt näyttää tuollaisen 200-300h jälkeen? Itsellä tulee alle 50h vuoteen ja tuntuu välillä turhalta vaihdella niitä kun ulos tulee yhtä kullanväristä kuin sisään laitetaan takaisin.
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
177
Miltä sun peräöljyt näyttää tuollaisen 200-300h jälkeen? Itsellä tulee alle 50h vuoteen ja tuntuu välillä turhalta vaihdella niitä kun ulos tulee yhtä kullanväristä kuin sisään laitetaan takaisin.
Ihan ne on näyttäny hyvältä.
Se nyt on ihan sama vaihtaa ne tarpeeks usein, kun taitaa mennä se 6dl perään. Ja ennen pakkasia parempien yöunien toivossa. :D
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 656
Ihan ne on näyttäny hyvältä.
Se nyt on ihan sama vaihtaa ne tarpeeks usein, kun taitaa mennä se 6dl perään. Ja ennen pakkasia parempien yöunien toivossa. :D
Tottahan tuo. Itsellä menee 1050ml, eli litran purkki ei ihan riitä, täytyy avata toinen mikä hieman ärsyttää. Kai se on silti halpa vakuutus
 
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
177
Itelle tulee jonku verran vetouistelutunteja myös, niin sinällään turhankin usein siihen nähden vaihdan peräöljyjä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
20
tätä vähän itsekkin mietin että voi olla liian pieni..olisko jotain suosituksia?
Vähän samantyyppiseen käyttöön haeskelen Etelä-Päijänteelle tälle kaudelle venettä, painotus tosin heittokalastukseen enimmäkseen ja satunnaisiin Kelvenne jne. saarireissuihin, XSR ja Snapper kiikarissa, noiden pieni koko arveluttaa. Keulakone tulossa myös, eli senkin siisti asennusmahdollisuus akkuineen houkuttelee näissä kahdessa.

Mihin päädyit?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Vähän samantyyppiseen käyttöön haeskelen Etelä-Päijänteelle tälle kaudelle venettä, painotus tosin heittokalastukseen enimmäkseen ja satunnaisiin Kelvenne jne. saarireissuihin, XSR ja Snapper kiikarissa, noiden pieni koko arveluttaa. Keulakone tulossa myös, eli senkin siisti asennusmahdollisuus akkuineen houkuttelee näissä kahdessa.

Mihin päädyit?
Itseasiassa löytyi bellan vene jossa melkein uusi 50hp nelari ruisku kone. Runko on jo suht vanha 1998vm mutta tuo uusi kone houkutti hyvällä hinnalla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Kevät tulee ja laituripaikan maksu suoritettu. Luonnonlaki on että kaupunki nostaa joka vuosi hintoja. Tänä vuonna 26% :smoke: Aika kova inflaatio kun mitään lisävastinetta ei koskaan saa. Vaihdoin jo kertaalleen halvempaan laituriin...

Kone lähtee myös vaihtoon kun sai vielä ihan hyvän vaihtohyvityksen vanhasta eikä Suzuki kerennyt vielä nostaa hintoja kuten esim. Mercury tuntui tekevän. Tilalle Suzuki 100 BTL. Mielestäni houkuttelevin 100 heppanen juuri nyt. Vain 157kg, 5 vuoden takuu, jakoketju, kaksivaiheinen alennusvaihteisto ja kilpailukykyinen hinta. Harkitsin myös 115 heppasta mutta veikkaan että kevyemmästä koneesta on enemmän hyötyä kuin 15 lisähepasta kun enimmäkseen uistelen. Veikkaan että uusi kone hyrisee miellyttävästi uistellessa eteen siirretyn vetoakselin ansiosta. Ei pitäisi olla pahemmin tärinöitä.

Huonona puolena laturi on vain 27A mutta onneksi ei ole mitään sähkösyöppöjä laitteita vene täynnä. Tunteja tulee vuodessa 200-300h.

Jäiden sulamista odotellessa...tuleeko ostokrapula vai ei :rofl:
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 656
Kevät tulee ja laituripaikan maksu suoritettu. Luonnonlaki on että kaupunki nostaa joka vuosi hintoja. Tänä vuonna 26% :smoke: Aika kova inflaatio kun mitään lisävastinetta ei koskaan saa. Vaihdoin jo kertaalleen halvempaan laituriin...

Kone lähtee myös vaihtoon kun sai vielä ihan hyvän vaihtohyvityksen vanhasta eikä Suzuki kerennyt vielä nostaa hintoja kuten esim. Mercury tuntui tekevän. Tilalle Suzuki 100 BTL. Mielestäni houkuttelevin 100 heppanen juuri nyt. Vain 157kg, 5 vuoden takuu, jakoketju, kaksivaiheinen alennusvaihteisto ja kilpailukykyinen hinta. Harkitsin myös 115 heppasta mutta veikkaan että kevyemmästä koneesta on enemmän hyötyä kuin 15 lisähepasta kun enimmäkseen uistelen. Veikkaan että uusi kone hyrisee miellyttävästi uistellessa eteen siirretyn vetoakselin ansiosta. Ei pitäisi olla pahemmin tärinöitä.

Huonona puolena laturi on vain 27A mutta onneksi ei ole mitään sähkösyöppöjä laitteita vene täynnä. Tunteja tulee vuodessa 200-300h.

Jäiden sulamista odotellessa...tuleeko ostokrapula vai ei :rofl:
Hyvin repivät tehoja nykyään 1,5 litrasesta. Oma DF90 on 2 litrasella lohkolla ja painaa sen 180kg. Samankokoisella lohkolla saisi nykyään 140 heppasen. Näyttää itseasiassa lohko tismalleen samalta kuin vanha DF90/115. Vähän tekisi mieli virittää sellainen 140 paattiin mutta nyt jo täyskaasulla niin vähän venettä vedessä että ei taida olla kannattavaa

Eipä tuota vanhaakaan konetta huomaa että onko tyhjäkäynnillä vai sammuksissa. Ja varmaan aika ikiliikkuja kun tosi matalaviritteinen. Suzuki on kyllä hyvä kone, varmasti muutkin ovat mutta jotenkin suitsa on löytänyt paikkansa täältä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Uudet luotaimet ostettu. Riittääköhän 2001 yamaha f20a latausteho heittokäytössä lyhyillä siirtymillä jos kulutus on näytöillä 2x2.8a ja live lsv34 jonku 2,5-5a.

Onko kukaan virittynyt pientä aurinkopaneelia veneen sisä kylkeen ylläpitolataukseen? Esim 50w flex paneeli ja äly pulpetin alle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Vanha 20 heppanen jammu lykkää varmaan jotain 10A maksimissaan. Voipi akku alkaa hyytymään pikkuhiljaa tuollaisella elektroniikkakattauksella. Varmaan itse tunkisin jotain aurinkopaneelia kylkeen. En ole itse viritellyt mutta näitähän näkee suurinpiirtein joka toisessa veneessä kotilaiturissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Vanha 20 heppanen jammu lykkää varmaan jotain 10A maksimissaan. Voipi akku alkaa hyytymään pikkuhiljaa tuollaisella elektroniikkakattauksella. Varmaan itse tunkisin jotain aurinkopaneelia kylkeen. En ole itse viritellyt mutta näitähän näkee suurinpiirtein joka toisessa veneessä kotilaiturissa.
15A taitaa olla laturi tuossa. Mut eikös tuo ole ns peak teho eli paljon antaa joutokäynnillä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
160
Heittelykäytössä kone käy maks. tunnin ja luotaimet päällä esim kuusi tuntia. Ei riitä edes normaali 70Ah akku kunnolla. AGM- akkua saisi purkaa korkeintaan puolet. Omassa veneessä pelkästään elektroniikalle sisältäen keulakoneen 250ah litium.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
15A taitaa olla laturi tuossa. Mut eikös tuo ole ns peak teho eli paljon antaa joutokäynnillä?
Löysin uuden 20 heppasen jammun latauskäyrän täältä: Yamaha Four Stroke 20HP Outboard Engine - Reef Marine

Puhutaan 16A laturista mutta käppyrä loppuu 10A 3000rpm kohdilla. Eiköhän vanhassakin ole samantyylinen.

Mutta niin tai näin, oli sitten laturi mikä tahansa niin joutokäynnillä pitää käynnissä käytännössä yhtä plotteria ilman että akku kuluu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Löysin uuden 20 heppasen jammun latauskäyrän täältä: Yamaha Four Stroke 20HP Outboard Engine - Reef Marine

Puhutaan 16A laturista mutta käppyrä loppuu 10A 3000rpm kohdilla. Eiköhän vanhassakin ole samantyylinen.

Mutta niin tai näin, oli sitten laturi mikä tahansa niin joutokäynnillä pitää käynnissä käytännössä yhtä plotteria ilman että akku kuluu.
Kiitos, tää oli hyvä, en koskaan tajunnut että laturin luvattu ei toteudu. Varmasti joutuu virittämään jotain lisälatausta jos ei halua laturissakäyttää joka viikonloppu. Paneeli olisi siitä hyvä kun kerkeää pääosin viikot ladata.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
981
Jäät näyttää kovasti ohenevan. Taitaa olla aika käydä katsastamassa veneen kunto tallissa ja ensi viikolla voisi viedä koneen kausihuoltoon.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Vähän samantyyppiseen käyttöön haeskelen Etelä-Päijänteelle tälle kaudelle venettä, painotus tosin heittokalastukseen enimmäkseen ja satunnaisiin Kelvenne jne. saarireissuihin, XSR ja Snapper kiikarissa, noiden pieni koko arveluttaa. Keulakone tulossa myös, eli senkin siisti asennusmahdollisuus akkuineen houkuttelee näissä kahdessa.

Mihin päädyit?
Täällä täysin sama taudin kuva Pohjois-Päijänteelle ja kun en enää jaksanut vatvoa, niin tilasin lääkkeeksi jo helmikuun puolella sivupulpetti-Snapperin kolmekymppisellä Tohatsulla.

Eiköhän sillä Päijänteellä pärjää, kun nyt vähän katsoo keliä lähtiessä; ajelee sen mukaan eikä pelkää jos vähän tulee vettä kyytiin. Itsellä muutenkaan ole mielenkiintoa kalalle kauheassa myrskyssä lähtemiseen, niin varmaan oma keliraja tulee vastaan ennen kuin tuon kanssa hätä. Pääpointti mulla oli että paatti saa olla mahdollisimman vakaa mutta kompakti, tasaista lattia-alaa pitää olla reilusti; lisävarustelun helppous ei haittaa ja luonnonsatamia ei saa joutua karttamaan.

Alunperin olin vakaasti ostamassa Bustereita kävin katsomassa (XSR/S) ja Vboatsikin kävi mielessä, mutta Alutrolliin päädyin melko nopeasti. Busteriin verraten paljon uskottavampi (materiaalin vahvuus 3-5mm) keksintö. Laidat ei nitku tai notku ja kivasti ajateltuja featureja löytyy aika paljon.

Volzhankan jätin pois kun haisi vähän liikaa itäblokille. Muutenkin vähän erityyppinen vene jo, mutta hinta/laatu varmaan olisi kohdannut siinäkin aika kivasti.

Kunhan kerkeää, täytyy käydä veneliikkeen pihassa mallailemassa Snapperiin Motorguide, akut, NMEA-väylä, Lowikan näytöt ja viistoanturi paikalleen ettei jäiden lähtö pääse ihan yllättämään.

Liveanturiteline pitäisi varmaan päivittää, vanhan Patriotin rimpulan voisi pyhittää talvikäyttöön kun sen siihen käyttöön jo tälle talvea riisuinkin.

Tässä vähän miettinyt josko ottaisi esim. Zbaitin, Rosterin vai KEDin telineen testiin. KEDiin olisi erityisen kivasti lisäpalikoita saatavilla, mutta aika monimutkaisen oloinen härveli äkkiseltään joten kestävyys ja mahdollisen supportin saanti arveluttaa. Mutta jatkovarrella tuota saisi varmaan pyöriteltyä itsekseen myös keulasta käsin eikä jalkapedaaliohjauskaan välttämättä huono olisi. Jollain kokemuksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
20
Täällä täysin sama taudin kuva Pohjois-Päijänteelle ja kun en enää jaksanut vatvoa, niin tilasin lääkkeeksi jo helmikuun puolella sivupulpetti-Snapperin kolmekymppisellä Tohatsulla.

Eiköhän sillä Päijänteellä pärjää, kun nyt vähän katsoo keliä lähtiessä; ajelee sen mukaan eikä pelkää jos vähän tulee vettä kyytiin. Itsellä muutenkaan ole mielenkiintoa kalalle kauheassa myrskyssä lähtemiseen, niin varmaan oma keliraja tulee vastaan ennen kuin tuon kanssa hätä. Pääpointti mulla oli että paatti saa olla mahdollisimman vakaa mutta kompakti, tasaista lattia-alaa pitää olla reilusti; lisävarustelun helppous ei haittaa ja luonnonsatamia ei saa joutua karttamaan.

Alunperin olin vakaasti ostamassa Bustereita kävin katsomassa (XSR/S) ja Vboatsikin kävi mielessä, mutta Alutrolliin päädyin melko nopeasti. Busteriin verraten paljon uskottavampi (materiaalin vahvuus 3-5mm) keksintö. Laidat ei nitku tai notku ja kivasti ajateltuja featureja löytyy aika paljon.

Volzhankan jätin pois kun haisi vähän liikaa itäblokille. Muutenkin vähän erityyppinen vene jo, mutta hinta/laatu varmaan olisi kohdannut siinäkin aika kivasti.

Kunhan kerkeää, täytyy käydä veneliikkeen pihassa mallailemassa Snapperiin Motorguide, akut, NMEA-väylä, Lowikan näytöt ja viistoanturi paikalleen ettei jäiden lähtö pääse ihan yllättämään.

Liveanturiteline pitäisi varmaan päivittää, vanhan Patriotin rimpulan voisi pyhittää talvikäyttöön kun sen siihen käyttöön jo tälle talvea riisuinkin.

Tässä vähän miettinyt josko ottaisi esim. Zbaitin, Rosterin vai KEDin telineen testiin. KEDiin olisi erityisen kivasti lisäpalikoita saatavilla, mutta aika monimutkaisen oloinen härveli äkkiseltään joten kestävyys ja mahdollisen supportin saanti arveluttaa. Mutta jatkovarrella tuota saisi varmaan pyöriteltyä itsekseen myös keulasta käsin eikä jalkapedaaliohjauskaan välttämättä huono olisi. Jollain kokemuksia?

Ratkaisin omat päätelmäni myös tuossa maaliskuun puolella ja kävin hakemassa sivupulpetti Snapperin 30 heppaisella tohatsulla. Busterista pyysin tarjouksia, mutta se ei oikein vakuuttanut livenä juurikin heppoisten laitojen ja pulpetin muovien vuoksi, lisäksi säilytystilaa olisin kaivannut lisää. Kelivenehän tuo ei ole, mutta eipä niihin pahimpiin tyrskyihin ole itselläkäön intoa lähteä, päivitellään sitten joskus jos on intoa/tarvetta.

Xi3 tuli keulalle, HDS Live pulpettiin ja NMEA verkko näille. Välilaturiksi keuliksen akulle Victronin Orion, sähköttömällä mökillä on edes toivoa saada vähän virtaa sillekkin moottorin laturilta. Aurinkopaneeliviritys täytynee tehdä vielä kaveriksi.

100AH Litiumakku, Live-anturi ja toinen näyttö jäivät vielä kauppaan, täytyy jotenkin palautua tästä konkurssista ennen seuraavaa.

Varustelutkin jo tehty, nyt odotellaan jäiden lähtöä. Tohatsusta olisi kiva saada tiedot lowikkaan, täytynee kysellä vielä jostain tätä optiota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Onnea hyvästä valinnasta meille!

Mä otin Snapperin kauppiaalta samaan konkurssiin Tohatsun NMEA-piuhan, reilut pari rahaa se taisi olla. Törkeän hintaisia kaapeleita..

Mulla elektroniikkana myöskin MG Xi3, HDS Live 12 + Elite FS9, viistolla ja AT1:llä. Patterina noille 100ah (+varalle 20ah) Topbandin litsku.

Lataushommat menee mulla pääosin laituripaikan sähköillä, mutta aurinkopaneelihommatkin kyllä kiinnostaisi, heitä ihmeessä updatea jos tulee laitettua?

Satamapeitettä vielä vähän miettinyt, niin saisi romut paremmin piiloon ohikulkijoita. Oma hommansa vaan senkin kanssa. Tai jättääkö suosiolla näkösälle ja soittelee vaan Alandialle, jos lähtee keulis tai anturit kävelemään..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Aurinkosähkö hommiin oon miettinyt mppt älyä kahden akun tuella et lataa ensisijaisesti starttiakkua ja sitten 100ah agm:ää keuliksella. Paneeliksi 50W flex paneeli alista n. 65e jonka sijoittaisin veneen sisäkylkeen (itsellä säilytyspaikka sellanen että siihen paistaa koko päivän). Tuosta saisi n 0,5A latausta eli parilla aurinkoisella päivällä per viikko pysys akut täynnä.

Esim tälläset:
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Mv-marin 5400 mc.. kokemuksia? Huurtuuko tuollaiset koppiveneet ilman lämmitystä syksyllä siten ettei nää ajaa? Onko olemassa jotain vaihtoehtoista lämmitintä? Wallas maksaa maltaita
Polttoaine lämmittimen tarvitsee, ilmanotto ulkoa. Ja puhallus putket tuulilasille. Ja vähän sähköä kuluttava malli, sekä melutaso tähdellinen, varsinkin jos meinaat nukkua.Esim safire hyvä.
Ja samalla kaupalla ostat kalliin häkäilmaisimen ( ei sitä alibaban halpista)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
83
Löysin uuden 20 heppasen jammun latauskäyrän täältä: Yamaha Four Stroke 20HP Outboard Engine - Reef Marine

Puhutaan 16A laturista mutta käppyrä loppuu 10A 3000rpm kohdilla. Eiköhän vanhassakin ole samantyylinen.

Mutta niin tai näin, oli sitten laturi mikä tahansa niin joutokäynnillä pitää käynnissä käytännössä yhtä plotteria ilman että akku kuluu.
Yamahan sivuilta löytyvissä teknisissä tiedoissa on kuitenkin tällainen käyrä 16A laturille:
curve.png
Hyvinkin 10A tulisi tuon mukaan jo tyhjäkäynnillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Suzuki DF100 BTL ollut nyt about 7h ajossa. Manuaalin mukaan 10h jälkeen voi ajella vapaasti mutta myyjä toisaalta puhui että ensihuoltoon 20h ajan ei kannattaisi uistella. Ehkä otan varman päälle ja vedän vain matka-ajoa....vähän alkaa käymään jo suorittamisen puolelle kun uisteleleen tekisi mieli :) Ensimmäinen jatkuva 3h sisäänajoepisodi oli kyllä harvinaisen puuduttava kokemus...

Täytyy sanoa että verrattuna vanhaan 90 heppaseen vtec Hondaan heppoja tuntuu olevan paljon enemmän mitä 10hp paperilla. Kiihtyy selvästi äkäisemmin ja varsinkin yläkierroksilla kiertää ihan eri malliin. Taisi Hondassa jäädä muutama polle tehtaalle.

Lisäksi jotenkin hupaisan näköinen kun kone on niin pieni fyysisesti. Jotkut vähän vanhemmat 50-70 heppaset nelarit laiturissa näyttää isommilta, hyvin on kyllä 157kg pakattu tehoja :D

Melutaso on tyhjäkäynti/uisteluvaihdilla selvästi hiljaisempi ja käynti tasaisempi. Toisaalta saattaa olla jopa nykäyksen äänekkäämpi korkeilla kierroksilla...Bensaa tuntuu palavan hieman vähemmän.

Huippunopeutta tuli 4-5km/h lisää. Mutta potkurioptimoinnille olisi ehkä jossain välissä pieni varaus. Kiertää kyllä sopivahkosti 6000rpm mutta pito katoaa kaarteissa aika herkästi, ellei aina trimmaa vähän alemmas ettei ventiloi. Ihan normaalin rajoissa varmasti mutta vanhan koneen nelilapaisella sai kääntää rattia ihan miten huvitti ja aina oli "neliveto" päällä.

Mutta kelataan parisataatuntia sisään niin eiköhän siitä lopullinen mielipide muodostu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Suzuki DF100 BTL ollut nyt about 7h ajossa. Manuaalin mukaan 10h jälkeen voi ajella vapaasti mutta myyjä toisaalta puhui että ensihuoltoon 20h ajan ei kannattaisi uistella. Ehkä otan varman päälle ja vedän vain matka-ajoa....vähän alkaa käymään jo suorittamisen puolelle kun uisteleleen tekisi mieli :) Ensimmäinen jatkuva 3h sisäänajoepisodi oli kyllä harvinaisen puuduttava kokemus...

Täytyy sanoa että verrattuna vanhaan 90 heppaseen vtec Hondaan heppoja tuntuu olevan paljon enemmän mitä 10hp paperilla. Kiihtyy selvästi äkäisemmin ja varsinkin yläkierroksilla kiertää ihan eri malliin. Taisi Hondassa jäädä muutama polle tehtaalle.

Lisäksi jotenkin hupaisan näköinen kun kone on niin pieni fyysisesti. Jotkut vähän vanhemmat 50-70 heppaset nelarit laiturissa näyttää isommilta, hyvin on kyllä 157kg pakattu tehoja :D

Melutaso on tyhjäkäynti/uisteluvaihdilla selvästi hiljaisempi ja käynti tasaisempi. Toisaalta saattaa olla jopa nykäyksen äänekkäämpi korkeilla kierroksilla...Bensaa tuntuu palavan hieman vähemmän.

Huippunopeutta tuli 4-5km/h lisää. Mutta potkurioptimoinnille olisi ehkä jossain välissä pieni varaus. Kiertää kyllä sopivahkosti 6000rpm mutta pito katoaa kaarteissa aika herkästi, ellei aina trimmaa vähän alemmas ettei ventiloi. Ihan normaalin rajoissa varmasti mutta vanhan koneen nelilapaisella sai kääntää rattia ihan miten huvitti ja aina oli "neliveto" päällä.

Mutta kelataan parisataatuntia sisään niin eiköhän siitä lopullinen mielipide muodostu.
Onkos tuossa jakopää ketjulla vai hihnalla? Huomaako polttoaineenkulutuksessa eroa Hondaan?
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
981
Apuja kaipaisin. Aku 750 trailerista toinen takavalo otti hittiä ja meni paskaksi. Eikä taida oikein muutenkaan toimia. Mistä saisi asennuksen tai trailerin huollon Helsingissä? Vantaata ja Espoota ehdottaa googeli, mutta olisiko joku lähempänä, josta teillä hyviä kokemuksia?
Ja saisiko niissä myös tuon kokonaisen villku/jarrusetin ostettua vai pitääkö tilata oikea merkkiliikkeestä?
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
397
Apuja kaipaisin. Aku 750 trailerista toinen takavalo otti hittiä ja meni paskaksi. Eikä taida oikein muutenkaan toimia. Mistä saisi asennuksen tai trailerin huollon Helsingissä? Vantaata ja Espoota ehdottaa googeli, mutta olisiko joku lähempänä, josta teillä hyviä kokemuksia?
Ja saisiko niissä myös tuon kokonaisen villku/jarrusetin ostettua vai pitääkö tilata oikea merkkiliikkeestä?
Noita perävaunujen valoja löytyy autotarvikeliikkeistä, Motonetistä, Puuilosta, Biltemasta jne. Perusvalosetti maksaa jotain 10-20 € puoli, eli jos ei löydy samanlaista (pitääkö ollakaan?), niin ei maksa paljoa vaihtaa molemmat. Vähän joutuu askartelemaan.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
981
Noita perävaunujen valoja löytyy autotarvikeliikkeistä, Motonetistä, Puuilosta, Biltemasta jne. Perusvalosetti maksaa jotain 10-20 € puoli, eli jos ei löydy samanlaista (pitääkö ollakaan?), niin ei maksa paljoa vaihtaa molemmat. Vähän joutuu askartelemaan.
Motonetistä kävin jo yhden hakemassa, mutta kun katselin trailerin omaa lamppua, niin selvisi että se on ihan erilainen liitännöiltään. Vein takaisin liikkeeseen. Ei taida askartelu minulta onnistua, kun en saa edes sitä risaa irti trailerista. Siksi vähän kyselenkin vinkkejä asentajista.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
Motonetistä kävin jo yhden hakemassa, mutta kun katselin trailerin omaa lamppua, niin selvisi että se on ihan erilainen liitännöiltään. Vein takaisin liikkeeseen. Ei taida askartelu minulta onnistua, kun en saa edes sitä risaa irti trailerista. Siksi vähän kyselenkin vinkkejä asentajista.
Laita irtovalosarja


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
On kyllä niin laaja kysymys että tarkemmin tietämättä aika mahdoton vastata. Karrikoidusti, onko moottori 1 vai 10 vuotta vanha, missä kunnossa ja minkä tehoinen?
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Terhin sijaan suosittelen perus lasikuitupaattia. Tuohon kokoluokkaan voisi esim. Suvia löytyä ihan näpsäkkää peliä. Terhit eivät kuivana kauan pysy ja sitten sellaisella ei oikein mitään enää tee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 298
Viestejä
4 193 555
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom