Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko olemassa semmoista anturia, jolla voisi mitata bensan kulutusta?
Virtausanturi?Onko olemassa semmoista anturia, jolla voisi mitata bensan kulutusta?
Olis hyvä jos olis olemassa joku tuohon tarkoitettu virtausanturi. Voisi testailla trimmin ja kierrosten vaikutusta kulutukseen ja etsiä taloudellisinta ajotapaa. Minulla on Yamahan 100 heppanen ulkoperämoottori. Eli siis bensakone.Diesel-moottorissa ainakin suht haastavaa. Sen pystyy tekemään niin että mittaa laturista kierrosnopeutta ja säätää näytön sen mukaan mitä on valmistajan ilmoitettu kulutus milläkin kierrosnopeudella. Siitä pystyy sit näyttämään arviota kulutuksesta.
Helpoimmalla pääsee kun vetää tankin täyteen ja tunnit ylös ja katsoo sit seuraavassa tankkauksessa paljonko on tuntikulutus.
No eikös juurikin noita virtausantureita ole vaikka minkälaista tarjolla?Olis hyvä jos olis olemassa joku tuohon tarkoitettu virtausanturi. Voisi testailla trimmin ja kierrosten vaikutusta kulutukseen ja etsiä taloudellisinta ajotapaa. Minulla on Yamahan 100 heppanen ulkoperämoottori. Eli siis bensakone.
No on. NMEA virtausantureita hintaan esim. 300-900€. Rahallahan saa, mutta jos jollain on tuohon joku budjettiratkaisu niin semmonen ois aika jees.No eikös juurikin noita virtausantureita ole vaikka minkälaista tarjolla?
Kiitoksia. Tuo on tähän mennessä lähinnä sitä, jota olen miettinyt. Ihanne olisi, että saisin anturin bensaletkuun ja mittarin mittaristoon, mutta tuollakin homma varmasti onnistuisi.Kyllähän noita löytyy. Vaikka tällainen siihen tankin ja moottorin väliin.
Tommonen huvijahti on pihassa, meinasin pistää kaupungin soutuvenepaikalle jos semmonen löytyy tälle kesälle.
Ongelmana on vaan se, että tuo etuosa ja takaosa ei ole toisiinsa yhteydessä tuon keskipenkin ali = etuosa täyttyy sateella eikä saa tulpan kautta tyhjennettyä. Mikähän putki tohon olisi paras kuiduttaa jotta saa veden kulkemaan tuossa välissä? Vai onko järkevin aina vaan äyskäröidä tyhjäksi...
Jos on ollenkaan nykyaikainen moottori, joka juttelee tilastaan NMEA2000-väylälle, niin kannattaa tutkia kertooko moottori itse paljonko se kuluttaa bensaa. Tätä dataa voi seurata ainakin Raymarinen karttaplotterilla. Ainakin Evinruden kulutusdata on niin tarkkaa, että se soveltuu tankin seurantaan siinä missä bensamittari on vähän sinnepäin. Kaipa tankkianturin saisi kalibroitua.No on. NMEA virtausantureita hintaan esim. 300-900€. Rahallahan saa, mutta jos jollain on tuohon joku budjettiratkaisu niin semmonen ois aika jees.
Moro, olen hankkimassa säilytyspukit noin 5 m ja 500 kg pulpettiveneelle. Harkitsin myös itse tekemistä, mutta noin 200€ hintaan noita näyttää löytyvän, niin ei taida kannattaa itse värkätä jos ei välttämättä halua puuhastella.
Käytännössä kahta eri tyyppiä taitaa olla markkinoilla:
Tavallinen 1600 - Venepukki.fi
Tämä tuote soveltuu soutuveneiden ja isompienkin veneiden säilyttämiseen. Tuotteen kantavuus on maksimissaan 1600 kiloa ja se toimii niin ulko- kuin sisäkäytössä. Mikäli veneesi on painavampi kuin 1600 kiloa, voit tutustua 2500-sarjan venepukkipareihin. Tuote sisältää pukkiparin, leveämmän...venepukki.fi
Yksi syy pukkien hankinnalle on veneen helpompi (ja traileria säästävä) peseminen ja vahaaminen kuin trailerilla. Ylemmän tyyppiset pukit olisivat tähän sirompina paremmat. Toisaalta alempien pukkien kanssa uskaltaisi paremmin kävellä veneessä sen ollessa pukeilla (kannen pesu yms.). Mutta onkohan nuo alemmat pukit turhan järeät näin pienelle veneelle?
Onko teillä kokemuksia tällaisista pukeista ja esim. siitä, uskaltaako veneessä kulkea kun se on ylemmän kuvan kaltaisten pukkien päällä?
Ei oo kokemusta mutta noihan vaikuttaa päteviltä eikä kauhean kalliit. Onkohan vene helppo saada tommosen päälle
Mulla edellinen vene oli 3 säilytyskautta kuvan ylempien pukkien kanssa, vene oli 59cc kuitu yamarin. Erittäin tukevat, voi laittaa pyörät alle jos talli tms missä säilyttää tai sitten itselläni oli pienet vaneritassut, koska vene oli pehmeällä pohjalla säilössä. Uskaltaa helposti liikkua ja puuhailla veneessä.
Mielestäni ylemmät ovat helpommat käyttää, keulalle helpompi tuo tuki laittaa. Pukkien käyttö vaatii totuttelua, lisäksi kannattaa tutustua veneen ohjeistukseen mihin kohtaa pukit laitetaan. Yleisestihän peräpukki tulee hieman peräpeilistä irti ja etupukki melkein keskelle venettä. Usein keulapukkeja näkyy olevan turhan edessä venettä, vaikka veneen rakenteellinen paino on lähestulkoon kaikki takanapäin.
Jos haluaa putken askarrella niin helpointa se on tehdä lasikuituputkesta, kun on samaa tavaraa. Wendashopista saa tuommoista pätkää.
Joku ~40 mm putki olisi varmaankin parasta? Ainakin toi linkattu 25 mm tuntuis äkkiseltään vähän naftilta esim. lehtien suhteen. Jos kuituhommiin lähtee, niin melkein samalla vaivalla sen putken tekee sitten itsekin. Tekee vaikka toiseen päähän sit valmiin laipan niin saa putken siististi liimattua keskipenkkiin.Etrassa näyttää olevan kanssa, pitääpä kysästä sieltä saako sitä metritavarana.
Lasikuituveneeseen vai alupaattiin?Itse joskus putsasin veneen pohjan seuraavalla tavalla. Maalinpoisto hyytelöä myrkyn päälle ja lastalla työntelin maalit pois. Veneen alle muovi johon maalin jämät putoaa. Lopuksi hionta ja uudet myrkyt telalla.
Onko kokemuksia esim. kaikuanturin kiinnitystä varten veneeseen liimattavista muovilevyistä? Esim. Stern Saver. Purkasin vanhan toimimattoman kaikuluotaimen pois ja nyt pitäisi asentaa uusi. Perässä on useampi reikä, joiden paikkoja ei voi hyödyntää uuden anturin asennukseen niin ajattelin, että tuollaisella asennuslevyllä voisi saada kaksi kärpästä yhdellä kertaa eli vanhat reiät umpeen ja alustan uudelle anturille ilman lasikuidun poraamista. Kuinka tarkkaan täytyy poistaa vanha myrkkymaali asennuskohdasta?
Just vaihdettiin omaan veneeseen tollanen marketin 15€ Lowrancen telineen tilalle JS03306 malliseen säädettävä. Hintaero on kyllä iso, mutta niin on eroa tuotteissakin. Lowrancen halvassa teliseessä anturi pääsee heilumaan todella helposti, telineen rakenteen vuoksi. Vanha teline oli yhden kauden kiinni, taas olis päässyt edullisemmin kun kerralla ostanut kunnollisen.
Jos säilytys olisi taivasalla, niin voisi selvittää miten materiaali kestää pitkäaikaista UV-altistusta. Menee ehkä hifistelyksi mutta veneen voisi täyttää (->90%?) kolealla ilmalla, jolloin kastepiste on matala, ideaali olisi vähän alle nollan. Silloin ilmakammioihin ei pitäisi tulla niin helposti kondenssivettä missään oloissa.Tuleeko mieleen jotain huomioimatta jääneitä sudenkuoppia tai muita ajatuksia suunnittelmista?
Knaappi keulaan, sit ehkä kannattaa miettiä kelattavan ankkuriliinan asennusta veneeseen. Helpompi ja mukavampi käyttää kuin pitkä köysi.Tuo vene johon tota kuituputke kyselin (taimen 385) kaipaisi myös ankkuria kalastukseen, 2.5kg lapioankkurin meinasin pistää X määrällä köyttä. Airon hankaimen kolo taitaa olla turhan nirunaru miettiä mitään kiinnitystä, joten knaapin vaatinee ja se jonnekin keulaan sisälaitaan kiinni?
Tämä Fasterin teline ostettu ja laitoin Sikaflex 291:llä ja yhdellä ruuvilla kiinni peräpeiliin. Yhteen näkyville jääneeseen vanhaan reikään laitoin samaa Sikaa ja ruuvin. Uuden näytön paikkaa mallaillessa havaitsin, että vanhalle kaikunäytölle oli otettu sähkö haaroittamalla 12v virtapistokkeen piuhoista. Toisena havaintona akulta päävirtakatkaisimelle menevässä piuhassa ei ole kutistesukkaa. Täytynee alkaa opiskelemaan 12V sähköjä. Tuossa olisi 4-osainen kytkinpaneeli, jossa yksi kytkin on vapaana, joten varmaankin olisi järkevintä laittaa kaiku sen kytkimen taakse.En suosittele, ensinnäkin anturi tulee aina ulospäin peräpeilistä jolloin moottori on vielä enemmän viistokeilan edessä.
Noiden pysyvyys vähän niinjanäin, vaatisi kiinteän pulttauksen mielestäni erityisesti siksi, että nykyiset anturit ovat fyysisesti erittäin isokokoisia ja niissä on oikeasti vedenvastusta reilusti.
Tilkitse nykyiset reiät ja osta esim aditalta tuotenro: JS03306 teline.
Tämän laadukkaasti ruuvaat kunnolla liiman kanssa niin siinä on ikuinen säädettävä anturiteline veneeseen.
mikä koneSiipipyörä vaihto tehty ja nyt ahdistaa perän takaisin laitto ja pahasti. Muutamasta sentistä jää kiinni että ei mene pohjaan. Vissiin boorit eivät ole ihan kohdillaan akselin ja koneen päästä? Eli akselin kääntämistä vähän ja uudelleen kokeilua, kunnes boorit kohtaavat oikein?
Olisipa tuo perä edes niin kevyt, että yksin jaksaisi riehua sen kanssa kunnolla.
2016 Mercury 115hv.mikä kone
Onko siinä vaihde päällä vai vapaalla? Jos päällä, potkurista voit flatkuttaa boorit kohdilleen. Voi se ottaa muualtakin kiinnni, mutta lopulta solahtaa paikalleen.2016 Mercury 115hv.
Laita vaihde eteen molemmista ja asenna paikalleen. jos jää noin 1cm päähän niin laita 1 mutteri jos saat. kiristä vähän ja mene siirtämään vaihdetta, pitäs napsahtaa kohdilleen. Jos siinä on se valkoinen ohjuri vaihteensiirtimen päällä niin katso että se on oikein päin2016 Mercury 115hv.
Jääkö tuo takakoppi noin umpinaiseksi? Jos jää niin mielestäni näyttää vähän hassulta, joltain metsästyskopilta tai panssarivaunulta kun vain yksi pieni aukko...?