Veneet ja veneily

Ja tuohon samaan systeemiin voi liittää myös mitä tahansa muita antureita. Siihen saa kytkettyä kaikki NMEA2000 anturit (esim syvyys, tuuli jne), pilssipumput, veden pinnan tasoanturit ym. Vain mielikuvitus on rajana.
 
Onko olemassa semmoista anturia, jolla voisi mitata bensan kulutusta?

Diesel-moottorissa ainakin suht haastavaa. Sen pystyy tekemään niin että mittaa laturista kierrosnopeutta ja säätää näytön sen mukaan mitä on valmistajan ilmoitettu kulutus milläkin kierrosnopeudella. Siitä pystyy sit näyttämään arviota kulutuksesta.

Helpoimmalla pääsee kun vetää tankin täyteen ja tunnit ylös ja katsoo sit seuraavassa tankkauksessa paljonko on tuntikulutus.
 
Diesel-moottorissa ainakin suht haastavaa. Sen pystyy tekemään niin että mittaa laturista kierrosnopeutta ja säätää näytön sen mukaan mitä on valmistajan ilmoitettu kulutus milläkin kierrosnopeudella. Siitä pystyy sit näyttämään arviota kulutuksesta.

Helpoimmalla pääsee kun vetää tankin täyteen ja tunnit ylös ja katsoo sit seuraavassa tankkauksessa paljonko on tuntikulutus.
Olis hyvä jos olis olemassa joku tuohon tarkoitettu virtausanturi. Voisi testailla trimmin ja kierrosten vaikutusta kulutukseen ja etsiä taloudellisinta ajotapaa. Minulla on Yamahan 100 heppanen ulkoperämoottori. Eli siis bensakone.
 
Olis hyvä jos olis olemassa joku tuohon tarkoitettu virtausanturi. Voisi testailla trimmin ja kierrosten vaikutusta kulutukseen ja etsiä taloudellisinta ajotapaa. Minulla on Yamahan 100 heppanen ulkoperämoottori. Eli siis bensakone.
No eikös juurikin noita virtausantureita ole vaikka minkälaista tarjolla?
 
Tommonen huvijahti on pihassa, meinasin pistää kaupungin soutuvenepaikalle jos semmonen löytyy tälle kesälle.

Ongelmana on vaan se, että tuo etuosa ja takaosa ei ole toisiinsa yhteydessä tuon keskipenkin ali = etuosa täyttyy sateella eikä saa tulpan kautta tyhjennettyä. Mikähän putki tohon olisi paras kuiduttaa jotta saa veden kulkemaan tuossa välissä? Vai onko järkevin aina vaan äyskäröidä tyhjäksi...

1712243091472.jpeg
 
Tommonen huvijahti on pihassa, meinasin pistää kaupungin soutuvenepaikalle jos semmonen löytyy tälle kesälle.

Ongelmana on vaan se, että tuo etuosa ja takaosa ei ole toisiinsa yhteydessä tuon keskipenkin ali = etuosa täyttyy sateella eikä saa tulpan kautta tyhjennettyä. Mikähän putki tohon olisi paras kuiduttaa jotta saa veden kulkemaan tuossa välissä? Vai onko järkevin aina vaan äyskäröidä tyhjäksi...

Jos haluaa putken askarrella niin helpointa se on tehdä lasikuituputkesta, kun on samaa tavaraa. Wendashopista saa tuommoista pätkää.
 
No on. NMEA virtausantureita hintaan esim. 300-900€. Rahallahan saa, mutta jos jollain on tuohon joku budjettiratkaisu niin semmonen ois aika jees.
Jos on ollenkaan nykyaikainen moottori, joka juttelee tilastaan NMEA2000-väylälle, niin kannattaa tutkia kertooko moottori itse paljonko se kuluttaa bensaa. Tätä dataa voi seurata ainakin Raymarinen karttaplotterilla. Ainakin Evinruden kulutusdata on niin tarkkaa, että se soveltuu tankin seurantaan siinä missä bensamittari on vähän sinnepäin. Kaipa tankkianturin saisi kalibroitua.
 
Mikäli hissillä täytyy olla, niin katsoisin aditan valikoimaa. Esim tuotekoodi: JS03306

Noi merkkien omat ovat melkoista kuraa, lisäksi yleensä näissä anturi tulee vielä kauemmas perästä jolloin moottori vaatii vielä enemmän trimmiä viistoanturin kanssa.
 
Moro, olen hankkimassa säilytyspukit noin 5 m ja 500 kg pulpettiveneelle. Harkitsin myös itse tekemistä, mutta noin 200€ hintaan noita näyttää löytyvän, niin ei taida kannattaa itse värkätä jos ei välttämättä halua puuhastella.

Käytännössä kahta eri tyyppiä taitaa olla markkinoilla:

image.php


t1600-lumi5-scaled.jpeg


Yksi syy pukkien hankinnalle on veneen helpompi (ja traileria säästävä) peseminen ja vahaaminen kuin trailerilla. Ylemmän tyyppiset pukit olisivat tähän sirompina paremmat. Toisaalta alempien pukkien kanssa uskaltaisi paremmin kävellä veneessä sen ollessa pukeilla (kannen pesu yms.). Mutta onkohan nuo alemmat pukit turhan järeät näin pienelle veneelle?

Onko teillä kokemuksia tällaisista pukeista ja esim. siitä, uskaltaako veneessä kulkea kun se on ylemmän kuvan kaltaisten pukkien päällä?
 
Moro, olen hankkimassa säilytyspukit noin 5 m ja 500 kg pulpettiveneelle. Harkitsin myös itse tekemistä, mutta noin 200€ hintaan noita näyttää löytyvän, niin ei taida kannattaa itse värkätä jos ei välttämättä halua puuhastella.

Käytännössä kahta eri tyyppiä taitaa olla markkinoilla:

image.php


t1600-lumi5-scaled.jpeg


Yksi syy pukkien hankinnalle on veneen helpompi (ja traileria säästävä) peseminen ja vahaaminen kuin trailerilla. Ylemmän tyyppiset pukit olisivat tähän sirompina paremmat. Toisaalta alempien pukkien kanssa uskaltaisi paremmin kävellä veneessä sen ollessa pukeilla (kannen pesu yms.). Mutta onkohan nuo alemmat pukit turhan järeät näin pienelle veneelle?

Onko teillä kokemuksia tällaisista pukeista ja esim. siitä, uskaltaako veneessä kulkea kun se on ylemmän kuvan kaltaisten pukkien päällä?

Ei oo kokemusta mutta noihan vaikuttaa päteviltä eikä kauhean kalliit. Onkohan vene helppo saada tommosen päälle
 
Mulla edellinen vene oli 3 säilytyskautta kuvan ylempien pukkien kanssa, vene oli 59cc kuitu yamarin. Erittäin tukevat, voi laittaa pyörät alle jos talli tms missä säilyttää tai sitten itselläni oli pienet vaneritassut, koska vene oli pehmeällä pohjalla säilössä. Uskaltaa helposti liikkua ja puuhailla veneessä.

Mielestäni ylemmät ovat helpommat käyttää, keulalle helpompi tuo tuki laittaa. Pukkien käyttö vaatii totuttelua, lisäksi kannattaa tutustua veneen ohjeistukseen mihin kohtaa pukit laitetaan. Yleisestihän peräpukki tulee hieman peräpeilistä irti ja etupukki melkein keskelle venettä. Usein keulapukkeja näkyy olevan turhan edessä venettä, vaikka veneen rakenteellinen paino on lähestulkoon kaikki takanapäin.
 
Ei oo kokemusta mutta noihan vaikuttaa päteviltä eikä kauhean kalliit. Onkohan vene helppo saada tommosen päälle

Aika simppeli homma pitäisi olla trailerilta siirto riippumatta siitä kummatko noista pukeista kyseessä, tässä hyvä opetusvideo:
 
Mulla edellinen vene oli 3 säilytyskautta kuvan ylempien pukkien kanssa, vene oli 59cc kuitu yamarin. Erittäin tukevat, voi laittaa pyörät alle jos talli tms missä säilyttää tai sitten itselläni oli pienet vaneritassut, koska vene oli pehmeällä pohjalla säilössä. Uskaltaa helposti liikkua ja puuhailla veneessä.

Mielestäni ylemmät ovat helpommat käyttää, keulalle helpompi tuo tuki laittaa. Pukkien käyttö vaatii totuttelua, lisäksi kannattaa tutustua veneen ohjeistukseen mihin kohtaa pukit laitetaan. Yleisestihän peräpukki tulee hieman peräpeilistä irti ja etupukki melkein keskelle venettä. Usein keulapukkeja näkyy olevan turhan edessä venettä, vaikka veneen rakenteellinen paino on lähestulkoon kaikki takanapäin.


Kiitos tiedosta, tulee varmaan sitten nuo ylemmät hankittua (tai vastaavat, muutamalla eri liikkeellä näyttää tuollaisia olevan). Ainoa epäilys oli vaan tuo tukevuus veneen päällä kulkemista ajatellen. Nuo alemmat varmaan voi olla paremmat jos on reilusti kookkaampi vene.
 
Jos haluaa putken askarrella niin helpointa se on tehdä lasikuituputkesta, kun on samaa tavaraa. Wendashopista saa tuommoista pätkää.

Etrassa näyttää olevan kanssa, pitääpä kysästä sieltä saako sitä metritavarana.

Vanhan epoksimaalin päälle varmaan tarttuu 2k polyurtsu ihan ok kunhan pesee hyvin ja karhentaa pinnan? Joskus vuosia sitten maalasin ton pohjan inerta 5 epoksilla, enkä pistänyt päälle pintamaalia, ja nyt voisi samalla sen telata.
 
Etrassa näyttää olevan kanssa, pitääpä kysästä sieltä saako sitä metritavarana.
Joku ~40 mm putki olisi varmaankin parasta? Ainakin toi linkattu 25 mm tuntuis äkkiseltään vähän naftilta esim. lehtien suhteen. Jos kuituhommiin lähtee, niin melkein samalla vaivalla sen putken tekee sitten itsekin. Tekee vaikka toiseen päähän sit valmiin laipan niin saa putken siististi liimattua keskipenkkiin.
 
Millä olis helpoin kotikonstein poistaa vanha myrkkymaali tuollaisen 70 luvun paatin pohjasta. Varmaan siis maalattu moneen kertaan uudelleen, mutta pinta on aika matta ja "jauhoinen". Tekisi mieli vetää kiiltäväksi pohja niin jos hiukan auttaisi kulkuun tai taloudellisuuteen. Karkea laikka ja hiomaan? Tuo taitaa vaan olla melko ikävää tavaraa, niin täytynee olla lasit ja hengityssuojain.
 
Itse joskus putsasin veneen pohjan seuraavalla tavalla. Maalinpoisto hyytelöä myrkyn päälle ja lastalla työntelin maalit pois. Veneen alle muovi johon maalin jämät putoaa. Lopuksi hionta ja uudet myrkyt telalla.
 
Itse joskus putsasin veneen pohjan seuraavalla tavalla. Maalinpoisto hyytelöä myrkyn päälle ja lastalla työntelin maalit pois. Veneen alle muovi johon maalin jämät putoaa. Lopuksi hionta ja uudet myrkyt telalla.
Lasikuituveneeseen vai alupaattiin?
 
Lasikuitu vene tosiaan. Alumiiniin joutuu varmistamaan että soveltuu sille ettei käy hassusti.
 
Onko kokemuksia esim. kaikuanturin kiinnitystä varten veneeseen liimattavista muovilevyistä? Esim. Stern Saver. Purkasin vanhan toimimattoman kaikuluotaimen pois ja nyt pitäisi asentaa uusi. Perässä on useampi reikä, joiden paikkoja ei voi hyödyntää uuden anturin asennukseen niin ajattelin, että tuollaisella asennuslevyllä voisi saada kaksi kärpästä yhdellä kertaa eli vanhat reiät umpeen ja alustan uudelle anturille ilman lasikuidun poraamista. Kuinka tarkkaan täytyy poistaa vanha myrkkymaali asennuskohdasta?
 
En suosittele, ensinnäkin anturi tulee aina ulospäin peräpeilistä jolloin moottori on vielä enemmän viistokeilan edessä.
Noiden pysyvyys vähän niinjanäin, vaatisi kiinteän pulttauksen mielestäni erityisesti siksi, että nykyiset anturit ovat fyysisesti erittäin isokokoisia ja niissä on oikeasti vedenvastusta reilusti.

Tilkitse nykyiset reiät ja osta esim aditalta tuotenro: JS03306 teline.
Tämän laadukkaasti ruuvaat kunnolla liiman kanssa niin siinä on ikuinen säädettävä anturiteline veneeseen.
 
Itsellä on tässä alkamassa seitsemäs kausi kyseisen kumilaivan kanssa, josta olen tähän ketjuunkin tainnut jotain kirjoitella:

1712831866526.png

Eli 370 cm pitkä kovalla alumiinipohjalla ja ilmakölillä varustettu värkki, jossa mahtuu hyvin kaksi raavasta miestä kalastamaan ja 15 heppanen Jammu kuskaa pakettia n. 30 km/h vauhdilla vielä silläkin kuormituksella. Sinänsä olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani ja ilman sitä olisi luultavasti koko kalastusharrastus jäänyt kokonaan, koska vituttaa ihan liikaa rämpiä jossain rantapusikoissa, eikä toisaalta varsinkaan aiemmin ollut varaa mihinkään "oikeaan" veneeseenkään. Kalastusaluksenahan tuo on aivan loistava: matalareunainen, äärettömän vakaa ja olemattomalla syväyksellä varustettu, eli sellaista matalikkoa ei olekaan, mistä tuolla ei pääsisi vaivatta kulkemaan. Menee sinänsä hyvin kovassakin kelissä, mutta kohtuullisen tasapohjaisena ja matalalaitaisena touhu on silloin varsin kosteaa, mutta rantojahan tuollaisella paatilla muutenkin lähinnä nuohotaan.

Veneen suurin vahvuus omassa käytössä on ollut se, että koko pakettia on pystynyt kohtuullisesti liikkuttamaan henkilöautolla ja säilyttämään vaikka kellarivarastossa. Tämä on toisaalta myös ollut paketin suurin heikkous, sillä kaikkineen veneen kotipäässä varastosta roudaamiseen, autoon pakkaamiseen, rannassa kasaamiseen, vesiltä tultaessa kuivaamiseen ja pakkaamiseen, sekä kotopäässä takaisin varastoon pakkaamiseen palaa helposti sellaiset kaksi tuntia per reissu. Vehkeen omistusaikana elämäntilanne on myös muuttunut vapaasta sinkkumiehestä ruuhkavuosiaan viettävään perheenisään, jonka aika on varsin kortilla.

Tässä kun on kaikenlaista taloremppaa sun muuta tulossa, rahatilanne ei oikein vieläkään salli "oikeaan" veneeseen siirtymistä (varsinkin kun haluaisin sitten suoraan oikeasti "hyvän"), ja kuten sanottua olen edelleen ihan tyytyväinen veneeseen muuten. Kuitenkin ajanpuute ja yleinen laiskuus/kyllästyminen kumijumppaan on saaneet pohtimaan, että hommaisin tällaisen jettitrailerin (tai vastaavan) ja säilyttäisin jatkossa venettä sen kyydissä pihassa koko ajan täytettynä ja suunnilleen lähtövalmiina. Aikaisemmin ei ollut pihaa jossa säilyttää traileria, eikä edellisessä autossa ei ollut koukkuakaan, joten tällainen ratkaisu ei olisi ollut mahdollinen, mutta nyt kun noihin molempiin on tullut muutos, tämä alkaa vaikuttaa oikeasti aika varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Olisihan se tavallaan aika hassua muuttaa kumivene "kiinteäksi", mutta toisaalta sitten voisi paljon paremmin tehdä esim. muutaman tunnin iltapistoja töiden jälkeen, ilman että tuhraantuu kohtuuttomasti aikaa veneen kanssa jumppaamiseen. Toki yksi kumiveneen vahvuuksista on ollut se, että sen voi periaatteessa laskea vesille melkein mistä vaan, mutta käytännössä olen kuitenkin lähinnä rampeilta mennyt tähänkin asti, kun eipä tuota nyt pakettia nyt hirveän pitkiä matkoja jaksa raahata ja kasaaminen on mukavinta tehdä auton vieressä. Sekin bonus tuosta traikkuilusta olisi, että sen jälkeen veneeseen pystyisi tekemään jotain vähän kiinteämpiäkin asennuksia. Nykyisellään kun ei ole esim. vapatelinelle mitään kovin järkevää paikkaa ja kaiku akkuineen kulkee kuvassakin näkyvässä kylmälaukussa, joka ei ole ihan optimaalinen ratkaisu jos ajaessa on yhtään pomppua. Noi traileritkin on siitä vielä kivoja, että yleensä niistä pääsee aika hyvin ja hyvään hintaan eroon, sitten jos/kun joskus venettä oikeasti päivittää. Mietin kyllä jotain peräkärryviritelmääkin, mutta hylkäsin aika nopeasti. Peräkärryt maksaa kuitenkin lähes yhtä paljon, eikä niiden kanssa pysty kovin helposti laskemaan paattia suoraan veteen jne.

Tuleeko mieleen jotain huomioimatta jääneitä sudenkuoppia tai muita ajatuksia suunnittelmista?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia esim. kaikuanturin kiinnitystä varten veneeseen liimattavista muovilevyistä? Esim. Stern Saver. Purkasin vanhan toimimattoman kaikuluotaimen pois ja nyt pitäisi asentaa uusi. Perässä on useampi reikä, joiden paikkoja ei voi hyödyntää uuden anturin asennukseen niin ajattelin, että tuollaisella asennuslevyllä voisi saada kaksi kärpästä yhdellä kertaa eli vanhat reiät umpeen ja alustan uudelle anturille ilman lasikuidun poraamista. Kuinka tarkkaan täytyy poistaa vanha myrkkymaali asennuskohdasta?

Itse vetäisin (muistaakseni) Sikaflexillä ihan vaan tällaisen tuon yllä esiintyvän kumilaivan peräpeiliin seitsemän vuotta sitten. Hyvin on pysynyt kiinni, eikä ole muutenkaan ollut mitään ongelmia virityksen kanssa. Järjettömiä hintoja kyllä pyytävät noista anturitelineistä.
 
Just vaihdettiin omaan veneeseen tollanen marketin 15€ Lowrancen telineen tilalle JS03306 malliseen säädettävä. Hintaero on kyllä iso, mutta niin on eroa tuotteissakin. Lowrancen halvassa teliseessä anturi pääsee heilumaan todella helposti, telineen rakenteen vuoksi. Vanha teline oli yhden kauden kiinni, taas olis päässyt edullisemmin kun kerralla ostanut kunnollisen.
 
Tuossa Fasterin telineessä on jo selvästi yritystä. Aikaisemmin myynnissä olevat säädettävät ovat olleet niin surkeita, että edes alumiiniprofiili ei ole kelvannut käyttöön. Olen tehnyt kahteen veneeseen sellaisen, jossa korkeuden säilytti alumiinin ja muovin välinen kitka. Sopiva paine syntyi ruostumattomilla jousiprikoilla. Mitään jatkuvasti säädettävää kiristysruuvia ei ollut. Pitkän kenkälusikan "varsi" oli kiinnitetty liikkuvaan osaan ja se sojotti veneen perässä siten, että siihen ylettyi helposti veneestä käsin. Alumiiniprofiilin sisällä oli muovin palanen, joka rajoitti sopivan ala-asennon. Se siis lyhennettiin testaamisen perusteella sopivaan pituuteen. Yhtään tarpeettoman syvälle anturia ei kannata liukuvassa veneessä laittaa. Liikkuvassa osassa oli myös anturin yläpuolella roiskelevy.
 
Just vaihdettiin omaan veneeseen tollanen marketin 15€ Lowrancen telineen tilalle JS03306 malliseen säädettävä. Hintaero on kyllä iso, mutta niin on eroa tuotteissakin. Lowrancen halvassa teliseessä anturi pääsee heilumaan todella helposti, telineen rakenteen vuoksi. Vanha teline oli yhden kauden kiinni, taas olis päässyt edullisemmin kun kerralla ostanut kunnollisen.

Liekö sitten ollut ollut maanantaikappale tai jotain, kun ei mulla tuo Lowrancen teline ainakaan heilu yhtään ja tosiaan täysin ongelmitta tuolta vuodesta 2017 se on tuolla peräpeilissä nököttänyt ja tuo Raymarinen anturikin on vielä tuollainen järkky möhkö. Toki tilanne voisi olla aika erilainen jos vene ja teline olisivat koko ajan vedessä.
 
Kyllä plaanaavissa veneissä noita lowrancen viritelmiä on lennellyt pitkin järveä useita, kuten myös liimattuja nylonkumeja jne.
 
Niin, en sitten tosiaan tiedä mistä johtuu erot kokemuksissa, kun kyllä tuo ihan plaanissa kulkee tuo minunkin kumilaivani. Toki sitten jos nopeudet olisi 30 kilometrien sijasta solmuja tunnissa niin tilanne voisi olla vähän eri. Varmaan riippuu vähän asennustavasta, halvan tuotteen laadunvarmistuksen epätasaisuudesta ja kaikuanturien erilaisista muodosta. Tuo Reiskan anturi on iso, mutta virtaviivainen, kun monilla muilla valmistajilla ne on vähän sellaisia "mönttejä".
 
Tuleeko mieleen jotain huomioimatta jääneitä sudenkuoppia tai muita ajatuksia suunnittelmista?
Jos säilytys olisi taivasalla, niin voisi selvittää miten materiaali kestää pitkäaikaista UV-altistusta. Menee ehkä hifistelyksi mutta veneen voisi täyttää (->90%?) kolealla ilmalla, jolloin kastepiste on matala, ideaali olisi vähän alle nollan. Silloin ilmakammioihin ei pitäisi tulla niin helposti kondenssivettä missään oloissa.

Noin muuten, ulkosäilytyksessä on etujen lisäksi haittansa: mm. sadevesi, lehdet, neulaset ja muut bioroskat. Jos vesi ja roskat jäävät lillimään veneeseen, se voi kehittää kaikenlaista flooraa ja faunaa kesällä. Biologia voi yllättää eikä aina positiivisesti. Alku- ja loppukaudesta sitten jäätymisilmiöt.
 
@takomo Hyviä pointteja. Ajatuksena oli kyllä joku suojapeite/pressu laittaa joka tapauksessa ja voisihan tuon veneen edelleen talveksi purkaa varastoon.
 
Kevään kunnostusprojekti on edennyt hyvää tahtia ja pikkuhiljaa aletaan olla voiton puolella.

Tätän mennessä tehty:
- Koko yläosan hionta
- Etuhytin jatkaminen
- Etuhytin jatkon kuidutus
- Mätien rakenteiden purkaminen, uusien vanerien asennus + kuidutus
- 2 kierrosta pohjamaalia koko yläosalle

Vielä tulossa olevat tehtävät:
- 2 Kierrosta pintamaalia koko yläosalle
- Anti-skid pinnoitus kannen osiin missä kävellään
- Sisälle kuidutusta muutamaan kohtaan vahvistamaan runkoa
- Uusien pollareiden asennus kannen etuosaa
- Akkujen uusiminen
- Sisäosien listoitus ja maalaus
- Vinyylin asennus sisäpuolen kattoon
- Epäsuorien ledivalojen asennus ajohyttiin ja etuhyttiin
- Moottorin huolto (laturin hihna, impelleri, polttoainesuodatin, polttoaineletkut)
- Uusi taso jääkaapille + uudet hyllylevyt jääkaapin yläpuolelle
- IR-kameran + Wi-Fi reitittimen asennus
- Uusi aurinkopaneeli + lataussäädin

Alla muutama kuva projektista tähän mennessä.

IMG_9713.jpegIMG_9719.jpegIMG_9713.jpegIMG_9719.jpegIMG_9721.jpegIMG_9723.jpegIMG_9725.jpegIMG_9733.jpegIMG_9732.jpegIMG_9735.jpegIMG_9738.jpegIMG_9739.jpeg
 
Tuo vene johon tota kuituputke kyselin (taimen 385) kaipaisi myös ankkuria kalastukseen, 2.5kg lapioankkurin meinasin pistää X määrällä köyttä. Airon hankaimen kolo taitaa olla turhan nirunaru miettiä mitään kiinnitystä, joten knaapin vaatinee ja se jonnekin keulaan sisälaitaan kiinni?
 
Tuo vene johon tota kuituputke kyselin (taimen 385) kaipaisi myös ankkuria kalastukseen, 2.5kg lapioankkurin meinasin pistää X määrällä köyttä. Airon hankaimen kolo taitaa olla turhan nirunaru miettiä mitään kiinnitystä, joten knaapin vaatinee ja se jonnekin keulaan sisälaitaan kiinni?
Knaappi keulaan, sit ehkä kannattaa miettiä kelattavan ankkuriliinan asennusta veneeseen. Helpompi ja mukavampi käyttää kuin pitkä köysi.
 
En suosittele, ensinnäkin anturi tulee aina ulospäin peräpeilistä jolloin moottori on vielä enemmän viistokeilan edessä.
Noiden pysyvyys vähän niinjanäin, vaatisi kiinteän pulttauksen mielestäni erityisesti siksi, että nykyiset anturit ovat fyysisesti erittäin isokokoisia ja niissä on oikeasti vedenvastusta reilusti.

Tilkitse nykyiset reiät ja osta esim aditalta tuotenro: JS03306 teline.
Tämän laadukkaasti ruuvaat kunnolla liiman kanssa niin siinä on ikuinen säädettävä anturiteline veneeseen.
Tämä Fasterin teline ostettu ja laitoin Sikaflex 291:llä ja yhdellä ruuvilla kiinni peräpeiliin. Yhteen näkyville jääneeseen vanhaan reikään laitoin samaa Sikaa ja ruuvin. Uuden näytön paikkaa mallaillessa havaitsin, että vanhalle kaikunäytölle oli otettu sähkö haaroittamalla 12v virtapistokkeen piuhoista. Toisena havaintona akulta päävirtakatkaisimelle menevässä piuhassa ei ole kutistesukkaa. Täytynee alkaa opiskelemaan 12V sähköjä. Tuossa olisi 4-osainen kytkinpaneeli, jossa yksi kytkin on vapaana, joten varmaankin olisi järkevintä laittaa kaiku sen kytkimen taakse.
 
Nyt kun on hyvä vauhti päällä niin tuli samalla maalattua pohja kolmeen kertaan. Tämä oli tarkoitus tehdä vasta ensi talvena mutta ei näyttänyt hyvältä kun kansi on maalattu ja pohja on ruman näköinen.

IMG_9766.jpeg
 
Siipipyörä vaihto tehty ja nyt ahdistaa perän takaisin laitto ja pahasti. Muutamasta sentistä jää kiinni että ei mene pohjaan. Vissiin boorit eivät ole ihan kohdillaan akselin ja koneen päästä? Eli akselin kääntämistä vähän ja uudelleen kokeilua, kunnes boorit kohtaavat oikein?
Olisipa tuo perä edes niin kevyt, että yksin jaksaisi riehua sen kanssa kunnolla.
 
Siipipyörä vaihto tehty ja nyt ahdistaa perän takaisin laitto ja pahasti. Muutamasta sentistä jää kiinni että ei mene pohjaan. Vissiin boorit eivät ole ihan kohdillaan akselin ja koneen päästä? Eli akselin kääntämistä vähän ja uudelleen kokeilua, kunnes boorit kohtaavat oikein?
Olisipa tuo perä edes niin kevyt, että yksin jaksaisi riehua sen kanssa kunnolla.
mikä kone
 
2016 Mercury 115hv.
Laita vaihde eteen molemmista ja asenna paikalleen. jos jää noin 1cm päähän niin laita 1 mutteri jos saat. kiristä vähän ja mene siirtämään vaihdetta, pitäs napsahtaa kohdilleen. Jos siinä on se valkoinen ohjuri vaihteensiirtimen päällä niin katso että se on oikein päin
 
Nyt kun on hyvä vauhti päällä niin tuli samalla maalattua pohja kolmeen kertaan. Tämä oli tarkoitus tehdä vasta ensi talvena mutta ei näyttänyt hyvältä kun kansi on maalattu ja pohja on ruman näköinen.

IMG_9766.jpeg

Jääkö tuo takakoppi noin umpinaiseksi? Jos jää niin mielestäni näyttää vähän hassulta, joltain metsästyskopilta tai panssarivaunulta kun vain yksi pieni aukko...?
 
Jääkö tuo takakoppi noin umpinaiseksi? Jos jää niin mielestäni näyttää vähän hassulta, joltain metsästyskopilta tai panssarivaunulta kun vain yksi pieni aukko...?

Kyllä jää. Siellä on toisella puolella ovi mistä kuljetaan ja siellä on myös vessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 482
Viestejä
4 522 800
Jäsenet
74 627
Uusin jäsen
Sepication

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom