Veneet ja veneily

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Ja tuohon samaan systeemiin voi liittää myös mitä tahansa muita antureita. Siihen saa kytkettyä kaikki NMEA2000 anturit (esim syvyys, tuuli jne), pilssipumput, veden pinnan tasoanturit ym. Vain mielikuvitus on rajana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Onko olemassa semmoista anturia, jolla voisi mitata bensan kulutusta?
Diesel-moottorissa ainakin suht haastavaa. Sen pystyy tekemään niin että mittaa laturista kierrosnopeutta ja säätää näytön sen mukaan mitä on valmistajan ilmoitettu kulutus milläkin kierrosnopeudella. Siitä pystyy sit näyttämään arviota kulutuksesta.

Helpoimmalla pääsee kun vetää tankin täyteen ja tunnit ylös ja katsoo sit seuraavassa tankkauksessa paljonko on tuntikulutus.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Diesel-moottorissa ainakin suht haastavaa. Sen pystyy tekemään niin että mittaa laturista kierrosnopeutta ja säätää näytön sen mukaan mitä on valmistajan ilmoitettu kulutus milläkin kierrosnopeudella. Siitä pystyy sit näyttämään arviota kulutuksesta.

Helpoimmalla pääsee kun vetää tankin täyteen ja tunnit ylös ja katsoo sit seuraavassa tankkauksessa paljonko on tuntikulutus.
Olis hyvä jos olis olemassa joku tuohon tarkoitettu virtausanturi. Voisi testailla trimmin ja kierrosten vaikutusta kulutukseen ja etsiä taloudellisinta ajotapaa. Minulla on Yamahan 100 heppanen ulkoperämoottori. Eli siis bensakone.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Olis hyvä jos olis olemassa joku tuohon tarkoitettu virtausanturi. Voisi testailla trimmin ja kierrosten vaikutusta kulutukseen ja etsiä taloudellisinta ajotapaa. Minulla on Yamahan 100 heppanen ulkoperämoottori. Eli siis bensakone.
No eikös juurikin noita virtausantureita ole vaikka minkälaista tarjolla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Tommonen huvijahti on pihassa, meinasin pistää kaupungin soutuvenepaikalle jos semmonen löytyy tälle kesälle.

Ongelmana on vaan se, että tuo etuosa ja takaosa ei ole toisiinsa yhteydessä tuon keskipenkin ali = etuosa täyttyy sateella eikä saa tulpan kautta tyhjennettyä. Mikähän putki tohon olisi paras kuiduttaa jotta saa veden kulkemaan tuossa välissä? Vai onko järkevin aina vaan äyskäröidä tyhjäksi...

1712243091472.jpeg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
135
Tommonen huvijahti on pihassa, meinasin pistää kaupungin soutuvenepaikalle jos semmonen löytyy tälle kesälle.

Ongelmana on vaan se, että tuo etuosa ja takaosa ei ole toisiinsa yhteydessä tuon keskipenkin ali = etuosa täyttyy sateella eikä saa tulpan kautta tyhjennettyä. Mikähän putki tohon olisi paras kuiduttaa jotta saa veden kulkemaan tuossa välissä? Vai onko järkevin aina vaan äyskäröidä tyhjäksi...
Jos haluaa putken askarrella niin helpointa se on tehdä lasikuituputkesta, kun on samaa tavaraa. Wendashopista saa tuommoista pätkää.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
724
No on. NMEA virtausantureita hintaan esim. 300-900€. Rahallahan saa, mutta jos jollain on tuohon joku budjettiratkaisu niin semmonen ois aika jees.
Jos on ollenkaan nykyaikainen moottori, joka juttelee tilastaan NMEA2000-väylälle, niin kannattaa tutkia kertooko moottori itse paljonko se kuluttaa bensaa. Tätä dataa voi seurata ainakin Raymarinen karttaplotterilla. Ainakin Evinruden kulutusdata on niin tarkkaa, että se soveltuu tankin seurantaan siinä missä bensamittari on vähän sinnepäin. Kaipa tankkianturin saisi kalibroitua.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Mikäli hissillä täytyy olla, niin katsoisin aditan valikoimaa. Esim tuotekoodi: JS03306

Noi merkkien omat ovat melkoista kuraa, lisäksi yleensä näissä anturi tulee vielä kauemmas perästä jolloin moottori vaatii vielä enemmän trimmiä viistoanturin kanssa.
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
9
Moro, olen hankkimassa säilytyspukit noin 5 m ja 500 kg pulpettiveneelle. Harkitsin myös itse tekemistä, mutta noin 200€ hintaan noita näyttää löytyvän, niin ei taida kannattaa itse värkätä jos ei välttämättä halua puuhastella.

Käytännössä kahta eri tyyppiä taitaa olla markkinoilla:





Yksi syy pukkien hankinnalle on veneen helpompi (ja traileria säästävä) peseminen ja vahaaminen kuin trailerilla. Ylemmän tyyppiset pukit olisivat tähän sirompina paremmat. Toisaalta alempien pukkien kanssa uskaltaisi paremmin kävellä veneessä sen ollessa pukeilla (kannen pesu yms.). Mutta onkohan nuo alemmat pukit turhan järeät näin pienelle veneelle?

Onko teillä kokemuksia tällaisista pukeista ja esim. siitä, uskaltaako veneessä kulkea kun se on ylemmän kuvan kaltaisten pukkien päällä?
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Moro, olen hankkimassa säilytyspukit noin 5 m ja 500 kg pulpettiveneelle. Harkitsin myös itse tekemistä, mutta noin 200€ hintaan noita näyttää löytyvän, niin ei taida kannattaa itse värkätä jos ei välttämättä halua puuhastella.

Käytännössä kahta eri tyyppiä taitaa olla markkinoilla:





Yksi syy pukkien hankinnalle on veneen helpompi (ja traileria säästävä) peseminen ja vahaaminen kuin trailerilla. Ylemmän tyyppiset pukit olisivat tähän sirompina paremmat. Toisaalta alempien pukkien kanssa uskaltaisi paremmin kävellä veneessä sen ollessa pukeilla (kannen pesu yms.). Mutta onkohan nuo alemmat pukit turhan järeät näin pienelle veneelle?

Onko teillä kokemuksia tällaisista pukeista ja esim. siitä, uskaltaako veneessä kulkea kun se on ylemmän kuvan kaltaisten pukkien päällä?
Ei oo kokemusta mutta noihan vaikuttaa päteviltä eikä kauhean kalliit. Onkohan vene helppo saada tommosen päälle
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Mulla edellinen vene oli 3 säilytyskautta kuvan ylempien pukkien kanssa, vene oli 59cc kuitu yamarin. Erittäin tukevat, voi laittaa pyörät alle jos talli tms missä säilyttää tai sitten itselläni oli pienet vaneritassut, koska vene oli pehmeällä pohjalla säilössä. Uskaltaa helposti liikkua ja puuhailla veneessä.

Mielestäni ylemmät ovat helpommat käyttää, keulalle helpompi tuo tuki laittaa. Pukkien käyttö vaatii totuttelua, lisäksi kannattaa tutustua veneen ohjeistukseen mihin kohtaa pukit laitetaan. Yleisestihän peräpukki tulee hieman peräpeilistä irti ja etupukki melkein keskelle venettä. Usein keulapukkeja näkyy olevan turhan edessä venettä, vaikka veneen rakenteellinen paino on lähestulkoon kaikki takanapäin.
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
9
Ei oo kokemusta mutta noihan vaikuttaa päteviltä eikä kauhean kalliit. Onkohan vene helppo saada tommosen päälle
Aika simppeli homma pitäisi olla trailerilta siirto riippumatta siitä kummatko noista pukeista kyseessä, tässä hyvä opetusvideo:
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
9
Mulla edellinen vene oli 3 säilytyskautta kuvan ylempien pukkien kanssa, vene oli 59cc kuitu yamarin. Erittäin tukevat, voi laittaa pyörät alle jos talli tms missä säilyttää tai sitten itselläni oli pienet vaneritassut, koska vene oli pehmeällä pohjalla säilössä. Uskaltaa helposti liikkua ja puuhailla veneessä.

Mielestäni ylemmät ovat helpommat käyttää, keulalle helpompi tuo tuki laittaa. Pukkien käyttö vaatii totuttelua, lisäksi kannattaa tutustua veneen ohjeistukseen mihin kohtaa pukit laitetaan. Yleisestihän peräpukki tulee hieman peräpeilistä irti ja etupukki melkein keskelle venettä. Usein keulapukkeja näkyy olevan turhan edessä venettä, vaikka veneen rakenteellinen paino on lähestulkoon kaikki takanapäin.

Kiitos tiedosta, tulee varmaan sitten nuo ylemmät hankittua (tai vastaavat, muutamalla eri liikkeellä näyttää tuollaisia olevan). Ainoa epäilys oli vaan tuo tukevuus veneen päällä kulkemista ajatellen. Nuo alemmat varmaan voi olla paremmat jos on reilusti kookkaampi vene.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Jos haluaa putken askarrella niin helpointa se on tehdä lasikuituputkesta, kun on samaa tavaraa. Wendashopista saa tuommoista pätkää.
Etrassa näyttää olevan kanssa, pitääpä kysästä sieltä saako sitä metritavarana.

Vanhan epoksimaalin päälle varmaan tarttuu 2k polyurtsu ihan ok kunhan pesee hyvin ja karhentaa pinnan? Joskus vuosia sitten maalasin ton pohjan inerta 5 epoksilla, enkä pistänyt päälle pintamaalia, ja nyt voisi samalla sen telata.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
mistä löytyis hyvä rasvaprässi venehommiin? sama vois kyl käydä mieluusti kelkkaanki
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
368
Etrassa näyttää olevan kanssa, pitääpä kysästä sieltä saako sitä metritavarana.
Joku ~40 mm putki olisi varmaankin parasta? Ainakin toi linkattu 25 mm tuntuis äkkiseltään vähän naftilta esim. lehtien suhteen. Jos kuituhommiin lähtee, niin melkein samalla vaivalla sen putken tekee sitten itsekin. Tekee vaikka toiseen päähän sit valmiin laipan niin saa putken siististi liimattua keskipenkkiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Millä olis helpoin kotikonstein poistaa vanha myrkkymaali tuollaisen 70 luvun paatin pohjasta. Varmaan siis maalattu moneen kertaan uudelleen, mutta pinta on aika matta ja "jauhoinen". Tekisi mieli vetää kiiltäväksi pohja niin jos hiukan auttaisi kulkuun tai taloudellisuuteen. Karkea laikka ja hiomaan? Tuo taitaa vaan olla melko ikävää tavaraa, niin täytynee olla lasit ja hengityssuojain.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Itse joskus putsasin veneen pohjan seuraavalla tavalla. Maalinpoisto hyytelöä myrkyn päälle ja lastalla työntelin maalit pois. Veneen alle muovi johon maalin jämät putoaa. Lopuksi hionta ja uudet myrkyt telalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Itse joskus putsasin veneen pohjan seuraavalla tavalla. Maalinpoisto hyytelöä myrkyn päälle ja lastalla työntelin maalit pois. Veneen alle muovi johon maalin jämät putoaa. Lopuksi hionta ja uudet myrkyt telalla.
Lasikuituveneeseen vai alupaattiin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Lasikuitu vene tosiaan. Alumiiniin joutuu varmistamaan että soveltuu sille ettei käy hassusti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
24
Onko kokemuksia esim. kaikuanturin kiinnitystä varten veneeseen liimattavista muovilevyistä? Esim. Stern Saver. Purkasin vanhan toimimattoman kaikuluotaimen pois ja nyt pitäisi asentaa uusi. Perässä on useampi reikä, joiden paikkoja ei voi hyödyntää uuden anturin asennukseen niin ajattelin, että tuollaisella asennuslevyllä voisi saada kaksi kärpästä yhdellä kertaa eli vanhat reiät umpeen ja alustan uudelle anturille ilman lasikuidun poraamista. Kuinka tarkkaan täytyy poistaa vanha myrkkymaali asennuskohdasta?
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
En suosittele, ensinnäkin anturi tulee aina ulospäin peräpeilistä jolloin moottori on vielä enemmän viistokeilan edessä.
Noiden pysyvyys vähän niinjanäin, vaatisi kiinteän pulttauksen mielestäni erityisesti siksi, että nykyiset anturit ovat fyysisesti erittäin isokokoisia ja niissä on oikeasti vedenvastusta reilusti.

Tilkitse nykyiset reiät ja osta esim aditalta tuotenro: JS03306 teline.
Tämän laadukkaasti ruuvaat kunnolla liiman kanssa niin siinä on ikuinen säädettävä anturiteline veneeseen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Itsellä on tässä alkamassa seitsemäs kausi kyseisen kumilaivan kanssa, josta olen tähän ketjuunkin tainnut jotain kirjoitella:

1712831866526.png

Eli 370 cm pitkä kovalla alumiinipohjalla ja ilmakölillä varustettu värkki, jossa mahtuu hyvin kaksi raavasta miestä kalastamaan ja 15 heppanen Jammu kuskaa pakettia n. 30 km/h vauhdilla vielä silläkin kuormituksella. Sinänsä olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani ja ilman sitä olisi luultavasti koko kalastusharrastus jäänyt kokonaan, koska vituttaa ihan liikaa rämpiä jossain rantapusikoissa, eikä toisaalta varsinkaan aiemmin ollut varaa mihinkään "oikeaan" veneeseenkään. Kalastusaluksenahan tuo on aivan loistava: matalareunainen, äärettömän vakaa ja olemattomalla syväyksellä varustettu, eli sellaista matalikkoa ei olekaan, mistä tuolla ei pääsisi vaivatta kulkemaan. Menee sinänsä hyvin kovassakin kelissä, mutta kohtuullisen tasapohjaisena ja matalalaitaisena touhu on silloin varsin kosteaa, mutta rantojahan tuollaisella paatilla muutenkin lähinnä nuohotaan.

Veneen suurin vahvuus omassa käytössä on ollut se, että koko pakettia on pystynyt kohtuullisesti liikkuttamaan henkilöautolla ja säilyttämään vaikka kellarivarastossa. Tämä on toisaalta myös ollut paketin suurin heikkous, sillä kaikkineen veneen kotipäässä varastosta roudaamiseen, autoon pakkaamiseen, rannassa kasaamiseen, vesiltä tultaessa kuivaamiseen ja pakkaamiseen, sekä kotopäässä takaisin varastoon pakkaamiseen palaa helposti sellaiset kaksi tuntia per reissu. Vehkeen omistusaikana elämäntilanne on myös muuttunut vapaasta sinkkumiehestä ruuhkavuosiaan viettävään perheenisään, jonka aika on varsin kortilla.

Tässä kun on kaikenlaista taloremppaa sun muuta tulossa, rahatilanne ei oikein vieläkään salli "oikeaan" veneeseen siirtymistä (varsinkin kun haluaisin sitten suoraan oikeasti "hyvän"), ja kuten sanottua olen edelleen ihan tyytyväinen veneeseen muuten. Kuitenkin ajanpuute ja yleinen laiskuus/kyllästyminen kumijumppaan on saaneet pohtimaan, että hommaisin tällaisen jettitrailerin (tai vastaavan) ja säilyttäisin jatkossa venettä sen kyydissä pihassa koko ajan täytettynä ja suunnilleen lähtövalmiina. Aikaisemmin ei ollut pihaa jossa säilyttää traileria, eikä edellisessä autossa ei ollut koukkuakaan, joten tällainen ratkaisu ei olisi ollut mahdollinen, mutta nyt kun noihin molempiin on tullut muutos, tämä alkaa vaikuttaa oikeasti aika varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Olisihan se tavallaan aika hassua muuttaa kumivene "kiinteäksi", mutta toisaalta sitten voisi paljon paremmin tehdä esim. muutaman tunnin iltapistoja töiden jälkeen, ilman että tuhraantuu kohtuuttomasti aikaa veneen kanssa jumppaamiseen. Toki yksi kumiveneen vahvuuksista on ollut se, että sen voi periaatteessa laskea vesille melkein mistä vaan, mutta käytännössä olen kuitenkin lähinnä rampeilta mennyt tähänkin asti, kun eipä tuota nyt pakettia nyt hirveän pitkiä matkoja jaksa raahata ja kasaaminen on mukavinta tehdä auton vieressä. Sekin bonus tuosta traikkuilusta olisi, että sen jälkeen veneeseen pystyisi tekemään jotain vähän kiinteämpiäkin asennuksia. Nykyisellään kun ei ole esim. vapatelinelle mitään kovin järkevää paikkaa ja kaiku akkuineen kulkee kuvassakin näkyvässä kylmälaukussa, joka ei ole ihan optimaalinen ratkaisu jos ajaessa on yhtään pomppua. Noi traileritkin on siitä vielä kivoja, että yleensä niistä pääsee aika hyvin ja hyvään hintaan eroon, sitten jos/kun joskus venettä oikeasti päivittää. Mietin kyllä jotain peräkärryviritelmääkin, mutta hylkäsin aika nopeasti. Peräkärryt maksaa kuitenkin lähes yhtä paljon, eikä niiden kanssa pysty kovin helposti laskemaan paattia suoraan veteen jne.

Tuleeko mieleen jotain huomioimatta jääneitä sudenkuoppia tai muita ajatuksia suunnittelmista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Onko kokemuksia esim. kaikuanturin kiinnitystä varten veneeseen liimattavista muovilevyistä? Esim. Stern Saver. Purkasin vanhan toimimattoman kaikuluotaimen pois ja nyt pitäisi asentaa uusi. Perässä on useampi reikä, joiden paikkoja ei voi hyödyntää uuden anturin asennukseen niin ajattelin, että tuollaisella asennuslevyllä voisi saada kaksi kärpästä yhdellä kertaa eli vanhat reiät umpeen ja alustan uudelle anturille ilman lasikuidun poraamista. Kuinka tarkkaan täytyy poistaa vanha myrkkymaali asennuskohdasta?
Itse vetäisin (muistaakseni) Sikaflexillä ihan vaan tällaisen tuon yllä esiintyvän kumilaivan peräpeiliin seitsemän vuotta sitten. Hyvin on pysynyt kiinni, eikä ole muutenkaan ollut mitään ongelmia virityksen kanssa. Järjettömiä hintoja kyllä pyytävät noista anturitelineistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
50
Just vaihdettiin omaan veneeseen tollanen marketin 15€ Lowrancen telineen tilalle JS03306 malliseen säädettävä. Hintaero on kyllä iso, mutta niin on eroa tuotteissakin. Lowrancen halvassa teliseessä anturi pääsee heilumaan todella helposti, telineen rakenteen vuoksi. Vanha teline oli yhden kauden kiinni, taas olis päässyt edullisemmin kun kerralla ostanut kunnollisen.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Tuossa Fasterin telineessä on jo selvästi yritystä. Aikaisemmin myynnissä olevat säädettävät ovat olleet niin surkeita, että edes alumiiniprofiili ei ole kelvannut käyttöön. Olen tehnyt kahteen veneeseen sellaisen, jossa korkeuden säilytti alumiinin ja muovin välinen kitka. Sopiva paine syntyi ruostumattomilla jousiprikoilla. Mitään jatkuvasti säädettävää kiristysruuvia ei ollut. Pitkän kenkälusikan "varsi" oli kiinnitetty liikkuvaan osaan ja se sojotti veneen perässä siten, että siihen ylettyi helposti veneestä käsin. Alumiiniprofiilin sisällä oli muovin palanen, joka rajoitti sopivan ala-asennon. Se siis lyhennettiin testaamisen perusteella sopivaan pituuteen. Yhtään tarpeettoman syvälle anturia ei kannata liukuvassa veneessä laittaa. Liikkuvassa osassa oli myös anturin yläpuolella roiskelevy.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Just vaihdettiin omaan veneeseen tollanen marketin 15€ Lowrancen telineen tilalle JS03306 malliseen säädettävä. Hintaero on kyllä iso, mutta niin on eroa tuotteissakin. Lowrancen halvassa teliseessä anturi pääsee heilumaan todella helposti, telineen rakenteen vuoksi. Vanha teline oli yhden kauden kiinni, taas olis päässyt edullisemmin kun kerralla ostanut kunnollisen.
Liekö sitten ollut ollut maanantaikappale tai jotain, kun ei mulla tuo Lowrancen teline ainakaan heilu yhtään ja tosiaan täysin ongelmitta tuolta vuodesta 2017 se on tuolla peräpeilissä nököttänyt ja tuo Raymarinen anturikin on vielä tuollainen järkky möhkö. Toki tilanne voisi olla aika erilainen jos vene ja teline olisivat koko ajan vedessä.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Kyllä plaanaavissa veneissä noita lowrancen viritelmiä on lennellyt pitkin järveä useita, kuten myös liimattuja nylonkumeja jne.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
Niin, en sitten tosiaan tiedä mistä johtuu erot kokemuksissa, kun kyllä tuo ihan plaanissa kulkee tuo minunkin kumilaivani. Toki sitten jos nopeudet olisi 30 kilometrien sijasta solmuja tunnissa niin tilanne voisi olla vähän eri. Varmaan riippuu vähän asennustavasta, halvan tuotteen laadunvarmistuksen epätasaisuudesta ja kaikuanturien erilaisista muodosta. Tuo Reiskan anturi on iso, mutta virtaviivainen, kun monilla muilla valmistajilla ne on vähän sellaisia "mönttejä".
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
724
Tuleeko mieleen jotain huomioimatta jääneitä sudenkuoppia tai muita ajatuksia suunnittelmista?
Jos säilytys olisi taivasalla, niin voisi selvittää miten materiaali kestää pitkäaikaista UV-altistusta. Menee ehkä hifistelyksi mutta veneen voisi täyttää (->90%?) kolealla ilmalla, jolloin kastepiste on matala, ideaali olisi vähän alle nollan. Silloin ilmakammioihin ei pitäisi tulla niin helposti kondenssivettä missään oloissa.

Noin muuten, ulkosäilytyksessä on etujen lisäksi haittansa: mm. sadevesi, lehdet, neulaset ja muut bioroskat. Jos vesi ja roskat jäävät lillimään veneeseen, se voi kehittää kaikenlaista flooraa ja faunaa kesällä. Biologia voi yllättää eikä aina positiivisesti. Alku- ja loppukaudesta sitten jäätymisilmiöt.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 317
@takomo Hyviä pointteja. Ajatuksena oli kyllä joku suojapeite/pressu laittaa joka tapauksessa ja voisihan tuon veneen edelleen talveksi purkaa varastoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 456
Viestejä
4 200 028
Jäsenet
70 909
Uusin jäsen
Kake100

Hinta.fi

Ylös Bottom