Veneet ja veneily

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 140
Lähdetään tästä ketjusta liikkeelle. Ei kukaan ole sattumoisin modannut pientä sähköperämoottoria harjattomaksi?

Tämä vain kuningasideana mikä tuli :)

Noita Minnkota/klooni runkoja löytyy ja DIY PWM:ää, mutta jos seuraava steppi olisi moottorin vaihto harjattomaan. Saattaisi ennemmin olla sähköpyörä osaston kysymystä, kun ei mitään hajua noista moottoreista. 12V järjestelmä, kun soutuveneestä on kyse, toki jos lähtisi myös LiFePo4 kelkkaan, niin jännitteelläkään olisi, niin väliä.

Edit: Tuli mieleen olenko tätä, jopa pohtinut aikaisemmin.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Ei liene kovin tehokas vastalääke oksaalihapolle. Luulen, koska mäntysuovalla voi pestä itsensä ja juoda päälle.
Eikö toi nyt vain riipu siitä miten vahvaa liuosta aikoo käyttää. Tolu taitais olla vähän vahvemmin emäksinen kuin mäntysuopa jos haluaa jotakin vähän vahvempaa kamaa eikä ihan lipeän kanssa kiinnosta pelata.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Tämä ehdottomasti, ei tartte taistella eikä juurikaan hangata. Toi tosiaan reagoi sinkityksen kanssa todella voimakkaasti, mutta reilulla vedellä kun kastelee sen trailerin ennen pesuaineen levitystä ja välillä laskee vettä pesuainekohtiin, niin ei edes väri vaihdu sinkityksessä.
Ostin tätä ja mielestäni ois voinut tehokkaampaakin olla.. aikamoinen hinkkaus oli kuitenki että ens kerralla taidan viedä johonki firmaan pestäväksi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ostin tätä ja mielestäni ois voinut tehokkaampaakin olla.. aikamoinen hinkkaus oli kuitenki että ens kerralla taidan viedä johonki firmaan pestäväksi
En tiedä mitä tehdään eri tavalla, mutta tuolla olen saanut jopa parin vuoden paskat pohjasta pois ilman tuskaa. Ehkä se maaginen röökinpoltto, kalja tai pari ja liotusaika on se juttu, en tiedä. Onhan se toki mahdollista, että tuohonkin on iskenyt ympäristöarvot jne, mulla on vielä pari purkkia vanhan honkkarin jäämistöä, kun ahneuksissani jostain tarjouksesta useamman pullon hamstrasin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
En tiedä mitä tehdään eri tavalla, mutta tuolla olen saanut jopa parin vuoden paskat pohjasta pois ilman tuskaa. Ehkä se maaginen röökinpoltto, kalja tai pari ja liotusaika on se juttu, en tiedä. Onhan se toki mahdollista, että tuohonkin on iskenyt ympäristöarvot jne, mulla on vielä pari purkkia vanhan honkkarin jäämistöä, kun ahneuksissani jostain tarjouksesta useamman pullon hamstrasin.
Eipä ole kyllä itsekkään tullut hinkattua, painepesurilla olen huuhdellut ja sillä selvä. Kaikki pinttymät on tähän asti lähtenyt...
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
En tiedä mitä tehdään eri tavalla, mutta tuolla olen saanut jopa parin vuoden paskat pohjasta pois ilman tuskaa. Ehkä se maaginen röökinpoltto, kalja tai pari ja liotusaika on se juttu, en tiedä. Onhan se toki mahdollista, että tuohonkin on iskenyt ympäristöarvot jne, mulla on vielä pari purkkia vanhan honkkarin jäämistöä, kun ahneuksissani jostain tarjouksesta useamman pullon hamstrasin.
Onko sulla meressä vai järvessä? Tuollaista pinttynyttä ei saanut millään pois, en tiiä onko sitte aurinko polttanut
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Onko sulla meressä vai järvessä? Tuollaista pinttynyttä ei saanut millään pois, en tiiä onko sitte aurinko polttanut
No se jäikin tuosta edellisestä pois vaikka kuinka yritin, järviveneestä kyse. Tuo vesiraja vaatii hieman enemmän aikaa ja tuohon vois kokeilla, että laitat pesuaineen kuivaan pintaan. Ja itse en ole lantrannut tuota pesuainetta yhtään, pumppupullosta suihkuttanut välillä kuivaan pintaan ja välillä märkään pintaan.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
No se jäikin tuosta edellisestä pois vaikka kuinka yritin, järviveneestä kyse. Tuo vesiraja vaatii hieman enemmän aikaa ja tuohon vois kokeilla, että laitat pesuaineen kuivaan pintaan. Ja itse en ole lantrannut tuota pesuainetta yhtään, pumppupullosta suihkuttanut välillä kuivaan pintaan ja välillä märkään pintaan.
Täytyy sitten keväällä kokeilla ennen vesillelaskua :thumbsup:
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
453
Ei liene kovin tehokas vastalääke oksaalihapolle. Luulen, koska mäntysuovalla voi pestä itsensä ja juoda päälle.
Joo en oo kovin hyvä kemisti, enkä tiedä mitä vahvat emäkset tekee trailerin sinkitykselle. Sen vuoksi ajattelin, että on turvallisempaa suojata sinkitystä jollain lievällä emäksellä. Sinkitys kuitenkin varmaan kestää lievemmän hapokkuuden pienen aikaa. Voihan sitä tietysti halutessaan ruiskutella vahvempaakin emästä sinkityksen pintaan. Kyllähän noissa pesuaineissa pH on mainittu. Vaikka tuosta Turtle Wax Insect Remover hyönteisirrote 500 ml | Motonet Oy vahvempaa. Ei oo kuitenkaan vielä mitään lipeätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995

Tuo on kova aine pohjan pesuun, toki jos pesee trailerin päällä, niin trailerista poistuu sinkitys.

Mutta kyllä lähtee paskakin, itellä oli vuosia olleita merestä tulleita ruskeita värjäytymiä jotka ei lähtenyt millään, tuota suihkuttelemalla ja painepesurilla huuhtelemalla tuli puhdas valkoinen pinta esiin...
Tulikohan oikea aine nyt suositteluun?
Olisikohan pitänyt olla tämä?

Tässä ainakin jytysti happoa (25%), vs tuo aiemman linkin tuote :think:
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
368
Tulikohan oikea aine nyt suositteluun?
Olisikohan pitänyt olla tämä?
Tässä ainakin jytysti happoa (25%), vs tuo aiemman linkin tuote :think:
Tuotteen oikeellisuus riippuu varmaankin siitä mitä halutaan saada aikaan? Instant Hull Cleaner on oksaalihappo- ja Ez-On Ez-Off taas suolahappopohjainen tuote. Oksaalihappoa pidetään kait suht turvallisena ja ainakin myyntipuheissa muistetaan sanoa että se on voimakkain luontaisesti luonnossa esiintyvä happo. Happo kuin happo taas käy kellastumien ja vastaavien biofilmien poistoon, eli lopulta kyse on sit siitä missä on sopiva tehon ja käyttöturvallisuuden suhde. Jos tavoite on poistaa sinkit trailerista, niin Ez-On Ez-Off on epäilemättä parempi tuote, mutta onhan sitä paljon tehokkaampiakin happoja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Tulikohan oikea aine nyt suositteluun?
Olisikohan pitänyt olla tämä?

Tässä ainakin jytysti happoa (25%), vs tuo aiemman linkin tuote :think:
Juu, taisin sekoittaa tuotteet. Toki tuollakaan ei lähtenyt 20v seissyt vene puhtaaksi, toki nyt pesin päällisiä pinttymiä.
Ne lähti tällä, tällä lähtee myös vanteista ruoste ja jarrupöly. Toki lähtee myös keltapassivoinnit ja kromit menee harmaaksi, jos reilulla seoksella pesee.
Just pesin 15v metsässä seisseen auton, tuli puhdasta, vaikka en mekaanisesti koskenut.

Vahva suositus suojaimille, jos tota käyttää vahvalla seossuhteella. Jää kyllä itselle varastoon kunnon pinttymiä varten mihin ei muu tepsi...
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Kuinka usein te olette vaihtaneet jakohihnan perämoottoriin? Tuo minun Honda BF60 on vuosimallia 2017, mutta siinä on mittarissa vasta 186h. Mietin, että pitääkö siihen vaihdattaa hihna tulevana keväänä. Hihna ja kiristin maksavat luokkaa 200€ ja vaihto on sitten tunnin tai kahden homma, sinänsä mahdoton hinta ole verrattuna kaikkiin muihin veneilyn kuluihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kuinka usein te olette vaihtaneet jakohihnan perämoottoriin? Tuo minun Honda BF60 on vuosimallia 2017, mutta siinä on mittarissa vasta 186h. Mietin, että pitääkö siihen vaihdattaa hihna tulevana keväänä. Hihna ja kiristin maksavat luokkaa 200€ ja vaihto on sitten tunnin tai kahden homma, sinänsä mahdoton hinta ole verrattuna kaikkiin muihin veneilyn kuluihin.
Yleensä noissa perämoottoreissa hihnan vaihtoväli on maksimissaan sen 5v ja tunnit onkin sitten aika paljon isommalla haarukalla(oikeastaan kaikki 300h->), taitaa olla jopa 1000h/5v mihin olen itse tömännyt.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Kuinka usein te olette vaihtaneet jakohihnan perämoottoriin? Tuo minun Honda BF60 on vuosimallia 2017, mutta siinä on mittarissa vasta 186h. Mietin, että pitääkö siihen vaihdattaa hihna tulevana keväänä. Hihna ja kiristin maksavat luokkaa 200€ ja vaihto on sitten tunnin tai kahden homma, sinänsä mahdoton hinta ole verrattuna kaikkiin muihin veneilyn kuluihin.
Itse tarkastan hihnan visuaalisesti joka syksy. 10v kohdalla alan kaavailemaan vaihtoa. Meidän vanhin prutku on 8v ja tunteja on 100-200. Taidan vaihtaa 10. kesän jälkeen syksyllä, vaikka hihna näyttäisi edelleen uudelta.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Tuo voisi olla toimiva taktiikka. Tarkastaisi visuaalisesti hyvissä ajoin keväällä ja jos näyttää yhtään kuluneelta (tuskin näyttää), niin uusii. 10v kohdalla sitten joka tapauksessa uusiksi. 10-15 tuntia tulee ajoa moottorille per kesä minulla, joten kovin raskaalla käytöllä vene ei ole.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
onko siipipyörän vaihto 4 tahti perämoottoriin helppo homma?
Siipipyörän vaihto tapahtuu käytännössä samalla tavalla kaikkiin perämoottoreihin, niin isoihin kuin pieniin, 2t ja 4t. Perän kiinnityksen pulttien määrä ja paikka vaihtelee vähän malleittain.
Itse vaihtaminen on helppoa ja erikoistyökaluja ei tarvita.
Huomattavaa on että siipipyörät ovat usein mallikohtaisia ja niitä on varmaan satoja erilaisia, tarkkana siis osanumeron kanssa ostoksille.

Esimerkkivideo siipipyörän vaihdosta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Itse tarkastan hihnan visuaalisesti joka syksy. 10v kohdalla alan kaavailemaan vaihtoa. Meidän vanhin prutku on 8v ja tunteja on 100-200. Taidan vaihtaa 10. kesän jälkeen syksyllä, vaikka hihna näyttäisi edelleen uudelta.
Itsekin olen autopuolella harrastanut tätä. Lopetin siihen kun Transporterin hihna näytti mielestäni uudelta kun tsekkasin. Vesipumpun akseli kuitenkin oli väljä ja sen takia tehtiin jakopää. Hihnan kun otti irti ja taittoi "nurinpäin" niin oli aivan halkeillut ja viittä vaille valmis hampaiden välistä. Näissä on varmasti valmistajakohtaisia laatueroja, mutta kyllä 10v tuollaiselle kuminauhalle on niin pitkä aika etten itse uskaltaisi jos sillä käytettävällä tuotteella mitään väliä on. Omassa tapauksessa hihna oli joko Continental tai Gates, en muista varmaksi kumpi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Tuli talvisäilytyslasku maksettua. Nosto, lasku, pukitus, peittely, pohjapesu ja moottorin glykoliajo maksoi vajaan tonnin. Veneenä 24-jalkainen Bayliner.

Vähän kutkuttaisi hommata tuollekin traileri ja tehdä itse kun hinta ei ihan vastannyt mieestäni plvelun laatua.
Kohta sitä pääsee messuillekin etsimään lisää rahareikiä.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
981
Tuli talvisäilytyslasku maksettua. Nosto, lasku, pukitus, peittely, pohjapesu ja moottorin glykoliajo maksoi vajaan tonnin. Veneenä 24-jalkainen Bayliner.

Vähän kutkuttaisi hommata tuollekin traileri ja tehdä itse kun hinta ei ihan vastannyt mieestäni plvelun laatua.
Kohta sitä pääsee messuillekin etsimään lisää rahareikiä.
Missäs noin halvalla pääsee? Minulla meni yli tonni, vaikka on paljon pienempi vene. Olisi siinä toki koneen huoltoa mukana.
Ajattelin myös tuota messua, mutta vähän pelottaa, ettei sieltä vaan lähde matkaan mitään tai saa vähintään pahoja ajatuksia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Venemessut tuli käveltyä mutta eipä siellä oikein mitään uutta osunut silmään. Kaupoissakaan ei kummoisia tarjouksia näkynyt mutta huomasin että verkkokaupoissa monella vaikutti olevan ok messualennuksia.

Ostoksia teen varmaan tällä viikolla kun tulevalle kaudelle suunnitelmissa on maasähköjäjestelmän ja uuden jääkapin hankkiminen ja asennus. Sisälle ja takakannelle samalla vähän valaistusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
37
Venemessut tuli käveltyä mutta eipä siellä oikein mitään uutta osunut silmään. Kaupoissakaan ei kummoisia tarjouksia näkynyt mutta huomasin että verkkokaupoissa monella vaikutti olevan ok messualennuksia.

Ostoksia teen varmaan tällä viikolla kun tulevalle kaudelle suunnitelmissa on maasähköjäjestelmän ja uuden jääkapin hankkiminen ja asennus. Sisälle ja takakannelle samalla vähän valaistusta.
Eihän sattumoisin mitään tarjouksia paukkuliiveistä osunut silmään?
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Mitä kaikkea ootte tehneet ennen vesille laskua? Itse syksyllä pesin pohjan ja vaihdoin peräöljyt ja latasin akun täyteen. Nyt keväällä aattelin moottoriöljyt vaihtaa ja myös siipipyörän varmuudeksi. Ehkä pohjan vielä vahata. Ja akku vielä ladata uudestaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
488
Oishan tässä edessä vähän projektia ennen vesillelaskua:
- kannen hionta/osittainen kuidutus/maalaus
- uuden diesellämmittimen asennus
- uusien hupiakkujen asennus
- seurantajärjestelmän rakentaminen Raspberry Pi:n avulla (7” näyttö + akkujen seuranta + useita lämpötila-antureita + septitankin tason seuranta + IR-kamera jne)
- vanhan Wallas-lämmittimen irroittaminen
- puutöiden viimeistely WC:n ja ajohytin osalta
- uusien kattoluukkujen rakentaminen
- moottorin huolto (siipipyörän ja laturin hihnan vaihto)
- bensaletkujen uusiminen

Josko sitä veneen saisi laskettua vesille toukokuun loppuun mennessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Oishan tässä edessä vähän projektia ennen vesillelaskua:
- kannen hionta/osittainen kuidutus/maalaus
- uuden diesellämmittimen asennus
- uusien hupiakkujen asennus
- seurantajärjestelmän rakentaminen Raspberry Pi:n avulla (7” näyttö + akkujen seuranta + useita lämpötila-antureita + septitankin tason seuranta + IR-kamera jne)
- vanhan Wallas-lämmittimen irroittaminen
- puutöiden viimeistely WC:n ja ajohytin osalta
- uusien kattoluukkujen rakentaminen
- moottorin huolto (siipipyörän ja laturin hihnan vaihto)
- bensaletkujen uusiminen

Josko sitä veneen saisi laskettua vesille toukokuun loppuun mennessä.
Millaisesta aluksesta on kysymys, kun kokoa taitaa olla, mutta silti bensamoottori?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Noissa joku kyllä kiehtoo. Mulla oli yhden kesän Finnspeedin diesel matkalötkö ja toisena kesänä Bella 7000 yanmarilla, mutta harmillinen tosiasia on että vaatisi pitkät vapaat (tai ainakin pari vapaapäivää putkeen) muutenkin kuin niinä lyhyin lomaviikkoina, kun en kerennyt kuin kerran yöpymään kesän aikana noissa.

Sen verran hidas matkaveneily jätti kipinää että siitä asti olen haaveillut eläkepäivinä myyväni mökin ja ostavani sellaisen teräksisen pikmeercruiserin tmv. matkalehmän ja asuvani kesät siellä ja cruisivani jotakin saimaata pitkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
488
Noissa joku kyllä kiehtoo. Mulla oli yhden kesän Finnspeedin diesel matkalötkö ja toisena kesänä Bella 7000 yanmarilla, mutta harmillinen tosiasia on että vaatisi pitkät vapaat (tai ainakin pari vapaapäivää putkeen) muutenkin kuin niinä lyhyin lomaviikkoina, kun en kerennyt kuin kerran yöpymään kesän aikana noissa.

Sen verran hidas matkaveneily jätti kipinää että siitä asti olen haaveillut eläkepäivinä myyväni mökin ja ostavani sellaisen teräksisen pikmeercruiserin tmv. matkalehmän ja asuvani kesät siellä ja cruisivani jotakin saimaata pitkin.
Itsellä tämä nykyinen on ensimmäinen hidas matkavene ja tykkään kyllä paljon. Ei veneillessä ole koskaan kiire mihinkään ja seuraavaksi tulee +10m teräsvene jossa voi kesällä viettää viikkoja. Teen täysin etänä töitä niin voi hyvin olla vaikka koko kesän veneellä. Nykyinen on liian pieni että siellä jaksaisi viettää pidempiä aikoja yhteen putkeen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Täällä on nyt neljättä kesää omassa käytössä odottelemassa pieni 480 pitkä 80-luvun lopun lasikuituinen HT-vene. Kiinnostuksina noin suunnilleen tasaosuuksin hidas retkeily/matkaveneily, kalastus ja vain päiväajelu, joista tuo vene ei ole hyvä yhtään mihinkään, mutta suoriutuu jokseenkin välttävästi kaikista. 60hv 2T Yamaha tuuppaa venettä ihan ok vauhdilla ja kulutuksella päiväajelussa ja kalapaikoille siirtymisessä.
Uistelussa ja hitaassa ajelussa kone on äänekäs ja suhteellisen suurikulutuksinen, ihan vanhan 2t-moottorin luonnosta johtuen. Sinällään retkiveneilyyn itse vene on liian pieni paitsi jos on liikkeellä yksinään, mutta 99% ajasta tulee pystytettyä teltta yöpymistä varten ja veneen suurimmat plussat tuleekin avoveneeseen verrattuna mahtavasta tilavuudesta lastata romua kyytiin pinottuna katon alle sateensuojaan(n. joka toinen kerta viikonlopun retkellä vähintään paluumatkalle sattuu isompi sadealue.)
Kalastusta varten veneen perässä on hyvä toimintatila vain yhdelle, kaveri saa seistä keulakannella. Kokoisekseen vene on myös huomattavan vakaa seisten kalastusta ajatellen, vaikka siihen muuten huonosti soveltuu muiden ominaisuuksien puolesta.

Jos optimaalista tilannetta lähtisi tavoittelemaan, niin omaan käyttööni pitäisi olla useita veneitä. Suurempi, hidas ja hiljainen matkapurkki ajanviettoon ja se paremmin kalastukseen sopiva n. 5 metrinen pulpettivene, erillisellä uistelukoneella. Ja kolmantena se uutuuttaan kiiltävä DC, tietenkin.

Mutta tällä rahalla ja tarpeilla tämmöistä.:beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Talvi pääsi yllättämään niin nopeasti, että jäi veneen huolto ja laitot keväälle. Ohjelmassa olisi:
- Hydrauliohjauksen asennus
- Autopilotin asennus
- Mercury active trimmin asennus
- 300h huolto perämoottoriin
- Radion vaihto
- Targakaaren asennus
- Muutaman takilan laitto
- Vanha kaikuluotain veks ja kaksi uutta tilalle
- Automaagisen pilssipumpun asennus

Eiköhän tuossa saa muutaman viikonlopun kulumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ebu
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Onkohan missään myynnissä mitään testeriä millä vois lukea koneen tunnit? Tuntimittaria ei ole ollenkaan ja kiinnostais kyl sellainen asentaa.. myyjän arvion mukaan oli lähelle 300h ajettu
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
368
Onkohan missään myynnissä mitään testeriä millä vois lukea koneen tunnit? Tuntimittaria ei ole ollenkaan ja kiinnostais kyl sellainen asentaa.. myyjän arvion mukaan oli lähelle 300h ajettu
Ja koneen merkki oli? Tuskin tuohon mitään universaalia ratkaisua on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
mariner 80hp efi 2006
Jos ei ole ollut tuntimittaria, niin taitaa mennä "trust me bro"- tiedon mukaan tunnit.

Mutta kannattaahan se tutkia, että menisikö Mercuryn vessel view tuohon koneeseen. Kuitenkin taitaa sama kone olla kyseessä.
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
485
Jos ei ole ollut tuntimittaria, niin taitaa mennä "trust me bro"- tiedon mukaan tunnit.

Mutta kannattaahan se tutkia, että menisikö Mercuryn vessel view tuohon koneeseen. Kuitenkin taitaa sama kone olla kyseessä.
Vaikeuttaakohan tämmöinen paljon jälleenmyyntiä ku ei tunteja tiedossa.. käsittääkseni pystyis jossain huollossa lukemaa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Mariner on Mercury, eli eiköhän sen tunnit selviä Mercury-huollossa. Voi myös saada kierroslukumittarin näyttämään tunnit. Ainakin meillä olevassa 50HP EFI Tohatsussa saa tietyin tempuin kierroslukumittarista irti tunnit ja vikakoodit.

Kevään duuneja on pesu ja vahaus tinapurkkiin ja RIBiin. Terhille riittää pelkkä pesu. Terhin prutkuun pitää asentaa takaisin terästetty ECU (15->20HP) ja vaihtaa ropelli jyrkempään. Tinapurkkiin on tarkoitus vaihtaa rantautumisvalon tuikut ja pyyhkijän sulat. Uutta on tarkoitus asentaa lämmitys kuskin paikalle jalkatukeen ja maasähköjärjestelmä. Olen veneessä paljon paljain jaloin ja on useamman kerran palellut jalat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
37
Oishan tässä edessä vähän projektia ennen vesillelaskua:
- kannen hionta/osittainen kuidutus/maalaus
- uuden diesellämmittimen asennus
- uusien hupiakkujen asennus
- seurantajärjestelmän rakentaminen Raspberry Pi:n avulla (7” näyttö + akkujen seuranta + useita lämpötila-antureita + septitankin tason seuranta + IR-kamera jne)
- vanhan Wallas-lämmittimen irroittaminen
- puutöiden viimeistely WC:n ja ajohytin osalta
- uusien kattoluukkujen rakentaminen
- moottorin huolto (siipipyörän ja laturin hihnan vaihto)
- bensaletkujen uusiminen

Josko sitä veneen saisi laskettua vesille toukokuun loppuun mennessä.
Tästä rasberry projektista ois kiva kuulla lisää, mitä roipetta ja miten?
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
136
mariner 80hp efi 2006
Mulla oli aikaisemmin Mercuryn 75 EFI 2005 vuosimallin perämoottori. Mercury huollossa silloin ilmoitettiin, että kyseisestä koneesta ei pysty lukemaan tunteja kun kyseessä on "perinteinen kaasarikone".

Voi myös saada kierroslukumittarin näyttämään tunnit. Ainakin meillä olevassa 50HP EFI Tohatsussa saa tietyin tempuin kierroslukumittarista irti tunnit ja vikakoodit.
Joo. Kaverinkin perämoottorissa oli sellainen systeemi, että kun laittoi virrat päälle niin kierroslukumittari näytti hetken ajan moottorin käyntitunnit (500 rpm = 50 tuntia).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Mulla oli aikaisemmin Mercuryn 75 EFI 2005 vuosimallin perämoottori. Mercury huollossa silloin ilmoitettiin, että kyseisestä koneesta ei pysty lukemaan tunteja kun kyseessä on "perinteinen kaasarikone".
Miten voi olla "perinteinen kaasarikone", kun jo nimessäkin on Electronic Fuel Injection..
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
136
Miten voi olla "perinteinen kaasarikone", kun jo nimessäkin on Electronic Fuel Injection..
Totta juu.. Voi olla, että muistan väärin, että kyseinen kone ei ollut EFI vaan jotkut muut kirjaimet.. Tuosta on jo vuosia aikaa.. En ole tosiaan mikään ammattilainen näiden suhteen, mutta näin minulle kerrottiin Mercury huollossa.

Eidt.. Joo, mun kone taisikin olla Mercury 75 ELPT.. Sekoitin tuon toiseen koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
488
Tästä rasberry projektista ois kiva kuulla lisää, mitä roipetta ja miten?
Omaan veneeseen tulee:
- 7 tuuman kosketusnäyttö joka näyttää lämpötiloja, akkujen dataa (jännite, amppeerit sisään/ulos, septitankin täyttöasteen, IR kameran kuvan)
- Raspberry Pi 5:ssa on käyttöjärjestelmänä OpenPlotter + SignalK
- Lämpötila-antureina DS18B20 digitaalianturit
- Septitankkia mittaa XKC-Y25-V anturit
- Akkujen mittaukseen INA219 sensorit

Kaikki sensorit tulee ESP32 piireihin jotka lähettää datan langattomasti Raspberry Pi:lle.

IR kamerana on Reolink IP kamera joka yhdistyy langattomasti mihin tahansa laitteeseen, sitä kuvaa voi katsoa puhelimesta, tabletista tai Raspin näytöltä.

Teen myös kaverin veneeseen saman systeemin mutta hänelle tulee 2x14” näytöt kun on isompi vene.

Alla kaavio kytkennöistä ja tulen tekemään tästä setupista YouTubeen videon mikä kertoo enemmän.
IMG_9637.jpeg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 427
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom