Veneet ja veneily

Keulakoneelle tarttit oman akun ni anna tuon olla ja panosta siihen keuliksen akkuun.
Noin taidetaan usein asentaa, mutta ainakin itselläni olisi melkoinen kiusaus käyttää takana olevia käynnistysakkuja (2kpl*80Ah). Alumiiniveneessä pärjäisi vain yhden kaapelin viemisellä. Se voisi mahdollisesti olla alumiinikaapelia.
 
Noin taidetaan usein asentaa, mutta ainakin itselläni olisi melkoinen kiusaus käyttää takana olevia käynnistysakkuja (2kpl*80Ah). Alumiiniveneessä pärjäisi vain yhden kaapelin viemisellä. Se voisi mahdollisesti olla alumiinikaapelia.
pidempi matka kaapelia tarvii ison kaapelin. Järjetöntä vetää persästä keulaan kaapelia
 
pidempi matka kaapelia tarvii ison kaapelin. Järjetöntä vetää persästä keulaan kaapelia
Samaa mieltä. Itsellä käytössä keulamoottorille 60 AH LiFePo 4 akku ja menee kätevästi keulaboksiin.
On kevyt ja vastaa 100 AH Lyijyakkua ja menee lyhyillä virtakaapeleilla.
 
pidempi matka kaapelia tarvii ison kaapelin. Järjetöntä vetää persästä keulaan kaapelia
Kyseenalaistaisin tuon. Kaapeli muilta akuilta sinne viedään joka tapauksessa ja vedän hihasta, että se saattaa olla 2*4mm^2, jolle veikkaan painoksi 1kg. 10m:ä 25mm^2 alumiinikaapelia painaa 2,4kg:a. Todennäköisesti itse päädyn jättämään akut lisäämättä, jos asennan keulapotkurin, ellen saa jotain suurta viisautta. Tällä hetkellä kuitenkin kuvittelen yksinkertaisemmaksi ja lisäksi kevyemmäksi ratkaisuksi ison kaapelin vedon.
 
Kyseenalaistaisin tuon. Kaapeli muilta akuilta sinne viedään joka tapauksessa ja vedän hihasta, että se saattaa olla 2*4mm^2, jolle veikkaan painoksi 1kg. 10m:ä 25mm^2 alumiinikaapelia painaa 2,4kg:a. Todennäköisesti itse päädyn jättämään akut lisäämättä, jos asennan keulapotkurin, ellen saa jotain suurta viisautta. Tällä hetkellä kuitenkin kuvittelen yksinkertaisemmaksi ja lisäksi kevyemmäksi ratkaisuksi ison kaapelin vedon.
Voit viedä ohkaisen latauskaapelin keulaan akulle tai saatanan järeän kaapelin takaa suoraan sähkömoottoriin. Valinta on sinun
 
Tänään sain tiputettua veneen järveen ja onhan se vaan nautinto tuolla päästellä. Ennen järveen laskua oli suunnitelmissa ostaa Spitfire X7-potkuri moottoriin, mutta kyllä se tuolla vakiokokoonpanollakin kulkee niin hyvin, että taitaisi olla vaan rahan haaskausta.
20230720-184841.jpg

20230720-185010.jpg

Vähän se kirpasi, kun kesäauto meni vaihdossa tuohon. Mutta onpahan nyt vene mökillä odottamassa.
 
Mitä porukka on käyttänyt poijun asennuksessa painoina? Ei tarvitse mitään tonnien painoisia veneitä kestää, tarkoituksena vaan soutuveneelle ja noin 5m pitkälle pulpettiveneelle pistää poiju että saa keulan laituriin eikä tarvitse jättää siihen hieromaan laiturin kylkeen.

Ajatuksena oli ensin ketjun päähän laittaa joku "stoppari", sen jälkeen pujottaa painoja ketjuun ja viskata järveen. Onko tässä jotain sudenkuoppaa mitä pitäisi huomioida?
 
Mitä porukka on käyttänyt poijun asennuksessa painoina? Ei tarvitse mitään tonnien painoisia veneitä kestää, tarkoituksena vaan soutuveneelle ja noin 5m pitkälle pulpettiveneelle pistää poiju että saa keulan laituriin eikä tarvitse jättää siihen hieromaan laiturin kylkeen.

Ajatuksena oli ensin ketjun päähän laittaa joku "stoppari", sen jälkeen pujottaa painoja ketjuun ja viskata järveen. Onko tässä jotain sudenkuoppaa mitä pitäisi huomioida?
Minä laitoin tuon ohjeen mukaan.
 
Sopivan painava luonnon kivi ja siihen 10mm ankkurilla lenkki kiinni, ja pudottaa pohjaaan, ois ainakin halpa jos saa poravasaran lainaan tai omistaa sellasen :)
 
Tähän mennessä en ole kaivannut maasähköä veneessä, mutta nyt sähkölämmittimen helppous alkoi kiinnostamaan. Yötä ollaan vierasvenesatamissa ja sähköä niissä on tarjolla poikkeuksetta. Diesellämmitin toimii hienosti, kun lämmityksen tarve on kunnollinen, mutta suurimmalle osalle reissuista 1kW:n minimiteho on liikaa.

Nyt reissussa mukana on kaksi tällaista:

Tehoa tuntuu olevan viimeistään kahdella kappaleella riittävästi, mutta ääntä on turhan paljon. Se todennäköisesti korjautuisi vaihtamalla tuuletin laadukkaampaan, mutta onko vielä parempia ehdotuksia hiljaiseksi ja pieneksi lämmittimeksi? Jos näillä jatkaisin, asentaisin talvella maasähköjärjestelmän ja lämmittimiä varten laittaisin kaksi pistorasiaa sopiviin paikkoihin.

Satamissa sähkö on tarjolla cee-yksivaihepistorasioista. En ole huomannut seurata, kuinka lähellä ne yleensä ovat veneitä? Kuinka pitkällä kaapelilla siis tulisi varustautua veneen keulasta? Tässä satamassa kaapelia tarvitaan max. 5m. Usein maasähkökaapelit näkyvät olevan sinisiä tai keltaisia. Mikä taika niissä on? Ovatko cee-keepelit aina 3*2,5mm^2?
 

Satamissa sähkö on tarjolla cee-yksivaihepistorasioista. En ole huomannut seurata, kuinka lähellä ne yleensä ovat veneitä? Kuinka pitkällä kaapelilla siis tulisi varustautua veneen keulasta? Tässä satamassa kaapelia tarvitaan max. 5m. Usein maasähkökaapelit näkyvät olevan sinisiä tai keltaisia. Mikä taika niissä on? Ovatko cee-keepelit aina 3*2,5mm^2?

Useimmissa paikoissa riittää keulasta joku 10m kaapeli. jos laiturilla on ruuhkaa niin vapaat pistokkeet loppuvat nopeasti kesken ja yleensä siitä lähimmästä tolpasta. Kannattaa varautua hyvällä schuko jatkojohdolla 1 in - 4 out ja kahdella adapterilla joilla saat maasähköpiuhan schuko pistokkeeseen ja päinvastoin. Siitä on helppo lainata sit kaverillekin. onko järkeä/turvallista… eos, mutta on vakiintunut systeemi täysissä vierassatamissa.

Sitten kannattaa huomioida että laitureiden sähkötolpat on mitoitettu yleensä vain akuston lataukseen ja webastoihin. Tehokkaammat laitteet paukauttavat herkästi sulakkeita. 800W haukkaavat lämppärit voivat aiheuttaa säröä naapurisopuun
 
Minkäslaisia talvisäilytysratkaisuja porukalla on veneilleen jotka talvehtivat pihamaalla? En taida raaskia autotallia uhrata veneen säilytykseen talvella vaan ajattelin väkästellä puusta jonkun pressutelineen ja antaa veneen makoilla pihamaalla. Kyseessä noin 6m pitkä tuulilasivene. Ainoa askarruttava seikka on nuo puusta tehdyt lasien karmit, ne olisi varmaan hyvä lakata tmv. mutta mikä tuollaiseen on oikea aine?
Aiempi paatti oli kaverin ladossa talvet, mutta tämä on sen verran pieni että mahtuu olemaan pihallakin.

Pressutalliakin mietin, mutta nuo halvat muutamien satasten pressutallit taitaa olla aika heiveröisiä ja yhden talven ihmeitä?
 
Minkäslaisia talvisäilytysratkaisuja porukalla on veneilleen jotka talvehtivat pihamaalla? En taida raaskia autotallia uhrata veneen säilytykseen talvella vaan ajattelin väkästellä puusta jonkun pressutelineen ja antaa veneen makoilla pihamaalla. Kyseessä noin 6m pitkä tuulilasivene. Ainoa askarruttava seikka on nuo puusta tehdyt lasien karmit, ne olisi varmaan hyvä lakata tmv. mutta mikä tuollaiseen on oikea aine?
Aiempi paatti oli kaverin ladossa talvet, mutta tämä on sen verran pieni että mahtuu olemaan pihallakin.

Pressutalliakin mietin, mutta nuo halvat muutamien satasten pressutallit taitaa olla aika heiveröisiä ja yhden talven ihmeitä?

Samaa tässä itsekin mietin.. vene keskihyttinen 5400 pitkä.. aika korkea paketti trailerin pääällä
 
10 talvea menty kahden A:n mallisen puutelineen kanssa ja päälle sitten pitkittäinen puu veneen suuntaisesti. Toinen A keulaa vasten nojaamaan ja toinen perään. Pressu päälle ja alhaalta tiukasti kiinni. Pressun kulma oli suuri, joten kaikki tavara taivaalta valui heti pois. Toimi hyvin eteläisemmässä Suomessa kevyemmän lumikuorman kanssa. Viime talven Buster X talvehti satamapeitteensä alla, hyvin toimi sekin ja seuraava mennään samalla tavalla.
 
RIB-vene talvehtii meilläkin pihassa pressun alla. Kurkihirtenä on 6m pitkä 2"*8" ja sitä kannattelee A-pukit. Terhi käännetään väärin päin ja prutku talvehtii varastossa.

Pääsen ensimmäistä kertaa huoltamaan itse isomman prutkun: Mercury V6 Dts 225. Laittaisin mielelläni palotiloihin öljyä ja pyöräyttäisin konetta muutaman sekunnin startilla öljyn levittämiseksi. Miten teen startilla pyörittämisen? Moottorissa on käynnistysautomatiikka, joka käynnistysnappulasta painettua pyörittää moottoria sen aikaa, että käynnistyy. Haluaisin nyt itse valita käynnistysajan ja estää käynnistymisen.
 
RIB-vene talvehtii meilläkin pihassa pressun alla. Kurkihirtenä on 6m pitkä 2"*8" ja sitä kannattelee A-pukit. Terhi käännetään väärin päin ja prutku talvehtii varastossa.

Pääsen ensimmäistä kertaa huoltamaan itse isomman prutkun: Mercury V6 Dts 225. Laittaisin mielelläni palotiloihin öljyä ja pyöräyttäisin konetta muutaman sekunnin startilla öljyn levittämiseksi. Miten teen startilla pyörittämisen? Moottorissa on käynnistysautomatiikka, joka käynnistysnappulasta painettua pyörittää moottoria sen aikaa, että käynnistyy. Haluaisin nyt itse valita käynnistysajan ja estää käynnistymisen.
Sammuta tappokutkimellä
 
Sammuta tappokutkimellä
Juu, voisi kuvitella, että lopettaa starttauksen, kun vääntää avaimesta virran pois kesken. Syystouhut aloitin eilen Terhin nostolla. 15-heppaiseen Mercuryyn vaihdoin öljyt ja suodattimen. Rasvaus ja peräöljyjen vaihto jäi toiselle illalle.

Prutkut ovat mukavia vempeleitä huoltaa. Paikat ovat puhtaita ja mukavasti käsiksi päästävissä. Avattavasta öljyn suodattimesta valuvaa öljyä ei silti ole yleensä huomioitu. Vaikka yrittää tunkea ja asetella rättejä alle, todennäköisesti öljyä holahtaa konekopan sisälle. Ideoin jo, että napauttaisi suodattimeen piikillä reiän yläreunaan, että saisi ilmaa reiästä ja öljy mahdollisesti valuisi öljypohjaan. Ajattelin kuitenkin, että silloin lähtee liikkeelle myös suodattimessa olevat partikkelit.
 
Juu, voisi kuvitella, että lopettaa starttauksen, kun vääntää avaimesta virran pois kesken. Syystouhut aloitin eilen Terhin nostolla. 15-heppaiseen Mercuryyn vaihdoin öljyt ja suodattimen. Rasvaus ja peräöljyjen vaihto jäi toiselle illalle.

Prutkut ovat mukavia vempeleitä huoltaa. Paikat ovat puhtaita ja mukavasti käsiksi päästävissä. Avattavasta öljyn suodattimesta valuvaa öljyä ei silti ole yleensä huomioitu. Vaikka yrittää tunkea ja asetella rättejä alle, todennäköisesti öljyä holahtaa konekopan sisälle. Ideoin jo, että napauttaisi suodattimeen piikillä reiän yläreunaan, että saisi ilmaa reiästä ja öljy mahdollisesti valuisi öljypohjaan. Ajattelin kuitenkin, että silloin lähtee liikkeelle myös suodattimessa olevat partikkelit.

mitä rasvaa oot käyttänyt? itse vielä aion syyskuun ainaki pitää vesillä , toki vähäisiä olleet nyt ajelut
 
mitä rasvaa oot käyttänyt? itse vielä aion syyskuun ainaki pitää vesillä , toki vähäisiä olleet nyt ajelut
Milloin mitäkin on puristimessa. Laatua tärkeämpää on, että rasvaa laittaa joka syksy. Jos ostaisin rasvaa, ostaisin Lubehakkiksen hehkuttamaa jotain LE:n rasvaa, jota myös vedenkestäväksi markkinoidaan.
 
Onko teillä kokemuksia noista?

tai


tuo vaikuttaa huomattavasti laadukkaammalta, mutta hinta pompsahtaa (399€):

Tuollaiset telineet olisivat huomattavasti helpompia säilöä kesän yli kuin kakkosnelospukit. Aiempina talvina tuo 495 Faster on ollut työpaikan hallissa, mutta nyt se mahdollisuus poistui.
 
Mul on press & son. Sain tosin lähes ilmaiseksi suhteilla. Toimi 6.8m jenkissä ja nyt sama 8,5m putputtimessa. Ikuinen kestävyydeltään ja muokattavissa lisäpalikoilla
 
Olet varmasti oikeassa, että kun ostaa (tai saa) kerralla kunnollisen, niin se kestää loppuelämän.
 
Onko teillä kokemuksia noista?

Tuollaiset telineet olisivat huomattavasti helpompia säilöä kesän yli kuin kakkosnelospukit. Aiempina talvina tuo 495 Faster on ollut työpaikan hallissa, mutta nyt se mahdollisuus poistui.
Tästä ei tarvita kokemusta. Levy jalan päässä on muovia. Antautuu, jos liinat ovat piukalla tai saa iskumaisen kuormituksen.
1694158823126.png
 
15-heppainen Mercury ja 50-heppainen Tohatsu ovat huollettuina ja valmiina seuraavaan starttiin keväällä. Täytyy taas kehua, kuinka mukavia prutkut ovat huoltaa. Kaikki on puhdasta ja mukavasti saavutettavissa. Lisäksi mieltä lämmittää, että moottorit ovat selvästi tehty kestämään, eikä kaikkea ole halpuutettu viimeiseen asti. Joitakin makeita asioita: Lohkon muottiin on kaiverrettu kiristysmomentit erikokoisille ruuveille, imusarja on alumiinia, venttiilikopat ovat alumiinia.
Syksyllä on ollut hieman venekuumetta, joka on kohdistunut Faster 460 ja Aquador 28 C -veneisiin. Faster 460 on kokoluokassaan erinomainen, mutta millainen on Aquador? Onko kenelläkään kokemusta? Millaisen räminän pitää aallokossa?
 
Tilasin tuon Press&Son alle 6m veneelle tarkoitetun. Millainen pressu tuohon kannattaa hommata? 6x4m riittänee ja niin paksu mihin rahat suinkin riittävät? Tuo olisi todennäköisesti todella hyvä, mutta hinnassa ei ole minusta enää mitään järkeä: https://www.savenmaa.fi/pvc-pressu-650-g-vihrea/p/7340018200997/7340018200102/

Press&Son hinnat tippuivat viime viikolla tuon tilaamani telineen osalta 70€:lla (429€ + postit), siksi se eikä joku noista halvemmista.
 
Kokeillaan Nemyn valmistamaa pressua, niitä joku kehui hinta-laatusuhteeltaan hyviksi. Pyysin tarjouksen ja 185€ rahtikuluineen on 900g materiaalista tehty 4x6m harmaa/valkea (toinen puoli toisen värinen), UV-, palo- ja homesuojattu PVC-pressu, purjerenkaat vahvistuksin noin metrin välein ympäri pressun. Jos tuo ei turhia lepattelisi tuulessa, vaikka laitan tietty jotain painoja roikkumaan siitä.
 
Halvimpia kevytpeitteitä kannattaa varautua vaihtamaan melkein vuosittain kun auringon UV säteet polttaa ne hauraiksi. Jos viritys ja vaihtaminen on työlästä niin kannattaa hieman enemmän sijoittaa UV suojattuun paksumpaan.
 
Haukan pälle tein telineen ensin Etrasta hommatusta Exelin 30mm lasikuituputkesta (6m tankoja, katkeaa rautasahalla) ja niihin kuuluvista kulma- ja jatkopaloista. Ja pystyputket kaiteisiin kiinnitettyihin vapaputkiin. Ekana talvena osoittautui, että pystytukia oli liian harvassa, joten paikallisesta miljoonapuodista 28mm harjanvarsia ja Etrasta muutama kulmakappale lisää. Ja keskelle laudanpätkistä T-mallinen keskituki. Nyt toimii, on riittävän korkea, että lumet tulee hopeisen kestopeitteen lappeilta suhahtamalla alas. Eikä pätkät vaadi kesäaikaan juurikaan säilytystilaa.
 
...Täytyy taas kehua, kuinka mukavia prutkut ovat huoltaa. Kaikki on puhdasta ja mukavasti saavutettavissa. Lisäksi mieltä lämmittää, että moottorit ovat selvästi tehty kestämään, eikä kaikkea ole halpuutettu viimeiseen asti. Joitakin makeita asioita: Lohkon muottiin on kaiverrettu kiristysmomentit erikokoisille ruuveille, imusarja on alumiinia, venttiilikopat ovat alumiinia...
Nyt huolto tehty myös isoimpaan prutkuun: 225 Mercuryyn. Sen huolsin ensimmäistä kertaa itse, kosk takuu päättyy keväällä. Amerikan Johnin ratkaisut eivät ole yhtä vakuuttavia kuin Japsien: Imusarjat ja venttiilikopat ovat muovia. Tulpat oli varustettu 14mm avainvälillä. Jouduin poikkeamaan Biltemassa kesken huollon, koska ei ole ennen ollut tarvetta lasten tulppahylsylle. Hieno huoltoystävällinen suunnittelu näkyy öljypropussa ja suodattimen vaihdossa. Öljyt saa laskettua propusta suoraan astiaan letkulla. Öljysuodattimen alla on kaukalo, joka kerää suodattimesta tulevan öljyn. Siitäkin öljy menee letkun pätkällä suoraan astiaan.
 
Käytin 2022 Mercury 15 EFI:n ECU:n Lundins Marinella päivitettävänä 20-heppaiseksi. Tavoitteena on voida ajaa Terhillä pienemillä kierroksilla. Tuollainen uusikin vain kaksi mukinen prutku on yllättävän meluisa. Ajattelin ropellin vaihta valmiiksi jyrkempään, mutta en löytänyt netistä tietoa alkuperäisestä saati 20-heppaisen potkurista. Mistä tuon tiedon nyt kaivaisin? Prutku talvehvii mökillä, eikä ole lähiaikoina mahdollisuutta käydä kurkkaamassa.

Sen verran edes selvisi, että molemmissa 15- ja 20-heppaisessa on sama 2,15:1 perän välitys.
 
Käytin 2022 Mercury 15 EFI:n ECU:n Lundins Marinella päivitettävänä 20-heppaiseksi. Tavoitteena on voida ajaa Terhillä pienemillä kierroksilla. Tuollainen uusikin vain kaksi mukinen prutku on yllättävän meluisa. Ajattelin ropellin vaihta valmiiksi jyrkempään, mutta en löytänyt netistä tietoa alkuperäisestä saati 20-heppaisen potkurista. Mistä tuon tiedon nyt kaivaisin? Prutku talvehvii mökillä, eikä ole lähiaikoina mahdollisuutta käydä kurkkaamassa.

Sen verran edes selvisi, että molemmissa 15- ja 20-heppaisessa on sama 2,15:1 perän välitys.
Moottoreihin ei ole enää aikoihin ollut vakiopotkuria. Johtuen siitä että potkuri valitaan veneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Mene mercury liikkeeseen niin osaavat auttaa. Potkurit ei maksa siellä juurikaan enempää kuin muuallakaan. + halpa kiinan potkurit on silkkaa paskaa
 
Tuli hurahdettua tänä kesänä veneilyyn ja ostettua eka oma vene. Veneilyä tullut harrastettua koko elämä mutta ikinä en ole omaa omistanut.

Vene on ilmeisesti Norppa 8 tai ainakin hyvä kopio siitä alunperin ollut jota edellinen omistaja on muokannut. Pituutta on 8,25m ja leveyttä 2,55m. 5 aikuista mahtuu mukavasti nukkumaan.

Koeajona oli veneen siirto Lappeenrannasta Kuopioon ja hyvin pelasi kaikki. Dieseliin ei ainakaan saa kaikkia rahoja työnnettyä kun kulutus on 1-1,5L tunnissa.

Nyt jo veneen vesillä ollessa on tullut vähän päivitettyä asioita:
- Konsoli tehty uusiksi
- LED tunnelmavalot
- Konsolin sähköt vedetty uusiksi
- Vessaan vaihdettu uusi istuin
Ja muutama pienempi projekti.

Video siirrosta löytyy täältä ja kanavalla myös videoita kaikista projekteista joita on tähän mennessä tullut tehtyä.



Talvella on projektilistalla ainakin seuraavat työt:
- Kannen ja kansirakenteiden hionta/kuidutus/maalaus
- Kaikkien ikkunoiden uusinta
- Etuhytin laajennus niin että siellä mahtuu 4 istumaan
- Ajohytin etuosan pidentäminen ja vinojen lasien tilalle suorat lasit että hyttiin tulee enemmän tilaa
- Uusi ”ruokapöytä” sähköisesti säätyvällä jalalla jolloin se on vakaampi ja helpompi muuntaa sängyksi

Ja tässä varmaan vielä kaikkea muutakin tulee keksittyä talven aikana. Onneksi on vene lämpimässä hallissa niin on helppo rakennella.
 
Tuli hurahdettua tänä kesänä veneilyyn ja ostettua eka oma vene. Veneilyä tullut harrastettua koko elämä mutta ikinä en ole omaa omistanut.

Vene on ilmeisesti Norppa 8 tai ainakin hyvä kopio siitä alunperin ollut jota edellinen omistaja on muokannut. Pituutta on 8,25m ja leveyttä 2,55m. 5 aikuista mahtuu mukavasti nukkumaan.

Video siirrosta löytyy täältä ja kanavalla myös videoita kaikista projekteista joita on tähän mennessä tullut tehtyä.

Hienon näköistä kun tollanne isompi paatti vetää 60 solmua... :giggle:
 
Moottoreihin ei ole enää aikoihin ollut vakiopotkuria. Johtuen siitä että potkuri valitaan veneen ja käyttötarkoituksen mukaan. Mene mercury liikkeeseen niin osaavat auttaa. Potkurit ei maksa siellä juurikaan enempää kuin muuallakaan. + halpa kiinan potkurit on silkkaa paskaa
Isompiin prutkuihin tiedän olevan ropellin valittavissa. Luulen, että noihin pikkuprutkuihin tulee vakiona jokin rusetti. Ei minulta ainakaan edes kysytty, millainen vene on, kun ostin 15-Mercuryn.
 
Oksaalihappo, harja ja painepesuri

IKH:sta taitaa tuota saada.. Annetaan ilmeisesti vähän aikaa vaikuttaa ja pestään pois? lähteekö niin ettei tarvi hampaat irvessä hinkata? meinaan ku on nyt aika kortilla niin toinen vaihtoehto on viedä johonki firmaan pestäväksi
 
pitäis pohja pestä. Mikä on sellainen myrkky että paska lähtee pois?
Tämä on tehokas, löytyy mm Prismoista jne
 
IKH:sta taitaa tuota saada.. Annetaan ilmeisesti vähän aikaa vaikuttaa ja pestään pois? lähteekö niin ettei tarvi hampaat irvessä hinkata? meinaan ku on nyt aika kortilla niin toinen vaihtoehto on viedä johonki firmaan pestäväksi

Heti kun rupeat tuota miettimään, niin kannattaa viedä firmaan. On se oma aika ja terveys jonkun arvoista. (sellaista skeidaa on veneiden pohjat/myrkkymaalit)
 
Olisiko suositella verkkokauppaa Hondan alkuperäisten osien hankintaan? Kotimaisilla veneliikkeillä on kaikilla sama hintalappu tuotteissa niin haluaisin saada kilpailua aikaan.
 
pitäis pohja pestä. Mikä on sellainen myrkky että paska lähtee pois?

Tuo on kova aine pohjan pesuun, toki jos pesee trailerin päällä, niin trailerista poistuu sinkitys.

Mutta kyllä lähtee paskakin, itellä oli vuosia olleita merestä tulleita ruskeita värjäytymiä jotka ei lähtenyt millään, tuota suihkuttelemalla ja painepesurilla huuhtelemalla tuli puhdas valkoinen pinta esiin...
 
Heti kun rupeat tuota miettimään, niin kannattaa viedä firmaan. On se oma aika ja terveys jonkun arvoista. (sellaista skeidaa on veneiden pohjat/myrkkymaalit)
Onko suosituksia pesufirmoista pk-seudulla? Pikkuisen on epäilystä, että pohjassa on ei-toivottu määrä meribiologiaa.
Mitä suunnilleen maksaa 6m veneen pohjan pesu?

Mikähän olisi hyvä ja kestävä tinamaali, joilla biologia pysyisi pois pohjasta?
 

Tuo on kova aine pohjan pesuun, toki jos pesee trailerin päällä, niin trailerista poistuu sinkitys.

Mutta kyllä lähtee paskakin, itellä oli vuosia olleita merestä tulleita ruskeita värjäytymiä jotka ei lähtenyt millään, tuota suihkuttelemalla ja painepesurilla huuhtelemalla tuli puhdas valkoinen pinta esiin...

Tämä ehdottomasti, ei tartte taistella eikä juurikaan hangata. Toi tosiaan reagoi sinkityksen kanssa todella voimakkaasti, mutta reilulla vedellä kun kastelee sen trailerin ennen pesuaineen levitystä ja välillä laskee vettä pesuainekohtiin, niin ei edes väri vaihdu sinkityksessä.
 
Tämä ehdottomasti, ei tartte taistella eikä juurikaan hangata. Toi tosiaan reagoi sinkityksen kanssa todella voimakkaasti, mutta reilulla vedellä kun kastelee sen trailerin ennen pesuaineen levitystä ja välillä laskee vettä pesuainekohtiin, niin ei edes väri vaihdu sinkityksessä.
Jos haluaa niin varmuuden vuoksi voi ruiskuttaa sinkitykseen emäksistä pesuainetta ja veneen pesun jälkeen huuhtelee hyvin.
 
Jos haluaa niin varmuuden vuoksi voi ruiskuttaa sinkitykseen emäksistä pesuainetta ja veneen pesun jälkeen huuhtelee hyvin.
Annappa vinkki, minkä aineen voisi ruiskuttaa trailerin suokaksi?

RIB-veneen pohja jäi hieman likaiseksi. Täytyy kokeilla ensi syksynä Star Briten ainetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 539
Viestejä
4 524 127
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom