Veneet ja veneily

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Vähän epäselvästi kirjoitin. Kokonaismassa noin 90kg. (teline + skootteri)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Harvassa autossa taitaa aisapaino tuollaisella vajaan puolen metrin momenttivarrella olla vetokoukkuvalmistajan tai autonvalmistajan sallimissa rajoissa?

Ainakin kun vastaavaa mietin Superbin farkkuun niin käyttöohje antoi tuollaisella etäisyydellä noin 70-80kg.

Varmasti kestää normiajossa, en sitä sano, mutta jos pahasti johonkin monttuun vetää..
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Harvassa autossa taitaa aisapaino tuollaisella vajaan puolen metrin momenttivarrella olla vetokoukkuvalmistajan tai autonvalmistajan sallimissa rajoissa?

Ainakin kun vastaavaa mietin Superbin farkkuun niin käyttöohje antoi tuollaisella etäisyydellä noin 70-80kg.

Varmasti kestää normiajossa, en sitä sano, mutta jos pahasti johonkin monttuun vetää..
Onhan toi @Zolttu viritys nyt muutenkin ihan järkyttävä, ei mitään kiinnitetä kahdella räikkäliinalla ja kymmenillä kiertoksilla rungon ym. ympärille. Tuosta kun toinen liina löystyy kun hihna vähän liikahtaa niin koko paska on vastaantulijan keulassa.

Siellä on sähköjohdot ja kaikki kierretty mukaan, toi pitäisi olla vähintään neljästä kohdasta kiinni, neljällä liinalla.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Silver fox 485 tai vastaava aluvene nyt haussa 10-15te hinnalla saimaalle. Saisi olla matka ja huvivene saaressa olevalle mökillle mutta myös kalastus ja uistelu ajoittain.
Silveristä kokemuksia ja mahdollista vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Joo onhan tuo @Zolttu viritys hurja ja 90kg tuolla etäisyydelle ensinnäkin vetokuulasta ja toiseksi auton taka-akselista kuulostaa kyllä hurjalle. Automaattinen tason säätö saisi olla taka-akselilla tuola kuormituksella. Suurempi hämmästys silti Thulelle, jolta olen ennenkin nähnyt ihan käsittämättömiä kötöstyksiä. Ymmärrän, että moisia saa myydä, mutta saako niitä käyttääkin? Miten pyöreeseen kuulaan saa edes kuvaushetkeksi moisen setin ripustettua luotettavasti?

Silver fox 485 tai vastaava aluvene nyt haussa 10-15te hinnalla saimaalle. Saisi olla matka ja huvivene saaressa olevalle mökillle mutta myös kalastus ja uistelu ajoittain.
Silveristä kokemuksia ja mahdollista vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan?
Eikös tuohon hintaan saa jo Faster 460:n? Uudenkin olen aikanaan ostanut samaan hintaan. Vastaa ominaisuuksiltaan metrin pidempää Busteria tai Silveriä, vaikka tila ei valitettavasti mene samassa suhteessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
No tulipas negatiivista palautetta. :redface:
Tuosta liinojen määrästä ja sidonnasta otan kyllä kopin ja haen kaksi liinaa lisää ja vedän neljään kulmaan niin kuin pitää, ilman että pyörittelen putkien ympärille. Olisihan tuo nyt itsekin pitänyt tajuta ettei näin. :rolleyes: Toki tarkastelin liinojen kireyksiä matkalla eikä niitä tarvinnut kiristellä.

Paino oli vaan arvio. Tarkastuslaskin noitten painon lähetystiedoista pakkausmateriaaleineen ja sain 76,03 kg (teline14,4 kg ja skootteri ilman akkua 61,63 kg). Skootterin painosta ainakin metallinen lähetyksessä ollut kuljetuskehikko vielä painosta pois. (painoa en tiedä, ehkä pari kiloa)

Kuulakiinnityshän tässä toimii niin että etu- ja takapuolella on "kupit" jotka menee kuulan ympärille. Kitka pinta-alaa tulee kohtalaisesti. Taaempaa kiristetään isolla pultilla niin että pysyy. Kuulan putsasin jarrujenpuhdistusaineella niin kuin ohjeessakin opastetaan. Pystyin nousemaan itse (65 kg) telineen päälle ja aika voimakkaasti sai pomppia ennen kuin liikkui.

Sitten tuo hirveän vipuvarren päässä olevaan massaan johon jatkuvasti tartutaan. En huomannut ajossa yhtään mitenkään. Skootterin toinen reuna tulee melkein kuulan päälle, joten jos skootterilla on leveyttä noin 40 cm niin massakeskiö on keskimäärin 20-30 cm kuulasta. Tietysti telineen painohan siirtää sitä kauemmas. Ei paha mielestäni.

Mitkäs teidän trailereitten kuulaan kohdistuvat massat on ja millä olette sen todennut? Itse ainakin tykkään mitä vaan renkaallista koukkuun kytkiessä että painoa ainakin sen 75 kg kuin vähänkään alle ettei käy hassusti. Enemmän olisin huolissani karvanaamareitten kuulapainoista, kun sitä kaasuahan menee kuitenkin kesän aikana, niin lisäpullo aisallahan ei haittaa mitään.

Jos nyt vähän kuitenkin puolustelen kyseistä telinettä niin tässä sentään on kilpi ja valot, toisin kuin joissain muissa koukkutelineissä. Kunhan tuon sidonnan nyt teen paremmin ja silti saan sakot niin yritän muistaa tänne ilmoitella.

edit. lisätty välejä fiksummaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991

Mitäs raati arpoo, mikä on ollut edellisen omistajan tarkoitus tässä trimmin virityksessä? Eli tuollainen 50mm puupalkki veneen rungon ja trimmilevyn välissä. Tekis mieli napata moinen pois, mutta onkohan siinä tosiaan ollut jokin ideakin...

Toinen olis tuo vanerilevy moottorin alla, jonka mieluusti vaihtaisi myös ennen kuin loputkin tippuu pois. Löytyykö tuohon jotain komposiittilevyä tai vastaavaa, vai pistetäänkö samanlaista tilalle
IMG_20220524_193958.jpg

IMG_20220524_194002.jpg


Nyt askarreltu PVC-palkista nuo trimmilevyn taakse tulevat palikat ja 12mm Nylon-levystä moottorin taakse tuo vahvike. Liimamassaa tietysti riittävästi väliin, sotkuista hommaa.

Vielä perämoottoriin trimmiin uusi moottori ruostuneen tilalle, ja uusi trimmin anturi. Venettä nyt myllytetty ja uusi törmäyslista tulossa paikalleen, jos sen vaan saa siihen paikalleen venytettyä. Moottorikoppa saa uuden maalin päälle ja uudet tarrat.

Vene näyttänee näiden toimenpiteiden jälkeen kohtalaiselta menopeliltä, kelpaa näillä polttoaineen hinnoilla pitää satamassa lokkien ulosteastiana.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Törmäyslistaa kannattaa lämmittää niin venyy helpommin. Vaikka saaviin kuumaa vettä ja sinne likoamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Laitahan @DaKyy lisää kuvia!
Tässähän näitä, kertaukseksi lähtökohtia:
IMG_20220605_204102.jpg

IMG_20220518_112000.jpg

Tässä jo reunalista lähdössä mäkeen
IMG_20220520_204142.jpg

Moottorikopan tarrat kokeneet kovia. Jos en paremmin tietäis ni toi on syttynyt palamaan, mutta ei se kyllä ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen ole niin tehnyt...

Ja nyt sitten:
IMG_20220605_201916.jpg

IMG_20220605_202306.jpg


Olishan näitä vielä... Moottorikoppa siis maalattiin ja uudet tarrat tulossa (Ukrainasta :oops:) . Kylkilista tosiaan vaihtui harmaaseen, toivottavasti sai tarpeeksi sitä venytettyä ettei ala roikkumaan. Vene myllytettiin kauttaaltaan ja vanhat tarrat lähti samalla pois. Hydrauliohjaus tuli kankean vaijeriohjauksen tilalle. Tuli samalla noi kaikki perän repsottavat läpiviennit uusittua, eli uudet haitarikumit ja hydeletkuille kokonaan uusi läpivienti. Samaten noi muoviosat tuli elvytettyä sellaisesta harmaasta takaisin valkoiseksi.

Vielä noi FinnMasterin kylkitarrat pitäisi uusia, vähän tyhjän oloinen tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
IMG_20220608_193907.jpg
Tarrat tuli liimailtua kopan kylkeen. Saa nähdä kauanko ne pysyy.

IMG_20220607_163054.jpgIMG_20220605_134838.jpgIMG_20170618_163220.jpg
Puuosat oli vähän veneessä kärsineet, niille piti jotain keksiä.


IMG_20220611_092712.jpg

Tämän näköinen se lopulta sitten oli. Seuraavaksi veneilykaudeksi tulee varmaan uudelleenverhoiltua nuo pehmusteet.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
340
Siitähän tuli freesin näköinen pienillä fiksauksilla. :thumbsup:
Isompaa Tohatsua perään, niin kelpaa ajella.
Tattis juu. Pehmusteet vielä tulossa mittatilaustyönä etu/keski/perä penkkeihin, kun lukuunottamatta puuta vähän kova istua. Plus valkoisen laudan päälle selkänojalle yläosaan.

Limatuubi haukia odotellessa :srofl:
Screenshot_2022-06-15-19-46-10-348_com.facebook.katana.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Potkurin valinta on kyllä melkoista arpapeliä. Vaikka kuinka yritti selvittää ja laskeskella uuden ropellin mittoja niin pieleenhän se meni :facepalm:

Vanha oli 13X19 kolmilapa, otti 5500rpm kevyellä kuormalla (wot 5300-6300).

Ajattelin kokeilla nelilapaista. Kuulemma pitäisi ottaa pari tuumaa pois vastaavaan kolmilapaiseen jos haluaa kierrokset pitää samana. Eli pitäisi olla 13x17. Mutta kuorman kanssa alkaa tippumaan alle WOT minimirajan, joten mietin että 13x15 nelilapa pitäisi olla ok joten semmoinen tilaukseen.

Lopputulos oli että nyt kone ottaa kierroksia 6500rpm :hmm: Mites tässä näin kävi. Kolmilapa oli Hondan alkuperäis ja uusi nelilapa Solaksen. Eli nyt kierrokset nousi 225rpm per tuuma vaikka oli nelilapainen. Pitäisiko tästä tehdä johtopäätös että pitäisi ottaa peräti 13x19 nelilapainen. Vähän kyllä veikkaan että sillä kone hyytyisi.

Se hyvä puoli on että on irtokeskiö ja pelkkä ropeli on suht edullinen joten konkurssia tästä ei tule. Tuli muuten aika ärhkäkkä peli, kulkee lähes saman mitä 13x19 alkuperäisropelilla mutta lähtee kuin hauki kaislikosta. Pitoa tuntuu olevan tolkuttomasti ja konetta voi trimmata vaikka kuinka ilman että hörppii ilmaa. Lisäksi saa vetää merkittävästi jyrkempää kaarrosta ilman ventilointia. Ja ajossa tuntuu olevan vähemmän värinöitä. Jahka tästä saa mitat oikein niin taidan pysyä nelilapaisissa tästä lähtien.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Hondan potkurit ovat yleensä huonoja. Kun potkuri toimii sellaista paremmin, se ei vielä tee siitä hyvää. Jos mahdollisimman suuri huippunopeus ei ole hakusessa, on Pro Pulse kelpo valinta. Sietää nostaa moottoria vähintään yhden reikävälin, jos Hondan alkuperäisellä rusetilla pystyi ajamaan. Alumiiniropelleista taitaa edelleen Mercuryn Black Max olla keskimäärin paras vaihtoehto pakettiin kuin pakettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Black Max olisi kiinnostanut mutta en löytänyt mistään suomimyyjältä sopivaa keskiötä Hondalle. Jostain ebaystä saisi jonka _pitäisi_ ehkä sopia. Alkoi kuulostamaan sen verta epäilyttävältä kokeelta että otin suosiolla Solaksen.

Nyt oli kolme kyydissä + kamaa + täysi tankki ja kone kiersi vieläkin 6400rpm. Alan epäileen että 13x19 olisi sittenkin ok nelilapaisessa jos vaikka 200rpm laskisi kierrokset per tuuma. Eli 6500-(4x200)=5700. Olisi melkolailla siinä wot kierrosalueen keskivaiheilla (5800rpm olisi tasan puoliväli).
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Nyt oli kolme kyydissä + kamaa + täysi tankki ja kone kiersi vieläkin 6400rpm. Alan epäileen että 13x19 olisi sittenkin ok nelilapaisessa jos vaikka 200rpm laskisi kierrokset per tuuma. Eli 6500-(4x200)=5700. Olisi melkolailla siinä wot kierrosalueen keskivaiheilla (5800rpm olisi tasan puoliväli).
Isot pojat kertoi jo muinoin että nämä tehtaiden suositukset on ihan hevon kakkua, potkuri on optimaalinen silloin kun kevyellä kuormalla ja puhtaalla pohjalla kone ottaa wot max sallitun, tai vaikka ottais vähän ylikin. Ja oman kokemuksen mukaan ainakin ~50hp luokassa tuo pitää täysin paikkaansa. Ylikierroksiahan ei ole pakko ottaa, siksi on se kaasukahva.

Ja tämä siis näin yleiskäyttöön perusveneissä, erikoisveneet sit erikseen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Iskin sitten 13x19" nelilapaisen Solaksen kiinni ja hämmennys jatkuu. Ehkä kuitenkin positiivisessa mielessä. Kone kiertää 5700-5800 ja huiput 61km/h. Hondan samannousuisella kolmilapaisella huiput 56km/h.

Hondan vakiopotkuri on ilmeisesti täysi susi. Kaiken luetun perusteella vastaavan nousuinen nelilapa pitäisi tiputtaa hieman huippuja ja kierroksia.

No tällä mennään. Voi ajaa juuri plaanissa 35-37km/h 4000rpm (Hondalla lean burn alue 2000-4000rpm). Pitää nyt katsoa suorituskykyä vielä tarkemmin kun tulee tyynenmpi keli. Oli pientä läikettä.

Miinusta: tällä kyllä pito loppuu kaarteessa paljon hätäisemmin kuin 15". Varsinkin jos konetta trimmattu vähänkään ylös. Mutta suoraanhan sitä ajellaan kalapaikoille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
49
Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
663
Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
Ei kai wanhan liiton 2-tahti-perämoottoreissa ole muuta vikaa kuin polttoaineen kulutus? Yksinkertainen, toimintavarma rakenne, mutta ei järin taloudellinen. Jos moottori on suorasuihku kuten Evinrude, niin taloudellisuuskin on varsin hyvä mutta kokonaisuus ei ole enää yksinkertainen ja nykytekniikan vikoja voi olla. Välikierrosten voimaa 2-tahtinen todennäköisesti tarjoaa eri tavalla kuin 4-tahtinen, eli kiihtyvyys lienee hyvä.

2000-luvun moottorissa on varmaan tuorevoitelu, ja sen toimintaan on syytä kiinnittää huomiota. Ei ole hyvä juttu, jos moottori kuluttaa öljyä "tosi vähän"...
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
Nelariin tottuneena niin kyllä tollanen "isohko" 2t kone on vetouistelussa aika aneeminen ja onhan se öljyjen kanssa lutraaminen ikävää muutenkin. On niissä hyvätkin puolensa kuten edellä mainittua +keveys ja reippaaseen ajoon ihan soivia pelejä mutta en kyllä enää koskis...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mitäs mieltä 2t perämoottoreista. Nykyinen 50Hp Honda 4t on palvellut hyvin, mut Terhin ABS muovivene alkaa olee loppu. Tilalle kiinnostais Buster M, missä 2000 luvun 40Hp 2-tahti moottori? Käyttö sekalaisesti kaikkea, siirtymään, vetouistelua, renkaan vetoa yms. Meneekö vihkoon kun ei oo 4t?
Hondan jälkeen tuollainen vanhan mallin kaksitahti vaikuttaa niin aatamin aikuiselta, että et sillä kauaa jaksa ajaa.

Viimeisen päälle kunnossa oleva esimerkiksi Yamahan iso kaasari kaksitahti on ihan toimiva ja soiva peli, mutta ei sekään oikein vetouisteluun sovellu.
Toki jos tuo 40 hv kone on joku suorasuihku kaksitahti, niin sitten tilanne on eri.

Mitenkäs, jos otat siitä Terhistä Hondan pois ja naitat sen Busterin perään?
Sitten kaksitahtinen Terhin perään ja kauppaat sen paketin pois käypäiseen hintaan?

Toki Honda on ehkä 10 heppaa liian iso ja mahdollisesti paatista tulee vähän takapainoinen, mutta itse ainakin kokeilisin.
 
Liittynyt
15.06.2022
Viestejä
6
Nelariin tottuneena niin kyllä tollanen "isohko" 2t kone on vetouistelussa aika aneeminen ja onhan se öljyjen kanssa lutraaminen ikävää muutenkin. On niissä hyvätkin puolensa kuten edellä mainittua +keveys ja reippaaseen ajoon ihan soivia pelejä mutta en kyllä enää koskis...
Miten tuorevoitelun kanssa joutuu lutraamaan? Jopa helpompi kuin 4t kun öljyä vain lisätään?

Uistelua jos paljon harrastaa niin kukaan täysijärkinen ei 2t konetta hommaa.

Koskakohan perämoottoreihin tulee 2t ruiskut, moottoripyörissä jo löytyy ja varsin toimivia, kuulostaa 2t, tuoksuu 2t, mutta ei savuta eikä muita 2t ominaisuuksia.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Hondan jälkeen tuollainen vanhan mallin kaksitahti vaikuttaa niin aatamin aikuiselta, että et sillä kauaa jaksa ajaa.

Viimeisen päälle kunnossa oleva esimerkiksi Yamahan iso kaasari kaksitahti on ihan toimiva ja soiva peli, mutta ei sekään oikein vetouisteluun sovellu.
Toki jos tuo 40 hv kone on joku suorasuihku kaksitahti, niin sitten tilanne on eri.

Mitenkäs, jos otat siitä Terhistä Hondan pois ja naitat sen Busterin perään?
Sitten kaksitahtinen Terhin perään ja kauppaat sen paketin pois käypäiseen hintaan?

Toki Honda on ehkä 10 heppaa liian iso ja mahdollisesti paatista tulee vähän takapainoinen, mutta itse ainakin kokeilisin.
Noin kannattaa ilman muuta tuo tehdä, jos vain Trafi sallii ison koneen Busterin perään. Tulis kyllä hyvä paketti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
49
Hondan jälkeen tuollainen vanhan mallin kaksitahti vaikuttaa niin aatamin aikuiselta, että et sillä kauaa jaksa ajaa.

Viimeisen päälle kunnossa oleva esimerkiksi Yamahan iso kaasari kaksitahti on ihan toimiva ja soiva peli, mutta ei sekään oikein vetouisteluun sovellu.
Toki jos tuo 40 hv kone on joku suorasuihku kaksitahti, niin sitten tilanne on eri.

Mitenkäs, jos otat siitä Terhistä Hondan pois ja naitat sen Busterin perään?
Sitten kaksitahtinen Terhin perään ja kauppaat sen paketin pois käypäiseen hintaan?

Toki Honda on ehkä 10 heppaa liian iso ja mahdollisesti paatista tulee vähän takapainoinen, mutta itse ainakin kokeilisin.
Tämä kävi myös mielessä ja ideana hyvä. M busterin maksimi koneteho on 40hp, mutta näkeehän noita M bustereista aina joskus 50hp koneella myynnissä. Tarvis kuitenkin saada ihan laillinen paketti ja vakuutuksiin.

Näiden viestien perusteella ja mitä netistä tutkin asiaa, niin tarvii kyllä nelitahtisissa pysyä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
312
Hieman asian vierestä, mutta (rahti) laivoissa suuntaus on tällä hetkellä 2-t koneisiin, jos vaan tilan puolesta on mahdollista. Kone on vastaavan tehoista 4-t konetta korkeampi, joten luonnollisesti pystytilaa tarvii olla enemmän. Nykytekniikalla 2-t koneen g/kWh kulutus on vastaavaa 4-t konetta pienempi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Tämä kävi myös mielessä ja ideana hyvä. M busterin maksimi koneteho on 40hp, mutta näkeehän noita M bustereista aina joskus 50hp koneella myynnissä. Tarvis kuitenkin saada ihan laillinen paketti ja vakuutuksiin.

Näiden viestien perusteella ja mitä netistä tutkin asiaa, niin tarvii kyllä nelitahtisissa pysyä.
Nykyään taitaa olla käytännössä mahdotonta saada tyyppikilpeä isompi kone. Itse koitan löytää aina sen ylihisolla koneella olevan, kulkee huomattavasti mukavammin kun on elektroniikkaa ja kalavehkeitä. Itselläni on ollut mm. Buster XXL 175hp, Buster M jossa oli paperit 60hp vaikka kone aina ollut 40hp. Nyt on Buster RS 60hp ja vanha Buster Magnum 225hp. Tuossa Magnumissa on tyyppikilvessä 119hp. Tällä hetkellä kaverin S Busterilla kalassa jossa kone ohjelmoitu 48hp, alkuperäinen 30hp ei nostanut edes kunnolla plaaniin. Hyvänä verrokkina Skyllan 420 -veneessä maksimi koneteho on 70hp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Mikä ihmeen järki niitä on rajoittaa noin paljon, kun lähes poikkeuksetta tuntuu olevan että olisi tarvetta saada tyypitystä isompi motti kiinni.

Ymmärrän ihan hyvin kun välillä mökkiin mennessä voi olla sitä kamaa 500kg ja sitten vielä porukka siihen lisäksi, sitten yritetään pärjätä jollain alitehoisella vatkaimella.

Kaikki ei välttämättä halua hommata sitä 6000kg painavaa mini-hinaajaa kantokyvyn takia vaan se joku 575CA Belmari ajaisi ihan hyvin asian jos siihen saisi laittaa vaikka 200hp motin kiinni. Ei olisi kyllä mitenkään överi ja en keksi miten se vaarantaisi yhtään kenenkään meininkiä. Perälauta ja rakenne muutenkin kestää sen ihan varmasti. Itsellä oli muistaakseni 100hp jammu ja oli kyllä auttamattomasti liian pieni, muistelisin kuitenkin että kovin paljoa isompaa ei siihenkään olisi saanut laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Mikä ihmeen järki niitä on rajoittaa noin paljon, kun lähes poikkeuksetta tuntuu olevan että olisi tarvetta saada tyypitystä isompi motti kiinni.

Ymmärrän ihan hyvin kun välillä mökkiin mennessä voi olla sitä kamaa 500kg ja sitten vielä porukka siihen lisäksi, sitten yritetään pärjätä jollain alitehoisella vatkaimella.
Itse laitoin silloin muutoksen aikaan omaan veneeseen maksimi konetehoksi jotain reilu 200hp, vaikka ei tohon tommosta ole koskaan saanut. Silloin piti vain itse arvot ilmoittaa. Tyyppikilpeä tossa ei ole.

Tuskin tulee koskaan konetta vaihdettua, mutta onpa mahdollisuus.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Koskakohan perämoottoreihin tulee 2t ruiskut, moottoripyörissä jo löytyy ja varsin toimivia, kuulostaa 2t, tuoksuu 2t, mutta ei savuta eikä muita 2t ominaisuuksia.
Tuli ja meni. Yamahaan, Tohatsuun ja Evinrudeen olen törmännyt 2t ruiskuna. Merkittävissä määrin on Evinrudeja ja Mercury Optimaxeja tuotu maahan. Evinrudeja ei enää valmisteta ja Optimaxeja ei enää tuoda. Yhden Optimaxin olen omistanut ja oli kyllä täysin kelpo peli. Voimaa oli rutkasti pienillä kierroksilla verrattuna saman tehoisiin nelitahteihin. Myöhemmin isot pojat ovat kertoneet, että 2018 Mercurylta tullut uusi V6- ja V8-mallisto olisi vihdoin kaksitahdit voittanut. Sitä ennen ei yli 150-heppaisissa ollut erinomaisia vaihtoehtoja ollenkaan. Myöhemmin ovat myös luotettavuudeltaan osoittautuneet hyviksi koneiksi, joka ei ole vähääkään itestään selvää nykyään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuli ja meni. Yamahaan, Tohatsuun ja Evinrudeen olen törmännyt 2t ruiskuna. Merkittävissä määrin on Evinrudeja ja Mercury Optimaxeja tuotu maahan. Evinrudeja ei enää valmisteta ja Optimaxeja ei enää tuoda. Yhden Optimaxin olen omistanut ja oli kyllä täysin kelpo peli. Voimaa oli rutkasti pienillä kierroksilla verrattuna saman tehoisiin nelitahteihin. Myöhemmin isot pojat ovat kertoneet, että 2018 Mercurylta tullut uusi V6- ja V8-mallisto olisi vihdoin kaksitahdit voittanut. Sitä ennen ei yli 150-heppaisissa ollut erinomaisia vaihtoehtoja ollenkaan. Myöhemmin ovat myös luotettavuudeltaan osoittautuneet hyviksi koneiksi, joka ei ole vähääkään itestään selvää nykyään.
Yamahan jo 2007 lopetettu HPDI mallisto oli kova, varsinkin yläpään 150, 200, 225 ja 250 heppaiset koneet.

Yhden tutun veneyrittäjän melko rajusti muokatussa Vator 22:sessa vetoveneessä on kiinni 2000-luvun alun 225 hp Yamahan HPDI ja ai että kun se kulkee ja nousee plaaniin kivasti, välillä jopa kivemmin kuin oma 19 jalkainen Sea Rayni 240 heppaisella 305 cid pikkulohkolla.
Lisäksi tuo Yamaha kuluttaa paljon vähemmän kuin american joen rautalohko.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
Onko kellään kokemusta vanhojen Bustereiden vuotavista niiteistä? Miten helposti käy käytännössä kiristys/vaihto? Pikaisella googlauksella toiset suosittaa hitsausta, toiset sanoo ettei missään nimessä saisi hitsata. Sukulaisella olisi ylimääräinen RS, jossa ilmeisesti tätä vuoto ongelmaa, voisi irrota edullisestikin, mutta maksaako korjaaminen vaivan?
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Onko kellään kokemusta vanhojen Bustereiden vuotavista niiteistä? Miten helposti käy käytännössä kiristys/vaihto? Pikaisella googlauksella toiset suosittaa hitsausta, toiset sanoo ettei missään nimessä saisi hitsata. Sukulaisella olisi ylimääräinen RS, jossa ilmeisesti tätä vuoto ongelmaa, voisi irrota edullisestikin, mutta maksaako korjaaminen vaivan?
Mulla ollu ju vuosia r buster josta hitsattu niitit eikä ainakaan vielä ole ongelmia ollut. edellinen omistaja ne ol jo hitsannut ja ei mitään hajua kauan sitten edes tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Onko muut huomanneet että vanhemmissa edullisemmissa (luokkaa 3000-7000e) hintaluokan veneissä olisi tarjonta lisääntynyt ja hinnat tulleet hiukan alaspäin.

Alkaako nyt koronassa kiimassa ostettujen vehkeiden alennusmyynti, normaali syysale vaiko ihmisten varautuminen nouseviin elinkustannuksiin?

Vai puhunko ihan höpöjä.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Onko muut huomanneet että vanhemmissa edullisemmissa (luokkaa 3000-7000e) hintaluokan veneissä olisi tarjonta lisääntynyt ja hinnat tulleet hiukan alaspäin.

Alkaako nyt koronassa kiimassa ostettujen vehkeiden alennusmyynti, normaali syysale vaiko ihmisten varautuminen nouseviin elinkustannuksiin?

Vai puhunko ihan höpöjä.
Ainakin perämoottorien hinnat on ihan tapissa vielä. Jonkun verran selaillut nettivenettä ja toria enkä nyt tiedä harrastaako jotkut tuolla sitä että ostetaan "halvat" 2000 -luvun alun moottorit pois ja myydään uudestaan +500-1000€ hintaan kun tarjontaa on niin vähän.

Itsellä ollut kiikarissa 20-30hp 4t moottori 2000-luvun puolelta ja kaikki mitä tullut myyntiin alle 2000€ on joko olleet rikkinäisiä tavalla tai toisella tai ovat menneet myyntiin samantien. Halvimmat lupaavalta kuulostavat kandidaatit on olleet jotain 2300-2500 euroa. Saman ikäisistä 2t moottoreistakin saatetaan pyytää päälle 2000€.

Nyt sitten päädyin ostamaan täysin uuden Tohatsun hintaan 3600€ (kaukohallinta, trimmi ja mukaan öljyt + kaapelit) 5 vuoden takuulla. Ei ihan mahottomasti lisää maksanut verrattuna 20 vuotta vanhempaan moottoriin ja on kyllä erinomainen peli ollut.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Onko muut huomanneet että vanhemmissa edullisemmissa (luokkaa 3000-7000e) hintaluokan veneissä olisi tarjonta lisääntynyt ja hinnat tulleet hiukan alaspäin.

Alkaako nyt koronassa kiimassa ostettujen vehkeiden alennusmyynti, normaali syysale vaiko ihmisten varautuminen nouseviin elinkustannuksiin?

Vai puhunko ihan höpöjä.
Itsellä olis juurikin n.3000e arvoinen ht-vene, 70heppasella 2-tahtikoneella ja voisin hyvin kuvitella laittavani myyntiin.
Nämä polttoainehinnat kun on niin korkeat, ettei ole enää huviveneily sen arvoista.
Vene ollut kaiketi 7-8vuotta ja nyt tänä kesänä ei ole kertaakaan laskettu vesille, en kuitenkaan viitsi myydäkkään, kun ei ole rahapula ja ei veneestä ole mitään juoksevia kuluja. Odotelkoon parempia päiviä.

Jos nyt kerran kävis merellä, maksais sen 150e polttoaineisiin ja kalliiseen ruokaan/juomaan saman verran rantakapakassa, niin tietäis ainakin, miksi käy töissä.

Edit: Tai ehkä tuo minun vene olis sen 3000e trailereineen päivineen maksimissaan, tosiaan alas tullut hinnat. No seisköön vanhempien pihalla kun ei se mitään pyydä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onko kellään kokemusta vanhojen Bustereiden vuotavista niiteistä? Miten helposti käy käytännössä kiristys/vaihto? Pikaisella googlauksella toiset suosittaa hitsausta, toiset sanoo ettei missään nimessä saisi hitsata. Sukulaisella olisi ylimääräinen RS, jossa ilmeisesti tätä vuoto ongelmaa, voisi irrota edullisestikin, mutta maksaako korjaaminen vaivan?
Niitatut Busterit kannattaa ehdottomasti hitsata ja korjatusta veneestä on iloa ( ja jopa rahallista arvoa ) vielä pitkään.

Korjauksen hinta ja kannattavuus riippuu taas siitä, miten korkealle arvostat oman vapaa-aikasi sekä siitä miten hyvä alumiini hitsari olet.
Jos löytyy autotalli tai vastaava, johon paatin saa mukavasti työn alle ja ac/dc tig tai sopiva lankakone, niin ihan kiva tuollainen on korjata, kun ei ole hoppua homman kanssa.

Yhden kiville ajetun Busterin ( ja jollain tasolla myös Fasterin ) edeltäjän eli Kelloveneen olen aikoinaan talvi-iltojen iloksi hitsaillut.
Puhalsin paatin hiekalla puhtaaksi ja nostin halliin pukkien päälle köli ylöspäin, niin oli mukava korkeus hitsata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2020
Viestejä
929
Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.

Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
255
Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.

Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
Mihin hintaan se moottori pitäisi saada? Torissa on useampi kuvailemasi vaihtoehto 500e luokkaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.

Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
Ei halpoja ja hyviä perämoottoreita ole myynnissä netissä.

Joskus sellaisen saattaa löytää, jos osuu sopivasti kohdalle ( jollekkin jäänyt tarpeettomaksi, tarvitsee äkkiä rahaa tai kone on pikkuvikainen / epäsiisti / kolhittu ) tai joku tuttusi sattuu sellaisen sinulle sopuhinnalla myymään.

Itse "löysin" noin 5 vuotta sitten siistin 1995 vuoden Yamahan 20 DEOL:in kaverin firman varastosta muuton yhteydessä ja sain lunastaa sen pois 300 euroon, joka on ihan sopuhinta ehjästä 20 heppaisesta kaksitahtikoneesta.

Muuten tuollainen pikkukone kannattaa ostaa uutena, niin saat siihen pitkät takuut ja tiedät kuka ja miten sitä on käytetty.

Esimerkiksi Mätänetistä saa Marineria tonnilla ja siihen saa 5 vuoden takuun.
Tuosta 2022 vuoden Marinerista saat kuitenkin viiden vuoden kuluttua sen 500 € myydessä, kun nyt 500 € maksavasta vuoden -85 kaksitahti suitsasta saat viiden vuoden kuluttua 100-200 € ( toki hyvällä tuurilla suitsastakin voi saada sen 500 €, jos kone on siisti ja oikea ostaja osuu kohdalle ).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Ite pitäs hommata joku halpa, mutta laadukas 4-5hv moottori. Aikasemmin ollut jotain kiinan paskoja jotka on hajonut parin veneily kerran jälkeen. Nyt joutunut lähinä soutamaan, kun ei ole moottoria.

Mahtaisiko joltain löytyä esim mercury, suzuki, yamaha tai vastaavaa laatu merkkistä 4hv - 5hv moottoria myynnistä. Katselin tuota toria ja nettivenettä, mutta noita halpoja moottoreita ei hirveesti löyty uusimaalta/satakunnasta.
10hp löytyis, ei noin pientä.
 
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
SÄHKÖPERÄMOOTTORIEN RIKIPITUUDESTA

Tarkoitus olisi hommata sähköperämoottori soutuveneeseen ja/tai kumiveneeseen. Ideana olisi luodata järvien ja lampien pohjia viistokaikuluotaimella (Helix G4N) noin 5km/h nopeudella. Kaikuluotaimen olen ajatellut ruuvata kiinni rimaan, jonka kiinnitän puristimella perälautaan, ei siis mitään kiinteää asennusta. Tämä on testattu systeemi ja toimii OK. Luotaimen syvyyden ja kulman saa helposti säädettyä tilanteen mukaan.

Moottori ei kaiketi saisi olla kovin paljoa syvemmällä kuin luotain koska muutenhan se blokkaa kaiun (soutuveneen perälaudat ovat varsin kapeita eli ne tulevat aika lähekkäin). Koska luotaan karikoita ja muutenkin rannan lähellä, syväyksen olisi syytä olla mahdollisimman pieni. . Esim. Minn Kotan ilmoitetut rikipituudet ovat 90/96cm. Jos istun yksin soutuveneen perässä, niin 90cm rikillä ja noin puolen metrin syväyksellä on perämoottorin kahva jossain pään korkeudella. Ei hyvä. TPari kysymystä:

1. Ovatko yllämainitut rikipituudet millään tapaa vertailukelpoisia ns. tavallisen peräprutkun rikipituuteen verrattuna?
2. Jos ovat, niin miksi nuo pituudet ovat noin järkyttävän pitkiä? Varmaan hyviä jossain purjeveneissä..
3. Mikähän olisi hyvä rikipituus soutuvene/kumivenekäyttöön, niin että ohjausvivun saisi vaikka kainaloon? Ideana siis pitää syväys mahdollisimman matalana, tarkoitus on siis liikkua sellaisella 5km/h vauhdilla. Onko tällaisia saatavilla?
 
Liittynyt
10.07.2020
Viestejä
929
Hommattiin viikko sitten 600€ 15heppanen Mercury 2 tahti ja hyvin toimii.
 

datahiiri

USS Extra Hard
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
298
SÄHKÖPERÄMOOTTORIEN RIKIPITUUDESTA

Tarkoitus olisi hommata sähköperämoottori soutuveneeseen ja/tai kumiveneeseen. Ideana olisi luodata järvien ja lampien pohjia viistokaikuluotaimella (Helix G4N) noin 5km/h nopeudella. Kaikuluotaimen olen ajatellut ruuvata kiinni rimaan, jonka kiinnitän puristimella perälautaan, ei siis mitään kiinteää asennusta. Tämä on testattu systeemi ja toimii OK. Luotaimen syvyyden ja kulman saa helposti säädettyä tilanteen mukaan. Mielestäni varsin passelin pituinen riki tuohon veneeseen.

Moottori ei kaiketi saisi olla kovin paljoa syvemmällä kuin luotain koska muutenhan se blokkaa kaiun (soutuveneen perälaudat ovat varsin kapeita eli ne tulevat aika lähekkäin). Koska luotaan karikoita ja muutenkin rannan lähellä, syväyksen olisi syytä olla mahdollisimman pieni. . Esim. Minn Kotan ilmoitetut rikipituudet ovat 90/96cm. Jos istun yksin soutuveneen perässä, niin 90cm rikillä ja noin puolen metrin syväyksellä on perämoottorin kahva jossain pään korkeudella. Ei hyvä. TPari kysymystä:

1. Ovatko yllämainitut rikipituudet millään tapaa vertailukelpoisia ns. tavallisen peräprutkun rikipituuteen verrattuna?
2. Jos ovat, niin miksi nuo pituudet ovat noin järkyttävän pitkiä? Varmaan hyviä jossain purjeveneissä..
3. Mikähän olisi hyvä rikipituus soutuvene/kumivenekäyttöön, niin että ohjausvivun saisi vaikka kainaloon? Ideana siis pitää syväys mahdollisimman matalana, tarkoitus on siis liikkua sellaisella 5km/h vauhdilla. Onko tällaisia saatavilla?
Minkä kokoinen vene?
Suvun mökillä on joku perus Terhi Saiman tai vastaava soutuvene ja siinä Yamahan M12 (Minnkotan valmistama) sähköprutku ja kulkee yksinään nätisti sen kolme solmua eli sen reilu 5kmh. Akku keulaan niin tuo vähän tasapainoa. Tuossa Yamahassa saa vaikka tarvittaessa nostettua sitä konetta vähän mutta toki ergonomia kärsii ja ohjauskeppi tosiaan keskellä niin joutuu istumaan vinossa muutenkin.

Kaikuna olen käyttänyt Lowrancen Hook Tripleshottia motonetin kolmen kympin kaikutelineellä veneen laitaan niin että se tulee takapenkin etureunan kohdille niin ei ainakaan ole ottanut veneestä tai potkurista mitään häiriötä.
Eikai tuon Helixinkään anturi ole pakko olla aivan perässä ja keskellä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom