Niin eli perustat tietosi venäläisten väitteisiin.
Sitä minä tässä vähän yritin ajaa niinkuin takaa, että EHKEI kannata venäläisten väitteille antaa mitään arvoa.
Krimille on isketty totta tosiaan monestikin ja ihan onnistuneestikin. Siitä minulla eikä sinullakaan eikä AFP:lläkään ole mitään tietoa, onko Venäjä onnistunut näitä dronehyökkäyksiä torjumaan millä prosentilla.
No kyllähän ne omaa laitosta yrittävät pykätä kasaan.Jos ryssät saa niitä nopeammin ostamalla, niin miksi pystyttää laitosta? En usko, että ne niitä joutuisivat ostamaan Iranista sen perusteella, etteivät itse pystyisi tuollaista kurkkumopon tasoista lennokkia valmistamaan. Valmistavat kuitenkin tuosta monta kertaa monimutkaisempiakin laitteita sotateollisuuteen ja muuhunkin teollisuuteen. Sehän noissa Shahed droneissa nimenomaan on etuna, että ovat yksinkertaisia ja suhteellisen halpoja. Ukraina kumminkin on pystynyt niitä kopioimaan ja niillä talous ja teollisuus on paljon suuremmissa ongelmissa kuin putinstanissa.
![]()
Tuontiin liittyy POLIITTISET JA LOGISTISET RISKIT. Iran voi vaikkapa päättää, että eivätpä enää viekään näitä Venäjälle. Tai eivät pysty viemään, jos vaikka oma tuotanto "ottaa osumaa" tai jotain, no pun intended.
Vaikka Venäjä pystyisikin suunnittelemaan ja tuottamaan vastaavia droneja ihan itse, niin EIPÄ KUITENKAAN OLE. Ei se ehkä ole kuitenkaan ihan niin helppoa, ja nythän on aikataulullisesti "tilanne päällä" eli tulosta pitäisi tulla nopeasti eikä ole aikaa suunnitella näitä normaalin jäykän kommariprotokollan mukaan.