Näin ulkomailla vuokralla asuvana ja itse sähkö- ja lämmityslaskuni maksavana ei varmaankaan ole pienintäkään hajuaSinulla ei selkeästi ole pienintäkään hajua mistä puhut. Itse olen asunut viimeiset 15v lähes keskeytyksettä ulkomailla ja viimeiset 8v kämpissä jossa vuokralaisena olen maksanut lämmityslaskut itse.
Tämä teoria toimii vain silloin kun on valinnanvaraa eikä asunnoista ole pula. Täällä joutuu melkeimpä ottamaan mitä saa ellei ole sinkku (1h riittää) tai todella varakas eli pystyy maksamaan 3000-5000+e/kk vuokraa.Vuokralainen miettii _aina_ asuntoa valitessaan kokonaiskustannuksia (warmmiete) eikä kaltmiete kiinnosta ketään.
Täällä sillä ei ole väliä, about kaikki asunnot vuokrataan riippumatta millaisessa kunnossa ne ovat. Tietysti jos on oikein fiini asunto jossa on energiatehokkuus kunnossa niin kyllähän siitä voi enemmän vuokraa pyytää, mutta ongelmana on että sellaiset jotka kykenee maksamaan siitä vuokria alkaa olla vähemmän kun sellaisten kämppien vuokrat on alkaa yli 2000e/kk (yksiö) ja menee heittämällä jopa yli 5000e/kk + laskut päälle.Low-energy kämppien nettovuokrat (kaltmiete) ovat järjestään korkeampia Euroopassa -> omistajia todellakin kiinnostaa oma rahapussi ja energiaremppaa tehdään.
Onneksi olkoon, täällä vuokranantajia ei kiinnosta tuollaiset kun saavat pyydettyä kipurajavuokraa ilman asumismukavuutta ja laatua. Jos markkinatalous oikeasti toimisi niin tilanne saattaisi olla erillainen, mutta menee sarjaan että jos tädillä olisi munat niin se olisi setä.Meillä vaihtui juuri viime vuonna kerrostalossa lämmitys kaasusta pääosin lämpöpumppuun ja nyt odotellaan vuokranantajan teettämää lisäeristys + aurinkopaneelirempan.
Täällä vuokria nostetaan jokatapauksessa, eikä se haittaa vaikka joku lähtee kun on 20-30 ehdokasta heti jonossa.Kun lämmityslaskumme pienenee, vuokrantaja voi nostaa sen verran vuokraa ilman, että jengi muuttaa veke.
Kävin googlaamassa halvimman vuokrakämpän joka on tällä hetkellä kaupungissa tarjolla, 1h studio, 980e/kk ja BER F (F – An older property, barely a shell with single glazed windows and no insulation.).
Menee kyllä niin offtopiciksi että missähän ketjussa tästä pitäisi jatkaa?
Noilla ilmeisesti ainakin junaliikenne luonnollisesti, mutta oliko myös esim. Helsingin seudun lähiliikenne ja Tampereen ratikka operoitavinaan?