sushukka
Premium-jäsen
En pystynyt lopettamaan ot:ta, perhana.Itse näen Aleksanteri-instituuttin enemmän näin: Aleksanteri-instituutti – Projektit — Helsingin yliopisto (helsinki.fi)
Tutkimusaiheet ryhmittyvät tutkimuspoliittisen ohjelman mukaisesti kuudelle painopistealueelle:
Toki voi kysenalaistaa aihepiirin ja sen tutkimuksen. Koska ei olla Venäjällä, niin täällä kysellään perusteluja ensin kun teloitetaan. Perusteluiksi ei riitä oma mielipide tai se etä haisee kaalille.
- Poliittiset järjestelmät, hallinto ja kansalaisyhteiskunnat
- Ympäristökysymykset ja ilmastonmuutos
- Turvallisuus, uudet ja perinteiset uhat
- Identiteetit ja kulttuurit muutoksessa
- Digitalisaatio, big data ja digitaalinen media
- Hyvinvointipolitiikka ja tasa-arvo
Mielipidekeskusteluahan tämä on. Itse aloitat kommenttisi "itse näen"-lausahduksella. Nuo tutkimusten otsikot olivat pitkälle venäjään liittyviä ja siten tuo linkkaamasi listaus ei tunnu ihan käytännössä olevan niin geneeristä tutkimusta kuin voisi luulla. Samoin kannatta lukea se liberaaliwiki läpi vaikka sitten hitsauslasit päässä, jotain pientä pohjaa niissäkin tuntuisi olevan. Venäjän kanssa kaulailu on taaksejäänyttä aikaa ja tulee olemaan sitä vielä pitkään. Jo NATO pelkästään on tässä vahva tekijä, saati sitten Ukrainan sodasta jäävä vähintään sukupolven mittainen muistijälki. Näin itse näkisin että venäjätutkimuksen voisi hyvin siirtää maanpuolustuskorkeakoululle koska sillä tasolla se kanssakäynti tulee vielä pitkään olemaan. Itse asiassa kääntäisin koko kädenväännön siihen, että mitä ihan aitoa hyötyä tuosta Aleksanteri-instituustia on ollut tähän mennessä? Huippututkimusta, tutkijoita...?