Nämä valloitukset voivat hyvin jäädä viimeisiksi kun Venäjältä saadaan kärrättyä ukkoa ja tankinromua (joita venäjällä on edelleen tuhansittain) riittävästi poteroitumaan sinne rajalinjoille. Ukraina todennäköisesti saa vielä jotain alueita Luhanskin suunnalta, ja ehkä hyvällä tuurilla tuo Kersonin alue saadaan myös vallattua takaisin, mutta en lähtisi siitä vetämään pitempiä johtopäätöksiä sinänsä.
Oma näkökulmani tuohon on, että Putin pyrkii nuo anneksoidut alueet pitämään hinnalla millä hyvänsä. Vaara on se, että konflikti saadaan jäädytettyä noille linjoille 2014 tapaan, ja tämä sopii Putinille sekä Yhdysvalloille. Ainoa maksaja tässä on Ukrainan lisäksi Eurooppa (ja Venäläiset poislukien Putinin silovikit). Silti mitään kiinnostusta ei tunnu Saksan tai Ranskan suunnalta olevan tämän konfliktin lopettamiseksi.
Ukraina ei tule rauhaa sopimaan aluemenetyksillä tuli tukea tai ei, eikä lännellä ylipäätään ole varaa olla tukematta edes näennäisesti. Tällainen paloittainen tuki vain pitkittää konfliktia ja maksaa Euroopalle suunnattomasti pitkällä tähtäimellä sen sijaan, että pyrittäisiin nopeasti asettamaan Venäjä tilanteeseen, jossa siellä ei ole vallassa Euroopan vihollinen. Ei vaan onnistu EU:lta tällaiset toimet, vaan odotellaan ja päivitellään miten Putin voisi suuttua ja mustaksi muuttua. Jokainen meistä maksaa siitä tälläkin hetkellä inflaation ja energialaskujen muodossa suurta hintaa, ja samalla Putin ja venäjän propagandakoneisto huutaa täysillä miten he eivät ole taistelemassa Ukrainaa vastaan, vaan länttä.
HIMARSit ovat tärkeitä apuvälineitä Venäjän logistiikan hidastamiseksi, mutta ne ja lisäilmapuolustus yms. eivät tule itsessään valtaamaan alueita takaisin (vaikka toissasijainen rooli niillä siinäkin olisi). Toivossa on hyvä elää, mutta en itse kykene olettamaan että Ukrainan joukot kykenevät pitämään yllä aluepalautuksia jatkossa pelkkien HIMARSien avulla. Kyllä sinne on saatava muutakin länsikalustoa kun nuo neuvostoajan kamat kuluvat joka päivä. Ehkä olen väärässä, mutta mitään toimenpiteitä ei tälle tunnu olevan suunnitteilla, joten miten Ukraina pystyy jatkossa muuttamaan rajalinjaa riippunee täysin siitä miten Venäläisiä itse kiinnostaa asiaa edistää.
Vaikka miten haluaisi uskotella itselleen että kaukoidästä tuotu Igor antautuu heittämällä Ukrainassa, voi todellisuus osoittautua hieman monimutkaisemmaksi. Ukrainan vastauhyökkäyssuunnitelma voi jäädä suunnitelman tasolle kun paperilla onkin vastassa moninkertainen määrä miestä ja kalustoa aiempaan verrattuna, oli se sitten hyvin koulutettua tai ei. Kyllä ne jenkit meidät pelastaa, ei niitä kiinnosta myydä satoja miljardeja asekalustoa Eurooppaan ja nestakaasua jatkossakin. Ehkä minulla on punaiset lasit päässä, tai sitten joku muu voi olla hieman sinisilmäinen siitä mikä on Yhdysvaltojen etu ja miten sitä ajetaan käytännössä. Mutta ei tämä tosiaan ole heidän vika, vaan Euroopan munattomuushan tässä on se ongelma.