Sergei Siperiasta on toki halpa, mutta esim. Länsi-Euroopan raaka-ainemarkkinoiden osittainen menetys ei. Käsittääkseni "kaverit" eli mm. Kiina ja Intia maksaa esim. kaasusta kolanneksen vähemmän mitä "paha Länsi". Kiina taisi jotain uutta kaasuputken rakentamistakin (venäläisten rahoilla, tietty) vastustaa, ellei samalla tule diiliä, että kaasu kulkee rajan yli samalla hinnalla kuin Suuressa ja Mahtavassa itse siitä maksavat.
MIelestäni on selvää, että pakotteille ei tehdä yhtään mitään ennen kuin Venäjä lähtee Ukrainasta kokonaan vittuun, maksaa sotakorvaukset ja antaa sotarikolliset Haagiin tuomittaviksi. Ehkä sitten. Ehkä.
Kiinan (tai vaikka Pohjois-Korean) suhteenkin pakotteet ja kauppasota vain kiihtyvät koko ajan, vaikkei ole edes sotaakaan... Miksi ihmeessä me Venäjälle mitään löysää annettaisiin?
Minä olen varma että pakotteita aletaan purkamaan saman tien kun jokin "rauhansopimus" saadaan tehtyä. Ehkä jo ennen sitä, riippuen miten erinäiset vaalit länsimaissa menevät. Syynä tähän on ihmisen ahneus. Älkää ikinä luottako poliitikkojen hyväntahtoisuuteen, vaan pitäkää mielessä että itsekkyys ja ahneus ohjaa toimintaa.
Ai että lännessä tajutaan millainen uhka Venäjä on ja pakotteet pidetään voimassa? No ei. Uhkaa ei tajuta, tai jossain Ranskassa ja Italiassa ajatellaan että oma perse ei ole uhattuna vaikka Venäjä söisi Ukrainan lisäksi vähän enemmänkin itäistä Eurooppaa, joten ihan sama jos ihmisiä kuolee kunhan ne eivät ole omia ja sähkö ja bensa on halpaa. Jos covidin torjuntaan löytyi tuosta vaan satoja miljardeja Euroopassa, niin miksi Venäjän torjuntaan löytyy tosi nihkeästi? Siksi kun sitä ei pidetä samantasoisena uhkana.