- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 17 398
Bensan ja autoilun hinta vaikuttaa siihen mitä työtä ihmiset suostuvat tekemään. Erityisen paljon se vaikuttaa esim. maatalouslomittajien saamiseen, koska kyseisessä työssä palkka on huono, työ on yleensä pätkittäistä ja tarjolla on työtä vain osan aikaa vuodesta. Oma auto on kuitenkin välttämätön, koska maaseudulla lomittaja yleensä käy lomittamassa useassa eri paikassa eikä julkista liikennettä ole olemassa. Maatalouslomittaja joutuu maksamaan samat vakuutukset, verot kuin muutkin vaikka tarvitsee autoa vain osan aikaa vuodesta.
Maatalouslomittajilla on vielä se ongelma, että maatilat ovat yleensä suhteellisen kannattamattomia ja pysyvät pystyssä vain tukiaisilla, joten työehtoja on vaikea saada paremmaksi kun bensan hinta ja kulut nousevat. Jos maatilat olisivat yhtä kannattavia kuin teknologia yritykset olisi helpompaa vaatia parempia työehtoja. Eli tuossa hommassa on oikeastaan kaikki ainekset siihen, että jos bensan ja autoilun kulut kasvavat nykyistä vauhtia tuossa on ainekset siihen, että työstä saatavasta palkasta pian 100% menee muiden kuin itse työn tehneen taskuun. Sen jälkeen siinä käy niin, että ensin kantikset eivät enää suostu tekemään noita hommia ja lopulta eivät enää edes epätoivoisimmat mamut suostu hommiin.
Valtaosa maatiloistahan eivät todellakaan ole kannattavia vaan ne pidetään pystyssä puhtaasti sillä että niihin pumpataan Suomessa tukia lähes 2 miljardia euroa vuodessa.
Eli jos autoilun hinta nousee ja seurauksena menee maatiloja konkkaan niin valtion budjetin kannalta kyseessä on win-win kun on vähemmän tuettavia.