Nosto-ovi vie matalana mallina tilaa 100mm katosta, ovenkarmi 45mm. Tietysti jos aukko ei ole kattoon asti niin nosto-ovi vie enemmän.
Pariovet vie sensijaan tilaa ulkoa. Oven edessä ei saa olla mitään, auto ei saa olla pysäköitynä liian lähelle yms jos vaikka autosta nostat tavaraa niin avaat ensin ovet ja sitten vasta peruutat auton ovelle. Kannattaa myös huomioida että pariovien edessä on riittävän jyrkkä pudotus/luiska. Lumityöt vielä tekee mutta se jään hakkaaminen maasta on vmäistä että saa ovet auki.
Ja loppujen lopuksi, se pariovi aukeaa kuitenkin aina puoliksi? No, näkeehän siinä naapuri vain puolet autotallissa ja vain puolet lämmöstä karkaa. Kulkuovi on yleensä sen 8-9x20
Jousikuormitettu ovi on kevyempi avata kuin pariovi ja yleensä ne tulevat myös tosiaan sähköllä.
En oikeasti itse keksi yhtään syytä miksi nosto-ovi kulkuovella olisi huonompi kuin pariovi jos ei tosiaan tiiviyttä huomioida. Tiiviydestäkään en tiedä kuinka hyviä niitä tänä päivänä saa?
Mutta hyvä kuulla mielipiteitä molempiin puoliin, etenkin niille jotka vaihtoehtoja punnitsevat. Itselläni on siis nyt pariovet, ja en ole mitään hyvää puolta niissä keksinyt ulkonäön lisäksi. Ainiin, ja kun pidät ovea sateella auki niin yläreunasta alkaa maalit kesiä hyvin pian+ ovi turpoaa niin että se on tiukka vetää kiinni ovien roikkuminen lisäksi
Kirjoittelen tähän samaan huomiot yyrin kommenteista ettei nyt ihan lähde ohi aiheen:
Sen painepesurin saa yhtälailla siitä kulkuovesta, tai oven voi jopa laittaa kiinni asti kun ne letkut mahtuu sinne pohjatiivisteen väliin? Pariovihan pitää olla letkujen verran koko matkalta auki. Unohtui myös sellainen ihanuus kun noiden pariovien paukkuminen tuulessa, ai ai. Ovipumppu säädettynä riittävän jäykäksi ja ei automaattisulkeutuvaksi varmaan tietysti auttaisi mutta sitten ovet olisi entistä raskaampia käyttää