Mikä yleinen käytäntö? Saako tehtailta luonnos pohja- ja julkisivupiirrustuksia tarjousneuvotteluvaiheessa?
Pyysin tehtaita näyttämään "heidän tekemänsä" pohjapiirrustuksen ja julkisivun, ennen kuin laskevat tarjouksia - mutta osa vaan latoo tarjouksia tulemaan ennen kuin olen julkisivua- tai pohjaa nähnyt. Enhän minä uskalla kauppoja tehdä, jos en ole täysin varma että ovat noudattaneet minun pohjapiirrustusta - varsinkin kun voi olla, että heidän linjastonsa ei minun toiveisiin taivu.
Nyt olen saanut talotehtailta vain 18sivun mittaisia pdf-tarjouspyyntöjä, joissa ei näy julkisivua.
Haluan ns. "oikoluettavaksi" julkisivu- ja pohjapiirrustuksen", ennen kuin suostun kauppoja tekemään.
Lähetin muutamaan firmaan "oman pohjan", mutta haluan aivan ehdotomasti oikolukea talotehtaan piirtämän version, jotta ollaan samalla aaltopituudella ja tiedän mistä olen maksamassa.
Itseä siis pelottaa se, että jos en niitä saa niin sitten vaan jossain vaiheessa toteavat:"juu ei näin voi tehdä, muutetaan tätä"..
Jäi se arkkitehti palkkaamatta, tässä se meineaa lyödä näpeille vaikka nyt onkin lopulta saatu pohjapiirrustus 100% kuntoon.
Yksi talotehdas nimittäin piirsi väärin meidän pohjan (joka johtuu siitä, että en itse osaa piirtää ammattimaisesti).
Toistaiseksi vain yksi tehdas on suostunut näyttämään heidän piirtämät julkisivunsa ja pohjansa, jotta pääsen niitä oikolukemaan. Haluan siis lähinnä tarkastaa muutaman tolpan paikan ja ovien tyylit.
Tämän yhden kanssa on löydettykin oikea sävel ja pohja näyttää siltä miltä pitääkin (mutta ei alkuunsa näyttänyt, vaan sitä piti "korjauttaa). Todennäköisesti tämän kanssa päädytään kauppoihinkin, juurikin siitä syystä, että pääsen näkemään pohjapiirrustuksen ja julkisivut ennen tarjouspyyntöä. Palvelu on muutenkin ollut kauttaaltaan A-luokkaa..
Voi olla, että olen vaativa, mutta ainakin tämä yksi tehdas tähän näköjään kykenee ja on saamassa meistä siksi asiakkaan.
Taitaa mennä muuttovalmiin sijasta "vesikattovalmiiksi" ja sitten osaurakoina loppuun..
Liikaa omia toiveita, esim. 60x60 laattaa ja keittiö haluttaisiin kilpailuttaa kaikkien kesken (koska se on meille tärkeä). Ja jotain tiettyjä suihkumalleja kun haluaa, niin ei tahdo löytyä listoilta tai eivät voi tarjota.
On kyllä raskasta hommaa jo pelkkä suunnittelukin.
-
Voiko LVI-suunnittelija tehdä LVI-suunnitelman ja ja voiko sillä suunnitelmalla sitten kilpailuttaa urakkaa? (=onko LVI-suunnitelma toteutettavissa, jos sen on tehnyt joku 150km päässä asuva ammattilainen)? Vai pitääkö ottaa talotehtaan LVI-miehet?
Sama sähkösuunnittelussa: Kannattaako minun palkata nyt sähkösuunnittelija jo tässä vaiheessa (kun pohjapiirrustus- ja julkisivu on lukittu) ? Miten tämän sähkösuunnitelman myyminen talotehtaille sitten tapahtuu, voiko ne vain toteuttaa sen mitä joku muu on suunnittelut?
Ei oo helppoa, aloittelijalle.