VAG autojen monet ongelmat

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Mitä etua on kahdesta erillisestä ylätukivarresta verrattuna perinteiseen kolmiotukivarteen? Käytetäänkö normaaleissa autoissa moista ratkaisua, vai onko käytössä vain volkkarissa ja olympiavolkkarissa?
Kyllähän päälikkäiset kolmiotukivarret nyt on vaan yksinkertaisesti alustageometrian puolesta paras vaihtoehto.

Omassa -88 Saabissa jo jumalratkaisu, tosin optimi on että tuo kolmitukivarsi ei ole yhtenäinen, kuten Saabissa. VAG,Mazda MX-5, Formulat.
Päälikkäiset kolmiotukivarret nähkääs "kumoavat" toisen vääntömomentin.

Ymmärrän, ettei tämä ole oleellista missään 60heppaisessa Opelissa.

Saab 900
1617946437821.png


Tässä B6
1617946361731.png



Formula / Rata-autot
1617946401430.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Se on kun ranskalaisilla, yritetään keksiä pyörää uudestaan ja erottua massasta. Toki joku iso sitikka kunnon hydrauli alustalla vie kyllä kaikista voiton, mutta siinä vaihtuu paljon muutakin kuin olkavarret.
No ei nyt näinkään. Tuollainen kolmiotukivarsi tupla pallinivelillä nyt vaan mahdollistaa huomattavasti monipuolisemmat suunnittelumahdollisuudet geometrian suhteen. Pyörän kääntöpiste kun voidaan noilla ratkaisuilla sijoittaa sellaisiin paikkoihin, mihin se olisi fyysisesti mahdoton tehtävä yhden nivelen ratkaisuissa. Alatukivarsien osalta tuota ratkaisu löytyy monelta merkiltä, mutta ylätukivarsien suhteen ei yhtäkkiä tule muita mieleen kuin VAG.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No ei nyt näinkään. Tuollainen kolmiotukivarsi tupla pallinivelillä nyt vaan mahdollistaa huomattavasti monipuolisemmat suunnittelumahdollisuudet geometrian suhteen. Pyörän kääntöpiste kun voidaan noilla ratkaisuilla sijoittaa sellaisiin paikkoihin, mihin se olisi fyysisesti mahdoton tehtävä yhden nivelen ratkaisuissa. Alatukivarsien osalta tuota ratkaisu löytyy monelta merkiltä, mutta ylätukivarsien suhteen ei yhtäkkiä tule muita mieleen kuin VAG.
No olisin toki voinut vähän vielä tarkentaa että tuokin etu siinä on, mutta noin karkeasti jokaisessa on aina ne hyvät ja huonot puolet ja kukin merkki on tykästynyt johonkin jotta saadaan eroa muihin, muutenhan kaikki olisi samaa harmaata massaa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Katsoin.

Muissa kuvissa näkyi olevan yhtenäiset kolmiotukivarret, mutta B6:ssa oli erikoisautokonsernin erikoisratkaisu.
Formuloissa toi uniball antaa enemmän jäykkyyttä molempiin suuntiin verrattuna Saabin palloniveleen. Myöskään ei ole sivulle meneväää tuentaa, kuten förmylässä.

MX-5 hyvin samanlainen ratkaisua
1617955332554.png
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Audi B6 olka-akselin kiinnitys lähtee raidetangon ulkopäähän, johon samaan kiinnityy myös nuo ylätukivarren kiinnityspiste.

Tällä on jotain haettu, itse en keksi mitä?

Koska oman käsityksen mukaan, lähempänä olka-akselia eli napaa myös etuvedossa myös vetely vähentyisi.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
A4 B6 etupään tukivarret on kyllä upea keksintö. Tai lähinnä se ylätukivarsia pitävä pultti. Pitäisi lähettää suunnittelijoille onnittelut että yhden pultin vuoksi pitää koko olkatuki ottaa pöydälle.
Netissä ohjeet olikohan pinch bolt removal tms hakusanalla. Siinä jatkomutterilla tehdään ulosvetäjä.
Itse saanut kyllä irti crcllä ja paineilmavasaralla. Joka on mainio väkivaltatyökalu moneen paikkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Netissä ohjeet olikohan pinch bolt removal tms hakusanalla. Siinä jatkomutterilla tehdään ulosvetäjä.
Itse saanut kyllä irti crcllä ja paineilmavasaralla. Joka on mainio väkivaltatyökalu moneen paikkaan.
Varmaan oli tekijässä ja työkaluissa hieman vikaa mutta toi kartturin puolen prosessi meni mulla suurinpiirtein näin:
-Mutteripuolelle ei mahdu hylsy joten kiintoavain vasaroimalla mutteri pois
-Lämmitystä ja kannan puolelta kokeilua liikkuuko -> kannan juuresta poikki
-Mutterilla ulosveto ei oikein ahtaassa paikassa onnistu eikä kunnolla lyömään mahdu. Sorkkarauta ei sovi mutteripäähän.
-Olkatuki irti ja uudestaa mutteriulosvetoa kokeilemaan -> mutterista kierteet sileiksi
-Lisää hakkausta paja ja 12 kg vasaroilla, ei liikettä
-Rälläkällä poikki hahloista ja poralla reikää noin 7 mm asti -> lähti hakkaamalla
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Audi B6 olka-akselin kiinnitys lähtee raidetangon ulkopäähän, johon samaan kiinnityy myös nuo ylätukivarren kiinnityspiste.

Tällä on jotain haettu, itse en keksi mitä?

Koska oman käsityksen mukaan, lähempänä olka-akselia eli napaa myös etuvedossa myös vetely vähentyisi.
En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta nuo pyöräntuennan geometria-asiat ovat varsin monimutkaisia, kun haetaan ajettavuuteen viimeistä silausta, vaikka perusasiat olisivatkin yksinkertaisia. Tosiaan yleensä hyvään ajettavuuteen tähdätään päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja yhtään aihetta tutkimatta, olen 95% varma, että ratkaisu on käytössä BMW 7-sarjassa, MB S-sarjassa, Lexus LS:ssä, Jaguar XJ:ssä, Rolls Roycen kaikissa malleissa jne. Jos valmistaja olisi jokin muu kuin volkswagen-erikoisautokonserni, voisi päällekkäisistä kolmiotukivarsista monimutkaisempaa rakennetta kuvitella joksikin hyveelliseksi pyrkimykseksi entisestään parantaa hyviksi todettuja ratkaisua. Nyt on vain syytä todeta ratkaisu merkille tyypilliseksi perseilyksi asiakkaita kohtaan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta nuo pyöräntuennan geometria-asiat ovat varsin monimutkaisia, kun haetaan ajettavuuteen viimeistä silausta, vaikka perusasiat olisivatkin yksinkertaisia. Tosiaan yleensä hyvään ajettavuuteen tähdätään päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja yhtään aihetta tutkimatta, olen 95% varma, että ratkaisu on käytössä BMW 7-sarjassa, MB S-sarjassa, Lexus LS:ssä, Jaguar XJ:ssä, Rolls Roycen kaikissa malleissa jne. Jos valmistaja olisi jokin muu kuin volkswagen-erikoisautokonserni, voisi päällekkäisistä kolmiotukivarsista monimutkaisempaa rakennetta kuvitella joksikin hyveelliseksi pyrkimykseksi entisestään parantaa hyviksi todettuja ratkaisua. Nyt on vain syytä todeta ratkaisu merkille tyypilliseksi perseilyksi asiakkaita kohtaan.
Noi sun mainitsemat on kaikki takavetoisia, toki saa myös nelivetoisena mutta suunnittelun lähtökohtana on takaveto.

Audi B6 on etuvetoinen tai nelivetoinen.

Ihan samalla tapaa on 7 -sarjalaisessa etupäässä kolmiotukivarret kuten muistaakseni Lexuksessakin, koska ei olemassa parempaa.

Volvo S/V90 takapäässä hienous nimeltä lehtijousi, mutta alkaa karkaamaan pahasti offtopiciksi, joten restaan casen tähän.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
115
Itse aina Volvoja ja Toyotoja omistaneena lähdin VAG-konsernia testaamaan. Malliksi valikoitu B8 Passat 2019 vuosimallina.

Auto on sinänsä ollut ihan OK, mutta isoin ihmetys kyllä tuli seuraavasta:

Yllättävän moni kohta ja paikka autossa resonoi ja napisee ja nupisee. Nyt keväällä alkaneet esim. keskikonsolin/kojetaulun muoviosat "napsahdella" ilmeisesti kun lämpötila on kasvanut. Joka tapauksessa kiinnostaa, onko nämä halvatun ovipahvien ja muiden panelien räminät ja nitinät enemmänkin sääntö kuin poikkeus VAG-konsernin autoissa?

Varmasti löytyy rämiseviä Volvoja ja Toyotoja, mutta omissani en ole aiemmin vastaavassa määrin tähän törmännyt. Pitäisi varmaan kaikki ovipahvit ja takaluukun muoviosat ottaa irti ja äänieristää+filleröidä jollain pehmukkeella. Joka tapauksessa jo periaatteesta vituttaa tälläisiä näinkin uuteen autoon itse räpiköidä.

Ehkä tässä pitää vain laittaa radiota kovemmalle tai korvatulpat korviin, sillä itse olen jotenkin allerginen näille. Pitää varmaan koputtaa puuta, sillä muuten auto on liikkunut paikasta A -> B ilman ongelmia ja talvellakin Webastolla lähti aina kuin palmun alta.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Itse aina Volvoja ja Toyotoja omistaneena lähdin VAG-konsernia testaamaan. Malliksi valikoitu B8 Passat 2019 vuosimallina.

Auto on sinänsä ollut ihan OK, mutta isoin ihmetys kyllä tuli seuraavasta:

Yllättävän moni kohta ja paikka autossa resonoi ja napisee ja nupisee. Nyt keväällä alkaneet esim. keskikonsolin/kojetaulun muoviosat "napsahdella" ilmeisesti kun lämpötila on kasvanut. Joka tapauksessa kiinnostaa, onko nämä halvatun ovipahvien ja muiden panelien räminät ja nitinät enemmänkin sääntö kuin poikkeus VAG-konsernin autoissa?

Varmasti löytyy rämiseviä Volvoja ja Toyotoja, mutta omissani en ole aiemmin vastaavassa määrin tähän törmännyt. Pitäisi varmaan kaikki ovipahvit ja takaluukun muoviosat ottaa irti ja äänieristää+filleröidä jollain pehmukkeella. Joka tapauksessa jo periaatteesta vituttaa tälläisiä näinkin uuteen autoon itse räpiköidä.

Ehkä tässä pitää vain laittaa radiota kovemmalle tai korvatulpat korviin, sillä itse olen jotenkin allerginen näille. Pitää varmaan koputtaa puuta, sillä muuten auto on liikkunut paikasta A -> B ilman ongelmia ja talvellakin Webastolla lähti aina kuin palmun alta.
oma gte ei ole rämissyt vm2016
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
@koiruhl1 Täällä vähän samanlaista ongelmaa, auto 2016 Seat 2.0 TDI 150+DSG, ajettu 120tkm. Juuri kävi huollossa eikä tullut sanomista. Erityisesti kylmänä kiihdyttäessä tuntuu vaimeasti resonoivan/rämisevän tietyillä kierroksilla, n. 2000rpm paikkeilla. Nyt sellainen olo, että lämpimänä ei tuota olisi. Koeajotilanteissa en tuota huomannu, mutta auto oli aina lämmin kun oli hallissa. Manuaalitilassa tuntuu, että räminä ei jää päälle tietyssä nopeudessa vaan olisi ohimenevää kiihdyttäessä.

Ei kai tässä nyt ole kaksoismassavauhtipyörä, vaihteisto tai muu jo vaihtokunnossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Jahas lisää ongelmia.

Auto rajoittaa kieroksia ja kulkee ku suossa.

Keltanen moottorivalo ja lukija antaa:

P10AC - Magnetic clutch for mechanical charger Short circuit to ground
static

Auto oli tosiaan se VW 1K Golf (1.4 TSI). BMY kone.

Luin et liittyis jotenkin ahtimen vesipumppuun, vai ymmärsinkö nyt oikein.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Jahas lisää ongelmia.

Auto rajoittaa kieroksia ja kulkee ku suossa.

Keltanen moottorivalo ja lukija antaa:

P10AC - Magnetic clutch for mechanical charger Short circuit to ground
static

Auto oli tosiaan se VW 1K Golf (1.4 TSI). BMY kone.

Luin et liittyis jotenkin ahtimen vesipumppuun, vai ymmärsinkö nyt oikein.
Remmiahtimen magneettikytkimiä/vesipumppuja on tosiaan mennyt.

Tässä ihan kotimaiselta sivustosta.
1.4tsi BMY ahtopaineet/N249 venttiili vika?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 122
Jep, sama juttu. Toimivuus aivan surkeaa, varsinkin tuo webaston päälle laitaminen sovelluksen kautta toimii noin joka viides kerta. Itsellä uusi Golffi ja sain tuon lisenssin siihen kaupan päälle kolmeksi vuodeksi. En todellakaan maksaisi mitään sen käytöstä kunnes bugit on korjattu. Heinäkuussa tulee vuosi täyteen eikä mitään korjauksia/päivityksiä sovellukseen ole tullut.

Monta kertaa olen kiroilessa miettinyt miten näin suuri firma voi kusta jotain näin pahasti...
Passatin kulmikas webaston kaukosäädin on myös surkea kantavuudeltaan. Liekö tehty sellaiseksi tarkoituksella, että ihmiset ostaisivat verkkopalvelun. 60€ kannattaa kuitenkin sijoittaa ennemmin sopivan (oikea malli pitää olla) webaston kaukosäätimen tilaamiseen ebaysta, niin kaukokäytön ongelmat on ratkottu kerralla ja pysyvästi.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Luin et liittyis jotenkin ahtimen vesipumppuun, vai ymmärsinkö nyt oikein.
Liittyy moottorin vesipumppuun jonka yhteydessä on mekaanisen ahtimen hihnan magneettikytkin.

Vesipumpun vaihdon tuo vaatii, oiskohan pumppu jonkun kolmisen hunttia (alkuperäisosana) ja työt sitten päälle.

Nyt kun tuo on rikki niin mekaaninen ahdin ei pyöri ja alakierroksilla on varmaan aika tukkoista menoa.
 
Liittynyt
24.04.2018
Viestejä
30
2017 octavia 2.0 tdi, DSG loota. Ajettu 142tkm. Mitähän näistä pitäisi osata katsoa, onko järkiostos kestomielessä ? Paljonkohan tollanen kuluttaa seka-ajossa ?
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Mikäs tilanne öljynkulutuksen suhteen? Vieläkö sitä menee? Esim. 18-mallinen Polo GTI uhka vai mahdollisuus? Kaverin puolesta kyselen.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Eihän se öljynsyönti ole automaattisesti ongelma, ainakin jos VW:tä uskoo ja on itselläkin kokemusta muutamasta. Ajelin 4 vuotta Polo blueGT:llä, täysin huolettomia kilsoja tuolta noin 40tkm-> 95tkm ja tuli joka vuosi lisättyä öljyä huoltojen välillä semmoset puoli litraa. Ainakaan omille kilsoille tuo ei tuonut mitään ongelmia.

Nyt on menossa Golf GTI mk7 ja kyllä sekin jonkun ekstradesin ottaa ölppää.

Muistaakseni on erikseen ne murheenkryynikoneet noin 2008-2012(jos muistan vuodet oikein), omat edellä mainitut on nuorempia.

Kiinnostaisi itseäkin tietää mikäli uudemmat VW:n bensakoneet sanotaanko 2017-> ovat ongelmaksi asti syöneet öljyä tai muita mainittavia tyyppivikoja.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.

@formulaunas Nyt on vm.2017 1.4 TSI DSG ollut kaksi vuotta ja öljyn syöntiä ei ole. Enemmänkin vaivana ollut turbo ja kytkin. Huollot myös hieman hintavia, tulppien vaihto 150€, takajarrut 450€ yms....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 760
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.
Ensimmäinen ajatus oli että kuinkahan monta turhaa laatikko remonttia on tehty kun akun vaihdolla olis selvinny. :poop:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Sähkölläkö niitä rattaita siirrellään siellä laatikossa vai miksi akun vaihto noin paljon vaikuttaa?
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.
Nykyautoissa heikko akku aiheuttaa kaikenlaisia, mahdollisesti aika eksoottisiakin ongelmia. Start-stopin toimimattomuus lienee ensimmäisiä oireita, kun auto päättää skipata automaattisammutukset onnettomien jännitteiden myötä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.
Tuossa on tietysti sekin mahdollisuus että akun irroitus on vaan resetoinut sieltä laatikon jotkut opitut säädöt, mutta onhan tuo uusi akku paljon halvempi laittaa kuin vaihteisto.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Skoda Octavista III:sta komeasti särisivät kaiuttimet ja sitten lopettivat toimintansa, alle 5v vanhalla autolla. Nyt ei kuulu mitään. En popittanut edes tai koittanut max volyymejä.
Ensi viikolla menossa huoltoon, mahtaiskohan tuon saada takuun tai goodwillin piikkin kun oletettu elinikä noilla kajareilla varmasti enemmän kuin 5v..

On muuten raskasta ajaa työreissuja ilman radiota/musiikkia--
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Skoda Octavista III:sta komeasti särisivät kaiuttimet ja sitten lopettivat toimintansa, alle 5v vanhalla autolla. Nyt ei kuulu mitään. En popittanut edes tai koittanut max volyymejä.
Ensi viikolla menossa huoltoon, mahtaiskohan tuon saada takuun tai goodwillin piikkin kun oletettu elinikä noilla kajareilla varmasti enemmän kuin 5v..

On muuten raskasta ajaa työreissuja ilman radiota/musiikkia--
Jos mistään kaiuttimesta ei kuulu mitään, veikkaan että ongelma on muualla kuin kaiuttimissa. Mikäli ensin on rätissyt ja sitten lakannut toimimasta, voi kyseessä olla kosketushäikkää tai vikaa esim. vahvistimessa. Goodwill takuuta kannattaa kysyä, varsinkin jos olet auton ensimmäinen omistaja ja aina huollattanut merkkiliikkeessä.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Kaikki työpaikkani Ocut ovat säriseet alle 50tkm. Koska eivät ole omia, ei niin väliä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Suurimmassa osassa autoista ovikaiuttimet temppuilevat johtosarjan takia. Tuon voi itsekin todeta kun ronkkii sitä johtosarjaa siellä saranakohdassa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Jos mistään kaiuttimesta ei kuulu mitään, veikkaan että ongelma on muualla kuin kaiuttimissa. Mikäli ensin on rätissyt ja sitten lakannut toimimasta, voi kyseessä olla kosketushäikkää tai vikaa esim. vahvistimessa. Goodwill takuuta kannattaa kysyä, varsinkin jos olet auton ensimmäinen omistaja ja aina huollattanut merkkiliikkeessä.
Kiitos kysellään. Tänään tuli myös ajettua vähän niin haisee sellainen palaneenkäry, liekö joku johto kärtsännyt. Mistään kajareista ei kuulu mitään, mutta touch screen härveli toimii muuten. Huomenna sitten aika fiksaukseen.
edit. Jotenkin tuntuu ettei tule halpa keikka jos ei mene goodwilliin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mitä etua on kahdesta erillisestä ylätukivarresta verrattuna perinteiseen kolmiotukivarteen? Käytetäänkö normaaleissa autoissa moista ratkaisua, vai onko käytössä vain volkkarissa ja olympiavolkkarissa?
normaalilla yhden tukivarren ratkasulla esim camberi vaihtelee aika paljon sen mukaan miten iskari/jousi menee kasaan sen joustaessa kun autolla kanttaillaan tai muuten kuormitus muuttuu.

tolla a4 b6 systeemillä renkaat pysyy lähempänä samoja pyöränkulmia vaikka autolla mutkitellaan, jarrutellaan jne. Hyväksi todettu geometria/kulmat siis PYSYY samana.

eli parempaa ajettavuutta haettu.

b5 korimallissa toi tuli ja onhan se kyllä kunnossa ollessaan jämäkän oloinen auto, kuitenkin suht kevytrakenteiseksi autoksi ajaa, ainakin verrattuna sellasiin vastaaviin audeihin missä ei ole tuota tukivarsihelvettiä vielä. a6 c4 ja 80 b4, tai a3 8l... jotka nekin ihan ajettavia mut on a4 on kyl parempi.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Huoltoliike antoi neuvoksi lisätä öljyä tarvittaessa. Tehtaan asiantuntijan mukaan Audi A6 2.0 TDI:n maksimikulutus tuhannella kilometrillä on puoli litraa.
Kuusi vuotta liikenteessä olleen auton omistaja noudatti saamiaan neuvoja, kunnes kahdeksan kuukauden käytön jälkeen auto hyytyi neljä kertaa muutaman viikon sisällä kesken matkan.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 684
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Vaimon Skoda Superb:ssa syttyi viimeviikolla häiriövalo. EGR-venttiili vaihtoon, 1600€. Kampiakselin takastefa vaihtoon myös, n.300€. Ajettu vajaa 200 000, TDI.

Lueskelin että päästöhuijausskandaalin jälkeen tuli korjauspäivityksen seurauksena EGR-rikkoontumis-skandaali. VAG oli myöntynyt kustantamaan korjaukset 2 vuotta korjauspäivityksestä etiäpäin, meillä aika mennyt jo umpeen.

Laatupelejä nämä.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Vaimon Skoda Superb:ssa syttyi viimeviikolla häiriövalo. EGR-venttiili vaihtoon, 1600€. Kampiakselin takastefa vaihtoon myös, n.300€. Ajettu vajaa 200 000, TDI.

Lueskelin että päästöhuijausskandaalin jälkeen tuli korjauspäivityksen seurauksena EGR-rikkoontumis-skandaali. VAG oli myöntynyt kustantamaan korjaukset 2 vuotta korjauspäivityksestä etiäpäin, meillä aika mennyt jo umpeen.

Laatupelejä nämä.
No ei mielestäni ole ihmeellistä, että 200tkm ajettuu joutuu EGR:än vaihtamaan. Oli päästöhuijausta tai ei. Tuohan päivitys muutti EGR:n toimintaa, että ilmeisesti avautui aiemmin ja käytti aikaisempaa laajempaa liikerataa, joka saattoi edesauttaa EGR:n ennenaikaista rikkoutumista. Kauanko päivityksestä on aikaa? Kerta 2 vuotta tullut täyteen, niin ei mielestäni voi ajatella sen johtuvan päivityksestä enää.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
Ei kai ne aina rikki edes ole, nokeentuneet umpeen. Mutta merkkiliike ei korjaa, vaan asentaa uusia osia...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Ei kai ne aina rikki edes ole, nokeentuneet umpeen. Mutta merkkiliike ei korjaa, vaan asentaa uusia osia...
Tämä tuli kanssa mieleen, yleensä ne on ihan ummessa ja mekaanisesti kunnossa. Mikäli kyseessä on lasipalatsi ja sen "huolto", niin ei ihme että uutta osaa tilalle ja työlle kunnon katteet, mutta tavan nyrkkipajan pitäisi ainakin tarkistaa se miltä tuo näyttää. EGR-nokeentuminen kun ei ihan mikään uusi juttu ole ja yleensä putsaamisella pääsee paljon vähemmällä - tottakai pienemmällä katteellakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 760
Käytetäänkö dieseleiden egr:ssä jotain avaruusteknologiaa, kun hinnat noin tähtitieteelliset? Tolla 1600€ olis ostanu bensa astraan 15 egr:ää. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tämä tuli kanssa mieleen, yleensä ne on ihan ummessa ja mekaanisesti kunnossa. Mikäli kyseessä on lasipalatsi ja sen "huolto", niin ei ihme että uutta osaa tilalle ja työlle kunnon katteet, mutta tavan nyrkkipajan pitäisi ainakin tarkistaa se miltä tuo näyttää. EGR-nokeentuminen kun ei ihan mikään uusi juttu ole ja yleensä putsaamisella pääsee paljon vähemmällä - tottakai pienemmällä katteellakin.
Tämä. Ei ymmärrä miksi joku vie 200tkm ajettua autoa merkkiliikkeeseen, kun ne jotka työskentelee noiden vanhojen romujen kanssa ( :D ) ovat jossain ihan muualla töissä.

Ne merkkivelhot ovat jossain omissa liikkeissä tai nyrkkipajoilla ja osaavat vaihtaa sinne sen 15€ osan 500€ koko paketin sijaan (esim. imusarjan läpät) tai purkaa ja puhdistaa ne paskoontuneet päästöjärjestemän osat oli kyseessä EGR, imukanavat, tms.

Sama esim jarruosien kanssa; ei yksikään merkkiliike (ainakaan onnistuneesti) ala purkamaan jarrusatuloita ja huoltamaan niitä, vaan uutta osaa tilalle ja tässä kuitti kiitos.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Ehkä suurin syy merkkiliikkeiden kyseiseen toimintatapaan on se, että kaikki pitää tai ainakin pitäisi tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, jolloin esim just jarrusatuloiden kunnostus tai EGR:ien puhdistukset jää tekemättä, kun ohjeena on, että uutta osaa.

Se sitten, että onko järkevää tollasia merkkarilla korjauttaa on eri asia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 760
Tämä. Ei ymmärrä miksi joku vie 200tkm ajettua autoa merkkiliikkeeseen, kun ne jotka työskentelee noiden vanhojen romujen kanssa ( :D ) ovat jossain ihan muualla töissä.

Ne merkkivelhot ovat jossain omissa liikkeissä tai nyrkkipajoilla ja osaavat vaihtaa sinne sen 15€ osan 500€ koko paketin sijaan (esim. imusarjan läpät) tai purkaa ja puhdistaa ne paskoontuneet päästöjärjestemän osat oli kyseessä EGR, imukanavat, tms.

Sama esim jarruosien kanssa; ei yksikään merkkiliike (ainakaan onnistuneesti) ala purkamaan jarrusatuloita ja huoltamaan niitä, vaan uutta osaa tilalle ja tässä kuitti kiitos.
Ehkä suurin syy merkkiliikkeiden kyseiseen toimintatapaan on se, että kaikki pitää tai ainakin pitäisi tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, jolloin esim just jarrusatuloiden kunnostus tai EGR:ien puhdistukset jää tekemättä, kun ohjeena on, että uutta osaa.

Se sitten, että onko järkevää tollasia merkkarilla korjauttaa on eri asia.
Jarrusatuloiden kunnostus harvemmin taitaa liikkeessä olla järkevää koska autosta riippuen sillä samalla rahalla saa uuden satulan mitä se kunnostus tulisi maksamaan, osathan ei oo kalliita, mutta se työ. Itse tehtynä tosin oikein järkevää.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 406
Viestejä
4 160 010
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom