VAG autojen monet ongelmat

Itse aina Volvoja ja Toyotoja omistaneena lähdin VAG-konsernia testaamaan. Malliksi valikoitu B8 Passat 2019 vuosimallina.

Auto on sinänsä ollut ihan OK, mutta isoin ihmetys kyllä tuli seuraavasta:

Yllättävän moni kohta ja paikka autossa resonoi ja napisee ja nupisee. Nyt keväällä alkaneet esim. keskikonsolin/kojetaulun muoviosat "napsahdella" ilmeisesti kun lämpötila on kasvanut. Joka tapauksessa kiinnostaa, onko nämä halvatun ovipahvien ja muiden panelien räminät ja nitinät enemmänkin sääntö kuin poikkeus VAG-konsernin autoissa?

Varmasti löytyy rämiseviä Volvoja ja Toyotoja, mutta omissani en ole aiemmin vastaavassa määrin tähän törmännyt. Pitäisi varmaan kaikki ovipahvit ja takaluukun muoviosat ottaa irti ja äänieristää+filleröidä jollain pehmukkeella. Joka tapauksessa jo periaatteesta vituttaa tälläisiä näinkin uuteen autoon itse räpiköidä.

Ehkä tässä pitää vain laittaa radiota kovemmalle tai korvatulpat korviin, sillä itse olen jotenkin allerginen näille. Pitää varmaan koputtaa puuta, sillä muuten auto on liikkunut paikasta A -> B ilman ongelmia ja talvellakin Webastolla lähti aina kuin palmun alta.
 
Itse aina Volvoja ja Toyotoja omistaneena lähdin VAG-konsernia testaamaan. Malliksi valikoitu B8 Passat 2019 vuosimallina.

Auto on sinänsä ollut ihan OK, mutta isoin ihmetys kyllä tuli seuraavasta:

Yllättävän moni kohta ja paikka autossa resonoi ja napisee ja nupisee. Nyt keväällä alkaneet esim. keskikonsolin/kojetaulun muoviosat "napsahdella" ilmeisesti kun lämpötila on kasvanut. Joka tapauksessa kiinnostaa, onko nämä halvatun ovipahvien ja muiden panelien räminät ja nitinät enemmänkin sääntö kuin poikkeus VAG-konsernin autoissa?

Varmasti löytyy rämiseviä Volvoja ja Toyotoja, mutta omissani en ole aiemmin vastaavassa määrin tähän törmännyt. Pitäisi varmaan kaikki ovipahvit ja takaluukun muoviosat ottaa irti ja äänieristää+filleröidä jollain pehmukkeella. Joka tapauksessa jo periaatteesta vituttaa tälläisiä näinkin uuteen autoon itse räpiköidä.

Ehkä tässä pitää vain laittaa radiota kovemmalle tai korvatulpat korviin, sillä itse olen jotenkin allerginen näille. Pitää varmaan koputtaa puuta, sillä muuten auto on liikkunut paikasta A -> B ilman ongelmia ja talvellakin Webastolla lähti aina kuin palmun alta.

oma gte ei ole rämissyt vm2016
 
@koiruhl1 Täällä vähän samanlaista ongelmaa, auto 2016 Seat 2.0 TDI 150+DSG, ajettu 120tkm. Juuri kävi huollossa eikä tullut sanomista. Erityisesti kylmänä kiihdyttäessä tuntuu vaimeasti resonoivan/rämisevän tietyillä kierroksilla, n. 2000rpm paikkeilla. Nyt sellainen olo, että lämpimänä ei tuota olisi. Koeajotilanteissa en tuota huomannu, mutta auto oli aina lämmin kun oli hallissa. Manuaalitilassa tuntuu, että räminä ei jää päälle tietyssä nopeudessa vaan olisi ohimenevää kiihdyttäessä.

Ei kai tässä nyt ole kaksoismassavauhtipyörä, vaihteisto tai muu jo vaihtokunnossa?
 
Jahas lisää ongelmia.

Auto rajoittaa kieroksia ja kulkee ku suossa.

Keltanen moottorivalo ja lukija antaa:

P10AC - Magnetic clutch for mechanical charger Short circuit to ground
static

Auto oli tosiaan se VW 1K Golf (1.4 TSI). BMY kone.

Luin et liittyis jotenkin ahtimen vesipumppuun, vai ymmärsinkö nyt oikein.
 
Jahas lisää ongelmia.

Auto rajoittaa kieroksia ja kulkee ku suossa.

Keltanen moottorivalo ja lukija antaa:

P10AC - Magnetic clutch for mechanical charger Short circuit to ground
static

Auto oli tosiaan se VW 1K Golf (1.4 TSI). BMY kone.

Luin et liittyis jotenkin ahtimen vesipumppuun, vai ymmärsinkö nyt oikein.

Remmiahtimen magneettikytkimiä/vesipumppuja on tosiaan mennyt.

Tässä ihan kotimaiselta sivustosta.
1.4tsi BMY ahtopaineet/N249 venttiili vika?
 
Jep, sama juttu. Toimivuus aivan surkeaa, varsinkin tuo webaston päälle laitaminen sovelluksen kautta toimii noin joka viides kerta. Itsellä uusi Golffi ja sain tuon lisenssin siihen kaupan päälle kolmeksi vuodeksi. En todellakaan maksaisi mitään sen käytöstä kunnes bugit on korjattu. Heinäkuussa tulee vuosi täyteen eikä mitään korjauksia/päivityksiä sovellukseen ole tullut.

Monta kertaa olen kiroilessa miettinyt miten näin suuri firma voi kusta jotain näin pahasti...
Passatin kulmikas webaston kaukosäädin on myös surkea kantavuudeltaan. Liekö tehty sellaiseksi tarkoituksella, että ihmiset ostaisivat verkkopalvelun. 60€ kannattaa kuitenkin sijoittaa ennemmin sopivan (oikea malli pitää olla) webaston kaukosäätimen tilaamiseen ebaysta, niin kaukokäytön ongelmat on ratkottu kerralla ja pysyvästi.
 
Luin et liittyis jotenkin ahtimen vesipumppuun, vai ymmärsinkö nyt oikein.
Liittyy moottorin vesipumppuun jonka yhteydessä on mekaanisen ahtimen hihnan magneettikytkin.

Vesipumpun vaihdon tuo vaatii, oiskohan pumppu jonkun kolmisen hunttia (alkuperäisosana) ja työt sitten päälle.

Nyt kun tuo on rikki niin mekaaninen ahdin ei pyöri ja alakierroksilla on varmaan aika tukkoista menoa.
 
2017 octavia 2.0 tdi, DSG loota. Ajettu 142tkm. Mitähän näistä pitäisi osata katsoa, onko järkiostos kestomielessä ? Paljonkohan tollanen kuluttaa seka-ajossa ?
 
Mikäs tilanne öljynkulutuksen suhteen? Vieläkö sitä menee? Esim. 18-mallinen Polo GTI uhka vai mahdollisuus? Kaverin puolesta kyselen.
 
Eihän se öljynsyönti ole automaattisesti ongelma, ainakin jos VW:tä uskoo ja on itselläkin kokemusta muutamasta. Ajelin 4 vuotta Polo blueGT:llä, täysin huolettomia kilsoja tuolta noin 40tkm-> 95tkm ja tuli joka vuosi lisättyä öljyä huoltojen välillä semmoset puoli litraa. Ainakaan omille kilsoille tuo ei tuonut mitään ongelmia.

Nyt on menossa Golf GTI mk7 ja kyllä sekin jonkun ekstradesin ottaa ölppää.

Muistaakseni on erikseen ne murheenkryynikoneet noin 2008-2012(jos muistan vuodet oikein), omat edellä mainitut on nuorempia.

Kiinnostaisi itseäkin tietää mikäli uudemmat VW:n bensakoneet sanotaanko 2017-> ovat ongelmaksi asti syöneet öljyä tai muita mainittavia tyyppivikoja.
 
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.

@formulaunas Nyt on vm.2017 1.4 TSI DSG ollut kaksi vuotta ja öljyn syöntiä ei ole. Enemmänkin vaivana ollut turbo ja kytkin. Huollot myös hieman hintavia, tulppien vaihto 150€, takajarrut 450€ yms....
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.
Ensimmäinen ajatus oli että kuinkahan monta turhaa laatikko remonttia on tehty kun akun vaihdolla olis selvinny. :poop:
 
Sähkölläkö niitä rattaita siirrellään siellä laatikossa vai miksi akun vaihto noin paljon vaikuttaa?
 
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.

Nykyautoissa heikko akku aiheuttaa kaikenlaisia, mahdollisesti aika eksoottisiakin ongelmia. Start-stopin toimimattomuus lienee ensimmäisiä oireita, kun auto päättää skipata automaattisammutukset onnettomien jännitteiden myötä.
 
Nyt tuli sekin todistettua että akun kunto vaikuttaa DSG:n toimintaan. Vanha akku antoi huollon testissä 180A (alkup. 360A) ja sen vaihtamalla korjautui monet vaihteiston omituisuudet. Loppui kytkimen luistaminen ja vaihteet vaihtuu todella nopeasti. Myös start-stop alkoi taas toimimaan.

Tuossa on tietysti sekin mahdollisuus että akun irroitus on vaan resetoinut sieltä laatikon jotkut opitut säädöt, mutta onhan tuo uusi akku paljon halvempi laittaa kuin vaihteisto.
 
Skoda Octavista III:sta komeasti särisivät kaiuttimet ja sitten lopettivat toimintansa, alle 5v vanhalla autolla. Nyt ei kuulu mitään. En popittanut edes tai koittanut max volyymejä.
Ensi viikolla menossa huoltoon, mahtaiskohan tuon saada takuun tai goodwillin piikkin kun oletettu elinikä noilla kajareilla varmasti enemmän kuin 5v..

On muuten raskasta ajaa työreissuja ilman radiota/musiikkia--
 
Skoda Octavista III:sta komeasti särisivät kaiuttimet ja sitten lopettivat toimintansa, alle 5v vanhalla autolla. Nyt ei kuulu mitään. En popittanut edes tai koittanut max volyymejä.
Ensi viikolla menossa huoltoon, mahtaiskohan tuon saada takuun tai goodwillin piikkin kun oletettu elinikä noilla kajareilla varmasti enemmän kuin 5v..

On muuten raskasta ajaa työreissuja ilman radiota/musiikkia--
Jos mistään kaiuttimesta ei kuulu mitään, veikkaan että ongelma on muualla kuin kaiuttimissa. Mikäli ensin on rätissyt ja sitten lakannut toimimasta, voi kyseessä olla kosketushäikkää tai vikaa esim. vahvistimessa. Goodwill takuuta kannattaa kysyä, varsinkin jos olet auton ensimmäinen omistaja ja aina huollattanut merkkiliikkeessä.
 
Kaikki työpaikkani Ocut ovat säriseet alle 50tkm. Koska eivät ole omia, ei niin väliä.
 
Suurimmassa osassa autoista ovikaiuttimet temppuilevat johtosarjan takia. Tuon voi itsekin todeta kun ronkkii sitä johtosarjaa siellä saranakohdassa.
 
Jos mistään kaiuttimesta ei kuulu mitään, veikkaan että ongelma on muualla kuin kaiuttimissa. Mikäli ensin on rätissyt ja sitten lakannut toimimasta, voi kyseessä olla kosketushäikkää tai vikaa esim. vahvistimessa. Goodwill takuuta kannattaa kysyä, varsinkin jos olet auton ensimmäinen omistaja ja aina huollattanut merkkiliikkeessä.
Kiitos kysellään. Tänään tuli myös ajettua vähän niin haisee sellainen palaneenkäry, liekö joku johto kärtsännyt. Mistään kajareista ei kuulu mitään, mutta touch screen härveli toimii muuten. Huomenna sitten aika fiksaukseen.
edit. Jotenkin tuntuu ettei tule halpa keikka jos ei mene goodwilliin.
 
Mitä etua on kahdesta erillisestä ylätukivarresta verrattuna perinteiseen kolmiotukivarteen? Käytetäänkö normaaleissa autoissa moista ratkaisua, vai onko käytössä vain volkkarissa ja olympiavolkkarissa?

normaalilla yhden tukivarren ratkasulla esim camberi vaihtelee aika paljon sen mukaan miten iskari/jousi menee kasaan sen joustaessa kun autolla kanttaillaan tai muuten kuormitus muuttuu.

tolla a4 b6 systeemillä renkaat pysyy lähempänä samoja pyöränkulmia vaikka autolla mutkitellaan, jarrutellaan jne. Hyväksi todettu geometria/kulmat siis PYSYY samana.

eli parempaa ajettavuutta haettu.

b5 korimallissa toi tuli ja onhan se kyllä kunnossa ollessaan jämäkän oloinen auto, kuitenkin suht kevytrakenteiseksi autoksi ajaa, ainakin verrattuna sellasiin vastaaviin audeihin missä ei ole tuota tukivarsihelvettiä vielä. a6 c4 ja 80 b4, tai a3 8l... jotka nekin ihan ajettavia mut on a4 on kyl parempi.
 
Huoltoliike antoi neuvoksi lisätä öljyä tarvittaessa. Tehtaan asiantuntijan mukaan Audi A6 2.0 TDI:n maksimikulutus tuhannella kilometrillä on puoli litraa.
Kuusi vuotta liikenteessä olleen auton omistaja noudatti saamiaan neuvoja, kunnes kahdeksan kuukauden käytön jälkeen auto hyytyi neljä kertaa muutaman viikon sisällä kesken matkan.
 
Vaimon Skoda Superb:ssa syttyi viimeviikolla häiriövalo. EGR-venttiili vaihtoon, 1600€. Kampiakselin takastefa vaihtoon myös, n.300€. Ajettu vajaa 200 000, TDI.

Lueskelin että päästöhuijausskandaalin jälkeen tuli korjauspäivityksen seurauksena EGR-rikkoontumis-skandaali. VAG oli myöntynyt kustantamaan korjaukset 2 vuotta korjauspäivityksestä etiäpäin, meillä aika mennyt jo umpeen.

Laatupelejä nämä.
 
Vaimon Skoda Superb:ssa syttyi viimeviikolla häiriövalo. EGR-venttiili vaihtoon, 1600€. Kampiakselin takastefa vaihtoon myös, n.300€. Ajettu vajaa 200 000, TDI.

Lueskelin että päästöhuijausskandaalin jälkeen tuli korjauspäivityksen seurauksena EGR-rikkoontumis-skandaali. VAG oli myöntynyt kustantamaan korjaukset 2 vuotta korjauspäivityksestä etiäpäin, meillä aika mennyt jo umpeen.

Laatupelejä nämä.
No ei mielestäni ole ihmeellistä, että 200tkm ajettuu joutuu EGR:än vaihtamaan. Oli päästöhuijausta tai ei. Tuohan päivitys muutti EGR:n toimintaa, että ilmeisesti avautui aiemmin ja käytti aikaisempaa laajempaa liikerataa, joka saattoi edesauttaa EGR:n ennenaikaista rikkoutumista. Kauanko päivityksestä on aikaa? Kerta 2 vuotta tullut täyteen, niin ei mielestäni voi ajatella sen johtuvan päivityksestä enää.
 
Ei kai ne aina rikki edes ole, nokeentuneet umpeen. Mutta merkkiliike ei korjaa, vaan asentaa uusia osia...

Tämä tuli kanssa mieleen, yleensä ne on ihan ummessa ja mekaanisesti kunnossa. Mikäli kyseessä on lasipalatsi ja sen "huolto", niin ei ihme että uutta osaa tilalle ja työlle kunnon katteet, mutta tavan nyrkkipajan pitäisi ainakin tarkistaa se miltä tuo näyttää. EGR-nokeentuminen kun ei ihan mikään uusi juttu ole ja yleensä putsaamisella pääsee paljon vähemmällä - tottakai pienemmällä katteellakin.
 
Käytetäänkö dieseleiden egr:ssä jotain avaruusteknologiaa, kun hinnat noin tähtitieteelliset? Tolla 1600€ olis ostanu bensa astraan 15 egr:ää. :D
 
Tämä tuli kanssa mieleen, yleensä ne on ihan ummessa ja mekaanisesti kunnossa. Mikäli kyseessä on lasipalatsi ja sen "huolto", niin ei ihme että uutta osaa tilalle ja työlle kunnon katteet, mutta tavan nyrkkipajan pitäisi ainakin tarkistaa se miltä tuo näyttää. EGR-nokeentuminen kun ei ihan mikään uusi juttu ole ja yleensä putsaamisella pääsee paljon vähemmällä - tottakai pienemmällä katteellakin.
Tämä. Ei ymmärrä miksi joku vie 200tkm ajettua autoa merkkiliikkeeseen, kun ne jotka työskentelee noiden vanhojen romujen kanssa ( :D ) ovat jossain ihan muualla töissä.

Ne merkkivelhot ovat jossain omissa liikkeissä tai nyrkkipajoilla ja osaavat vaihtaa sinne sen 15€ osan 500€ koko paketin sijaan (esim. imusarjan läpät) tai purkaa ja puhdistaa ne paskoontuneet päästöjärjestemän osat oli kyseessä EGR, imukanavat, tms.

Sama esim jarruosien kanssa; ei yksikään merkkiliike (ainakaan onnistuneesti) ala purkamaan jarrusatuloita ja huoltamaan niitä, vaan uutta osaa tilalle ja tässä kuitti kiitos.
 
Ehkä suurin syy merkkiliikkeiden kyseiseen toimintatapaan on se, että kaikki pitää tai ainakin pitäisi tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, jolloin esim just jarrusatuloiden kunnostus tai EGR:ien puhdistukset jää tekemättä, kun ohjeena on, että uutta osaa.

Se sitten, että onko järkevää tollasia merkkarilla korjauttaa on eri asia.
 
Tämä. Ei ymmärrä miksi joku vie 200tkm ajettua autoa merkkiliikkeeseen, kun ne jotka työskentelee noiden vanhojen romujen kanssa ( :D ) ovat jossain ihan muualla töissä.

Ne merkkivelhot ovat jossain omissa liikkeissä tai nyrkkipajoilla ja osaavat vaihtaa sinne sen 15€ osan 500€ koko paketin sijaan (esim. imusarjan läpät) tai purkaa ja puhdistaa ne paskoontuneet päästöjärjestemän osat oli kyseessä EGR, imukanavat, tms.

Sama esim jarruosien kanssa; ei yksikään merkkiliike (ainakaan onnistuneesti) ala purkamaan jarrusatuloita ja huoltamaan niitä, vaan uutta osaa tilalle ja tässä kuitti kiitos.
Ehkä suurin syy merkkiliikkeiden kyseiseen toimintatapaan on se, että kaikki pitää tai ainakin pitäisi tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, jolloin esim just jarrusatuloiden kunnostus tai EGR:ien puhdistukset jää tekemättä, kun ohjeena on, että uutta osaa.

Se sitten, että onko järkevää tollasia merkkarilla korjauttaa on eri asia.
Jarrusatuloiden kunnostus harvemmin taitaa liikkeessä olla järkevää koska autosta riippuen sillä samalla rahalla saa uuden satulan mitä se kunnostus tulisi maksamaan, osathan ei oo kalliita, mutta se työ. Itse tehtynä tosin oikein järkevää.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrusatuloiden purkamisen/huoltamisen ymmärrän koska aika mikä menee huoltamiseen, maksaa about saman verran kun se uusi satula, tai ei nyt ihan, mutta lähelle menee kuitenkin.

Jarrusatuloiden kunnostus harvemmin taitaa liikkeessä olla järkevää koska autosta riippuen sillä samalla rahalla saa uuden satulan mitä se kunnostus tulisi maksamaan, osathan ei oo kalliita, mutta se työ. Itse tehtynä tosin oikein järkevää.

Tuo jarrusatulan vaihtaminen tuntuu nykyään ite tehtynäkin olevan melko järkevä vaihtoehto jos tarvike osa käy. Viimeksi kun tuota arvoin niin olisikohan ollut 30 € osat (liukutapit, tiivisteet, männät) ja 45 € oli maxgear merkkinen uusi satula. Työmäärä kuitenkin aika paljon pienempi uuden satulan kanssa. VAG tietty monessa ainakin takassatulan hintaa nostaa tuo käsijarruratkaisu.

MPeissä vielä joutuu itse kunnostamaan kun halpis tarvikevaihtoehtoa ei ole ja alkuperäinen maksaa saman kuin koko pyörä.
 
Tuo jarrusatulan vaihtaminen tuntuu nykyään ite tehtynäkin olevan melko järkevä vaihtoehto jos tarvike osa käy. Viimeksi kun tuota arvoin niin olisikohan ollut 30 € osat (liukutapit, tiivisteet, männät) ja 45 € oli maxgear merkkinen uusi satula. Työmäärä kuitenkin aika paljon pienempi uuden satulan kanssa. VAG tietty monessa ainakin takassatulan hintaa nostaa tuo käsijarruratkaisu.

MPeissä vielä joutuu itse kunnostamaan kun halpis tarvikevaihtoehtoa ei ole ja alkuperäinen maksaa saman kuin koko pyörä.
No tässäki toki järjen määrää se että mitä korjataan tai mitä uusi maksaa. Eli onko joku mäntäjumi joka menee herkistelyllä vs joku Mazdan 350 eur tarvikkeenakin maksava takasatula, tms. :D
 
Takaluukun rajoittimet vaihdetaan 2021 Octaviaan niin jospa viimeinkin lakkaisi kolisemasta. Sitten kun vielä saisivat tuota tietokonetta nopeutettua. Ärsyttää ensin odotella minuutti, että se käynnistyy. Sitten saa käydä neljä valikkoa läpi kun tuo romu ei muista mitään ajoasetuksia.
 
Mitä mieltä olette VAG:n DSGn rullaustoiminnosta (coasting)? Omaan ajoon ei sovi ja harmittaa, kun joutuu käyttämään jalkaa jarrulla että moottorijarruttaisi. Säästääkö tuo löpöä? Mahtaako kuluttaa vaihteistoa/kytkintä enemmän?

Vaihteisto välillä nykäisee kun lähtee valoista liikkeelle moottorin oltua sammutettu. Johtuu mahdollisesti siitä kun DSG kiireessä vaihtaa 2->1 moottorin käynnistyttyä. Kerran nyki pari kertaa kun lähdin liikkeelle pakittamisen jälkeen. Onko nämä 6v DSGn normitoimintaa tai antaako merkkejä rempan lähestymisestä? Koneena siis 2.0 TDI 150 DSG:llä ja 120tkm ajettu ('16 malli seat).
 
Mitä mieltä olette VAG:n DSGn rullaustoiminnosta (coasting)? Omaan ajoon ei sovi ja harmittaa, kun joutuu käyttämään jalkaa jarrulla että moottorijarruttaisi. Säästääkö tuo löpöä? Mahtaako kuluttaa vaihteistoa/kytkintä enemmän?

Vaihteisto välillä nykäisee kun lähtee valoista liikkeelle moottorin oltua sammutettu. Johtuu mahdollisesti siitä kun DSG kiireessä vaihtaa 2->1 moottorin käynnistyttyä. Kerran nyki pari kertaa kun lähdin liikkeelle pakittamisen jälkeen. Onko nämä 6v DSGn normitoimintaa tai antaako merkkejä rempan lähestymisestä? Koneena siis 2.0 TDI 150 DSG:llä ja 120tkm ajettu ('16 malli seat).

Mun mielestä jonkinlainen nykäisy start&stopin käynnistyessä ja vaihtaessa pakilta on ollut Golffissa ainakin ominaisuutena uudesta asti (2017 Golf 2.0TDI 183 DSG 4motion, nyt 100tkm lasissa). Tottunut jo lähtemään mahdollisimman kevyellä kaasulla liikkeelle ja pakille laitettaessa/otettaessa annan lootalle pari sekuntia miettimisaikaa.

Coasting mielestäni toiminut kun ajetaan perus maantietä missä on vähän mäkiä eikä mahdottomasti liikennettä jotta oma ajonopeus voi vähän seilata ilman että takana tulevalla palaa hermot. Voi antaa auton liukua pitkälle. Ei toimi kaupungissa, motarilla tai jonossa ajettaessa. Keskikulutuksestä lähtenyt ehkä parhaimmillaan joku 0.5-1l mittarin mukaan per reissu, en ole mitannut pitääkö myös pumpulla paikkansa.
 
Octavia -2011 1,6TDI ja kytkinpoljin. Tänään poljin oli tosi jäykkä ja takerteli. Liikennevaloissa jäi pohjaan, mutta nousi ylös kun sitä potkaisi. Kävin kaupassa, jonka aikana vika hävisi ja loppupäivän toimi ihan normaalisti. Mikähän tuolle tuli? Mitään ylimääräisiä ääniä kytkinkopan sisältä ei kuulunut. Joten en usko, että vika on siellä. Voiskohan olla työsylinteri?
 
Octavia -2011 1,6TDI ja kytkinpoljin. Tänään poljin oli tosi jäykkä ja takerteli. Liikennevaloissa jäi pohjaan, mutta nousi ylös kun sitä potkaisi. Kävin kaupassa, jonka aikana vika hävisi ja loppupäivän toimi ihan normaalisti. Mikähän tuolle tuli? Mitään ylimääräisiä ääniä kytkinkopan sisältä ei kuulunut. Joten en usko, että vika on siellä. Voiskohan olla työsylinteri?
Veikkaan että polkimessa oleva pääsylinteri
 
Käytetäänkö dieseleiden egr:ssä jotain avaruusteknologiaa, kun hinnat noin tähtitieteelliset? Tolla 1600€ olis ostanu bensa astraan 15 egr:ää. :D

Ei vaan kiitos insinöörien se on tungettu moottorin ja tulipellin taakse.
Pakoputki, turbosta mahdolliset öljyputket (riippuu vähän purkajasta)

Jokatapauksessa noin 8h työtä ja osa näyttelee jonkin verran tuossa roolia, koska se on koko lämmönvaihdin.

Monessa autossa vaihdetaan pelkkä egr ja lämmönvaihdin on erikseen.

Tarvikeosa n.500e
Orggis n.700e

Tähän sitten vielä läjä tiivisteitä eli 50-70e (riippuen purkajasta ja moottorikoodista)

Ton takia, noita ei kovin helpolla kukaan jaksa "huoltaa", kun niin ilkeä vaihtaa. Käytännössä teet päivän töitä ja annat auton asiakkaalle takaisin jolloin se tulee viikonpäästä takaisin, et sama vika jatkuu. Ketäs tämän korjauksen nyt maksaa ?

Välillä sieltä hajoaa se alipainekello, välillä lämmönvaihdin itsessään vuotaa, välillä egr -ohjausventtii(sähköinen).

Alipainekelloa saakin nykyään Puolasta/Saksasta.

Suomesta ei näihin saa kuin koko paketin.

Myös kannattaa maksaa se extra 20e ja pistää siihen alipainekellon ympärille se lämpösuoja, jos edes vähän antaisi pari vuotta lisäaikaa.
 
2016 VAG:sta (Seat) etututka vikaantunut. Ensin kiukutteli kärpäsenraadosta. Kun olin pyyhkäissyt sen pois parin päivän päästä lakkasi toimimasta ja ärsyttävästi piippaa kun käynnistää auton. Saako ei-merkkiliike kuntoon vai pitääkö viedä marmorille? Epäselvää onko yksi anturi rikki vai muuta. En selvästi tunne kokeilemalla toimivatko edessä. Onko etututka mahdollista poistaa käytöstä ohjelmallisesti?

Miten anturien vaihto kannattaa hoitaa (jos rikki)? Paljonko maalaus kustantaa, kannattaisiko maalauttaa useampi kerralla? Miten paljon noita hajoilee?
 
2016 VAG:sta (Seat) etututka vikaantunut. Ensin kiukutteli kärpäsenraadosta. Kun olin pyyhkäissyt sen pois parin päivän päästä lakkasi toimimasta ja ärsyttävästi piippaa kun käynnistää auton. Saako ei-merkkiliike kuntoon vai pitääkö viedä marmorille? Epäselvää onko yksi anturi rikki vai muuta. En selvästi tunne kokeilemalla toimivatko edessä. Onko etututka mahdollista poistaa käytöstä ohjelmallisesti?

Miten anturien vaihto kannattaa hoitaa (jos rikki)? Paljonko maalaus kustantaa, kannattaisiko maalauttaa useampi kerralla? Miten paljon noita hajoilee?
Audi b7:aan hommasin pari vuotta sitten ebaystä, saksasta, valmiiksi korin väriin maalatun parkkitutkan taakse. Makso 30€, kannattaa kaivaa jostain parkkitutkan osanumero niin voi säästää pitkän pennin, tuohonkin luulisi saavan valmiiksi maalatun tutkan.
 
2016 VAG:sta (Seat) etututka vikaantunut. Ensin kiukutteli kärpäsenraadosta. Kun olin pyyhkäissyt sen pois parin päivän päästä lakkasi toimimasta ja ärsyttävästi piippaa kun käynnistää auton. Saako ei-merkkiliike kuntoon vai pitääkö viedä marmorille? Epäselvää onko yksi anturi rikki vai muuta. En selvästi tunne kokeilemalla toimivatko edessä. Onko etututka mahdollista poistaa käytöstä ohjelmallisesti?

Helppo testata itse onko 1kpl vai useampi rikki.
Toki voi olla johtovikaa, mutta se yleisempää Opeleissa.

Pakki päälle, koska ainakin tällöin kytkeytyy myös etututka päälle.

Sormen kanssa melkein kosket anturia ja pidät siinä niiin tunnet tuleeko sähköstä väreilyä, jos et tunne niin anturi on viallinen.

Pois näytä ei kannata koodata, kun niihin tutkiin on tottunut ja yhtäkkiä se pihakoivu onkin "muuttanut" paikkaa ja vaimo tekee tuttuvuutta sen kanssa.

Kuten yllä todettiin niin tarvikeantureita saanee luokkaa 50-60€ Suomestakin varmaan.

Spray pullo maaliliikkeestä 20€
Paikkasuti merkkiliikkeestä 15€, jonka kanssa on myös helppo niitä kivenhakkauksia maalata piiloon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 625
Viestejä
4 511 318
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom