VAG autojen monet ongelmat

Mitenkä minulla on sellainen kuva, että joskus olisi ollut uutinen, että autokauppa sai perittyä maksuja, kun myyjä (yksityinen) oli valehdellut vioista ja autoon oli tullut vikaa?
Et luule väärin. Lisäksi aika moni autoliike pyytää allekirjoituksen paperiin, jossa on mainittu autossa tiedossa olevat viat, jotta voidaan tarpeen tulleen alkaa vääntämään aiheesta.

Kyseessähän on petos, jos liike kysyy vioista autossa ja sanotaan, ettei niitä ole. Virhevastuu ja kuluttajansuoja ei liity tähän mitenkään.
 
Et luule väärin. Lisäksi aika moni autoliike pyytää allekirjoituksen paperiin, jossa on mainittu autossa tiedossa olevat viat, jotta voidaan tarpeen tulleen alkaa vääntämään aiheesta.

Kyseessähän on petos, jos liike kysyy vioista autossa ja sanotaan, ettei niitä ole. Virhevastuu ja kuluttajansuoja ei liity tähän mitenkään.
Ei ainakaan minulta ole koskaan pyydetty muuta kuin nimmaria kauppakirjaan (ilman em. ehtoja).
 
Et luule väärin. Lisäksi aika moni autoliike pyytää allekirjoituksen paperiin, jossa on mainittu autossa tiedossa olevat viat, jotta voidaan tarpeen tulleen alkaa vääntämään aiheesta.

Kyseessähän on petos, jos liike kysyy vioista autossa ja sanotaan, ettei niitä ole. Virhevastuu ja kuluttajansuoja ei liity tähän mitenkään.
On se hiukan väärin autokauppaakin kohtaan, jos sinne voisi dumpata kaikki paska ja maksattaa heillä viat (kai se loppupeleleissä valuu kuluttajille kuitenkin). Joten ihan hyvä, että tuossa on jotain rotia siinä suhteessa.

On nää VAGit kyllä ketjun perusteella täysiä paskoja, mutta silti niitä jostain menee todella paljon kaupaksi.
Näinhän se on. Jokaisessa merkissä on varmasti omat vikansa. Vikojen soisi olevan tosin mallia muutama satanen korkeintaa eikä tonneja (esim. öljynkulutus audeissa).
 
Näihin vanhempiin on aikoinaan myyty näitä BT adaptereita/kittejä, joilla saatu AUX, BT jne. vakiosoittimeen.
 
Täältä löytyi vähän settiä tiedonantovirheeseen liittyen kuluttajan ja autoliikkeen välisessä vaihtoauton kaupassa.
Ensinnäkin pitäisi pystyä osoittamaan yksityishenkilön tahallinen vilpillisyys. Se ei ole mahdollista kun asiasta ei ole mitään mustaa valkoisella, esimerkiksi huomautusta katsastustodistuksessa tai huollon kuitteja. Vika toistuu niin harvinaisessa tilanteessa että ei voida osoittaa henkilön tienneen siitä.
Ei myöskään kannata allekirjoittaa papereita missä vakuuttaa että tässä ovat kaikki autossa tiedossa olevat viat. Siinähän otat itse vastuullesi autoliikkeen vastuut kun kaikki autossa olevat tuntemattovat viat ja siitä tulevaisuudesta löydetyt ongelmat voidaan laittaa sinun piikkiin. Kuten esimerkkitapauksessa auton öljynkulutus. Eikä tälläisiä papereita yleensä tehdäkään ellei ole jokin aivan poikkeusceissi.
Lisäksi pitäisi jotenkin osoittaa että auto on ikään ja kilometreihin nähden huonommassa kunnossa kuin voi olettaa. Jokin yks anturivika ei anna vielä aihetta reklamaatioon. Vian pitää olla merkittävä auton arvoon nähden. Käytettyyn autoonhan voi tulla vikoja koska vaan, varsinkin vagiin kun takuu on ummessa.

Lautakunnan päätöksestä voidaan johtaa nyrkkisääntö vaihtoauton vastuun muodostumiseen

Näistä lausumista voi siten johtaa jonkinlaiset kriteerit, joiden täyttyessä kuluttaja voi mahdollisesti joutua vastuuseen vaihdossa antamansa auton vioista:


  1. Vastuu voi muodostua tiedonantovirheen perusteella. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttaja on jättänyt kertomatta jonkun tiedossaan olevan kaupan syntymisen kannalta merkittävän seikan. Kuluttajallakaan ei ole oikeutta johtaa elinkeinonharjoittajaa harhaan.
  2. Vastuu voi muodostua, jos auto on viasta johtuen merkittävästi huonommassa kunnossa kuin elinkeinonharjoittaja on voinut olettaa JA se on vaikuttanut huomattavasti auton vaihtoarvoon. Lisäksi elinkeinonharjoittajan on osoitettava, että vika on ollut autossa jo kaupantekohetkellä. On myös syytä korostaa, että ammattimaisesti autokauppaa tekevän elinkeinonharjoittajan tarkastusvelvollisuus on huomattavasti kuluttajan vastaavaa tiukempi. Vian on siten oltava suuri, sekä hyvin yllättävää ja vaikeasti havaittavaa lajia.
Varsinkin 2. kohdasta selviää että ellei automyyjä tarkasta ostamaansa autoa huolellisesti, vastuu siirtyy pois kuluttajalta kunhan on hiljaa auton vioista, vaikka se onkin moraalitonta.
 
Jos ei olisi vetänyt vikatilaan toista kertaa niin en olisi tehnyt mitään, uusi anturi maksaa vajaat 30€ joten käyn huomenna sellaisen. Tänään kolmessa tunnissa sain jo ehkä 1/3 edessä olevasta tavarasta purettua...uskomattoman ahdasta eikä millekkään pultille tunnu olevan ajateltu minkäänlaista "purkusuuntaa"

Edellisen kerran kun olen itkenyt/valittanut/kiroillut/tuntenut syvää toivottomuutta näin paljon remonttia tehdessä oli silloinkin volkkari kyseessä, mk5 golfin kansiremppa.

...niin ja se ecu oli kuiva roskista huolimatta, myös liittimistään. Nerokasta sijoittaa yksi moottorielektroniikan keskeisimmistä ja kalleimmista osista juuri vedenpoistokaukaloon suojamuovin sauman kohdalle :facepalm:
20210718_174402_copy_2016x1512.jpg
 
Jos ei olisi vetänyt vikatilaan toista kertaa niin en olisi tehnyt mitään, uusi anturi maksaa vajaat 30€ joten käyn huomenna sellaisen. Tänään kolmessa tunnissa sain jo ehkä 1/3 edessä olevasta tavarasta purettua...uskomattoman ahdasta eikä millekkään pultille tunnu olevan ajateltu minkäänlaista "purkusuuntaa"

Edellisen kerran kun olen itkenyt/valittanut/kiroillut/tuntenut syvää toivottomuutta näin paljon remonttia tehdessä oli silloinkin volkkari kyseessä, mk5 golfin kansiremppa.

...niin ja se ecu oli kuiva roskista huolimatta, myös liittimistään. Nerokasta sijoittaa yksi moottorielektroniikan keskeisimmistä ja kalleimmista osista juuri vedenpoistokaukaloon suojamuovin sauman kohdalle :facepalm:
20210718_174402_copy_2016x1512.jpg

Mitäpä voit olettaa VAG-konsernilta...

Halvita paskaa premium hinnalla
 
Minkälaisella virityksellä Audi A6 2006 C6 4F:ään saisi bluetoothin kautta kuunneltua musiikkia? Jos kappaleet saa näyttöön, niin se on plussaa, mutta jos hankalaksi menee niin ei must. Autossa on hanskalokerossa yhden cd:n vaihtaja ja alla oleva basic-näyttö.

1626601319888.png
Tuohon ei saa AMI:a kiinni, niin vaihtoehdot on käytännössä BT-handsfree jossa FM-radiolähetin (mulla on Jabra Cruiser 2:nen). Tai sitten tällainen:


Tuon pitäisi käydä tuohon MMI 2G basic plussaan (joka on yleinen noissa businessa varustelluissa malleissa ainakin, sisältää siis pikkusubbarin, DSP:n ja yhden CD:n).
 
Tuohon ei saa AMI:a kiinni, niin vaihtoehdot on käytännössä BT-handsfree jossa FM-radiolähetin (mulla on Jabra Cruiser 2:nen). Tai sitten tällainen:


Tuon pitäisi käydä tuohon MMI 2G basic plussaan (joka on yleinen noissa businessa varustelluissa malleissa ainakin, sisältää siis pikkusubbarin, DSP:n ja yhden CD:n).
Tuollaista kufatecia en itse voi ainakaan suositella. Tilasin ja laitoin kiinni, sekä tein ohjelmoinnit. kaikki merkit näytöllä oli vaan laatikoita, kuten yhdistetyn laitteen nimi ja akun tila, eikä se oikeastaan ikinä toiminut vakaasti. Piti ihan pankkiin asti laittaa viestiä että peruvat luottokortti maksun ja vasta sen jälkeen liike hyväksyi palautuksen tai ylipäänsä vastasi mitään. Amazonin kautta ehkä eri juttu mutta sillon ostin suoraan heiltä.
 
Tuollaista kufatecia en itse voi ainakaan suositella. Tilasin ja laitoin kiinni, sekä tein ohjelmoinnit. kaikki merkit näytöllä oli vaan laatikoita, kuten yhdistetyn laitteen nimi ja akun tila, eikä se oikeastaan ikinä toiminut vakaasti. Piti ihan pankkiin asti laittaa viestiä että peruvat luottokortti maksun ja vasta sen jälkeen liike hyväksyi palautuksen tai ylipäänsä vastasi mitään. Amazonin kautta ehkä eri juttu mutta sillon ostin suoraan heiltä.

Tuota Kufatecia kyllä Amazonin arvosteluissa kehutaan kovasti. Tätä jäin vain miettimään:
  • MMI 2G High: if second CD changer is installed, this must be removed
  • MMI 2G Low: If CD changer is installed, this must be removed
Eli kun autossa on se yhden cd:n boksi hansikaslokerossa, niin pitääköhän sekin ottaa pois käytöstä? (lähde)

@Cumbo Minä kyllä vaihtaisin koko soittimen. On tuo basic aika lelun oloinen nykymittapuulla.

Kyllähän se kiva olisi, jos olisi kamerat ja android-tv:t ja pelit ja pensselit, mutta sellaiselle laitteelle tulee hintaa + asennus päälle, niin jossain menee se raja, että en itse ainakaan näe enää järkeväksi vm. 2006 autoon sijoittaa. Jos 200 eurolla ja omalla asennuksella saisi toimivan musankuuntelun bt:n kautta, niin se olis ihan jeppis diili ainakin mulle.

Se jonkun linkkaama 600 euron kampehan oli varmasti pätevä, mutta siihen päälle alvit, tulli ja asennus, niin se on äkkiä tonnin. Lisäksi siinä tais olla niin, että iPhonella sai langattomasti musiikin, mutta androidilla oli piuhan kautta (tai ainakin jossain niistä, selailin aliexpressistä vastaavia muitakin).
 
Viimeksi muokattu:
Tuota Kufatecia kyllä Amazonin arvosteluissa kehutaan kovasti. Tätä jäin vain miettimään:
  • MMI 2G High: if second CD changer is installed, this must be removed
  • MMI 2G Low: If CD changer is installed, this must be removed
Eli kun autossa on se yhden cd:n boksi hansikaslokerossa, niin pitääköhän sekin ottaa pois käytöstä? (lähde)
Käsittääkseni tuo laite emuloi CD vaihtajaa, jolloin se CD vaihtaja pitää poistaa käytöstä.

Mulla oli joskus vanhassa A4 B5 autossa kufatecin BT moduuli, joka toimi juurikin CD vaihtajan tilalla, eli kun valitsee "CD:n" niin voit kuunnella bluetoothilla ja soittimen kappaleenvaihtonapit lähettää next ja prev pyynnöt Kufatecin boksille.
 
@Cumbo Minä kyllä vaihtaisin koko soittimen. On tuo basic aika lelun oloinen nykymittapuulla.
Ei ihan tonnilla taida onnistua A6:n. Jos vaihdat paremman vehkeen tilalle värinäyttöineen, niin menee kojelautaa uusiksi mittaristolta tuhon MMI näyttöön saakka koska käytännössä myös mittariston keskellä oleva näyttä pitää vaihtaa värilliseks ja keskikonsolia uusiksi kun tulee uusia näppäimiä jos esim. navin laittaa samalla. Taitaa CAN gatewaykin mennä uusiksi sekä tietenkin perus-softa päivitettävä vähintään versioon 0080.

Lisäksi tietty laitteet (CD-soitin, radio, DAB, Navi, jne) ja niiden ohjelmonti merkkihuollossa (jokainen laite on paritettu tiettyyn autoon, niin esim. purkulaitetta asentaessa pitää sen ohjelmointi muuttaa autosta toiseen ja samalla merkkarilla tarkistetaan ettei laite ole varastettujen listassa). Käsittääkseni ohjelmointi ei onnustu perus VCDS:n kanssa mitenkään.

Viimeksi kun katselin mitä perus-setti maksaa niin taisi olla jotain 1200 puntaa pelkät osat (MMI 2G -> 3G)? Tuota summaa saa sitten kasvatettua varustelun mukaan.

Tuo MMI 2G low ja basic ovat siitä perseestä ettei niihin saa suoraan AMI:a (~550 eur merkkarilta :D) kiinni millä saa AUXia, BT:tä, tms. Jopa nuo alkupään CD-soittimetkin ovat sellaisia etteivät tue edes MP3:sta.
 
Viimeksi kun katselin mitä perus-setti maksaa niin taisi olla jotain 1200 puntaa pelkät osat (MMI 2G -> 3G)? Tuota summaa saa sitten kasvatettua varustelun mukaan.
Tarkoitinkin tuota aliexpressin 650USD Android soitinta, missä tulee mukana tuo kojelaudan kehys, joka integroituu sisustukseen.

H8109a86aa1614aee8975f2c9a0ae409ch.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
 
Tarkoitinkin tuota aliexpressin 650USD Android soitinta, missä tulee mukana tuo kojelaudan kehys, joka integroituu sisustukseen.

H8109a86aa1614aee8975f2c9a0ae409ch.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
En itse lähtisi noiden kiinavehkeiden kanssa ropaamaan... Luotto aika nolla, että nuo paneelit istuu kunnolla ja ovat yhtä laadukkaan oloiset kuin alkuperäiset. Kun ei edes halpaa varsinaisesti ole. Laittaisin nuo rahat kohti uudempaa autoa ja siihen asti jollain kympin tupakansytytin-BT:ratkaisulla.
 
Tarkoitinkin tuota aliexpressin 650USD Android soitinta, missä tulee mukana tuo kojelaudan kehys, joka integroituu sisustukseen.
Mulla on kyllä vahva epäilys ettei tuo skulaa kaikkien varuste- ja softaversioiden kanssa mitkä on 2004-2011 välissä olleet. Tuosta näytöstä kuitenkin pitäisi säätää auton (ei-audio) asetukset, ilmastoinnin puhallussuunnat, jne. Mahtaisiko onnistua edes pyyhkijöiden vaihto tuon asennuksen jälkeen (ne laitetaan kuitenkin tosta näytöstä huolto-asentoon)? :D

Esim. jo pelkkä akun latauksen asteen näyttö on ihan softaversio -riippuvaista.
 
@VeGe- @Docweird

Tuo esittelyvideo vaikuttaa ihan mallikkaalta.
Nuo tuossa nimenomaisessa videossa (eikä asennusvideossa, jne) ollut juuri noista auton omista valikoista joista olin huolissani, mitään mainintaa.

Sopiiko tuo edes basic version korvaajaksi (kaverilla oli ainakin esittelyvideon autossa valmiiksi värinäyttöä ja tuplasti nappuloita keskikonsolissa, esim. CD-vaihtajalle, naville ja puhelimelle - aika usein juuri nuo puhelin, ym. valmiudet vaaditaan koska muuten tarvittavat johdot ja liittimet jne puuttuu).
 
En itse lähtisi noiden kiinavehkeiden kanssa ropaamaan... Luotto aika nolla, että nuo paneelit istuu kunnolla ja ovat yhtä laadukkaan oloiset kuin alkuperäiset. Kun ei edes halpaa varsinaisesti ole. Laittaisin nuo rahat kohti uudempaa autoa ja siihen asti jollain kympin tupakansytytin-BT:ratkaisulla.

Samoilla linjoilla mutta tupakansytytinvehkeistä sen verran, että varmaan neljäs menossa ja kauheaa kuraa se äänenlaatu. Yhtään isommalle laittaa, niin bassot ihan täyttä puuroa.
 
Mikähän CR TDI koneissa karstottuu eniten? Tarkalleen 1.6 TDI kone kyseessä ja kilometrejä 218tkm nyt.

Jo aiemminkin olen huomannut, että pitkien reissujen jälkeen kone tuntuu vetävän pirteämmin. Nyt tuli ajettua 1000km reissu, jossa oli paljon motaria 120-rajoituksella ja alavääntöä ja vetoa yläkierroksille löytyy selvästi paremmin kuin ennen. Talvella taas jouduin auraamaan pienellä vaihteella 300 kilometriä lumista tietä ja senkin jälkeen kone tuntui selvästi herkemmältä. Siinä mielessä erikoista, että tuolla kuitenkin ajetaan enimmäkseen maantieajoa, mutta ehkä perus maantiet 80-rajoituksella ja 4 litran keskikulutuksella ei riitä estämään karstoittumista. Kiihdytyskaistoilla ja ohituksissa kyllä konetta tulee kierrätettyä ihan kunnolla, eli ei ajeta kuin mummo sunnuntaina kirkkoon kuitenkaan.

Uskaltaakohan DPF-puhditusaineita heittää tankkiin ilman että polttoainejärjestelmä ottaa itseensä? Jotkut kehuneet noita ja löytyy myös välineet, jolla saa pakkopolton päälle. Polttoainesuodattimeen joskus nakannut suuttimien puhdistuslitkua ja se ainakin laski suuttimien korjausarvoja ihan selvästi. EGR:n vaihdolla taas aikanaan ei ollut vaikutusta vääntöön ja se tuskin on vielä ehtinyt karstoittumaankaan. Sen sijaan voin kuvitella, että imusarjaan on jo kertynyt pakokaasujen mukana kaikenlaista mönjää. Joskus oli supistava tiiviste EGR-putkessa, jolloin pakokaasua kierrätettiin vähemmän koneeseen, mutta tuo putki oli sammutusläpän yläpuolella ja jotenkin tuo tiiviste aiheutti jälkikäyntiä ja koneen heilahduksen sammuttaessa.

Selvästi pirteämpi tämä kuitenkin on kuin isän saman korimallin Passat samalla koneella. Se saattoi olla vielä tukkoisempi. Omasta autosta tuli jo aikanaan etsittyä virityssoftaa, kun oli pientä epäilyä ohjelmoinnista.
 
Egr ja imusarja ovat ymmärtääkseni ne herkimmin tukkoon menevät paikat noissa vehkeissä. Ei varmasti huonoa tee jos välillä ajelee pidemmänkin pätkän paria pykälää pienemmällä vaihteella.
 
meni vaihteistosta vetopyörästön laakerit niin loppuun, että heitti öljyä pihalle, 212tkm ajettu 6 vaihteinen manuaali, kerran vaihdettu öljyt 120tkm huollossa. Pitkään kuului aavistuksenomaista kahinaa moottorijarrutuksessa. Tuo korjaus vaati laatikon pudotuksen autosta. Ei ole takuu, että manuaali sen paremmin kestää kuin DSG nähtävästi, no, pitää olla tyytyväinen kun 212tkm meni ilman remontteja.
 
Mistäs nyt kannattaa etsiä halvalla CR-koneisiin (CAYC) uusia suuttimia? Kakkossuuttimen korjausarvot eroavat hieman muista, mutta ei kuitenkaan hälyttävästi. Tyhjäkäynti kuitenkin heijaa hieman puolilämpöisellä koneella ja mietin, jos kokeilisi tuon suuttimen vaihtoa. Toki voisi myös koittaa käyttää testipenkissä nuo. Kilometrejäkin sen verran, että suorastaan yllättynyt, ettei vielä ole suuttimia mennyt.

Onko Saksasta tilatut kunnostetut suuttimet aivan kuraa?
 
Onko Saksasta tilatut kunnostetut suuttimet aivan kuraa?
Omien vähäisten kokemusten perusteella, kyllä on.

Ainoa toimiva on ollut uusi suutin. Se on kyllä niin kallis, että ihan huvikseen niitä ei vaihtele.

Käytetyssäkin suuttimessa on se ongelma, että ECUlle kun syötetään sen suuttimen korjausarvot (se merkkijono suuttimesta) niin ECU olettaa että se on uusi ja alkaa laskemaan siitä sen kulumista. Oikeasti käytetty suutin ei enää vastaa uutta ja käytön aikana ECU sopeutuu siihen, mutta mitään konstia ei ole jolla kerrottaisiin että se nyt asennettu suutin onkin valmiiksi kulunut.

Oma neuvoni on, että jos on pakko vaihtaa suutin niin sitten ostetaan uusi. Jos ei ole pakko, niin ei tehdä mitään. Jollain muulla voi olla erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä.
 
Omien vähäisten kokemusten perusteella, kyllä on.

Ainoa toimiva on ollut uusi suutin. Se on kyllä niin kallis, että ihan huvikseen niitä ei vaihtele.

Käytetyssäkin suuttimessa on se ongelma, että ECUlle kun syötetään sen suuttimen korjausarvot (se merkkijono suuttimesta) niin ECU olettaa että se on uusi ja alkaa laskemaan siitä sen kulumista. Oikeasti käytetty suutin ei enää vastaa uutta ja käytön aikana ECU sopeutuu siihen, mutta mitään konstia ei ole jolla kerrottaisiin että se nyt asennettu suutin onkin valmiiksi kulunut.

Oma neuvoni on, että jos on pakko vaihtaa suutin niin sitten ostetaan uusi. Jos ei ole pakko, niin ei tehdä mitään. Jollain muulla voi olla erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä.
Nojoo. Taidan käyttää kaksi suutinta ensin testipenkissä. Maksaa jonkun muutaman kympin ja saa varmuuden kunnosta. Tyhjäkäynti menee vähän epätasaiseksi, kun koneen jo lämmettyä antaa sen jäähtyä uudelleen ja sitten lyö käyntiin. Keväällä kylmäkäynnistyksissä kaasu tuntui myös ajaessa vähän kuminauhamaiselta ja suuttimien korjausarvot olivat korkeat, mutta suuttimien puhdistusaine polttoainesuodattimen kautta tuntui auttavan siihen.
 
Mistäs nyt kannattaa etsiä halvalla CR-koneisiin (CAYC) uusia suuttimia? Kakkossuuttimen korjausarvot eroavat hieman muista, mutta ei kuitenkaan hälyttävästi. Tyhjäkäynti kuitenkin heijaa hieman puolilämpöisellä koneella ja mietin, jos kokeilisi tuon suuttimen vaihtoa. Toki voisi myös koittaa käyttää testipenkissä nuo. Kilometrejäkin sen verran, että suorastaan yllättynyt, ettei vielä ole suuttimia mennyt.

Onko Saksasta tilatut kunnostetut suuttimet aivan kuraa?
Mulla kanssa on ollut samanlaisessa koneessa ollut samanlainen heijaus nyt kohta kolme vuotaa. Olen seuraillut jos oire muuttuisi, mutta ei ole ainakaan vielä muuttunut. EGR tulppaaminen ei muuttanut tilannetta...
 
Mulla kanssa on ollut samanlaisessa koneessa ollut samanlainen heijaus nyt kohta kolme vuotaa. Olen seuraillut jos oire muuttuisi, mutta ei ole ainakaan vielä muuttunut. EGR tulppaaminen ei muuttanut tilannetta...
Tuo tuntuu olevan aika yleistä näissä. Useampikin kohtalotoveri löytynyt. Kylmänä tai kuumana ei mitään ongelmaa ja käy oikein nätisti, mutta sitten jos ajon jälkeen kone pääsee jäähtymään ja lyö uudestaan käyntiin, niin kierrokset heijaa ylös alas. Joskus ollut pidempääkin poissa tuo ongelma. Kaikki mahdolliset on tutkittu, mutta mitään selitystä ei ole löytynyt.

Jotain juttua ollut, että tuo johtuisi päästöhuijaussoftasta. Sen takia miettinyt ihan auton ohjelmointia ja samalla saisi lisää tehoakin. Yritin myös kiertää ongelman nostamalla tyhjäkäyntikierroksia hieman, mutta OBD Eleveniltä ei löytynyt asetusta sille. Letkulämmittimen käyttö talvella saa samat oireet aikaan, kun ECU luulee moottorin olevan todellista lämpöisempi.
 
Mulla kanssa on ollut samanlaisessa koneessa ollut samanlainen heijaus nyt kohta kolme vuotaa. Olen seuraillut jos oire muuttuisi, mutta ei ole ainakaan vielä muuttunut. EGR tulppaaminen ei muuttanut tilannetta...
Paljonko teillä on autoilla ajettu? Mulla Passat 1.6 TDI CAYC koneella, ollut omassa käytössä vasta 4 tkm, mittarissa 242 tkm.

Mites tuo egr-tulppaaminen näissä, sytyttääkö vikavaloa ja onko helppo asentaa laippa putken väliin? Vaatiiko jonkun pienen reiän laippaan ettei sytyttele vikavaloa? Huomaako ajossa tai lämpenemisessä mitään eroa tulppaamattomaan? 1.8 TDCI Fordin koneen egr-tulppauksesta on kokemuksia, lämpeäminen hidastui mutta ihan alakierrosten vääntö parani hieman egr tulpattuna.

Omassani tuo kierrosten heijaus ilmenee mielestäni yleensä täysin kylmällä koneella, mutta joskus myös puolilämpöisenä. Esim. aamulla kun lähden töihin kylmällä koneella, kierrokset heijaa, mutta ajettuani n. 5-600 m päähän liikennevaloihin, käy kone jo nätisti.
Moottoria ei ohjelmoitu omien tietojeni mukaan.

Ei tuo kierrosten heijaaminen varmaan mihinkään jälkihehkutukseenkaan voi liittyä?

Ajossa en ole huomannut mitään erikoista ja kulutuskin on mielestäni ihan normaali (n. 5-5.5l/100 km ollut keskikulutukset). Suuttimien korjausarvot vois kyllä varmaan tutkituttaa joskus ja selvitellä merkkiliikkeestä onko näihin olemassa esim. jotakin softapäivitystä tms. joka voisi auttaa.
 
Mun 1.6 TDI CAYC alkoi kolkuttamaan tyhjäkäynnillä kylmällä moottorilla noin 240-250tkm mittarissa. Syy: yhden suuttimen korjausarvot rajojen ulkopuolella, pitäisi vaihtaa uusi suutin. Laitoin auton kiertoon kun ei kiinnostanut ajatus että pian ne muutkin hajoaa 500€/kappale.
 
Paljonko teillä on autoilla ajettu? Mulla Passat 1.6 TDI CAYC koneella, ollut omassa käytössä vasta 4 tkm, mittarissa 242 tkm.

Mites tuo egr-tulppaaminen näissä, sytyttääkö vikavaloa ja onko helppo asentaa laippa putken väliin? Vaatiiko jonkun pienen reiän laippaan ettei sytyttele vikavaloa? Huomaako ajossa tai lämpenemisessä mitään eroa tulppaamattomaan? 1.8 TDCI Fordin koneen egr-tulppauksesta on kokemuksia, lämpeäminen hidastui mutta ihan alakierrosten vääntö parani hieman egr tulpattuna.

Omassani tuo kierrosten heijaus ilmenee mielestäni yleensä täysin kylmällä koneella, mutta joskus myös puolilämpöisenä. Esim. aamulla kun lähden töihin kylmällä koneella, kierrokset heijaa, mutta ajettuani n. 5-600 m päähän liikennevaloihin, käy kone jo nätisti.
Moottoria ei ohjelmoitu omien tietojeni mukaan.

Ei tuo kierrosten heijaaminen varmaan mihinkään jälkihehkutukseenkaan voi liittyä?

Ajossa en ole huomannut mitään erikoista ja kulutuskin on mielestäni ihan normaali (n. 5-5.5l/100 km ollut keskikulutukset). Suuttimien korjausarvot vois kyllä varmaan tutkituttaa joskus ja selvitellä merkkiliikkeestä onko näihin olemassa esim. jotakin softapäivitystä tms. joka voisi auttaa.
Itse olen ajanut 176tkm -> 219tkm. EGR:n tulppaaminen vaatii ohjelmoinnin, ettei vikavalo syty. Myös supistavia tiivisteitä on olemassa, joissa on reikä keskellä. Tällöin EGR:n käyttö vähenee, eikä vikavalo syty. Omalla kohdalla tuo tulppaaminen aiheutti sammutuksessa koneen rajun heilahduksen. Ilmeisesti se johtui siitä, että EGR:n putki meni sammutusläpän yläpuolelle ja supistavan tiivisteen takia putkeen jäi vielä vähän pakokaasua, jolla kone kävi jälkikäyntiä. Kokeilin isontaa tiivisteen reikää, mutta lopulta päädyin ottamaan sen kokonaan pois ja heilahdukset hävisivät. Persetuntumalta tuo supiste kyllä paransi alavääntöä. EGR:stä tuo kierrosten heittely ei kyllä vaikuta johtuvan.

Jälkihehkutusta mietin itsekin syypääksi kierrosten heittelyyn. Sen huomasin, että mitä enemmän sähkölaitteita esim. lisävalot on päällä, sitä helpommin tyhjäkäynti alkaa heittämään. Mietin, veisikö jälkihehkutus niin paljon virtaa, että tyhjäkäynti menee epätasaiseksi. Mutta toisaalta latausjännite pysyy tasaisena ja tuota ei koskaan tapahdu kylmällä koneella. Laturin vapaakytkimessä ei myöskään tuntunut ahdistusta. Ongelma varmaan korjaantuisi ihan pienellä tyhjäkäyntikierrosten nostolla, mutta siihen ei OBD Eleven Pro lisenssilläkään pystynyt.

Itsellä on ajotietokoneen mukaan pitkän ajan keskikulutus nyt 4.9 litraa satasella. Todellista kulutusta en ole mitannut, mutta ei tuota kyllä oikeasti tarvitse usein tankata ja matka-ajossa tuntuu menevän pelkällä pyhällä hengellä. Suuttimien korjausarvot on helppo tarkistaa oikeilla välineillä. Itsellä 1. ja 2. suuttimet ovat 0.5 ja 0.7 mg/stroke ja 3. ja 4. hyvin lähellä nollaa. Vielä keväällä olivat selvästi suuremmat, mutta suuttimien puhdistusaine yllättäen korjasi ongelman.
 
Kiitos vastauksista. Vaatiko järjestelmän ilmaamista muuten tuo kun pistit polttoainejärjestelmän puhdistusainetta suoraan dieselsuodattimen koteloon? Vai lähteekö sen kummemmin ilmailematta nätisti käyntiin? Fortea vois kokeilla suoraan suodattimeen.

Itseäkään ei kiinnostaisi alkaa suuttimia vaihtelemaan, koska edelliseen autoon tuli vaihdatettua 3 kpl suuttimia omasta pussista. Onneksi olivat siihen vähän edullisempia kuin tuo 500 eur/kpl.
 
Kiitos vastauksista. Vaatiko järjestelmän ilmaamista muuten tuo kun pistit polttoainejärjestelmän puhdistusainetta suoraan dieselsuodattimen koteloon? Vai lähteekö sen kummemmin ilmailematta nätisti käyntiin? Fortea vois kokeilla suoraan suodattimeen.

Itseäkään ei kiinnostaisi alkaa suuttimia vaihtelemaan, koska edelliseen autoon tuli vaihdatettua 3 kpl suuttimia omasta pussista. Onneksi olivat siihen vähän edullisempia kuin tuo 500 eur/kpl.

Nuo puhdistusaineet kaadetaan suoraan tankkiin. Purkista löytynee ohjeet.
 
Kiitos vastauksista. Vaatiko järjestelmän ilmaamista muuten tuo kun pistit polttoainejärjestelmän puhdistusainetta suoraan dieselsuodattimen koteloon? Vai lähteekö sen kummemmin ilmailematta nätisti käyntiin? Fortea vois kokeilla suoraan suodattimeen.

Itseäkään ei kiinnostaisi alkaa suuttimia vaihtelemaan, koska edelliseen autoon tuli vaihdatettua 3 kpl suuttimia omasta pussista. Onneksi olivat siihen vähän edullisempia kuin tuo 500 eur/kpl.
Tankkiin nuo virallisesti pitäisi laittaa, mutta itse laitoin surutta yliannostuksena polttoainesuodattimen koteloon, mikä tuntuu olevan muutenkin yleinen tapa. Toki koko pulloa ei mitenkään saanut tyhjennettyä sinne ja laitoin vain osan. Meni litkut kuitenkin ainakin perille suuttimille asti ja tosiaan todella iso ero korjausarvoissa ja koneen epäröinti kylmänä katosi. Ei vaatinut erikseen ilmaamista tuon jälkeen ja kone käynnistyi ja kävi ihan normaalisti. Suodattimen vaihdonkin jälkeen täytin vain dieselillä kotelon, pari kertaa virrat pois ja päälle ja välittömästi lähti käyntiin. Jos ilmaa taas pääsee reilusti järjestelmään, niin se tuskin tekee hirveän hyvää korkeapainepumpulle, eli pieni riski on aina olemassa. Tankkiin laittaminen on siis turvallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tankkiin nuo virallisesti pitäisi laittaa, mutta itse laitoin surutta yliannostuksena polttoainesuodattimen koteloon, mikä tuntuu olevan muutenkin yleinen tapa. Toki koko pulloa ei mitenkään saanut tyhjennettyä sinne ja laitoin vain osan. Meni litkut kuitenkin ainakin perille suuttimille asti ja tosiaan todella iso ero korjausarvoissa ja koneen epäröinti kylmänä katosi. Ei vaatinut erikseen ilmaamista tuon jälkeen ja kone käynnistyi ja kävi ihan normaalisti. Suodattimen vaihdonkin jälkeen täytin vain dieselillä kotelon, pari kertaa virrat pois ja päälle ja välittömästi lähti käyntiin. Jos ilmaa taas pääsee reilusti järjestelmään, niin se tuskin tekee hirveän hyvää korkeapainepumpulle, eli pieni riski on aina olemassa. Tankkiin laittaminen on siis turvallisempaa.
Voisin kokeilla ensin purkillista esim. Forten dieseljärjestelmän puhdistusainetta tyhjähköön tankkiin. Vaikka ennen dieselsuodattimen vaihtoa suoraan suodattimeen.
 
Onkos MY17 (2017) octavissa vielä jakoketjuongelmaa 1.4 TSI (150hv) koneessa, ketjullahan tuo on käsittääkseni? Moottorikoodiksi motonetti näyttää rekkarilla CZDA; CHPB.
 
Ihan sama mitä siellä on, MY17 Octavia 1.4 TSI on aivan varmasti hihnajakopäällä.

Muutenkin laadukas taulukko kun on ympätty samaan kohtaan 1.2/1.4/1.8. Noista 1.8 on täysin eri moottori kuin kaksi ensimmäistä ja se 1.8 on kyllä ketjulla. Pienemmät ei ole.
 
Roger, tarkoitus ei toki ollut vängätä, mutta hemmetin heikosti löytyy netistä tietoa ja jotenkin nyt olisi kuvitellut että "merkkarin" huoltohinnastoon voisi edes luottaa, mutta sekin taattua VAG laatua. Ehkä tuollaiseen mottiin sitten uskaltaa ainakin harkita sekaantumista...
 
Roger, tarkoitus ei toki ollut vängätä, mutta hemmetin heikosti löytyy netistä tietoa ja jotenkin nyt olisi kuvitellut että "merkkarin" huoltohinnastoon voisi edes luottaa, mutta sekin taattua VAG laatua. Ehkä tuollaiseen mottiin sitten uskaltaa ainakin harkita sekaantumista...
Eihän tuo firma ole merkkiliikettä ainakaan skodan kohdalla nähnykkään.
 
Ulkomaiselta sivustolta bongattu tieto olisi että joko 6 vuoden tai 100 000 km välein. Omassa 1.2 tsi -15 fabiassa ensimmäinen hihna vaihdettu juuri tuossa 6 vuoden kohdilla.
 
Ei ole hihnakoneetkaan ongelmattomia, joo jakopäät kestää varmasti nyt, mutta voit saada näissäkin koneissa öljykrematorio yksilön. :poop:
Alkupään koneissa oli noita typerästi suunniteltuja männänrenkaita, mutta mun tietääkseni ne on MY17 moottorissa jo päivitetty parempiin. Vai onko tästä parempaa tietoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 636
Viestejä
4 511 391
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom