VAG autojen monet ongelmat

Kuka kirjoitti et olisi hyvä alusta?

Tiesitkö, että jarrupalat voi vaihtaa aikaisemmin ennenkuin esimerksi kuluttaa jarrulevyn vaihtokuntoon?
Niin mutta miten hoitamalla jumalautoa hyvin voi välttää sen että koko alustaa ei ole laitettu uusiksi sataan tuhanteen mennessä? Jarrut tietysti riippuvat paljon ajotottumuksista mutta entäs kaikki muu?
 
Niin mutta miten hoitamalla jumalautoa hyvin voi välttää sen että koko alustaa ei ole laitettu uusiksi sataan tuhanteen mennessä? Jarrut tietysti riippuvat paljon ajotottumuksista mutta entäs kaikki muu?

Jumalautot ei hajoa ikinä, sen takia itse puran kaikki etu- ja takajarrut vuosittain ja putsaan, että kaikki liikkuu silkinpehmeästi kuin vauvanpylly.
 
Niin mutta miten hoitamalla jumalautoa hyvin voi välttää sen että koko alustaa ei ole laitettu uusiksi sataan tuhanteen mennessä? Jarrut tietysti riippuvat paljon ajotottumuksista mutta entäs kaikki muu?
90-luvullahan esim. Passatteihin suositeltiin rasvanippoja noihin koiranluihin kun iso osa kulumisesta johtui alunperin vähäisistä rasvoista tai niiden postumisesta. Itsekin noita joskus rasvailin, mutta kyllähän se suurin syy alusta kulumiseen on A) kulutusosaksi suunnittelu (VAGeissa ja Bemarissa varsin yleistä 90/2000 -luvun taitteessa) ja B) paskat osat (varsinkin sen jälkeen kun kerran jo vaihdettu).
 
Onko DSG-laatikoissa murheita, kun se on 3.2l Vr6:sen parina. Vuosimalli on noin 2007 ja konetta löytyy Audi TT:stä sekä Golf R32 mallista. Jos semmoiseen päätyisin, niin olisiko DSG ok?
 
Eikös noissa ihan ensimmäisissä DSG ollut aika paljon mekatroniikka- ja kytkinongelmia ihan riippumatta automallista? Ihan arpapeliä, huoltohistoria kannattaa selvittää onko mitään korjauksia tehty.
 
Eikös noissa ihan ensimmäisissä DSG ollut aika paljon mekatroniikka- ja kytkinongelmia ihan riippumatta automallista? Ihan arpapeliä, huoltohistoria kannattaa selvittää onko mitään korjauksia tehty.

On.

Alle 2010 DSG pitää välttää kuin ruttoa ellei koko vaihteistoa ja mekatroniikkaa ole uusittu.
 
TDI, ei TSI. 1.2-1.4 TSI:t ketjulla en huoli :). Isompaan autoon ei noita saisikaan. Joidenkin mukaan 6-vaihteinen DSG olisi aika turvallinen (millä kilometreilla?). Manuaalia näkee todella huonosti näissä.
Sen verran tarkennusta, että 2013-> ainakin 1.4Tsi on jakohihnalla, ei enää ketjulla.
 
Oliks tälle jotain faktaa tarjota? Useammalla tutulla alle 2010 ja yli 150tkm ilman että laatikkoa olisi uusittu kokonaan :hmm:

Ei muuta kuin mitä omalla korjaamolla on liuta mekatroniikoita vaihdettu. Eipä ole ollut loppupään DQ250 mitään ongelmia ollut eikä lie myöskään paikallisella VW:llä mitä mekaniikkoja sieltä tunnen.

Netistä löytynee tapauksia noista. Joko Suomesta tai Euroopasta

DSG mekatroniikkayksikkö meni rikki - paras tapa uusia?


Itse ajelen kiltisi -17 1.4TSI manuaalilla kunnen noihin DSG usko, varsinkaan 7-lovisena.
 
Viimeksi muokattu:
Onko DSG-laatikoissa murheita, kun se on 3.2l Vr6:sen parina. Vuosimalli on noin 2007 ja konetta löytyy Audi TT:stä sekä Golf R32 mallista. Jos semmoiseen päätyisin, niin olisiko DSG ok?

Onkohan tässä joku muu kuin perus 6-lovinen (DQ250?). Ilmeisesti tämä 6-lovinen märillä kytkimillä varustettu voi olla ihan kestävä ainakin alkuvuosien jälkeen, tietty tuurista riippuu (Ongelmaiset DSG-vaihteisto (missä vuosimalleissa ja missä vaihteistotyypeissä)). Tuollaista auto on varmasti kengitetty niin siitä oma lisänsä.

Bensakoneissa oleva 7-lovinen (DQ200)) kuivilla kytkimillä kestää kai huonommin.
 
Nettiauto

No esim tuollainen, en tiedä mikä on nelivedon ja 3.2 koneen parina, mutta eikös tuo S-tronic ole kuitenkin käytännössä DSG-laatikko. Jos TT:n ostaisin, niin aika sama onko manuaali vai automaatti, joten turha maksaa automaatista, jos se on ongelmallinen.
 
Nettiauto

No esim tuollainen, en tiedä mikä on nelivedon ja 3.2 koneen parina, mutta eikös tuo S-tronic ole kuitenkin käytännössä DSG-laatikko. Jos TT:n ostaisin, niin aika sama onko manuaali vai automaatti, joten turha maksaa automaatista, jos se on ongelmallinen.

02E tuossa eli käytännössä hyvin lähellä DQ250.

6-Speed Direct Shift Gearbox (DSG/02E) - Ross-Tech Wiki

Tässä lontoota koskien R32 MK GOLF IV DSQ.
Everything you ever wanted to know about the 02E(DQ250)...
 
Muttei tuo 1.4TSI jakohihna ole mikään autuus.

6vuoden välein maksat sen 950e kun vaihdetaan 2kpl jakohihnaa kun fiksusti VAG insinöörit laittaneet sen sylinterikannen toiseen päähän.
 
Muttei tuo 1.4TSI jakohihna ole mikään autuus.
6vuoden välein maksat sen 950e kun vaihdetaan 2kpl jakohihnaa kun fiksusti VAG insinöörit laittaneet sen sylinterikannen toiseen päähän.

Mjoo, muistelen joskus ku kävi marmorilla 1.9TDI:n jakohihnaa vaihattamassa niin se oli 90tkm välein sama hinta. Sen koommin toki sen laitteen kanssa ei marmorilla käyty....
 
Muttei tuo 1.4TSI jakohihna ole mikään autuus.

6vuoden välein maksat sen 950e kun vaihdetaan 2kpl jakohihnaa kun fiksusti VAG insinöörit laittaneet sen sylinterikannen toiseen päähän.
Marmorilla taisi olla 650e hinta. Eipä tuo nyt paljon keskimääräistä kalliimpi jakopäärempaksi ole.
 
Eiks noissa osassa oo sähkönen vesipumppu?
Taitaa niissä sellainenkin olla, sen mekaanisen pumpun lisäksi. Ainakin osassa, ellei jopa kaikissa.

EDIT: Joo, ahtoilman jäähdytyksessä on sähköpumppu. Muuten moottorin jäähdytys toimii kyllä mekaanisella pumpulla.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi se vesipumppu pitäisi sotkea jakohihnan vaihtoon, kun ei niillä tuossa koneessa ole mitään tekoa keskenään?

Koska 1.4TSI:ssä on kaksi jakohihnaa, niissä joissa on jakohihnavetoinen kone.
Toinen on vesipumpulle.

Alkupään 1.4TSI jouduttiin tuo koko muovinen/metallinen kehikko vaihtamaan, koska myöhemmin sai vaihdettu pelkän pumpun. Tämä voi tuoda kivan yllärin ekassa vesipumpun vaihdossa.

Normaalisti jakohihna pyörittää nokka-akselia ja vesipumppua.
1614964049505.png



Sekoitat varmasti EA888 jossa sähköohjattu pumppu.

Myös 1.6TDI/2.0TDI jakohihna pyörittää vesipumppu, vaikka siinäki on magneettiventtiili (ei kaikissa malleissa). Tehostaa lämpöä matalilla kierroksilla kun ohjaa vesipumpun siipeä.
 
Jaa siis nykyään kaikki hammashihnat onkin jakohihnoja? Tää autoalan terminologia kehittyy kyllä liian nopeasti... Mun maailmassa jakohihna(t) on se joka pyörittää nokka-akseleita. Tolla vesipumpun hihnalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa eikä sille kyllä ole mitään vaihtoväliäkään määritelty.

Sekoitat varmasti EA888 jossa sähköohjattu pumppu
En tiedä miten alkupään EA888 toimii, mutta se kolmas sukupolvi joka tuli samoihin aikoihin kuin hihnavetoinen 1.4TSI, on tismalleen samanlaisella toteutuksella. Koneen takapuolella on hammashihna joka pyörittää vesipumppua, muuta virkaa sillä hihnalla ei ole eikä sille(kään) ole mitään vaihtoväliä määritelty.
 
Jaa siis nykyään kaikki hammashihnat onkin jakohihnoja? Tää autoalan terminologia kehittyy kyllä liian nopeasti... Mun maailmassa jakohihna(t) on se joka pyörittää nokka-akseleita. Tolla vesipumpun hihnalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa eikä sille kyllä ole mitään vaihtoväliäkään määritelty.


En tiedä miten alkupään EA888 toimii, mutta se kolmas sukupolvi joka tuli samoihin aikoihin kuin hihnavetoinen 1.4TSI, on tismalleen samanlaisella toteutuksella. Koneen takapuolella on hammashihna joka pyörittää vesipumppua, muuta virkaa sillä hihnalla ei ole eikä sille(kään) ole mitään vaihtoväliä määritelty.

Niin aivan, terminologian takia haluat vängätä?
Hammashihna tai jakohihna millä nimellä haluaa puhua?

Ainakin paikallinen VW tosiaan halua vaihtaa 150tkm välein tuon vesipumpun, virallisesti sitä ei ole missään ilmoitettu.
 
En mä nyt erityisesti HALUA vängätä. Olin vaan utelias tietämään miksi vesipumppu pitäisi vaihtaa samalla kun vaihdetaan huolto-ohjelman edellyttämällä tavalla se moottorin toisella puolella sijaitseva jakohihna joka käyttää nokka-akseleita.

En varsinaisesti vieläkään ymmärrä syytä tähän, mutta ehkä annetaan asian olla.
 
2.0 TDI jakohihnan vaihtoväli kiinnostaa. Käsittääkseni se on reilu 200tkm (tai 10 vuotta?). Miksiköhän sitä näkee alle 10v autoja myynnissä missä hihna vaihdettu paljon ennen 200tkm, esim. vain 100tkm (2013)? Onko näissä ollut joku korjauskampanja?
 
2.0 TDI jakohihnan vaihtoväli kiinnostaa. Käsittääkseni se on reilu 200tkm (tai 10 vuotta?). Miksiköhän sitä näkee alle 10v autoja myynnissä missä hihna vaihdettu paljon ennen 200tkm, esim. vain 100tkm (2013)? Onko näissä ollut joku korjauskampanja?
2.0 TDI on hiton laaja joukko erilaisia moottoreita.

Sieltä löytyy remmejä vaihtovälillä 120-240tkm / 6-10 vuotta ihan moottorimallista riippuen.
 
Ok, kiitos. Unohtui tarkentaa että erityisesti 140hv kone 2011-2014 välille. Löytyyköhän jostain laajemmin vaihtovälejä eri koneille? Näemmä meidän olosuhteisiin suositellaan 30tkm vähennystä väliksi/6v?. CFFB 140hv ('14) vaihdettu 160tkm/6vuotta kohdalla. CFGB 170hv (''11) koneeseen oli vaihdettu 100tkm/n.9vuotta kohdalla.

Onkohan tuoreemmassa DFLA 150hv ('16) moottorissa eroa vaihtoväleillä?
 
Kuinka paljon 1.6 TDI Passatissa uskaltaa ottaa suoraan akulta lisävaloille virtaa? Jos on kolme halogenia 100W polttimoilla ja vielä 200W subbari takakontissa, niin onko liikaa? Joskus merkkihuollossa varoittelivat, että suoraan akulle kytkettynä lisälaitteet ottaisivat virtaa auton valvonnan ohi ja akun jännite voisi laskea. Tuossa on vielä 960W sähkövastus lämmityslaitteelle, niin laturi joutuu kyllä hommiin. Toki subbaria harvemmin varsinkaan kylmänä tulee huudatettua. Laturin tehoa en nyt äkkiseltään muita.

EDIT: 180A laturi tuossa näköjään, eli ei tarvitse heti huolehtia.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus merkkihuollossa varoittelivat, että suoraan akulle kytkettynä lisälaitteet ottaisivat virtaa auton valvonnan ohi ja akun jännite voisi laskea
Onpahan ollut taas kommentti... Joo, jos laittaa jotain kiinni suoraan akun miinusnapaan niin se menee ohi akunvalvonnan.

Mutta miksi kukaan maadoittaisi lisälaitteita suoraan akun miinusnapaan kun maata on saatavilla joka puolella autoa muutenkin?
 
Passat B8, 2018. Onko takajarrupalojen vaihdossa jokin sudenkuoppa, jos irrottaa sähköisenkäsijarrun moottorin ja pyörittää sen männän sisään?
 
Ainakin jo -08 tiguanissa pitää autocomilla/vcds/jne ajaa männät sisään, ei onnistunut muuten.
 
Ainakin jo -08 tiguanissa pitää autocomilla/vcds/jne ajaa männät sisään, ei onnistunut muuten.
Siksi kysyinkin että jos sen moottorin irrottaa ja sen jälkeen pyörittää männän avaimella sisään. Se moottori on tämäntyylinen:
 

Liitteet

  • vw-passat-rear-brake-caliper-electric-handbrake-servo-motor-12-tooth-3c0998281-5326-p.jpg
    vw-passat-rear-brake-caliper-electric-handbrake-servo-motor-12-tooth-3c0998281-5326-p.jpg
    133,4 KB · Luettu: 64
Jarrut meni vaihtoon eteen noiden takaiskarien kanssa juuri viime syksynä. Kirosin kun mielestäni ei ollut kuin pari vuotta vanhat, mutta niin se tekee muisti tepposet kun löysin kuitin missä oli 4 vuotta ikää. :D

Eli käytännössä 4v/55-60tkm kestivät (Brembon peruskamat) - mikä ei ihme koska tosiaan painava auto ja varustettu "jarrujenkuivatus" -järjestelmällä (eli kuluttaa jarruja, oli ne märät tai ei, jos automaattipyyhin päällä :rolleyes:).

Eihän se auton koko sinänsä sitä jarrun kulumista määrää, ja sanoisin kyllä että pikemminkin niinpäin että mitä isompi auto sen pidempään ne jarrut kestää.

Jos ne jarrut on vaan mitoitettu hieman alakanttiin niin silloinhan ne kuluu. Mulla oli edellisessä autossa taka-akselilla jarrupalat max 60tkm, eikä siihen oikein muuta järjellistä selitystä ollut kuin että ne oli vaan hieman liian hentoiset. Toisaalta eivätpähän ehtineet jämähtämään mitenkään ihan järjettömästi remontin välillä.
 
Ainakin Volvossa noi saa muistaakseni ajettua 9v paristolla auki.
Ainoa ongelma joka tuosta "käsin" avaamisesta voisi olla, on se jos siellä on jokin kierroslaskuri, jonka perusteella sa seuraa jarrupalan kulumista. Volvossa ei ainakaan ole.
 
Ainoa ongelma joka tuosta "käsin" avaamisesta voisi olla, on se jos siellä on jokin kierroslaskuri, jonka perusteella sa seuraa jarrupalan kulumista. Volvossa ei ainakaan ole.
Kai ne tota tekniikkaa käyttää siksi, ettei tarvi purkaa moottoria irti.
Ite olen Vidalla ajellut ne huolto-asentoon.
 
Ainakin vanhemmissa passateissa saa avaimella pyöritettyä. Voi vaan ruuvit ja sähköliitin olla sen verran piukassa, että helpompi ajaa testerillä.
 
Onpahan ollut taas kommentti... Joo, jos laittaa jotain kiinni suoraan akun miinusnapaan niin se menee ohi akunvalvonnan.

Mutta miksi kukaan maadoittaisi lisälaitteita suoraan akun miinusnapaan kun maata on saatavilla joka puolella autoa muutenkin?
Maadoituspiste oli itsellä jossain puskurin takana. Päädyin laittamaan 2 x 55W polttimot reunimmaisiin lisävaloihin ja 100W keskelle pistevaloon. 300W olisi semmoinen kuorma, että varmaan menisi johdotus uusiksi jo.
 
Löytyykö suosituksia Seat/VAG huolloista Turun seudulta? K-Caaran huoltohinta vähän säikäytti. Seatti '16 2.0 TDI 150+DSG koneella. Rinta-Jouppia on taidettu kehua Skoda-huoltona, mutta tekevätkö ne muista töitä? Googlella nousi esiin Wauhtipiste ja AutoAlanko. Vai onko se nyt sama minnekkä tällaisen vie?
 
Löytyykö suosituksia Seat/VAG huolloista Turun seudulta? K-Caaran huoltohinta vähän säikäytti. Seatti '16 2.0 TDI 150+DSG koneella. Rinta-Jouppia on taidettu kehua Skoda-huoltona, mutta tekevätkö ne muista töitä? Googlella nousi esiin Wauhtipiste ja AutoAlanko. Vai onko se nyt sama minnekkä tällaisen vie?
LMS Servicessä itse käyttänyt Golfia ja voin ihan suositella. On valtuutettu VW-, Seat- ja Skoda-huolto, mutta hinnat ainakin hieman marmoria halvemmat.
 
Skodan huoltoja vertaillessa Rintajuoppo oli ylivoimaisesti halvin noista merkkihuolloista (LMS ja Autokeskus), mutta ei taida tosiaan Seatin kohdalla auttaa. Wauhtipiste ei ole valtuutettu huolto vaikka mainostaakin olevan erikoistunut VAGilaisiin. Mulla meni maku tohon Wauhtipisteeseen samantien (Turun toimipiste, nykyään näköjään Raisiossakin). Ensinnäkin niiden puhelin on maksullinen jos sinne itse soittaa ja kun laitoin sitten heidän etusivullaan olevan laatikon kautta soittopyynnön, niin sieltä ei kukaan soittanut takasin. Kun vihdoin sain yhteyden sinne, niin oli sen verran kuivaa palvelua, ettei ainakaan mun rahoja tonne puljuun mene latiakaan.
 
Kysytääs täällä, että mitenkäs, mahtaako tuo VW:n We connect lisenssi olla sellainen että kannattaa se 60e siitä pulittaa? Saisi edes jotakin dataa ja hyötyä tuosta GTE:stä ehkä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 626
Viestejä
4 511 325
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom