VAG autojen monet ongelmat

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 025
Ei kai ne aina rikki edes ole, nokeentuneet umpeen. Mutta merkkiliike ei korjaa, vaan asentaa uusia osia...
Tämä tuli kanssa mieleen, yleensä ne on ihan ummessa ja mekaanisesti kunnossa. Mikäli kyseessä on lasipalatsi ja sen "huolto", niin ei ihme että uutta osaa tilalle ja työlle kunnon katteet, mutta tavan nyrkkipajan pitäisi ainakin tarkistaa se miltä tuo näyttää. EGR-nokeentuminen kun ei ihan mikään uusi juttu ole ja yleensä putsaamisella pääsee paljon vähemmällä - tottakai pienemmällä katteellakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 205
Käytetäänkö dieseleiden egr:ssä jotain avaruusteknologiaa, kun hinnat noin tähtitieteelliset? Tolla 1600€ olis ostanu bensa astraan 15 egr:ää. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 717
Tämä tuli kanssa mieleen, yleensä ne on ihan ummessa ja mekaanisesti kunnossa. Mikäli kyseessä on lasipalatsi ja sen "huolto", niin ei ihme että uutta osaa tilalle ja työlle kunnon katteet, mutta tavan nyrkkipajan pitäisi ainakin tarkistaa se miltä tuo näyttää. EGR-nokeentuminen kun ei ihan mikään uusi juttu ole ja yleensä putsaamisella pääsee paljon vähemmällä - tottakai pienemmällä katteellakin.
Tämä. Ei ymmärrä miksi joku vie 200tkm ajettua autoa merkkiliikkeeseen, kun ne jotka työskentelee noiden vanhojen romujen kanssa ( :D ) ovat jossain ihan muualla töissä.

Ne merkkivelhot ovat jossain omissa liikkeissä tai nyrkkipajoilla ja osaavat vaihtaa sinne sen 15€ osan 500€ koko paketin sijaan (esim. imusarjan läpät) tai purkaa ja puhdistaa ne paskoontuneet päästöjärjestemän osat oli kyseessä EGR, imukanavat, tms.

Sama esim jarruosien kanssa; ei yksikään merkkiliike (ainakaan onnistuneesti) ala purkamaan jarrusatuloita ja huoltamaan niitä, vaan uutta osaa tilalle ja tässä kuitti kiitos.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
262
Ehkä suurin syy merkkiliikkeiden kyseiseen toimintatapaan on se, että kaikki pitää tai ainakin pitäisi tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, jolloin esim just jarrusatuloiden kunnostus tai EGR:ien puhdistukset jää tekemättä, kun ohjeena on, että uutta osaa.

Se sitten, että onko järkevää tollasia merkkarilla korjauttaa on eri asia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 205
Tämä. Ei ymmärrä miksi joku vie 200tkm ajettua autoa merkkiliikkeeseen, kun ne jotka työskentelee noiden vanhojen romujen kanssa ( :D ) ovat jossain ihan muualla töissä.

Ne merkkivelhot ovat jossain omissa liikkeissä tai nyrkkipajoilla ja osaavat vaihtaa sinne sen 15€ osan 500€ koko paketin sijaan (esim. imusarjan läpät) tai purkaa ja puhdistaa ne paskoontuneet päästöjärjestemän osat oli kyseessä EGR, imukanavat, tms.

Sama esim jarruosien kanssa; ei yksikään merkkiliike (ainakaan onnistuneesti) ala purkamaan jarrusatuloita ja huoltamaan niitä, vaan uutta osaa tilalle ja tässä kuitti kiitos.
Ehkä suurin syy merkkiliikkeiden kyseiseen toimintatapaan on se, että kaikki pitää tai ainakin pitäisi tehdä valmistajan ohjeiden mukaan, jolloin esim just jarrusatuloiden kunnostus tai EGR:ien puhdistukset jää tekemättä, kun ohjeena on, että uutta osaa.

Se sitten, että onko järkevää tollasia merkkarilla korjauttaa on eri asia.
Jarrusatuloiden kunnostus harvemmin taitaa liikkeessä olla järkevää koska autosta riippuen sillä samalla rahalla saa uuden satulan mitä se kunnostus tulisi maksamaan, osathan ei oo kalliita, mutta se työ. Itse tehtynä tosin oikein järkevää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 388
Jarrusatuloiden purkamisen/huoltamisen ymmärrän koska aika mikä menee huoltamiseen, maksaa about saman verran kun se uusi satula, tai ei nyt ihan, mutta lähelle menee kuitenkin.

Jarrusatuloiden kunnostus harvemmin taitaa liikkeessä olla järkevää koska autosta riippuen sillä samalla rahalla saa uuden satulan mitä se kunnostus tulisi maksamaan, osathan ei oo kalliita, mutta se työ. Itse tehtynä tosin oikein järkevää.
Tuo jarrusatulan vaihtaminen tuntuu nykyään ite tehtynäkin olevan melko järkevä vaihtoehto jos tarvike osa käy. Viimeksi kun tuota arvoin niin olisikohan ollut 30 € osat (liukutapit, tiivisteet, männät) ja 45 € oli maxgear merkkinen uusi satula. Työmäärä kuitenkin aika paljon pienempi uuden satulan kanssa. VAG tietty monessa ainakin takassatulan hintaa nostaa tuo käsijarruratkaisu.

MPeissä vielä joutuu itse kunnostamaan kun halpis tarvikevaihtoehtoa ei ole ja alkuperäinen maksaa saman kuin koko pyörä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 717
Tuo jarrusatulan vaihtaminen tuntuu nykyään ite tehtynäkin olevan melko järkevä vaihtoehto jos tarvike osa käy. Viimeksi kun tuota arvoin niin olisikohan ollut 30 € osat (liukutapit, tiivisteet, männät) ja 45 € oli maxgear merkkinen uusi satula. Työmäärä kuitenkin aika paljon pienempi uuden satulan kanssa. VAG tietty monessa ainakin takassatulan hintaa nostaa tuo käsijarruratkaisu.

MPeissä vielä joutuu itse kunnostamaan kun halpis tarvikevaihtoehtoa ei ole ja alkuperäinen maksaa saman kuin koko pyörä.
No tässäki toki järjen määrää se että mitä korjataan tai mitä uusi maksaa. Eli onko joku mäntäjumi joka menee herkistelyllä vs joku Mazdan 350 eur tarvikkeenakin maksava takasatula, tms. :D
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
711
Takaluukun rajoittimet vaihdetaan 2021 Octaviaan niin jospa viimeinkin lakkaisi kolisemasta. Sitten kun vielä saisivat tuota tietokonetta nopeutettua. Ärsyttää ensin odotella minuutti, että se käynnistyy. Sitten saa käydä neljä valikkoa läpi kun tuo romu ei muista mitään ajoasetuksia.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 109
Mitä mieltä olette VAG:n DSGn rullaustoiminnosta (coasting)? Omaan ajoon ei sovi ja harmittaa, kun joutuu käyttämään jalkaa jarrulla että moottorijarruttaisi. Säästääkö tuo löpöä? Mahtaako kuluttaa vaihteistoa/kytkintä enemmän?

Vaihteisto välillä nykäisee kun lähtee valoista liikkeelle moottorin oltua sammutettu. Johtuu mahdollisesti siitä kun DSG kiireessä vaihtaa 2->1 moottorin käynnistyttyä. Kerran nyki pari kertaa kun lähdin liikkeelle pakittamisen jälkeen. Onko nämä 6v DSGn normitoimintaa tai antaako merkkejä rempan lähestymisestä? Koneena siis 2.0 TDI 150 DSG:llä ja 120tkm ajettu ('16 malli seat).
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 217
Mitä mieltä olette VAG:n DSGn rullaustoiminnosta (coasting)? Omaan ajoon ei sovi ja harmittaa, kun joutuu käyttämään jalkaa jarrulla että moottorijarruttaisi. Säästääkö tuo löpöä? Mahtaako kuluttaa vaihteistoa/kytkintä enemmän?

Vaihteisto välillä nykäisee kun lähtee valoista liikkeelle moottorin oltua sammutettu. Johtuu mahdollisesti siitä kun DSG kiireessä vaihtaa 2->1 moottorin käynnistyttyä. Kerran nyki pari kertaa kun lähdin liikkeelle pakittamisen jälkeen. Onko nämä 6v DSGn normitoimintaa tai antaako merkkejä rempan lähestymisestä? Koneena siis 2.0 TDI 150 DSG:llä ja 120tkm ajettu ('16 malli seat).
Mun mielestä jonkinlainen nykäisy start&stopin käynnistyessä ja vaihtaessa pakilta on ollut Golffissa ainakin ominaisuutena uudesta asti (2017 Golf 2.0TDI 183 DSG 4motion, nyt 100tkm lasissa). Tottunut jo lähtemään mahdollisimman kevyellä kaasulla liikkeelle ja pakille laitettaessa/otettaessa annan lootalle pari sekuntia miettimisaikaa.

Coasting mielestäni toiminut kun ajetaan perus maantietä missä on vähän mäkiä eikä mahdottomasti liikennettä jotta oma ajonopeus voi vähän seilata ilman että takana tulevalla palaa hermot. Voi antaa auton liukua pitkälle. Ei toimi kaupungissa, motarilla tai jonossa ajettaessa. Keskikulutuksestä lähtenyt ehkä parhaimmillaan joku 0.5-1l mittarin mukaan per reissu, en ole mitannut pitääkö myös pumpulla paikkansa.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
231
Octavia -2011 1,6TDI ja kytkinpoljin. Tänään poljin oli tosi jäykkä ja takerteli. Liikennevaloissa jäi pohjaan, mutta nousi ylös kun sitä potkaisi. Kävin kaupassa, jonka aikana vika hävisi ja loppupäivän toimi ihan normaalisti. Mikähän tuolle tuli? Mitään ylimääräisiä ääniä kytkinkopan sisältä ei kuulunut. Joten en usko, että vika on siellä. Voiskohan olla työsylinteri?
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 472
Octavia -2011 1,6TDI ja kytkinpoljin. Tänään poljin oli tosi jäykkä ja takerteli. Liikennevaloissa jäi pohjaan, mutta nousi ylös kun sitä potkaisi. Kävin kaupassa, jonka aikana vika hävisi ja loppupäivän toimi ihan normaalisti. Mikähän tuolle tuli? Mitään ylimääräisiä ääniä kytkinkopan sisältä ei kuulunut. Joten en usko, että vika on siellä. Voiskohan olla työsylinteri?
Veikkaan että polkimessa oleva pääsylinteri
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 091
Käytetäänkö dieseleiden egr:ssä jotain avaruusteknologiaa, kun hinnat noin tähtitieteelliset? Tolla 1600€ olis ostanu bensa astraan 15 egr:ää. :D
Ei vaan kiitos insinöörien se on tungettu moottorin ja tulipellin taakse.
Pakoputki, turbosta mahdolliset öljyputket (riippuu vähän purkajasta)

Jokatapauksessa noin 8h työtä ja osa näyttelee jonkin verran tuossa roolia, koska se on koko lämmönvaihdin.

Monessa autossa vaihdetaan pelkkä egr ja lämmönvaihdin on erikseen.

Tarvikeosa n.500e
Orggis n.700e

Tähän sitten vielä läjä tiivisteitä eli 50-70e (riippuen purkajasta ja moottorikoodista)

Ton takia, noita ei kovin helpolla kukaan jaksa "huoltaa", kun niin ilkeä vaihtaa. Käytännössä teet päivän töitä ja annat auton asiakkaalle takaisin jolloin se tulee viikonpäästä takaisin, et sama vika jatkuu. Ketäs tämän korjauksen nyt maksaa ?

Välillä sieltä hajoaa se alipainekello, välillä lämmönvaihdin itsessään vuotaa, välillä egr -ohjausventtii(sähköinen).

Alipainekelloa saakin nykyään Puolasta/Saksasta.

Suomesta ei näihin saa kuin koko paketin.

Myös kannattaa maksaa se extra 20e ja pistää siihen alipainekellon ympärille se lämpösuoja, jos edes vähän antaisi pari vuotta lisäaikaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 109
2016 VAG:sta (Seat) etututka vikaantunut. Ensin kiukutteli kärpäsenraadosta. Kun olin pyyhkäissyt sen pois parin päivän päästä lakkasi toimimasta ja ärsyttävästi piippaa kun käynnistää auton. Saako ei-merkkiliike kuntoon vai pitääkö viedä marmorille? Epäselvää onko yksi anturi rikki vai muuta. En selvästi tunne kokeilemalla toimivatko edessä. Onko etututka mahdollista poistaa käytöstä ohjelmallisesti?

Miten anturien vaihto kannattaa hoitaa (jos rikki)? Paljonko maalaus kustantaa, kannattaisiko maalauttaa useampi kerralla? Miten paljon noita hajoilee?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 205
2016 VAG:sta (Seat) etututka vikaantunut. Ensin kiukutteli kärpäsenraadosta. Kun olin pyyhkäissyt sen pois parin päivän päästä lakkasi toimimasta ja ärsyttävästi piippaa kun käynnistää auton. Saako ei-merkkiliike kuntoon vai pitääkö viedä marmorille? Epäselvää onko yksi anturi rikki vai muuta. En selvästi tunne kokeilemalla toimivatko edessä. Onko etututka mahdollista poistaa käytöstä ohjelmallisesti?

Miten anturien vaihto kannattaa hoitaa (jos rikki)? Paljonko maalaus kustantaa, kannattaisiko maalauttaa useampi kerralla? Miten paljon noita hajoilee?
Audi b7:aan hommasin pari vuotta sitten ebaystä, saksasta, valmiiksi korin väriin maalatun parkkitutkan taakse. Makso 30€, kannattaa kaivaa jostain parkkitutkan osanumero niin voi säästää pitkän pennin, tuohonkin luulisi saavan valmiiksi maalatun tutkan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
1 091
2016 VAG:sta (Seat) etututka vikaantunut. Ensin kiukutteli kärpäsenraadosta. Kun olin pyyhkäissyt sen pois parin päivän päästä lakkasi toimimasta ja ärsyttävästi piippaa kun käynnistää auton. Saako ei-merkkiliike kuntoon vai pitääkö viedä marmorille? Epäselvää onko yksi anturi rikki vai muuta. En selvästi tunne kokeilemalla toimivatko edessä. Onko etututka mahdollista poistaa käytöstä ohjelmallisesti?
Helppo testata itse onko 1kpl vai useampi rikki.
Toki voi olla johtovikaa, mutta se yleisempää Opeleissa.

Pakki päälle, koska ainakin tällöin kytkeytyy myös etututka päälle.

Sormen kanssa melkein kosket anturia ja pidät siinä niiin tunnet tuleeko sähköstä väreilyä, jos et tunne niin anturi on viallinen.

Pois näytä ei kannata koodata, kun niihin tutkiin on tottunut ja yhtäkkiä se pihakoivu onkin "muuttanut" paikkaa ja vaimo tekee tuttuvuutta sen kanssa.

Kuten yllä todettiin niin tarvikeantureita saanee luokkaa 50-60€ Suomestakin varmaan.

Spray pullo maaliliikkeestä 20€
Paikkasuti merkkiliikkeestä 15€, jonka kanssa on myös helppo niitä kivenhakkauksia maalata piiloon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 205
Helppo testata itse onko 1kpl vai useampi rikki.
Toki voi olla johtovikaa, mutta se yleisempää Opeleissa.

Pakki päälle, koska ainakin tällöin kytkeytyy myös etututka päälle.

Sormen kanssa melkein kosket anturia ja pidät siinä niiin tunnet tuleeko sähköstä väreilyä, jos et tunne niin anturi on viallinen.
Näin tuli itsekkin diagnosoitua viallinen anturi.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
231
Ei vaan kiitos insinöörien se on tungettu moottorin ja tulipellin taakse.
Pakoputki, turbosta mahdolliset öljyputket (riippuu vähän purkajasta)

Jokatapauksessa noin 8h työtä ja osa näyttelee jonkin verran tuossa roolia, koska se on koko lämmönvaihdin.

Monessa autossa vaihdetaan pelkkä egr ja lämmönvaihdin on erikseen.

Tarvikeosa n.500e
Orggis n.700e

Tähän sitten vielä läjä tiivisteitä eli 50-70e (riippuen purkajasta ja moottorikoodista)

Ton takia, noita ei kovin helpolla kukaan jaksa "huoltaa", kun niin ilkeä vaihtaa. Käytännössä teet päivän töitä ja annat auton asiakkaalle takaisin jolloin se tulee viikonpäästä takaisin, et sama vika jatkuu. Ketäs tämän korjauksen nyt maksaa ?

Välillä sieltä hajoaa se alipainekello, välillä lämmönvaihdin itsessään vuotaa, välillä egr -ohjausventtii(sähköinen).

Alipainekelloa saakin nykyään Puolasta/Saksasta.

Suomesta ei näihin saa kuin koko paketin.

Myös kannattaa maksaa se extra 20e ja pistää siihen alipainekellon ympärille se lämpösuoja, jos edes vähän antaisi pari vuotta lisäaikaa.
Tuommosella cayc egr simulator | eBay ainakin omasta EGR ongelma poistui varsin edullisesti ja helposti.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
333
Mitä mieltä olette VAG:n DSGn rullaustoiminnosta (coasting)? Omaan ajoon ei sovi ja harmittaa, kun joutuu käyttämään jalkaa jarrulla että moottorijarruttaisi. Säästääkö tuo löpöä? Mahtaako kuluttaa vaihteistoa/kytkintä enemmän?

Vaihteisto välillä nykäisee kun lähtee valoista liikkeelle moottorin oltua sammutettu. Johtuu mahdollisesti siitä kun DSG kiireessä vaihtaa 2->1 moottorin käynnistyttyä. Kerran nyki pari kertaa kun lähdin liikkeelle pakittamisen jälkeen. Onko nämä 6v DSGn normitoimintaa tai antaako merkkejä rempan lähestymisestä? Koneena siis 2.0 TDI 150 DSG:llä ja 120tkm ajettu ('16 malli seat).
Uudemman 1.5-tsi VW:n ja tuon manuaalin perusteella käyttää coastingia vain vaihteisto E-moodilla. Ota normaali ajotila käyttöön ajotilavalikosta.

E-moodissa jos haluat mennä moottorijarrulle, täytyy jarrua tosiaan painaa hennosti ja takaisin coastaukseen pääsi kaasu hennosti painamalla.


Bensa T-Roc Cabrioon tuo coasting sopi mielestäni kivasti maaseututielle. Sitä käyttämällä tuli ajosta vähän rennompaa ja "lipuvampaa" näin hybrideillä ajoon tottuneena.

Jos on tarkoitus hidastaa esim valoihin, niin toki moottorijarrutus 0 kulutuksella on parempi, kuin tolkuttoman hidas coastaus bensaa polttaen tyhjäkäynnillä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
2 902
Mitä mieltä olette VAG:n DSGn rullaustoiminnosta (coasting)? Omaan ajoon ei sovi ja harmittaa, kun joutuu käyttämään jalkaa jarrulla että moottorijarruttaisi. Säästääkö tuo löpöä? Mahtaako kuluttaa vaihteistoa/kytkintä enemmän?

Vaihteisto välillä nykäisee kun lähtee valoista liikkeelle moottorin oltua sammutettu. Johtuu mahdollisesti siitä kun DSG kiireessä vaihtaa 2->1 moottorin käynnistyttyä. Kerran nyki pari kertaa kun lähdin liikkeelle pakittamisen jälkeen. Onko nämä 6v DSGn normitoimintaa tai antaako merkkejä rempan lähestymisestä? Koneena siis 2.0 TDI 150 DSG:llä ja 120tkm ajettu ('16 malli seat).
Itse olen ottanut pois käytöstä kun joutuu jarrua polkemaan koko ajan ja myös nyky mottoreiden mottorijarrutusteho on heikko niin kulutus ei muuttunut omassa pakussa tai en ainakaan huomannut sen hyötyä.
Startstop en myöskään kovin usen käytä kun en asu suuressa kaupungissa ja liikkeellelähtö on sen verran verkkaista mutta ehkä hybriidi autolla siitä olisi hyötyä kesällä.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
287
EGR Temppuilee Diisseligolffissa. Onko satakunnasta jotain kaveria joka osais ton ohjelmoida kokonaan pois. Uutta en tohon kyllä asenna :D
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 323
Onko kokemuksia kuskin puolen ilmastoinnin läppämoottorin vaihdosta? Kannattaako edes lähteä yrittämään, jos ääni on vain hieman häiritsevä? Semmoisen käsityksen saanut, että aika työmaa on purkaa.

Kaksi vuotta jo pitänyt vaimeaa rouskutusta joku läppä ratin takana ja mietin vähän, jos vihdoin tekisi sille jotain. Ääni häviää, kun painaa AC-nappulaa, vaikka olisi niin kylmä, ettei ilmastointi todellisuudessa ole käytössä. Tosin kesähelteillä ilmastoinnin puhaltaessa kovaa tuo sama läppä tuntuu pyörivän moottorin kierrosten mukana ja tuo vähän kuin ylimääräistä moottoriääntä lisää. Mikähän läppämoottori edes on se, joka reagoi ilmastoinnin kytkentään, kun ilmeisesti kuskin puolella noita on ainakin kolme? Isän Skodassa piti ihan samanlaista ääntä, mutta selvästi vaimeampaa, eli taitaa olla Climatronicin ominaisuuksia pitkälle.

Täytyy varmaan purkaa vähän ja yrittää tutkia. Sopeutus on toki kokeiltu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 265
Onko kokemuksia kuskin puolen ilmastoinnin läppämoottorin vaihdosta? Kannattaako edes lähteä yrittämään, jos ääni on vain hieman häiritsevä? Semmoisen käsityksen saanut, että aika työmaa on purkaa.

Kaksi vuotta jo pitänyt vaimeaa rouskutusta joku läppä ratin takana ja mietin vähän, jos vihdoin tekisi sille jotain. Ääni häviää, kun painaa AC-nappulaa, vaikka olisi niin kylmä, ettei ilmastointi todellisuudessa ole käytössä. Tosin kesähelteillä ilmastoinnin puhaltaessa kovaa tuo sama läppä tuntuu pyörivän moottorin kierrosten mukana ja tuo vähän kuin ylimääräistä moottoriääntä lisää. Mikähän läppämoottori edes on se, joka reagoi ilmastoinnin kytkentään, kun ilmeisesti kuskin puolella noita on ainakin kolme? Isän Skodassa piti ihan samanlaista ääntä, mutta selvästi vaimeampaa, eli taitaa olla Climatronicin ominaisuuksia pitkälle.

Täytyy varmaan purkaa vähän ja yrittää tutkia. Sopeutus on toki kokeiltu.
onhan noita tullut vaihdettua. Saabiin, Volkkariin, Audiin, Citroeniin.

Passatissa oli tollanen mikä piti ärsyttää nakutusta. Luin vikakoodit, siellä oli merkintä jumittavasta moottorista. Kuskin puolelta tuli joistain reijistä ainoastaan lämmintä, eikä kylmää ilmaa ollenkaan. Vähän googlettelin että missä kyseinen V<jokunumero> moottori sijaitsee. Se oli kuskin jalkatilassa. Tein silleen että vääntelin lämpösäätöjä joka suuntaan ja sitten tungin pään jalkatilasta kojelaudan alle että näin missä tapahtuu liikettä. Olikin kohtuu helpolla paikalla vaihdettava se nakuttava moottori. Purkaamolta tilasin toimivan eikä maksanut montaa kymppiä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 323
onhan noita tullut vaihdettua. Saabiin, Volkkariin, Audiin, Citroeniin.

Passatissa oli tollanen mikä piti ärsyttää nakutusta. Luin vikakoodit, siellä oli merkintä jumittavasta moottorista. Kuskin puolelta tuli joistain reijistä ainoastaan lämmintä, eikä kylmää ilmaa ollenkaan. Vähän googlettelin että missä kyseinen V<jokunumero> moottori sijaitsee. Se oli kuskin jalkatilassa. Tein silleen että vääntelin lämpösäätöjä joka suuntaan ja sitten tungin pään jalkatilasta kojelaudan alle että näin missä tapahtuu liikettä. Olikin kohtuu helpolla paikalla vaihdettava se nakuttava moottori. Purkaamolta tilasin toimivan eikä maksanut montaa kymppiä.
Täytyy tänään kurkkia lampulle tuonne. Tuon kuvan perusteella olisi neljä läppämoottoria kuskin puolella, vaikka tuossa onkin pykälää vanhempi malli. Metelistä huolimatta suuntaus ja lämmönsäätö toimii niin kuin pitääkin. Vikakoodiakaan ei ole koskaan antanut.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 716
Miten muuten 2000 vm Golf 2.0 bensa automaatti, ajettu jotain vajaat 300tkm. Tarkempaa tietoa ei tuosta ole kun ei ole oma, tuttu osti. Lähinnä mielenkiinnosta, mikä tuossa on pahin uhka?

Oliko niin että mm. polttimoiden vaihto toivonta kun kaikki pitää purkaa, ja ruosteko noita vaivaa, jotain muuta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
674
Miten muuten 2000 vm Golf 2.0 bensa automaatti, ajettu jotain vajaat 300tkm. Tarkempaa tietoa ei tuosta ole kun ei ole oma, tuttu osti. Lähinnä mielenkiinnosta, mikä tuossa on pahin uhka?

Oliko niin että mm. polttimoiden vaihto toivonta kun kaikki pitää purkaa, ja ruosteko noita vaivaa, jotain muuta?
21-vuotta vanha 300tkm rullattu auto. Mitä tahansa on odotettavissa ja riippuu jo helkutin paljon ylläpidosta. Ruostetta näkyy usein kaarissa ja sen määrä riippuu onko asian eteen tehty mitään panostusta aiemmin. Jos ehjät niin luultavasti jo paikkailtu. Muoviosat lienee jo haurastuneita moottoritilassa, joten esim. jäähdytinnestevuotoja voi ilmetä. Perusvarma auto, eikä varmasti enää korkealta tipu jos jotain hajoaa.

En muista oliko tuossa jo muuttuva imu-pakonokan ajoitus, jolloin niiden välinen ketju voi jo roplottaa. Matalan viritysasteen vuoksi ei kuitenkaan se yleisin vika. Noita mennyt enemmän tehokkaissa turbokoneissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 716
21-vuotta vanha 300tkm rullattu auto. Mitä tahansa on odotettavissa ja riippuu jo helkutin paljon ylläpidosta. Ruostetta näkyy usein kaarissa ja sen määrä riippuu onko asian eteen tehty mitään panostusta aiemmin. Jos ehjät niin luultavasti jo paikkailtu. Muoviosat lienee jo haurastuneita moottoritilassa, joten esim. jäähdytinnestevuotoja voi ilmetä. Perusvarma auto, eikä varmasti enää korkealta tipu jos jotain hajoaa.

En muista oliko tuossa jo muuttuva imu-pakonokan ajoitus, jolloin niiden välinen ketju voi jo roplottaa. Matalan viritysasteen vuoksi ei kuitenkaan se yleisin vika. Noita mennyt enemmän tehokkaissa turbokoneissa.
Joo, kun kuulin millä kokoonpanolla tuo vehje on ostettu. Mennään vuosia uudemmalla VAGilla joka melko valmis ja ruosteessa ostoksille.... läheltä en ole vielä autoa nähnyt niin että pääsisi katselemaan tarkemmin. Rekkarin painoin mieleen, ja löytyi ilmoitus, missä ei mitään ihmeempää ollut ja näytti siistille, jopa liian. Sekä sellaista että sitä ennen ollut huutokaupassa.

Entinen auto siis hyytyi ennenkun leima kylmeni, ja oli niin mätä ettei mitään ajatustakaan alkaa hitsaamaan, jos edes olisi mennyt niinkään läpi. Harmittaapi vaan kun vähävaraiselle eläkeläiselle sattuu tuollainen taas. No ei se kallis ollut.

Ja joo, ei oikeastaan VAG ongelma edes, mitä nyt voi parikymppiseltä autolta odottaa. Jos nyt jotain, niin perustekniikka tuskin prakaa, ehkä, tai mistä sitä ikinä vanhoissa tietää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
424
Tullut silmäiltyä Transporter T5/T6:sia ja mitä nyt selvinnyt, niin ainakin ne 132kw versiot kannattaa kiertää kaukaa. Onko jollain enemmän tietoa noista eri versioista ja millanenkohan viritys tuo DSG noissa on?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
117
62kw, 75kw ja 84kw versioissa on heikompi 5v manuaaliaski, moottori on sama ohjelmaa lukuunottamatta. Hurjemmat softaajat ottaa noista kaikista sen n. 170hp mutta siinä ulosmitataan kyllä rajusti tuota laatikkoa.

Ottaisin 103kw version, joko DSG tai manuaali. Molemmissa vauhtipyörä tulee vaihdettavaksi jossain kohtaa, ei tuossa portterin DQ500 DSGssä muita ongelmia ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 716
Mikähän mahtaa vaivata ystävättären new beetleä. Ensin pöllähti pakoputkesta musta savu, sitten koneesta alkoi kuulumaan melkoinen rallatus ja kolina, tehot hävisi. Turbo paskana tai joku letku, putki irronnut? Noista yllätyksistä huolimatta 120kmh kotiin eli sen minkä kulki enää muutama kymmenen kilsaa. Kaksoismassa kanssa pitänyt ääntä jo muutaman vuoden, ja muita pikkujuttuja.

Olisko 2008 tms 1.9 TDi, ajettu noin 200tkm. Konepellin alle ei ole kukaan katsonut, kun ei viikonloppuna tekijöitä löydy. Ei kuulemma ole laskenut nesteitä alle kun kysyin.
 

dot1q

Team SER
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
1 867
Imupuolen katsoisin ensin, onko oravia, hiiriä vai ilmanpuhdistin paikallaan..sitten letkut. @Myrkky
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
117
Mikähän mahtaa vaivata ystävättären new beetleä. Ensin pöllähti pakoputkesta musta savu, sitten koneesta alkoi kuulumaan melkoinen rallatus ja kolina, tehot hävisi. Turbo paskana tai joku letku, putki irronnut? Noista yllätyksistä huolimatta 120kmh kotiin eli sen minkä kulki enää muutama kymmenen kilsaa. Kaksoismassa kanssa pitänyt ääntä jo muutaman vuoden, ja muita pikkujuttuja.

Olisko 2008 tms 1.9 TDi, ajettu noin 200tkm. Konepellin alle ei ole kukaan katsonut, kun ei viikonloppuna tekijöitä löydy. Ei kuulemma ole laskenut nesteitä alle kun kysyin.
Jos moottorikoodi on joku BXE, BLS tai BKC niin veikkaisinpa oireiden perusteella turboa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 716
Imupuolen katsoisin ensin, onko oravia, hiiriä vai ilmanpuhdistin paikallaan..sitten letkut. @Myrkky
Tuolle autolle nyt sattunut kaikenlaista, viikko tai pari sitten viimeksi vaihdettu laturi, joka ei toiminut ja sitten muuta säätöä saman asian suhteen. Ropaajana ei niin ammattilainen... Parkkipaikkakin on satunnaisesti vaihtunut, joten piuhoja järsivät eläimetkään ei poissuljettu ajatus tällä kertaa.

Jos moottorikoodi on joku BXE, BLS tai BKC niin veikkaisinpa oireiden perusteella turboa.
Löysin kuvan autosta ja rekkarin, niin moottorikoodi BSW bilteman mukaan.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
42
Avokki osti vajaa kuukausi sitten autoliikkeestä A4:sen vm 2009 jolla ajettu n. 200 tkm.

Nyt siitä hajosi ilmastointi ja ilmeisesti jokin lämpötila/paineanturi rikki. Paljonko tässä tilanteessa autoliikkeen tulisi tulla vastaan korjauskustannuksissa? Nyt tarjottiin 30% vastaantuloa, joka tuntuu jotenkin matalalta vastaantulolta. Kustannusarviota ei ole vielä saatu, itse osa maksaa n. 50€ mutta töistä ei tietoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
Avokki osti vajaa kuukausi sitten autoliikkeestä A4:sen vm 2009 jolla ajettu n. 200 tkm.

Nyt siitä hajosi ilmastointi ja ilmeisesti jokin lämpötila/paineanturi rikki. Paljonko tässä tilanteessa autoliikkeen tulisi tulla vastaan korjauskustannuksissa? Nyt tarjottiin 30% vastaantuloa, joka tuntuu jotenkin matalalta vastaantulolta. Kustannusarviota ei ole vielä saatu, itse osa maksaa n. 50€ mutta töistä ei tietoa.
Kyllä se jo tolla iällä ja km on niin odotettavissa, että ottaisin tuon 30% ja juoksisin. Muutenkin niin pieni summa.
Vähän sellainen case, etten usko että liikkeen tarvitsisi korvata oikeasti yhtään mitään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 955
Avokki osti vajaa kuukausi sitten autoliikkeestä A4:sen vm 2009 jolla ajettu n. 200 tkm.

Nyt siitä hajosi ilmastointi ja ilmeisesti jokin lämpötila/paineanturi rikki. Paljonko tässä tilanteessa autoliikkeen tulisi tulla vastaan korjauskustannuksissa? Nyt tarjottiin 30% vastaantuloa, joka tuntuu jotenkin matalalta vastaantulolta. Kustannusarviota ei ole vielä saatu, itse osa maksaa n. 50€ mutta töistä ei tietoa.
Käytetylläkin autolla on 6kk virhevastuu eli tässä tapauksessa kuukausi sitten ostetusss autoliikkeen tulee korjata nuo ilmaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333
Sitten vaan lukemaan KKV sivua niin kyllä. Käytetyllä autollakin on 6kk virhevastuu.
En sanonut etteikö siinä olisi virhevastuuta. Se ei vaan tarkoita, että liike automaattisesti korjaa kaiken ilmaiseksi seuraavat 6kk.
Huomaa nyt että kyse on 200tkm ajetusta ja 12v vanhasta autosta. Vika ei edes ollut ilmi sitä ostaessa, vaan vasta 1kk käytön jälkeen.
Voit itse lukea asiasta lisää KKV sivuilta. En jaksa nyt kaikkia esimerkkejä jakaa tänne.

Myyjä ei vastaa käytetyn auton virheestä, jos
kyse on tavanomaisesta kulumisesta auton tai sen osan odotettavissa olevaan kestoikään nähden. Käytetyssä autossa voi siis olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä

Yrityksen virhevastuulle kuuluu sellainen vika, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka vika ilmenisi myöhemminkin. Yrityksen vastuuaika määrittyy tapauskohtaisesti auton tai rikkoutuneen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta, tapaturmasta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa.
Itse olen sitä mieltä, että 12v jälkeen on ihan normaalia jonkun tusina anturin hajota. -> Ei kuulu virhevastuuseen. Varsinkaan kun ei se ollut ostaessa rikki.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
97

Tuo kakkoskohta lienee aika saman tyyppinen tapaus? Jos kokonaishinta korjaukselle jää alle parin sadan, ei liene kohtuutonta ainakin pyytää liikettä tulemaan vastaan puoleen väliin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
333

Tuo kakkoskohta lienee aika saman tyyppinen tapaus? Jos kokonaishinta korjaukselle jää alle parin sadan, ei liene kohtuutonta ainakin pyytää liikettä tulemaan vastaan puoleen väliin?
Tässä on se merkittävä ero. Joku isompi osakin mennyt tuossa, kompuraa tai kennoa tms.
tootsi myönsi että se toimi kuukauden. Ei siis myyty viallisena.

oli todennäköistä, että ilmastointi oli ollut viallinen jo auton luovutushetkellä
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 442
Pöh. Eiköhä siellä joku vuoto ole ja myyjäliike laittanut sauhut sisälle, että pysyy päällä ostohetkel.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 323
Onko kellään kokemusta halogen-ajovalojen jännitteen nostosta koodaamalla? Vagarenalta löytyi pari ketjua ja ohjetta, mutta ne eivät omaan autoon tehonneet. Autona VW Passat B7.

Varsinkin auton omat pitkät ovat suorastaan hämmentävän huonot ja kelmeän keltainen valo kertoo jo, ettei jännite ole korkea. Mittaamalla totesinkin jännitteeksi 11.9V. Lähivalot ovat 65W polttimoiden ja ison umpion takia onneksi kohtuulliset, mutta niidenkin 12.5V jännite on selvästi alle 13.2V virallisen speksin. Varmaan joku täppä OBDelevinillä kirkastaisi noita selvästi, mutta ei löydy.

EDIT: Sain koodattua 14V polttimoille. Kyllä kirkastui, mutta 65W lähivaloilla voi alkaa jo häikäisemään.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
135 002
Viestejä
2 615 748
Jäsenet
51 274
Uusin jäsen
Teessigabriela

Hinta.fi

Ylös Bottom