Ylimääräisiä viiksiä ei kyllä tarvitse, mutta senkin voi toteuttaa hyvin/huonosti. Vanhemmissa bemareissa esim. E60/E90/E84 on viiksellä toteutettu vakionopeudensäädin tehty hyvin. VAG-konsernin autoissa ei koskaan ole sitä tehty hyvin viiksellä, ei Audeissa, Volkkareissa, Skodissa eikä Seateissa ainakaan niissä millä olen ajanut.
Tuossa skodassa on travel assistille nappula ratissa, tämä travel assist siis ohjaa autoa itsestään kaistalla jopa mutkissa, valitsee vauhdin nopeusrajoitusten merkkien/navin perusteella itsestään, jarruttaa etukäteen kiertoliittymiin itsestään jne. Sen saa päälle/pois tuosta ratissa olevasta napista. En ole kokeillut saako siitä kaistavahdin pois päältä. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla, kiitokset vinkistä.
Silti joutuu valikon kautta sen start&stopin kytkemään pois päältä, minkä perkeleen takia ei voinut nappia erikseen sille laittaa....
Ai niin ja lisänä vielä se, että miksi auton moottorin starttinappi löytyy ohjauspylväästä piilotettuna sieltä mihin vanhoissa autoissa tungetaan avain? Tämä on myös selvästi säästöä väärässä paikassa, sen pitäisi olla paremmin sijoitettu, kuten vaikkapa BMW:ssä joko kojelaudan ratin puolella tai keskikonsolissa.
Käytän BMW:tä esimerkkinä, koska mielestäni niissä asiat on suunniteltu hyvin, loogisesti ja mielestäni ihmiselle jolle autolla ajaminen on tärkeämpää kuin auton ns. "tekninen näyttävyys".