- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 8 667
Ei 20 hevosvoiman häviäminen ole mitenkään ihmeellistä jos ajetaan bensalla joka on alle sen mitä koneelle on suositeltu. Jos kone on tehty ja säädetty 95oktaaniselle, niin 98 tankkaaminen ei kyllä tuo niin suurta muutosta että se ei menisi mittaustoleranssiin, mutta jos kone on 98 oktaaniselle tehty, niin kyllä se ero on ihan selkeä.
Vanhemmissa autoissa voi tuon 98 vaihtaminen 95 oktaaniseen sitten jo pidemmässä jouksussa rikkoa koneen, aluksihan se aiheuttaa vaan nakutusta.
Vuoristossa on patalampi ilmanpaine, joten yhdellä sylinterisellä moottoriin vähemmän happea kuin merenpinnalla, mutta jos se oli tosiaan turbo, niin turbo kompensoi tuon, ja tehohävikkiä alkaa tulla vasta kun ollaan niin korkealla vuoristossa että turbossa ei enää riitä potku tuottaa riittävää ahtoa. Tietysti liikkeellelähdössä yms tilanteessa jossa turbo ei vielä ahda tehohäviötä on.
Tosin muutaman vuoden takainen jenkki-jetta eroaa eurooppalaisesta siinä että vakiokoneena ei ollut mikään 1,4TSI, vaan 2,5l vapari. Suunnilleen sama huipputeho perenpinnan tasolla, mutta vuoristossa tuo TSI voi antaa jo 50hv enemmän tehoa.
Niin, ja jenkit käyttää eri oktaaneja kuin me.
Vanhemmissa autoissa voi tuon 98 vaihtaminen 95 oktaaniseen sitten jo pidemmässä jouksussa rikkoa koneen, aluksihan se aiheuttaa vaan nakutusta.
Bensasta tuli mieleen, että jokunen vuosi sitten tuli ajeltua Kaliforniassa VW Jettalla. Moottori oli joku 150-hevosvoimainen pikkuturbo. Tankissa tyypillistä 87-oktaanista bensaa. Vuoristossa selkeästi hevosvoimia katosi. Olisiko tuohon auttanut korkeaoktaanisempi bensa?
Vuoristossa on patalampi ilmanpaine, joten yhdellä sylinterisellä moottoriin vähemmän happea kuin merenpinnalla, mutta jos se oli tosiaan turbo, niin turbo kompensoi tuon, ja tehohävikkiä alkaa tulla vasta kun ollaan niin korkealla vuoristossa että turbossa ei enää riitä potku tuottaa riittävää ahtoa. Tietysti liikkeellelähdössä yms tilanteessa jossa turbo ei vielä ahda tehohäviötä on.
Tosin muutaman vuoden takainen jenkki-jetta eroaa eurooppalaisesta siinä että vakiokoneena ei ollut mikään 1,4TSI, vaan 2,5l vapari. Suunnilleen sama huipputeho perenpinnan tasolla, mutta vuoristossa tuo TSI voi antaa jo 50hv enemmän tehoa.
Niin, ja jenkit käyttää eri oktaaneja kuin me.
Viimeksi muokattu: