VAG autojen monet ongelmat

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Turbolaturi, 18.10.2017.

  1. mddlfngz

    mddlfngz

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Perussäädön jälkeen vaihteiston opitut arvot (kuten kuljettajan ajotapa) nollautuvat. Sen lisäksi kytkimen ns. kisspointit haetaan uudelleen. Tästä syystä auto ei ryömitä normaalisti. Auton käytös palaa samanlaiseksi kuin aikaisemmin hieman pidemmän ajon jälkeen.

    Vaihteisto määräytyy voimalinjan perusteella ei varustuksen. Mitä tarkoitat tyhmällä vanhankantaisella lootalla? Kaikki VAG:in DSG-laatikot ovat jo todella vanhoja, poislukien uusi DQ381-märkäkytkinloota. Toki noissa vanhemmissa on tapahtunut paljon muutoksia osien ja ohjelmiston suhteen.

    DQ200:n käytös on mielestäni pysynyt hyvin samanlaisena koko sen olemassaolon ajan.
     
  2. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    No sanotaan nyt sitten niin jos se enempi miellyttää että pienempien mallien voimalinja eroaa isommista. Isommissa mahdollista käyttää kalliimpaa tekniikkaakin joka olisi pieniin malleihin liian kallista. Samaten rajavedot että saadaan isommasta "parempi" malli kuin perusmalleista. Se on aika suo katsella mikä quattrokin on se oikea torsen eikä haldexi. Aikalailla menee kuitenkin sen mukaan kuinka isoa mallia auto on. Ylläpitokulut voi nousta merkittävästi jos kohtelet torsenia ja haldexia väärin. Torsen ei siedä rengaskoon eroja ja rääkätessä kuluu vaan jarrupaloja reippaasti. Puolestaan haldex vaatii enempi huoltoa kuten öljynvaihtoja eikä siedä rääkkiä samalla tavalla tiputellen poiskin päältä ylikuormittuessaan. Etuna on kyllä pienempi kulutus.

    Esimerkiksi tässäkin videossa on vuosilukuja joissa esim. nykyisiä muistuttava keskitorsenit ja EDL tulleet 1994 isompiin, mutta pienemmissä ensimmäisenä S4 saanut vasta 1997 ja viimeisimmissä 2007. Tuo saanut sittemmin EDL lisäksi ESP:n ollen laajalti käytössä. Haldexin suhteen ei voi ihan samoin joka tilanteessa kun sillä haettu sitä pientä kulutustakin joten ei yhtä selkeää että parasta käytetään isommissa ensin.


    Eli on helpompi vaan yleistää että pienemmissä malleissa käytetään sitä vanhaa tekniikkaa joka ollut edeltä käytössä isoissa. Varustus on ollut vahvasti riippuvainen mallista ja lisävarusteena ollut noita torque vectoring yms. juttuja perus esp:n lisäksi enempi tai vähempi malliin kuuluvasti. Ja paljonko noista ominaisuuksista saat ja paljonko myöhemmin volkkariin tai skodaan. Tätä varmaan haettiinkin tuolla laatikko jutulla kun sama laatikoissakin.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2019
  3. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    353
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Perussäätö on eri asia kuin sopeutus, ihan samalla lailla kuin kaasuläpänkin voi vain "nollata" tai ihan oikeasti sopeuttaa uudelleen. Esim. Lipsuvakytkimistä DSGtä et perussäätöjä palauttamalla korjaa, mutta suorittamalla sopeutuksen saadaan hyvällä tuurilla ostettua lisää ajoaikaa autolle... (riippuu mallista ja tilanteesta, onko edes mahdollista suorittaa)

    Kuten tuossa MrAatukin sanoi, niin helpompi yleistää pirkkamallien ja luxusmallien välillä, molempiin on rajallinen määrä voimalinjoja saatavissa ja pikkukippoihin tungetaan sitä vanhaa ja halpaa tekniikkaa.
    Tyhmällä lootalla tarkoitin nimenomaan sitä, että vaikka sen mainitsemasi DQ200 lootan kuoret ja rattaat olisi pitkälti samat kautta tuotannon, on alkupään lootissa aivan eri softat ja ecut, mitä loppupään laatikoissa + uudemmissa paljon pidemmälle viety symbioosi muiden turva-/apujärjestelmien kanssa.
    Tuo DQ200 nyt on muutenkin muista DSG malleista eniten poikkeava...
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2019
  4. mddlfngz

    mddlfngz

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    MQB-pohjalevyn ansiosta nuo voimalinjat ovat vaan nykyään aika pitkälti samaa tavaraa. Eli tuo yleistys ei tuollaisenaan päde nykypäivänä. Mutta ymmärsin pointin...

    En ole ihan varma tekstisi perusteella oletko alalla töissä, mutta en ole aikaisemmin kuullut DSG-vaihteiston yhteydessä sopeutuksesta. Luulen, että puhumme samasta asiasta.

    Jos verrataan esim. Poloa ja Passattia, niin sama kuivakytkinvaihteisto siellä keulalla on. Toki edellyttää pienempitehoista moottoria Passatissa.
     
  5. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Öh, mikä ihmeen suo? Jos moottori on poikittain niin haldex, jos pitkittäin niin torsen (poislukien uusimmat ultra-quattrot ja muutamassa mallissa käytetty crown gear joka ei juuri torsenista eroa).
     
  6. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    353
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Ymmärrän myös sinun pointtisi, mutta hyvin usein sieltä Polon nokasta löytyy joku pikku TSI ja Passatista iso TDI, tästä se aiempi yleistys... Noissa tulee sitten vielä hienompia variaatioeroja kun mennään VW vs. Audi vertailuun, mutta jääköön se nyt.

    Puhumme ja emme, "karvalakki"malleihin ei välttämättä pysty perussäädön lisäksi muuta tekemään. En ole merkillä hommissa niin en osaa suoraan sanoa mitä lootaa voi ja mitä ei voi "opettaa", vaan noita tulee vain silloin tällöin vastaan.
    (Mielenkiintoisia kikkareita nämä vaggineet kun auton aivoihin pitäisi päästä syvemmälle, niin ei se välttämättä olekaan yhtä lailla mahdollista kahteen tekniikaltaan samaan autoon jos niissä on eri keulamerkit:D Selvennetään että tässä en tarkoita yksinomaan vaihteistohommia)

    Esimerkkinä tuosta lootahommasta vuoden takaa: uudehko Audi, jossa S-tronic sekoili ja ilmiselvästi luisti. Perussäätöjen palautuksella muuttui entistä huonommaksi, mutta sopeutuksella alkoi pelaamaan jotakuinkin normaalisti. Toki jos tarkkoja ollaan niin ei siinä sitä laatikkoa sinällään sopeutettu, vaan kytkimiä.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2019
  7. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Mihin autoon ei pysty sopeutusta tekemään? Karvalakilla käsittäisin lähinnä sen DQ200 lootan joka on niissä hinnat alkaen -malleissa. Kyllä sille ainakin pystyy sopeutuksen tekemään, ihan vastaavasti kuin isompiinkin malleihin.

    Tietysti lootat on aikain saatossa muuttuneet, kommunikointi ja tarvittavat käskyt on erilaisia uudemmilla UDS-protokollaa käyttävillä lootilla kuin vanhemmilla, mutta enpä ole vielä kuullut etteikö samoja toimenpiteitä pystyisi molemmille tekemään. :confused:
     
  8. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    No jos sen näät toistensa kanssa samannäköisistä puikuloista avaamatta konepeltiä ja tiedät vuosiluvun kun samaa mallia saatettu tehdä melkein 10 vuotta pikku faceliftein. Voi sanoa aikalailla "devil is in the details" eli toki löytyy perusteellisesti tuntevalle kohta jolla osaa sanoa suoralta kädeltä mikä on VIN millä sarjanumeroalueelta.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2019
  9. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Missäs kaikissa malleissa moottoria on käännelty niiden historian aikana, jos se noin vaikeaa on?

    Henkilöautomallistossa A3 ja TT moottori poikittain, A4 ja isommat pitkittäin. Eikä Q-sarja taida olla juuri sen vaikeampaa. En edelleenkään hoksaa miksi haldex vs muut tunnistukseen tarvittaisiin tietoja auton valmistenumeroa myöten, voitko avata lisää että tyhmempikin ymmärtää?
     
  10. mailman

    mailman

    Viestejä:
    169
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    VW Bora vm 2003

    Vänkärin jalkatilaan valuu vettä?
    Onko jotain "tyypillistä" paikkaa josta lähteä tutkimaan?
    Näyttäisi istuttaessa tulevan vasemman jalan paikkeilta jostain...?

    Samoten kuskin jalan lepuutustuelle välillä myös vähän vettä tipahtelee, mutta ei todellakaan siinä määrin kuin tuo vänkärin jalkatila.
    Tähänkin vinkkejä otetaan vastaan.

    Kyseessä oma talviauto, ja elämäni ensimmäinen VW (kun ilmaiseksi sain). Kokemus tästä merkistä tasan nolla :)
     
  11. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    811
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ensinnä kannattaa tarkastaa kaukalo jossa on tuulilasinpyyhkijä mekaniikka, yleensä sinne kertyy huonon ylläpidon vuoksi lehtiä ym. moskaa siinä määrin että vedenpoistoröörit menee tukkoon ja sit vesi tulee sisään sisäpuhaltimen ilmanoton kautta
     
    mailman ja Pyrres tykkäävät tästä.
  12. mddlfngz

    mddlfngz

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Vesikaukalossa oleva sähkörasian tiivistys vuotaa. Todennäköisesti vedenpoistot ovat myös tukossa, joten putsaa ne myös. Irroita rasia, puhdista pinnat ja tiivistä rasia uudelleen silikonilla.

    E: Tämä siis kuskin puolen vuotoon. Vänkärin vuoto tulee Kizmon mainitsemasta kohdasta (raitisilmasuodatinkotelo).
     
    mailman ja Kizmo tykkäävät tästä.
  13. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    943
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Tämä juuri. Noita tuli paljon puhdistettua huollossa. Tullut sen jälkeen tavaksi ottaa kaikki lehdet yms aina ritilöiden ja muiden päältä/alta aina välillä kun konepellin avaa. Joissain autoissa ei ongelmaa ja seuraavassa alkaa parin lehden ollessa väärässä paikassa tulla vettä sisään tai kerääntyä koteloon/kaukaloon tms väärään paikkaa aiheuttaen eri ongelmia.
     
    mailman tykkää tästä.
  14. mddlfngz

    mddlfngz

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    DQ200-vaihteistoon voi tehdä täysin samat toiminnot varustuksesta/autosta riippumatta. Myöskään 0AM/0CW DQ200:lla ei tämän suhteen ole mitään eroa. Toki mitta-arvojen analysointi on huomattavasti hankalampaa 0CW-vaihteiston yhteydessä (UDS-protokolla). Uudemmassa ei edes ole mahdollista laskea kytkimien kitkapinnan paksuutta mitta-arvoista.

    Ilmeisesti sulla on käytössä VCDS tms.? Perussäätö sisältää kuitenkin kytkimen mukautuksen. Sen jälkeen toiminta on aina huonompi, koska kytkimen mukautus vaatii pitemmän koeajon (tietynlaisella ajoprofiililla), jonka aikana kytkimet mukautetaan.

    Harvoin tosin perussäädöllä/sopeutuksilla ratkaistaan mitään todellista ongelmaa.
     
  15. James

    James

    Viestejä:
    673
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuonikäisessä volkkarissa yleensä se tuulilasin edessä olevan kaukalon vedenpoisto on tukossa jostain kohtaa. Työvolkkarissa ollut yleensä roiskeläpän kohdalla sen ja sisälokasuojan takana muutama litra lehtiä, mutaa, yms. kivaa, ja talvisaikaan vielä sohjoa ja jäätä.
     
    mailman tykkää tästä.
  16. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    En meinannut edes viitsiä vastata mutta kun tuli vastauskin videona niin pistetään se.

     
    Focus0 tykkää tästä.
  17. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Aihe oli se, että mielestäsi on vaikea tunnistaa missä Audin quattrossa on haldex ja missä mekaaninen neliveto.

    Tais tulla linkitettyä väärä video, kun ei tuo ainakaan sen tunnistamisen vaikeutta käsitellyt?
     
  18. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Jo tuossa aiemmin selitin että jollet entuudestaan tunne automallia ja tiedä sitä koneen suuntaakaan. Johon viittasin myös että tarpeeksi asiaa tunteva osaa kertoa vin numeronkin sarjanumeroalueineen yksityiskohdista. Ulospäin merkinnöistä tuota ei erota. Sun täytyy tuntea mallit että tiedät kun merkinnöistä ei eroa. Quattron suolla alkuperäisessä yhteydessä tarkoitin nimenomaan kaikkia variaatioita ja niistä variaatioista sen torsenin ja haldexin erottamista joka hiukan helpompi. Olisi kai pitänyt alusta saakka tarkemmin selittää toi asia mikä jo ensimmäisestä videosta käy mielestäni ilmi ettei ole yhden eikä kahden laista quattroa vaan monia jotka käyttäytyy eri tavalla. Keski-iältään 14 vuotta vanhaan suomen autokantaan mahtuu montaa eriä gen mallia".

    Ja "keskustelun" mallin tuntemisen jälkeisen typeryyden jatkumisen kruunaan sillä että jos Pilkku raukkaa käytetään väärin VAGeissa ei ole sen nimistä kapistusta kuin Haldex lainkaan. Sen nimi on quattro. ( Edellinen video selittää).

    .
     
  19. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    811
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minusta mitään autoa on typerä ostaa tutkimatta ensin millä moottorilla ja vaihteistolla se on. Sitten google laulamaan että kannattaako ostaa.

    Eikä koske vain VAGinoita
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2019 klo 12:22
    Focus0, mddlfngz ja j1m2 tykkäävät tästä.
  20. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    483
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Joo, olisi todellakin kannattanut selittää tarkemmin. Sanatarkka väitteesi oli se, että on kova suo katsoa missä on haldex ja missä torsen, joka on ihan höpö höpö. Näissä jälkiselittelyissäsi olet toki oikeassa siinä, että vuosikymmenten aikana on monia eri versioita haldexeista ollut, enkä ole muuta väittänytkään.

    Jos pilkun hyväilyllä jatketaan, niin ei haldexin nimi VAGeissa ole quattro, vaan merkistä ja mallista riippuen quattro, 4motion, 4X4, 4drive, syncro... jne
     
  21. latee77

    latee77 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    998
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Mites muuten ylipäätään 2012 eteenpäin Audin A6? kolmelitrainen varmaan ihan ok. Torsenia noissa tuppaa olemaan.

    Viimeksi pari BMW:tä (3.0 Z4 & 535 F10) uittanut Sakemanneista tänne eikä ole valittamista ollut, nyt ei jaksais enää laittaa niin paljoa rahaa autoon kun muut menot nousseet.
     
  22. Makrilli

    Makrilli

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    12.05.2017
    Dieselillä sekä bensalla käyvät kolmelitraiset luotettavia pelejä.
    S-tronic ei ole noissa mikään tyyppivika mutta silloin tällöin tulee luettua huonotuuristen mekatroniikka-ongelmista.

    Jos s-tronic huolettaa mutta kolmelitrainen A6 silti mielessä, niin ainut vaihtoehto liennee 3.0 tdi tuplaturbolla, jossa varmaan bemaristakin tuttu zf 8-vaihteinen laatikko.
     
    latee77 tykkää tästä.
  23. latee77

    latee77 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    998
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Kiitti infosta, en ole Audeihin nyt perehtynyt sen koommin (yksi A4 aiemmin ollut).

    Pitää katella millä hinnalla näitä 3litrasia irtoaa kohtuu kilsoilla. Tuplaturbo olis tietty omiaan jo kulkupuolenkin puolesta ZF8 on kyllä hyvä loota. Ei ollut ongelmia 390Hv & 750Nm (rajattu kaiketi) softalla BMW:n kanssa.

    Bensavehkeita tosi vähän myynnissä, toki kulutus alkaa olla jo korkeampi. Nyt tosin Diesel arveluttaa tulevaisuuden suhteen.