VAG autojen monet ongelmat

Ei ainakaan VAG tapauksessa näytä olevan aivan niin.

Muutenhan tuon Audi myyjän olisi kannattanut korjauttaa moottori ja jakoketju ilmaiseksi ja jatkaa tyytyväisenä ajamista.
 
Jos autossa on tyyppivika, niin eikö sen luulisi tarkoittavan sitä, että valmistaja korjaa sen kun on kerran mokan tehnyt, eikä sälytä osaa korjauskuluista asiakkaalle?
Sehän on aivan täysin selvää että tyyppivika on. Kyllä autoliikkeetkin siis tietää tuon Audinkin ongelman aivan hyvin.

Eikä näköhään Audi, VW ja Skoda ole ainoita. "Myös Ford ja Mazda sekä BMW N-moottorit ovat tunnettuja öljykulutus ongelmista."

Moottorin liiallinen öljynkulutus on kiusallinen vaiva. Öljyn palaminen voi myös aiheuttaa moottorivaurion tai muiden osien hajoamisen. Audin ja Vw 1.8 ja 2.0 TFSI moottorit ovat hyvinkin tunnettuja tästä vaivasta.

Syyt öljynkulutukseen

  • puutteellinen männänrenkaiden toiminta
  • moottorin kuluminen
  • turboahdin
  • öljyvuoto
Puutteellinen männänrenkaiden toiminta on öljynkulutuksen yleisin syy ja johtuu pitkistä huoltoväleistä (30 000 km) sekä moottorin saastelaitteista (erg-pakokaasun takaisinkierrätys). Näiden seurauksena moottorin öljy likaantuu ja moottori karstoittuu voimakkaasti, mikä johtaa männänrenkaiden vioittumiseen ja öljynkulutukseen.

Moottorin öljynkulutus on todellinen ongelma nykyautoissa. Olemme erikoistuneet varsinkin Audi/Vw/Skoda/Seat bensa- ja dieselmoottoreiden öljynkulutuksen korjaukseen. Myös Ford ja Mazda sekä BMW N-moottorit ovat tunnettuja öljykulutus ongelmista.
Öljynkulutus | Seinäjoen Moottorihiomo

Ei ole itselle oikein tuttu ongelma onneksi, kun on ollut dieselautoja ja öljyt olen vaihtanut jo 20 tkm välein.
 
Uutisesta on "näppärästi" jäänyt pois se tosiasia, että auton liikkeelle myynyt edellinen omistaja on todennäköisesti tyhmyyksissään allekirjoittanut lappusen, jolla autoliike voi näitä kuluja karhuta. Tämä oli ja on ihan yleinen käytäntö joillain autoliikkeillä näiden öljyvammaisten vaggikoneiden kanssa...

Muussa tapauksessa liike olisi ollut melko heikoilla ja koko homma olisi jäänyt liikkeen maksettavaksi... :tup:
 
Mitähän näissä lappusissa lukee?
Jotain että myyjä vastaa kaikista autossa olevista isoista piilovioista.

Ilmeisesti tuota Audia ei oltu käytetty siinä öljynkulutusmittauksessa, että olisi tiennyt kuluttaako audi liikaa öljyä. Aika paljonhan se saa kuluttaa ja sitten vasta moottori remontoidaan.
 
Mitähän näissä lappusissa lukee?
Käytännössä vaaditaan todistus, että kyseiselle moottorille on tehty öljynkulutustesti ja mikäli ei ole, niin kuittaus paperiin jossa edellinen omistaja ottaa vastuun auton korjauksesta jos ko. moottorissa paljastuu öljynkulutusta.

Kaikki liikkeet ei noita lappusia harrasta ja ainakin itse mietin, että kuka helevetti tommoseen menee nimensä rustaamaan...
 
Käytännössä vaaditaan todistus, että kyseiselle moottorille on tehty öljynkulutustesti ja mikäli ei ole, niin kuittaus paperiin jossa edellinen omistaja ottaa vastuun auton korjauksesta jos ko. moottorissa paljastuu öljynkulutusta.

Kaikki liikkeet ei noita lappusia harrasta ja ainakin itse mietin, että kuka helevetti tommoseen menee nimensä rustaamaan...

Jep varsinkin kun tyyppivian riskit tiedoistetaan ostajan puolella ja tämä huomioidaan alhaisempana hyvityshintana vaihdossa. Tästä huolimatta olet vastuullinen maksamaan piilevien vikojen korvaukset, ei ole kusetuksella rajaa!
 
Jep varsinkin kun tyyppivian riskit tiedoistetaan ostajan puolella ja tämä huomioidaan alhaisempana hyvityshintana vaihdossa. Tästä huolimatta olet vastuullinen maksamaan piilevien vikojen korvaukset, ei ole kusetuksella rajaa!

Sairasta hommaa, mutta jos paskaksi tiedetyn laitteen ostat, niin ihan oikein on siitä joutua maksamaan. Kyllähän noita Audeja ja Volkkareita myydään hyvin, joten kärsikööt ostajat vaan nahoissaan romuistansa.
 
Sairasta hommaa, mutta jos paskaksi tiedetyn laitteen ostat, niin ihan oikein on siitä joutua maksamaan. Kyllähän noita Audeja ja Volkkareita myydään hyvin, joten kärsikööt ostajat vaan nahoissaan romuistansa.
Mistä tämä aggressio? Itse ostanut hiukan riskillä ei-vaksimmaksi todettua rautaa tai niiden yhdistelmiä ja kyllä on saanut säätää mutta mitä sitten?
 
Mistä tämä aggressio? Itse ostanut hiukan riskillä ei-vaksimmaksi todettua rautaa tai niiden yhdistelmiä ja kyllä on saanut säätää mutta mitä sitten?

No kyrsiihän se, että autotehdas tekee tarkoituksella paskaa, ja luistelee vastuusta. Jenkit sentään laittanut ne maksamaan siitä. Suomessa sitten tietoisesti vaan ostetaan paskaa ja valitetaan siitä.

Yksi entinen työkaveri sentään osti kaksi kertaa paskaa ja maksoi uudet DSG:t molempiin, mutta ei valittanut siitä.

Eli osta paska ja maksa siitä joko heti tai myöhemmin, mutta älä valita kovaa kohtaloa.
 
Montakohan DSG laatikkoa olis säästynyt pienemmältä remontilta jos niistä muistutettu että ovat robottilaatikoita eikä turbiiniautomaatteja ja olisivat kytkimiin kulumisvaroittimet laittaneet.
 
Joku uutinen saksanmaalta, oliko vissiin eilen. Kansalaiset keräävät/nostavat kanteen VW:ta vastaan, kun on myyty huijausvehkeitä, ja tai öljysyöppöjä - mitä siinä olikaan. Tuskin onnistuisi ikinä suomessa.
 
No kyrsiihän se, että autotehdas tekee tarkoituksella paskaa, ja luistelee vastuusta. Jenkit sentään laittanut ne maksamaan siitä. Suomessa sitten tietoisesti vaan ostetaan paskaa ja valitetaan siitä.

Tuskin mikään autonvalmistaja tekee tarkoituksella paskaa.
 
Tuskin mikään autonvalmistaja tekee tarkoituksella paskaa.
Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.

Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]

Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...
 
Viimeksi muokattu:
Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.

Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]

Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...
Kai noit ssamoja lohkoja käytetään useammillakin. Chevroletillä on täysin samoja osat keskenään vaihtokelpoisia lohkoja ollut 30 vuotta eri aikaan valmistetuissa autoissa. Yläkerta vaan vaihtunut reippaasti laahaavista rullanostimiin, kaasutin vaihtunut monipisteruiskuun ja sytytyksessä virrajakaja vaihtunut erillisiksi joka sylinterille. Jne..
 
Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.

Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]

Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...

Oli taas sellaista satua, että huh huh.
 
Onkoha oikia ketju avautua passatin sähkösestä kässäristä. Ei vissiin pakkasista tykkää. vasen puoli takaa jäi jumiin. Piti vähän lämmittää ja lyyä jarrusatulaan rautaputkella ja lekalla.
 
Onkoha oikia ketju avautua passatin sähkösestä kässäristä. Ei vissiin pakkasista tykkää. vasen puoli takaa jäi jumiin. Piti vähän lämmittää ja lyyä jarrusatulaan rautaputkella ja lekalla.
Siellä on varmaan se käsijarrun kotelo halki ja jäätynyt. Saatiin kaverille korjattua se liimaamalla halkeama kiinni, puhdistus ja paska takasin paikalleen.
 
Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.

Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]

Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...
Siis onko sinulla edes pienintäkään käsitystä miksi nuo moottorit rupee syömään öljyä? Ja mikä ihme vag-muovi? Ole koskaan kuullutkaan vaikka pitkään vaggilaisten kanssa ollut tekemisissä.
 
Ihmisillä.näköjään vaikea ymmärtää sana karrikointi... :rofl:
Siis onko sinulla edes pienintäkään käsitystä miksi nuo moottorit rupee syömään öljyä? Ja mikä ihme vag-muovi? Ole koskaan kuullutkaan vaikka pitkään vaggilaisten kanssa ollut tekemisissä.
Juu ei ole pienintäkään, enhän mä ole kuin ammatikseni autoalalla...

Ja jokainen joka on joskus itse sinne konepellin alle kajonnut tietää sen vagin mikäliebakeliittijäljitelmämuovin. Yhdelläkään muulla valmistajalla ei yhtä surkeaa materiaalia konetilasta löydy...
 
Ihmisillä.näköjään vaikea ymmärtää sana karrikointi... :rofl:
Juu ei ole pienintäkään, enhän mä ole kuin ammatikseni autoalalla...

Ja jokainen joka on joskus itse sinne konepellin alle kajonnut tietää sen vagin mikäliebakeliittijäljitelmämuovin. Yhdelläkään muulla valmistajalla ei yhtä surkeaa materiaalia konetilasta löydy...

No mikä siinä "vag -muovissa" on vialla?
"Ammattilainen" osaa varmaan hieman tarkentaa, eikä heitä tuollaista ympäripyöreää paskaa ilmoille?
 
No mikä siinä "vag -muovissa" on vialla?
"Ammattilainen" osaa varmaan hieman tarkentaa, eikä heitä tuollaista ympäripyöreää paskaa ilmoille?
No hirvittävän vaikea kuvailla muovilaatua ihmiselle, jolla ei onakohtaista kokemusta.

Sanottakoon vain että en tiedä mistä jauhetusta jätemassasta ne palikat on puristettu, mutta ko. osat ei pääsääntöisesti kestä kuin muutamia vuosia ja elinikää entisestään lyhentää lämmönvaihtelut (helvetin hyviä siis esim. jäähdytysnesteputkina, joissa näitä pääsääntöisesti käytetään). Eivät myöskään vähänkään ikääntyneinä kestä minkäänlaisia kolauksia tai vääntelyä...Samasta muovista on tehty halkeilevat imusarjat ja huohotin putket, hajoavat PCV-venttiilit ymsyms...
 
Mulle ei vain ole koskaan osunut vastaan tälläinen "vag -muovi." -termi.
Ammattilaisella tosin hieman eri ympyrät ja näinollen sitä "ammattitaitoa" kertynyt.

Mutta kiva tietää, ettei muovitkaan kestä niinkuin muissa.
 
Hassuu et jengi jaksaa kehuu merkkii, josta kaikki tietää et on ihan sutta ja sekundaa. No vaikeeta on myöntää et on väärässä. Kyllähän Toyota hakkaa vw tuotteet laadussa 6-0, ajettavuus voi olla vähän huonompi, mut auto onkin käytössä, eikä korjaamolla koko ajan...
 
Hassuu et jengi jaksaa kehuu merkkii, josta kaikki tietää et on ihan sutta ja sekundaa. No vaikeeta on myöntää et on väärässä. Kyllähän Toyota hakkaa vw tuotteet laadussa 6-0, ajettavuus voi olla vähän huonompi, mut auto onkin käytössä, eikä korjaamolla koko ajan...
TÜV 2018 -katsastusraportti: Saksa nousee, Toyota heikkenee Ei tuo VAG nyt ihan niin huono ole kuin väität. Kuitenkin löytyy huomattavasti paljon heikompiakin suorituksia.
 
katsastusraportit eivät kerro mitään autojen teknisistä vioista.... kuten vaihteisto, jakopää, mooottori jne... jne... Ne tiedot kuulee vain oikeista paikoista :)
Joo, ranskanpullat, jenkit ja italot on sit ihan omaa luokkaa...
 
Hassuu et jengi jaksaa kehuu merkkii, josta kaikki tietää et on ihan sutta ja sekundaa. No vaikeeta on myöntää et on väärässä. Kyllähän Toyota hakkaa vw tuotteet laadussa 6-0, ajettavuus voi olla vähän huonompi, mut auto onkin käytössä, eikä korjaamolla koko ajan...

Onhan siinä oltava jotain hyvää, koska jenkeissä makaa 300 000? autoa aavikolla, ostettu väkisin takaisin, ja nyt valmistaja ei tiedä mitä tehdä niiden kanssa. Afrikkaan myynti toimisi, mutta joku huomaisi kuitenkin. Suomesta ostettu ainakin Phaeteton, ja joku Golf listalla kanssa, näitä testiautoja mitä ei olisi koskaan edes markkinoille pitänyt päästää, ne paaliin. Saksassa se joukkokanne vireillä viriviri autojen suhteen. Suomessa markkinat öljysyöpöille, ja DSG vammaisille hieman rajoitettu, joskin merkkiliikkeessä pakko kelvata, samaan konserniin.

12 sivua samaa, ja tämä vain täällä. Öö, en halua öljypoltinta, hajoavaa autolootaa, venyviä ketjuja, kalliita remppoja, kuluttajariiitoja ja mitä näitä onkaan. Eikä suomessa voi edes valittaa näistä. Rajan ulkopuolella on oikeusjuttuja, isoja pomoja erotettu jaadajaada. Mutta kyllä merkkiuskovaisuus on kova juttu. Mullakin on ollut Skoda, mutta se olikin aito Stekkiläinen, autossa ei ollut muuta vikaa kuin öljyvuoto ja pellit hävisi ympäriltä. Ohjaustehostin olisi ollut kiva varuste, mutta eihän sitä kaikkea voi vaatia.
 
katsastusraportit eivät kerro mitään autojen teknisistä vioista.... kuten vaihteisto, jakopää, mooottori jne... jne... Ne tiedot kuulee vain oikeista paikoista :)
Joo, ranskanpullat, jenkit ja italot on sit ihan omaa luokkaa...
Mikä sit kertoisi. Ajokilometrit? Vaiko se väen väkisin ostettu pommi malli joka saatu halvalla kun tunnettu pommimalli. Noi kiertopalkinto mallit kiertää tiheään kun tajuttaes halutaan eroon äkkiä

Ei sillä että yhtään vagia olis taloudes..

En nyt uudempaa googlella löytänyt ajokilometreistä ja tuskin kukaan nyt väkisin päätä seinään lyö jos auto kokoajan huollossa.
ajetut_kilometrit_merkeittain_a-katsastus.jpg

Katso tästä, paljonko sinun automerkilläsi yleensä ajetaan
 
Viimeksi muokattu:
@MrAatu jos tarkoitus oli verrata vaggien ajokilometrejä auton hyvyyteen, niin oman toimenkuvan vinkkelistä on sanottava että:

Niihin ongelmavaggineisiin hyvin usein joudutaan survomaan useampi tonni kerralla remonttiin, jonka jälkeen onistajalla tuntuu olevan "pakko" ajaa sillä kyseisellä romulla vielä ainakin sen verran, että saa rahalleen vastinetta.
Ainakin mun näkökulmasta tämä vääristää reilusti noita merkkikohtaisia kilometrimääriä...(muutenkin perseestä joku merkkikohtainen vertailu, samalla merkillä kun voi olla merkittäväkin laatuero eri kori-/konemallien välillä..)

Selvennettäköön että tämä ihan oma havainto/mietintö aiheesta.
 
Pakko kirjoitella itsekkin tänne omista VAG jutuista.

Eli eka VAG autoni oli 2 koppanen Octavia (HB 1.6MPI) minkä ostin uutena 2005. 2v iässä hajosi vakkari juuri kun olin autoa ohittamassa motarilla. Eli vilkkuviiksi meni vaihtoon.

Mutta sitten 2011 tietämillä alko tulemaan sähkövikoja ja alko se ruostumaankin parista kohdasta.
Kyllästyin ongelmiin ja halusin automaatin.. Joten päädyin ostamaan vuonna 2012 käytetyn vuoden 2009 passatin 1.8TSI:llä ja tiptronikilla.

Ja voi pojat niitä ongelmia...
Pari kk omistuksen jälkeen en muista mikä venttiili hajos koneesta, mutta kone piti kovaa mekkalaa jos ei pitänyt koneessa kierroksia korkealla. No tämä meni myyjäliikkeen piikkiin.

Sitten puol vuotta myöhemmin ihmettelin kun ruostevettä tulee oven välistä sateen jälkeen.. No kumpikin etuovi ruostu sisältäpäin.. VW korvasi tämän.
Tästä puol vuotta eteenpäin kuuluisa jakoketju homma iski. Ei tullut VW yhtään vastaan ei, kun vastaantulo kamppanja koski vain 1.2TSI ja 1.4TSI:tä :mad:
n. 900€ köyhempänä taas passatti ajoon.

Siitä sitten mentiin vuos eteenpäin niin kuskinpuolen takalokasuoja alko ruostumaan... Vw maksoi 40% kuluista (muistaakseni).

Sitten puol vuotta myöhemmin vasemman puolen taka umpiosta alko palamaan ledit - > uus umpio joka kesti kaikki yhden kk:n. Takuusta toinen ja se toimii vieläkin.
Sitten alko oikean puoleinen oireilemaan, mutta pienellä läppäri kikkailuilla se toimii edelleen.

Kaksi vuotta eteenpäin ja imusarjan läppävika iski kun km mittarissa 190000km. Huollossa kommentti: Sehän kesti yllättävän pitkään.
Tuohon meni n. 400-500€ muistaakseni.

Nyt sitten viimekesänä oikean puoleinen seisontajarru hajosi ruokakaupan pihaan... hinurilla pajalle ja lasku 400€.

Nyt mittarissa 222000Km ja nyt hukkuu jonnekkin tuulilasin pesunesteet (välillä tyhjenemiseen menee 1päivä ja välillä 7 päivää).
Meinasin asiaa ihmetellä kesällä.

Niin ja noita kivoja ongelmia talvella... Apukuskin ovi ei aukea pakkasella ulkoapäin. Ja jos aukeaa niin ei mene enää kiinni. Kallis/hankala korjata kun ei ole tehty vaijeri vaihdettavaksi. Joten eletään sen kanssa.
Sitten tuo polttoaine luukun avaus mekanismi. Huoh.. Jos on jäässä ja kytkimestä avaat luukun niin avaus systeemin n. 20cm pitkä varsi tippuu rungon sisään. Tämän takia tullut peräkontti purettua ainakin kolme kertaa.
Mutta ostin viimekeväänä päivitetyn osan tuohon ja nyt vielä kaikki OK.

Niin öljyä tuo syö 1l/7000km.

Vaihtaisinko tuon toiseen merkkiin esim tojoon kun tuossa niitä kehuttiin? No en. En tykkää niistä en niin pätkän vertaa. Ne vaan eivät tunnu yhtään niin hyviltä ajaa kuin VAG vehkeet.

Sitten vielä tuon passatin 1.8TSI ja sille ruuaksi 98:a (todella iso ero 95:n nähden) ja tuo tiptronikki niin ajomukavuus sekä suorituskyky on oikein mukavalla tasolla.

Tuossa reilu vuos sitten ostin siskoltani sen 2010 i20:n pois meidän Golf IV 1.4l vm2000 tilalle. Ja se oli suuri virhe.
Ihme suunnitelu mokia tuokin täynnä ja niin iso harppaus takapakkia vanhaan Golfiin verrattuna (meteli ja ajettavuus) . Tai no bensaa tuo syö paljon vähemmän.

Olenkin jo harkinnut laittaa tuon i20:n kiertoon ja hommata jonkin VAGin tilalle.
 
@MrAatu jos tarkoitus oli verrata vaggien ajokilometrejä auton hyvyyteen, niin oman toimenkuvan vinkkelistä on sanottava että:

Niihin ongelmavaggineisiin hyvin usein joudutaan survomaan useampi tonni kerralla remonttiin, jonka jälkeen onistajalla tuntuu olevan "pakko" ajaa sillä kyseisellä romulla vielä ainakin sen verran, että saa rahalleen vastinetta.
Ainakin mun näkökulmasta tämä vääristää reilusti noita merkkikohtaisia kilometrimääriä...(muutenkin perseestä joku merkkikohtainen vertailu, samalla merkillä kun voi olla merkittäväkin laatuero eri kori-/konemallien välillä..)

Selvennettäköön että tämä ihan oma havainto/mietintö aiheesta.

Varmasti juu noinkin osassa. Aika kuitenkin tiedossa noi ongelmalliset mallit joissa ne karstottuvat öljyrenkaat alkaen öljynpoltto. Ja DSG suhteen en ole varma onko edes varsinaisesti suunnitteluvika jos kuluvakytkimellistä ajellaan kuin momentinmuuntimella ajettavaa. Käsittääkseni sen viat kun on pääasiassa loppuun ajettuihin kytkimiin liittyviä. Ja mitä liikenteessä noita ryömintöjä ollut niin ylensä vähän voi arvioida kuka ajaa manuaalia ja kuka automaattia. Ja nykyisin toi automaattien osuus on lisääntynyt selvästi. Eli tasavauhtinen ryömintä on lisääntynyt kun ennemmin se oli pieniä liikkeelle lähtöjä ja pysähdyksiä enempi. Automaattien kasvanut osuus on juuri noida DSG laatikoita. Noihin öljyrenkaisiin on kai nyt toimiva korjaus olemassa, mikä ihme perseilyä valmistajalta ettei korjaa virheitään väittäen paremmaksi muuttuvan. Tokihan se arvo nousee jos uuden hintalapussa ollut jo alennus noiden liian pienien öljykanavien takia sekä että korjattu vika ettei enää pitäisi uudistua. DSG:n suhteen ei kai ole muuta korjausta kun ne kuluvien usien vaihto ja ajaminen kuin manuaalia kytkimiä säästellen. Ketjuihin edes viitsi alkaa kun niin totaalisen ihme sössimistä niiden kanssa ollut enkä tunne tarpeeksi hyvin mitä malleja varsinaisesti koskee. Jos lähtisin VAGia ostamaan niin tulisi kyllä tarkasti katsottua mitkä koneet oli ne ongelmat ja koittaen löytää ne ongelmattomat DSG-laatikot. Käytettyä jos katselisin pistäisin myyjänkin rattiin katsoen miten sillä laatikolla ajelee jos on sen omassa käytössä ollut auto.

Ja onhan sekin että jos haluat tehokkaampaa konetta niin se on aika usein sitä myötä myös kalliimmat huollot. Tavallinen jakohihnan vaihtamisenkin hinta pompsahtaa kun teholukemat on jotain muuta kuin se perus kipon. Aika usein kun toi teho lienee ollut vagin valitsemiseen yksi syy.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti juu noinkin osassa. Aika kuitenkin tiedossa noi ongelmalliset mallit joissa ne karstottuvat öljyrenkaat alkaen öljynpoltto. Ja DSG suhteen en ole varma onko edes varsinaisesti suunnitteluvika jos kuluvakytkimellistä ajellaan kuin momentinmuuntimella ajettavaa. Käsittääkseni sen viat kun on pääasiassa loppuun ajettuihin kytkimiin liittyviä. Ja mitä liikenteessä noita ryömintöjä ollut niin ylensä vähän voi arvioida kuka ajaa manuaalia ja kuka automaattia. Ja nykyisin toi automaattien osuus on lisääntynyt selvästi. Eli tasavauhtinen ryömintä on lisääntynyt kun ennemmin se oli pieniä liikkeelle lähtöjä ja pysähdyksiä enempi. Automaattien kasvanut osuus on juuri noida DSG laatikoita. Noihin öljyrenkaisiin on kai nyt toimiva korjaus olemassa, mikä ihme perseilyä valmistajalta ettei korjaa virheitään väittäen paremmaksi muuttuvan. Tokihan se arvo nousee jos uuden hintalapussa ollut jo alennus noiden liian pienien öljykanavien takia sekä että korjattu vika ettei enää pitäisi uudistua. DSG:n suhteen ei kai ole muuta korjausta kun ne kuluvien usien vaihto ja ajaminen kuin manuaalia kytkimiä säästellen. Ketjuihin edes viitsi alkaa kun niin totaalisen ihme sössimistä niiden kanssa ollut enkä tunne tarpeeksi hyvin mitä malleja varsinaisesti koskee. Jos lähtisin VAGia ostamaan niin tulisi kyllä tarkasti katsottua mitkä koneet oli ne ongelmat ja koittaen löytää ne ongelmattomat DSG-laatikot. Käytettyä jos katselisin pistäisin myyjänkin rattiin katsoen miten sillä laatikolla ajelee jos on sen omassa käytössä ollut auto.

Ja onhan sekin että jos haluat tehokkaampaa konetta niin se on aika usein sitä myötä myös kalliimmat huollot. Tavallinen jakohihnan vaihtamisenkin hinta pompsahtaa kun teholukemat on jotain muuta kuin se perus kipon. Aika usein kun toi teho lienee ollut vagin valitsemiseen yksi syy.

Jakoketju ongelman ne korjasi vasta vuoden 2011 aikana joten koskee kaikkia TSI koneita ennen sitä. Ja jos jakoketju remppa on tehty ennen tota, niin silloin ovat laittaneet tilalle samaa paskaa. Jos taas myöhemmin niin sitten on sisään laitettu päivitetyt jakoketju ja kiristin.
Mitä DSG ongelmiin niin ongelmathan ovat olleen enimmäkseen 7-vaihteisessa kuivakytkin versiota joka tuli 1.2TSI, 1.4TSI ja 1.6TDI yhteydessä.

Mutta pitää sanoa kun tullut noita eri DSG lootallisia autoja ajettua niin kaikissa on yks hemmetin ärsyttävä "ominaisuus". Joka on kun tulet risteykseen ja meinaat pysähtyä mutta et pysähdykkään ja alat kyyhdyttää... tai yrität kiihdyttää niin DSG alkaa arpomaan että mitähän tekis. Hetken päästä se sitten tajuu mitä tehdä ja sitten ampaistaan kunnolla.

Joten olen oikein tyytyväinen että itselläni alla 6-vaihteinen vanha kunnon momenttimuunnin TipTronic loota. Jonka sai Passattiin vuosina 2008 ja 2009 1.8TSI:n tai 2.0TSI:n yhteyteen.
Tuossa pari vuotta sitten teetätin siihen täyden huollon eli loota auki ja kaikki paska pois. Olihan se kallis 400€ hintalapulla mutta ainakin teoriassa pitäisi kestää vielä pitkään.

TSI koneista vielä sen verran että jos joku käyttää 95:sta TSI koneisessa autossaan, niin kannattaa alkaa ajamaan 98:lla.
Vaikutus suorituskykyyn on huomattava, mutta kulutukseen se nyt ei pahemmin vaikuta.

Ja sen eron ihan oikeasti huomaa ihan normaali ajossakin.

Muistan että jossain joskus oli juttua kun olivat tuota 1.8TSI (160hv) testanneet 95:lla ja 98:lla, niin 95:lla tulee se luvattu 160hv ja 98:lla lähemmäs 180hv. Vääntölukemia en muista mutta eron huomaa hyvin kun lähtee vaikka risteyksestä liikenteen sekaan tai joutuu esim rekkoja ohittelemaan.
 
Kuulostaa Esson-baari jutulta :D Pelkällä bensalla +20hv??
Miksei olisi. Vagin tekeleissä on osassa ohjekirjassakin mainintaa että 95 rajoittaa tehoa (jopa vapareissa). Moottorit seuraa nakutustunnistinta jolla korjaavat nopeasti huonommalle oktaanille sopivat säädöt. Parempaa tankkiin laittaessa mene pidempään ennenkuin säätyy sille takaisin.
 
Montakohan DSG laatikkoa olis säästynyt pienemmältä remontilta jos niistä muistutettu että ovat robottilaatikoita eikä turbiiniautomaatteja ja olisivat kytkimiin kulumisvaroittimet laittaneet.

Paljonko niitä DSG laatikoita on hajonnut kytkimen takia?
Se että kytkinlevy on kulunut ja pitää vaihtaa ei kyllä ole mikään hajoaminen, vaan kulumista, joka kuuluu olennaisena osana kuluvan osan ominaisuuksiin. Harvemmin jarrupalonjenkaan kulumista katsotaan viaksi.

Kuulostaa Esson-baari jutulta :D Pelkällä bensalla +20hv??

Tuosta teholukemasta en osaa sanoa, mutta usein moottorit on ohjelmoitu niin että lähtökohta on se mahdollisimman korkeaoktaaninen pumppubensa, josta sitten matalampioktaanisen bensan tuottaminen oireiden perusteella moottorinohjaus säätää ennakkoa ja syöttöä.

Useammassa autossa on todettu esim taloudellisesti edullisemmaksi ajaa 98 oktaanisella bensalla 95 sijaan, koska polttoaineen kulutus putoaa niin paljon. Osasyy voi tietysti olla myös etanoli, joka sisältää vähemmän energiaa kuin bensa, ja ainakin essonpaarin huhujen mukaan 98 saattaa olla täysin etanolitonta, vairallisesti sitä on ainakin vähintään 5prosenttiyksikköä vähemmän. Jokatapauksessa tuon 98 oktaanisen pienemmän kulutuksen pystyi toteamaan jo aikanaan kun 95 oli sitä raakaa bensaa ja 98 etanolilla jatkettua.
 
Useammassa autossa on todettu esim taloudellisesti edullisemmaksi ajaa 98 oktaanisella bensalla 95 sijaan, koska polttoaineen kulutus putoaa niin paljon. Osasyy voi tietysti olla myös etanoli, joka sisältää vähemmän energiaa kuin bensa, ja ainakin essonpaarin huhujen mukaan 98 saattaa olla täysin etanolitonta, vairallisesti sitä on ainakin vähintään 5prosenttiyksikköä vähemmän. Jokatapauksessa tuon 98 oktaanisen pienemmän kulutuksen pystyi toteamaan jo aikanaan kun 95 oli sitä raakaa bensaa ja 98 etanolilla jatkettua.

Tämän ostan kyllä mutta en mitään 20hv lisähevosia pelkällä bensalla. Tuskin kukaan on penkittänyt, että saataisiin faktaa, kaikki muu on pelkkä spekulaatiota
 
Bensasta tuli mieleen, että jokunen vuosi sitten tuli ajeltua Kaliforniassa VW Jettalla. Moottori oli joku 150-hevosvoimainen pikkuturbo. Tankissa tyypillistä 87-oktaanista bensaa. Vuoristossa selkeästi hevosvoimia katosi. Olisiko tuohon auttanut korkeaoktaanisempi bensa?
 
Kuulostaa Esson-baari jutulta :D Pelkällä bensalla +20hv??

Kannattaa kokeilla jos et usko. Niin iso ero etten tankkaa 95:sta jollei ole pakko (asemalla ei myydä 98 ja tankki on tyhjä).
Tullut myös kokeiltua Teboilin 99:ä mutta sen ero 98:n ei ollut mitenkään huomattavissa.

Mitä noita muistan kuinka 98 vaikuttaa eri TSI koneisiin:
1.2TSI 105hv - > 120hv
1.8TSI 160hv - > 180hv
1.8TSI 180hv - > 200hv
2.0TSI 200hv - > 220hv

Mutta parhaiten huomaa eron alaväännössä. Kiihtyvyyksiin vaikuttaa taas sen n. 1-1.5s
Esim oma passatini 98:lla ampasee 80-120km/h 5.4s (kyllä olen mitannut) ja 95:lla 6.9s.
 
Ajan muutenkin aina e98, ihan riippumatta autosta :D Ei tunnu tehokkaammalta edes perstuntumalla
 
Kannattaa kokeilla jos et usko. Niin iso ero etten tankkaa 95:sta jollei ole pakko (asemalla ei myydä 98 ja tankki on tyhjä).
Tullut myös kokeiltua Teboilin 99:ä mutta sen ero 98:n ei ollut mitenkään huomattavissa.

Mitä noita muistan kuinka 98 vaikuttaa eri TSI koneisiin:
1.2TSI 105hv - > 120hv
1.8TSI 160hv - > 180hv
1.8TSI 180hv - > 200hv
2.0TSI 200hv - > 220hv

Mutta parhaiten huomaa eron alaväännössä. Kiihtyvyyksiin vaikuttaa taas sen n. 1-1.5s
Esim oma passatini 98:lla ampasee 80-120km/h 5.4s (kyllä olen mitannut) ja 95:lla 6.9s.
Uusin lobbaus et vain 95E10 muttariin myötä saatiin VTT:n testeissä ettei juuri mitään eroa 98E5. Muistan kyllä itsekin aiemmin noit testejä joissa ennen viinaa saatiin 95 ja 98 välille selkeitä eroja. Onko sit et tutkitaan juuri sitä ja siten että saadaan maksajalle mieleinen tutkimus. Vai mistä tämä yhtäkkinen muutos ettei väliä kumpaa tankkaa just sattumalta aikana jolloin halutaan 98E5 pois mittareista.

Itseä ei haittaisi vaikka 98 olisi kanssa E10. Etanolille pistänyt vehkeit muutenkin kun 98 vähentynyt mittareissa.
 
Itse en ole huomannut mitään eroa E10 ja 98E5 bensan välillä Alfa Romeossa ja BMW:ssä.
 
Uusin lobbaus et vain 95E10 muttariin myötä saatiin VTT:n testeissä ettei juuri mitään eroa 98E5. Muistan kyllä itsekin aiemmin noit testejä joissa ennen viinaa saatiin 95 ja 98 välille selkeitä eroja. Onko sit et tutkitaan juuri sitä ja siten että saadaan maksajalle mieleinen tutkimus. Vai mistä tämä yhtäkkinen muutos ettei väliä kumpaa tankkaa just sattumalta aikana jolloin halutaan 98E5 pois mittareista.

Itseä ei haittaisi vaikka 98 olisi kanssa E10. Etanolille pistänyt vehkeit muutenkin kun 98 vähentynyt mittareissa.

Itsekkin ajelisin etanolilla jos sitä täältä sais. Lähin mittari n. 30km päässä... Kun tuo meidän edellinen kakkos auto IV koppa Golf toimi hienosti etanolilla kun läppärillä (unisettings ohjelmalla) sääti rikastukset.
Mutta kun se mittari oli niin kaukana niin sitä leikkiä jaksoi n. 4kk.
Silloin laskeskelin että n. 25€/per tankillinen säästi kun ajo E85:lla (nosti kulutusta n. 2l).
Oli myös paljon pirteämpi E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.

Passattiin sitä kokeilin 50/50 seoksella samana vuonna ja tulokset olivat että moottoritie kulutus pomppas 7.8l:sta järkyttävään 11.8l:n.
Tiedän sitten paljon se kuluttais jos ohjelmois erikseen E85:lle. Mutta se asia nyt saa olla sen mittari jutun takia.
 
Moottoristahan tuo on kiinni. Iso osa toimii 95:llä nätisti mutta tehokäyrä saattaa muuttua paikoin aika olennaisesti. Ja esim omassa ex 1.4tsi twinchargerissa eron huomasi hyvin kun kerran pari hätätilanteessa 95:sta tankkiin päätyi.kun ei muuta ollut. Ja kyllä tuosta 180hp/250nm koneesta moni penkitti vakiona jo yli 200hp/300nm+, parasta tuossa on se että kaikki yli 250nm on yli DSG7:n väännönkeston joten ei ihme että noita Ibiza Cuprissa yms kipoissa paukkui. Vag on myös erittäin hyvin erikoistunut tähän eri softaukseen eri tilanteisiin yms. Toinen ex auto oli 2.0tfsi 200hp/280nm josta penkitettiin vakiona 200hp/320nm ja softaaja joka oli erikoistunut VAG autoihin sanoi että aikanaan oli myös sarja autoja joissa oli ns lehdistösofta ja samasta 200hp/280nm koneesta oli vakiona otettu 240hp/320nm+. Oli kuulema joku noista autoista päätynyt hänen penkkiinsä ja oli sitä sitten saanut ihmetellä ja selvitellä.

Edit: Tuo lehdistösofta tuli puheeksi kun mietittiin olisiko oma tuota sarjaa kun ikä olisi täsmännyt hyvin (ensimmäisiä Octavia RS MK2:sia).
 
Viimeksi muokattu:
Bensasta tuli mieleen, että jokunen vuosi sitten tuli ajeltua Kaliforniassa VW Jettalla. Moottori oli joku 150-hevosvoimainen pikkuturbo. Tankissa tyypillistä 87-oktaanista bensaa. Vuoristossa selkeästi hevosvoimia katosi. Olisiko tuohon auttanut korkeaoktaanisempi bensa?

Tuossa yks päivä katsoin jonkun jenkkien japsiautot tms jakson. Siinä oli japanin tuonti nissan joku retro härväke mille en edes nimeä keksi (nyt kun niin Nissa Be-1) Mutta autossa oli jonkinmoista häikkää tehojen ja muun sähellyksen suhteen. Sarja kuvattu Utahissa, ja korkeus merenpinnasta 1400m, ja tämä riitti siihen että ko. auton kaasarit ei ollut kohdillaan siihen korkeuseroon. Kyllä, kaasarit.. kyseistä koslaa valmistettu todellakin kaasarilla vm +- 90 vuosina.

Ja korkeammalla vähemmän happea, ei Nissuni pelannut ennenkuin oli säädöt kohdillaan. Kun mainitsit vuoriston. Ei liity vaggineisiin mutta tuli Mieleen.
 
Itsekkin ajelisin etanolilla jos sitä täältä sais. Lähin mittari n. 30km päässä... Kun tuo meidän edellinen kakkos auto IV koppa Golf toimi hienosti etanolilla kun läppärillä (unisettings ohjelmalla) sääti rikastukset.
Mutta kun se mittari oli niin kaukana niin sitä leikkiä jaksoi n. 4kk.
Silloin laskeskelin että n. 25€/per tankillinen säästi kun ajo E85:lla (nosti kulutusta n. 2l).
Oli myös paljon pirteämpi E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.

Passattiin sitä kokeilin 50/50 seoksella samana vuonna ja tulokset olivat että moottoritie kulutus pomppas 7.8l:sta järkyttävään 11.8l:n.
Tiedän sitten paljon se kuluttais jos ohjelmois erikseen E85:lle. Mutta se asia nyt saa olla sen mittari jutun takia.
Varmaan pilkkuvirhe tuossa säästössä E85:llä, 25 € per tankki? Golfissa tankin kapasiteetti on 55 l, joten käytännössä tankillinen on noin 50 l.

Meinaan jos kahden litran ero tarkoittaisi esim. matka-ajossa 8 l vs. 6 litraa, ja aineiden hinnat 1 € vs. 1,4 €, niin saadaan:
E85
1 €/l * 50 l = 50 €
Viinatankillinen siis maksaa 50 €, ja sillä ajaisi matkaa 50 l / (8 l/100 km) = 625 km

Saman matkan hinta E10:llä
1,4 €/l * 625 km / 100 * 6 l/100 km = 52,5 €

Säästö per tankillinen E85:ttä:
52,5 € - 50 € = 2,5 €
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 745
Viestejä
4 510 758
Jäsenet
74 486
Uusin jäsen
Kirjailija
Back
Ylös Bottom