Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sehän on aivan täysin selvää että tyyppivika on. Kyllä autoliikkeetkin siis tietää tuon Audinkin ongelman aivan hyvin.Jos autossa on tyyppivika, niin eikö sen luulisi tarkoittavan sitä, että valmistaja korjaa sen kun on kerran mokan tehnyt, eikä sälytä osaa korjauskuluista asiakkaalle?
Öljynkulutus | Seinäjoen MoottorihiomoMoottorin liiallinen öljynkulutus on kiusallinen vaiva. Öljyn palaminen voi myös aiheuttaa moottorivaurion tai muiden osien hajoamisen. Audin ja Vw 1.8 ja 2.0 TFSI moottorit ovat hyvinkin tunnettuja tästä vaivasta.
Syyt öljynkulutukseen
Puutteellinen männänrenkaiden toiminta on öljynkulutuksen yleisin syy ja johtuu pitkistä huoltoväleistä (30 000 km) sekä moottorin saastelaitteista (erg-pakokaasun takaisinkierrätys). Näiden seurauksena moottorin öljy likaantuu ja moottori karstoittuu voimakkaasti, mikä johtaa männänrenkaiden vioittumiseen ja öljynkulutukseen.
- puutteellinen männänrenkaiden toiminta
- moottorin kuluminen
- turboahdin
- öljyvuoto
Moottorin öljynkulutus on todellinen ongelma nykyautoissa. Olemme erikoistuneet varsinkin Audi/Vw/Skoda/Seat bensa- ja dieselmoottoreiden öljynkulutuksen korjaukseen. Myös Ford ja Mazda sekä BMW N-moottorit ovat tunnettuja öljykulutus ongelmista.
Uutisesta on "näppärästi" jäänyt pois se tosiasia, että auton liikkeelle myynyt edellinen omistaja on todennäköisesti tyhmyyksissään allekirjoittanut lappusen, jolla autoliike voi näitä kuluja karhuta. Tämä oli ja on ihan yleinen käytäntö joillain autoliikkeillä näiden öljyvammaisten vaggikoneiden kanssa...Aika hurhaa, mutta ei taida vieläkään VAG-uskovaisten mieli muuttua..
Autonsa vaihtaneelle yllätyskulut vanhan auton piilevästä viasta – kuluttaja voi joutua vastuuseen autoliikkeelle aiheutuneesta isosta vahingosta
Jotain että myyjä vastaa kaikista autossa olevista isoista piilovioista.Mitähän näissä lappusissa lukee?
Käytännössä vaaditaan todistus, että kyseiselle moottorille on tehty öljynkulutustesti ja mikäli ei ole, niin kuittaus paperiin jossa edellinen omistaja ottaa vastuun auton korjauksesta jos ko. moottorissa paljastuu öljynkulutusta.Mitähän näissä lappusissa lukee?
Käytännössä vaaditaan todistus, että kyseiselle moottorille on tehty öljynkulutustesti ja mikäli ei ole, niin kuittaus paperiin jossa edellinen omistaja ottaa vastuun auton korjauksesta jos ko. moottorissa paljastuu öljynkulutusta.
Kaikki liikkeet ei noita lappusia harrasta ja ainakin itse mietin, että kuka helevetti tommoseen menee nimensä rustaamaan...
Jep varsinkin kun tyyppivian riskit tiedoistetaan ostajan puolella ja tämä huomioidaan alhaisempana hyvityshintana vaihdossa. Tästä huolimatta olet vastuullinen maksamaan piilevien vikojen korvaukset, ei ole kusetuksella rajaa!
Mistä tämä aggressio? Itse ostanut hiukan riskillä ei-vaksimmaksi todettua rautaa tai niiden yhdistelmiä ja kyllä on saanut säätää mutta mitä sitten?Sairasta hommaa, mutta jos paskaksi tiedetyn laitteen ostat, niin ihan oikein on siitä joutua maksamaan. Kyllähän noita Audeja ja Volkkareita myydään hyvin, joten kärsikööt ostajat vaan nahoissaan romuistansa.
Mistä tämä aggressio? Itse ostanut hiukan riskillä ei-vaksimmaksi todettua rautaa tai niiden yhdistelmiä ja kyllä on saanut säätää mutta mitä sitten?
No kyrsiihän se, että autotehdas tekee tarkoituksella paskaa, ja luistelee vastuusta. Jenkit sentään laittanut ne maksamaan siitä. Suomessa sitten tietoisesti vaan ostetaan paskaa ja valitetaan siitä.
Tuskin mikään autonvalmistaja tekee tarkoituksella paskaa.
Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.Tuskin mikään autonvalmistaja tekee tarkoituksella paskaa.
Kai noit ssamoja lohkoja käytetään useammillakin. Chevroletillä on täysin samoja osat keskenään vaihtokelpoisia lohkoja ollut 30 vuotta eri aikaan valmistetuissa autoissa. Yläkerta vaan vaihtunut reippaasti laahaavista rullanostimiin, kaasutin vaihtunut monipisteruiskuun ja sytytyksessä virrajakaja vaihtunut erillisiksi joka sylinterille. Jne..Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.
Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]
Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...
Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.
Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]
Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...
Siellä on varmaan se käsijarrun kotelo halki ja jäätynyt. Saatiin kaverille korjattua se liimaamalla halkeama kiinni, puhdistus ja paska takasin paikalleen.Onkoha oikia ketju avautua passatin sähkösestä kässäristä. Ei vissiin pakkasista tykkää. vasen puoli takaa jäi jumiin. Piti vähän lämmittää ja lyyä jarrusatulaan rautaputkella ja lekalla.
Siis onko sinulla edes pienintäkään käsitystä miksi nuo moottorit rupee syömään öljyä? Ja mikä ihme vag-muovi? Ole koskaan kuullutkaan vaikka pitkään vaggilaisten kanssa ollut tekemisissä.Niin...paitsi että kaikki valmistajat tekee, tosin omasta mielestään suunnittelee komponentit kestämään X ajan, joka on kuitenkin paljon lyhyempi kuin auton elinkaari. (Vagilla nämä suunnitellut kestoiät vielä selkeästi matalampia kuin muilla...) Nykymaailmassa ei yksikään autovalmistaja elä pelkällä automyynnillä, vaan karkeasti puolet tuotoista on jälkimarkkinoilta.
Vag tässä automaailman hehkulamppugatessa oikeen etunenässä, höystettynä sillä, että joka ainoan pikkunippelin hinta on pitänyt saada mahdollisimman alas ja ihan sama
Samaan syssyyn huomataan että hupsista saatana kun varastoihin oli kertynyt vanhoja ylimääräisiä moottorilohkoja, mitenhän noista pääsisi halvalla eroon...?
No suunnitellaan hätäisesti uusi yläkerta, läpsäistään moottorikoodiin/nimeen yksi kirjain lisää ja myydään pässeille uusina koneina! Ja avot: päästöhuijaus- ja öljyvammakoneet oli syntyneet. [/Karrikointi]
Kaikki vähänkään enemmän autojen kanssa puljanneet tietää käsitteen "vag-muovi", jota on ollut jo kohta pari vuosikymmentä jokaisen vaggilaisen pellin alla. Siinä oikeen malliesimerkki, miten niinkin yksinkertaisen asian kuin muovi, voi tehdä mahdollisimman huonosti...
Juu ei ole pienintäkään, enhän mä ole kuin ammatikseni autoalalla...Siis onko sinulla edes pienintäkään käsitystä miksi nuo moottorit rupee syömään öljyä? Ja mikä ihme vag-muovi? Ole koskaan kuullutkaan vaikka pitkään vaggilaisten kanssa ollut tekemisissä.
Ihmisillä.näköjään vaikea ymmärtää sana karrikointi...
Juu ei ole pienintäkään, enhän mä ole kuin ammatikseni autoalalla...
Ja jokainen joka on joskus itse sinne konepellin alle kajonnut tietää sen vagin mikäliebakeliittijäljitelmämuovin. Yhdelläkään muulla valmistajalla ei yhtä surkeaa materiaalia konetilasta löydy...
No hirvittävän vaikea kuvailla muovilaatua ihmiselle, jolla ei onakohtaista kokemusta.No mikä siinä "vag -muovissa" on vialla?
"Ammattilainen" osaa varmaan hieman tarkentaa, eikä heitä tuollaista ympäripyöreää paskaa ilmoille?
TÜV 2018 -katsastusraportti: Saksa nousee, Toyota heikkenee Ei tuo VAG nyt ihan niin huono ole kuin väität. Kuitenkin löytyy huomattavasti paljon heikompiakin suorituksia.Hassuu et jengi jaksaa kehuu merkkii, josta kaikki tietää et on ihan sutta ja sekundaa. No vaikeeta on myöntää et on väärässä. Kyllähän Toyota hakkaa vw tuotteet laadussa 6-0, ajettavuus voi olla vähän huonompi, mut auto onkin käytössä, eikä korjaamolla koko ajan...
Autosta voi hajota vaihdelaatikko ja moottori vaikka joka vuosi eikä se näy mitenkään katsastustilastoissa.TÜV 2018 -katsastusraportti: Saksa nousee, Toyota heikkenee Ei tuo VAG nyt ihan niin huono ole kuin väität. Kuitenkin löytyy huomattavasti paljon heikompiakin suorituksia.
Hassuu et jengi jaksaa kehuu merkkii, josta kaikki tietää et on ihan sutta ja sekundaa. No vaikeeta on myöntää et on väärässä. Kyllähän Toyota hakkaa vw tuotteet laadussa 6-0, ajettavuus voi olla vähän huonompi, mut auto onkin käytössä, eikä korjaamolla koko ajan...
Mikä sit kertoisi. Ajokilometrit? Vaiko se väen väkisin ostettu pommi malli joka saatu halvalla kun tunnettu pommimalli. Noi kiertopalkinto mallit kiertää tiheään kun tajuttaes halutaan eroon äkkiäkatsastusraportit eivät kerro mitään autojen teknisistä vioista.... kuten vaihteisto, jakopää, mooottori jne... jne... Ne tiedot kuulee vain oikeista paikoista
Joo, ranskanpullat, jenkit ja italot on sit ihan omaa luokkaa...
@MrAatu jos tarkoitus oli verrata vaggien ajokilometrejä auton hyvyyteen, niin oman toimenkuvan vinkkelistä on sanottava että:
Niihin ongelmavaggineisiin hyvin usein joudutaan survomaan useampi tonni kerralla remonttiin, jonka jälkeen onistajalla tuntuu olevan "pakko" ajaa sillä kyseisellä romulla vielä ainakin sen verran, että saa rahalleen vastinetta.
Ainakin mun näkökulmasta tämä vääristää reilusti noita merkkikohtaisia kilometrimääriä...(muutenkin perseestä joku merkkikohtainen vertailu, samalla merkillä kun voi olla merkittäväkin laatuero eri kori-/konemallien välillä..)
Selvennettäköön että tämä ihan oma havainto/mietintö aiheesta.
Varmasti juu noinkin osassa. Aika kuitenkin tiedossa noi ongelmalliset mallit joissa ne karstottuvat öljyrenkaat alkaen öljynpoltto. Ja DSG suhteen en ole varma onko edes varsinaisesti suunnitteluvika jos kuluvakytkimellistä ajellaan kuin momentinmuuntimella ajettavaa. Käsittääkseni sen viat kun on pääasiassa loppuun ajettuihin kytkimiin liittyviä. Ja mitä liikenteessä noita ryömintöjä ollut niin ylensä vähän voi arvioida kuka ajaa manuaalia ja kuka automaattia. Ja nykyisin toi automaattien osuus on lisääntynyt selvästi. Eli tasavauhtinen ryömintä on lisääntynyt kun ennemmin se oli pieniä liikkeelle lähtöjä ja pysähdyksiä enempi. Automaattien kasvanut osuus on juuri noida DSG laatikoita. Noihin öljyrenkaisiin on kai nyt toimiva korjaus olemassa, mikä ihme perseilyä valmistajalta ettei korjaa virheitään väittäen paremmaksi muuttuvan. Tokihan se arvo nousee jos uuden hintalapussa ollut jo alennus noiden liian pienien öljykanavien takia sekä että korjattu vika ettei enää pitäisi uudistua. DSG:n suhteen ei kai ole muuta korjausta kun ne kuluvien usien vaihto ja ajaminen kuin manuaalia kytkimiä säästellen. Ketjuihin edes viitsi alkaa kun niin totaalisen ihme sössimistä niiden kanssa ollut enkä tunne tarpeeksi hyvin mitä malleja varsinaisesti koskee. Jos lähtisin VAGia ostamaan niin tulisi kyllä tarkasti katsottua mitkä koneet oli ne ongelmat ja koittaen löytää ne ongelmattomat DSG-laatikot. Käytettyä jos katselisin pistäisin myyjänkin rattiin katsoen miten sillä laatikolla ajelee jos on sen omassa käytössä ollut auto.
Ja onhan sekin että jos haluat tehokkaampaa konetta niin se on aika usein sitä myötä myös kalliimmat huollot. Tavallinen jakohihnan vaihtamisenkin hinta pompsahtaa kun teholukemat on jotain muuta kuin se perus kipon. Aika usein kun toi teho lienee ollut vagin valitsemiseen yksi syy.
Muistan että jossain joskus oli juttua kun olivat tuota 1.8TSI (160hv) testanneet 95:lla ja 98:lla, niin 95:lla tulee se luvattu 160hv ja 98:lla lähemmäs 180hv.
Miksei olisi. Vagin tekeleissä on osassa ohjekirjassakin mainintaa että 95 rajoittaa tehoa (jopa vapareissa). Moottorit seuraa nakutustunnistinta jolla korjaavat nopeasti huonommalle oktaanille sopivat säädöt. Parempaa tankkiin laittaessa mene pidempään ennenkuin säätyy sille takaisin.Kuulostaa Esson-baari jutulta Pelkällä bensalla +20hv??
Montakohan DSG laatikkoa olis säästynyt pienemmältä remontilta jos niistä muistutettu että ovat robottilaatikoita eikä turbiiniautomaatteja ja olisivat kytkimiin kulumisvaroittimet laittaneet.
Kuulostaa Esson-baari jutulta Pelkällä bensalla +20hv??
Useammassa autossa on todettu esim taloudellisesti edullisemmaksi ajaa 98 oktaanisella bensalla 95 sijaan, koska polttoaineen kulutus putoaa niin paljon. Osasyy voi tietysti olla myös etanoli, joka sisältää vähemmän energiaa kuin bensa, ja ainakin essonpaarin huhujen mukaan 98 saattaa olla täysin etanolitonta, vairallisesti sitä on ainakin vähintään 5prosenttiyksikköä vähemmän. Jokatapauksessa tuon 98 oktaanisen pienemmän kulutuksen pystyi toteamaan jo aikanaan kun 95 oli sitä raakaa bensaa ja 98 etanolilla jatkettua.
Kuulostaa Esson-baari jutulta Pelkällä bensalla +20hv??
Ajan muutenkin aina e98, ihan riippumatta autosta Ei tunnu tehokkaammalta edes perstuntumalla
Uusin lobbaus et vain 95E10 muttariin myötä saatiin VTT:n testeissä ettei juuri mitään eroa 98E5. Muistan kyllä itsekin aiemmin noit testejä joissa ennen viinaa saatiin 95 ja 98 välille selkeitä eroja. Onko sit et tutkitaan juuri sitä ja siten että saadaan maksajalle mieleinen tutkimus. Vai mistä tämä yhtäkkinen muutos ettei väliä kumpaa tankkaa just sattumalta aikana jolloin halutaan 98E5 pois mittareista.Kannattaa kokeilla jos et usko. Niin iso ero etten tankkaa 95:sta jollei ole pakko (asemalla ei myydä 98 ja tankki on tyhjä).
Tullut myös kokeiltua Teboilin 99:ä mutta sen ero 98:n ei ollut mitenkään huomattavissa.
Mitä noita muistan kuinka 98 vaikuttaa eri TSI koneisiin:
1.2TSI 105hv - > 120hv
1.8TSI 160hv - > 180hv
1.8TSI 180hv - > 200hv
2.0TSI 200hv - > 220hv
Mutta parhaiten huomaa eron alaväännössä. Kiihtyvyyksiin vaikuttaa taas sen n. 1-1.5s
Esim oma passatini 98:lla ampasee 80-120km/h 5.4s (kyllä olen mitannut) ja 95:lla 6.9s.
Uusin lobbaus et vain 95E10 muttariin myötä saatiin VTT:n testeissä ettei juuri mitään eroa 98E5. Muistan kyllä itsekin aiemmin noit testejä joissa ennen viinaa saatiin 95 ja 98 välille selkeitä eroja. Onko sit et tutkitaan juuri sitä ja siten että saadaan maksajalle mieleinen tutkimus. Vai mistä tämä yhtäkkinen muutos ettei väliä kumpaa tankkaa just sattumalta aikana jolloin halutaan 98E5 pois mittareista.
Itseä ei haittaisi vaikka 98 olisi kanssa E10. Etanolille pistänyt vehkeit muutenkin kun 98 vähentynyt mittareissa.
Eli et ole verrannut 95 ja 98 eroa vai?
Bensasta tuli mieleen, että jokunen vuosi sitten tuli ajeltua Kaliforniassa VW Jettalla. Moottori oli joku 150-hevosvoimainen pikkuturbo. Tankissa tyypillistä 87-oktaanista bensaa. Vuoristossa selkeästi hevosvoimia katosi. Olisiko tuohon auttanut korkeaoktaanisempi bensa?
Varmaan pilkkuvirhe tuossa säästössä E85:llä, 25 € per tankki? Golfissa tankin kapasiteetti on 55 l, joten käytännössä tankillinen on noin 50 l.Itsekkin ajelisin etanolilla jos sitä täältä sais. Lähin mittari n. 30km päässä... Kun tuo meidän edellinen kakkos auto IV koppa Golf toimi hienosti etanolilla kun läppärillä (unisettings ohjelmalla) sääti rikastukset.
Mutta kun se mittari oli niin kaukana niin sitä leikkiä jaksoi n. 4kk.
Silloin laskeskelin että n. 25€/per tankillinen säästi kun ajo E85:lla (nosti kulutusta n. 2l).
Oli myös paljon pirteämpi E85:lla kuin 95:lla tai 98:lla.
Passattiin sitä kokeilin 50/50 seoksella samana vuonna ja tulokset olivat että moottoritie kulutus pomppas 7.8l:sta järkyttävään 11.8l:n.
Tiedän sitten paljon se kuluttais jos ohjelmois erikseen E85:lle. Mutta se asia nyt saa olla sen mittari jutun takia.