VAG autojen monet ongelmat

Sanokaapas, miten on mahdollista, että 2015 R Golfissa on varusteina mm. ACC, sähköpenkit, liikennemerkkien tunnistus ja kessy, mutta ei ollenkaan ilmastointia? Säätöpaneelista puuttuu kokonaan AC-nappi, eikä myöskään varusteissa puhuta ilmastoinnista. Pitääkö auto tilata tehtaalta niin, että erikseen pyytää ilmastoinnin poistamista? Voi muuten pikkasen vaikeuttaa myyntiä :D


1738000326765.png
Mahdollisesti jenkki tms. tuontiauto, sillä löytyi ebay listaus USA maininnalla ja varaosa-dekooderi antaa "hot countries"

Perusmalli on siis käsittääkseni "climatic" ja automaattinen ilmastointi sitten "climatronic"
 
Mahdollisesti jenkki tms. tuontiauto, sillä löytyi ebay listaus USA maininnalla ja varaosa-dekooderi antaa "hot countries"

Perusmalli on siis käsittääkseni "climatic" ja automaattinen ilmastointi sitten "climatronic"
Eurooppalainen malli, valmistettu Saksassa Moselin tehtaalla ja tuotu Berliinistä Suomeen vuonna 2019.
 
Hankittu taksikäyttöön ja haluttu ettei kuski(t) tuhlaa polttoainetta? Tietty käyttötarkoituksesta tuokin aika syvältä, että siinä tapauksessakin aika kyseenalainen.
 
Oliko tossa 1.2 TSI:ssä nokkien ketju samalla ketjulla vai onko siellä nokille oma ketjunsa toisessa päässä konetta? Oliko jakoketjulle noissa korjausarvoa venymiselle moottorinohjauksessa?
Taitaa olla nokille oma ketju toisessa päässä. Nyt en ihan varma oo toisesta kysymyksestä että mitä meinaat.
 
Taitaa olla nokille oma ketju toisessa päässä. Nyt en ihan varma oo toisesta kysymyksestä että mitä meinaat.

Sitä että vaikka noissa 1.2 tsi:ssä on ollut jakoketjuongelmia, niin nokkien ketju EA113 kokemuksella pitää kyllä myös aika pahaa meteliä kiristimen antauduttua.
 
Sitä että vaikka noissa 1.2 tsi:ssä on ollut jakoketjuongelmia, niin nokkien ketju EA113 kokemuksella pitää kyllä myös aika pahaa meteliä kiristimen antauduttua.
Aivan joo! Minun kohdalla ääni tuli selkeästi jakopään päädystä. Tosin nyt se ei pitänyt ääntä ollenkaan eilen eli ilmeisesti vaan silloin tällöin...
 
Aivan joo! Minun kohdalla ääni tuli selkeästi jakopään päädystä. Tosin nyt se ei pitänyt ääntä ollenkaan eilen eli ilmeisesti vaan silloin tällöin...

Mutta jos hyvä mekaanikkotuttu löytyy niin henkisesti varautuisin uusimaan myös sen nokkien kiristimen. EA113 näkee ainakin korjausarvon sille nokkien venymiselle ja sille oli ulkomaalaisilla foorumeilla joku numeroarvo, jonka yli olevat arvot antaa osviittaa siitä, että onko ketju liiaksi venynyt. Jos nokkien ketjun venymä ok, niin turhaa alkaa äheltämään sen kanssa.
 
Oliko tossa 1.2 TSI:ssä nokkien ketju samalla ketjulla vai onko siellä nokille oma ketjunsa toisessa päässä konetta? Oliko jakoketjulle noissa korjausarvoa venymiselle moottorinohjauksessa?
Taitaa olla nokille oma ketju toisessa päässä. Nyt en ihan varma oo toisesta kysymyksestä että mitä meinaat.

Mitkä nokat? Tässä on vain yksi nokka-akseli.
 
Mutta jos hyvä mekaanikkotuttu löytyy niin henkisesti varautuisin uusimaan myös sen nokkien kiristimen. EA113 näkee ainakin korjausarvon sille nokkien venymiselle ja sille oli ulkomaalaisilla foorumeilla joku numeroarvo, jonka yli olevat arvot antaa osviittaa siitä, että onko ketju liiaksi venynyt. Jos nokkien ketjun venymä ok, niin turhaa alkaa äheltämään sen kanssa.
ihan käytännön kokemus kesältä kun kiristäjän mäntä tuli liukupinnasta läpi pitämään ketjua kireellä vs. kun uusi ketju ja kiristäjä vaihdettiin, lopputuloksena ei käytännössä eroa korjausarvoihin, eli ketjun venymään tuolla ei voi katsoa ollenkaan ea113 koneissa.
 
ihan käytännön kokemus kesältä kun kiristäjän mäntä tuli liukupinnasta läpi pitämään ketjua kireellä vs. kun uusi ketju ja kiristäjä vaihdettiin, lopputuloksena ei käytännössä eroa korjausarvoihin, eli ketjun venymään tuolla ei voi katsoa ollenkaan ea113 koneissa.

Ketju on karkeasti saman mittainen, oli se kiristetty tai ei, eli sitä se ei näytä onko se tarpeeksi kireellä. Tai siis venyneen ketjun pituus on ilmeisesti oltava pitempi kuin löysän ketjun. Kun pakonokka on lähtökohtaisesti synkassa kampiakselin kanssa ja imunokalla sekä kammella on anturit, niin ainakin mun insinöörijärjellä sen korjausarvon pitäisi pitää venymän suhteen paikkansa.

Mulla se arvo ei muuttunut pahemmaksi vaikka öljypumppu imi öljyä väärään suuntaan ja kiristin sahasi ees takas per kammen 1/4 kierrosta, mutta pieneni 3 yksikköä heti, kun vaihdoin uuden ketjun, vaikka kiristin sahasi edelleen. (Kun en tajunnut sen johtuvan öljypumpusta). Oli ainakin hampaan verran venynyt se vanha ketju, jos en muista väärin.

Vertasitko ketjuja keskenään ennen vaihtoa?
 
Ketju on karkeasti saman mittainen, oli se kiristetty tai ei, eli sitä se ei näytä onko se tarpeeksi kireellä. Tai siis venyneen ketjun pituus on ilmeisesti oltava pitempi kuin löysän ketjun. Kun pakonokka on lähtökohtaisesti synkassa kampiakselin kanssa ja imunokalla sekä kammella on anturit, niin ainakin mun insinöörijärjellä sen korjausarvon pitäisi pitää venymän suhteen paikkansa.

Mulla se arvo ei muuttunut pahemmaksi vaikka öljypumppu imi öljyä väärään suuntaan ja kiristin sahasi ees takas per kammen 1/4 kierrosta, mutta pieneni 3 yksikköä heti, kun vaihdoin uuden ketjun, vaikka kiristin sahasi edelleen. (Kun en tajunnut sen johtuvan öljypumpusta). Oli ainakin hampaan verran venynyt se vanha ketju, jos en muista väärin.

Vertasitko ketjuja keskenään ennen vaihtoa?
Ei tullut verrattua, pajalla tuon vaihtoivat, sen verran pitää korjata sanomisia että kyllä tossa jonkun verran taisi kuitenki olla eroa, vanhalla ketjulla ja kiristäjällä korjaus arvo oli jotain -11% tämä siis kun kiristäjä oli vielä ehjä, sit kun mäntä tuli liukupinnasta läpi, ei arvo muuttunut mihinkään, uudella ketjulla ja kiristimellä arvo tais olla 8-9% miinuksella edelleen.
 
Paljonko nykyään maksaa 2massavauhtipyörän vaihto ja mitä muuta kannattaa vaihdattaa samalla? 350tkm ajettu 2.0tdi cr moottori ja dsg6 vaihteisto. Golfiin piti vaihtaa jo 168tkm kohdalla joskus yli 10 vuotta sitten jolloin maksoi 1500eur.
Itse itselleni vastaten. Forss Tallinna merkkihuolto 830eur ja Autojerryn kautta halvin kilpailutettuna vähän päälle 600.
 


Video on otsikoltaan pienoinen click-bait varmasti mutta jäin silti pohtimaan, että onko tosiaan näinkin tuoreissa vaggilaisissa, GT Passat tässä tapuaksessa, mahdollista ruuvata mittaria, niin ettei suurempaa herjaa synny ja että kaikki moduulit saadaan koodattua mutisematta näyttämään samaa lukemaa? Eli näissä välimallin vehkeissä, joissa ei ole sähköistä huoltokirjaa tämä on kuitenkin vielä mahdollista?
 
Sanokaapas, miten on mahdollista, että 2015 R Golfissa on varusteina mm. ACC, sähköpenkit, liikennemerkkien tunnistus ja kessy, mutta ei ollenkaan ilmastointia? Säätöpaneelista puuttuu kokonaan AC-nappi, eikä myöskään varusteissa puhuta ilmastoinnista. Pitääkö auto tilata tehtaalta niin, että erikseen pyytää ilmastoinnin poistamista? Voi muuten pikkasen vaikeuttaa myyntiä :D


1738000326765.png
Tähän vielä palatakseni vaikka ilmastointi taitaa nyky-volkkareissa olla vakiona. Ihmetyttää, miksi useampikin 2020-luvulla T-Rock tai T-Crossin ostaneista ovat jättäneet automaatti-ilmastoinnin ruksimatta varusteista. Nettiautossa on myynnissä 2020-2021 vuosimalleja 26-28k€, joihin on ruksittu DSG, isompi 1,5l kone ja adaptiinen vakkari, mutta silti haluttu manuaali-ilmastoinnilla.

Joku Volkkarin varusteluista paremmin tietävä voi valaista miksi näin tai miksi manuaali-ilmastointi. Eikai se yli 35k€ uutena olevassa autossa voi enää olla rahasta kiinni?

1738433607756.png
 


Video on otsikoltaan pienoinen click-bait varmasti mutta jäin silti pohtimaan, että onko tosiaan näinkin tuoreissa vaggilaisissa, GT Passat tässä tapuaksessa, mahdollista ruuvata mittaria, niin ettei suurempaa herjaa synny ja että kaikki moduulit saadaan koodattua mutisematta näyttämään samaa lukemaa? Eli näissä välimallin vehkeissä, joissa ei ole sähköistä huoltokirjaa tämä on kuitenkin vielä mahdollista?

Saksassa mittarin ruuvaus kiellettiin 2003 kesällä. Silti euroopan sisällä monta maata missä laillista. Ja nuo laitteet ja osaaminen kulkee yrittäjien kesken (rikollisten) kesken suht avoimesti.
Sähköisiä huoltokirjoja pykälän vaikeampi säädellä mieleiseksi. Ja osa matolaatikoista vaatii online yhteyden nykyyään.
 
Tähän vielä palatakseni vaikka ilmastointi taitaa nyky-volkkareissa olla vakiona. Ihmetyttää, miksi useampikin 2020-luvulla T-Rock tai T-Crossin ostaneista ovat jättäneet automaatti-ilmastoinnin ruksimatta varusteista. Nettiautossa on myynnissä 2020-2021 vuosimalleja 26-28k€, joihin on ruksittu DSG, isompi 1,5l kone ja adaptiinen vakkari, mutta silti haluttu manuaali-ilmastoinnilla.

Joku Volkkarin varusteluista paremmin tietävä voi valaista miksi näin tai miksi manuaali-ilmastointi. Eikai se yli 35k€ uutena olevassa autossa voi enää olla rahasta kiinni?

1738433607756.png
Miksi tommosta edes myydään, ei mahda juuri valmistus kustannuksissa olla.eroa onko manuaali vai automaatti...
 
Miksi tommosta edes myydään, ei mahda juuri valmistus kustannuksissa olla.eroa onko manuaali vai automaatti...
Menee jo OT:
Esimerkiksi VW Golf MK7 valmistettiin noin 6 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Jos miljoonassa valmistetussa autossa on osa, joka säästää valmistajalle esim. 10€ kokoonpanossa ja asiakkaat höhlät suostuvat sen sinne ottamaan, niin kyllä niitä sellaisella saa tilattua.

Tässä on lisäksi pieni kulttuurillinen ero, kun suomalainen hakee autokaupoilla monesti ns. best bang for buck -tilannetta ovat esimerkiksi (osa, ei kaikki) saksalaiset kuluttajat monesti puhtaasti aivan eläimellisen saitoja, jos jossain asiassa saa uutta autoa tilattaessa säästettyä 150 € ”turhasta”, se myös säästetään. Kun vastaavasti suomalainen kuluttaja saattaa uutta autoaan tilatessa vastaavasti ajatella, että olisi tyhmää olla ottamatta automaattista ilmastointia, kun se maksaa vain 150 € extraa. Varsinkin kun jälkimarkkinoilla valtaosa ainakin suomalaista kuluttajista arvostaa autom. version aina yli manuaalisen.
 
Menee jo OT:
Esimerkiksi VW Golf MK7 valmistettiin noin 6 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Jos miljoonassa valmistetussa autossa on osa, joka säästää valmistajalle esim. 10€ kokoonpanossa ja asiakkaat höhlät suostuvat sen sinne ottamaan, niin kyllä niitä sellaisella saa tilattua.

Tässä on lisäksi pieni kulttuurillinen ero, kun suomalainen hakee autokaupoilla monesti ns. best bang for buck -tilannetta ovat esimerkiksi (osa, ei kaikki) saksalaiset kuluttajat monesti puhtaasti aivan eläimellisen saitoja, jos jossain asiassa saa uutta autoa tilattaessa säästettyä 150 € ”turhasta”, se myös säästetään. Kun vastaavasti suomalainen kuluttaja saattaa uutta autoaan tilatessa vastaavasti ajatella, että olisi tyhmää olla ottamatta automaattista ilmastointia, kun se maksaa vain 150 € extraa. Varsinkin kun jälkimarkkinoilla valtaosa ainakin suomalaista kuluttajista arvostaa autom. version aina yli manuaalisen.
Eikä sen manuaalisen ilmastoinnin tarvitse olla yhtään halvempi valmistaa, etteikö voisi kannattaa hinnoitella lisävarusteeksi, jos autovalmistajaa ei hävetä sellainen ladamaisuus että nykyaikainen perusvaruste täytyy ostattaa asiakkaalla lisähintaan. Jos 6 miljoonan auton ostajista esim. 50% ottaa lisähintaisen automaatti-ilmastoinnin ja maksaa siitä vaikka sen 150 e enemmän, on siinä jo todella hulppeasti extra-katetta valmistajalle.

edit muistan kuulleeni että joskus 80-luvulla karvalakkimallin Volkkareissa oli analoginen kellokin lisävarusteena. Siellä kojelaudassa oli kellokoneisto jne. paikallaan, mutta kello oli vaan peitetty jollain levyllä ja viisarit puuttui. Lisähinta x markkaa maksettiin käytännössä pelkistä viisareista.
 
miksi manuaali-ilmastointi.
Automaatti-ilmastointi vaan ei monenkaan mielestä ole kovin hyvä, etenkään suomessa. Itse kuulun myös siihen joukkoon, että en ole ainuttakaan hyvää automaatti-ilmastointia vielä tavannut, jos olisin uutta autoa ruksimassa, voisin hyvinkin saattaa valita manuaali-ilmastoinnin. Manuaali-ilmastoinnista saa sellaista ilmaa ulos kuin haluaa.
 
Automaatti-ilmastointi vaan ei monenkaan mielestä ole kovin hyvä, etenkään suomessa. Itse kuulun myös siihen joukkoon, että en ole ainuttakaan hyvää automaatti-ilmastointia vielä tavannut, jos olisin uutta autoa ruksimassa, voisin hyvinkin saattaa valita manuaali-ilmastoinnin. Manuaali-ilmastoinnista saa sellaista ilmaa ulos kuin haluaa.

Sellaista automaatti-ilmastointia ei ole tullut vastaan ettei sitä koskaan tarvitsisi säätää, mutta kyllä vähintään 90% ajasta menee koskematta. Manuaali-ilmastointia sitten joutuu säätämään enemmän tai vähemmän kokoajan. Eipä sillä, jos olisi hypoteettinen tilanne että tarjolla olisi muuten täydellinen auto mutta siinä olisi manuaali-ilmastointi ei se olisi deal breaker.
 
Ainoa säätö mitä AAC:lle tulee tehtyä on puhallinnopeuden maksimilimiitin nosto talveksi pykälän korkeammalle jotta kovilla pakkasilla pysyy sivulasit paremmin sulina kun automatiikalla enemmän pelivaraa lisätä puhallusta. Ilman suuntausta jne. en ole operoinut itse koskaan kun automatiikka hoitaa sen niin hyvin joka vuodenaikana.

Manuaali-ilmastointi on ankea ja kankea vanhentunut keksintö. automaattistakin voi ohjata manuaalisesti jos haluaa.
 
Ainoa säätö mitä AAC:lle tulee tehtyä on puhallinnopeuden maksimilimiitin nosto talveksi pykälän korkeammalle jotta kovilla pakkasilla pysyy sivulasit paremmin sulina kun automatiikalla enemmän pelivaraa lisätä puhallusta. Ilman suuntausta jne. en ole operoinut itse koskaan kun automatiikka hoitaa sen niin hyvin joka vuodenaikana.

Manuaali-ilmastointi on ankea ja kankea vanhentunut keksintö. automaattistakin voi ohjata manuaalisesti jos haluaa.
Tässä on aika paljon autokohtaisia eroja. Joissakin toimii paremmin, jopa melko hyvin ja joissakin todella huonosti automaatti. Riippuu myös paljon ajomatkojen pituudesta. Yleensä ongelma on se, että esimerkiksi talvella jos tavoitelämpö on vaikka 21, ensin puhaltaa tukalan kuumaa ja sitten kun tavoite on saavutettu, puhalluksen lämpö putoaa sellaiseksi, että ei pysy lasit auki ja/tai jalat jäätyy. Sama toisinpäin kesällä, lisäksi monesti lämpötila-asteikot on ihan pöljiä, jos haluaa viileämpää puhallusta, loppuu asteikko alapäässä usein esim 16 asteeseen, siitä jos haluaa viileämpää puhallusta, onkin seuraava hyppäys suoraan MIN, vaikka siitä välistä voisi löytyä paras asento. Yläpäässä taas voi asteikko olla vaikka 30 asti tai ylikin, vaikka ikinä ei tarvittaisi yli 21 asentoa. Yleensä ei muutenkaan kiinnosta lämpötila numeroarvona, vaan portaaton min-max kylmempää-kuumempaa asteikko ilman numeroita olisi paljon parempi. Ihan niin kuin vanhoissa liukusäätimissä. Haluaisin säätää puhallusilman lämpötilaa ja sitä misät räppänästä ilma kulkee, enkä auton tavoitelämpötilaa. Automaatin manuaaliohjauskaan ei läheskään kaikissa autoissa toimi niin kuin oikea manuaali.
 
Edelleen ongelmia vaggilaisissa?
Tarkoituksena ostaa auton ja vuosimalli olisi jokin 2012-2015.
Monessa autossa nuita vag-moottoreita. Onko ne kaikki vikaisia vai onko jotain päivitystä viimein tapahtunut?
 
Edelleen ongelmia vaggilaisissa?
Tarkoituksena ostaa auton ja vuosimalli olisi jokin 2012-2015.
Monessa autossa nuita vag-moottoreita. Onko ne kaikki vikaisia vai onko jotain päivitystä viimein tapahtunut?

Kyllä ja ei.

Tuohon vuosimallihaarukkaan mahtuu surkeita tekeleitä mutta myös yhtä luotettavia kuin mikä tahansa muukin.

Eli riippuu täysin siitä auton mallista, moottorista ja vaihteistosta.
 

Rekkarilla saa motonetin/bilteman yms sivuilta moottorikoodin josta selviää, että tuo 1.2tsi on ketjujakopäällä.
Ja nuo 2010 pintaan olevat ketjut taisi olla juuri niitä surkeimpia noista.

Lisätiedoissa ei sanota, että onko ketju vaihdettu tuohon. Jos pitäisi arvata niin on, mutta se ei sinänsä helpota kun se ei kestä silti kauaa.

Tuossa on varmaan hinnassa jotain Beetle-lisää koska vajaa 8 tonnia 12 vuotta vanhasta volkkarista kuulostaa aika kovalta.
 
Rekkarilla saa motonetin/bilteman yms sivuilta moottorikoodin josta selviää, että tuo 1.2tsi on ketjujakopäällä.
Ja nuo 2010 pintaan olevat ketjut taisi olla juuri niitä surkeimpia noista.

Lisätiedoissa ei sanota, että onko ketju vaihdettu tuohon. Jos pitäisi arvata niin on, mutta se ei sinänsä helpota kun se ei kestä silti kauaa.

Tuossa on varmaan hinnassa jotain Beetle-lisää koska vajaa 8 tonnia 12 vuotta vanhasta volkkarista kuulostaa aika kovalta.
Eikös ketjusarjan vaihtaminen uuteen nimenomaan ratkaise nuo suurimmat ongelmat mitä tuon ajan VAG ketjukoneissa ollut? Löystyminen yms. Eli siis että vaihtaa koko jakopään sarjan eikä pelkästään ketjua.
 
Itse oon ymmärtänyt että uusinkaan revisio ei ole oikotie onneen, vaan noitakin paukkuu paskaksi ennen aikojaan? Jos vag olis onnistunu selättään jakoketjuongelmat, niin ei ne varmaan hihnaan olis takas siirtyny.
 
Onkos A4 B9 TFSI 2,0 140kW CVKB motissa samat haasteet kuin muissakin EA888 koneissa eli ketjunkiristin ja muoviset pumput? Vai jotain muuta varottavaa jos tuollaiseen sortuu? 200tkm yksilö olisi kiikarissa missä ketju vaihdettu 160tkm mut omaan korvaan ketju kuulosti melko roisilta jo eli jos tuohon päädytään niin käytän pajalla tarkastettavana, mutta olisi mukava tietää mitä kaikkea muuta hyvä tarkastaa samalla.

Aika vähän just tällä porauksella olevia siistejä A4 farkkuja myynnissä, sekä koneesta löydän yllättävän vähän mitään foorumeilta verrattuna muihin versioihin.
 
Onkos A4 B9 TFSI 2,0 140kW CVKB motissa samat haasteet kuin muissakin EA888 koneissa eli ketjunkiristin ja muoviset pumput? Vai jotain muuta varottavaa jos tuollaiseen sortuu? 200tkm yksilö olisi kiikarissa missä ketju vaihdettu 160tkm mut omaan korvaan ketju kuulosti melko roisilta jo eli jos tuohon päädytään niin käytän pajalla tarkastettavana, mutta olisi mukava tietää mitä kaikkea muuta hyvä tarkastaa samalla.

Aika vähän just tällä porauksella olevia siistejä A4 farkkuja myynnissä, sekä koneesta löydän yllättävän vähän mitään foorumeilta verrattuna muihin versioihin.

Öljynpaineet lämpimänä kierroksilla. Öljyn 85C pitäisi vähintään 2,5bar löytyä, noissa alkaa männän alapuolisen jäähdytyssuuttimet kusenaan, ja sitten on perus sihtiongelmaa.. huono yhdistelmä.
 
Automaatti-ilmastointi vaan ei monenkaan mielestä ole kovin hyvä, etenkään suomessa. Itse kuulun myös siihen joukkoon, että en ole ainuttakaan hyvää automaatti-ilmastointia vielä tavannut, jos olisin uutta autoa ruksimassa, voisin hyvinkin saattaa valita manuaali-ilmastoinnin. Manuaali-ilmastoinnista saa sellaista ilmaa ulos kuin haluaa.
Ei enää koskaan manuaali-ilmastointia. En muista olenko viimiseen vuoteen kertaakaan koskenut säätöihin. Kesähelteillä käännän keskisuulakkeen puhaltamaan päin, muutoin +21 on ideaali kesät talvet. Ei huurtumisongelmia.
 
...+21 on ideaali kesät talvet...
Omalla kohdalla ainakin asteita pitää muuttaa varustuksen mukaan. Kesällä t-paita päällä 21c ja talvella talvitakki päällä 18c. Välikaudet väliasteilla.

Oman VAGin AAC toimii kuin unelma, mutta Qashqain ongelmat alkaa, kun mennään hieman +5c alle. Esim. +4c kohdalla auton sisälämpötilaa muutetaan kuuman ilman puhaltamisnopeudella eli vaikka autossa on kuuma, puhaltaa räppänät silti kuumaa ilmaan vaikkakin hiljaa. Vaihtoehtona LO, jolla ilman tuodaan raakana ulkoa. Ratkaisuna puhaltaa toiselta puolelta LO ja toiselta 16c, jolloin saadaan sekoitettua siedettävä sisälämpötila. Marmorin mukaan vain ikävä ominaisuus eikä ole tehtävissä mitään.
 
Sanokaapas, miten on mahdollista, että 2015 R Golfissa on varusteina mm. ACC, sähköpenkit, liikennemerkkien tunnistus ja kessy, mutta ei ollenkaan ilmastointia? Säätöpaneelista puuttuu kokonaan AC-nappi, eikä myöskään varusteissa puhuta ilmastoinnista. Pitääkö auto tilata tehtaalta niin, että erikseen pyytää ilmastoinnin poistamista? Voi muuten pikkasen vaikeuttaa myyntiä :D


1738000326765.png

Voisiko olla mahdollista että se ilmastoinnin nappi on vaan jätetty pois tarpeettomana?
Saksalaisissa on kyllä uskomatonta nuukuutta, mutta yleensä se kyllä kattaa kaikki muutkin ei-pakolliset varusteet.

Mun mielestä meillä oli kasarilla volvo jossa oli automaattinen ilmastointi, jossa ei ollut erillistä mahdollisuutta sammuttaa kylmäkonetta. Siinä oli vain rulla josta säädettiin lämpö.

Tähän vielä palatakseni vaikka ilmastointi taitaa nyky-volkkareissa olla vakiona. Ihmetyttää, miksi useampikin 2020-luvulla T-Rock tai T-Crossin ostaneista ovat jättäneet automaatti-ilmastoinnin ruksimatta varusteista. Nettiautossa on myynnissä 2020-2021 vuosimalleja 26-28k€, joihin on ruksittu DSG, isompi 1,5l kone ja adaptiinen vakkari, mutta silti haluttu manuaali-ilmastoinnilla.

Joku Volkkarin varusteluista paremmin tietävä voi valaista miksi näin tai miksi manuaali-ilmastointi. Eikai se yli 35k€ uutena olevassa autossa voi enää olla rahasta kiinni?

1738433607756.png

Mä en kyllä ole automaatti ilmastoinnista valmis maksamaan penniäkään ylimääräistä. Yleensähän se tulee vaan väkisin jonkun varustepaketin mukana, joka on edullisempi kuin jokin varustepaketissa oleva haluttu lisävaruste.
 
Voisiko olla mahdollista että se ilmastoinnin nappi on vaan jätetty pois tarpeettomana?
En tiedä onko missään vagissa niin, että kaikki ilmastoinnin romut olisi olemassa, mutta sitä ei voi käyttää, koska nappi puuttuu. Rajoitettua toimintaa voi kyllä olla hyvinkin. esim:
Monen eri vagin ilmastoinnissa on myös se itse on/off nappi olemassa, mutta nappia ei pysty painamaan. Napin saa kuitenkin irroitettua ja sen takana olevan haitan saa poistettua, jolloin nappi toimii.
 
Rekkarilla saa motonetin/bilteman yms sivuilta moottorikoodin josta selviää, että tuo 1.2tsi on ketjujakopäällä.
Ja nuo 2010 pintaan olevat ketjut taisi olla juuri niitä surkeimpia noista.

Lisätiedoissa ei sanota, että onko ketju vaihdettu tuohon. Jos pitäisi arvata niin on, mutta se ei sinänsä helpota kun se ei kestä silti kauaa.

Tuossa on varmaan hinnassa jotain Beetle-lisää koska vajaa 8 tonnia 12 vuotta vanhasta volkkarista kuulostaa aika kovalta.

Toi on 2012 mallia, jossa saattaa olla päivitetty jakopää.. Vagarealla on pitkä ketju aiheesta, jota joskus luin.

Kannattaa selvittää, onko ketjut ja muu tarvittava lähiaikoina vaihdettu.
 
En tiedä onko missään vagissa niin, että kaikki ilmastoinnin romut olisi olemassa, mutta sitä ei voi käyttää, koska nappi puuttuu. Rajoitettua toimintaa voi kyllä olla hyvinkin. esim:
Monen eri vagin ilmastoinnissa on myös se itse on/off nappi olemassa, mutta nappia ei pysty painamaan. Napin saa kuitenkin irroitettua ja sen takana olevan haitan saa poistettua, jolloin nappi toimii.
Tarkoitin että ilmastointia ei saisi pois päältä.
 
Omalla kohdalla ainakin asteita pitää muuttaa varustuksen mukaan. Kesällä t-paita päällä 21c ja talvella talvitakki päällä 18c. Välikaudet väliasteilla.
Itse ajan talvisin ilman takkia vähänkin pidemmät matkat ja lyhyemmätkin jos ei ole kauhea kylmä. Webastolla kabiini edes vähän lämpimäksi, niin eipä talvisinkaan juuri takkia tarvitse.
 
Voisiko olla mahdollista että se ilmastoinnin nappi on vaan jätetty pois tarpeettomana?
Saksalaisissa on kyllä uskomatonta nuukuutta, mutta yleensä se kyllä kattaa kaikki muutkin ei-pakolliset varusteet.
Voin varmuudella sanoa, että tuossa Golfissa ei ole ilmastointia laisinkaan. Tuollainen ohjauspaneeli löytyy vain karvalakeimmista malleista ja siitä puuttuu kaikki ilmastoinnille ja sen automatiikalle liittyvät jutut. Ottaen huomioon kuitenkin sen, että autoon on ruksittu suhteellisen harvinaiset lisävarusteet (panoraama, sähköpenkit, dynaudio äänentoisto), niin tuossa on täytynyt olla joku ensiomistajan erikoinen vaatimus siitä, ettei autossa ole ilmastointia. En usko hetkeäkään, että tuo olisi ollut esittely tms. käytössä ja noin "perusvaruste" kaikkien muiden lisävarusteiden kanssa olisi päätetty jättää pois. Auto on taatusti jonkun erikseen tilaama juuri noilla spekseillä.
 
Itselle manuaali-ilmastointi on kyllä este auton ostolle. Automaatilla tarvii talvella säätää lähinnä puhallusta tuulilasille kun auto on kylmä ettei ala lasi jäätymään ja hetken päästä voi laittaa huurteenpoiston pois jolloin automaatti hoitaa lopun. Manuaali ei tunnu koskaan olevan oikein kohdallaan: puhaltaa liikaa tai liian vähän, tai on kuuma tai kylmä. Ne Vagit missä olen ollut kyydissä on kyllä aina toiminut hyvin automaatti-ilmastoinnin osalta eikä kaveritkaan ole valittaneen tästä.
 
Omalla kohdalla ainakin asteita pitää muuttaa varustuksen mukaan. Kesällä t-paita päällä 21c ja talvella talvitakki päällä 18c. Välikaudet väliasteilla.

Joo. Suunnilleen noin.. Mutta jos kesällä lämpötila lähentelee 30 astetta, niin automaatti-ilmastoinnin lämpötilaa kannattaa nostaa 25 asteeseen ettei saa kurkkua tai niskaa kipeäksi. Tai jopa flunssan.

Muistaakseni jossain oli annettu nyrkkisääntönä ohje, että kesähelteillä ilmastointi max. 5 astetta alle ulkolämpötilan.
 
Joo. Suunnilleen noin.. Mutta jos kesällä lämpötila lähentelee 30 astetta, niin automaatti-ilmastoinnin lämpötilaa kannattaa nostaa 25 asteeseen ettei saa kurkkua tai niskaa kipeäksi. Tai jopa flunssan.

Muistaakseni jossain oli annettu nyrkkisääntönä ohje, että kesähelteillä ilmastointi max. 5 astetta alle ulkolämpötilan.
Tuo on kyllä urbaanilegendaosastoa että ilmastointilaite tekee flunssan tai kurkkukivun (paitsi jos se tekee sen levittämällä homeisen filtterin kautta pöpöjä). Ihmisillä kyllä muuten on erilaisia mielipiteitä sopivasta ja mukavasta lämpötilasta ja lämpötilaeroista.
 
Tuo on kyllä urbaanilegendaosastoa että ilmastointilaite tekee flunssan tai kurkkukivun (paitsi jos se tekee sen levittämällä homeisen filtterin kautta pöpöjä). Ihmisillä kyllä muuten on erilaisia mielipiteitä sopivasta ja mukavasta lämpötilasta ja lämpötilaeroista.
Harvoin ne suodattimet ilpeissä ovat homeessa, ovat helposti puhdistettavissa, sellaisia oravan mentäviä muovisia ritilöitä.
Se ongelma tulee paska kertyy sisäkennoon ja propelliin, paikoitellen hyvinkin vaikeita puhdistaa homeesta ja liasta. Varsinkin seinäkoneen seinän puoli kennosta jää usein puhdistamatta, hyvään tulokseen vaatisi koneen poiston seinältä ja täyden purkamisen.
 
Harvoin ne suodattimet ilpeissä ovat homeessa, ovat helposti puhdistettavissa, sellaisia oravan mentäviä muovisia ritilöitä.
Se ongelma tulee paska kertyy sisäkennoon ja propelliin, paikoitellen hyvinkin vaikeita puhdistaa homeesta ja liasta. Varsinkin seinäkoneen seinän puoli kennosta jää usein puhdistamatta, hyvään tulokseen vaatisi koneen poiston seinältä ja täyden purkamisen.
Tässä ei puhuttu ILPeistä, vaan auton ilmastoinnista, mutta sama asia kuitenkin. Siitä sisäkennosta/raitisilmasuodattimesta, koko kanavistosta ja järjestelmästä on kuitenkin puhe kokonaisuutena, ihan turhaa viisastelua siitä missä kohtaa järjestelmää tarkalleen ottaen ne pöpöt asuu, ei liity asiaan.
 
Tässä on aika paljon autokohtaisia eroja. Joissakin toimii paremmin, jopa melko hyvin ja joissakin todella huonosti automaatti. Riippuu myös paljon ajomatkojen pituudesta. Yleensä ongelma on se, että esimerkiksi talvella jos tavoitelämpö on vaikka 21, ensin puhaltaa tukalan kuumaa ja sitten kun tavoite on saavutettu, puhalluksen lämpö putoaa sellaiseksi, että ei pysy lasit auki ja/tai jalat jäätyy. Sama toisinpäin kesällä, lisäksi monesti lämpötila-asteikot on ihan pöljiä, jos haluaa viileämpää puhallusta, loppuu asteikko alapäässä usein esim 16 asteeseen, siitä jos haluaa viileämpää puhallusta, onkin seuraava hyppäys suoraan MIN, vaikka siitä välistä voisi löytyä paras asento. Yläpäässä taas voi asteikko olla vaikka 30 asti tai ylikin, vaikka ikinä ei tarvittaisi yli 21 asentoa. Yleensä ei muutenkaan kiinnosta lämpötila numeroarvona, vaan portaaton min-max kylmempää-kuumempaa asteikko ilman numeroita olisi paljon parempi. Ihan niin kuin vanhoissa liukusäätimissä. Haluaisin säätää puhallusilman lämpötilaa ja sitä misät räppänästä ilma kulkee, enkä auton tavoitelämpötilaa. Automaatin manuaaliohjauskaan ei läheskään kaikissa autoissa toimi niin kuin oikea manuaali.
Kannattaa vaihtaa raitisilmansuodatin, jos ikkunat jäätyy. Ja kopistella kenkiä lumesta. Ollut vaikka mitä vaggilaisia automaatti ilmastoinnilla eikä ikinä oo ikkunat ollut jäässä eikä jalat. Ajettu etelässä ja lapin rundeja.
 
Itse ajan talvisin ilman takkia vähänkin pidemmät matkat ja lyhyemmätkin jos ei ole kauhea kylmä. Webastolla kabiini edes vähän lämpimäksi, niin eipä talvisinkaan juuri takkia tarvitse.
Sama täällä. Hauska aina katella muita ihmisiä, kun on hirveet makuupussiuntuvatakit, kaulahuivit ja pipot päässä kun ajavat autolla vaikka tunnin verran. Ite vedän aina mahdollisimman kevyissä. Olkoot -25 pakkasta. Esilämmitys webastolla noin 15min, auton käyn laittaa käyntiin ja sillä aikaa pukeutua eli kevyt takki, pipo ja kengät tyylii. Ja sit ajella mihin ajelee. Lämpö riittää 20-21 asteen automaatilla eikä ole edes ajon aikana webasto päällä.
 
Tuo on kyllä urbaanilegendaosastoa että ilmastointilaite tekee flunssan tai kurkkukivun (paitsi jos se tekee sen levittämällä homeisen filtterin kautta pöpöjä). Ihmisillä kyllä muuten on erilaisia mielipiteitä sopivasta ja mukavasta lämpötilasta ja lämpötilaeroista.
Kyllä sillä ilmastoinnilla saa itsensä kipeäksi jos täydellä teholla plosottaa ja kurkku tosiaan alkaa kuivumaan mulla heti. Itse ajan mieluummin ikkuna auki, monikysellyt eikö tuu korvat/niskat kipeäksi, ei tule. :D

Muutenkin kuivattaa ilmaa aivan liikaa, mutta oonkin vissiin keskimääräistä herkempi kuivalle ilmalle kun peruspakkasellakin alkaa huulet ja rystyset halkeilemaan jossei rasvaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 081
Viestejä
4 618 244
Jäsenet
75 991
Uusin jäsen
Fimapaperit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom